📌نتیجه حکومت و #تبلیغات_امویان
طبق گزارش مسعودی از مورخان مشهور:
يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت:
در انجمنى در #شام درباره #ابوبكر، #عمر، #على و #معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مردم مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند.
يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت:
چقدر در باره #على و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. گفتم:
تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: در باره على چه ميگوئى؟ گفت:
مگر او پدر #فاطمه نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ گفت: زن #پيامبر و دختر #عايشه و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ #حنين با پيامبر كشته شد.
📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33.
📌خباثت های معاویه در غارتگری
معاویه، به نمایندگان خود دستور میداد:
«اگر دو نفر گواهی دهند که کسی از #دوستداران علی(ع) و خاندان او است، اسم او را از دفتر دولتی #حذف و #حقوق او را قطع کنند. خانه اش را خراب کرده و بلایی بر سر او بیاورند که برای دیگران درس عبرت باشد.» (1)
به اعتراف #معاویه، هدف از #غارت هایی که در حکومت امیرمؤمنان #علی(ع) انجام می داد، فرار مردم از حکومت علی(ع) بود؛ چنانکه به سُفیان بن عَوف غامدی که از فرماندهان نظامی در #حمله به شهر هیت و شهر انبار بود، می گفت:
«به خداوند سوگند بعد از اندك زمانى مردم #عراق از على(ع) فرار می كنند و به طرف ما می آيند.»(2)
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج11، ص44.
📚 ابراهيم بن محمد ثقفى، الغارات، ج2، ص465.
📌فریب حلوای #معاویه
روزی #معاویه،
#حلوایی زعفرانی برای #ابوالاسود دُؤلی فرستاد. ابوالاسود حلوا را کنار گذاشته بود، اما دختر وی نادانسته انگشتی از آن را خورده بود. ابوالاسود به دخترش اعتراض کرد که چرا حلوای معاویه را خورده است؛ زیرا معاویه قصد دارد دل ما را از #مال_حرام سیاه کند تا #محبت امیرمؤمنان #علی(ع) از آن گرفته شود.
دختربچه گفت: پدر جان،
هنوز حلوا جذب بدن من نشده است. پاهایم را بگیر و من را وارونه کن تا آن را بالا بیاورم. ابولاسود چنین کرد و در قابل شعری گفت: «ای پسر هند! ایا با حلوای زعفرانی، میخواهی #فضائل و #دین خود را به تو بفروشیم؟
پناه بر خدا! چگونه این کار عملی خواهد شد، در حالیکه سرور ما امیرمؤمنان علی(ع) است.»
📚عباس قمی، الكنى والألقاب، ج1، ص10.
📚منتجب الدين بن بابويه، الاربعون حدیثا، ص81.
📌کشته سازی و تحریف تاریخ
لازم به یادآوری است که دشمنی با امیرمؤمنان علی(ع) در طول تاریخ بوده است. در دوره امام حسن #عسکری(ع) نیز این دشمنی چنین منعکس شده است:
ابراهیم بن یعقوب جوزجانی(م259ق) از امیرمؤمنان #علی(ع) رویگردان شده و دلیل آنرا کشته شدن اصحاب #جمل توسط آن حضرت می داند. وی، می گفت:
«هیچ کس حاضر نیست مرغ را ذبح کند، اما علی در نصف روز(جنگ جمل) بیش از بیست هزار مسلمان را کشت.»
📌نقد:
جالب آن است که منابع کهن تاریخی بر این نکته اتفاق دارند که اهل جمل جنایات مسلحانه انجام داده و شورشی بودند و شیعیان و غیر شیعیان بصره را شهید کردند و امام 5 هزار نفر از آنان را کشت، اما جوزجانی تاریخ را #تحریف و #کشته سازی می کرد تا امام را از چشم مردم بندازد.
📚ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج7، ص281؛
📚ابن حجر عسقلانی، تهذیب التهذیب، ج1، ص159.
📌قاطعیت در برابر منحرفین؛ اگرچه پسر مقداد هم باشد....
پس از آنكه امیرمؤمنان #علی(ع) در روز #جمل بر دشمنان خود پيروز گرديد، آهسته از كنارشان مىگذشت و مىفرمود.
#قريش كه- فساد و ظلم کرده- موى دماغ- حکومت اسلامی- بودند، آنان را كندم و خود را راحت كردم . ایشان خطاب به کشته شدگان فرمود:
پيش از اين به شما اطلاع دادم و شما را از شمشير بران خود بيمناك نمودم و شما كه تازهكار بوديد از سرانجام كار خود باخبر نگرديديد و به همين مناسبت به #هلاكت رسيديد و به بلا افتاديد و در بد خوابگاهى دچار شديد ما از آن بخدا پناهنده مىشويم.
