eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
192 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
چقدر با حجاب زیباتر شده ای بانو😍😉🙃😌 https://instagram.com/banovane_nakhlodarya?utm_medium=copy_link 🧕 @banovane_nakhlodarya 🍃🍂🌸🍃🍂🌸 ✨🍃🍂🌸🍃🍂🌸✨
نشست علمی : شبکه عفاف و نقش آن در سالم سازی خانواده و جامعه سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر اسماعیل چراغی کوتیانی زمان: چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ _ساعت ۱۱ لینک شرکت: http://vc.miu.ac.ir/ashtian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زن، خانواده و سبک زندگی
👩‍🎤 در قرن هفدهم و هجدهم1️⃣ 👈 انقلاب صنعتي1️⃣ رويدادهاي مهم انقلاب صنعتي از سويي و روشنگري از سوي ديگر، همچنين شکل‌گيري انقلاب‌هاي آمريکا و فرانسه در اين دو قرن از جهات مختلف، زندگي زنان را دچار تحول ساخت و زمينه‌هاي پيدايش فمينيسم را ايجاد كرد. مهم‌ترين شاخصه اين مقطع تاريخي در مغرب‌زمين، انقلابي بنيادين در نظام غرب است كه به‌دنبال خود، تمام ابعاد زندگي بشر را متحول ساخت. تا پيش از اين (حدوداً سال‌هاي 1650ـ1750) مهم‌ترين شكل اقتصاد جهان را اقتصاد كشاورزي تشكيل مي‌داد. در اقتصاد کشاورزي، زمين، مهم‌ترين منبع اقتصادي مردمان بود و خانواده‌هاي كشاورز در خانه‌هايي كاملاً نزديك به زمينشان زندگي مي‌كردند. و و حتي ، همدوش يكديگر در مزارع خويش كار مي‌كردند و معمولاً تمام احتياجاتشان به دست خودشان توليد مي‌شد. 👈 با توسعه دانش بشري و كشف اصول مكانيكي مانند نيروي بخار و به‌كارگيري آن در كارخانه‌ها، طولي نكشيد كه كارخانه‌هاي توليدي مختلف در جاي‌جاي اروپا (و امريكا) ظاهر شدند. در بسياري از موارد، ماشين جاي نيروي انساني را گرفت و از سوي ديگر كارخانه‌ها كه نياز به نيروي كار داشتند، كشاورزان سابق را با عنوان كارگر جذب نمودند. انقلاب صنعتي نه فقط نظام اقتصادي، بلكه تمام جنبه‌هاي زندگي و را متحول ساخت: 👈 محل كار مردان (كارخانه) از محل زندگي‌شان (خانه) جدا شد. 👈 مردان براي كسب درآمد به رفتند و زنان در ماندند تا ساير كارهاي ضروري زندگي را انجام دهند. برخلاف عصر كشاورزي كه توليدكننده، همان مصرف‌كننده بود، صنعتي شدن، وحدت توليد و مصرف را در‌هم‌شكست و توليدكننده را از مصرف‌كننده جدا ساخت. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
👩‍🎤 در قرن هفدهم و هجدهم2️⃣ 👈 انقلاب صنعتي2️⃣ مسئله ديگر ترويج نظام بود. به جاي تبادل پاياپاي كالا در نظام پيشين، كارگران در ازاي كارشان پول دريافت مي‌كردند. عنصر پول سهم بسزايي در تحولات اين دوران داشت. مردم براي بقا به پول نيازمند و وابسته شدند و ارزش هر چيزي را پول تعيين مي‌كرد؛ بنابراين طبيعي است كه كار به دو بخش تقسيم شود: 1️⃣ كاري كه در ازاي آن پول دريافت مي‌شود (كار توليدي)؛ 2️⃣ كاري كه هر‌چند براي حفظ معيشت ضروري است، اما پول به‌دنبال ندارد (كار غيرتوليدي). نتيجه اين تحولات اين بود كه كار مردان، و لذا ارزشمند و كار زنان و لذا كم‌ارزش تلقي شد و رفته‌رفته در فهم عمومي، مردان با توليد و زنان با مصرف گره خوردند. تقسيم‌بندي ديگري نيز در اين بين شكل گرفت كه بعدها ابعاد عملي بيشتري يافت و آن تقسيم جامعه به دو حوزة (عرصة توليدي) متشكل از مردان و حوزه (عرصة غيرتوليدي) متشكل از زنان و كودكان است. 