#پزشکی
مصرف بیرویه شیرینی کودکان را دچار اختلال رشد میکند
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه ی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: «مصرف بی رویه شکلات و شیرینی موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان شده، آن ها را برای مصرف وعده های اصلی غذایی بی اشتها می کند و همین موضوع باعث اختلال رشد در کودکان می شود.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به اینکه والدین از نگهداری شکلات و شیرینی در منزل خودداری کنند، خاطرنشان کرد: «از قرار دادن شکلات و شیرینی به عنوان جایزه خودداری کنید و با تنظیم یک برنامه ی منظم، تعداد شکلات و شیرینی کـه کودک در طول روز مصرف می کند را کنترل کنند.»
وی تصریح کرد: «برای جلوگیری از آسیب به دندان ها باید به کودکان آموزش داد که پس از خوردن مواد قندی و شیرینی به ویژه شکلات ها و آب نبات هایی که به سطح دندان می چسبند، دهان و دندان های خود را با آب و حتی الامکان مسواک شستشو دهند.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#زیرگذرتاریخ
این ایرانی ها احساساتی هستند!
در خاطرات ارتشبد حسین فردوست آمده است: «در مرداد ۳۲ در پاریس بودم ولی در بازگشت شنیدم که در ۲۶ مرداد فردی به نام سرهنگ صمدی حدود هشت هزار افسر را در آمفی تئاتر دانشکده افسری جمع کرده و برای آن ها علیه محمدرضا سخنرانی کرده و افسران هم به محمدرضا ناسزا گفته اند. وقتی محمدرضا مراجعت کرد، همین افسران به پابوس او رفتند. جریان سخنرانی سرهنگ صمدی و ناسزاگویی افسران را به محمدرضا گفتم. پاسخ داد: «همین است! حال که پابوس هستند. صحیح نیست اصلا به آن جلسه اشاره شود.»
در گذشته نیز چنین بوده و ایرانی ها خیلی احساساتی هستند. یک روز فردی را به آسمان می برند و روز دیگر به زمین می کوبند! اشاره ی محمدرضا به مصدق بود. منظورم از این توضیحات این است که تحلیل انگلیسی ها به کلی غلط بود و اگر تیمور (بختیار) در ۲۸ مرداد خودش قدرت را به دست می گرفت افسران همه دنباله رو او می شدند، محمدرضا حتی به فکر بازگشت هم نمی افتاد و تسلیم سرنوشت می شد. به هرحال انگلیسی ها مانع کودتای بختیار شدند و محمدرضا را برای بار دوم به سلطنت رساندند.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#ترفند
ترفندهای ناب آشپزی
🥛حل شدن کامل نعناع و سبزی خشک در دوغ
ابتدا مقداری نعناع یا سبزی خشک معطر را داخل یک کاسه بریزید و یک تا دو قاشق آب جوش به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا نعناع کاملا خیس شود. حالا نعناع خیس خورده را داخل پارچ یا لیوان دوغ بریزید و هم بزنید.
🍗از بین بردن بوی زهم مرغ
ابتدا تکه های مرغ را داخل یک ظرف مناسب بریزید؛ سپس یک تا دو لیوان آب سرد روی مرغ ها بریزید. حالا کمی نمک و یک تا دو قاشق غذاخوری آبلیمو روی مرغ بریزید و ظرف را به مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید. بعد از این مدت زمان حتما مرغ ها را بعد از خارج کردن از آب بشویید و بعد آن را بپزید. با این روش بوی زهم مرغ از بین می رود.
