#عفافگرایی
#غیرت
✅راهکارهای عملی برای تربیت پسران باغیرت
🍃پی ریزی پایه های غیرت از دوران جنینی
🍃عدم غفلت از قدرت یادگیری در دوران خردسالی
🍃مراقبت در خصوص نوع پوشش و رفتارهای خصوصی در منزل
🍃نقش و مسئولیت پدرها در تربیت پسران باغیرت
🍃انتخاب نامی غیور برای پسران
🍃نبردن پسران به مجالس زنانه
🍃آموزش غیرت با بازی و اجرای تئاتر و...
#پسران_باغیرت
#دختران_باحجاب
@umefafgaraei
🌻با سلام و احترام
📣📣📣 سیوپنجمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1399
💬 با عنوان: "عفاف در ادب و هنر (5): اکران و تحلیل برخی از کلیپ انیمیشنهای مروّج حجاب در فضای مجازی"
👥👥جلسه هماندیشی با مشارکت اعضای محترم کارگروه
⏰ زمان: چهارشنبه 8 بهمن ماه ساعت 15:15
🎧 آدرس اتاق مجازی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
💠جهت حضور در این نشست مجازی، در صورت استفاده از کامپیوتر، میبایست بر روی سیستم شما، نرم افزار Adobe Flash Player نصب باشد و در صورت استفاده از تلفن همراه و یا تبلت، نرم افزار Adobe Connet را از طریق بازار بر روی گوشی خود نصب بفرمایید.
✅ ضمناً به عرض میرساند، پژوهشکده مطالعات اسلامی، ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی، پذیرای تعداد محدودی از علاقهمندان (با اطلاع قبلی) برای جلسه حضوری نیز، میباشد.
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#ایده_پردازی_برای_عفاف_وحجاب
🔻 مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم همزمان با سالروز عفاف و حجاب برگزار میکند:
💡سلسله رویدادهای ایدهپردازی
1️⃣ رویداد یکم:
فراخوان "ایده های خلاقانه در تبیین اهمیت عفاف و حجاب و شیوه های ترویج آن"
⏳مهلت ارسال آثار: تا نیمه بهمن ماه، مقارن با میلاد حضرت زهرا (س)
🔍اعلام نتایج: بیستم اسفندماه، همزمان با سالروز مبعث رسول گرامی اسلام (ص)
📦ارسال آثار: تحویل به معاونت فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان قم، یا ارسال به پست الکترونیک f.nikzad@whc.ir
🔺شرکت برای عموم آزاد است.
⏰تلفن: 02531285151
👈جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت حوزه علمیه مراجعه نمایید:
http://qom.whc.ir/news/view/101942
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#خویشتنداری
#پاکدامنی
#بقای_جامعه
✴️مردم شناس انگليسي «جي. دي. آنوين» با بررسي تاريخ 5 هزار ساله، 86 جامعة مختلف را بررسي كرده است؛ نتايج تحقيقات وي پس از مرگش در سال 1936 منتشر شد. عنوان اثر منتشر شده او «بنيادهاي اقتصادي و جنسي جامعة جديد» ميباشد.
🔶آنوين دراين اثر #فرهنگها و امپراطوريها را بر مبناي #رفتارهاي_جنسي آنها مورد بررسي قرار داده است. خلاصه كلام آنوين اين است: 👇
👈«ملتها هنگامي به #قدرت و استيلا ميرسند كه #رفتارهاي_جنسي خود را پيش و پس از ازدواج، تحت #كنترل درآورند و آنها تا هنگامي در قدرت باقي ميمانند كه روابط و پيوندهاي اجتماعي و خانوادگي در آنها قوي بماند و هنگاميكه اين حد و حدودها از ميان برود، شمارش معكوس براي #مرگ آن جامعه آغاز ميگردد و اين قاعده هيچ استثنايي ندارد».
🌺#پیامبر_گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله نیز سالها پیش از این مردم شناس فرمودند:
👈 «خداوند تبارك و تعالى هرگاه #ماندگارى يا #رُشد مردمى را بخواهد، صرفه جويى و #پاكدامنى روزيشان كند و هرگاه #نابودى آنها را بخواهد، دَرِ خيانتكارى از طرف خودشان يا از طرف ديگران به آنان را، به رويشان بگشايد».
📚 منبع: الدرّ المنثور، جلد 3، صفحه 270
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#تربیت_فرزند
⚠️ برای برخی مادران و دختران آینده سرزمینمان، #نگرانیم.
☑️ مادرانی که اندوخته ای از #عفاف، برای به ارث گذاشتن برای #فرزندانشان ندارند...
📌 نتیجه این نداشتن، #فقر است...
🍁فقر #قداست_حریم_خانواده ها
🍁فقر #عزت_نفس
🍁فقر چشیدن طعم #نجابت
🍁فقر #حیا
🍁فقر #حجاب و
🍁فقر #عفاف
🔰امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
🍃طوبي لِمَنْ كانَتْ اُمُّهُ عَفِيفَةً.