🔰 انقلاب صنعتي به انقلابي در حيطه روابط دو جنس و کارکردهاي اجتماعي هریک از دو جنس انجاميد و با خلق تقسيمات دوگانه و متقابل توليد و مصرف، كار توليدي و كار غيرتوليدي و حوزة عمومي و خصوصي و اختصاص به طرف اول اين تقابلات و راندن زنان به طرف دوم ـ كه مسلماً در دنياي صنعت و سرمايه، بار ارزشي كمتري داشت ـ اولاً شكاف عميقي بين زن و مرد ايجاد كرد و ثانياً نقطة شروعي شد براي تبعيض‌ها و نابرابري‌هايي كه بعدها تنها با بهانة تفاوت جنسيتي صورت مي‌گرفت. 👈 اما موضوع به فاصلة دو جنس ختم نشد. در فرایند شكل‌گيري دو مفهوم و ، زنان كاملاً از نظر اقتصادي وابسته به مردان شدند؛ لذا گهگاه براي فرار از اين وابستگي به مشاغل توليدي رو مي‌آوردند و اين امر از سوي مردان، نوعي تجاوز به حريم خودشان تلقي مي‌شد؛ لذا رقابت‌ها و تضادهايي بر سر فرصت‌هاي شغلي بين دو جنس در گرفت؛ به‌طوري‌كه مردان نه‌تنها زنان را به حيطة مشاغل جديد راه ندادند، بلكه بسياري از حرفه‌ها را كه از گذشته در تخصص زنان بود، از دستشان گرفتند. 👈 نتيجة ديگر اين رقابت‌ها كه نارضايتي عميق زنان را در‌پي‌داشت، فاصلة فاحش با دستمزد مردان بود؛ به‌گونه‌اي كه در قرن هجدهم، زنان پنجاه درصد مزد مردان را دريافت مي‌كردند. 👈 با افزايش تعداد كارخانه‌ها نياز به كارگرانِ بيشتر، فزوني گرفت و از سوي ديگر كارگر با دستمزد كمتر سود بيشتري را عايد سرمايه‌گذار مي‌كرد. براي اين منظور كارخانه‌داران، زنان را كه نسبت به مردان سر به راه‌تر و قابل كنترل‌تر بودند، با دستمزد كمتر براي كار در كارخانه‌ها پذيرفتند. 👈 طي اين جريان بود كه سيلي از ، و و... در كارخانه‌ها مشغول به كار شدند. 👈 تأثير اين مسئله در شكل‌گيري جنبش زنان به‌اندازه‌اي جدي است كه بعضي از تحليلگران، آزادي زن را از عوارض انقلاب صنعتي مي‌دانند. 🔰 به قول ويل‌ دورانت، كساني كه ناآگاهانه براي خانه‌براندازي توطئه كردند، كارخانه‌داراني بودند كه براي جذب سود بيشتر، زنان را از خانه‌هایشان بيرون كشاندند. 📚 ر.ك: آندره ميشل؛ فمینیسم، جنبش اجتماعي زنان؛ ترجمة هما زنجانی‌زاده؛ ص 63. همچنین ويل دورانت؛ لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر؛ ترجمة عباس زریاب؛ ص151. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
👩‍🎤 در قرن هفدهم و هجدهم3️⃣ 👈 روشنگري1️⃣ در نيمه قرن هجدهم، گروهي از انديشمندان با توجه به تغييرات اقتصادي جديد اعتراض خود را نسبت به ظلم جوامع فئودال مبني‌بر امتيازات موروثي پادشاهان، كليسا و اشراف آغاز كردند. اينان كه بيان‌كنندة نارضايتي‌هاي طبقة متوسط جديد و رو‌به‌رشد بودند، را در برابر حقوق مقدس پادشاهان قرار دادند. در اين زمان نهضت فكري بي‌سابقه‌اي در غرب پا‌گرفت و اصولي را در سطح جوامع غرب منتشر ساخت كه اين اصول بعدها زمينه‌ساز مكاتب مختلف فكري و سياسي، جنبش‌هاي متعدد اجتماعي و انقلاب‌هايي سرنوشت‌ساز در تاريخ اروپا و امريكا شد كه فمينيسم يكي از اينهاست. 🔰 شكل‌گيري دو جريان فكري مهم 👈 مدرنيته و 👈 ليبراليسم، ويژگي و شاخصه فكري اين دوره را نشان مي‌دهد. اين دو جريان ـ كه در ادامه بدانها مي‌پردازيم ـ از قرن هجده به بعد مادرِ تحولات، انقلاب‌ها و شورش‌هاي متعددي شد كه تمام عرصه‌هاي زندگي بشري از جمله مسائل زنان را تحت تأثير خود قرار داد. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
