eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 ثمره غم‌زدائی ✅ امام رضا علیه السلام: هر کس اندوه مومنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می‌زداید. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
Haj Hossein SibSorkhi - Salam.mp3
13.06M
🔊صوت| سلام ای آقای کرم 🏴مداحی شهادت امام رضا علیه السلام عضویت درکانال✅🔻👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تثلیث، تکثیر توحید اعتقاد وقتی نهادینه شود، به آسانی قابل تغییر نیست. توجیه، مغالطه و حتی زور به میدان می آید تا از آن پاسداری کند. آموزه ی تثلیث با عقل دچار چالش می شود؛ زیرا الوهیت عیسی مسیح و روح القدس با توحید ناسازگار است. عالمان مسیحی در نیقییه تلاش کردند که با مفهوم homoiousios (هم جوهری) بین الوهیت مسیح، روح القدس و توحید آشتی بر قرار کنند؛ اما این تعبیر سرشار از ابهام است. اگر مراد از هم جوهریِ اشخاص تثلیث، این است که این اشخاص، یک فردند، به سابلیان (یک جوهر - یک ذات) می انجامد. اگر مراد این است که آنها از یک نوع هستند، با سه خداپرستی سازگار است. استفاده از اصطلاح "هیپوستاز" برای اشاره به هویت فردیِ سه عضو تثلیث بجای هویت نوعی نیز چاره ی کار نیست؛ زیرا اولا ، اوسیا و هیپوستاز، تقریبا، مترادف اند؛ در نتیجه، یک اوسیا و سه هیپوستاز، معنای محصلی ندارد. ثانیاً "یک اوسیا" در موارد غیر الهیاتی ، یک اوسیا ، چندین هیپوستاز دقیقاً همان افراد مختلف از یک گونه هستند؛ پس وجود افراد متمایز از یک نوع را رد نمی کند. ____________ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
34.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 نماد در 🎤 حجت‌الاسلام 👈کارنشناس با استناد به دو روایت ضعیف مدعی شده است که جایز نیست. در حالی که هر دو روایت از نظر سندی ضعیف است و از طرف دیگر در منابع شیعه روایت صحیح مبنی بر سیاه پوشی علیهم السلام در علیه السلام وجود دارد و علمای اهل نیز اتفاق دارند که ، لباس حزن و اندوه و عزاست.... عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠ادعای بی‌نیازی از امام زمان (عج) در مسلک صوفیه 🔸عده‌ای از سران صوفیه نسبت به جایگاه امام معصوم، خصوصا حضرت ولی عصر(علیه‌السلام) خدشه وارد کرده و در زمان غیبت امام، وجود قطب در صوفیه را در حکم امام معصوم دانسته‌اند. 🔻چنان‌چه صفی علیشاه در مقدمه دیوانش به این مطلب اشاره کرده و گفته: 👈«مطلب دوم– در معرفت قطب. صاحب این مقام باید در علم و قدرت و سایر اوصاف الهی سرآمد اهل عالم باشد به قسمی که در زمان غیبت امام، وجودش کافی از وجود امام باشد.»[1] 🔰این عقیده فاسد و باطل صوفیه نسبت به حضرت ولی عصر(علیه‌السلام)، کاملا با اعتقادات شیعیان، که وجود امام معصوم را در هر زمان واجب دانسته، در تضاد بوده و حتی با ادعای تشیع این افراد، که خود را از شیعیان و محبین اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌دانند، مخالفت دارد. ♻️این عقیده‌ی بی‌نیازی از امام معصوم در کلام صوفیان، نشان از ضلالت این فرقه انحرافی می‌دهد. 📚پی‌نوشت: 1. صفی علیشاه، میرزا حسن، دیوان صفی علیشاه، به کوشش منصور مشفق، تهران، انتشارات صفی علیشاه، 1379 هـ ش، چاپ اول، ص 26. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تفاوت ریاضت در اسلام و تصوف 🔸بسیاری از فرقه‌های صوفیه تنها راه پاک شدن نفس و رسیدن به کمال را در ریاضت می‌دانند. ریاضت‌هایی که با عقل و شرع در تضاد و تناقض است. 🔹به‌عنوان مثال، به مریدان خود گویند: 👈برای از بین بردن خشم و غضب، افرادی را وادار نمایید تا در میان مردم کوچه و بازار به شما دشنام دهند تا از این راه دارای شکیبایی و حوصله شوید. [1] 🔻یا گرسنگی‌های طولانی مدت و ریاضت‌های غیرشرعی، مشابه ریاضت‌های مرتاضان، ازجمله ریاضت‌های مورد توصیه بزرگان صوفیه به مریدان است. 🔰اما ازنظر اسلام مقصود از ریاضت،‌ ترک دنیا و رهبانیت به روش هندوها و پیروان کلیسا و یا چله‌نشینی و عزلت صوفیان و اصحاب خانقاه نیست، بلکه مقصود تمرین و وادار کردن خویش به کارهای خیر و سنن صالحه، از ادای واجبات و ترک محرمات و سایر امور حسنه است. [2] که مورد توصیه ائمه اطهار (علیهم السلام) و عرفای حقیقی شیعه است. 📚پی‌نوشت: 1. مبلغی آبادانی، عبدالله، تاریخ صوفی و صوفی ‌ گری، انتشارات حر، تهران، ۱۳۷۶، ج ۲، ص ۸۱۵. 2. مهدوی کنی، نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ هفتم، 1376، ج 1، ص 447. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠شباهت صوفیه به مرجئه 🔸عقیده به صلح کل در میان صوفیه از گذشته تا به حال شیوع داشته به نحوی که درباره آنها گفته شده: 👈«مشایخ صوفیه در نزاع‌ها و جدال‌ها بین مذاهب مختلف داخل نشده، با همه‌ی فرق به صلح و صفا سلوک مى‌کردند و نسبت به همه على‌السویه مهربان بودند.»[1] 🔹اما باید دانست این عقیده مخصوص به صوفیان نبوده و دیگر فرقه‌هایی که تابع حکومت‌های باطل بودند، چنین عقیده‌ای داشتند. 🔻از میان این فرقه‌ها می‌توان از مرجئه نام برد. 🔻مرجئه یکی از فرقه‌های خوارج است که معتقدند عمل از ايمان مؤخر است و همچنین عمل از حيث رتبه بعد از ايمان بوده و داخل در حقيقت ايمان نيست. 🔻اين گروه در اصل يك گروه سياسى بودند كه خواهان قطع جنگ و خونريزى فرق مختلف و گردن نهادن به حكومت موجود يعنى حكومت اموى بودند. 🔻اينان همان مرجيان طرفدار امويان هستند و از حكومت اموى حمايت مى كردند.[2] 🔰شایان ذکر است که عقیده به صلح کل در میان ادیان به پلورالیزم دینی ختم شده و نزد معتقدین به این عقیده حق و باطل یکی است و ترجیحی ندارد و این امر با ادعای حقیقت‌جویی صوفیه معارض است. پی‌نوشت: 1. مکارم شیرازی ناصر، جلوه حق، قم، مدرسه امام علی ابن ابیطالب(ع)، 1381، ص 59. 2. برنجکار رضا، آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی، طه، قم، 1394، ص 18. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 🔹 جز نوح و أصحاب سفینه اش، هرکه هست و نیست، محکوم به هلاکت و غرق شدن است؛ 👌 هر امتی را سفینه ی نجاتی است و سفینه ی نجات امّت آخرالزمانی، حسین است و قرآن؛ 🔹 با جان و مالت حاضر نباشی بر عرشه ی این سفینه، یزیدی هستی و کلاهت پس معرکه؛ خود دانی! 👇👇👇👇 🌴 آیه 15 سوره عنکبوت 🌴 🕋 فَأَنجَيْنَاهُ وَأَصْحَابَ السَّفِينَةِ وَ جَعَلْناها آيَةً لِلْعالَمِينَ ⚡️ترجمه: پس او و سرنشينان كشتى را نجات داديم و آن ماجرا را براى جهانيان، نشانه‌ى عبرت قرار داديم. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⭕️تناقض عملی در معنویت‌های وارداتی(4) 🔷فعالیت های سیاسی اجتماعی ⬅️شعارهای دالایی‏لاما با فعالیت‏های سیاسی اجتماعی‏اش‏ سازگاری ندارد. او در هنگام نظریه‏پردازی ایده‏های خود را به گونه‌ای مطرح می‏کند، اما مشی و مرام عملی او به گونه دیگری است. درحالی‌که وی بارها از فعالیت‏های هسته‏ای چین اعلام ناخرسندی کرده و در مراکز رسمی این خطر را گوشزد نموده، چنین خطری را در مورد کشورهای دیگر مطرح نکرده است. 🔹وی هیچ‌گاه کشور هند را که پناه‌گاهش به هنگام تبعید بوده، به عنوان خطر هسته‏ای مطرح نکرده‌ است. وی خود را صلح‏طلب معرفی می‌کند، اما از سرکشی‏های متعدد از اسرائیل و اظهار دوستی با رژیم جنگ‏طلب اسرائیل هم پرهیز نمی‏کند. خود را منادی آشتی می‏داند امّا هم‌واره شعار خودمختاری تبّت را مطرح کرده و بر این آرمان پای فشرده است. وی هم چنان شأن نظامی خود را به عنوان رهبر جدایی‏طلبان تبّت حفظ‏ کرده است. اعدام صدام در نظر او کاری ناشایست شمرده شد، اما کشته شدن هزارها نفر از هم‏کیشان او در ناآرامی‏های تبت وی را نرنجانده است. ‏لاما عضویت درکانال🔻👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
✅ تناقض عملی در معنویت‌های وارداتی(4) 🚘ماشین‌های لوکس اوشو ⭕️اشو می‏گوید انسان معنوی کسی است که از فزون‏طلبی رهیده و آرامش را به تمام معنا تجربه کرده است. ولی مدیر برنامه‏هایش می‏گوید اشو هم‏اکنون نود دستگاه ماشین رولز-رویس (شرکت انگلیسی که تولید کننده خودروهای لوکس است و بعدا با بی.ام.و ادغام شد) با روکش طلا دارد و چون این مدل ماشین را زیاد دوست دارد، تلاش داریم تعداد ماشین‏های او را به تعداد روزهای سال(365 دستگاه) برسانیم که برای او دل‌زدگی نیاورد. وی در بعضی از مصاحبه‏هایش می‏گوید من نود ماشین دارم. 💢به‌راستی کسی که ادعا می‏کند آرامش را کاملاً تجربه کرده است، چرا باید زیاده‏خواهی در او هم‏چنان شعله بکشد؟ مگر برای رفع نیاز اشو چند ماشین نیاز است؟ همین ناآرامی درونی باعث شده اشو چند بار نام خویش را تغییر دهد. 💢همین طور وی مدّعی است من به عشق دعوت می‏کنم و آیینِ من به تولید عشق منجر می‏شود؛ اما در عمل به هرزگی اخلاقی می‏کشاند. ادعا می‏کند در مرامِ من به آرامش می‏رسید؛ اما از قضا به چیزی دعوت می‏کند که با غرق شدن در آن هیچ کس روی آرامش را نخواهد دید(دعوت به امور جنسی به عنوان راه سلوک). شکی نیست که غریزۀ جنسی مرداب‌گون و سیری‏ناپذیر است و آدمی با تمرکز بر آن بیش‌تر غرق می‏شود. تنوع‏طلبی این میل اجازه نمی‏دهد که انسان‏ها به مرتبه‏ای از آن قانع شده و آرام گیرند. 📚حمزه شریفی دوست،کاوشی در معنویت های نوظهور ‏خواهی_هرزگی_آرامش عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 💎 بهترین افراد 🌱پیامبر اکرم "صلي‌الله‌عليه‌وآله و سلم: ✅ ألا اُخبِرُكُم بِخِيارِكُم، مَن لان مَنكِبُهُ، و حَسُنَ خُلُقُهُ ، و أكرَمَ زَوجَتَهُ إذا قَدَرَ 🔹 آيا شما را از بهترينتان خبر ندهم؟ 👈كسى كه فروتن 👈 و خوش اخلاق باشد 👈همسرش را گرامى بدارد. 📚 الفردوس، ج ١، ص ١٣٣، ح ٤٦٧ (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