🍃خوشا به حال كسى كه مادرش #عفیف است.
📚 منبع: علل الشرايع، ج 2، ص 251
@umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی #مسابقه_هفتگی_شکوه_عفاف 6️⃣3️⃣#سؤال_شماره_سی_و_شش ✍️ ارتباط عزت (کرامت) نفس با تربیت جنس
#عفافگرایی
#شکوه_عفاف
#عزت_نفس
#تربیت_جنسی
✴️در مسابقۀ هفتۀ 36 شکوه عفاف، ارتباط میان عزت (کرامت) نفس با تربیت جنسی مطرح شده بود که آقایان محمدحسن #صمدی، مجتبی #گلستانی و حمید #ملکی و خانمها رضوان #اکبری_باصری، فاطمه #خوشدل، نرگس #صفری و مائده #سبزی مشارکت داشتند و پاسخهای مناسبی را ارائه دادند که خانم سبزی به عنوان برنده این هفته انتخاب شدند.
🍃🌺🌺🌺🍃
🔶 در نظام اعتقادی و تربیتی اسلام، مفهومی تحت عنوان #عزت_نفس (کرامت نفس) مطرح شده، که از بااهمیتترین مفاهیم موجود در اسلام برای رسیدن به کمال است.
🔶 عزتنفس در بُعد #تربیت_جنسی، یکی از مهمترین عوامل مؤثر در جلوگیری از #انحرافات و #سوءاستفادههای جنسی محسوب میشود و با #پرورش صحیح آن مطابق با آنچه در اسلام -قرآن و حدیث- بیان شده، میتوان به نحو مطلوبی مانع از بروز بسیاری از #بزه های جنسی شد.
✴️عزت نفس بالا در دانش آموزان، آنها را از #آسیبهای_جنسی مطابق مکانیزم ارائه شده در زیر، میتواند #محافظت کند: 👇
1️⃣ توانایی «نه» گفتن؛
2️⃣ درخواست کمک از دیگران در مواقع خطر یا پس از آن؛
3️⃣ مقاومت در مقابل وسوسه ها و تحت تأثیر قرار گرفتن؛
4️⃣ شأن خود را از انجام برخی از اعمال خلافِ عفت نظیر متلکگویی بالاتر دانستن؛
5️⃣ کمک به همتایان آسیب دیده؛
6️⃣ پذیرش تفاوت نقشهای متناسب برای دو جنس زن و مرد؛
7️⃣ پذیرش تفاوتهای فیزیکی و ظاهری.
🍃🌺🌺🌺🍃
📚 کتاب در حال انتشار "چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی" نوشته دکتر سعیدی رضوانی
@umefafgaraei
🔷گزارشی از بیستوهشتمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1399
🔷با عنوان "#ترویج_عفاف در ادب و #هنر (2): اکران و بررسی انیمیشنهای کوتاه ترویج حجاب"
⏰در تاریخ چهارشنبه 19 آذر ساعت 15:00
👥👥این جلسه به صورت #هم_اندیشی و با مشارکت اعضای محترم کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی، بهصورت وبینار و همچنین حضوری، برگزار گردید. درادامه خلاصه ای از این نشست ارائه میشود.
1️⃣ اکران و تحلیل #انیمیشن_اول: بچههای ساختمان گلها
🍀 بچههای ساختمان گلها یک پویانمایی ایرانی است که برای اولین بار در اواخر سال ۱۳۹۵ در شبکه پویا پخش شد. این پویانمایی حدوداً دارای 100 قسمت است. داستان این انیمیشن دربارۀ دختر بچهای به نام حسنا است.
🍀 نگارش این مجموعه در خانه فیلمنامه کودک و نوجوان و توسط گروه پویانگاران فردا به سرپرستی محمدرضا سرشار انجام شده است و حسین صفارزادگان کارگردان این مجموعه است.
🍀 یکی از نکات خاص این پویانمایی که تا قبل از آن در هیچ پویانمایی ایرانی دیگری دیده نشده بود، این بود که مادر این پویانمایی در جلوی محارم بدون #حجاب است و در این باره نقطه نظرات فراوانی وجود دارد.