🍚از بین بردن بوی برنج سوخته و ته گرفته
اگر قابلمه برنج بیش از حد روی شعله ی اجاق گاز ماند یا حواستان پرت شد و برنج کمی ته گرفت و سوخت، نگران بوی سوختگی برنج نباشید. کافی است چند تکه نان دورتادور قابلمه برنج بگذارید و درب قابلمه را ببندید تا چند دقیقه بماند. روش دیگر برای از بین بردن بوی سوختگی برنج این است که کمی وانیل را با مقداری آب بجوشانید و روی برنج بریزید. مطمئن باشید که بوی سوختگی برنج با این کار از بین می رود.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#یار_مهربان
معرفی کتاب «عاشقی به سبک ونگوک» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان
زهرا زارعی
«به قول نازلی نقاشی آدم را کر می کند، شنوایی آدم را می برد توی رنگ ها و نقاش وقتی به نقاشی فکر می کند، یا وقتی دارد تابلویش را می کشد، هم رنگ ها را می بیند و هم رنگ ها را می شنود. بو و مزه ای که حس می کند، بو و مزه رنگ است و با دمب باریک و بلند قلم مو، لمسش را هم به تن تابلو می ریزد و گاهی اصلا هوس می کند به این لمس آنقدر میدان بدهد که از نوک انگشتش برای درهم کردن و ساختن رنگ ها استفاده کند. همیشه خدا کناره منفذها و زیر ناخن انگشت اشاره مان رنگی بود و موقع کشیدن و فکر کردن به نقاشی، صدایی غیر از رنگ نمی شنیدیم.»
به نظر شما رنگ هم مگر صدا دارد؟ این جمله ی البرز است. شخصیت اصلی داستان که کنار همبازی دوران بچگی عاشقی می کند؛ آن هم عاشقانه ای از دید و نگاه یک مرد. البرز عاشق نازلی و نقاشی است و کنار عشقش خواننده را با اصول و کار نقاشی هم آشنا می کند. کتابی چهارفصلی که پر از ماجراهای ناب و دل چسبی است که نمی گذارد لحظه ای آن را رها کنید. قصه، ماجرای زندگی البرزی است که پسر خدمتکار یک ارتشی است. اما رفته رفته وارد ماجراهایی می شود که کل زندگی اش را زیر و رو می کند. او نه تنها عشقش را از دست می دهد، بلکه باید دنبال هویت اصلی خودش نیز بگردد. رفت و برگشت های داستان درون زمانی اتفاق می افتد که هر آدم هنری از پیله ی تنیده خود بیرون می آید و به سیل جمعیت متصل می شود؛ زمانی به شکوفایی منقلب شدن یک ملت.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz98
#داستان
عطر بهارنارنج (۱۰)
مرضیه ولی حصاری
هفته ی گذشته خواندیم که بالأخره نصرت همان طور که در نامه وعده داده بود پیش حاج رحیم رفت و همه چیز را درباره ی علاقه میان خودش و ماهچهره با او در میان گذاشت. حاج رحیم هم عصبانی به سراغ ماهچره آمد و بعد از درگیری با او قاطعانه گفت که سپرده حساب آن پسره ی بی آبرو را کف دستش بگذارند و در ضمن تأکید کرد که جنازه ی ماهچهره را هم روی دوش نصرت نخواهد گذاشت چه برسد به اینکه بخواهد داماد حاج رحیم شود...
و اینک ادامه ی داستان...
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
به نام خداوند بخشنده مهربان...
💙اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💙
🌺☘همراهان محترم کانال زن روز، سلام! صبح دوشنبه سرد زمستانیتون بهخیر و شادی. روزتون پر برکت و نورانی☘🌺
«أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ. آیا چنین پنداشتید که (تنها با ادّعای ایمان) وارد بهشت خواهید شد، در حالی که خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخصّ نساخته است؟!» (آل عمران، آیه ۱۴۲)
@zane_ruz
هفتهنامه زن روز
#جریان_شناسی
رود خروشان انقلاب (۲)
سمانه زاهد
