eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
993 ویدیو
30 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️مردم شناس انگليسي «جي. دي. آنوين» با بررسي تاريخ 5 هزار ساله، 86 جامعة مختلف را بررسي كرده است؛ نتايج تحقيقات وي پس از مرگش در سال 1936 منتشر شد. عنوان اثر منتشر شده او «بنيادهاي اقتصادي و جنسي جامعة جديد» مي‌باشد. 🔶آنوين دراين اثر و امپراطوري‌ها را بر مبناي آنها مورد بررسي قرار داده است. خلاصه كلام آنوين اين است: 👇 👈«ملت‌ها هنگامي ‌به و استيلا مي‌رسند كه خود را پيش و پس از ازدواج، تحت درآورند و آنها تا هنگامي ‌در قدرت باقي مي‌مانند كه روابط و پيوندهاي اجتماعي و خانوادگي در آنها قوي بماند و هنگامي‌كه اين حد و حدودها از ميان برود، شمارش معكوس براي آن جامعه آغاز مي‌گردد و اين قاعده هيچ استثنايي ندارد». 🌺 اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز سالها پیش از این مردم شناس فرمودند: 👈 «خداوند تبارك و تعالى هرگاه يا مردمى را بخواهد، صرفه جويى و روزيشان كند و هرگاه آنها را بخواهد، دَرِ خيانت‎كارى از طرف خودشان يا از طرف ديگران به آنان را، به رويشان بگشايد». 📚 منبع: الدرّ المنثور، جلد 3، صفحه 270 @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️ برای برخی مادران و دختران آینده سرزمین‎مان، . ☑️ مادرانی که اندوخته ای از ، برای به ارث گذاشتن برای ندارند... 📌 نتیجه این نداشتن، است... 🍁فقر ها 🍁فقر 🍁فقر چشیدن طعم 🍁فقر 🍁فقر و 🍁فقر 🔰امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: 🍃طوبي لِمَنْ كانَتْ اُمُّهُ عَفِيفَةً. 🍃خوشا به حال كسى كه مادرش است. 📚 منبع: علل الشرايع، ج 2، ص 251 @umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی #مسابقه_هفتگی_شکوه_عفاف 6️⃣3️⃣#سؤال_شماره_سی_و_شش ✍️ ارتباط عزت (کرامت) نفس با تربیت جنس
✴️در مسابقۀ هفتۀ 36 شکوه عفاف، ارتباط میان عزت (کرامت) نفس با تربیت جنسی مطرح شده بود که آقایان محمدحسن ، مجتبی و حمید و خانمها رضوان ، فاطمه ، نرگس و مائده مشارکت داشتند و پاسخ‌های مناسبی را ارائه دادند که خانم سبزی به عنوان برنده این هفته انتخاب شدند. 🍃🌺🌺🌺🍃 🔶 در نظام اعتقادی و تربیتی اسلام، مفهومی تحت ‌عنوان (کرامت نفس) مطرح شده، که از بااهمیت‌ترین مفاهیم موجود در اسلام برای رسیدن به کمال است. 🔶 عزت‎نفس در بُعد ، یکی از مهمترین عوامل مؤثر در جلوگیری از و ‎های جنسی محسوب می‎شود و با صحیح آن مطابق با آنچه در اسلام -قرآن و حدیث- بیان شده، می‎توان به ‎نحو مطلوبی مانع از بروز بسیاری از ‎ های جنسی شد. ✴️عزت ‌نفس بالا در دانش‎ آموزان، آنها را از مطابق مکانیزم ارائه ‎شده در زیر، می‎تواند کند: 👇 1️⃣ توانایی «نه» گفتن؛ 2️⃣ درخواست کمک از دیگران در مواقع خطر یا پس از آن؛ 3️⃣ مقاومت در مقابل وسوسه ها و تحت ‎تأثیر قرار گرفتن؛ 4️⃣ شأن خود را از انجام برخی از اعمال خلافِ عفت نظیر متلک‎گویی بالاتر دانستن؛ 5️⃣ کمک به همتایان آسیب ‎دیده؛ 6️⃣ پذیرش تفاوت‎ نقش‌های متناسب برای دو جنس زن و مرد؛ 7️⃣ پذیرش تفاوت‎های فیزیکی و ظاهری. 🍃🌺🌺🌺🍃 📚 کتاب در حال انتشار "چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی" نوشته دکتر سعیدی رضوانی @umefafgaraei
