eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 قدس در کشاکش خوانش‌های الهیاتی _ تمدنی 🔷 نشست علمی با موضوع «قدس در خوانش‌ های الهیاتی _ تمدنی» با حضور محمدهادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در اسکای‌روم کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://canoon.org/%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-_-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C/ 📌@canoon_org
🔷 بارزترین و فعالترین گرایش چپ در آستانه و بعد از آن جنبش بود، گرچه از نظر کمی در اقلیت قرار داشت به دلیل تبعیت از حزب صاحب تشکیلات منسجمی بود ها از شیوه های در انقلاب مشروطه پیروی می کردند. 🔶 یکی از روش های متعارف آن ها حذف فیزیکی یا حیثیتی رقبای سیاسی بود. این گرایش قبل از مشروطه چندان بروزی نداشت اما با آزادی حاصل از مشروطه با عنوان «» و به ویژه حزب «» در مجلس اول بسیار فعال شدند سوسیالیست های ایرانی متأثر از دو مرکز سیاسی خارج از کشور بودند یکی و دیگر باکو استانبول محل تجمع تجار و عده ای از روشنفکران بود، اما باکو مرکز کارگران ایرانی شاغل در معادن و چاه های نفت محسوب می شد این دو مرکز، به ویژه باكو، تحت تأثیر مستقیم های روسیه بودند که علیه حکومت تزار فعالیت می کردند. 💢مهم ترین مواد مرام نامه حزب سوسیالیست عبارت بود از مخالفت با نظام استبدادی سلطنتی و حمایت از استقرار نظام قانونی مشروطه، تأمین آزادی های فردی و اجتماعی لغو مالکیت های بزرگ و الغای نظام ارباب و رعیتی و نفی استثمار و تحقق و . 📖ماهنامه ، شماره ۷۱ 📌@canoon_org
💢مخاطبان و همراهان گرامی 🙏با عرض پوزش؛ 🔶نشست «بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف وحجاب» که قرار بود امروز با حضور جناب آقای دکتر حسینعلی بای برگزار شود ، به دلیل مشکلی که برای ایشان پیش آمده برگزار نمی گردد. لازم به ذکر است اطلاعات تکمیلی درباره برگزاری دوباره این نشست متعاقبا از طریق رسانه های کانون اندیشه جوان به اطلاع شما همراهان گرامی خواهد رسید. 📌 @canoon_org
🔷 را میتوان در حوزه های سیاسی ،اقتصادی فرهنگی و اخلاقی به کار برد. به اجمال می توان گفت اعتقاد به حداکثر آزادی های سیاسی و حداقل دخالت دولت و حکومت را می گویند. اعتقاد به حفظ آزادی افراد در حوزه فعالیت های اقتصادی و دفاع از حریم مالکیت خصوصی و سرمایه داری است. 🔶 باور به اینکه معیار تشخیص دهنده خوب و بد ،اخلاقی خود انسان است و هیچ قانون کلی اخلاقی وجود ندارد بلکه باید از انعطاف و اباحی مسلکی اخلاقی حمایت کرد است . 💢 در نهایت عبارت است از باور به تنگ شدن دایره دخالت حکومت ها در حوزه کاسته شدن حدود و قیود برای فعالیت های مختلف فرهنگی و گسترش میدان عمل فرهنگی برای افراد و گروه ها. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰 الگوی حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه 🎞فیلم کامل نشست علمی «الگوی حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه» 🔷این نشست با حضور حسین بابایی مجرد «عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