هفته ی پیش از جریان هایی سخن گفتیم که در سال های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه سیاسی یا فکری جامعه جایگاهی داشتند و به فراخور باور و ایدئولوژی گروه خود ممکن است نقشی هم در حرکت های مبارزاتی ایفا کرده باشند. به عنوان اولین جریان، به جریان موسوم به چپ که دارای افکار مارکسیستی بودند پرداختیم و به حزب توده و سازمان چریک های فدایی خلق به عنوان دو نماد بارز این تفکر نگاهی گذرا داشتیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این جریان با وجود عقبه ی فکری و مبارزاتی خود به علت افکار مارکسیستی و ضد مذهب خود، نتوانسته بود جایگاه چندان مطلوبی بین عموم مردم داشته باشد. در این قسمت به دو جریان دیگر فعال در آن روزها خواهیم پرداخت. در بخشی از این یادداشت میخوانیم:
بعد از کودتای ۲۸ مرداد، رفتار رژیم پهلوی با سیاست های دموکرات ها یا جمهوری خواهان در آمریکا تنظیم می شد. در اواخر دهه ۳۰ با روی کارآمدن دمکرات ها در آمریکا و ارائه طرح فضای باز سیاسی در ایران، همزمان با نخست وزیری علی امینی که خود ریشه ای در جبهه ی ملی داشت، شرایط برای تشکیل جبهه ملی دوم در ۳۰ تیر ۱۳۳۹ فراهم شد و آن ها با انتشار بیانیه ای اعلام موجودیت کردند. جبهه دوم هم تقریبا به همان دلایلی که برای شکست جبهه ملی اول برشمردیم، دوام چندانی نیافت و در سال ۱۳۴۳ منحل شد. یکسال بعد جبهه ملی سوم اعلام موجودیت کرد اما نقش و تأثیر چندانی در روند معادلات نداشت. به صورت کلی در طول سال های ۴۴ تا ۵۶ یعنی زمانی که مردم و جریان اسلامی به رهبری امام، درگیر مبارزه با استبداد و استعمار بودند، هیچ گونه فعالیت سیاسی و تشکیلاتی و حتی انفرادی از ملی گرایان لیبرال در مخالفت با استبداد و استعمار نوین ایران و نفوذ بیگانگان مشاهده نمی شود. بنا بر اسناد ساواک رهبران جبهه ی ملی در پاسخ به درخواست های مکرر هواداران جوان برای انجام حرکت مبارزاتی، دائما به نامساعد بودن شرایط اشاره کرده و امکان تغییر اوضاع را به خواست آمریکا موکول می کردند! در سال ،۵۶ جبهه ملی چهارم فعالیت خود را آغاز کرد و کم کم وارد عرصه ی فعالیت سیاسی ضد رژیم شد. در شهریور ۱۳۵۷ رهبران جبهه ی ملی برای تحقق خواسته های خود در چهارچوب قانون اساسی مشغول مذاکره و چانه زنی با دولت شریف امامی بودند که کشتار مردم بی گناه در ۱۷ شهریور معادلات را به صورت کلی بهم ریخت و جبهه ی ملی هم مجبور شد مقابل رژیم مواضع تندتری بگیرد اما هم چنان خواهان انجام اصلاحات در قالب قانون اساسی بود. کریم سنجابی رهبر جبهه ی ملی در آبان ۵۷ بعد از دیدار با امام خمینی ره در پاریس با ملاحظه ی قاطعیت امام و حفظ موقعیت جبهه و کسب وجهه مردمی با صدور بیانیه ای سه ماده ای خواست رهبر انقلاب و مردم مبنی بر اعلام غیر قانونی بودن نظام شاهنشاهی و عدم امکان سازش را پذیرفت. هر چند که اسناد می گویند این ظاهر امر است و در خفا آن ها هم چنان به دنبال سازش با رژیم شاه بودند. بعد از بازگشت سنجابی از پاریس و بازداشت او و داریوش فروهر، آن ها ملاقات هایی با سپهد ناصر مقدم رئیس ساواک و شخص شاه داشتند. سنجابی در دیدار با مقدم گفت: «ما ممکن است برای شاه به منزله ی آخرین تیر ترکش باشیم.» از آن طرف هم شاه بر اساس راهنمایی آمریکایی ها مذاکره و آشتی با مخالفان میانه رو مثل ملی گراها را در دستور کار خود قرار داده بود و تقریبا توافقات داشت به سرانجام می رسید که شاهپور بختیار از اعضای جبهه ی ملی کار را با شاه تمام کرد و خبر نخست وزیری او در همه جراید پخش شد. شورای جبهه ی ملی برای حفظ آبرو و وجهه ی خود چاره ای نداشت که بختیار را از جبهه اخراج و همکاری با او را تحریم کند.
