eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام جعفر صادق علیه السلام : ◼️ ام البنین برای جدم حسین علیه‌السلام پنج سال گریست. او مرثیه می سرایید و می‌گریست تا که چشمانش نابینا شد. 📜 الأمالی للشجری: ج ۱، ص ۱۷۵ 🏴وفات جانسوز حضرت ام البنین (س) تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 تمامی ایدئولوژی های مدرن با گزارۀ پایۀ «انسانگرایی» بنیادگذاری شده اند. انسان گرایی انسان محوری یا اومانیسم مفهوم جدیدی است که انسان مدرن به منظور پایه ریزی تفکرات دانش سیاسی و اجتماعی خود برگزیده است. مطابق این برداشت عالمی فراتر از دنیایی که انسان در آن زندگی می کند انکار می شود یا به شدت مورد تردید قرار می گیرد در این جهان نیز تنها موجود فعال مايشا همانا انسان است زیرا تنها او است که می تواند سوژه یا فاعل شناسایی بشود. 🔷 از این رو، قدرت تصرف در امور عینی (ابژکتیویته) و امور ذهنی (سوبژکتیویته) را دارد. انسان مدرن با فرض این که جهانی فراتر از این دنیا برای زیستن وجود ندارد، در تکاپوی ساخت دنیای جدیدی (مدرن) بر مبنای اصالت انسان یا انسان محوری بر می آید. شالوده دنیای جدید انسانگرا را (ایدئولوژی) طرح ریزی می کند. زیرا دنیای جدید تنها به نیروی عقلانیت بشر قابلیت تحقق پیدا می کند و فاعل شناسایی و سوژه هم قبل از انجام هرگونه مهندسی اجتماعی شروع به ایده پردازی نموده تا از آن ایده برای مهندسی اجتماعی (ساخت جهان مدرن) الهام بگیرد بدین ترتیب پای ایدئولوژی در دنیای جدید به میان می آید. 🔻انسان مدرن ایدئولوژی های سیاسی را با همان گزارۀ پایۀ( انسانگرایی) پدید می آورد تا منبعی معرفت را برای مهندسی اجتماعی باشند. حال، دموکراسی یکی از آن ایدئولوژی های سیاسی مدرنی است که توسط انسان مدرن با معنا و مفهوم جدیدی بازخوانی و احیا شده است. مفهوم حکومت مردم یا دموکراسی در نظام معنایی جدید ایدئولوژیکی شده است. یعنی به ایده یا عنصر ذهنی الهام بخش تبدیل شده که بنیاد آن بر انسانگرایی است. دموکراسی در مفهوم جدید خود هیچ ارتباطی با دنیای عینی که یکی از موجودات آن مردم است ندارد مردم سالاری جدید از همان ایده ذهنی خود الهام می گیرد و به مردم عینی ساکن در کوچه و بازار کاری ندارد. 🔺مردم عینی انسانهای گوشت و خوندار کاملاً متکثر است و همۀ آنان انسانگرا نیستند کسانی از آنها به آدمیان و می ورزند و افرادی شرارت می کنند؛ برخی دیو خویند و برخی فرشته خو؛ عده ای بر پایه ایمان به خداوند عمل می کنند و تعدادی بر پایه کفر و الحاد زندگی می کنند؛ اشخاصی اهل ظلم و ستم هستند و برخی دیگر اهل آزادگی و کرامت انسانی می باشند. 🔘 بنابراین، مردم عینی لزوماً بر پایه انسان گرایی، رفتار فردی و جمعی خود را تنظیم نمیکنند. آری! از مردم ذهنی (سوبژکتیو) چنین توقعی میتوان داشت زیرا آنان بر پایه ایده ای تصویر شده اند که انسانگرایی آنان است. بدین ترتیب می توان گفت که دموکراسی در مفهوم جدیدش بدون التزام به انسانگرایی ممکن نیست اما دموکراسی به مثابه شیوه حکومتی چطور؟ آیا رویکرد دوم دموکراسی نیز ملتزم به انسانگرایی است؟ پاسخ این پرسش کاملاً روشن است. ◻️ باید ملاحظه کرد که دموکراسی شیوه حکومت داری چه نوع حکومتی است. اگر شیوه حکومتی دولتهای مدرن ایدئولوژیک باشد. طبعاً بدون التزام به انسانگرایی : پذیرفته نمی شود شدن دموکراسی دقیقاً به همین معنا است یعنی: شيوه حکومتی که مبنای انسان گرایانه پیدا کرده است. اما اگر دموکراسی شیوه حکومتی در نظام سیاسی اسلام باشد، بدون التزام به انسان گرایی ممکن می باشد. 