🔷گزارشی از بیست‌وهشتمین نشست در سال 1399 🔷با عنوان " در ادب و (2): اکران و بررسی انیمیشنهای کوتاه ترویج حجاب" ⏰در تاریخ چهارشنبه 19 آذر ساعت 15:00 👥👥این جلسه به صورت و با مشارکت اعضای محترم کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی، به‎صورت وبینار و همچنین حضوری، برگزار گردید. درادامه خلاصه ای از این نشست ارائه می‌شود. 1️⃣ اکران و تحلیل : بچه‌های ساختمان گل‌ها 🍀 بچه‌های ساختمان گل‌ها یک پویانمایی ایرانی است که برای اولین بار در اواخر سال ۱۳۹۵ در شبکه پویا پخش شد. این پویانمایی حدوداً دارای 100 قسمت است. داستان این انیمیشن دربارۀ دختر بچه‌ای به نام حسنا است. 🍀 نگارش این مجموعه در خانه فیلمنامه کودک و نوجوان و توسط گروه پویانگاران فردا به سرپرستی محمدرضا سرشار انجام شده ‌است و حسین صفارزادگان کارگردان این مجموعه است. 🍀 یکی از نکات خاص این پویانمایی که تا قبل از آن در هیچ پویانمایی ایرانی دیگری دیده نشده بود، این بود که مادر این پویانمایی در جلوی محارم بدون است و در این باره نقطه نظرات فراوانی وجود دارد. @umefafgaraei
🔶تولیدات حوزه عفاف و حجاب زیاد نیستند و نباید برخورد ناامید کننده با دست اندرکاران این مجموعه ها داشت؛ اما به قصد رفع ایرادات و بهبود تولیدات، نظراتی را می توان مطرح کرد. اینکه گفته می شود هدف از ترسیم چهره مادر در منزل، به دلیل توجیه مسئله برای کودکان است و اینکه باید در خارج از منزل و هنگامی که در میان حضور دارند حجاب داشته باشند، چرا وقتی خانم مهمان وارد منزل می شود، حجاب خود را حفظ میکند؟ 🔶کودکانی که مخاطب این انیمیشن هستند، می‎دانند که انیمیشن متعلق به دنیای غیرواقعی و خیال است و به رغم اینکه خیلی از انیمیشن‎ها تأثیرپذیرند و با شخصیت‎های داستانی همذات پنداری می‌کند، بین واقعیت و خیال تمایز قائل می شوند. برای مثال اگر به آنها گفته شود که آن بستنی داخل انیمیشن را بخور به ما می‌خندد؛ چون میداند که این امر ممکن نیست. بنابراین با توجه به این مسئله، وقتی که کودک شاهد این است که خانم در منزل حجاب ندارد، افراد دیگر هم نظیر پدرش، آن خانم را می بینند و درواقع ظاهر شدن خانم خانه بدون حجاب، محدود به فضای نیست. 🔶این مسئله یک مسئله است و نمیخواهم نظر قطعی درمورد آن بدهم؛ اما برای بنده سؤال است که تأثیر این انیمیشن بر کودک چه می تواند باشد. ما در همه رده های سنی عادت کردیم که در خانمها با حجاب ظاهر می شوند و این برای همه توجیه شده و غیرطبیعی نیست که چرا خانم را در منزل، بدون پوشش کامل تصویر نمی کنند. آیا پخش بی حجابی از رسانه، نمی تواند داشته باشد؟ 👤دکتر شیبانیان @umefafgaraei
🔷حاج خانم محجبه که علاقه مند به یادگیری بود، از لحاظ ظاهر و صدا و خصوصیات اخلاقی، به صورت یک فرد نمایش داده نشد و از بُعد زیبایی شناختی خیلی به آن اهمیت داده نشده بود و شاید هم بوده است. چراکه این مسئله باعث می شود که یک دسته بندی در ذهن کودک شکل بگیرد که کسانی که دارند، ممکن است به نوعی خیلی جذاب نباشند. 👤دکتر شیبانیان 🔷پاسخ سازندگان این انیمیشن به ، کمی خارج از فضای فیلم سازی است. چراکه نشان دادن خانم در منزل بدون حجاب، تنها یک دلیل دارد و آن این است که برای آن وجود ندارد. اگر هدف سازندگان این بوده که نشان دهند پوشش در منزل آزاد است؛ پس چرا خانم با یک لباس راحت تر نمایش داده نشده است؟ سازندگان در پاسخ به این سؤال خواهند گفت چون این پوشش زننده است و موانع شرعی برای ما دارد. بنابراین در تلوزیون و سینما که خانم در منزل را، پوشیده نشان می دهند، به این دلیل نیست که کارگردان و نویسنده هدف تربیتی داشته اند! ، بلکه صرفاً و شرعی داشته اند. به نظر حتی به ذهن خود سازندگان هم نیامده که بخواهند، خاصی را با بی پوششی معلم قرآن در منزل، به کودک القا کنند. 👤دکتر فرع شیرازی 🔷وقتی یک موضوعی در حوزه عمومی قرار می گیرد، باید در موردش انجام شود. این انیمیشن هم می خواهد در پخش شود و همه آن را نگاه می کنند. این انیمیشن به نوعی یک از قانون است. چون یک خانم نمی‎تواند در حوزه عمومی بدون ظاهر شود. 👤دکتر صابری فتحی @umefafgaraei