👩‍🎤 در قرن هفدهم و هجدهم4️⃣ 👈 روشنگري2️⃣ الف) مدرنيته پس از فضاي فكري ويژگي و اقتدار كليسا، رنسانس سعي نمود اقتدار و عظمت باستانيان را جايگزين اقتدار كليسا كند. رنسانس، قائل به تقدم فرهنگ باستان بر تمامي فرهنگ‌ها بود. دل‌زدگي از قرون وسطي، رنسانس را در‌پي‌داشت؛ اما تكية افراطي رنسانس بر فرهنگ باستان نيز به ايجاد انجاميد. ، رويكردي بود كه هرگونه اقتدار و اعتبار و احترام براي گذشته و سنت را انكار مي‌كرد و با آن مي‌جنگيد و در مقابل، از هر فكر جديد و نو حمايت مي‌نمود؛ بنابراين مهم‌ترين ويژگي مدرنيته، نوگرايي و سنت‌ستيزي است. احترام و اهميت فوق‌العاده به انسان و به توانايي‌هاي او ويژگي ديگر مدرنيته است؛ بنابراين ايمان به عقل و اعتقاد به توانايي‌هاي آن و ملاك و معيار قرار دادن عقل در همة امور و حذف و سركوب هر چيز غيرعقلاني كه مانع حاكميت عقل شود، در دستور كار مدرنيته قرار گرفت. از منظر مدرنيته، عقل به‌واسطة آموزش، روش تفكر و انديشيدن را مي‌آموزد و بدون آموزش، خرد آدمي از استقلال بي‌بهره مي‌ماند و ممكن است تحت نفوذ ديگران قرار بگيرد؛ لذا براي پرورش و آزادي عقل، آموزش ضرورت دارد. 🔰 تأثير مدرنيته در مسائل تا پيش از مدرنيته، نظم موجود در خانواده و اجتماع امري طبيعي و صحيح به‌شمار مي‌آمد. فقرا و رعايا زندگي سخت خود را امري طبيعي و گريزناپذير و زنان، اقتدار مرد و اطاعت از او را تنها شيوة موجه زندگي خانوادگي مي‌دانستند؛ اما مدرنيته نظم گذشته را زير سؤال برد. در مدرنيته، براساس داوري انساني هرگونه تفاوت و تبعيض بايد به محک مورد سنجش قرار گيرد. طبيعي است که در ‌اين ‌حال‌و‌هوا به ذهن‌ها خطور كند كه چرا مردان بر زنان مسلط‌اند و چرا زن ملزم به اطاعت از مرد است؟ 👈 از سوي ديگر با توجه به احترام فوق‌العادة مدرنيته به ـ به‌دليل برخورداري او از گوهر ـ طبيعي است زنان كه خود را انسان و صاحب خرد مي‌دانند، خواهان احترامي در‌خور انسان مدرن شوند و اگر آموزش براي پرورش عقل انساني لازم است، پس زنان نيز نبايد از آن، محروم بمانند و اين امر در شرايطي است كه براي پسران و مردان الزامي مي‌شود و زنان با محروميت از آن، شاهد تناقض عميقي مي‌شوند. 👈 تأكيد مدرنيته بر اينكه هيچ‌چيزي را نبايد قبل از اثبات عقلاني پذيرفت، سبب شد زنان در بسياري از مسلمات اجتماعي از جمله الگوي زن خانه‌دار، وظايف زن، توانايي‌هاي زن و... ترديد كنند. بدين‌ترتيب آموزه‌هاي مدرنیته، تغيير در وضعيت زنان را اجتناب‌ناپذير ساخت و هم زنان و هم جامعه را براي تحولاتي اساسي در مسائل زنان آماده كرد. 📚 ر.ك: مالكوم واترز؛ جامعة سنتي و جامعة مدرن: مدرنيته و مفاهيم انتقادي؛ ترجمة منصور انصاری؛ بابك احمدي؛ مدرنيته و انديشة انتقادي؛ و همچنین براي توضيح بيشتر ر.ك: حميرا مشيرزاده؛ از جنبش تا نظرية اجتماعي: تاریخ دو قرن فمینیسم؛ ص 6ـ9. ادامه دارد👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
