عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ:
🔹اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا يَحْسُدْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، إِنَّ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ كَانَ مِنْ شَرَائِعِهِ السَّيْحُ فِي الْبِلَادِ، فَخَرَجَ فِي بَعْضِ سَيْحِهِ وَ مَعَهُ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِهِ قَصِيرٌ وَ كَانَ كَثِيرَ اللُّزُومِ لِعِيسَى (علیه السّلام)، فَلَمَّا انْتَهَى عِيسَى إِلَى الْبَحْرِ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ يَقِينٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى ظَهْرِ الْمَاءِ، فَقَالَ الرَّجُلُ الْقَصِيرُ حِينَ نَظَرَ إِلَى عِيسَى (علیه السّلام) جَازَهُ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ يَقِينٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى الْمَاءِ وَ لَحِقَ بِعِيسَى (علیه السّلام)، فَدَخَلَهُ الْعُجْبُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ هَذَا عِيسَى رُوحُ اللَّهِ يَمْشِي عَلَى الْمَاءِ وَ أَنَا أَمْشِي عَلَى الْمَاءِ فَمَا فَضْلُهُ عَلَيَّ؟ قَالَ فَرُمِسَ فِي الْمَاءِ فَاسْتَغَاثَ بِعِيسَى فَتَنَاوَلَهُ مِنَ الْمَاءِ فَأَخْرَجَهُ، ثُمَّ قَالَ لَهُ مَا قُلْتَ يَا قَصِيرُ؟ قَالَ قُلْتُ هَذَا رُوحُ اللَّهِ يَمْشِي عَلَى الْمَاءِ وَ أَنَا أَمْشِي عَلَى الْمَاءِ فَدَخَلَنِي مِنْ ذَلِكَ عُجْبٌ، فَقَالَ لَهُ عِيسَى لَقَدْ وَضَعْتَ نَفْسَكَ فِي غَيْرِ الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَكَ اللَّهُ فِيهِ فَمَقَتَكَ اللَّهُ عَلَى مَا قُلْتَ، فَتُبْ إِلَى اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) مِمَّا قُلْتَ، قَالَ فَتَابَ الرَّجُلُ وَ عَادَ إِلَى مَرْتَبَتِهِ الَّتِي وَضَعَهُ اللَّهُ فِيهَا فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا يَحْسُدَنَّ بَعْضُكُمْ بَعْضاً.
داود رقّى گويد شنيدم امام صادق (عليه السّلام) مي فرمود:
🔸از خدا پروا كنيد و بر يك ديگر حسد مبريد، همانا از جمله مقرّرات دينى عيسى بن مريم گردش در شهرها بود، در يكى از گردش ها مردى كوتاه قد كه غالباً ملازم عيسى (عليه السّلام) و از اصحاب آن حضرت بود همراهش شد، چون عيسى به دريا رسيد، با يقين درست فرمود "بسم اللَّه" و بر روى آب راه رفت، چون مرد كوتاه قد عيسى (عليه السّلام) را ديد كه بر روى آب مي گذرد او هم با يقين درست گفت "بسم اللَّه" و بر روى آب به راه افتاد تا به عيسى (عليه السّلام) رسيد، آنگاه خود بينى او را گرفت و با خود گفت اين عيسى روح اللَّه است كه بر روى آب مي رود و من هم روى آب مي روم پس او را بر من چه فضيلتى باشد؟ آنگاه در آب فرو رفت و از عيسى فريادرسى خواست، عيسى دستش را گرفت و از آب بيرون آورد و به او گفت اى كوتاه قد؛ چه گفتى؟ (كه در آب فرو رفتى)، گفت من گفتم اين روح اللَّه است كه روى آب راه مي رود و من هم روى آب راه مي روم و مرا خود بينى فرا گرفت، عيسى به او فرمود خود را در جايى گذاشتى كه خدايت در آنجا نگذاشته، پس خدا به سبب اين گفتار تو را مبغوض داشت، از آنچه گفتى به سوى خداى (عزّ و جلّ) توبه كن. امام (عليه السّلام) فرمود آن مرد توبه كرد و به رتبه اى كه خدا برايش قرار داده بود برگشت، پس از خدا پروا كنيد و بر يك ديگر حسد نبريد.