🔶استدلال و سازندگان انیمیشن در خصوص بدون حجاب بودن خانم در منزل، بدتر از گناه است. یک اشکالی که در برخی مسئولان است همین است که وقتی اشتباهی را مرتکب میشوند به جای عذرخواهی، سعی در رفتار خود دارند و این موضوع باعث ایجاد تنش می شود. اگر اینطور باشد بسیاری از فیلم‎های سینمایی و تلوزیونی هم، باید زمانی که زن و شوهر در منزل تنها هستند، مسائل خصوصی خود را نشان دهند. 🔶طبق یافته های کودک هنگان تماشای انیمیشن و کارتون، تفاوتی بین خیال و واقعیت قائل نمی‎شود. ادعای مسئولان صداوسیما برای ترویج به کودکان، پذیرفته نیست. انیمیشن‎های داخلی که حداقل نباید دارای ایراداتی باشند. خانواده ها به خاطر که به رسانه های داخلی دارند، فرزندان خود را به رسانه ها می سپارند و اگر مشکلاتی در انتقال وجود داشته باشند، باید باشند. 👤دکتر اسلامیان 🔶از نظر اسلام درستش این است که خانمها داخل منزل پوشش راحت تر داشته باشند و جذابیت و زیبایی خودشان را حفظ کنند و برای اینکه این موضوع، برای بچه ها جا بیفتد لازم است که اینگونه برنامه ها پخش شود. با کمک انیمیشن می توان نشان داد که داخل و بیرون منزل و داخل و خارج منزل کاملاً متفاوت است و با فیلمها امکان نشان دادن این تفاوت نیست؛ مگر در واقعی که یک خانم کافر یا مسیحی در فیلم ایفای نقش داشته باشد که در این صورت به دلایلی از جمله افزایش جذابیت بصری صحیح نیست. 👤حجت الاسلام بیاتی @umefafgaraei
🔷اشکالی که برخی منتقدان در خصوص این انیمیشن وارد میکنند وارد نیست و خانم در منزل می تواند بدون حجاب نمایش داده شود و مخاطب هم که کودک است مشکلی ندارد و میتواند پیام را به خوبی دریافت کند. در انتقادات به جنبۀ آموزش به کودک، توجه نمی‎شود. البته رفتار و برخورد حاج خانم قابل انتقاد است و باید حجاب خود را در منزل کم می‌کرد. 🔷شما چطور می‌توانید به کودک آموزش دهید که حجاب در منزل با بیرون متفاوت است؟ همانطور که گفته شده است را باید با عمل آموزش داد و اجرا کرد نه با بیان. تذکر غیرکلامی بیشتر جواب میدهد. مگر کودکی که مخاطب انیمیشن است نمی‌بیند که مادرش در منزل ندارد! و وقتی می‌آید و یا بیرون از منزل می رود حجاب می‌کند؟ چطور ما این موضوع را می‌پذیریم که این موضوع باعث دوگانگی کودکان می‌شود؟ چون این روایت از زندگی است. 🔷برخی مادرها در منزل رعایت‌های پوشش در مقابل فرزندان را ندارند که در این انیمیشن این موضوع رعایت شده بود و پوشش خوب و ظاهر آراستۀ مادر این انیمیشن، نوعی آموزش نیز برای مخاطب محسوب می‎شود. کودک می‎داند که این برنامه کارتون است و می‎داند این خانم در مقابل نامحرم حجاب دارد. اینگونه زیاده روی ها، به می انجامد. زیاد نتیجۀ عکس خواهد داد و این فضای تقابلی که الان وجود دارد و برخی خانواه ها که در رعایت کردن ها زیاده روی کردند، نتیجه عکس گرفته اند و شواهدی در این خصوص قابل ارائه است. 👤حجت الاسلام بیاتی @umefafgaraei