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔶تولیدات حوزه عفاف و حجاب زیاد نیستند و نباید برخورد ناامید کننده با دست اندرکاران این مجموعه ها داشت؛ اما به قصد رفع ایرادات و بهبود تولیدات، نظراتی را می توان مطرح کرد. اینکه گفته می شود هدف از ترسیم چهره مادر در منزل، به دلیل توجیه مسئله #حجاب برای کودکان است و اینکه باید در خارج از منزل و هنگامی که در میان #نامحرم حضور دارند حجاب داشته باشند، چرا وقتی خانم مهمان وارد منزل می شود، حجاب #چادر خود را حفظ میکند؟
🔶کودکانی که مخاطب این انیمیشن هستند، میدانند که انیمیشن متعلق به دنیای غیرواقعی و خیال است و به رغم اینکه خیلی از انیمیشنها تأثیرپذیرند و با شخصیتهای داستانی همذات پنداری میکند، بین واقعیت و خیال تمایز قائل می شوند. برای مثال اگر به آنها گفته شود که آن بستنی داخل انیمیشن را بخور به ما میخندد؛ چون میداند که این امر ممکن نیست. بنابراین با توجه به این مسئله، وقتی که کودک شاهد این است که خانم در منزل حجاب ندارد، افراد دیگر هم نظیر پدرش، آن خانم را می بینند و درواقع ظاهر شدن خانم خانه بدون حجاب، محدود به فضای #غیرمردانه نیست.
🔶این مسئله یک مسئله #روانشناسی است و نمیخواهم نظر قطعی درمورد آن بدهم؛ اما برای بنده سؤال است که تأثیر این انیمیشن بر کودک چه می تواند باشد. ما در همه رده های سنی عادت کردیم که در #صداوسیما خانمها با حجاب ظاهر می شوند و این برای همه توجیه شده و غیرطبیعی نیست که چرا خانم را در منزل، بدون پوشش کامل تصویر نمی کنند. آیا پخش بی حجابی از رسانه، نمی تواند #بدآموزی داشته باشد؟
👤دکتر شیبانیان
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔷حاج خانم محجبه که علاقه مند به یادگیری #قرآن بود، از لحاظ ظاهر و صدا و خصوصیات اخلاقی، به صورت یک فرد #دلپذیر نمایش داده نشد و از بُعد زیبایی شناختی خیلی به آن اهمیت داده نشده بود و شاید هم #عامدانه بوده است. چراکه این مسئله باعث می شود که یک دسته بندی در ذهن کودک شکل بگیرد که کسانی که #گرایشات_مذهبی دارند، ممکن است به نوعی خیلی جذاب نباشند.
👤دکتر شیبانیان
🔷پاسخ سازندگان این انیمیشن به #منتقدان، کمی خارج از فضای فیلم سازی است. چراکه نشان دادن خانم در منزل بدون حجاب، تنها یک دلیل دارد و آن این است که #منع_شرعی برای آن وجود ندارد. اگر هدف سازندگان این بوده که نشان دهند پوشش در منزل آزاد است؛ پس چرا خانم با یک لباس راحت تر نمایش داده نشده است؟ سازندگان در پاسخ به این سؤال خواهند گفت چون این پوشش زننده است و موانع شرعی برای ما دارد. بنابراین در تلوزیون و سینما که خانم در منزل را، پوشیده نشان می دهند، به این دلیل نیست که کارگردان و نویسنده هدف تربیتی داشته اند! ، بلکه صرفاً #منع_قانونی و شرعی داشته اند. به نظر حتی به ذهن خود سازندگان هم نیامده که بخواهند، #هدف خاصی را با بی پوششی معلم قرآن در منزل، به کودک القا کنند.
👤دکتر فرع شیرازی
🔷وقتی یک موضوعی در حوزه عمومی قرار می گیرد، باید #قوانین_اسلامی در موردش انجام شود. این انیمیشن هم می خواهد در #جامعه پخش شود و همه آن را نگاه می کنند. این انیمیشن به نوعی یک #تخطی از قانون است. چون یک خانم نمیتواند در حوزه عمومی بدون #حجاب ظاهر شود.
👤دکتر صابری فتحی
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔶استدلال و #دفاع سازندگان انیمیشن در خصوص بدون حجاب بودن خانم در منزل، #عذر بدتر از گناه است. یک اشکالی که در برخی مسئولان است همین است که وقتی اشتباهی را مرتکب میشوند به جای عذرخواهی، سعی در #توجیه رفتار خود دارند و این موضوع باعث ایجاد تنش می شود. اگر اینطور باشد بسیاری از فیلمهای سینمایی و تلوزیونی هم، باید زمانی که زن و شوهر در منزل تنها هستند، مسائل خصوصی خود را نشان دهند.
🔶طبق یافته های #روانشناسی کودک هنگان تماشای انیمیشن و کارتون، تفاوتی بین خیال و واقعیت قائل نمیشود. ادعای مسئولان صداوسیما برای ترویج #سبک_زندگی_اسلامی به کودکان، پذیرفته نیست. انیمیشنهای داخلی که حداقل نباید دارای ایراداتی باشند. خانواده ها به خاطر #اعتمادی که به رسانه های داخلی دارند، فرزندان خود را به رسانه ها می سپارند و اگر مشکلاتی در انتقال #مسائل_تربیتی وجود داشته باشند، #مسئولان باید #پاسخگو باشند.