👩‍🎤 در قرن هفدهم و هجدهم5️⃣ 👈 روشنگري3️⃣ الف) مدرنيته 🔰 نقد مدرنيته مدرنیته یک روح دارد و این روح تبلورهای مختلف دارد. هر چند مدرنیته همه چیز را بی‌روح کرده است. معماری مدرن، تبلور مدرنیته است. پول، ماشین، شبکه‌های مجازی و … همه تبلور این روح هستند. زیمل می‌گوید شکایت کردن و نفرین و لعنت بر این شرایط کاری را از پیش نمی‌برد، بلکه باید این وضعیت را بشناسیم. از دید ماکس وبر اگر بخواهیم ریشه همه این‌ها را بررسی کنیم، باید میان دو نوع فرق بگذاریم: 👈 یک عقلانیت معطوف به داریم و 👈 یک عقلانیت مبتنی بر . عقلانیت معطوف به ارزش یعنی انسان برای یک ارزشی تلاش می‌کند و می‌جنگد. حالا این ارزش می‌تواند متفاوت باشد. وبر می‌گوید دوران مدرن پایان این دوره و آغاز دوره دیگری است که عقلانیت در آن مبتنی بر هدف است. در این عقلانیت، مختلف را به کار می‌گیرد تا به آن برسد. ممکن است کسی بگوید در عقلانیت معطوف به ارزش هم افراد ابزارهای عقلانی متعددی را به کار می‌بردند تا به ارزش‌ها برسند. فرق این است که در اینجا غایت موردتوجه است و عقل در خدمت این غایت است. هر چه هست محاسبه سود و زیان است و ارزش‌ها جایی ندارند. 👈 عقلانیت پشت مدرنیته غربی کاملاً است و غایت آن کاملاً و افزایش سود و سرمایه است. یک وقت شما کار اقتصادی را ارزش تلقی می‌کنید. «الْکَادُّ عَلَی عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه». در عقلانیت مدرن غایت نهایی افزایش سود و درآمد و رفاه است. این عقلانیت محاسبه‌گر و تهی از ارزش که هیچ سودایی غیر از رسیدن به ندارد در معماری به صورت انبوه‌سازی و کم کردن هزینه‌ها و سرعت در ساخت خودش را نشان می‌دهد. زیمل روح مدرنیته را در توضیح می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی این نگاه، کردن همه چیز است و همه رابطه‌ها و ارزش‌ها بر این مبنا قرار می‌گیرد و انسانی به حاشیه می‌رود. ، همه چیز را خیلی خشک و کاسب‌کارانه می‌سنجد. حتی سلام کردن آدم‌ها به هم مبتنی بر این می‌شود که ببینند آیا برایشان سودی دارد یا خیر. آرتور میلر در داستان «مرگ فروشنده» به زیبایی این نکته را نشان می‌دهد. این سیستم کارآمد هست و انسجام دارد، اما غایت آن دنیوی است و نه متعالی و Spiritual. بلایی بر سر انسان می‌آید که تبدیل به ابژه می‌شود. شکی نیست که مدرنیته در این پروژه خود موفق است. به یک پروژه ناقص و ناتمام و غیرانسانی تعبیر شده است که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. نمی‌گوییم این پروژه را به‌کل کنار بگذاریم، بلکه چون ما انسان هستیم ارتباطات ما در این شبکه باید به‌طور کامل برقرار شود و انسان تک‌ساحتی دچار می‌شود. ارتباطی که انسان در با دیگران داشته بوده است. شاید تنهایی کوتاه‌مدت یا مکانی و غربت بوده است، اما این پدیده‌ای که برای اتفاق افتاده مانند یک آوار بر سر او خراب شده است. شدن یعنی شدن که روح پول و ماشین است و خود ما را هم شیء می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