پس از اين، امام بر #جنازه #معبد پسر #مقداد(از شیعیان خالص) گذشت و فرمود:
خدا پدرش را بيامرزاد؛ عقيدهاش بهتر از عقيده فرزندش بود.
#عمار بن ياسر عرضه داشت خدا را شكر كه او را به عمل #ناپاكش گرفتار كرده و صورتش را به خاك ماليد. سوگند به خدا که ما از كشتن هيچ فرد منحرفى باك نداريم، پدر باشد يا پسر.
امير المؤمنين فرمود خدا تو را بيامرزد و از آئين حق به تو پاداش نيك بدهد.
📚شیخ مفید، الارشاد، ج1، ص255- 254.
📌 دشمن شناسی
هشدار امیرمؤمنان #علی(ع) :
اگر #بنی_امیه کارها را به دست بگیرند،
◀️حرمت و حریم #احکام_خدا را می شکنند؛
◀️مرتکب حرام می شوند تا قباحت آن از بین رود.
◀️به خدا قسم، بنی امیه همچنان به ستم ادامه می دهند تا آنجاکه حرامی باقی نماند، مگر آنکه حلالش کنند و پیمانی نیست، مگر اینکه آن را بشکنند.
📚سیدرضی، نهج البلاغه، خطبه ۹۸، ص144.
📌حکم برخورد با بازرس خاطی
علی بن اصمع از سوی امیرمؤمنان #علی(ع) به عنوان ناظر و #بازرس_بازار #بصره انتخاب شد، اما وی #خیانت کرد. بعد از احراز خیانتش، امام دستور داد تا انگشتانش بریده شد.
📚سیدمرتضی، تنزیه الانبیاء، ص163.
📌برخورد امیرمؤمنان علی(ع) با خوارج چگونه بود؟
امیرمؤمنان #علی(ع) درباره برخورد با #خوارج فرمود:
«خوارج تا زمانی که با ما هستند سه حق دارند:
🕌شما را از نماز در مسجد منع نمی کنم؛
💰حقوق شما را از بیت المال پرداخت می کنم
🗡و تا زمانی که با ما نجنگیده اید، با شما نمی جنگم.»
من بر سپاه جمل اقامه دلیل کردم، اما آنان پیروان من را کشته و با من جنگیدند، من نیز به جنگ با آنان رفتم.
📚قاضی نعمان مغربى، دعائم الاسلام، ج1، ص393.
📚شیخ مفید،الجمل، ص398.
هدایت شده از غدیر شناسنامه شیعه
🔴 علمای بزرگ اهل سنت که در راه امیرالمؤمنین شهید شدند
خیلی از علمای بزرگ اهل تسنن جملات خیلی جالبی درباره امیرالمومنین گفتن. حتی بعضیاشون بخاطر همین حرفها کشته شدن. مثلا
🔻امام نسائی یکی از علمای بزرگ اهل تسنن و صاحب یکی از کتابهای ششگانه اهل سنت هست. دراواخر عمر کتاب خصائص امیرالمؤمنین رو برای مردم دمشق نوشت. مردم دمشق که دستپرورده معاویه بودن، گفتن یه همچین کتابی هم درباره فضائل معاویه بنویس. نسائی گفت من فضیلتی در معاویه سراغ ندارم، جز اینکه پیامبر(ص) درباره او گفت. "خداوند اورا سیر نکند". واقعا هم همین شد. معاویه تا اخر عمر دائما میخورد و چاق و چاقتر میشد ولی سیر نمیشد.
میگن بعد از این ماجرا مردم دمشق انقدر اونو کتک زدن که بیمار شد و از دنیا رفت.
🔻یکی دیگه از علمای بزرگشون هم یه جمله ای داره خیلی عجیبه، بخاطر همین عبارت هم زبونش رو از پشت سرش کشیدن بیرون.
اون عبارت اینه:
"کَم فرق بَینَ مَن شُکّ فی خلافته
و بین من قیل انه الله"
میگه
چقدر فرق است بین کسی که در خلافتش شک کردند(یعنی خلیفه اول)
وکسی که شک کردند او خداست (یعنی امیرالمؤمنین).