با پیروزی انقلاب و در حالی که تعدادی از اعضای این جبهه در کابینه ی دولت موقت حضور داشتند، جبهه ی ملی از جمله نخستین گروه هایی بود که به مخالفت با اسلام مکتبی و فقاهتی پرداختند. اوج این مخالفت ها موضع گیری علیه «لایحه ی قصاص» بود که باعث شد امام خمینی ره در ۲۵ خرداد ۱۳۶۰ طی سخنانی تند و صریح غیر قانونی و مرتد بودن این تشکیلات را اعلام کرد و مهر پایان بر فعالیت های آن ها زد...
شما میتوانید متن کامل این نوشتار را در شماره ۲۸۵۱ مجله زن روز مطالعه فرمایید.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#منبرک
چگونه هنگام نماز حضور قلب داشته باشیم؟
آیت جوادی آملی
«اگر انسان تلاش کند در تمام لحظات زندگی مراقب اعضا ، جوارح و اندیشه های خود باشد قطعاً با حضور قلب بیشتری نماز می گزارد زیرا حضور قلب در نماز عصاره و خلاصۀ حفظ حضور قلب در تمام ساعات زندگی است. کسی که هر لحظه خود را در محضر خدا میبیند به راحتی و با حضور قلب کامل به نماز می ایستد؛ اما کسی که در طول شب و روز، به همه چیز جز خدا فکر می،کند قطعاً نمیتواند در نماز حضور قلب داشته باشد.»
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#پزشکی
اگر پرخوری کردید صبح روز بعدی را با یک صبحانه متعادل شروع کنید
یکی از کارهایی که بعد از پرخوری در وعده ی شام ضروری است، شروع کردن صبح روز بعدی با یک صبحانه متعادل است. این صبحانه باید براساس مواد غذایی سرشار از فیبر و پروتئین های باکیفیت انتخاب شود تا قند خون شما هرچه سریع تر به وضعیت متعادل برسد. تخم مرغ و جو دوسر یا نان تست سبوس دار همراه با کره ی بادام زمینی یا مقداری ماست یونانی گزینه های خوبی برای وعده ی صبحانه هستند. همین صبحانه ساده اما مهم باعث می شود که در باقی ساعات روز کمتر با بی حالی مواجه شوید.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#جیک_جیکستان
این جماعت سلبریتی که همیشه سمت جانیها میایستن از جنس همون محراب قاسمخانی هستن که وقتی نوبت خودش میشه فیالمجلس و قبل دادگاه خودش میخواد دخل زورگیر دختروش بیاره!
اونوقت توقع دارن مردم از خون بچهشون بگذرن و با حمایت و مظلومنمایی برای قاتل، اینطور خون به دل خانواده شهدا میکنن!
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#آموزش
فرش و مبل شلوغ، آشفتگی میآورد
لیلا ملوکی
با ورود به هر فضائی اولین موضوعی که به چشم می آید فرش ها و مبلمان و میزان هماهنگی آن ها با هم است و این هماهنگی تأثیر خوبی بر زیبایی و آرامش محیط دارد. به خصوص اگر محیط کوچک باشد. هماهنگ کردن فرش و مبل شامل انتخاب درست مدل، رنگ و طرح آن ها، هماهنگی با رنگ دیوارها و مبلمان و قرار دادن آن ها در موقعیت و محل مناسب می شود. هر یک از این عوامل، تأثیر خود را در ایجاد یک فضای هماهنگ و جذاب دارند. جنس و رنگ اولین ایده برای هماهنگ شدن فرش و مبل است. سلیقه ی برخی این است که فرش و مبل باید یک رنگ باشند تا ظاهر ساده و یکدستی به فضا ببخشد. مثلا اگر رنگ فرش کرم است رنگ مبل را با همان رنگ با کمی اختلاف در تیرگی در نظر گرفته می شود و دیگر وسایل متفاوت انتخاب می شود تا فضا بی روح نشود. راه دیگر برای ایجاد هماهنگی هم گروه بودن رنگ فرش و مبلمان است. مثلا اگر مبل ها رنگ سبز دارند، از فرش با رنگ های ملایم یا ترکیبی از سبز و رنگ های مشابه استفاده شود. یا اینکه اگر فرش لاکی رنگ باشد و از مبل با رنگ تند آبی استفاده کنیم توی ذوق می زند.