❣️به نظرم برای امروز کافیه... بحث سنگینه و حرفها بسیار🤯 بحث رو بدون نقد نمیشه پیش برد، امیدوارم مطالب برای دوستان مفید باشه🌹 اگه سوالی بود در خدمتم: @mohsenz224 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس با همکاری بسیج جامعه زنان سپاه امام سجاد (علیه السلام) برگزار میکند: عنوان وبینار: نقش حجاب و عفاف در استحکام خانواده سخنران: خانم دکتر فرشته روح افزا، معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورایعالی انقلاب فرهنگی، فارغ التحصیل الکترونیک از دانشگاه منچستر و پژوهشگر و محقق در حوزه زنان زمان: چهارشنبه، ۲۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ده و نیم شناسه: 4554470 گذر واژه: 1234 آدرس سامانه https://daanaan.daan.ir
📣📣📣 نشست علمی با عنوان: نقش کنشگران فمنیسم بر وضعیت حجاب در ایران ♦️سخنران: حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده ✳️زمان: چهارشنبه ۲۳ تیرماه، ساعت ۱۲-۱۰ ❇️ لینک حضور برخط:معاونت فرهنگی - سامانه مدرس ✅ مسابقه خلاصه نویسی از نشست و ارسال به ادمین فرهنگی 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
✅ امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار میکند: 🔺 مجازی مبلغین تراز 🔻 من نذر مادرم حضرت زهرا سلام الله علیها ارائه خدمات مشاوره پاسخگویی به سوالات مرتبط با حجاب و عفاف توسط اساتید مجرب و متخصص 🕙 زمان اجرای طرح از ۱۹ تا ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۰ است. ✅ مشاوره بصورت تلفنی و کاملا رایگان بوده و فقط در زمان های اعلان شده امکان پاسخگویی میباشد خواهشمند است جهت رعایت وقت اساتید خارج از این زمان تماس گرفته نشود. ✅ درصورت هرگونه مشکلات احتمالی یا ارائه انتقاد و پیشنهاد با شماره ۰۲۵۳۲۹۰۶۶۴۶ تماس بگیرید.
🔆 سخنان مهم علامه مصباح در جمع اعضای شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان (1) 🔰 در تمام کشورهای عالم به زنان ظلم شده است // زنان همواره مورد ظلم بوده اند، حتی به نام دفاع از حقوق زنان// در جامعه ما نیز به خاطر افراط و تفریط زنان مورد ظلم قرار گرفته اند 🔻 استعدادهای انسان ها، وظایف و حقوق آن ها، دارای جهت مشترکی هست؛ یعنی می توان گفت هدف خلقت انسان ها، یک امر مشترک است و لذا برای آن باید برنامه مشترکی در نظر گرفت و اگر غیر از این باشد، در حق آنها ظلم شده است. 🔻 همه انسان ها، در اصل انسانیت مشترک هستند و لذا خداوند برخی حقوق، وظایف و استعدادهای مشترکی برای آن ها در نظر گرفته است. اما مرد و زن، هر یک ویژگی های جسمی، روانی و استعدادهای خاصی دارند. تشخیص این که مرز مشترک و مرز اختصاصی کجاست، نیاز به دقت دارد و همین امر از دیرباز مورد مناقشه بوده است که اشتراکات حقوق و تکالیف زن و مرد و اختلافاتشان کدام است؛ نظریه هایی نیز ابراز شده است و می توان گفت اکثریت آن ها نیز اشتباه کرده اند. 🔻 تفاوت های جسمی و روحی زن و مرد، مستلزم تفاوت در برخی حقوق و تکالیف آن هاست، اما این مسأله در طول تاریخ، برای بسیاری از انسان ها بلکه پیروان ادیان آسمانی نیز درست حل نشده است. 🔻🔻 در یکی از کنفرانس ها در کشور سوئیس، یک زن مسلمان مصری سخنرانی کرده و معتقد بود که ادیان، زنان را انسان نمی دانند !! در همان جلسه، یک زن مسیحی سخنان وی را با توجه به آنچه در انجیل آمده بود، رد کرد. یعنی یک نماینده کشور اسلامی، چنین نگاهی نسبت به جایگاه زن در اسلام و ادیان دارد؛ حال آنکه در قرآن چنین دیدگاهی به وضوح مردود اعلام شده است. 