📜الكافي، ج2، ص 306
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
نمي دانم ز خود افتادگان داري خبر يا نه
ز دور اين ناله ما در دلت دارد أثر يا نه
يقين داري که دارم از خيالت پيکري با خود
که شب تا صبح دم مي گردمش بر گرد سر يا نه
به گوشت هيچ مي گويد که اينک مي رسد از پي
چو باد صرصر آن ديوانه صحرا سپر يا نه
به خاطر مي رساني هيچ گه کان دشت پيما را
به زور انداختم از پا من بيدادگر يا نه
براي آزمايش بار من بر کوه نه يک دم
ببين خواهد شکستن کوه را صد جا کمر يا نه
چو جان را نيست در رفتن توقّف هيچ مي گویي
که بايد بازگشتن بي توقّف زين سفر يا نه
نوشتم نامه وز گمراهي طالع نمي دانم
که خواهد ره به آن مه برد مرغ نامه بر يا نه
بيا و محتشم از بهر من ديوان خود بگشا
ببين بر لشگر غم مي کنم آخر ظفر يا نه
"دیوان محتشم کاشانی، غزل 466"
#شعر
#مناجات
@Arshiv_Gholam
تمام وابستگان و انگل هاى خارجى زاييده شده از اين دانشگاه غربى بوده اند. اجانب با فعّاليت خود، مدارس و دانشگاه هاى ما را از محتوا خالى كردند. البته حملات زيادى به روحانيت هم شد. آن ها مىخواستند روحانيت را هم تغيير بنيادى دهند و عدّه اى از روحانيون را هم بردند، ولى عدّه اى مقاوم باقى ماندند؛ تغيير نكردند. ما بايد سال هاى طولانى زحمت و مشقّت بكشيم تا از فطرت ثانى خود متحوّل شويم و خود را بيابيم و روى پاى خويش بايستيم و مستقل گرديم و ديگر احتياجى به شرق و غرب نداشته باشيم. و بايد از همان بچّه ها شروع كنيم و تنها مقصدمان تحوّل انسان غربى به انسانى اسلامى باشد. اگر اين مهم را انجام داديم، مطمئن باشيد كه هيچ كس و هيچ قدرتى نمىتواند به ما ضربه بزند.
امام خمینی (رحمه اللّه)
صحيفه امام، ج15، ص 309
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
برخی از رایج ترین مغالطات محتوایی استدلال عبارتند از مغالطه سنّت گرایی (بدان معنا که هر عقیده سنّتی را درست بدانیم)؛ مغالطه عدم سابقه ( یعنی هر چیزی که سابقه ای از گذشته نداشته باشد را نادرست تلقّی کنیم)؛ مغالطه تجدّد (هر باور یا پدیده جدید و نو را درست بپنداریم)؛ مغالطه سنّت گریزی (باورها و پدیده های سنّتی را نادرست بپنداریم)؛ مغالطه توسّل به اکثریّت (درست پنداشتن باورها و تئوری هایی که اکثریت افراد آنها را قبول کرده باشند)؛ مغالطه اعتدال (به این صورت که در هر جایی با دو نظریه مخالف رو به رو باشیم، همواره نظر میانه را به عنوان نظریّه ای صحیح انتخاب کنیم)؛ مغالطه دلیل نامربوط (در جایی که نتیجه گرفته شده با نتیجه منطقی مقدّمات، متفاوت باشد)؛ مغالطه یا این یا آن، مغالطه استدلال دوری (استفاده از مقدّمه ای که درستی آن وابسته به درستی نتیجه استدلال است) و مغالطه مصادره به مطلوب (استفاده کردن از نتیجه ای که باید اثبات شود، در مقدّمات استدلال).
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 299 و 300
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هوای خانه مولا هوای سنگینی است🎥
🔰 سال ششم طلبگی
🌐 معراج شهدای محمودوند
#فیلم
#روضه
#راهیان_نور
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شب ولادت ارباب🎥
"هیئت یازینب (سلام اللّه علیها)"
#فیلم
#مولودی
#هادی_خادم_حسینی
#محمد_اکبری
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وداع با پیکر جوان ناکام مرحوم علی حیدری🎥
🌐 گلزار شهداء، حسینیه حضرت زینب (سلام اللّه علیها)
⚫️ تو همین مقدار کمی که باهاش ارتباط داشتم، این طوری شناختمش...علی حیدری...ساده...بی حاشیه...اهل کار و تلاش...اهل روضه و نوکری حضرات...هیئتی و امام حسینی...با معرفت...با وفا...شوخ طبع...مؤدّب...اهل ورزش...بی تکبّر و...