در مورد جنس هم اگرچه در اولویت ضعیف تری نسبت به هماهنگ بودن رنگ قرار دارد ولی تأثیرگذار است. مثلا اگر جنس روکش مبل ها طرح کنفی است بهتر است از فرش های اسپرت مشابه همین جنس استفاده شود. یا اگر روکش مبل از پارچه های نرم است فرش نیز می تواند از مواد نرم و لطیف باشد. این اتحاد در فضا، گرمای خاصی به فضا می بخشد.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#داستان
این درد مرهم میشود
سیده زهرا طباطبائی
زن جلوی کعبه ایستاد. دستانش را بالا برد. بت کوچکی، چون طفل تازه متولد شده، روی دو دستش خوابیده بود. زن دستش را به آرامی تکان داد و برای بتش لالایی خواند؛ صدایش پر از غم و غمزه بود. آواز زن، افکار هوس انگیز شیطانی را در وجود زید شعله ور ساخت. همه چیز را فراموش کرد و دلش دوباره جوان شد. چون روزگار گذشته، به تماشای زن ایستاد. زن موهای مجعدش را پریشان کرد. صورتش زیر انبوه موهای مشکی پنهان شد. صدایش را با بغض درآمیخت و لالایی اش بوی دلتنگی گرفت. قدم برنداشت؛ پا روی زمین کشید و سلانه، چون آوارگان، خانه ی خدایان را طواف کرد. زن دور کعبه چرخید و افکار هوس انگیز دور سر زید جان گرفت. زید کلمات را کنار هم چید. خیره به زن بداهه ای سرود.
ـ ای گل سرخ به پیشم چرخ زن / ای مه زیبا به گیسو چنگ زن...
زن ایستاد...
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
به نام خداوند روزی دهنده...
🖤اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🖤
🥀🏴سلام! صبحتون به خیر. فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه هفتمین امام شیعیان حضرت موسی الکاظم علیهالسلام را خدمت شما تسلیت عرض میکنیم🏴🥀
«وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ. محمد (ص) فقط فرستاده خداست؛ و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمیگردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضرری نمیزند؛ و خداوند بزودی شاکران (و استقامتکنندگان) را پاداش خواهد داد.» (آل عمران، آیه ۱۴۴)
@zane_ruz
هفتهنامه زن روز
#گفتگو
زندگی سالم در پرتوی دلبستگی ایمن (۱)
سیده یاسمن رودباری
دکتر «مینو اسدزندی» محقق نخبه ای است که حدود ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی به زبان انگلیسی دارد. محوریت آن ها با موضوع دین، معنویت، مراقبت معنوی، مشاوره و خود مراقبتی معنوی همگی بر اساس مدل «قلب سلیم» است. او بیست سال است که در حوزه سلامت معنوی کار تحقیقی انجام داده و در ۴ سال اخیر طرح نامه ی تحقیقات بیست ساله اش در دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره علمی مطرح شده و تأییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دریافت کرده است. او تنها کسی است که در حوزه سلامت معنوی تاکنون توانسته نظریه ای با عنوان «قلب سلیم» ارائه بدهد. با دکتر مینو اسدزندی به گفتگو نشستیم تا از او درباره ی نظریه ی «قلب سلیم» و تأثیرش بر تسكين آلام روحی و جسمی بپرسیم. در بخش اول این گفتگو میخوانیم:
در یک خانواده ی فهیم و به لحاظ اخلاقی برجسته رشد یافتم. بهتر بگویم آنچه که در حوزه ی تربیت چه در زمینه مذهبی و یا امور تربیتی برای من و خواهرانم اجرا شد، برپایه سیره ی اولیا الهی بود و من تا به امروز هر چه موفقیت کسب کردم همه را مدیون پدر و مادرم هستم. آن ها ما را چشم و دل سیر بار آوردند. به ما یاد دادند چنانچه همه ی دنیا را به ما بدهند و در مقابلش از ما کاری خلاف ایده هایمان بخواهند، نباید زیر بار برویم. این روشی بود که خانواده ام در من ایجاد کردند. از طرف دیگر هیچ وقت ما را با اجبار به دینداری سوق ندادند. ما همیشه به جای حرف و سخن، شاهد رفتار دینی والدین مان بودیم. انجام واجبات و مستحبات مثل نمازهای یومیه، روضه خوانی های ماهانه، دعاهای سحر و افطار و... توسط آن ها ما را با دلنشینی عبادت آشنا کرده بود. در کل باید بگویم در یک محیط امن دینی بزرگ شدم. در زمان کنکور و انتخاب رشته با وجود آنکه حد نصاب نمره برای ورود به رشته پزشکی را داشتم ولی به جهت اینکه پدر به رشته ی پرستاری علاقه داشتند، این رشته را انتخاب کردم. در دوران دانشجویی بسیار کوشا و علاقمند به تحقیق و مطالعه بودم به طوری که در پایان مقطع کارشناسی در کل کشور شاگرد اول شدم.