🔶دغدغه انیمیشن سازها عمدتاً این است که باید حجاب و عفاف را رعایت کرد، نه اینکه در منزل آراسته و بدون حجاب باشیم. این مسئله خلأ و نیازی را در جامعه ایجاد نکرده که بخواهند برای آن انیمیشن بسازند! یعنی این انیمیشن به نیازی پاسخ نداده است. چون کودک همیشه در منزل می‎بیند که مادرش حجاب مو ندارد و در مقابل محارمش راحت است و ترویج مسئله و حجاب مهم است. ضمناً من انیمیشن را، بخشی از فضای مجازی (در مقابل واقعی) می دانم. 🔶بنده با توجه به دریافتی که از رسانه ها تاکنون داشتم، با دیدن این برنامه علی رغم اینکه انیمیشن بود، کمی شدم. من تأکید میکنم خیر بوده و نظرات ما در جهت بهبود برنامه سازی ها است. یکی از تبعات اینگونه برنامه ها برای کودکان در حال رشد این ست که دیدن خانم‎ها در عادی شود. این اثر منفی، علی رغم نیت خیر سازندگان، میتواند وجود داشته باشد. 👤دکتر شیبانیان 🔶این تصور وجود دارد که پافشاری روی یک حرف خوب، باعث اجرای بهتر آن از سوی دیگران می شود و بهتر خواهند پذیرفت. اما زمانی که من و از هر دو جنبه صحبت کنم، بهتر پذیرفته و اجرا می شود. حتی در قرآن، هم حسنه در دنیا مطرح شده و هم حسنه در آخرت و همه چیز متعادل است. در صورت در نظر نگرفتن تعادل و تصویر کردن خانمها با حجاب کامل در هر شرایطی حتی انیمیشن، از تعادل خارج می شویم. 👤حجت الاسلام بیاتی @umefafgaraei
🔷بنده 12 سال است در حوزه عفاف و حجاب کار میکنم. ما در آیات قرآن استثنائاتی داریم که حجاب به آنها واجب نیست و در آیه 60 سورۀ نور به آنها اشاره می‎کند و می‎توانند حجاب نداشته باشند و آیا این باعث میشود؟ زیاده روی پیامد خوبی ندارد و جلو زدن از خدا و مجتهد و... میشود. البته بنده به فعالیت دشمنان در زمینه عادی سازی ناهنجاری‎ها اعتقاد دارم؛ اما در این انیمیشن صدق نمیکند. این انیمیشن ساخته شده تا به کودکان را بیاموزد و اینکه هر چیزی جای خودش قرار دارد و ندارد. اگر استثنائات حجاب در جامعه اجرا شود، قبح بدحجابی حفظ می‎شود. ما شبکه ای به مسائل نگاه نمی‎کنیم. 🔷آقای بیاتی اجازه بدهید که با فرمایشات شما قانع نشویم. در خصوص مخاطبان این برنامه که هستند، بحث هم مطرح است. این انیمیشن علاوه بر کودکان برای افراد دیگر هم نمایش داده میشود و ممکن است این برداشت را کودکان داشته باشند که در منزل میتوان نداشت و افراد از هر جای دیگری میتوانند منزل را ببینند و مانعی هم ندارد! آیا نشان دادن از راه دیگر امکان پذیر نیست و تنها روش این است؟ بسیاری در خصوص عدم تفاوت انیمیشن و فیلم برای کودکان نوشته شده است. 👤دکتر اسلامیان @umefafgaraei
🔶اگر مهمان مرد در منزل باشد، زن صاحبخانه رعایت میکند. آفت این موضوع چیست؟ چرا باید خانم، حجاب کاملی در منزل داشته باشد؟. اصرار من به صحیح بودن اینگونه نشان دادن نیست، بلکه تأکید من بر اشتباه نبودن آن است. ما در خصوص نحوه آرایش و پوشش بانوان در منزل، از پیامبر و ائمه روایت داریم یا خیر؟ که چگونه در مقابل محارم خود رفتار میکردند؟ شما که خود پیامبر و خانواده ایشان را ندیده اید و این روایتها را شنیده اید. این انیمیشن هم از یک است. انیمیشن نمیکند و آن کجاست؟ مگر مسائل جنسی تصویر شده است؟ اینها فیلم واقعی نیست؟ کودک آموزش و را در رفتارهای این خانم می‎بیند. ما با همین همذات پنداری به کودکان آموزش میدهیم. شما از کودکان خود بپرسید که چرا اینجا این خانم حجاب داشت و آنجا چرا نداشت؟ آیا شما سریالهای خارجی نظیر پزشک دهکده را دیده اید یا خیر؟ آیا زنان این فیلم حجاب دارند یا خیر؟ آیا دیدن آنها حرام است؟ 👤حجت الاسلام بیاتی 🔶البته خداوند در انتهای آیه استنثنائات حجاب، می فرمایند که اگر آن زنان داشته باشند بهتر است. مورد دیگر آنکه برخی موارد را می‎توان با گفتگوی بین مادر و فرزند به کودک داد و همین مسئله در بیرون از منزل و داخل منزل را هم، میتوان با گفتگو برای کودک روشن کرد و بنابراین شاید راه دیگری هم برای این نوع آموزش وجود داشته باشد. 👤دکتر سعیدی رضوانی @umefafgaraei