👤دکتر اسلامیان
🔶از نظر اسلام درستش این است که خانمها داخل منزل پوشش راحت تر داشته باشند و جذابیت و زیبایی خودشان را حفظ کنند و برای اینکه این موضوع، برای بچه ها جا بیفتد لازم است که اینگونه برنامه ها پخش شود. با کمک انیمیشن می توان نشان داد که #حجاب داخل و بیرون منزل و #حریم داخل و خارج منزل کاملاً متفاوت است و با فیلمها امکان نشان دادن این تفاوت نیست؛ مگر در واقعی که یک خانم کافر یا مسیحی در فیلم ایفای نقش داشته باشد که در این صورت به دلایلی از جمله افزایش جذابیت بصری صحیح نیست.
👤حجت الاسلام بیاتی
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔷اشکالی که برخی منتقدان در خصوص این انیمیشن وارد میکنند وارد نیست و خانم در منزل می تواند بدون حجاب نمایش داده شود و مخاطب هم که کودک است مشکلی ندارد و میتواند پیام را به خوبی دریافت کند. در انتقادات به جنبۀ آموزش به کودک، توجه نمیشود. البته رفتار و برخورد حاج خانم قابل انتقاد است و باید حجاب خود را در منزل کم میکرد.
🔷شما چطور میتوانید به کودک آموزش دهید که حجاب در منزل با بیرون متفاوت است؟ همانطور که گفته شده است #امربه_معروف را باید با عمل آموزش داد و اجرا کرد نه با بیان. تذکر غیرکلامی بیشتر جواب میدهد. مگر کودکی که مخاطب انیمیشن است نمیبیند که مادرش در منزل #حجاب ندارد! و وقتی #نامحرم میآید و یا بیرون از منزل می رود حجاب میکند؟ چطور ما این موضوع را میپذیریم که این موضوع باعث دوگانگی کودکان میشود؟ چون این روایت از زندگی است.
🔷برخی مادرها در منزل رعایتهای پوشش در مقابل فرزندان را ندارند که در این انیمیشن این موضوع رعایت شده بود و پوشش خوب و ظاهر آراستۀ مادر این انیمیشن، نوعی آموزش نیز برای مخاطب محسوب میشود. کودک میداند که این برنامه کارتون است و میداند این خانم در مقابل نامحرم حجاب دارد. اینگونه زیاده روی ها، به #تفریط می انجامد. #سختگیری زیاد نتیجۀ عکس خواهد داد و این فضای تقابلی که الان وجود دارد و برخی خانواه ها که در رعایت کردن ها زیاده روی کردند، نتیجه عکس گرفته اند و شواهدی در این خصوص قابل ارائه است.
👤حجت الاسلام بیاتی
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔶دغدغه انیمیشن سازها عمدتاً این است که باید حجاب و عفاف را رعایت کرد، نه اینکه در منزل آراسته و بدون حجاب باشیم. این مسئله خلأ و نیازی را در جامعه ایجاد نکرده که بخواهند برای آن انیمیشن بسازند! یعنی این انیمیشن به نیازی پاسخ نداده است. چون کودک همیشه در منزل میبیند که مادرش حجاب مو ندارد و در مقابل محارمش راحت است و ترویج مسئله #عفاف و حجاب مهم است. ضمناً من انیمیشن را، بخشی از فضای مجازی (در مقابل واقعی) می دانم.
🔶بنده با توجه به دریافتی که از رسانه ها تاکنون داشتم، با دیدن این برنامه علی رغم اینکه انیمیشن بود، کمی #شوکه شدم. من تأکید میکنم #نیت_سازندگان خیر بوده و نظرات ما در جهت بهبود برنامه سازی ها است. یکی از تبعات اینگونه برنامه ها برای کودکان در حال رشد این ست که دیدن خانمها در #فضای_مجازی عادی شود. این اثر منفی، علی رغم نیت خیر سازندگان، میتواند وجود داشته باشد.
👤دکتر شیبانیان
🔶این تصور وجود دارد که پافشاری روی یک حرف خوب، باعث اجرای بهتر آن از سوی دیگران می شود و بهتر خواهند پذیرفت. اما زمانی که من #متعادل و از هر دو جنبه صحبت کنم، بهتر پذیرفته و اجرا می شود. حتی در قرآن، هم حسنه در دنیا مطرح شده و هم حسنه در آخرت و همه چیز متعادل است. در صورت در نظر نگرفتن تعادل و تصویر کردن خانمها با حجاب کامل در هر شرایطی حتی انیمیشن، از تعادل خارج می شویم.