💢لیکن به این نکته مهم میتوان اشاره کرد که به مثابه شیوهٔ حکومتی در نظام سیاسی معطوف به مردم عینی و در خدمت آن است، نه خدمت گزار و معطوف به مردم ذهنی که معلوم نیست ارزش واقعی آن تا چه اندازه می باشد خدای اسلام، خالق مردم عینی گوشت و استخوان دار است نه خالق مردم ذهنی شریعتی هم که از سوی خداوند سبحان نازل شده برای تنظیم نظام معیشتی و اخروی همین مردم عینی است شریعت اسلامی معطوف به مردم ساخته و پرداخته ذهن بشری نیست. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
44.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ایده در تعلیق! 🔶جهان در حال تجربه دگرگونی تازه‌ای است. عالم جدیدی ظهور کرده است: عالم سایبری. با پدید آمدن این عالم، مقتضیات جدیدی شکل گرفت، مقتضیاتی که روز به روز با تحولات شگرفی رو به رو می شود. کشور ما از شکل گیری تا رونق یافتن این فضا همواره با چالش های مختلفی رو به رو بوده است. چالش هایی که گاها مشکلات جدی فرهنگی،اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را ایجاد کرده است و همین امر ضرورت تنظیم گری و حکمرانی بر اساس مولفه های قانونی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را دو چندان می کند. 💢 رهبر معظم انقلاب از یک دهه پیش تا کنون همواره بر این ضرورت تاکیدات فراوانی داشته اند اما با این اوصاف تا این لحظه قانون های ایجاد شده نتوانسته کارآمدی لازم را داشته باشد. حال باید دید مشکلات بر سر این راه چیست و راه عبور از این بحران کجاست؟ 📌@canoon_org
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دولت و مصائب بورسی! 🔶رابطه دولت و امر اقتصاد همواره یکی از مسائل چالشی اقتصاد سیاسی است؛ اینکه دولت ها تا چه اندازه اجازه ورود به مسائل اقتصادی را دارند و اینکه نقش دولت در امر اقتصاد چیست؟ بورس، به عنوان یکی از برساخت های نظام اقتصادی و بانکی در سالیان اخیر همواره با چالش هایی از قبیل: افزایش یا کاهش شاخص، عرضه اولیه ها و تعداد سهام آنها، افزایش یا کاهش نقدینگی و...، مواجه بوده است. اما پرسش اصلی و محوری همچنان پا برجا است؛ نقش دولت در بورس چیست و تا چه اندازه اثر گذار است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و سومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶اهتمام غربی ها به تدوین و تحلیل تاریخ معاصر ایران و از آن جمله مشروطه اولا جزیی از کلیت مکتب و با همان مبادی و غایات است که به گفته مطلعان به هدف آشنایی با اوضاع و خصوصیات ملل شرقی و از آن جمله (ایران) و به تعبیر روشن تر نقاط قوت و ضعف ایشان و نهایتا امکان آسانتر و دیرپاتر آنان صورت میگیرد و بخشی است از حرکت غربیان در ممالک شرقی و اسلامی ثانیا تاریخ واقعی هر ملت به مثابه آینه ای شفاف، نشانگر علل ضعف ها و عقب ماندگی ها و همچنین پیروزی ها و پیشرفت های آن ملت است که می توان در آن نیک نگریست و از آن برای اصلاح وضعیت حال و آینده بهره گرفت. 🔷 از دید استعمارگران ضروری است که تاریخ ملت ها را کارشناسان وابسته به استعمار بنگارند و چنان هم بنگارند که حقایق عبرت انگیز آن مستور بماند و با «» و «» حساب شده ،تاریخ قهرمانان واقعی ملت چهره ای ملکوک و منفور و متقابلا عوامل نفوذ و سلطه استعمار بر شرق اسلامی سیمایی تابناک و دوست داشتنی یابند تا نسل های این سرزمین بیراهه تسلیم در برابر استعمار را با شاهراه عزت و سعادت راستین عوضی گیرند و به دست خویش طناب اسارت را بر گردن افکنند. 