🔷محتوای صوتی با تصویری است و نمیتوان آنها را یکسان تلقی کرد؟ من روایتهای بسیار دیگری هم در موضوعات مختلف شنیده ام؛ اما آیا میتوان همه آنها را در قالب تصویر داد؟ نمیتوان برای بی حجابی مراتبی در نظر گرفت؟ برداشت یک کودک در آن رده سنی، با برداشت بزرگسالان متفاوت است. شما با کودکان در این خصوص صحبت کنید و نظر آنها را جویا شوید. آنها با اشیاء بی جان هم می‎کنند. روش آموزش محرم و نامحرم از راه های بهتری قابل آموزش است. کودک مشاهده کننده، متوجه میشود که این انیمیشن یک است و برای بسیاری از افراد به گذاشته شده است. بنابراین اگر کلیپی خانوادگی منتشر شود که خانم خانواده در کنار همسر خود حجاب ندارد و آن کلیپ برای ترویج رفتار عفیفانه بین مردم پخش شود؛ آیا در آن کلیپ اشکالی می‎بینید یا خیر؟ 👤دکتر اسلامیان 🔷آقای بیاتی ما مسئلۀ عرف را نادیده گرفتیم. وقتی شما میفرمایید برخی آیات قرآن این مجوز را میدهد که خانمها از یک سنی به بالا نداشته باشند، این به این معنی نیست که هر آنچه در قرآن آمده در تمام دورانها روی دهد. مثلاً اگر در این زمان یک خانم با پوشش تمام و کامل، اما با رنگ نارنجی وارد جامعه شود، نظر همه مردان را به خود میکند و زیر سؤال میرود و این میشود که احکام ثانویه وجود دارد و مسئلۀ بااهمیت است. این موضوعی که در انیمیشن به آن پرداخته شده، تا زمانی که کودک به این نرسد که خوب را از بد تشخیص بدهد، مهم است. 👤دکتر شیبانیان @umefafgaraei
🔶اگر همذات پنداری کودک را با شخصیتهای انیمیشن بپذیریم، باید بپذیریم که کودک پذیرفته که میتواند خود را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به بگذارد. چون در کارتون این موضوع را یاد گرفته است. چون پوشش مادر در منزل را پذیرفته که حجاب ندارد. شما از بچه توقع دارید که به اندازه یک بفهمد؟ آیا کسانی که در منزل خود، رسانه های بیگانه را نگاه میکنند، مثل شما فکر میکنند؟ میتواند یک را ایجاد کند. ما گمان میکنیم کشورهایی مثل امریکا گل و بلبل هستند؛ اما افرادی که به آن کشورها می روند و واقعیت را از نزدیک می‎بینند، متوجه اشتباهات خود می‎شود. مثالهایی مثل بیکاری و کرونا و... قابل ذکر است. شما اگر ده انیمیشین اینچنینی به کودک نشان دهید، برای او محتوایی را آماده کرده اید و آن اینکه تو میتوانی فیلمهای خانوادگی ات را به بگذاری. 👤دکتر صابری فتحی 🔶این مطلب را از کودکان بپرسید؟ بپرسید که شما یاد گرفتید که عکس و فیلمهای خانمها را در اینترنت بگذارید؟ من تأثیرپذیری کودکان را از انیمیشن می‎پذیرم و این موضوع که توسط بزرگواران مطرح شد، فصل الخطابش فقط با آزمایش از کودکان مشخص میشود. 👤حجت الاسلام بیاتی @umefafgaraei
🔷در این خصوص تأمل بیشتری نیاز است. اینکه ببینیم کودک چه فکر میکند بسیار مهم است. بنده هم در ابتدا نظر مثبتی روی این انیمیشن داشتم؛ اما الان کمی تردید دارم. بهتر است این موضوع را از و جویا شویم. البته پرسیدن از کودکان هم به این سادگی نیست. برای مثال اینکه از کودکی بپرسیم که پدرت را دوست داری و او با مکثی بگوید بله، شما آن را خیر فرض کنید. 🔷ما از واقعی کودک و انیمیشن بر او، از ظن خود صحبت میکنیم. برداشت همه از متفاوت است. من قول میدهم که از حداقل از چند روانشناس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی جویای درک و برداشت کودکان مخاطب این انیمیشن شوم و پیگر شوم که کودک مخاطب، قدرت و شبیه سازی آن را دارد یا خیر؟ آیا کودک انیمیشن را در فضای خانه نگه می دارد و یا آن انیمیشن را از بافت خانه خارج میکند و با خودش میگوید نامحرمانی مثل پدرم هم این خانم بی حجاب در منزل را می بینند. بنابراین مهم است. برخی روانشناسان معتقدند بیان برخی موارد برای کودکان، باعث پرخاشگری آنها میشود و از بیان همه مسائل در میان آنها باید خودداری کرد و این موضوع نیز، به درک کودکان بستگی دارد. 🌺از کلیه مخاطبان این کانال نیز درخواست میشود، برداشت و درک کودک خود را بعد از تماشای این سریال انیمیشنی به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی ارائه دهند. 👤دکتر سعیدی رضوانی @umefafgaraei