👤حجت الاسلام بیاتی
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔷بنده 12 سال است در حوزه عفاف و حجاب کار میکنم. ما در آیات قرآن استثنائاتی داریم که حجاب به آنها واجب نیست و در آیه 60 سورۀ نور به آنها اشاره میکند و میتوانند حجاب نداشته باشند و آیا این باعث #عادی_سازی میشود؟ زیاده روی پیامد خوبی ندارد و جلو زدن از خدا و مجتهد و... میشود. البته بنده به فعالیت دشمنان در زمینه عادی سازی ناهنجاریها اعتقاد دارم؛ اما در این انیمیشن صدق نمیکند. این انیمیشن ساخته شده تا به کودکان #تعادل را بیاموزد و اینکه هر چیزی جای خودش قرار دارد و #جذابیتهای_جنسی ندارد. اگر استثنائات حجاب در جامعه اجرا شود، قبح بدحجابی حفظ میشود. ما شبکه ای به مسائل #حجاب نگاه نمیکنیم.
🔷آقای بیاتی اجازه بدهید که با فرمایشات شما قانع نشویم. در خصوص مخاطبان این برنامه که #کودکان هستند، بحث #یادگیری_پنهان هم مطرح است. این انیمیشن علاوه بر کودکان برای افراد دیگر هم نمایش داده میشود و ممکن است این برداشت را کودکان داشته باشند که در منزل میتوان #حجاب نداشت و افراد از هر جای دیگری میتوانند منزل را ببینند و مانعی هم ندارد! آیا نشان دادن #واقعیت از راه دیگر امکان پذیر نیست و تنها روش این است؟ #مقالات_علمی بسیاری در خصوص عدم تفاوت انیمیشن و فیلم برای کودکان نوشته شده است.
👤دکتر اسلامیان
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔶اگر مهمان مرد در منزل باشد، زن صاحبخانه رعایت میکند. آفت این موضوع چیست؟ چرا باید خانم، حجاب کاملی در منزل داشته باشد؟. اصرار من به صحیح بودن اینگونه نشان دادن نیست، بلکه تأکید من بر اشتباه نبودن آن است. ما در خصوص نحوه آرایش و پوشش بانوان در منزل، از پیامبر و ائمه روایت داریم یا خیر؟ که چگونه در مقابل محارم خود رفتار میکردند؟ شما که خود پیامبر و خانواده ایشان را ندیده اید و این روایتها را شنیده اید. این انیمیشن هم #روایتی از یک #زندگی است. انیمیشن #حرمت_شکنی نمیکند و #فساد آن کجاست؟ مگر مسائل جنسی تصویر شده است؟ اینها فیلم واقعی نیست؟ کودک آموزش #محرم و #نامحرم را در رفتارهای این خانم میبیند. ما با همین همذات پنداری به کودکان آموزش میدهیم. شما از کودکان خود بپرسید که چرا اینجا این خانم حجاب داشت و آنجا چرا نداشت؟ آیا شما سریالهای خارجی نظیر پزشک دهکده را دیده اید یا خیر؟ آیا زنان این فیلم حجاب دارند یا خیر؟ آیا دیدن آنها حرام است؟
👤حجت الاسلام بیاتی
🔶البته خداوند در انتهای آیه استنثنائات حجاب، می فرمایند که اگر آن زنان #حجاب داشته باشند بهتر است. مورد دیگر آنکه برخی موارد را میتوان با گفتگوی بین مادر و فرزند به کودک #آموزش داد و همین مسئله #حجاب در بیرون از منزل و داخل منزل را هم، میتوان با گفتگو برای کودک روشن کرد و بنابراین شاید راه دیگری هم برای این نوع آموزش وجود داشته باشد.
👤دکتر سعیدی رضوانی
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔷محتوای صوتی با تصویری #متفاوت است و نمیتوان آنها را یکسان تلقی کرد؟ من روایتهای بسیار دیگری هم در موضوعات مختلف شنیده ام؛ اما آیا میتوان همه آنها را در قالب تصویر #نمایش داد؟ نمیتوان برای بی حجابی مراتبی در نظر گرفت؟ برداشت یک کودک در آن رده سنی، با برداشت بزرگسالان متفاوت است. شما با کودکان در این خصوص صحبت کنید و نظر آنها را جویا شوید. آنها با اشیاء بی جان هم #همذات_پنداری میکنند. روش آموزش محرم و نامحرم از راه های بهتری قابل آموزش است. کودک مشاهده کننده، متوجه میشود که این انیمیشن یک #نمایش_عمومی است و برای بسیاری از افراد به #اشتراک گذاشته شده است. بنابراین اگر کلیپی خانوادگی منتشر شود که خانم خانواده در کنار همسر خود حجاب ندارد و آن کلیپ برای ترویج رفتار عفیفانه بین مردم پخش شود؛ آیا در آن کلیپ اشکالی میبینید یا خیر؟
👤دکتر اسلامیان
🔷آقای بیاتی ما مسئلۀ عرف را نادیده گرفتیم. وقتی شما میفرمایید برخی آیات قرآن این مجوز را میدهد که خانمها از یک سنی به بالا #حجاب نداشته باشند، این به این معنی نیست که هر آنچه در قرآن آمده در تمام دورانها روی دهد. مثلاً اگر در این زمان یک خانم با پوشش تمام و کامل، اما با رنگ نارنجی وارد جامعه شود، نظر همه مردان را به خود #جلب میکند و #فلسفه_حجاب زیر سؤال میرود و این میشود که احکام ثانویه وجود دارد و مسئلۀ #عرف بااهمیت است. این موضوعی که در انیمیشن به آن پرداخته شده، تا زمانی که کودک به این #قدرت نرسد که خوب را از بد تشخیص بدهد، مهم است.