🔺اخیرا متاسفانه در عرصه تاریخ نگاری ایران دو قرن اخیر تحرکات مزورانه و خطرناکی در خارج از کشور به چشم را می خورد که به نحوی نگران کننده اهداف سویی تعقیب میکند و شرح آن منوط به فرصت دیگری است. 🔻خصوصا عناصر ، با عناد دیرینه ای که نسبت به اسلام و روحانیت شیعه دارند و بخش عظیمی از تبلیغات جهانی بر ضد جمهوری اسلامی ایران را در سراسر جهان بر کشند به گونه های مختلف وارد عرصه نگارش دوش می تاریخ قاجار و مشروطیت شده اند و با پیوندهای مستقیمی که با کانون های قدرت جهانی دارند، به نگارش «»های مهم کلامی و تاریخی مربوط به اسلام و ایران و تشیع در های بزرگ کشور ها (آمریکا اروپا و....) روی آورده اند و فردا است که فرزندان دانشجوی ما در داخل و خارج کشور به عنوان منابع معتبر و کلاسیک به این گونه آثار استناد خواهند کرد! 📖ماهنامه ، شماره ۱۱ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶آمریکا گرایی بیماری ای است که امروزه در کل دنیا شایع شده است. بنابراین ما باید ابتدا در درون خود و سپس در سطح کشورهایمان با آن به مبارزه برخیزیم مبارزه با این بیماری به هیچ وجه به معنای تجویز خشونت و جنگ نیست زیرا دامن زدن به تشنّج و خشونت قبل از هر چیز به بقای نظام آمریکا کمک میکند چرا که این نظام هر از چند گاهی برای پیشرفت اقتصاد خود احتیاج به شعله ور نمودن آتش جنگ دارد. 🔷البته ارتش این کشور در حد و اندازههای نامش نیست؛ نه به دلیل ترسو بودن سربازانش بلکه به این خاطر که افراد آن هیچ انگیزه و محرکی جز تخریب و غارت ندارند سخنرانی ژنرال آمریکایی که فرماندهی جنگ در را به عهده داشت هیچ نکته ای جز «ما برای تخریب آمده ایم...» در بر نداشت. 🔻یکی دیگر از اهداف «جنگ بدون تلفات» یعنی داشتن قدرت تخریب کنندگی بدون ریسک از طریق بمباران های هوایی است. ستاد مشترک آمریکا از زمان دریافته است که جنگ زمینی علیه دشمنانی که انگیزه ای قوی دارند در نهایت باعث ناکامی آمریکا میشود، حتی اگر در چنین جنگی قدرت تسلیحاتی آمریکا چند برابر رقیبش باشد. 💢 عنوان «حملات جراحی» برای مخفی نمودن این واقعیت است که مثلاً در خلیج فارس تنها ۷ درصد از هواپیماهای آمریکا این توانایی را داشتند که تنها اهداف نظامی را مورد حمله قرار دهند و ۹۳ درصد بقیه چشم بسته‌ بمبهای خود را رها میکردند و با این کار باعث نابودی مدارس، بیمارستانها، کارخانه های داروسازی نظیر آنچه در سودان اتفاق افتاد و آسمان خراش های مسکونی زیادی می شدند. در جنگ کوزوو هواپیماهای از چنان فاصله ی دوری شلیک میکردند که یک تراکتور را از یک تانک تشخیص نمی دادند. 📖کتاب ؟ اثر پرفسور ترجمه: 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مقام معظم رهبری (مدظله العالی) : 🔶 پاسداشت آزمون های بزرگ یک ملّت، یک مسئله‌ی اساسی است. از این آزمون ها زیاد بوده است و از این درخشش‌ها هم زیاد بوده است. یکی‌اش روز نهم دی سال ۸۸ بود. 🗓۱۳۹۸/۱۰/۱۱ 💢 ۹ دی ، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گرامی باد. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 پوپولیسم چیست؟ و در غیریت با چه الگویی تحلیل می‌شود؟ شرائط و بسترهای ظهور پوپولیسم کدامند؟ مختصات پوپولیسم از نظر معرفت‌شناسی، روش‌شناسی چیست؟ اینکه گفته می‌شود پوپولیسم بیماری دموکراسی‌های نارساست یعنی چه؟ آیا نگرش ضد اشرافی‌گری در پوپولیسم ‌از مختصات آن است یا اینکه در ایران چنین شده است؟ وضعیت نهادهای مدنی، رابطه با ، شعارهای کلیدی، و… در دولت‌های پوپولیستی چه می‌شود؟ 🔷 پوپولیسم از تمایل و نشانه‌ی چه نوع دولت و گروهی برای ما سخن می‌گوید؟ سخن و تمایل آن دولت و گروه، مثبت است یا منفی؟ و یا اینکه عنوان عامی است که بار ارزشی خاصی ندارد و می‌تواند مصادیق متفاوتی به خود گیرد؟ و نظرگاه دین در این باره چیست؟ و چگونه می‌خواهد به مومنان در مواجهه با چنین دولت‌هایی مساعدت نماید؟ ⁉️ پرسش‌های متعددی است که به بسیاری از آنها در این اثر پاسخ داده شده است. هدف از نشر این کتاب، غنابخشی به کشور درباره پوپولیسم است و قصدی بر نقد و ارزیابی دولت دهم ندارد. و تنها به وضعیت برخی از دولت‌های بعد از ناظر است و قصدی بر تحلیل کلیت نظام مقدس ندارد. 💢 گفتارهای کتاب به کوشش عبارتند از: 🔸 پوپولیسم، ماهیت و پیامدها؛ گفت و گو با دکتر 🔸 اسلام و دموکراسی پوپولیستی؛ گفت و گو با دکتر 🔸 پوپولیسم صادقانه یا پوپولیسم جاهلانه؛ گفت و گو با دکتر 🔸 پوپولیسم؛ پدیده ای مدرن؛ گفت و گو با دکتر 📌@canoon_org
🔶عده ای را با برخی مسائل دیگر، از جمله با که می تواند یک ویژگی عام برای تمام گرایشات و برون دادهای فکری باشد اشتباه گرفته اند در حالی که اگر چنین رویکردی را بپذیریم آنگاه حتی جریانات غیردینی و ضددینی از قبیل و و ... را نیز باید در مجموعه بنیادگرایی قرار دهیم. 🔷 ضمن آن که در خصوص علل شکل گیری بنیادگرایی در جهان اسلام و نیز غایت این حرکت فکری اسلامی به نظر می رسد اشتباهات کلی صورت گرفته باشد؛ چراکه برخی مواقع بنیادگرایی اسلامی را واکنشی در مقابل مدرنیسم به شمار آورده اند. حال آن که باید گفت دیدگاه بنیادگرا خود یک حرکت مدرن میباشد و از ویژگی های متناسب با و در آن ساختار است که تحقق می یابد که تجربه انقلاب اسلامی را بدون شک باید چنین برشمرد. 💢 در واقع در راستای ضدیت گرایی و عام شمولی تفکر مبتنی بر مرکزیت غرب شکل می گیرد و حتی در این جهت گیری هم پوشانی بسیار نزدیک با دیدگاه برآمده از درون خود غرب دارد که آن نیز در واقع همین عام گرایی تفکر غرب به ویژه اروپا مداری اخیر را که با هدف احیای مرکزیت اروپا در دنیای امروز صورت می گیرد به چالش می طلبد. 📖 ماهنامه شماره ۲۷ 📌@canoon_org
40.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رویش های گام دومی 🔶 استقرار حکومت دینی پس از انقلاب نیازمندی ها و چالش هایی فرهنگی را به وجود آورد. مواردی که ضرورت یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده را ایجاب می کرد. حال و پس از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی و قرار گرفتن در عصر رویش های گام دومی همچنان چالش های وجود دارند که نیازمند توجه و اقدام جدی هستند. 💢کالک این هفته دیدگاه یکی از فعالین دانشجویی پیرامون این موضوع است. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و دومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 نگاهی گذرا به چگونگی توزیع ،جهان، شکاف میان جهان توسعه یافته و دنیای کمتر توسعه یافته را آشکار می سازد. کشورهای توسعه یافته با ۱/۶ جمعیت جهان به وجود آورنده ۶۴ درصد از صنایع کارخانه ای جهانند و بیش از نیمی از انرژی جهان را مصرف میکنند. در حالی که دنیای کم تر توسعه یافته با نزدیک به ۴/۵ جمعیت جهان، فقط ۱۴ درصد از کالاهای صنعتی جهان را تولید و تنها ۱/۴ انرژی جهان را مصرف می کند. 