🔶اینکه دکتر صابری فرمودند در انیمیشن که است باید قواعد رعایت شود، عرض کنم ما نمی‎توانیم با یک سری کلیات جامعه شناسی، را تعیین کنیم. در این حوزه استفتائات فقهی صریحاً وجود دارد و همین الان در ما که حوزه عمومی است، خانمهای غربی با پوشش‎های مخصوص خود، با مجوزهای شرعی و با استفتائات علما و مراجع نشان داده می‎شوند. در هم به دلیل اینکه ذاتاً و ماهیتاً و نیست، نمی‎توان چنین مقایسه ای را داشت. حتی برخی علما نسبت به برخی عکس‎ها دایره را بازتر می‎گذارند. اگر همین انیمیشن حالت خاص‎تر پیدا کند و شخصیت‎ها لباس‎های زننده داشته باشند موضوع فرق می‎کند؛ اما در این انیمیشن که ملاحظه شد نمی‎توان چنین اظهارنظر کرد. 👤دکتر فرع شیرازی 🔶پخش فیلم‎ها و بازیگران خارجی از تلوزیون ایران متفاوت است. در خصوص حوزه عمومی این نکته قابل عرض است که زمانی که فیلمی را در منزل می‎گیریم، نمی‎توانیم در صداوسیما پخش کنیم؛ چون قابلیتش را ندارد و در خصوص انیمیشن هم، وقتی یک آن را می‎سازد و می‎خواهد جامعه و را به تصویر بکشد، از لحاظ فقهی متفاوت است. 👤دکتر صابری فتحی @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2️⃣ اکران و تحلیل : شهر قصه: ننه زغالی سیاه خالی 🍀ننه زغالی سیاه خالی، نوشته مرضیه فعله‌گری، نام کتابی است که توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر در سال 1395 منتشر شده است و در سری انیمیشن شهر قصه که از شبکه پویا پخش می‌شود، به کودکان معرفی شده است. 🍀 سیاه خالی یک تکّه زغال پیر است. ننه زغالی و است. با آمدن زمستان قصد می کند که به سراغ آدم برفی برود تا نقش چشم او را ایفا کند. امّا آدم برفی می گوید: "تو سیاه هستی و در شرایط حاضر به درد من نمی خوری! و اگر چشم من شوی، دیگران از من دوری می کنند". ننه زغالی چادرش را جمع و جور می کند و می نشیند به غصه خوردن. با خودش فکر می کند که شاید دوره من گذشته! عمو رفتگر او را از دور می بیند و خوشحال می شود. او را برمی دارد و در می اندازد تا گرم شود. ننه زغالی سیاه خالی، می شود و به رفتگر گرما می بخشد. عمو رفتگر با سرخی او گرم شد و خوشحال. همه جا با ننه زغالی سرخ خالی، گرم شد. آدم برفی از دیدن این صحنه خجالت کشید و آب شد! 🍂🍁🥀🍁🍂 @umefafgaraei
🔺بنده ابتدای داستان متوجه نشدم که ننه زغالی که شخصیت اصلی داستان است، یک انسان نیست و آخر داستان که در آتش انداخته شد مشخص شد که زغال است. بنابراین از ابتدای داستان تا اواخر داستان گمان می‎کردم که ننه زغالی یک مسن است! هنگام گفتگو با آدم برفی، از کثیفی ذغال، قدیمی بودن، از مد افتادن و به روز نبودن زغال صحبت شد و چون رنگ چادر هم است، همه این مفاهیم در که انیمیشن را نگاه می‎کند به هم گره می‎خورد. 🔺همانطور که می‎بینیم ننه ذغالی از وجود خودش می‎شود و می‎خورد و بعد عمو رفتگر آن را برمی دارد و در می اندازد و تازه پایان داستان متوجه می‎شویم که آن شخصیت ذغال بوده است. به زعم بنده، همه این مطالب، یک و پنهانی را برای کودک در انیمیشن به وجود می آورد که در ناخودآگاه او، در مورد چادر و حجاب تأثیر می‌گذارد. تنها نکته مثبت این انیمیشن، فرم ورق زدن کتاب در انیمیشن بود که زیبایی انیمیشن را به خوانش کتاب گره زده بود. 👤دکتر شیبانیان @umefafgaraei