🔴 واقعا رفتنش ناگهانی بود...نمیدونم...شایدم ما زیادی خیالمون راحته...والّا سنّ و سال نمیشناسه...آماده ایم؟
🔵 و در پایان چقدر أباعبداللّه بهش عزّت داد...واقعاً نوکری شغل شریفی است...
#فیلم
#سخن
#علی_حیدری
@Arshiv_Gholam
طبق تحقیقات انجام شده مهمترین و کلیدی ترین بحث در آموزش عقاید در زمان فعلی مبحث شناخت عالم غیب می باشد. در بحث از عالم غیب آنچه برای نسل فعلی مهم تر است ترسیم امکان وجود عوالم غیبی است و اثبات آن در رتبه بعدی قرار دارد. شناخت عالم غیب و مراتب عوالم (جهان شناسی) راه ورود به مباحث خداشناسی، پیامبرشناسی و معادشناسی است. مهم ترین راه شناخت عالم غیب تأمّل در نفس است. خودشناسی یا انسان شناسی دریچه ورود به جهان شناسی است.
شیخ محمد حسن وکیلی
بی نهایت، ج1، ص 129
#کتاب
#بی_نهایت
#شیخ_محمد_حسن_وکیلی
@Arshiv_Gholam
اين ملّت قيامش نظير قيام انبياء و قيام أئمّة هدى است، نظير قيام حضرت أبى عبد اللَّه سيّدالشّهداء است. ملّتى كه انگيزه قيامش اسلام و ايمان است، به اين طور امور سرد و سست نمىشود. همه قدرت هاى عالم هم كه بر ضدّش قيام بكنند و قيام كرده اند، اين ها را از مقصد خودشان و انگيزه خودشان بر نخواهد گرداند.
امام خمینی (رحمه اللّه)
صحيفه امام، ج15، ص 315
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
يُونُسُ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) قَالَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) لِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ (علیه السّلام):
🔹يَا ابْنَ عِمْرَانَ لَا تَحْسُدَنَّ النَّاسَ عَلَى مَا آتَيْتُهُمْ مِنْ فَضْلِي وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى ذَلِكَ وَ لَا تُتْبِعْهُ نَفْسَكَ فَإِنَّ الْحَاسِدَ سَاخِطٌ لِنِعَمِي صَادٌّ لِقَسْمِيَ الَّذِي قَسَمْتُ بَيْنَ عِبَادِي وَ مَنْ يَكُ كَذَلِكَ فَلَسْتُ مِنْهُ وَ لَيْسَ مِنِّي.
رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود خداى (عزّ و جلّ) به موسى بن عمران (عليه السّلام) فرمود:
🔸اى پسر عمران؛ بر آنچه از فضل خود به مردم داده ام حسد مبر و چشمت را دنبال آن دراز مكن و دلت را پى آن مبر، زيرا حسود از نعمت من ناراحت است و از تقسيمى كه ميان بندگانم كرده ام جلوگير است، و كسى كه چنين باشد، من از او نيستم و او از من نيست (ميان من و او ارتباط و آشنائى نباشد).