🔻محمدبن ادریس شافعی، امام شافعی مذهبها که غوغا کرده. اونقدر از عشق امیرالمؤمنین لبریز شده که دهها شعر فوقالعاده درباره امیرالمؤمنین گفته و خیلی هم مورد سرزنش قرارگرفته، که یکیش اینه :
"اِلی مَ اُلام وَ حَتّی مَتی اُعاتَبُ فی حُبِّ هذَا الْفَتی
وَ هلْ زُوِّجَتْ فاطِمَةُ غَیْرُهُ؟ وَ فی غَیْرِهِ هَلْ اَتی، هَلْ اَتی؟
«تا کی و تا چه زمانی در دوستی این جوانمرد سرزنش و عتاب خواهم شد؟
آیا به فاطمه زهراء غیر این جوان شوهر دیگری داده شد؟ آیا سوره هل اتی به غیر از او در مورد کس دیگری هم نازل شد؟
چقدر زیبا؟ وَ فی غَیْرِهِ هَلْ اَتی، هَلْ اَتی؟
البته امام شافعی کشته نشد. خیلی مورد سرزنش قرار گرفت
اینها مثالهای محدودی بود، نظیر این اعترافها بین علمای اهل سنت بسیاره، از علمای حنفی مذهب گرفته تا معتزلیها و دیگر فرق، جملات بینظیری درباره امیرالمؤمنین گفتن.
این اصلا عادی نیست
بخصوص که از زمان معاویه تا سال صد هجری همه منابر مجبور بودن امیرالمؤمنین رو دشنام بدن و لعن کنن، یعنی یکی دو نسل همش بدی شنیدن از علی بن ابی طالب، چی شد که این نورالهی خاموش نشد و زمان به زمان روشنتر شد؟
✅ يرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ(سوره صف)
خواستند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند، ولی خدا نورش را کامل کرد، حتی اگر کافران خوششان نیاید.
حسین دارابی
✳️امانتداری در ثبت تاریخ
🔸تابستان 1356 جلد اول کتاب تاریخ نهضت امام خمینی ره در بیروت چاپ و منتشر شد. در مراحل تدوین و مطالعه پیش از چاپ بخشهایی از این کتاب که مورد خرده گيرى امام قرار گرفت، حذف فرازى از پاسخ ايشان به تلگرام شاه بود. در آن فراز آمده بود: «... فرموده اعلي حضرت موافق است با آنچه از پيغمبر اسلام ـصلىاللّه عليه و آله به ما رسيده است: اذا ظهرت البدع فى امتى فليظهر العالم علمه فمن لم يفعل فعليه لعنةاللّه ....»
امام از زبان برادرم سيد احمد خمينى شنيده بودند كه اين حذف از روى عمد بوده است. از اين رو، امام از من پرسيدند:
«... چرا اين جمله را حذف كرديد؟ اگر به نظر شما نادرست بود، مىآورديد و آن را مورد انتقاد قرار مىداديد. شما بايد خود را وادار كنيد و عادت دهيد كه در نوشتن تاريخ حب و بغض را كنار بگذاريد و واقعيتها را بنويسيد، هر چند به ضرر خودتان يا به ضرر كسانى باشد كه به آنان علاقهمنديد. من هم ممكن است اشتباه كنم. شما نبايد از كنار اشتباهاتم يا آنچه به نظر شما اشتباه مىآيد، بىسر و صدا بگذريد و سرپوش روى آن بگذاريد؛ اين كار خلاف وظيفهاى است كه بر عهده گرفتهايد. مورخى كه براى خدا قلم مىزند، نه گزاف مىگويد و نه كتمان حقايق مىكند. اگر مىخواهيد تاريخى كه مىنويسيد براى اسلام و مسلمين مفيد باشد، بايد به دور از غرضورزى باشد، سعى كنيد مورخ بىغرضى باشيد، مسائل و حوادث را آنطور كه واقع شده است شرح دهيد. نوشته شما مبالغهآميز نباشد، پردهپوشى هم در آن نشده باشد، نه اغراق كنيد و نه انكار ...». (نزديك به اين مضامين)