🔻 از آن طرف هم عده ای راه افراط را پیموده و معتقدند هیچ تفاوتی بین زن و مرد در حقوق و تکالیف نیست و تنها یکسری اختلافات جزئی است که تأثیری در وظایف و حقوق و مسئولیت ها ندارد. 🔻🔻 تقریبا در تمام کشورهای عالم، به زنان ظلم شده است و شاید نتوان کشوری را یافت که در برهه ای، حقوق زنان را آن طوری که شایسته انسانی و الهی زن هست، به وی داده باشند 🔻🔻 زنان همواره مورد ظلم بوده اند؛ حتی امروز هم به نام طرفداری از زن بر سر زنان کلاه می گذارند! این مسأله حتی در پیروان ادیان و حتی دین اسلام نیز وجود دارد؛ همین مسأله سبب شده تا زن ها همواره یک احساس کمبود، محرومیت و عقب ماندن از حقوق خود داشته باشند. 🔻این محرومیت زنان در طول تاریخ، گاه به صورت واقعی بوده است و گاه منجر به عکس العملی شده که به نام دفاع از حق زن و انتقام از گذشته، دوباره مورد ظلم قرار گرفته است. 🔻🔻 حتی در عالم اسلام نیز این احساس در زنان وجود دارد که باید به خاطرحقوق از دست رفته خود، از مردان انتقام بگیریم. شاید حتی در ذهن برخی زنان مؤمن و مقید به احکام شرعی نیز این تفکر وجود داشته باشد که مورد ظلم قرار گرفته اند! و لذا سبب ظهور و بروز آن در رفتار با ابراز مخالفت و امثال آن می شود و این افراط و تفریط یک بلای بزرگ برای جامعه است. 💢 متأسفانه بسیاری از زنان در جامعه ما نیز به خاطر همین افراط و تفریط مورد ظلم قرار می گیرند. 🔻 🔻 از طرفی در برخی جاها مخصوصا روستاها، علیرغم این که بیش از توان زنان، از آن ها کار کشیده می شود، اما مورد تکریم و احترام در شأن و منزلت یک زن ( از نظر اسلام) نیستند و حقوق شان تضییع می شود و از طرف دیگر افراط و انگیزه مطرح کردن خود برای انتقام گیری نیز سبب ظلم به خود زنان شده است. 👈 27 بهمن 97 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 سخنان مهم علامه مصباح در جمع اعضای شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان (2) 🔰 یکی از علل روانی بدحجابی در جامعه، مطرح شدن است // امروز در رعایت حقوق زنان دچار افراط و تفریط هستیم // همین متدینین، حقوق زن ها را آن گونه که باید، ادا نکردند// حقوق زن و مرد در جامعه ما، متعادل نیست. 🔻🔻 یکی از علل روانی بی حجابی ها نیز همین انگیزه مطرح کردن خود در جامعه است؛ در واقع با این ذهنیت که به زن ظلم شده و باید انتقام گرفته شود، می خواهد با چنین کارهایی خود را مطرح کند. 🔻🔻به عبارت بهتر این یک امر طبیعی است که وقتی انسان سرمایه ای دارد و کسی قدرش را نمی داند، می خواهد با مطرح کردن خود، سرمایه اش را به دیگران نشان دهد و عده ای گمان می کنند بی حجابی، نوعی مطرح شدن در جامعه است. 🔻🔻 امروز بین افراط و تفریط قرار داریم و باید اعتراف کنیم که متدینین هم در این زمینه به وظیفه شان عمل نکرده اند، 🔻🔻 سالهای طولانی همین متدینین، حقوق زن ها را آن گونه که باید، ادا نکردند و همین سبب شد تا نوعی احساس شکست، افسردگی و عقب ماندگی به وجود بیاید و عکس العمل طبیعی هم انتقام از مردهاست که نمودهای آن در جوامع مختلف، وجود دارد. 🔻امروز عده ای از غرب زده ها و روشنفکران نیز با تمسک به همین ظلم هایی که به زن ها شده، وضعیت کشورهای پیشرفته – بخوانید کشور های ستکبر و زورگو – که حجاب را کنار گذاشته اند را الگو قرار می دهند و می گویدن در آن کشور ها، به زنان همان حقوقی داده شده است که به مردان داده شده است و لذا ما هم باید چنین کنیم. 