📜الكافي، ج2، ص 307
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
#رسول_الله
@Arshiv_Gholam
محضر او نباید از دردِ دوری و درد هجر صحبت کرد
مثل پروانه ای که سوخت ولی ادب عشق را رعایت کرد
به زلیخایی من و عشقم چقدر روزگار تهمت زد
من از این روزگار دلگیرم روزگاری که بد قضاوت کرد
درد محبوب درد نیست عزیز زخم معشوق زخم نیست عزیز
درد نه زخم نه زلیخا را حرف مردم فقط اذیّت کرد
آه کنعانیان یوسف خواه کاروان را به راه بیندازید
وصل در این دیار ممکن نیست باید از این دیار هجرت کرد
هر کسی پند می دهد ما را یا که طفل است یا که بی عقل است
وقت خود را فقط هدر داده ست هر که دیوانه را نصیحت کرد
کیست دنبال یار آن کس که کیست شب زنده دار آن کس که
در سحر هر چه را به دست آورد بین اهل قبور قسمت کرد
از مقام عدم گذشت و سپس در مقام وجود پای گذاشت
هرکه در بارگاه آل علی با تمام وجود خدمت کرد
دیگران هرچه هم شدند ولی من هنوزم سگ نجف هستم
نه به اصحاب کهف بلکه خدا به سگ کهف هم عنایت کرد
نیمه شب گریه ای اگر داری قیمتش را ز اهل گریه بپرس
حیف و میلش نکن پی حاجت با همان می شود شفاعت کرد
گریه کن های سیّدالشهدا همه از زمره ی شهیدانند
هیچ محتاج غسل میّت نیست آنکه با خون دل طهارت کرد
"علی اکبر لطیفیان"
#شعر
#مناجات
@Arshiv_Gholam
دانش تجربی در بسیاری از عرصه ها بر دوش اصولی عقلی و غیرتجربی سوار است و اگر این پشتوانه های عقلی را از دانش تجربی بگیریم، ناگهان کاخ علوم تجربی فرو می ریزد...زیربنای همه دانش های تجربی این است که هر پدیده ای علّت و سببی دارد...تمامی اکتشافات و اختراعات بر اساس اصل نیازمندی هر پدیده به علّت و سبب روی می دهد.
شیخ محمد حسن وکیلی
عیار تجربه، ص 109 و 110
#کتاب
#عیار_تجربه
#شیخ_محمد_حسن_وکیلی
@Arshiv_Gholam
وقتی از خاک تو شفا برسد
گر نگاهی کنی چه ها برسد
به نوا می رسانی اش قطعاً
بی نوا گر به نینوا برسد
رحمت واسعه بغل وا کن
تا غریبه به آشنا برسد
ما ز دست فراق خسته شدیم
یک نفر هم به داد ما برسد
دست ما را بگير تا بلكه
پاى ما هم به كربلا برسد
لحظه ی احتضار منتظریم
قدمت روی چشم ها برسد
فطرس از قصد در عذاب افتاد
قصدش اين بود به شما برسد
تا حسینی شدن بسی راه است
میوه ی کال مانده تا برسد
زخم های تو تشنه ی اشک اند
گریه کردم به تو دوا برسد
همه شب های جمعه منتظرند
به حرم صاحب عزا برسد
ذکر می گفتی و سنان نگذاشت
تا به گوش همه صدا برسد
با خودش می بَرَد مرا حتماً
پدر امشب اگر خرابه رسد
نان خود را نخورد خواهر تو
تا به طفلان تو غذا برسد
"رضا قربانی، گروه یا مظلوم"
#شعر
#مناجات_و_روضه
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
بايد بعضى از تجربياتى را كه در طول زندگى دارم، به شما بگويم. از وقتى كه رضا خان در ايران بر سر كار آمد، من متوجّه بودم و اين طور مىفهميدم كه هر چيزى كه براى اسلام مفيدتر بود، حمله به آن بيشتر مىشد.
امام خمینی (رحمه اللّه)
صحيفه امام، ج15، ص 320
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ:
🔹مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِيمَانِ مِنْ عُنُقِهِ.
امام صادق (عليه السّلام) فرمود:
🔸كسى كه تعصّب برد يا برايش تعصّب برند (در صورتى كه به آن تعصّب راضى باشد) رشته ايمان را از گردن خويش باز كرده است.
