eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
462 دنبال‌کننده
133 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 و 🔹🌸 معني ايمان و كفر از بحثهاي مهم علم كلام است. «ايمان»، در لغت، به معناي تصديق و «كفر»به معناي پوشاندن است، لذا به زارع نيز كه مثلا گندم را در دل زمين مي‌نشاند كافر گفته مي‌شود. ولي مقصود از ايمان در اينجا اعتقاد به وحدانيت خداوند، و باور داشتن روز قيامت و رسالت پيامبر خاتم (صلي الله عليه وآله وسلم) است، و البته ايمان به رسالت پيامبر خاتم (صلي الله عليه وآله وسلم)، شامل اعتقاد به نبوت پيامبران و كتب آسماني پيشين و آنچه كه پيامبر اسلام از تعاليم و احكام الهي براي بشر آورده است، نيز مي‌شود. جاي واقعي ايمان همان قلب انسان است، چنانكه قرآن كريم مي‌فرمايد (اولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِِهمُ الإِيمانَ) (مجادله: ۲۲): آنان كساني هستند كه خداوند ايمان را در دلهاشان ثبت كرده است. نيز درباره صحرا نشيناني كه اسلام را در ظاهر پذيرفته ولي دلهاشان از نور ايمان خالي بود، مي‌فرمايد: (وَ لَمّا يَدْخُلِ اْلإيمانُ في قُلُوبِكُمْ) (حجرات: ۱۴): هنوز ايمان در قلوب شما وارد نشده است. ولي البته حكم به ايمان هركس، مشروط به اين است كه به وسيله زبان يا راه‌هاي ديگر، آن را اظهار كند. با اين بيان معني كفر نيز روشن مي‌گردد. هرگاه انساني وحدانيت حق متعال، يا روز قيامت، و يا رسالت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) را انكار كند، محكوم به كفر خواهد بود، چنانكه انكار يكي از مسلّمات آيين پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) كه به طور روشن مستلزم انكار رسالت باشد، آدمي را محكوم به كفر مي‌سازد. پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) آنگاه كه علي (عليه السلام) را براي فتح قلعه‌هاي خيبر روانه مي‌كرد، پرچمي به دست او داد و يادآور شد كه صاحب اين پرچم خيبر را فتح كرده و باز مي‌گردد. در اين هنگام علي (عليه السلام) رو به پيامبر كرد و گفت: حد نبرد با آنان چيست؟ پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «قاتِلْهُمْ حَتّي يَشْهدوا أنْ لا اله إلاّ الله وَ انّ محمّداً (صلي الله عليه وآله وسلم) رسول الله، فإذا فعلوا ذلك فَقَد مَنَعُوا مِنْك دِماءهُمْ وَ أَموالَهُم الاّ بحَقّها و حسابهم علي الله» [۱]: با آنان نبرد كن تا آنكه به يگانگي خدا و رسالت محمد گواهي دهند. هرگاه گواهي دادند، خونها و مالهاي آنان محترم خواهد بود... نيز شخصي از امام صادق (عليه السلام) پرسيد: كمترين چيزي كه مايه ايمان بنده به خدا مي‌شود چيست؟ امام پاسخ داد: يشهد أن لا إله إلاّ الله و انّ محمّداً (صلي الله عليه وآله وسلم) عبدُه و رسولُه، و يُقِّرُ بالطاعةِ و يَعرِفُ إمامَ زمانه فإذا فعل ذلك فهو مؤمن» [۱]: كمترين مرتبه ايمان اين است كه به وحدانيت خدا و بندگي و رسالت محمد (صلي الله عليه وآله وسلم) گواهي دهد و اطاعت از حق را بپذيرد و امام زمان خود را بشناسد. هرگاه چنين كرد او مؤمن است. گرچه حقيقت ايمان همان اعتقاد قلبي است، ولي نبايد پنداشت كه اين مقدار از ايمان براي رستگاري انسان كافي است، بلكه شخص بايد به آثار و لوازم عملي آن نيز ملتزم باشد. لذا در بسياري از آيات و روايات، مؤمن واقعي كسي شناخته شده است كه ملتزم به آثار ايمان و انجام دهنده فرايض الهي باشد. چنانكه قرآن در سوره عصر همه انسانها را زيانكار شمرده و تنها گروه زير را استثنا كرده است: (إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ): مگر كساني كه ايمان بياورند و عمل صالح انجام دهند و همديگر را به حق و پايداري در راه آن سفارش كنند. امام باقر (عليه السلام) از حضرت علي (عليه السلام) نقل مي‌كند كه مردي به او گفت: آيا هركس به وحدانيت خدا و رسالت پيامبر گواهي دهد، مؤمن است؟ حضرت فرمود: «فَأَين فرائض الله»: پس واجبات الهي كجا رفت؟! نيز امير مؤمنان فرمود: لو كان الايمانُ كلاماً لم يَنزِل فيه صوم ولا صلاة و لا حلال و لا حرام: اگر ايمان، به صِرفِ گفتن شهادتين بود، ديگر روزه و نماز، و حلال و حرامي تشريع نمي گشت. [۱] . از گفتار فوق نتيجه مي‌گيريم كه، ايمان داراي مراتب مخلتف بوده و هر مرتبه اي نيز براي خود اثري ويژه دارد. اعتقاد قلبي به ضميمه اظهار آن كمترين مرتبه ايمان است كه برخي آثار ديني و دنيوي بر آن مترتب مي‌گردد، در حالي كه مرتبه ديگر ايمان، كه مايه رستگاري انسان در دنيا و آخرت است، در گرو التزام به آثار عملي آن مي‌باشد...... ---------- 📚منابع: [۱]: صحيح بخاري، كتاب ايمان، ص ۱۰؛ صحيح مسلم، ج ۷، باب فضايل علي، ص ۱۷. [۱]: بحارالانوار، ۶۶: ۱۶، كتاب ايمان و كفر، به نقل از معاني الاخبار شيخ صدوق. [۱]: كافي: ۲: ۳۳، حديث ۲. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 17 April 2022 قمری: الأحد ، 15 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه: ✨🌸ولادت امام حسن مجتبى عليه السّلام شب نيمه ماه رمضان سال سوم ه’ دومين امام شيعيان حضرت ابومحمد حسن بن على بن ابى طالب عليه السّلام در شهر مدينه به دنيا آمد. (ارشاد: ج ۲، ص ۵. فيض العلام: ص ۳۴. بحار الانوار: ج ۴۳، ص ۲۵۰، ج ۹۵، ص ۱۹۲. كشف الغمة: ج ۱ص ۵۱۴. مسار الشيعة: ص ۷. كافى: ج ۲، ص ۴۸۰. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹. العدد القوية: ص ۲۸. تقويم المحسنين: ص ۱۱. تاريخ الخلفاء: ص ۱۸۸) القاب آن حضرت: سيّد، سبط، امين، حجّت، برّ، نقى، زكى، مجتبى، زاهد. رنگ مباركش سرخ و سفيد، ديدگان مباركش گشاده و چشمانش مشكى بود. گونه مباركش هموار و محاسنش انبوه و موى سرش مجعد بود. گردن مبارك در نور و صفا مانند نقره صيقل زده، ميانه بالا و شانه هائى گشاده داشت و از همه مردم خوشروتر بود. خضاب بسيار مى كرد و بدن شريفش در نهايت لطافت بود. (منتهى الامال: ج ۱، ص ۲۱۹ - ۲۲۰) در روز هفتم ولادت آن حضرت، مادرش فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها آن مولود مبارك را در پارچه حريرى كه جبرئيل عليه السّلام آن را براى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله از بهشت آورده بود، پيچيد و خدمت رسول گرامى اسلام صلّى اللَّه عليه و آله آورد، و آن حضرت نام مباركش را حسن نهاد و گوسفندى براى حضرتش عقيقه نمود. (ارشاد: ج ۲، ص ۵. فيض العلام: ص ۳۴. بحار الانوار: ج ۴۳، ص ۲۵۰، ج ۹۵، ص ۱۹۲. اعلام الورى: ج ۱ص ۴۰۲. كشف الغمة: ج ۱، ص ۵۱۴. مسار الشيعة: ص ۷. كافى: ج ۲، ص ۴۸۰. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹. العدد القوية: ص ۲۸. تقويم المحسنين: ص ۱۱. تاريخ الخلفاء: ص ۱۸۸) ◾️حركت حضرت مسلم عليه السّلام به سمت كوفه در اين روز در سال ۶۰ ه’ حضرت اباعبداللَّه جناب عليه السّلام مسلم بن عقيل عليه السّلام را به كوفه روانه كرد. همراه او پاسخ نامه هاى كوفيان را داده بود كه مضمون آن چنين بود: «به سوى شما برادر و پسر عمويم، موثق اهل بيت خويش، مسلم بن عقيل را فرستادم. اگر او بنويسد براى من كه رأى دانايان و بزرگان شما متفق شده بر آنچه در نامه‌ها درج كرده ايد، به زودى به سوى شما خواهم آمد، انشاءاللَّه ». (فيض العلام: ص ۳۵) 📆 : 🌺02 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸03 روز تا اولین شب قدر ◾️04 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔸05 روز تا فتح مکه(۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️06 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔹07 روز تا سومین شب قدر 🌸15 روز تا عید سعید فطر 🔸19 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️29 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹32 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin110@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_پانزدهم.mp3