👈🏼 ردّ فضائل علیه السلام بوسیله ملعون اوج و او در ردّ واقعه 🔶 در واقعه 🔶 👈🏼 خوابيدن عليه السلام در جاي صلی الله علیه و آله در اين زمينه مي‌نويسد: قد ثبت بالتواتر حديث الفراش ، فلا فرق بينه وبين ما ذكر في نص الكتاب ، ولا يجحده الا مجنون أو غير مخالط لأهل الملة 👈🏼 ابن ابي الحديد از نقل مي کند که : خوابيدن اميرالمومنين عليه السلام در جاي صلي الله عليه وآله به صورت ثابت شده است، فرقي بين اين واقعه و بين وقائعي که در ذکر شده است وجود ندارد، اين واقعه (قرار گرفتن عليه السلام در بستر) را در ميان مردم فقط و بی عقل انکار می کند. 📚 شرح نهج البلاغة (ابن أبي الحديد) ج۱۳ ص۲۶۱ بتحقيق، محمد أبو الفضل إبراهيم دار احياء الكتب العربية، عيسى البابي الحلبي وشركاه، الطبعة الثانية ( ۱۹۶۷ م - ۱۳۸۷ ه‍ ) جميع الحقوق محفوظة منشورات مكتبة آية الله العظمى المرعشي النجفي قم - إيران ۱٤۰٤ ه.ق عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠امام زمان قلابی صوفی 🔸صوفیه برای اقطاب خود ادعای ولایت و جانشینی خدا را دارند و در نشریات‌ وابسته به خود، قطب را مصداق امام زمان (علیه السلام) معرفی کرده و می‌گویند: 👈«اعتقاد به وجود امام به‌عنوان قطب عالم امکان با مفهوم قطب در تصوف تقریبا یکسان است... قطب و امام هر دو مظهر یک حقیقت و دارای یک معنا و اشاره به یک شخص است.» [1] 🔹یا اینکه قطب را به‌عنوان انسان کامل، مصداق اهل‌بیت خدا در هر عصر خوانده‌ و اعتراف به این دارند که این همان مقام قطب در مکتب تصوف است. [2] 🔻و از آن جهت که صوفیه معتقدند که در هر زمان فقط یک قطب و یک انسان کامل وجود دارد، لذا در این بین تکلیف امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیست؟ صوفیه چه جایگاهی برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قائل‌اند؟ 📚پی‌نوشت: 1. نصر، سید حسین، فصلنامه عرفان ایران، 1379، شماره 7، صص 33 و 34. 2. خبرنامه خبری، تحلیلی، فرهنگی مجذوبان نور، ویژه‌نامه مهر مجذوب، مهر 1391، ص 21. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠شباهت‌های خلسه در تصوف و شمنیسم! 🔸تصوف رسیدن به خلسه و کشف و شهود را از شمنیستها الگو گرفته است، چراکه یکی از راههای رسیدن به خلسه در شمنیسم، به‌وسیله نوشیدن مشروبات مسکر، خوردن گیاهان مخدر و توهم‌زا یا استنشاق دود آنهاست. 🔹کما اینکه رسیدن به خلسه از راه مواد مخدر در وادی صوفیه نیز سابقه طولانی دارد. 🔻چنانچه زرین‌کوب می‌نویسد: «برخی از صوفیه برای تحریک اعصاب و نیل به حالیکه از آن تعبیر به بیخودی می‌کنند، گاه به مواد تخدیر کننده... بعضی به بنگ و چرس می‌پرداخته‌اند.»[1] 🔰باخرزی از بزرگان صوفیه نیز می‌گوید: «این طایفه... خود را به مجانین الهی تشبیه می‌کنند و شب‌ها با مستی بنگ می‌خوابند.»[2] ♻️علامه طباطبایی نیز می‌گوید: «در نهایت، به تکدی‌گری و استعمال بنگ و افیون روی آوردند. این حالت، آخرین حالت تصوف است که مقام فنا نامیده می‌شود.»[3] 📚پی نوشت 1. عبدالحسین زرین‌کوب، ارزش میراث صوفیه، ص 94 2. یحیی باخرزی، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، ص 114و 115. 3. محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ج 5، ص 282. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خرقه اسرار یا خرقه ناپاک 🔸خرقه مشهورترین نماد تصوف بوده، که همواره برای آن احترام ویژه‌ای قائلند. 🔻در حال حاضر خرقه‌پوشی منسوخ شده است اما در گذشته آن را لباس مقدسی می‌دانستند و معتقد بودند کسی که لیاقت خرقه پیدا کرده است درواقع در عالم ازل خرقه بر او پوشانده‌اند.[1] 🔹اما این چه لیاقت و چه لباس مقدسی است که خرقانی از آن تعبیر به پلاس خران کرده [2] 🔻یا نقل شده که وقتی بعد از بیست سال این لباس مقدس را به‌زور از تن حلاج بیرون می‌آورند می‌بینند شپش زده، که اندازه یکی از آن‌ها نیم دانگ (یک دوازدهم وزن شیء) وزن دارد [3]. 🔰آنچه صوفیان باید پاسخ دهند این است که لباسی که مانع نظافت انسان در طول بیست سال شود آیا مقدس است؟ همچنین حلاج چطور غسل‌های واجب خود را انجام می‌داده؟ آیا این خرقه ناپاک به دیگر اقطاب رسیده است؟! 📚پی‌نوشت: 1. محمد بن منور، اسرارالتوحید فی مقامات أبی سعید، تصحیح شفیعی کدکنی، انتشارات آگاه، تهران، 1386، ص 311. 2. عطار، فریدالدین، تذکرةالاولیاء، به ‌ کوشش نیکلسون، انتشارات صفی ‌ علیشاه، تهران، 1375 ش، ص 70. 3. تذکره الاولیاء، ص 316. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠صوفیان حلولی و بزرگان شیعه 🔸عده‌ای از بزرگان شیعه، برخی از صوفیه را به سبب اعتقاد به حلول و اتحاد، منحرف دانسته و معتقدند ایشان از غلات هستند. 👈«صاحب كتاب بيان الاديان مى‏‌گويد: كه اصل حلول و اتحاد بعد از جرنانيّه كه طايفه‏‌ای هستند كه از صابئيه و از ترسايان برخاسته‏‌اند و غلات شيعه، يعنى آنان كه بعضى از ائمه اثناعشر(علیهم السلام) را خدا مى‏‌دانند و غلات اهل سنت و جماعت، يعنى صوفيه كه مشايخ خود را اللّه مى‏‌دانند، حلول و اتحاد را از ترسايان فرا گرفته‏‌اند و هيچ مذهبى از مذاهب ترسايان از آن دو مذهب نزديك‌تر نباشد. البته بايد دانست كه متقدّمين صوفيه مانند حسين بن منصور حلاج كه شهرتی پیدا كرده‏‌اند، بر يكى از اين دو مذهب بوده‏‌اند. 🔻در نتیجه به سبب اعتقاد فاسدى كه اين گروه داشتند، اكثر علماى شيعه مانند شيخ مفيد و ابن قولويه و ابن بابويه، اين دو طايفه ضالّه را -خواه حلوليّه و خواه اتحاديه- از غلات شمرده‏ و يقين است كه ايشان اثر طايفه غلات‏‌اند كه از نواصب‏ هستند.»[1] 🔰بنابر نقل مقدس اردبیلی، برخی از گروه‌های صوفیه به سبب عقاید باطل مورد نکوهش علمای بزرگ شیعه واقع شده‌‌اند. 📚پی‌نوشت: 1. مقدس اردبیلی، حدیقه الشیعه، انصاریان، قم، 1383، ج 2، ص 752. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نفوذ یهود در اسلام توسط تصوف 🔸اکثر محققین پشمینه‌پوشی صوفیه را از زاهدان و راهبان مسیحی می‌دانند ولی برخی محققین منشأ اصلی آن را یهود معرفی کرده‌اند. 🔹زیرا معتقدند که حتی پشمینه‌پوشی راهبان مسیحی نیز از برنامه‌های یهود است که در مسیحیت وارد شد. چراکه یهودیان سعی کردند پشمینه‌پوشی را برای استمرار رهبانیت در آئین مسیح، همیشه حفظ کنند و چون در خمود (سست و خاموش) نگه‌داشتن مسیحیت نتایج خوبی برای یهود داشت، آن را به اسلام نیز انتقال دادند. [1] تا بتوانند با ایجاد رهبانیت در مسلمانان، آن‌ها را در حالت انفعال نگه‌داشته و روحیه جهاد و مبارزه را از آن‌ها بگیرند. 