📖 کتاب پیش با روش توصیفی – تحلیلی به نگارش درآمده تا موضوع و تناسخ‌باوری را به روشنی و گستردگی تبیین کند. این مطالب زمینه را برای طرح دیدگاه اسلامی درباره تناسخ هموار می‌­سازد و خواننده محترم مجال می­‌یابد که دیدگاه‌­های مطرح شده را با چهارچوب اسلامی بسنجد. 🔶 پیکره این اثر تا اندازه زیادی از کتاب ، نوشته ، برگرفته شده و مطالبی دیگر را هم بدان افزوده ­شده است. 🔷 با این حال مولفان این کتاب و امید دارند کتاب حاضر بتواند نظر مخاطب را به ابعادی جدید از تناسخ و تناسخ‌­باوری جلب کند که آثار ارزنده فارسی، همچون: تناسخ از دیدگاه عقل و وحی نوشته ، تناسخ؛ بودن یا نبودن تالیف ­‌_فر، روح و چگونگی ارتباط با ارواح و تناسخ به قلم ، تناسخ در فرق و مذاهب اسلامی به نگارش ، رساله دکتری با عنوان: _متون_مقدس_هندویی و متون کلامی شیعه از و…، به آنها نپرداخته‌­اند. 💢 فصول این کتاب عبارتند از: مفهوم شناسی و گونه شناسی تناسخ باوری، فرهنگ ها،ادیان و مکتب های باورمند به تناسخ، ادیان مختلف با تناسخ، رویکرد های جدید به تناسخ، تحلیل دلایل گرایش به تناسخ یا انکار آن، اسلام و نقد تناسخ باوری. 📌@canoon_org
🔰 پوپولیسم و دموکراسی در اندیشه و نظام سیاسی 🔷 نشست علمی با موضوع «پوپولیسم و دموکراسی» با حضور محسن ردادی «عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» در اسکای‌روم کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://canoon.org/%d9%be%d9%88%d9%be%d9%88%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%85-%d9%88-%d8%af%d9%85%d9%88%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%d9%87-%d9%88-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%b3%db%8c/ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶اندیشه پست مدرن با انکار هرگونه فرا روایت و شالوده شکنی و ساختار زدایی همه چیز و انکار وجود همۀ بنیادهای دوران مدرنیسم پا به عرصه وجود نهاد. منظور از فرا یا روایت های ،کلان روایت های هستند که برای توجیه کارکرد نهادها ارزش ها و اشکال فرهنگی در دوران مسلط بودند. این روایت ها ترکیبی از ایدئولوژی ها، ادیان مفهوم توسعه روابط کشورهای و کشورهای پیشرفته، سودمندی تحلیل روانی یا مزایای سرمایه داری بود. 🔷عده ای از طرفداران پست مدرنیسم بر این باورند که در این دوره به دلایل گوناگون، از جمله گسترش روزافزون قدرت تکنولوژی و نیز ظهور «»، یعنی انقلاب در عرصه تکنولوژی جدید اطلاعات و ارتباطات و نتایج و لوازم آن، یعنی تغییر در معنا و مفهوم زمان و مکان فروریختن مرزهای سیاسی و جغرافیایی و اساسا فروپاشی بسیاری از عوامل هویت بخش شکل گیری «» و از بین رفتن تاریخ های قومی بومی و ملی بسیار سرعت گرفته است؛ بنابراین در دوران کنونی دیگر به آسانی نمی توان از تاریخهای مستقل ،قومی بومی و ملی سخن گفت. 💢عده ای دیگر نیز معتقدند پست مدرنیسم در غرب برای حل بحران مدرنیسم به وجود آمد و حل بحران معنویت را مهمترین فلسفه وجودی پست مدرنیسم تلقی می کنند. بعضی دیگر از جمله عضو شورای در امور فرهنگی مهمترین ویژگیه ای دوران پست مدرن را بی اعتمادی عمیق ،انسان، ترویج گرایش غیر عقلانی به جای عقلانیت، بی تفاوتی دینی و تجربه شبه دینی بر می شمرند با توجه به اهمیت این موضوع و توجه بسیاری از نظریه پردازان مطرح به آن، ضرورت بررسی و تشریح نگرش پست مدرنیسم احساس شد و به همین منظور موضوع پرونده این شماره از نشریه زمانه به بررسی و نقد نگرش پست مدرنیسم اختصاص داده شد. 📖ماهنامه ، شماره ۷ 📌@canoon_org