از همان زمان من را همراه دانشجویانم برای کارآموزی در بخش نوزادان نارس به بیمارستانی در جنوب تهران فرستادند. در آنجا متوجه این نکته مهم شدم که در زمان رساندن اکسیژن به نوزاد دقت لازم انجام نمی شود. این مسأله ممکن بود عوارضی مانند آسیب به شبکه در چشم نوزاد بوجود بیاورد. لذا محترمانه این مشکل را با پزشک بخش مطرح کردم. توجه من باعث شد بعد از آن دقت زیادی در خصوص اکسیژن تراپی نوزادان نارس انجام شود. بعد از مدت زمانی احساس کردم شغل پرستاری من را اقناع نمی کند به همین خاطر تصمیم به تغییر رشته گرفتم.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#منبرک
خفقان شدید زمان امام کاظم علیه السلام و سرگردانی شیعیان در تشخیص امامِ بعد از امام صادق علیه السلام
هشام بن سالم میگوید: «من و ابوجعفر مؤمن الطاق بعد از وفات حضرت صادق(ع) در مدینه بودیم و اکثر مردم اتفاق نظر داشتند بر آنکه عبدالله افطح پسر آن حضرت، بعد از پدرش امام است. من و ابوجعفر نیز بر او وارد شدیم و دیدیم مردم به سبب آن که روایت کرده اند امر امامت در فرزند بزرگ است، بر دور او جمع شده اند. ما داخل شدیم و از او مسئله ای پرسیدیم چنانکه از پدرش میپرسیدیم. پرسیدیم از او که زکات در چه مقدار واجب است؟ گفت: «در هر دویست درهم، پنج درهم واجب است.» گفتیم: «در صد درهم چقدر؟» گفت: «دو درهم و نیم.» گفتیم: «به خدا قسم که مرجئه چنین چیزی که تو میگوئی نمیگوید.» عبدالله دستهایش را به آسمان بلند کرد و گفت: «به خدا قسم که من نمیدانم مرجئه چه میگویند.» پس ما حیران و سرگردان از نزد او بیرون آمدیم و در کوچه های مدینه میگشتیم و نمیدانستیم کجا و پیش چه کسی برویم، بسوی مرجئه برویم یا بسوی قدریه یا زیدیه یا معتزله یا خوارج؟ در این حال بودیم که من دیدم پیرمرد ناشناسی با دستش بسوی من اشاره کرد که «بیا». من ترسیدم که او جاسوس خلیفه منصور دوانیقی باشد، چون آن ملعون در مدینه جاسوسانی قرار داده بود که آنها متوجه شوند، شیعیان امام جعفر صادق بر چه کسی اتفاق کرده اند تا او را به قتل برسانند، و من ترسیدم که او از ایشان باشد. به ابوجعفر گفتم: «تو دور شو، همانا من بر خودم و بر تو خائف هستم لکن این مرد مرا خواسته است نه تو را، پس دور شو که بیجهت خود را به کشتن ندهی.» پس ابوجعفر قدری دور شد و من همراه آن شیخ رفتم و گمان داشتم که از دست او خلاصی نخواهم شد. پس مرا تا درب خانه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برد و گذاشت و رفت. سپس خادمی از داخل خانه آمد و به من گفت: «داخل شو خدا تو را رحمت کند.» پس داخل شدم و دیدم حضرت موسی بن جعفر است. آن حضرت بدون مقدمه فرمود: «بسوی من بیا نه بسوی مرجئه و نه قدریه و نه معتزله و نه خوارج، بسوی من، بسوی