🔻حتی برخی از محققین نه‌تنها پشمینه‌پوشی بلکه طرح‌ریزی و رخنه صوفیه در اسلام را برنامه زیرکانه یهود دانسته که موفق به اجرای آن شده‌اند. 📚پی‌نوشت: 1. وعیدی بهشهری، عباس، خرقه صوفیان، نشر راه نیکان، تهران، 1384، ص 51. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آموزه ی تثلیث آموزه ی پر آشوب آموزه ی تثلیث آموزه ی پر ماجرایی است. پر آشوب و پر اختلاف. بدعت ها یکی از نشانه های این اختلافات است. یک بدعت بدعت پاتریپاشنیسم patripassionism است. مسیحیان معتقدند که تمایز اشخاص تثلیث بر اثر یک سری ویژگی هاست: اول، ویژگیهای ارتباطی درون تثلیثی که اشخاص به دلیل روابط خود با سایر اشخاص تثلیث دارند: پدر، پسر را به دنیا می آورد، اما پسر، پسر را به دنیا نمی آورد. روح از پدر (و پسر) ناشی می شود اما نه پدر و نه پسر از پدر (و پسر) ناشی نمی شوند. ثانیاً، اشخاص تثلیث به دلیل "ماموریت های" متمایز خود - فعالیت های آنها در جهان - متمایز می شوند. شخص دوم تثلیث تجسم می یابد، متولد می شود، رنج می برد، می میرد، دفن می شود، از مردگان برخاسته و نزد پدر صعود می کند. با این حال، طبق آموزه ارتدوکس، این امر در مورد پدر (یا روح القدس) صادق نیست و در واقع، آموزه ای که پدر تجسم یافت، رنج کشید و مرد "the Father became incarnate suffered and died" بدعت پاتریپاشنیسم است. ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
تثلیث زاینده بدعت ها در نبود داور نهایی، به سختی می توان دید که تثلیث چگونه می تواند هر کاری را انجام دهد! راست آیینی ( Orthodoxy ) می طلبد که اشخاص تثلیث از نظر قدرت، دانش، خوبی و همه ویژگی های مربوط به الوهیت به غیر از ویژگی های خاص هر یک از اشخاص، برابر باشند؛اما این برابری، مشکل ایجاد می کند. با فرض اینکه انجام «الف» و «ب» به یک اندازه خوب است، منطقا ممکن است که یک نفر «الف» و دیگری «ب» را ترجیح دهد (و شاید نفر سوم بی تفاوت باشد). در نبود داور نهایی، به سختی می توان دید که تثلیث چگونه می تواند هر کاری را انجام دهد! طرح سوینبرن، یک تثلیثِ جمعی گرا، برای اجتناب از مشکل این است که پدر، به دلیل شخصیتش به عنوان مبدا اشخاص تثلیث، اختیار دارد "قوانین را وضع کند" تا از درگیری های حل نشدنی بین اشخاص تثلیث جلوگیری شود ( سوینبرن، صص 172-173)؛ اما چالش در این است که: به فرض که ترجیحات یک شخص تثلیث مقدم است به طوری که سایر افراد با میل خود به عنوان یک سیاست تسلیم او می شوند، اما به سختی می توان از این تردید که برخی از افراد تثلیث "برابر تر از دیگران" هستند جلوگیری کرد - بدعت تبعیت گرایی ( the heresy of Subordinationis) ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 ✍️امام حسن عسکری(علیه‌السلام) : «به خدا سوگند؛ مهدی(عج) آنگونه نهان خواهد گشت که هیچ کس در زمان غیبت او، از گمراهی و هلاکت نجات نخواهد یافت؛ مگر آنان که خدای عزّوجل بر اعتقاد به امامت آن حضرت(عج)، پایدارشان دارد و در دعا برای تعجیلِ فرج مقدسش، موفقشان فرماید.» 