🔹امام به دنبال اين رهنمود میگویند: «... در مورد آنچه در جواب تلگراف شاه آمده است بايد توجه كنيد كه وظيفه دينى ما اقتضا مىكند كه در قدم اول با زبان ملايم، با زبان پند و اندرز با افراد مواجه شويم، خواه شاه باشد يا شبان. وظيفه علما در قدم اول ارشاد است و در اين وظيفه نبايد ميان انسانها، ازنظر مقام، موقعيت و منصب فرق بگذارند. وظيفه علما همان وظيفه انبياست. انبياى الهى آمدهاند تا دست انسانها را بگيرند و آنها را از لجنزار مادى و دنيوى نجات دهند. اينكه مىبينيد خداوند متعال به حضرت موسى مىفرمايند: و قولا له قولاً ليّنالعله يتذكر او يخشى[1] براى اين است كه هدف، نجات انسانها مىباشد و در اين هدف مقدس، ميان فرعون با ديگران تفاوتى نيست. حضرت اباعبداللّه ـسلاماللّه عليه در روز عاشورا ـ به حسب روايات ـ تا آخرين مرحله از نصيحت اشرار دست نكشيدند چون در فكر هدايت انسانها بودند. اسلام مكتب انسانسازى است، انبيا و اوليا و به دنبال آنان علما، مسئوليت دارند در راه هدايت بشر بكوشند و تا آنجا كه راه هدايت و اميد بازگشت گمراهان باشد، با آنها با تندى، درشتى و خشونت برخورد نكنند. من اگر در اول امر، شاه را با زبان نصيحت مورد خطاب قرار دادم براى اين بود كه شايد به راه بيايد و آدم بشود، اما وقتى ديدم تنبّهپذير نيست احساس تكليف كردم كه در برابر او بايستم و تا آنجا كه برايم مقدور است از اساس اسلام و استقلال كشور دفاع كنم. اگر مىبينيد سياستمداران جهان و پيروان فريبخوردۀ مكاتب غرب و شرق، تنها با زبان زور با مخالفين مواجه مىشوند، براى اين است كه زبان ديگرى بلد نيستند. در مكتبهاى ساختۀ فكر ناقص بشر قاصر جز زورگويى، قلدرى و تخاصم راه ديگرى نشان داده نمىشود و اين در لسان قرآن از خصلتهاى اهل جهنم است. عدهاى هم آن طرف افتادهاند و مىگويند اگر سيلى به صورتتان زدند آن طرف صورت را هم جلو بياوريد تا بزنند و اين فكر غلط و انحرافى را به بعضى از انبياءاللّه ـ نعوذباللّه ـ نسبت دادهاند و از اين راه عده زيادى را اغفال و گمراه ساختهاند و اين هم از نظر اسلام مذموم است و اسلام انظلام را كمتر از ظلم نمىداند. بنابراين، وظيفۀ ديروز ما اقتضا مىكرد كه در شروع كار با شاه آنگونه برخورد كنيم كه در آن تلگراف آمده است و امروز هم تكليف ما اين است كه با او اينگونه برخورد كنيم كه مىبينيد و مىخوانيد ...».
____________
[1] اشاره به آيۀ 44 سورۀ طه: با فرعون سخنى نرم گوييد شايد اندرز گيرد، يا پروا كند.
📚سیدحمید روحانی، نهضت امام خمینی ره، دفتر اول، مقدمه، صص 20- 11.
⭕️ یک اعدام دردناک انگلیسی
👈 ۱۳ رجب سالگرد شهادت حضرت آیت الله شهید حاج شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف است.
🔰🔰🔰
👈 مجتهد بزرگ تهران را چه کسانی به دار زدند؟
مهمترین سرنخهای شیعه ستیزی در اعدام آن بزرگوار عبارتند از🔻
1⃣ انتخاب نوع زمان و مکان اعدام؛ نزدیک غروب ۱۳ رجب، در پایتخت شیعه، میدان توپخانه تهران
2⃣ دادگاه شیخ و متولی صدور حکم اعدام: زیر نظر دادگاه عالی انقلاب مشروطه صادر شد که اعضای این دادگاه، عمدتاً فراماسون و وابسته به سفارت انگلیس بودند، چهرههایی مثل وثوق الدوله، تقی زاده، حسینقلی خان نواب و...
3⃣ شخصیت دادستان محکمه: یعنی «شیخ ابراهیم زنجانی»: عنصر ماسون و سکولار، عضو لژ بیداری ایرانیان و جامع آدمیت.
4⃣ مجری حکم یعنی «یپرم خان ارمنی» شیعه ستیز
5⃣ شادمانی و مسرت عناصر انگلیسی: از جمله مفتاح السلطنه، یکی از وابستگان به لژ «بیداری ایرانیان» و دارای مقام شوالیه اعظم از بریتانیا است و همچنین سر جرج بارکلی سفیر انگلیس در تهران
6⃣ شدت خشونت و سبک خاص اعدام آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری و توهین مکرر به جنازه مطهر ایشان