من.» گفتم: «فدایت شوم! پدرت از دنیا درگذشت؟» حضرت فرمود: «آری.» [برای اطمینان از این که او غایب نشده است این سوال پرسیده شده است] گفتم: «فدایت شوم، بعد از او چه کسی امام ما است؟» حضرت فرمود: «اگر خدا بخواهد تو را هدایت خواهد کرد.» گفتم: «فدایت شوم، عبدالله گمان میکند که او بعد از پدرتان، امام است.» حضرت فرمود: «عبدالله، میخواهد خدا عبادت نشود.» دوباره پرسیدم: «چه کسی بعد از پدر شما امام است؟ حضرت دوباره فرمود: «اگر خدا بخواهد تو را هدایت خواهد کرد.» با خود گفتم: «سؤال را خوب مطرح نکردم.» [و امام بخاطر خفقان صریحا نمیخواد امامت خودش رل اذعان کند] گفتم: «فدایت شوم آیا بر شما امامی هست؟» حضرت فرمود: «نه». پس هیبت و عظمت از آن حضرت مرا فرا گرفت مانند آن هیبت و عظمتی که از طرف امام صادق مرا فرا میگرفت. گفتم: «فدایت شوم، آیا سؤال کنم از شما آنچنان که از پدرتان سؤال میکردم؟» حضرت فرمود: «سؤال کن و جواب بشنو ولی فاش نکن که اگر فاش کنی، بیم کشته شدن است.» پس سؤالات از آن حضرت نمودم، پس یافتم که او دریائی است، گفتم: «فدایت شوم شیعه تو و شیعه پدرت در گمراهی و حیرت هستند، آیا آنها را آگاه کرده و بسوی امامت شما بخوانم؟» حضرت فرمود: «هر کدام را که آثار رشد و صلاح در او مشاهده میکنی مطلع کن و از ایشان عهد بگیر که کتمان نمایند و اگر فاش کنند پس سرشان بریده است.» و با دست مبارکش بر حلقش اشاره فرمود. پس من بیرون آمدم و به مؤمن الطاق و مفضل بن عمر و ابوبصیر و سایر شیعیان اطلاع دادم. شیعیان امام کاظم(ع) میآمدند و به امامت آن حضرت یقین میکردند و رفتن نزد عبدالله را ترک کردند و فقط عده بسیار کمی نزد او میرفتند
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#کدبانوگری
سوپ اسفناج و عدس
👩🍳مواد لازم برای ۴ نفر
اسفناج: ۱ کیلوگرم
عدس: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار
جو پرک: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار
شیر: ۱ فنجان
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه
نعناداغ و پیازداغ: به مقدار دلخواه
خامه: ۱ قاشق غذاخوری
👩🍳طرز تهیه:
ابتدا اسفناج ها را بشویید و سپس با عدس، جو و مقداری آب جوش و زردچوبه و فلفل بپزید. آب جوش یا استاک مرغ و گوشت و سبزیجات باید کاملا روی مواد را بپوشاند و این ترکیب کاملا خوب بپزد و جا بیفتد.
سپس مقداری پیازداغ و نعناداغ درست کنید و نیمی از آن را به سوپ اضافه کنید، نمک سوپ را هم اندازه کنید. وقتی سوپ حسابی پخت و جا افتاد آن را با غذاساز یا گوشتکوب برقی میکس کنید. به این ترتیب سوپ اسفناج و عدس پوره و یکدست می شود. کمی دیگر سوپ را روی شعله ملایم گاز بگذارید و به آن ۱ فنجان شیر اضافه کنید. صبر کنید تا سوپ یکدست شود.