📜الكافي، ج2، ص 307
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
﷽
هیئت یازینب (سلام اللّه علیها)
#اطلاع_رسانی
#ماه_شعبان
سخنرانی:
شیخ سعید شحیطاط
شیخ غلامعلي بدرلو
با نوای:
حاج مصطفی مردانی
حاج علی حبیب زاده
کربلایی سید محسن امام
کربلایی سید مصطفی میرداماد
کربلایی هادی خادم حسینی
پنجشنبه 19 اسفند 1400
ســاعتــــ 19:30
گلزارشهــــداء علــی بن جعفر
حسینیهحضرت زینب (سلام اللّه علیها)
@yazeinaba_ir
@Arshiv_Gholam
﷽
هیئت یازینب (سلام اللّه علیها)
قرارگاه یارقیّه (سلام اللّه علیها)
#هیات_هفتگی
#ماه_شعبان
"یادبود خادم الحسین (علیه السّلام) مرحوم علی حیدری"
1⃣ إستغاثة به صاحب الزّمان (عجّل اللّه فرجه)
2⃣ محفل انس با قرآن
3⃣ بیان احکام شرعی
4⃣ بیان خاطرات شهداء و علماء
5⃣ حلقه معارف دینی
6⃣ توسّل
7⃣ پخش کلیپ
📆چهارشنبه 18 اسفند 1400
⏳ســاعتــــ 20
🌐گلزارشهــــداء علــی بن جعفر
حسینیهحضرت زینب (سلام اللّه علیها)
"ویژه برادران"
@yazeinaba_ir
@yaroghaiehe_ir
@Arshiv_Gholam
بايد توجّه كنيد كه اسلام همان است كه از صدر اسلام تا كنون فقها آن را حس كرده اند. در بعضى موارد، قدرت داشته اند و پياده كرده اند و در بيشتر موارد، دست نخورده در قرآن و اخبار و كتاب هاى فقه موجود است. بايد توجّه كنيد تا كسانى ظاهر الصّلاح، اسلام شناس نشوند و يك مرتبه متوجّه شويد از راه راست منحرف شده ايد؛ يعنى، سعى كنيد اسلامتان از روحانيت جدا نشود و با آنان كه اسلامشان با روحانيت مخالف است، مخالفت كنيد. متوجّه باشيد، از آنجا كه شما بيشتر زحمت مىكشيد، شياطين از همه بيشتر متوجّه شمايند تا شما را از بين ببرند.
امام خمینی (رحمه اللّه)
صحيفه امام، ج15، ص 321
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
ارسطو برهان معروفی داشت که به برهان محرّک اوّل مشهور است و می گفت چون هر متحرّکی محرّکی می خواهد و تسلسل محال است باید بالأخره به محرّکی برسیم که غیر متحرّک است و چون محرّک غیر متحرّکی در این عالم نداریم، باید آن را فراتر از این عالم دنیا در نظر بگیریم.
شیخ محمد حسن وکیلی
عیار تجربه، ص 112
#کتاب
#عیار_تجربه
#شیخ_محمد_حسن_وکیلی
@Arshiv_Gholam
روزی به پات غم نخورم شب نمی شود
این دل شکسته صاحبِ منصب نمی شود
سوختن به پای "شمع"، ملاک تَقَرُّب است
"پروانه" تا نسوخت مُقَرَّب نمی شود
حُر را ادب به مرتبه ی حُرّیت رساند
هرگز قفس سرای مؤدّب نمی شود
در بارِگاه شاه، یکی جُون می شود
هر نوکری، غلامِ مُجَرَّب نمی شود
هیئت کلاس حضرت زهرا برای ماست
جز او کسی معلّم مکتب نمی شود
این روضه ها ستون بنای تشیُّع است
مذهب بدون روضه که مذهب نمی شود
هر کس که صحبت از تو کند، گریه می کنم
دیوانه پیش خلق مُعَذّب نمی شود
ما گریه کرده ایم ولی هیچ گریه ای
مانند گریه بر غم زینب نمی شود
قربان جسم دَرهَم شاهی که اهل دِه
هر کار می کنند مرتّب نمی شود
"بردیا محمدی"
#شعر
#مناجات_و_روضه
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):
🔹مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ حَبَّةٌ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ عَصَبِيَّةٍ بَعَثَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ أَعْرَابِ الْجَاهِلِيَّةِ.
رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود:
🔸هر كه در دلش به اندازه دانه خردلى تعصّب باشد خدا او را روز قيامت با اعراب جاهليّت مبعوث كند.
📜الكافي، ج2، ص 308
#حدیث
#الکافی
#رسول_الله
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
هدایت شده از هیئت یازینب سلام ﷲ علیها
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوجوانان حسینی
جوانان_بنی_هاشم_بیایید