30.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آینده مذاکرات هسته ای 🔶ایالات متحده در توافق های گوناگون هسته ای نشان داده است به تعهداتش پایبند نیست و رفتار دو گانه ای را در این قبال از خود بروز می دهد. با در نظر گرفتن این مسئله جمهوری اسلامی ایران چه رفتاری را باید در مقابله با این سیاست نشان دهد؟ آیا صرف دوری از مذاکرات راه حلی اساسی خواهد بود؟ با توجه به تجربه مذاکرات آینده برنامه هسته ایران چه نتیجه ای خواهد داشت؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و ششمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶امروزه انواع رسانه های شامل رسانه های ،کابلی، امواجی و مطبوعاتی در زمره گسترده ترین و اساسی ترین وجوه تمدن بشری قرار گرفته و با تکامل خویش ماهیت انسان و جامعه معاصر را دگرگون ساخته اند. انسان ،امروزه به واسطه تکامل رسانه های ، و ؛ به قدرتی افسانه ای دست یافته است؛ که پیش از این در داستانها و آرزوها نقش بسته بود. 🔷 از لحاظ مالکیت مطلوبیت و فلسفه وجودی هنوز هم در وضعیت آزاردهنده ای به سر میبرند و حتی شاید بتوان گفت که از این نظر رو به وضعیتی دهشتناک و اسف بار گذاشته اند. روشنفکران غربی از برنامه های فرهنگی و رسانه ای حاکم بر جوامع خود به تنگ آمدهاند و با انتقاد از روند نابودسازی ماهیت انسان در پروسه برنامه های رسانه ای خویش از تعابیری چون «فرهنگ مبتذل»، «رسانه های جمعی شرم آور » و «دیکتاتوری رسانه ها» سخن می گویند. 🔻 تئوری مطبوعات و الگوی رسانه ای در نظامهای سیاسی ، , ، و نظامهای دینی متفاوت است و اندیشمندان و حقوق دانانی که این الگوها را ترسیم یا شفاف نموده اند؛ هر کدام براساس دیدگاه و نظام سیاسی خویش عمل کردهاند؛ که به هر حال تا حدودی مطالبات جوامع خود را فراهم میساخت. 💢 اما کشورهای جهان سوم و از جمله کشورهای اسلامی به دلیل نابسامانی های اجتماعی و خودباختگی های فرهنگی توفیق ارائه یک تئوری مطبوعاتی و رسانه ای را نیافتند و رسانه های جمعی این جوامع نیاز ملی یا مذهبی این کشورها را به درستی برآورده و در بسیاری از موارد نیز باعث ایجاد تضادها و شکافهای فرهنگی و اجتماعی زیانباری گردیده است. 📖ماهنامه ، شماره ۱۴ 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ضرورت اساسی 🔶 حقوق اساسی در ایران از دوره مشروطه شکل جدی به خود گرفته و سیر تطوری را دنبال کرده است. با مرور این مسیر متوجه می شویم که هر‌ گاه این تغییرات بر اساس روح و هویت حقیقی ملت همراه بوده، بیشترین اثر گذاری را از خود نشان داده است. 💢پرسشی که همواره باید مطرح کرد که آیا این حقوق همچنان با هویت حقیقی ملت همراه است؟بازسازی قانون اساسی چه زمانی شکل می گیرد و چه زمانی این امر به ضرورتی اساسی تغییر پیدا می کند؟ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔸مفهوم رئالیستی و دارای تمامیت و کلیت من فردی به عنوان قهرمان داستان در آن به کلی مورد نفی و انکار قرار گرفته است. 🔹در داستان، «زمان» با استفاده از تکنیک جریان سیال ذهن، رنگ و بویی شخصی و ذهنی می گیرد. 