می توانید روی آن را با پیازداغ، نعناداغ و مقداری خامه (یا ماست چکیده) تزئین کنید.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
هفتهنامه زن روز
#گفتگو
زندگی سالم در پرتوی دلبستگی ایمن (۲)
سیده یاسمن رودباری
در نظریه ی قلب سلیم اصل دین عشق و حب است. من زمانی می توانم بگویم خداپرست هستم که مراحل عشق الهی را طی کرده باشم. اعتقادات و احکام رفتاری من بر مبنای عشق و حب باشد. قلب سلیم معنای سلامت معنوی و اوج سلامت است که با عشق و دلبستگی ایمن به خداوند متعال حاصل می شود. باور به حضور و وجود خداوندی که ما را کفایت می کند به همراه عشق و تعلق خاطر به خدایی که نجات بخش است. نكته كليدى قلب سلیم، عشق خداست.
در این نظریه من گفته ام که دلبستگی ایمن به خداوند همان تبتل و انقطاع الی الله است که من آن را به دلبستگی ایمن تعبیر می کنم. اساس سلامت معنوی این است که دلبستگی ایمن به خداوند پیدا کنیم که سه شرط لازم دارد باور کنیم که خداوند حاضر است، خداوند کافی است و ارتباط عاشقانه با خدا داشته باشیم. اگر توانستیم این دلبستگی ایمن را ایجاد کنیم، می توانیم پناهنده شویم به کسی که پناهگاه امن است. این همان توكل و تفویض است. این پناهندگی به ما شهامت مواجهه با بحران های زندگی را می دهد. تحمل مصائب و مشکلات را آسان تر می کند. تغییر نگرش به رخدادهای زندگی را نصیبمان می کند. به عبارتی امر غیر قابل تحمل را تحمل پذیر می کند یعنی تجربه تروماتیک حوادث زندگی را به تجربه معنوی تبدیل می کند. پس اگر می خواهیم برای ارتقای سلامت معنوی خدمتی انجام دهیم باید بتوانم دلبستگی ایمن ایجاد کنیم. این در پرتو ادراک و تصور مثبت از خدا ایجاد می شود. خدا خود را ارحم الراحمین معرفی می کند. ما باید خدا را به خود نزدیک و صاحب عفو و غفران بدانیم و ناامید از رحمت خداوند نشویم و راه توبه را به روی خود بسته ندانیم. وقتى ما بتوانیم دلبستگی ایمن به خداوند متعال پیدا کنیم، عاشق او بشویم و باور کنیم خداوند نیز ما را دوست دارد، یعنی همین آرامشی که در مرحوم پدرم وجود داشت، باور کنیم که مقام شفاعت فقط برای پس از مرگ ما نیست بلکه در حین زندگی ماست. پس اگر بخواهیم پیرو واقعی انبیا باشیم و افرادی را به دین دعوت کنیم و برای سلامت معنوی افراد اقدامی انجام دهیم باید پیامبرگونه در مقام یک راهبر قرار بگیریم.
شما میتوانید متن کامل این گفتگو را در شماره ۲۸۵۱ مجله زن روز بخوانید.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#پزشکی
در شرایط استرس شیرینی نخورید
برخلاف تصور شیرینی جات تأثیر مثبتی در ایجاد احساس آرامش ندارد زیرا زمانی که سطح قند خون افزایش می یابد، بدن مقدار بیشتری کورتیزول تولید می کند. در شرایط استرس که کورتیزول بالاست، مصرف خوراکی های شیرین این حالت را به شدت افزایش می دهد.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#مشاوره_حقوقی
🔸نحوه ی محاسبه ی شارژ آپارتمان چگونه است؟
🔹شارژ ساختمان، همان هزینه های مشترکی است که هر کدام از مالکان باید بابت بخش مشاعات آپارتمان مثل راهروها، نظافت ساختمان؛ حقوق سرایدار و تعمیرات پرداخت کنند. همه ی مالکین و ساکنین ساختمان باید در پرداخت این هزینه ها مشارکت کنند و در صورت عدم پرداخت شارژ می توان پیگیری های حقوقی لازم از طرف هیأت مدیره و مدیر ساختمان صورت بگیرد. از این رو در صورتی که قراردادی بین مالکین منعقد شود و درباره ی نحوه ی محاسبه ی شارژ ساختمان توافق شود، بر اساس قرارداد عمل خواهد شد در غیر این صورت میزان شارژ ساختمان مطابق مقررات قانون تملک آپارتمان ها تعیین خواهد شد.
کارشناس: نفیسه خانی
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97