زمان: حجم: 1.64M
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِينَ، وَ اشْرَحْ فِيهِ صَدْرِي بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِينَ، بِأَمَانِكَ يَا أَمَانَ الْخَائِفِينَ. ✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا در این ماه طاعت فروتنان را نصیبم کن، و سینه ام را برای انابه همانند بازگشت خاضعان باز کن، به امان دادنت ای امان ده هراسندگان ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار (ع): هنگامى كه به فتح آمد 🌸🍃🍃 (۱) ۲۸۵- خبر داد بما ابو حسن على فرزند عبيد اللَّه فرزند قصاب بيع (خدا رحمت كند) كه نقل كرد بما ابو بكر محمد فرزند احمد فرزند يعقوب مفيد جرجرائى كه نقل نمود بما ابو حسن على فرزند سليمان فرزند يحيى كه حديث كرد بما عبد الكريم فرزند على كه نقل كرد بما جعفر فرزند محمد فرزند ربيعه بجلى كه نقل نمود بما حسن فرزند حسين عرنى كه حديث كرد بما كادح فرزند جعفر (از عبد اللَّه فرزند لهيعة از عبد الرحمن فرزند زياد) از مسلم فرزند يسار از جابر فرزند عبد اللَّه كه گفت: هنگامى كه على بن ابى طالب به فتح خيبر آمد، پيامبر (ص) باو فرمود: اى على اگر گروهى از امتم در باره تو نمى گفتند آنچه را كه نصارى در باره عيسى بن مريم گفته است، در باره تو سخنى مى گفتم: كه بر گروه مسلمانان نمى گذشتى مگر آنكه خاك را از زير پاهايت مى گرفتند و زياد مانده آب وضويت را اخذ مى نمودند، و با آنها شفا مى جستند، و ليكن برايت كافى است آنكه تو از من باشى (و من از تو، تو از من ارث ميبرى و من از تو ارث مى برم، و تو نسبت بمن) مانند هارون از موسى، هستى جز آنكه بعد از من پيامبرى نيست، و تو ذمه مرا برى مينمائى و عورتم را ميپوشانى، و با طريقه من جنگ مى كنى، و فردا در آخرت نسبت بمن نزديكترين خلق ميباشى و تو در كنار حوض جانشين منى، و بتحقيق شيعه تو بر منبرهائى از نور در اطراف من ميباشند، در حالى كه روهاى آنان ميدرخشد، و من بر آنها شفاعت مى كنم، و در بهشت همسايه هاى من هستند، و بتحقيق جنگ كردن با تو جنگيدن با من است، و آشتى با تو آشتى با من است، پنهان تو پنهان من، و آشكار تو آشكار من است، و بتحقيق فرزندان تو فرزندان من است، و تو دين مرا ادا مى كنى، و به وعده من وفا مينمائى و بتحقيق حق در زبانت و در قلبت و با تو و در پيشگاهت و پيش چشمانت ميباشد، 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۰۱ و ايمان با گوشت و خون تو آميخته شده مانند آنكه با گوشت و خون من آميخته شده است، و كسى كه ترا دشمن بدارد در كنار حوض بر من وارد نمى شود، و دوستت از تو غايب نمى گردد (۱) پس على براى سجده بر زمين افتاد، و گفت: سپاس خدائى را كه به من با اسلام منت گذاشت، و قرآن را بمن آموخت، و خدا بسبب احسان و فضلش مرا بر بهترين بشر و گراميترين مخلوقات و عزيزترين اهل آسمانها و زمين نزد پروردگار، و بر خاتم پيامبران و سرور فرستادگان، و برگزيده خدا در ميان عالميان، دوست قرار داد. پيامبر (ص) به على (ع) فرمود: اى على اگر تو نبودى مؤمنها بعد از من شناخته نمى شدند، بتحقيق خداى توانا نسل هر پيامبرى را از پشت خود قرار داده، و نسل مرا از پشت تو قرار داده است، اى على تو نسبت بمن عزيزترين مخلوقات و گراميترين آنها هستى، و دوستدار تو گرامى ترين كسى است از ميان امتم كه بر من وارد مى شود. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 و 🔹🌸 نكته در خور ذكر اين است كه در برخي از روايات عمل به فرايض ديني نيز جزو اركان ايمان به شمار آمده است. امام هشتم (عليه السلام) از پدران خود و آنان از رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) نقل مي‌كنند كه آن حضرت فرمود: «الإيمانُ معرفةٌ بالقَلْب و اقرارٌ باللسان و عملٌ بالأَركان» [۲]: ايمان معرفت قلبي، اقرار زباني، و عمل به وسيله اعضا و جوارح است. در برخي از روايات در كنار شهادتين، اموري همچون برپاداشتن نماز، پرداخت زكات، انجام دادن فريضه حج و روزه ماه رمضان نيز قيد شده است. [۱] اين گونه روايات، يا ناظر به اين است كه به وسيله اين اعمال مي‌توان افراد مسلمان را از غير مسلمان باز شناخت، و يا اينكه ذكر شهادتين در صورتي نجات بخش است كه اعمال صالحه نيز به آن ضميمه شود؛ اعمالي كه نماز، زكات، حج، و روزه از مهمترين آنهاست. با توجه به مطلب ياد شده نبايد هيچ فرقه اي از مسلمين، فرقه ديگر را به عنوان اينكه در برخي از فروع ديني با يكديگر مخالفند، تكفير كند. چه ملاك كفر اين است كه شخص، منكر يكي از اصول سه گانه دين يا منكر چيزي باشد كه انكار آن ملازم با انكار يكي از آن سه چيز است، و اين ملازمه در صورتي تحقق مي‌پذيرد كه حكم آن چيز از نظر شريعت اسلام آنچنان بديهي و روشن باشد كه هرگز نتوان ميان انكار آن و اعتراف به اصول دين، جمع كرد. از اين روي سزاست كه مسلمانان در تمام مراحل، اخوت اسلامي خويش را حفظ كنند و اختلاف در اموري را كه مربوط به اصول دين نيست، مايه نزاع و احياناً تفسيق و تكفير يكديگر قرار ندهند و در اختلافات فكري و عقيدتي نيز، به گفت و شنود علمي و تحقيقي با يكديگر اكتفا كنند و از اِعمالِ تعصبات خشك غير منطقي و تهمت و تحريف بپرهيزند. ---------- 📚منابع: [۲]: عيون أخبار الرضا: ۱: ۲۲۶. [۱]: صحيح بخاري: ۱: ۱۶، كتاب الإيمان: «شهادة أن لا إله إلاّ الله و انّ محمّداً رسول الله و إقامة الصلاة و إيتاء الزكاة و الحج و صوم رمضان». ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 18 April 2022 قمری: الإثنين، 16 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  🔹ورود محمّد بن ابى بكر به مصر در اين روز در سال ۳۷ - ۳۸ جناب محمّد بن ابى بكر به عنوان استاندار از طرف أمير المؤمنين عليه السّلام وارد مصر شد. (الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۹۰. مستدرك سفينة البحار: ج ۵، ص ۲۱۳) 📆 : 🌺01 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸02 روز تا اولین شب قدر ◾️03 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔸04 روز تا فتح مکه(۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️05 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔹06 روز تا سومین شب قدر 🌸14 روز تا عید سعید فطر 🔸18 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️28 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹31 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin110@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_شانزدهم(1).mp3
زمان: حجم: 2.1M
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ، وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ، وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ، بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ. 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده، و از همنشینی با بدان دور بدار، و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به پرستیدگی ات ای پرستیده جهانیان. ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 و 🌺🔸 اشاره توضیح اول یا چرا عثمان کشته شد و قاتل او کیست؟ توضیح دوم یا استفاده معاویه از حماقت مردم شام. توضیح سوم یا کشته شدن سعدبن عباده انصاری. توضیح چهارم یا تبرئه مختار ثقفی. توضیح پنجم یا چرا عمربن عبدالعزیز از لعن مردم بر علی (علیه السلام) جلوگیری کرد؟ توضیح ششم یا داوری ابوموسی و عمر وعاص توضیح هفتم یا صلح رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با مشرکین مکه در حدیبیه. توضیح هشتم یا آخرین گفتار یا بحثی در عدد زن‌های امام حسن (علیه السلام) اول: چرا کشته شد و او 🌸🔹 مسلمانانی که در زمان حیات پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آن همه در امن ورفاهیت به سر برده و حقوق فردی و اجتماعی شان به تمام معنی محفوظ بوده و پس از رحلت آن حضرت هم کم و بیش از نعمت راحتی و حفظ حقوق برخوردار می‌شدند، وقتی که در زمان خلافت عثمان جمیع حقوق شان پایمال شده، و بزرگان اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) چون ابوذر و عمار را دچار شکنجه وعذاب، و شماره بدعت‌های عثمان و خویشان او را روز به روز زیادتر دیدند، کم کم دامنه ناراحتی‌های افراد وسیع تر شده و در نتیجه نارضایتی فردی جای خود را به ناراحتی عمومی داد، و مردم پایتخت (مدینه) چون بیش از دیگران متوجه اوضاع بودند برای اطلاع عموم به سایر شهرستان‌ها و ممالک نوشتند: ای برادران دینی، خلیفه، دین محمد (صلی الله علیه و آله) را فاسد کرده و دارد آن را از بین می‌برد جمع شوید تا او را عزل کنید. به ستوه آمدن مردم شهرستان‌ها در دست عمال از یک طرف، و نامه نوشتن مردم دین دار و روشن فکر مدینه از طرف دیگر، مسئله عزل خلیفه و عمال او را در تمام شهرستان‌ها و ممالک اسلامی مسئله روز قرار داد. عثمان پس از متوجه شدن به انزجار عمومی برای خواباندن غضب مردم اول کاغذهای مهر آمیز چندی به اهالی شهرستان ها نوشته، سپس از چند جا عمال خویش را احضار کرده برای حل این معما با آنها مشاوره کرد، متأسفانه چون صلاح مردم و خلیفه به صرفه آنان نبود غیر از چند نفری از آنان حرفی که به صلاح خلیفه باشد نزدند. بالاخره عثمان از این راه به مقصود نایل نشده در نتیجه ناراحتی توده به اوج شدت رسید، تا جایی که اهل مصر از ظلم استاندار خودشان عبدالله بن ابی سرح (برادر شیری خلیفه) به شکایت پیش عثمان رفتند، عثمان در ظاهر جواب مثبت داده با نوشتن کاغذی در این زمینه به عبدالله قدری از غضب مردم مصر کاست، ولکن چون این کار خلیفه برخلاف میل مروان بود. خلیفه را از تصمیمی که در اهانت عبدالله گرفته بود منصرف کرده و غضب اهل مصر را دوباره با گفتن بعضی حرف‌های زشت به جوش آورد..... و از آن طرف چون کاغذ عثمان به عبدالله رسید از خواندن نامه غضبناک شده و یک نفر از آن جمعیتی را که شکایت پیش عثمان برده بودند به قتل رسانید..... این عمل ناشایست عبدالله به غضب اهل مصر افزوده دوباره جمعیتی را که از هزاران نفر تشکیل یافته بود به مدینه فرستادند، فرستادگان اهل مصر درمدینه با بزرگان صحابه پیغمبر (صلی الله علیه و آله) تماس گرفته و جنایات عبدالله مخصوصاً عمل ناجوانمردانه اخیر او را گوشزد آنان کردند، صحابه از شنیدن ناراحتی‌های برادران دینی خود فوق العاده متأثر شدند، و بنا شد که عده ای از آن‌ها با سرپرستی علی (علیه السلام) به دربار خلیفه وارد شوند. علی (علیه السلام) روی به عثمان کرده و فرمود خواهش اهل مصر از تواین است که والی آنان را عوض کرده و خونی را که از او طلب دارند به حکم قصاص خواستار باشی، عثمان پس از استماع فرمایشات مولا خطاب به اهل مصر کرده و گفت: هر کسی را دوست می‌دارید بگویید تا به جای عبدالله بفرستم، مردم مصر محمد بن ابی بکر را اختیار کرده و عثمان منشور استانداری او، و عزل عبدالله را صادر نمود. مصری‌ها با خوشحالی زیاد در رکاب استاندار متدین و جدید خود به طرف مصر به جرکت آمدند، هنوز بیش از سه روز از حرکت آنان نگذشته بود ناگاه دیدند غلامی با سرعت تمام راه مصر را پیش گرفته و دوان دوان می‌رود، مصری‌ها در حق او بدگمان شده و از او پرسیدند که تو کیستی و به کجا می روی؟ گفت من غلام امیرالمؤمنین! عثمانم، و برای رساندن پیغامی به خدمت والی مصر می‌روم، آن‌ها گفتند اینک والی مصر با ما به مصر می‌رود گفت مقصودم عبدالله بن ابی سرح است، جریان به محمد رسید او پس از سوال و جواب چندی دستور داد تفتیش کنند، پس از جستجوی زیادی در جایی که گمان نمی رفت کاغذی را یافتند، محمد دستور داد همه جمع شوند، پس از اجتماع مردم مشغول خواندن کاغذ شده ناگاه مضمون نامه را...... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 صلّى اللَّه عليه و آله 🍃🔹🔹 معراج پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله پنج سال بعد از بعثت در چنين روزى واقع شده (منتخب التواريخ: ص ۵۲. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۹۴. توضيح المقاصد: ص ۲۴. العدد القوية: ص ۲۳۴. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹. بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۳۸۰، ج ۹۷، ص ۱۶۸)، و آيه «سبحان الذى أسرى بعبده ليلاً من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى... » (سوره اسراء: آيه ۱)، در اين باره نازل شده است. معراج پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در ۲۱ ماه رمضان نيز نقل شده است. (📚توضيح المقاصد: ص ۲۴. العدد القوية: ص ۲۳۴. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹. بحار الانوار: ج ۹۷، ص ۱۶۸، ج ۹۵، ص ۱۹۶) معراج از جمله ضروريات اسلام است (حق اليقين: ص ۳۰. منتهى الامال: ج ۱، ص ۵۱)، و از آيات كريمه و احاديث متواتره ثابت شده است كه خداوند متعال حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله را در يك شب از مكه معظمه تا مسجد الاقصى و از آنجا به آسمانها تا سدرة المنتهى و عرش اعلى برد، و عجائب آفرينش آسمانها را به آن حضرت نماياند و رازهاى نهانى و معارف نامتناهى را به آن حضرت القا فرمود و آن حضرت در بيت المعمور تحت عرش به عبادت حق تعالى قيام فرمود و با انبياء عليهم السّلام ملاقات نمود و داخل بهشت شد و منازل اهل بهشت و احوال كسانى كه در عذاب بودند را مشاهده فرمود. احاديث متواتر دلالت دارد كه عروج آن حضرت به بدن بوده نه به روح، و در بيدارى بوده نه در خواب. (بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۲۸۹. حق اليقين: ص ۳۰) اقوال ديگر در تعيين روز معراج چنين است: ۱۷ ماه رمضان سال ۱۲ قبل از هجرت، ۱۷ ربيع ال اول قبل از هجرت، ۱۷ رجب قبل از هجرت، ۱۷ ماه رمضان ۵ سال قبل از بعثت، ۲۷ ماه رمضان، ۲۱ ماه رمضان. در باره مكانى كه آغاز حركت پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به سوى معراج بوده نيز چند قول است: از منزل خديجه سلام اللَّه عليها، از منزل امّ هانى خواهر أمير المؤمنين عليه السّلام، از شعب ابى طالب عليه السّلام. 📚(بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۳۰۲ - ۳۱۹) امام صادق عليه السّلام فرمودند: حقتعالى حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله را صد و بيست و چهار مرتبه به آسمان برد، و در هر مرتبه به آن حضرت در باره، ولايت و امامت أمير المؤمنين عليه السّلام و ديگر ائمه طاهرين عليهم السّلام زياده از ساير فرائض تأكيد و توصيه نمود. 📚(بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۳۰۲ - ۳۱۹. حق اليقين: ص ۳۰) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 19 April 2022 قمری: الثلاثاء، 17 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: 🌺 معراج پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله معراج پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله پنج سال بعد از بعثت در چنين روزى واقع شده (منتخب التواريخ: ص ۵۲. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۹۴. توضيح المقاصد: ص ۲۴. العدد القوية: ص ۲۳۴. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹. بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۳۸۰، ج ۹۷، ص ۱۶۸)، 🔹جنگ بدر در روز جمعه در سال دوم هجرت حنگ بدر كبرى به وقوع پيوست. (بحار الانوار: ج ۱۹، ص ۳۲۵، ج ۹۷، ص ۱۶۸، ج ۱۸، ص ۳۸۰. الموسوعة الكبرى فى غزوات النبى الاعظم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: ج ۱، ص ۱۳۸. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۲۱۵ - ۲۱۶) ۱۸ يا ۱۹ اين ماه هم ذكر شده است. تعداد مسلمانان ۳۱۳ نفر و تعداد شهداى آنان ۹ تا ۱۴ نفر، و تعدا كفار ۹۵۰ نفر بود. مقتولين كفار ۷۰ نفر بودند و ۷۰ نفر را هم مسلمانان اسير گرفتند. ۳۵ نفر از ۷۰ نفر كشته هاى كفار به دست أمير المؤمنين عليه السّلام به قتل رسيدند. (منتخب التواريخ: ص ۴۸ - ۴۹. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۲۱۵ - ۲۱۶) در اين جنگ ابوجهل نيز كشته شد. (نفائح العلام: ص ۲۸۸. فيض العلام: ص ۳۷ - ۳۸) 🌸 قتل عايشه در شب ۱۷ ماه رمضان در سال ۵۸ ه’ در مدينه، عايشه دختر ابوبكر به دست معاويه كشته شد و به سزاى اعمالش رسيد. (فيض العلام: ص ۳۶. نفائح العلام: ص ۲۷۵. مستدرك سفينة البحار: ج ۵، ص ۲۱۴ - ۲۱۵ سال ۵۸ و ۶۸ ه’) دو قول ديگر در اين باره ۲۹ رجب و آخر ذى الحجه است. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله دوست داشت تا زنده است مرگ و دفن عايشه را ببيند. (سبعة من السلف: ص ۲۶۷) ابن ابى الحديد مى گويد: اگر خليفه دوم به جاى على عليه السّلام بود هر آينه عايشه را تكه تكه مى كرد. (شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۷، ص ۲۵۴) 📆 : 🌸01 روز تا اولین شب قدر ◾️02 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔸03 روز تا فتح مکه(۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️04 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔹05 روز تا سومین شب قدر 🌸13 روز تا عید سعید فطر 🔸17 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️27 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹30 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin110@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_هفدهم.mp3
زمان: حجم: 2.45M
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ، وَ اقْضِ لِي فِيهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ، يَا مَنْ لا يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ وَ السُّؤَالِ، يَا عَالِماً بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ. 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا مرا در این ماه به سوی کارهای سربسته هدایت فرما، و حاجتها و آرزوهایم را برآور، ای آن که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است، بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ ندائى آمد: اين نور طينت و سرشت علىّ بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه است. [۱] مؤلّف رحمه الله گويد: حديث ابليس از احاديث مشهور ميان شيعه و سنّى است و ما تحقيق خود را درباره سند و متن ودلالتش بر خلافت در كتاب «دلائل الحقّ» آورده ايم و در آن سيزده قرينه ذكر كرده ايم بر اينكه در آنجا از ولايت معناى خلافت اراده شده و معانى ديگر مقصود نيست - از خدا توفيق چاپ آن كتاب را مسألت دارم - و جاى بسى شگفت است كه ابليس با اينكه اصل و اساس فساد و فتنه است انصاف كرده و حديث و دلالت آن را انكار نكرده ولى بعضى از مخالفين حديث را و يا دلالت آن را انكار كرده اند، مگر اينكه گفته شود: ابليس براى آنها مناقب آن حضرت را بيان كرده با اينكه مى دانست آنها از عقيده فاسد خود برنمى گردند تا اينكه حجّت براى آنها كامل تر و عذاب آنها شديدتر گردد. ۱۱۲ / ۱۹ - در بعضى از مؤلّفات شيعه از محمّد بن صدقه نقل شده است: ابوذر غفارى از سلمان فارسى رضى الله عنه سئوال كرد: معرفت اميرالمؤمنين عليه السلام به نورانيّت چگونه است؟ گفت: اى جندب ؛ (لقب ابوذر است) بيا برويم تا از خود آن حضرت سئوال كنيم. مى گويد: نزد آن حضرت آمديم و او را نيافتيم در آنجا منتظر مانديم تا تشريف آورد. فرمود: چه باعث شده كه اينجا بيائيد؟ گفتند: آمده ايم تا از معرفت شما به نورانيّت سئوال كنيم. فرمود: خوش آمديد اى دوستان من كه در دين خود متعهّد و پايبند هستيد و كوتاهى نمى كنيد، و هر آينه دانستن اين مطلب بر هر مرد مؤمن و زن مؤمنه اى واجب است. سپس فرمود: اى سلمان و اى جندب ؛ ايمان كسى كامل نمى گردد تا به حقيقت و نورانيّت من معرفت پيدا كند و وقتى چنين شناختى از من پيدا كرد از كسانى مى شود كه خدا قلب او را براى ايمان امتحان كرده و سينه اش را براى اسلام گشاده گردانيده و عارف آگاه شده است، و كسى كه در اين گونه معرفت و شناخت كوتاهى كند او در شكّ و ترديد باقى مى ماند. اى سلمان و اى جندب ؛ «معرفتي بالنورانيّة معرفة اللَّه عزّوجلّ ومعرفة اللَّه عزّ وجلّ معرفتي بالنورانيّة». «شناختن من به نورانيّت در حقيقت شناختن خداست، و شناخت خدا در حقيقت معرفت من به نورانيّت است». و اين دين خالص است كه خداى تبارك و تعالى فرموده است: «وَما اُمِروا إلّا لِيَعْبُدوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدين حُنَفاء وَيُقيمُوا الصَلاة وَيُؤْتُوا الزكوةَ وَذلك دينُ القَيِّمَة» [۱] . «و بندگان امر نشدند مگر به اينكه خدا را خالصانه و در حالي كه دين خود را خالص كرده اند عبادت كنند، و نماز را بپا دارند وزكات را بپردازند و اين دينى است كه از افراط و تفريط به دور و در حدّ اعتدال است». فرموده است: امر نشديد مگر به نبوّت محمّد صلى الله عليه وآله وسلم و اين دين سهل و آسان محمّديّه است. بعد در تفسير «ويقيموا الصلاة» فرمود: هر كس ولايت مرا بپا داشت نماز را برپا داشته است، و برپا داشتن ولايت من سخت و دشوار است كه آن را تحمّل نمى كند و طاقت پذيرش آن را ندارد مگر فرشته مقرّب يا پيغمبر مرسل و يا بنده مؤمنى كه خدا قلب او را براى ايمان امتحان كرده است. پس فرشته هنگامى كه مقرّب نباشد و پيغمبر وقتى مرسل نباشد و مؤمن هنگامى كه امتحان شده نباشد نمى تواند آن را بپذيرد. سلمان عرض كرد: اى امير مؤمنان ؛ مؤمن كيست و حدود ايمان چيست؟ آن را بيان فرماييد تا كاملاً بشناسيم. فرمود: المؤمن الممتحن هو الّذي لايرد من أمرنا إليه شي ء إلّا شرح صدره لقبوله ولم يشكّ ولم يرتدّ. مؤمن امتحان شده كسى است كه از امور ولايت ما چيزى به او نمى رسد مگر اينكه خدا سينه اش را براى قبول آن باز كند وبدون هر گونه شكّ و ترديدى آن را بپذيرد. اى ابوذر ؛ بدان من بنده خدا و خليفه او بر بندگان هستم، ما را خدا قرار ندهيد و آنچه مى خواهيد در فضيلت و برترى ما بگوئيد و بدانيد به باطن مقامات ما ونهايت آن نخواهيد رسيد، خداوند تبارك و تعالى به ما كمالاتى و عناياتى برتر از آنچه گوينده شما وصف كند يا به قلب يكى از شما خطور كند مرحمت فرموده است، و وقتى ما را اينگونه شناختيد شما مؤمن هستيد. سلمان گويد:.... ---------- 📚منابع: [۱]:امالى صدوق: ۴۲۷ ح ۶ مجلس ۵۵، بحار الأنوار: ۱۶۲/۳۹ ح ۱، مدينة المعاجز: ۱۲۳/۱ ح ۷۰، علل الشرايع: ۱۴۳ ح ۹. [۱]: سوره بيّنه، آيه ۵. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