🔸عینیت مفهوم کلاسیک علت و معلول در داستان فرو می ریزد. به داستان گونه ای که مثلاً در صد سال تنهایی کسی که مرده است وارد مسیر می شود و نقش بازی میکند و در جایی دیگر خونی به مدت صدسال بــه راه می افتد و جاری میشود؛ و کلاً روابط واقع گرایانه میان امور و اشیاء رنگ می بازد. 🔹منطق متأثر از هرمنوتیک سوفسطایی زده گادامری موجب میشود که اثر داستانی نیز همچون هر متن دیگر پدیده ای دارای قرائت های مختلف فرض گردد که بعضا پایان داستان بر عهده مخاطب نهاده می شود. 🔸با حذف تدریجی سوژه فردی به عنوان قهرمان داستان مدرن و پذیرش نسبیت ،انگار کار به آنجا می رسد که هر نوع مرکزیت یا اطمینان عقلانی به روند داستان حذف می گردد. آراء رولان بارت ژاک لاكان، ژوليا كريستوا ، ژیل دلوز فلیکس کاتاری ژاک دریدا و نظریه هایی چون مرگ مؤلف حاصل این پدیده است. 🔹در داستان های پست مدرن غالباً تلاش میشود تا داستان بر پایه نحوى عدم اطمینان هستی شناختی عمیق سامان یابد. این معنا را در کتاب Post Modernist Fiction) توضیح داده است. 🔸بدبینی پست مدرنیست ها به آنچه خود آن را «فراروایت ها» کلان می نامند - که ریشه در آرای ژان بودریار و ژان فرانسوا ليوتار دارد - موجب گردیده که اساس پیرنگ و ساختار داستانی در ادبیات پست مدرن نادیده گرفته شود. 🔹درون مایه های اکثر آثار پست مدرن - با استثنا کردن برخی ا بورخس و بعضی آثار دیگر - غالباً یأس آلود و بدبینانه است که این امر در آثار تی اس البوت و ازرا پاوند و دی اچ لارنس و فرانتس کافکا و کنوت هامسون به صور و مراتب مختلف ظاهر گردیده است. 🔸سقوط شدید انسان به حد و اندازه های حیوانی و غریزی و گریز شدید از رعایت نکات اخلاقی در توصیفات داستانی، صبغه ای خــاص بـه اکثر آثار ادبی پست مدرن بخشیده است. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 شواهد بسیاری از ورود از و غرب آفریقا به آمریکا حداقل پنج قرن پیش از ورود به آنجا وجود دارد. برای مثال گزارش شده است که در نیمه قرن دهم میلادی در طی حکومت (۹۶۱-۹۲۹م)، مسلمانان آفریقایی الاصل از بندر اسپانیایی (دلبا پالوس) به درون «بحر ظلمات و مدآلود» به جانب غرب کشتیرانی کردند. آنها پس از یک غیبت طولانی با غنایم بسیار از «سرزمینی عجیب و شگفت انگیز» بازگشتند. 🔷 واضح است که این قوم مسلمان شناخته شده کریستف کلمب و مکتشفان اسپانیایی بعدی دنیای جدید آمریکا را همراهی کرده اند. آخرین پایگاه مسلمانان در اسپانیا یعنی ، در سال ۱۴۹۲م به دست سقوط کرد یعنی درست پیش از برپایی دادگاه تفتیش عقاید اسپانیا بسیاری از غیر مسیحیان جهت نجات از دست آزار و اذیت مسیحیان یا فرار کردند و یا مذهب کاتولیک را پذیرفتند. 💢 حداقل دو سند دال بر حضور مسلمانان در آمریکای اسپانیایی نشین پیش از ۱۵۵۰م وجود دارد؛ به رغم این واقعیت که فرمانی توسط چارلز  پنجم، پادشاه اسپانیا در سال ۱۵۳۹م صادر شد تا از مهاجرت نوه های مسلمانانی که بر چوبه مرگ سوزانده شده بودند به جزایر هند غربی جلوگیری به عمل آید اما این فرمان در سال ۱۵۴۳م تویب شده و دستوری به منظور اخراج همۀ مسلمانان از قلمروهای خارجی اسپانیایی ها متعاقباً انتشار یافت و منابع بسیاری دال بر ورود مسلمانان به قاره آمریکا وجود دارد. 📖ماهنامه ، شماره ۱۲۰ 📌@canoon_org