🔷 بعد از به ویژه بین سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۳، جهان با سریع ترین رشد تولید صنعتی در طول تاریخ مواجه شد. نرخ متوسط تولید صنعتی جهان در این ،مدت سالانه ۶ درصد رشد داشت. برای به دست آوردن تصوری در مورد سرعت این فرآیند، بد نیست بدانیم که در طول انقلاب صنعتی بین سالهای ۱۷۸۰ و ۱۸۳۰، تولید صنعتی جهان فقط با نرخ ۲/۶ درصد در سال رشد کرده است، یعنی با سرعتی کمتر از نصف سرعت دوره بعد از جنگ با این همه دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، از نظر رشد صنعتی با نرخ های پایین تری مشخص میشوند به ویژه بعد از افزایش قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ گرچه این ارقام در مقایسه با دستاوردهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ پایین بودند، اما از نظر استانداردهای تاریخی کاملاً قابل احترام اند (دهه ۷۰، ۳/۴ درصد و دهه ۸۰، ۳ درصد). 💢با سقوط ایالات متحده و و همچنین صعود تغییرات مهمی در گروه کشورهای پیشرفته به وجود آمده است. در نتیجه، تمرکز تولید صنعتی در درون کشورهای صنعتی کاهش یافته و رقابت، افزایش یافته است. قسمت عمده رشد تولید و صادرات صنعتی کشورهای در حال توسعه، در گروه کوچکی از کشورهای تازه صنعتی شده متمرکز شده است؛ در حالی که کشورهایی با‌ کم ترین سطح توسعه در تولید و صنعتی، به حاشیه رانده شده اند. جهانی شدن تولید و زدایی از مسائل نسبتاً جدید فرایند صنعتی شدن میباشد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
46.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شهید القدس 💢 مقاومت واژه ای است برخواسته از یک هویت فرهنگی؛ هویتی که ریشه در پیشینه اندیشه اسلام و تشیع دارد. با ظهور انقلاب اسلامی ایران و تسری دادن مفهوم مقاومت مکتبی شکل گرفت؛ مکتبی که این روز ها آن را را با نام "مکتب مقاومت" می شناسیم. مکتبی که به نام "حاج قاسم سلیمانی" تبلور یافت؛ تا جایی که او را به نماد مقاومت بدل کرد. قدس و آزادی قدس رمز این نماد نام گرفت. رمزی پر معنا در قلب مفهومی عمیق... 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 او مظهر شجاعت بود، مظهر مقاومت بود؛ این را همه مشاهده می کردند و می دیدند. ◻️مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ◼️ شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و روز جهانی مقاومت گرامی باد. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمود: 🔶همانا فاطمه، سرور زنان عالَم است. 📜«بحار الانوار، ج 25، ص 360» 🌸🌸ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها مبارک باد🌸🌸 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔸۱- به تبع ویژگی هایی مانند و ، های مروج و جدایی دین از سیاست و اجتماع و به عبارت دقیق تر خارج شدن دین از مرکزیت ثقل حیات اجتماعی و سیاسی هستند و وجه پررنگی از تفاسير التقاطی ، از معانی و حقایق دینی در آرا و آثار برخی ایدئولوگ های اصلی این طیف وجود دارد. 🔹۲- نگرش منفی به انقلاب و تحت لوای ایدئولوژی زدایی، به شیوه رایج نئولیبرال های غربی ترویج می شود. 