♦️متأسفانه این انیمیشن از شبکه کودک پخش شد. بچه هایی که الان در مشغول به کار هستند بچه حزب اللهی هستند و تقریباً می‎توانیم به آنها اطمینان کنیم که غرضی از ساخت و پخش این انیمیشن نداشتند. آنها اعلام کردند که ما یک پروژۀ تنظیم برنامه کودک را از روی کتاب داستانهای موجود در بازار داشتیم و یکی از مجموعه های معروف این سفارش را به ما داده بود و درنهایت به این رسیدیم که این کتاب مورد تأیید شاعر معروف کودک آقای رحماندوست بوده است و به خاطر تأیید ایشان، این کتاب نیز در بین کتابهایی قرار گرفته بود که قرار بود به شکل انیمیشن معرفی شود. ♦️این انیمیشن که و چادر بود با بیت المال ساخته و از تلوزیون پخش شد و عوامل صداوسیما هم به واسطه خود، این انیمیشن را پخش کردند و فردی که مسئول اصلی پخش این انیمیشن بود توبیخ شد؛ اما چه فایده ای دارد؟! چون اثر خود را در اجتماع گذاشته است. ♦️به عقیده بنده یک مسیر مرموزی برای انتخابها وجود دارد. بنابراین باید همیشه در بین تمام کارها حساسیت ها وجود داشته باشد و اعتمادها به راحتی صورت نگیرد. در مورد اینکه این کار، کار خائنانه ای بوده، اصلاً شک نکنید. این کار کاملاً برنامه ریزی و طراحی شده بود و اینکه کار به تولید و پخش رسید، امیدواریم که بخش عمده آن در اثر غفلت بوده باشد و البته قابل گذشت هم نیست و جزء مواردی است که می‎توان اسم را سوتی بچه حزب اللهی ها گذاشت. 👤حجت الاسلام بیاتی @umefafgaraei
🔻یکی از شیوه های تربیتی برای انتقال موضوعات مختلف به کودک، این است که آن موضوع را با چیزهایی کنیم که کودک آن را دوست دارد و یا برعکس بی علاقه است. یعنی برای آموزش برخی مفاهیم، مستقیم عمل نکنیم که کودک نسبت به آن گارد بگیرد. در این انیمیشن هم، را با و کلماتی نظیر خالی و سیاهی، برای کودک تداعی می‎کنند. کودکان از لحاظ هم پله پله بالا می‎روند و وقتی چند بار آتش و ذغال را ببینند، این تداعی ها به مرور بیشتر برای آنها جا می افتد و تأثیرات منفی خود را می‎گذارد. 👤آقای محبی 🔻انیمیشن ننه ذغالی شبیه برخی از فیلمهای سینمایی و تلوزیونی بود که به ظاهر خیر است. فیلمهایی که به اصطلاح می‎خواهند ابرو را درست کنند و چشم را کور می‎کنند. اینکه پشت ساخت این برنامه یک و بود یا اینکه ناخودآگاه اتفاق افتاده بود، مهم است. در این انیمیشن، خیلی نسبت به چادر و رنگ مشکی، نگاه منفی وجود داشت. احساس شرمندگی، کهنگی، پیری و ... را به کودک القا می‎کرد. دیالوگ آدم برفی با ننه ذغالی هم تأمل برانگیز بود که "اگر من از ذغال استفاده کنم دیگر کسی به طرف من نمی آید!". 🔻محتوای این انیمیشن خیلی هوشمندانه پیش رفت و برای بنده خیلی کننده بود که ما چنین برنامه هایی را تماشا می‎کنند. این برنامه خیلی حرفه ای چادر را در نظر بچه ‎کرد و حتی اسم پیرزن هم دائم تکرار و بر روی سیاه خالی تأکید می‎شد. یک هم در داستان بود که به ننه ذغالی می‌خندید و شاید وجود آن هم بی دلیل نبود. 👤آقای وارسته پور @umefafgaraei