🔶 از حادثه ی ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که در روزهای پر التهاب پس از کودتای و در اعتراض به ورود ، معاون رئیس جمهور به ایران شکل گرفت، به عنوان اولین و اصلی ترین حرکت جنبش دانشجویی یاد می شود. حرکت هایی از این دست باعث شد تا دانشگاه ها، همواره یکی از کانون های جدی مخالفت با ظلم و ستم به شمار آیند. 🔷 در سال های پیش از پیروزی انقلاب، آرمان‌های گرایانه و اندیشه‌های و و سپس عناصر خود را به عنوان تنها مکاتبی که می‌توانند محملی برای حرکت‌های آزادی خواهانه و انقلابی باشند معرفی کرده و با توجه به روحیه آرمان خواهانه دانشجویان، طرفداران زیادی در دانشگاه یافته بودند. 💢 با آغاز نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری ، در دانشگاه‌ها اقبال به اسلام و آموزه های آن به شدت افزایش یافت و تعداد انجمن‌های دانشجویی با گرایش اسلامی بیشتر شد بدین ترتیب زمینه برای رشد تفکرات مبتنی بر اسلام در میان جنبش دانشجویی بیش از پیش فراهم گشت و حتی ساخت تشکل‌های مبارز مسلمان در میان دانشجویان شکل گرفت. 📖کتاب من از مجموعه 📌@canoon_org
🔶 نظم شکوهمند جهان از جذاب ترین آیات الهی و برهان نظم پرآوازه ترین دلیل است که همواره مورد توجه متون دینی، ، دانشوران و عموم انسان ها بوده و و شکاکان نیز پیوسته تیغ نقد را بر آن کشیده اند. 📖 کتاب به قلم از انتشارات حاضر بر آن است تا این برهان را در مصاف با جدید ترین چالش های برآمده از سوی خداناباوران در بوته سنجش گذارد. در این راستا توجه ویژه ای به انتقادات (فیلسوف) زیست شناسی و فیزیکدان شده است. 💢فصل های این کتاب عبارت است از: 🔸فصل اول: آشنایی با 🔹فصل دوم و سوم : شبهه ها و اشکالات برهان نظم 📌@canoon_org
🔰نشست ماهیت و قدرت روایت 🔶 از نظر تاریخی، قدرت داستان‌ها و داستان‌سرایی همواره در مرکز تلاش‌ها برای تغییر اجتماعی بوده است. جنبش‌ها با داستان‌های قدرتمند، حمایت عمومی را به دست می‌آورند. 🔺یک صدا، فیلم یا تصویر که به‌طور گسترده توسط عموم مشاهده می‌شود می‌تواند حامل یک داستان جدید باشد و فضای احساسی یک موضوع را تغییر دهد و منجر به تغییرات چشمگیر در افکار عمومی و سیاست شود؛ تصویری از یک کودک پناهنده سوری که در اثر جنگ آسیب دیده یا تصویر مردمی که از هر قشری هستند و دست‌هایشان را بالا گرفته‌اند تا توجهات را به‌ سوی تیراندازی پلیس به سیاه‌پوستان غیرمسلح جلب کنند. 🔷 رویکرد ما توجه به نقش و قدرت روایت و داستان در ایجاد کنش‌ها، جنبش‌ها و قدرت‌های اجتماعی و سیاسی با توجه به نمونه‌های امروزی آن است: داستان می‌تواند یک جمع انسانی را به تحرک وادارد، به آنها هویت دهد و احساسات آنها را برانگیزد. 🗓 در همین راستا قصد داریم تا در روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه با حضور دکتر کامران پارسی نژاد نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «ماهیت و قدرت روایت» برگزار نماییم. 🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶وی در یک تقسیم بنیادی علم را به دو قسم حضوری و حصولی تقسیم می نماید: 🔹: ادراکی که به توسط صورت نیست. مانند علم من به خودم، علم من به صورت های ذهنی. 🔸: ادارکی که به وساطت صورت ذهنی است مانند علم من به هر چیزی که خارج از من است. 🔻به تعبیر دیگر، انسان به طور قطع به اموری علم و آگاهی دارد؛ لیکن در برخی ،واقعیات خود آن شیئ نزد ما حضور نمی یابد؛ به عنوان مثال ما به حرم مطهر اباعبدالله علم داریم ولی هم اکنون که کیلومترها با آن فاصله داریم آنچه باعث میشود ما از واژه علم در آن خصوص، استفاده کنیم. تصویری است که از آن حرم در ذهنمان نقش بسته است؛ این تصور موجود در ذهن ما واسطه شده است تا ما به آن واقعیت خارجی عالم باشیم وگرنه خودِ آن واقعیت نزد ما حاضر نیست و با ما ارتباطی ندارد. 🔺در این مورد و نظایر آن مانند علم من به درخت یا به سنگ - که وجودی خارج از من دارند و در من نیستند - علم من به این اشیاء به وساطت صورت ذهنی آنها است؛ به عبارت دقیق تر آنچه نزد ما حضور دارد و ما به صورت بی واسطه به آن، علم داریم همین صورت ذهنی است که واسطه علم به اشیاء خارجی است به این گونه علم که صورت ذهنی، واسطه ادراک شیء خارج از من بشود علم حصولی گفته می شود. 💢 در مقابل واقعیاتی نیز در خارج وجود دارند که ما آنها را به تعبیر دقیق کلمه، تصور نمی کنیم، بلکه آنها را در درون خویش مییابیم؛ مثلاً من خودم را می یابم؛ یا من علم را، درد دندان را شادی را و یا غصه را در درون خودم مییابم به این علم علم حضوری اطلاق می شود که برای حصول این ،علم نیاز به واسطه شدن صورت ذهنی نیست؛ بلکه خود معلوم مورد یافت و وجدان عالم قرار می گیرد‌. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
52.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ضرورت ایده حکمرانی 🔶 تشکل ها همواره در مقابل چالش های مختلف ایده ای برای حکمرانی خود داشته اند. این ایده باید دارای مجموعه ای از چارچوب ها باشد تا تشکل بتواند در برابر فرصت ها و تهدید ها برنامه محور پیش روند. اما ویژگی های این ایده چیست؟ از کجا می توان به این چارچوب ها رسید؟ چگونه باید این ایده در ساختار خود کارآمدی لازم را داشته باشد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و پنجمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 بارزترین و فعالترین گرایش چپ در آستانه مشروطه و بعد از آن جنبش سوسیالیستی بود، گرچه از نظر کمّی در اقلیت قرار داشت به دلیل تبعیت از صاحب تشکیلات منسجمی بود. ها از شیوه های در پیروی می کردند. یکی از روش های متعارف آنها حذف فیزیکی یا حیثیتی رقبای سیاسی بود این گرایش قبل از مشروطه چندان بروزی نداشت اما با آزادی حاصل از مشروطه با عنوان «» و به ویژه حزب «اجتماعیون عامیون» در مجلس اول بسیار فعال شدند. 🔷 سوسیالیست های ایرانی متأثر از دو مرکز سیاسی خارج از کشور بودند یکی استانبول و دیگر باکو استانبول محل تجمع تجار و عده ای از روشنفکران ،بود اما مرکز کارگران ایرانی شاغل در معادن و چاه های نفت محسوب میشد این دو مرکز، به ویژه باکو، تحت تأثیر مستقیم سوسیال دموکرات های روسیه بودند که علیه حکومت فعالیت می کردند. 💢 مهم ترین مواد مرام نامه حزب سوسیالیست عبارت بود از مخالفت با نظام استبدادی سلطنتی و حمایت از استقرار نظام قانونی مشروطه، تأمین آزادی های فردی و اجتماعی، لغو مالکیت های بزرگ و الغای نظام ارباب و رعیتی و نفی استثمار و تحقق و . 📖ماهنامه ، شماره ۷۱ 📌@canoon_org