🔸۳- تلاش در جهت تقدس زدایی از معانی و اسوه ها و عقاید و شعایر و شخصیت های دینی و انقلابی صورت می گیرد. 🔹۴- هسته اصلی و نئولیبرالیسم ایرانی کنونی از دل جریان روشنفکری به اصطلاح دینی (به ظاهر دینی) ایرانی پس از انقلاب اسلامی پدیدار شده است، هر چند به تدریج بسیاری از های سابقاً استحاله شده و انبوه سلطنت طلبان و گروهی از بازمانده های روشنفکری دهههای پیش از انقلاب و جمعی از های خارج نشین پرورش یافته در اروپا و آمریکا که حتی فارسی را به زحمت و با لکنت صحبت میکنند و نظایر اینها نیز به تدریج زیر چتر آن قرار گرفتند. در این چارچوب نوعی پیوند و ارتباط و همکاری و چه بسا تقسیم کار میان جریان داخل کشور و جریان خارج نشین طیف نئولیبرال های ایرانی به وجود آمده است که همچنان ادامه دارد. 🔸۵- را میتوان پدرخوانده اصلی نئولیبرالیسم ایرانی کنونی دانست و از دیگر ایدئولوگ ها و تئوریسین های فعال آن میتوان به ، ، ، ،، _طباطبایی، و عده ای دیگر اشاره کرد. 📖کتاب نقد آرای ریچارد رورتی، فریدریش فون هایک و میلتون فریدمن به قلم 📌@canoon_org
35.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شعار، خواست یک جامعه! 💢شعار نشان دهنده اهداف و آرمان های یک گروه است؛ عباراتی آهنگین که در دل خود مفاهیم عمیق را حمل می کنند. در نظام جمهوری اسلامی شعار همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. شعار هایی نظیر: استقلال، آزادی، مرگ بر آمریکا و... . عباراتی که در نگاه مردم همواره آرمان محسوب می شده و از ارزش بالایی برخوردار بوده است. در سالیان اخیر تحقق این شعار ها و تعارض آن با زندگی برخی مسئولان باعث بروز برخی دلزدگی هایی شده است؛ دلزدگی هایی که از ناشی از عملکرد مسئولین است و ممکن است به شعارها و آرمان ها نسبت داده شود... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و دومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷داستان و داستان پردازی یکی از نیازهای طبیعی و فطری انسان از گذشته های دور بوده .است. در دوره های کهن به شکل اسطوره بعدها در دوره میانه در قالب ، ، ، و در دوره های متأخرتر به شکل "" درآمده است. تغییر قالب های برای برآوردن نیاز انسان و ظهور قالب های جدید به دلیل تغییر در بینش و درک بشر از محیط اطرافش بوده است. 🔶جالب آن است که با ظهور قالب های جدید، قالب های قدیم تر به طور کلی کنار گذاشته نشدند. با و در پی آن انقلاب صنعتی و اختراع ماشین درک انسان از محیط اطرافش و در پی آن شکل زندگی اش تغییر یافت. زندگی جدید داستان جدید می خواست؛ بنابراین داستان تغییر یافت و قالب رمان پیدا شد. نخستین رمان با نام در سال های ۱۶۰۵ تا ۱۶۱۵ به وسیله در اسپانیا متولد شد. 💢 نخستین رمان انگلیسی به نام در سال ۱۷۱۹ به دست دانیل دفو نوشته شد. در ایران نیز نخستین را تهران مخوف نوشته مرتضی کاظمی می دانند رمان مهمترین قالب ادبی دو سه قرن اخیر است و به دلیل تنوع سبک ، نوع و موضوع ارائه تعریفی دقیق از آن کمی دشوار می نماید در تعریف رمان نظرهای مختلفی ابراز شده که از جمع بین همه آن ها شاید بتوان این تعریف را استخراج کرد: «اثری داستانی و به نثر که درباره گروهی از شخصیت ها نوشته شده و مجموعه ای از حوادث را بیان می.کند حجم آن معمولاً بیش از پنجاه هزار کلمه (حدود صد و پنجاه صفحه) است.» 📖کتاب فراز و فرود رمان اجتماعی در ایران به قلم 📌@canoon_org