📚 کمال الدّین، باب ۳۸،حدیث 📚 دلائل الإمامه،ص ۴۸ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تثلیثی پر از علت آدمی دارای چند بُعد است. یک بعد، معرفتی است که با میدان داری عقل در کار گزینش و رد باورهاست. یک بعد، عواطف، هیجانات و احساسات است که تحت تاثیر علل روانشناختی در کار رد و قبول است. خیلی از گزینش ها،باورها یا ترجیحات آدمی محصول این بعد است. برخی عوامل موثر در این بعد چنین اند: تکرار زیاد یک چیز، نفع شخصی داشتن چیزی، منفعت گروهی، باندی و جناحی داشتن چیزی، بزرگی واقعی یا پروپاگاندایِ چیزی، تقدس چیزی، مرتبط شدن چیزی به مرجعیت عوام - اعم از مذهبی، سیاسی، هنری (سلبریتی و اینفلوئنسر ها) ورزشی و ... خیلی از آموزه ها و باورهای مسیحی مدلل نیست؛ بلکه معلل به عوامل احساسی است. گاه یک حکم، تکفیر و یا لعن یک شورا جای استدلال را گرفته و باوری را نهادینه کرده است. برای نمونه: روایتی تنزلی از تثلیث که منشاءِ اشخاص بودن، ویژگیِ بارزِ پدر است، دارای پیامدهای الهیاتی است که در نهایت باعث مناقشه ی بارزی بین کلیساهای شرقی و غربی درباره ی بند «و پسر» شد. نسخه اصلی اعتقاد نامه که توسط شوراهای نیقیه و قسطنطنیه تنظیم شد، اعلام می کند که روح القدس از پدر صادر شد. بند « و پسر » که تأیید می کند روح القدس از پدر و پسر صادر می شود و برای اولین بار در اعتراف ایمانی در شورای تولدو در 589 تنظیم شد، در سراسر فرانسه گسترش یافت و سرانجام در غرب بهنجار شد، توسط کلیساهای شرقی به دلیل تضعیف این آموزه که پدر منشاء اشخاص تثلیث است و شخصیت روح القدس، قاطعانه رد شد. --------- https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
خدای پدر، بدون خدای پسر از پس کار بر می آید. آموزه های مسیحیت تبشیری با چون و چراهای الهیدانان مسیحی روبروست؛ برای نمونه، بند « و پسر » (Filioque Clause) که درباره ی نقش خدای پسر در صدور جبرئیل است. فوتيوس، پاتریارک قرن نهم قسطنطنيه كه بین مراکز اسقفی شرق و غرب جدایی انداخت (Photian Schism ) در كتاب عرفان روح القدس ( The Mystogogy of the Holy Spirit ) استدلال مي كند كه صدور روح القدس از طرف پسر و پدر، به طور ضمنی بر این نکته دلالت می کند که پدر در کار تولید اشخاص تثلیث دست بالاتر را ندارد. فوتیوس می گوید: یا پدر می تواند کار را به تنهایی انجام دهد یا نمی تواند. اگر می تواند، پس مشارکت پسر در ایجاد روح القدس زائد است، پس دلیلی برای قبول بند « و پسر » وجود ندارد. اگر او نمی تواند، پس او از منظر الهیاتی بی عرضه است، که نا معقول است. فوتیوس، نماینده سنت شرقی، روایت صدوری از تثلیث را در نظر می گیرد که بر اساس آن، پدر، منشاء دیگر اشخاص تثلیث است. او علاوه بر این فرض می کند که تمام ویژگیهای اشخاص تثلیث به گونه ای است که یا ویژگیهای کلی الوهیت است، پس در همه اشخاص مشترک است، یا ویژگیهای اقنومی اشخاص تثلیث (hypostatic properties possessed ) است. از این مفروضات بر می آید که بند « و پسر » باید رد شود. ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e