👤دکتر شیبانیان
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔶اگر همذات پنداری کودک را با شخصیتهای انیمیشن بپذیریم، باید بپذیریم که کودک پذیرفته که میتواند #فیلم_خانوادگی خود را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به #اشتراک بگذارد. چون در کارتون این موضوع را یاد گرفته است. چون پوشش مادر در منزل را پذیرفته که حجاب ندارد. شما از بچه توقع دارید که به اندازه یک #بزرگسال بفهمد؟ آیا کسانی که در منزل خود، رسانه های بیگانه را نگاه میکنند، مثل شما فکر میکنند؟ #رسانه میتواند یک #فراواقعیت را ایجاد کند. ما گمان میکنیم کشورهایی مثل امریکا گل و بلبل هستند؛ اما افرادی که به آن کشورها می روند و واقعیت را از نزدیک میبینند، متوجه اشتباهات خود میشود. مثالهایی مثل بیکاری و کرونا و... قابل ذکر است. شما اگر ده انیمیشین اینچنینی به کودک نشان دهید، برای او محتوایی را آماده کرده اید و آن اینکه تو میتوانی فیلمهای خانوادگی ات را به #اشتراک بگذاری.
👤دکتر صابری فتحی
🔶این مطلب را از کودکان بپرسید؟ بپرسید که شما یاد گرفتید که عکس و فیلمهای خانمها را در اینترنت بگذارید؟ من تأثیرپذیری کودکان را از انیمیشن میپذیرم و این موضوع که توسط بزرگواران مطرح شد، فصل الخطابش فقط با آزمایش از کودکان مشخص میشود.
👤حجت الاسلام بیاتی
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔷در این خصوص تأمل بیشتری نیاز است. اینکه ببینیم کودک چه فکر میکند بسیار مهم است. بنده هم در ابتدا نظر مثبتی روی این انیمیشن داشتم؛ اما الان کمی تردید دارم. بهتر است این موضوع را از #روانشناسان و #کودکان جویا شویم. البته پرسیدن از کودکان هم به این سادگی نیست. برای مثال اینکه از کودکی بپرسیم که پدرت را دوست داری و او با مکثی بگوید بله، شما آن را خیر فرض کنید.
🔷ما از #درک واقعی کودک و #تأثیر انیمیشن بر او، از ظن خود صحبت میکنیم. برداشت همه از #روانشناسی_کودک متفاوت است. من قول میدهم که از حداقل از چند روانشناس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی جویای درک و برداشت کودکان مخاطب این انیمیشن شوم و پیگر شوم که کودک مخاطب، قدرت #تعمیم و شبیه سازی آن را دارد یا خیر؟ آیا کودک انیمیشن را در فضای خانه نگه می دارد و یا آن انیمیشن را از بافت خانه خارج میکند و با خودش میگوید نامحرمانی مثل پدرم هم این خانم بی حجاب در منزل را می بینند. بنابراین #برداشت_کودک مهم است. برخی روانشناسان معتقدند بیان برخی موارد برای کودکان، باعث پرخاشگری آنها میشود و از بیان همه مسائل در میان آنها باید خودداری کرد و این موضوع نیز، به درک کودکان بستگی دارد.
🌺از کلیه مخاطبان این کانال نیز درخواست میشود، برداشت و درک کودک خود را بعد از تماشای این سریال انیمیشنی به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی ارائه دهند.
👤دکتر سعیدی رضوانی
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#بچه_های_ساختمان_گلها
#حجاب
🔶اینکه دکتر صابری فرمودند در انیمیشن که #حوزه_عمومی است باید قواعد رعایت شود، عرض کنم ما نمیتوانیم با یک سری کلیات جامعه شناسی، #احکام_فقهی را تعیین کنیم. در این حوزه استفتائات فقهی صریحاً وجود دارد و همین الان در #صداوسیمای ما که حوزه عمومی است، خانمهای غربی با پوششهای مخصوص خود، با مجوزهای شرعی و با استفتائات علما و مراجع نشان داده میشوند. در #انیمیشن هم به دلیل اینکه ذاتاً و ماهیتاً #محرک و #مهیج نیست، نمیتوان چنین مقایسه ای را داشت. حتی برخی علما نسبت به برخی عکسها دایره #جواز را بازتر میگذارند. اگر همین انیمیشن حالت خاصتر پیدا کند و شخصیتها لباسهای زننده داشته باشند موضوع فرق میکند؛ اما در این انیمیشن که ملاحظه شد نمیتوان چنین اظهارنظر کرد.
👤دکتر فرع شیرازی
🔶پخش فیلمها و بازیگران خارجی از تلوزیون ایران متفاوت است. در خصوص حوزه عمومی این نکته قابل عرض است که زمانی که فیلمی را در منزل میگیریم، نمیتوانیم در صداوسیما پخش کنیم؛ چون قابلیتش را ندارد و در خصوص انیمیشن هم، وقتی یک #ایرانی آن را میسازد و میخواهد جامعه و #خانواده_ایرانی را به تصویر بکشد، از لحاظ فقهی متفاوت است.
👤دکتر صابری فتحی
@umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفاف_در_هنر
#ننه_زغالی_سیاه_خالی
#حجاب
2️⃣ اکران و تحلیل #انیمیشن_دوم: شهر قصه: ننه زغالی سیاه خالی
🍀ننه زغالی سیاه خالی، نوشته مرضیه فعلهگری، نام کتابی است که توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر در سال 1395 منتشر شده است و در سری انیمیشن شهر قصه که از شبکه پویا پخش میشود، به کودکان معرفی شده است.
🍀 #ننه_زغالی سیاه خالی یک تکّه زغال پیر است. ننه زغالی #محجّبه و #چادری است. با آمدن زمستان قصد می کند که به سراغ آدم برفی برود تا نقش چشم او را ایفا کند. امّا آدم برفی می گوید: "تو سیاه هستی و در شرایط حاضر به درد من نمی خوری! و اگر چشم من شوی، دیگران از من دوری می کنند". ننه زغالی چادرش را جمع و جور می کند و می نشیند به غصه خوردن. با خودش فکر می کند که شاید دوره من گذشته! عمو رفتگر او را از دور می بیند و خوشحال می شود. او را برمی دارد و در #آتش می اندازد تا گرم شود. ننه زغالی سیاه خالی، #سرخ می شود و به رفتگر گرما می بخشد. عمو رفتگر با سرخی او گرم شد و خوشحال. همه جا با ننه زغالی سرخ خالی، گرم شد. آدم برفی از دیدن این صحنه خجالت کشید و آب شد!
🍂🍁🥀🍁🍂
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#ننه_زغالی_سیاه_خالی
#حجاب
🔺بنده ابتدای داستان متوجه نشدم که ننه زغالی که شخصیت اصلی داستان است، یک انسان نیست و آخر داستان که در آتش انداخته شد مشخص شد که زغال است. بنابراین از ابتدای داستان تا اواخر داستان گمان میکردم که ننه زغالی یک #خانم_چادری مسن است! هنگام گفتگو با آدم برفی، از کثیفی ذغال، قدیمی بودن، از مد افتادن و به روز نبودن زغال صحبت شد و چون رنگ چادر هم #سیاه است، همه این مفاهیم در #ناخودآگاه_کودک که انیمیشن را نگاه میکند به هم گره میخورد.
🔺همانطور که میبینیم ننه ذغالی از وجود خودش #شرمنده میشود و #غصه میخورد و بعد عمو رفتگر آن را برمی دارد و در #آتش می اندازد و تازه پایان داستان متوجه میشویم که آن شخصیت ذغال بوده است. به زعم بنده، همه این مطالب، یک #محتوای_ضمنی و پنهانی را برای کودک در انیمیشن به وجود می آورد که در ناخودآگاه او، در مورد چادر و حجاب تأثیر میگذارد. تنها نکته مثبت این انیمیشن، فرم ورق زدن کتاب در انیمیشن بود که زیبایی انیمیشن را به خوانش کتاب گره زده بود.
👤دکتر شیبانیان
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#ننه_زغالی_سیاه_خالی
#حجاب
♦️متأسفانه این انیمیشن از شبکه کودک پخش شد. بچه هایی که الان در #صداوسیما مشغول به کار هستند بچه حزب اللهی هستند و تقریباً میتوانیم به آنها اطمینان کنیم که غرضی از ساخت و پخش این انیمیشن نداشتند. آنها اعلام کردند که ما یک پروژۀ تنظیم برنامه کودک را از روی کتاب داستانهای موجود در بازار داشتیم و یکی از مجموعه های معروف این سفارش را به ما داده بود و درنهایت به این رسیدیم که این کتاب مورد تأیید شاعر معروف کودک آقای رحماندوست بوده است و به خاطر تأیید ایشان، این کتاب نیز در بین کتابهایی قرار گرفته بود که قرار بود به شکل انیمیشن معرفی شود.
♦️این انیمیشن که #علیه_حجاب و چادر بود با #بودجه بیت المال ساخته و از تلوزیون پخش شد و عوامل صداوسیما هم به واسطه #اعتماد خود، این انیمیشن را پخش کردند و فردی که مسئول اصلی پخش این انیمیشن بود توبیخ شد؛ اما چه فایده ای دارد؟! چون اثر خود را در اجتماع گذاشته است.
♦️به عقیده بنده یک مسیر مرموزی برای انتخابها وجود دارد. بنابراین باید همیشه در بین تمام کارها حساسیت ها وجود داشته باشد و اعتمادها به راحتی صورت نگیرد. در مورد اینکه این کار، کار خائنانه ای بوده، اصلاً شک نکنید. این کار کاملاً برنامه ریزی و طراحی شده بود و اینکه کار به تولید و پخش رسید، امیدواریم که بخش عمده آن در اثر غفلت بوده باشد و البته قابل گذشت هم نیست و جزء مواردی است که میتوان اسم را سوتی بچه حزب اللهی ها گذاشت.
👤حجت الاسلام بیاتی
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#ننه_زغالی_سیاه_خالی
#حجاب
🔻یکی از شیوه های تربیتی برای انتقال موضوعات مختلف به کودک، این است که آن موضوع را با چیزهایی #تداعی کنیم که کودک آن را دوست دارد و یا برعکس بی علاقه است. یعنی برای آموزش برخی مفاهیم، مستقیم عمل نکنیم که کودک نسبت به آن گارد بگیرد. در این انیمیشن هم، #حجاب را با #ذغال و کلماتی نظیر خالی و سیاهی، برای کودک تداعی میکنند. کودکان از لحاظ #شناخت_ذهنی هم پله پله بالا میروند و وقتی چند بار آتش و ذغال را ببینند، این تداعی ها به مرور بیشتر برای آنها جا می افتد و تأثیرات منفی خود را میگذارد.
👤آقای محبی
🔻انیمیشن ننه ذغالی شبیه برخی از فیلمهای سینمایی و تلوزیونی بود که به ظاهر خیر است. فیلمهایی که به اصطلاح میخواهند ابرو را درست کنند و چشم را کور میکنند. اینکه پشت ساخت این برنامه یک #فلسفه و #نقشه بود یا اینکه ناخودآگاه اتفاق افتاده بود، مهم است. در این انیمیشن، خیلی نسبت به چادر و رنگ مشکی، نگاه منفی وجود داشت. احساس شرمندگی، کهنگی، پیری و ... را به کودک القا میکرد. دیالوگ آدم برفی با ننه ذغالی هم تأمل برانگیز بود که "اگر من از ذغال استفاده کنم دیگر کسی به طرف من نمی آید!".
🔻محتوای این انیمیشن خیلی هوشمندانه پیش رفت و برای بنده خیلی #غافلگیر کننده بود که #کودکان ما چنین برنامه هایی را تماشا میکنند. این برنامه خیلی حرفه ای چادر را در نظر بچه #تخریب کرد و حتی اسم پیرزن هم دائم تکرار و بر روی سیاه خالی تأکید میشد. یک #کلاغ_سیاه هم در داستان بود که به ننه ذغالی میخندید و شاید وجود آن هم بی دلیل نبود.
👤آقای وارسته پور
@umefafgaraei
#عفاف_در_هنر
#ننه_زغالی_سیاه_خالی
#حجاب
♦️جمله زیبایی را مرحوم دکتر شریعتی دارند که گویا از فرد دیگری نقل قول کرده اند و آن این است که "اگر میخواهی به چیزی خوب #حمله کنی، بد #دفاع کن". در برنامه درسی پنهان، این مفهوم را داریم که اگر شما از هر مبحث دینی، اجتماعی و فرهنگی و... دفاع نادرستی کردید، درواقع حاشیه هایی درست میشود که آن #حواشی بر #متن می چربد و درواقع آن جمله معروفی که میگویند: "بقیه را رها کن و فلانی را بگیر" اینجا نمود دارد. دروازه بان ضعیفی که خودش هم نافهمیده، در به ثمر نشستن گل مؤثر بوده و مربی صدا میزند: "مارادونا را ولش کن و مراقب دروازه بان باش".
♦️نکتۀ مهم #برنامه_درسی_پنهان این است که اثر چیزی که در اثر #غفلت خوب ساخته نشده باشد با آن چیزی که به قصد میخواهد #خراب کند، فرقی نمی کند و چه بسا بدتر هم باشد. بنابراین بد دفاع کردن چه بسا می تواند مؤثرتر از خوب حمله کردن باشد.
📌فارغ از تمام این موضوعات، کودکان ما، با دیدن چنین برنامه هایی، تا چه اندازه نسبت به انتخاب پوشش #چادر در آینده رغبت خواهند داشت؟!
👤دکتر سعیدی رضوانی
@umefafgaraei