♦️جمله زیبایی را مرحوم دکتر شریعتی دارند که گویا از فرد دیگری نقل قول کرده اند و آن این است که "اگر میخواهی به چیزی خوب کنی، بد کن". در برنامه درسی پنهان، این مفهوم را داریم که اگر شما از هر مبحث دینی، اجتماعی و فرهنگی و... دفاع نادرستی کردید، درواقع حاشیه هایی درست می‎شود که آن بر می چربد و درواقع آن جمله معروفی که می‎گویند: "بقیه را رها کن و فلانی را بگیر" اینجا نمود دارد. دروازه بان ضعیفی که خودش هم نافهمیده، در به ثمر نشستن گل مؤثر بوده و مربی صدا می‎زند: "مارادونا را ولش کن و مراقب دروازه بان باش". ♦️نکتۀ مهم این است که اثر چیزی که در اثر خوب ساخته نشده باشد با آن چیزی که به قصد می‎خواهد کند، فرقی نمی کند و چه بسا بدتر هم باشد. بنابراین بد دفاع کردن چه بسا می تواند مؤثرتر از خوب حمله کردن باشد. 📌فارغ از تمام این موضوعات، کودکان ما، با دیدن چنین برنامه هایی، تا چه اندازه نسبت به انتخاب پوشش در آینده رغبت خواهند داشت؟! 👤دکتر سعیدی رضوانی @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📛 دختران گروه ستاره هشتم از شهر امام هشتم با مربیگری پسری همسن و سال خودشان! ⚠️ چه شد که تلوزیون جمهوری اسلامی ایران به اینجا رسید؟!؟ 🍂🍁🌻🍁🍂 ❇️اسلام دین و تمدن غربی تمدن است و ما در عصر حاضر، در حیا و بی‌حیایی قرار داریم و اگر سردمداران فساد و شهوت‌رانی با مقوله حیا روبرو بودند، نمی‌توانستند به راحتی به اهداف و مقاصد خود دست پیدا کنند. ✍️سید محمدمحسن دعایی @umefafgaraei
🌻با سلام و احترام 📣📣📣 سی‌وششمین نشست در سال 1399 💬 با عنوان: "رمز موفقيت امربه‌معروف و نهی‎ازمنکر در حوزۀ حجاب (مورد: منطقۀ غرب مشهد مقدس)" 🌿🌿شرحی بر آسیب‌شناسی عدم گسترش امر به معروف در جامعه دینی و ارائه الگوی قابل اجراء و مؤثر🌿🌿 👤ارائه دهنده: آقای سید علی محدث، دانشجوی دکتری فقه و حقوق، مدیر حقوقی طلایه‎داران ستاد امربه‎معروف استان و مسئول منطقه ۲۵ طلایه‎داران مشهد ⏰ زمان: چهارشنبه 15 بهمن ماه ساعت 15:15 🎧 آدرس اتاق مجازی: vroom.um.ac.ir/saeedy 💠جهت حضور در این نشست مجازی، در صورت استفاده از کامپیوتر، می‎بایست بر روی سیستم شما، نرم افزار Adobe Flash Player نصب باشد و در صورت استفاده از تلفن همراه و یا تبلت، نرم افزار Adobe Connet را از طریق بازار بر روی گوشی خود نصب بفرمایید. ✅ ضمناً به عرض می‌رساند، پژوهشکده مطالعات اسلامی، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پذیرای تعداد محدودی از علاقه‌مندان (با اطلاع قبلی) برای جلسه حضوری نیز، می‎باشد. 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 با تشکر @umefafgaraei
🔷 سهل انگاری در مواجهه منطقی با ، کار را به جایی رسانده که برخی گفته اند: "کاش همه گناهان، بی حجابی بود! بروید جلوی را بگیرید!" 📌 با چه ملاکی بدحجابی را گناهی کوچک شمرده اید؟!؟ 🔷 در شریعت اسلامی، ملاک‌هایی برای بزرگترین گناهان بیان شده که اختصاص به مصداق خاصی ندارد و وجود یکی از آنها در هر گناهی، آن را به تبدیل می‌کند. متأسفانه، بیشتر و بلکه تمامی این ملاک‌ها، در بد‌حجابی‌های امروز وجود دارد. ❇️ اما این ملاک‌ها کدامند: 1️⃣ کوچک شمردن گناه: بیشتر کسانی که مرتکب بد‌حجابی می‌شوند، آن را می‌شمارند و یا احیاناً گناه نمی‌دانند. 2️⃣ اصرار بر گناه: مرتکبان بد‌حجابی، اصرار دارند و رفتار آنان، حاکی از عدم پشیمانی آنهاست. 3️⃣ مداومت بر گناه: بی شک کسی که گناهی را یکبار مرتکب می‌شود با کسانی که آن گناه را دائماً مرتکب می‌شوند یکسان نیست. چگونه یک ، می‌تواند بپذیرد که یک گناه را برای ، لحظه به لحظه تکرار کند؟ 4️⃣ شاد شدن و افتخار به گناه: گاهی مشاهده می‌شود که بعضی افراد، نه تنها به بد‌حجابی خود خورسندند؛ که آن را مایه قرار داده اند و به تعبیر عامیانه، با آن "کلاس" می‌گذارند! 5️⃣ آشکار کردن گناه: قطعاً گناه کسی که در پنهان مرتکب کار زشتی می‌شود با آن کس که در مرتکب آن می‌شود یکسان نیست. ✍️ دکتر علیرضا عابدی سرآسیا، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد @umefafgaraei