🔻 یکی از کمبودهای جامعه اسلامی ما به هم خوردن تعادل در حقوق زن و مرد در جامعه است، وقتی انقلاب اسلامی در جامعه ما رخ داد، از جمله مسائل مهمی که باید به آن توجه کنیم، همین مسأله است؛ انقلاب اسلامی برای این نبود که یک خانواده سلطنتی جای خود را به دیگری بدهد؛ هم و غم امام (ره) به عنوان بنیانگذار این نظام، اسلام بود 🔻 مرز این افراط و تفریط کجاست؟ حتی در فهم این مسأله هم نقص ها و کمبودهایی داریم؛ چرا که حتی برخی منابع، پیش فرض ها و پیش داوری هایی وجود دارد که اجازه فهم درست را از ما می گیرد. 🔻 تحصیل علم، مربوط به انسانیت انسان است و لذا اختصاصی به مردان ندارد؛ مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی هم وظیفه همگان است؛ همانطوری که وقتی پیامبر(ص) از مکه به مدینه آمد، زنانی از خانه هایشان فرار کرده و نزد پیامبر (ص) می آمدند و مسلمان می شدند که حتی آیه نازل شد که بیعت خانم ها را بپذیر. 🔻بسیاری از سئوالات هست که بر اساس علم، تجربه و تفکر پاسخ آن را می فهمیم و برخی دیگر را وحی برای ما بیان کرده است 🔻خیلی از مسائلی را که وحی بیان کرده است، ابتدائا ما نمی فهمیم؛ مثل این که چرا نماز صبح باید قبل از طلوع خوانده شود؟ خب، این مسائل را ما نمی فهمیم؛ چه بسا کلیاتی را هم بفهمیم، اما مرز دقیق را مشخص کردن و فهمیدن برای بسیاری از امور، بدون راهنمایی وحی، ممکن نیست. 🔻🔻 باید به فهم خدا و معصومین (ع) اعتماد کنیم و باور داشته باشیم آن ها بهتر از ما می فهمند و راه سعادت بشر را بهتر از ما می شناسند. 🔻🔻 باید اعتراف کنیم که در جامعه، هنوز در همان حقوق انسانی انسان ها که برخی از آنها ویژه زنان یا مردان هستند، خوب عمل نکرده ایم، 🔻🔻از همان آغاز نهضت روحانیت، مسأله آموزش زن ها نیز مطرح شد و از همان ابتدا مدرسه توحید در قم تأسیس شد و مرحوم قدوسی مسئولیت آن را بر عهده داشتند و برای خانم ها کلاس گذاشتند. در این راه قدم های خوبی برداشته شد که یکی از برکات آن جامعه الزهرا (س) است؛ افرادی با فداکاری و زحمت ها و به جان خریدن تهمت ها، این بنیان را گذاشتند و امروز به این مراحل رسیده است؛ هر چند هنوز هم به خوبی حق آن ادا نشده است. 🔻🔻 تألیف کتاب، تدریس، شرکت در کنفرانس های علمی و ارائه نظریه توسط بانوان عالم با رعایت حدود شرعی، لازم است؛ البته این کارها نباید به حقوق و تکالیف اختصاصی آن ها ضرری بزند، اما وقتی زنانی عالم شدند، باید جامعه نیز از علم شان استفاده کند. 🔻🔻 متأسفانه کمتر شرایط حضور زنان در مجامع علمی با رعایت حدود شرعی فراهم شده است و گاهی عده ای با ورود خود و عدم رعایت ارزش های اسلامی و افراز و تفریط ها، زمینه را از بین می برند، 🔻 اقدام شایسته شما برای همایش کتاب سال بانوان، قابل تحسین بوده و قدمی برای استفاده از علم و استعدادهای خدادادی بانوان است. 🔻 گاهی عدم توجه دقیق به ارزش های دینی، زمینه ایجاد دام شیاطین انس و جن می شود و بهانه ای به دست نااهلان می دهد تا سوء استفاده کنند؛ چرا که گاهی یک زاویه گرفتن کوچک از ارزش های الهی به انحرافات بزرگ می انجامد. 👈 27 بهمن 97 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا