eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
💢 از آنجا که چپ نو در آمریکای لاتین حیات یافته است و حاکمان آن را بهترین روش و وسیله برای جلب توده ها تشخیص داده اند. چپ نو در آمریکای لاتین را باید به شدت عوام گرا و پوپولیست و به گونه ای وسیع بی بهره از هرگونه استحکام نظری در نظر گرفت. 🔸۱- آشفتگی ساختار اقتصادی: تضاد های فقیر و غنی شهری و روستایی کشاورزی و صنعتی حاشیه نشین و متن نشین، استقلال اقتصادی دولت از جامعه، نابرابری و احساس تبعیض، فقر و فساد اقتصادی و نبود آگاهی طبقاتی و...، که همگی شاخصه های ساختار و نهاد معیوب اقتصادی است در ایجاد رویکردهای پوپولیستی در جامعه تأثیر فراوانی دارد. 🔹۲-بحران مشروعیت: رشد و قوت بوروکراسی و فربه شدن دولت، ضعف بدنه اجتماعی، فاصله دولت و ملت و... نوعی سوء ظن به قدرت پدید می آورد که سرانجام به ایجاد بحران مشروعیت منجر می شود. به عقیده هابرماس با اختلاف میان انگیزش های اعلام شده از سوی دولت نظام آموزشی و شغلی از یکسو و انگیزش های فراهم شده توسط نظام اجتماعی و فرهنگی، جامعه به سمت این بحران حرکت میکند و سرانجام پوپولیسم را به ارمغان می آورد. 🔸۳- ضعف جامعه مدنی: ضعف نهادهای مدنی فعالیت جدی نداشتن احزاب مطبوعات و انجمن های غیردولتی، تحقیر فرد و به حاشیه رانده شدن او، رشد نکردن مفهوم شهروندی، نبود مشارکت سیاسی ،واقعی ضعف همبستگی ارگانیکی و وجود نوعی جمع گرایی قبیله ای در عین خودخواهی فرد گرایانه از دیگر مشکلات جوامع در حال گذار است که امکان دارد آنها را به مشکل پوپولیسم دچار کند. 🔹۴- غیبت گفتمان انسجام بخش : اتمیزه کردن جامعه در عین توده ای بودن آن، نبود گفتمان های انسجام بخش و همبستگی بخش که از زیان های حرکت به سمت مدرن شدن است، اگر با ضعف روشنفکران و نخبگان در ادای وظیفه شان در جامعه همراه شود جامعه را به سمت حرکت های توده ای و ایدئولوژی های بنیادگرا سوق می دهد که پوپولیست ها با همین حربه اقدامات خویش را جلو می برند. 📖ماهنامه زمانه، شماره ۷۱ 📌@canoon_org
50.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عدالت مالیاتی 🔶 ایجاد نظام مالیاتی دقیق و حساب شده از مهم ترین اهدافی است که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به آن اشاره شده است. نظامی که معافیت، وصول و قوانین مالیاتی را با آگاهی و عادلانه میان اقشار مختلف تقسیم کند. اما نظام اقتصادی کنونی برای تحقق این مهم با چالش هایی رو به رو است... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و یکمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 طلب از شعارهای اساسی مردم ایران در برابر بود. مردم برای رسیدن به آزادی های به حق و مشروع خود همواره آن را به عنوان یک آرمان در سر داشته و مطالبه کرده اند. آزادی افراد تا آن حد محترم است که «هیچ مقامی حق ندارد... آزادی های مشروع را، هرچند با وضع قوانین و مقررات سلب کند (اصل۹). 🔷 بدیهی است استفاده از مجازات های برای افرادی که به دیگران تعدی کنند خود به نوعی توسعه و حمایت از آزادی های قانونی آماده جامعه به شمار می رود. در برابر متخلفین و مجرمین نباید دچار انعطاف شود. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و گسترش آزادی های مشروع اصول متعددی مقرر شده است: 🔸 آزادی بیان و اندیشه تا محدوده ای که مخل مبانی اسلام و متعرض حقوق عمومی نباشد (اصل ۲۴). 🔹 آزادی راهپیمایی ها و تجمعات با رعایت حدود مقرر در قانون (اصل ۲۷)؛ 🔸 آزادی تشکیل و راه اندازی احزاب و انجمن های سیاسی و صنفی با رعایت حدود مقرر در قانون (اصل ۲۶) 🔹 آزادی انتخاب شغل (اصل ۲۸)؛ 🔸آزادی های اقتصادی برای تأمین استقلال اقتصادی و ریشه کن نمودن فقر و رشد تعالی کشور (اصل (۴۳)؛ 🔹آزادی کسب و کار و ثمرات آنها (اصل ۴۶) 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷 یکی از مسائلی که دغدغه ذهنی شاعران و نویسندگان است جستن راهی برای مطرح شدن در سطح جهانی و کسب موقعیت در امروز جهانی است. تصوّر برخی آن است که برای رسیدن به این جایگاه باید به «پسند جهانی» توجه کرد و یا متناسب با ذائقه جهانی، خلق اثر کرد و برای ادراک چنین مرتبه ای باید از سنت ها و نمودها و مظاهر ملی صرف نظر نمود! 🔶 این تفکر ناروا، نوعی پوست انداختن، و خروج از زبان و فرهنگ و حتی ارزش های ملی و دینی را در پی خواهد داشت. انگاره نادرست دیگر این است که باید مثل چهره های مطرح جهانی گفت و نوشت و سرود بی آن که توجه شود همه چهره های جهانی و فادار به ، باورها و هنجارهای سرزمین خود و حتی گاه «به شدت بومی هستند و باید بومی ماند تا جهانی شد». 💢 فضای تبلیغاتی جهانی که صلح و آزادی () را هماره تبلیغ می کند در این رویکرد بی تأثیر نیست . شگفت آن است آنان که بیش از همه از صلح و آزادی سخن می گویند، بیش از همه جنگ آفرین و صلح ستیز برای فروش تسلیحات خود و استیلا و سیطره بر جهان و ملت ها و سرمایه های دیگران هستند. تکرار مداوم صلح از این حنجره ها، باعث می شود که چهره خشن و خونین آنان پشت نقاب ها پنهان بماند و نویسنده و شاعر به اصطلاح جهان سوم با همان ها هم صدا و همراه و زبان گویای آنها شود! ⭕️ به هر حال برخی برای جهانی شدن آن قدر از خود می تراشند تا بیرنگ و بی خاصیت می شوند. شعر ضد دفاع مقدس گفتن - دانسته یا ندانسته - نوعی القای جهانی بودن و صلح طلب بودن تلقی می شود. برخی داستان نویسان نیز به امید ترجمه شدن اثر و تحویل گرفته شدن از سوی چهره ها و مراجع جهانی در این دام لغزیده اند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام محمد باقر علیه السلام : 🔶هر که زبانش راستگوست کردارش پاک است. 📜( تحف العقول ج 30 ص 373) 🌺میلاد امام محمد باقر علیه السّلام گرامی باد🌺 📌@canoon_org
🔶 جمهوری اسلامی ایران سرفرازانه و با توکل به خداوند متعال و تلاش دانشمندان جوانش، مقتدرانه توانسته است خود را در میان ده کشور اول جهان در زمینه استفاده صلح‌آمیز از جای دهد؛ چیزی که برای بسیاری از کشورهای جهان مخصوصاً دولت‌های غربی تقریباً باورپذیر نبوده است. 🔷 یکی از اهدافی هم که این دولت‌ها با مطرح‌کردن مشکلات به‌اصطلاح پرونده ایران پیگیری می‌کردند، جلوگیری از دستیابی‌های پیشرفته‌تر توسط ایران بود. از آنجا که نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران و ارتباط کشورمان با مجامع بین‌المللی مرتبط با این مسئله، پرسش‌ها و ابهام‌هایی مطرح است. 📖 کتاب به کوشش در قالب پرسش و پاسخ، اشکالات و ابهام‌ها را طرح کرده و پاسخی مناسب به آنها ارائه نماییم؛ البته پیش از پرداختن به مبانی حقوقی بحث نیز برای آشناترشدن با مسائل هسته‌ای مرتبط با ایران، مختصراً در مورد ماهیت انرژی هسته‌ای و مباحث پیرامون آن مطالبی ارائه می‌شود. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام هادى علیه السّلام فرمودند: ◼️هر كس از خدا فرمان ببرد، از او فرمان برند. 📜تحف العقول ، ص 482 🏴شهادت جان سوز امام هادى علیه السّلام تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 در بیان اینکه هدف و غایت زندگی انسان چیست، به دو دسته تقسیم می شوند؛ عده ای هستند و در میان اهداف و غایات طبیعی و دنیایی بر هدف و غایت خاصی انگشت نمی گذارند بلکه بر شخصیت و ذهنیت و ویژگی های خاص هر فرد تأکید میکنند. به این معنا که هر کس با توجه به ذوق و سلیقه و شخصیت و ذهنیت خاصی که دارد ممکن است چیزی در طبیعت برایش ارزشمند باشد و در آن مستغرق شود. 🔷 افراد در گرایش ها و امیالشان با هم تفاوت دارند و همین تفاوت در امیال و گرایش ها موجب می شود ما به امر معین و خاصی برای همه تأکید نکنیم و بگوییم هر کسی به هر چیزی علاقه و میل داشت و با تمام وجود به آن پرداخت و در آن غرق شد همان برای او هدف و غایت است. براین اساس اموری مانند ثروت، قدرت، لذت، شهرت، تمکن اجتماعی، اختراع علمی و ابتکار هنری اهدافی هستند که می توانند زندگی افراد را معنادار کنند و هر فردی ممکن است به یک یا چند هدف فوق گرایش داشته باشد. 💢 برای نمونه ممکن است فردی به قدرت گرایش داشته باشد و تمایل دیگری به لذت و شهوت باشد. برخی دیگر از طبیعت گرایان هستند. آنها معتقدند بعضی اهداف و غایات طبیعی صرف نظر از ،امیال گرایش ها، ویژگی های ذهنی و شخصیتی ،افراد ارزشمند هستند و انسان ها بدون توجه به اینکه به چه چیزی میل و گرایش ،دارند برای ارزشمندی و معناداری زندگی شان باید زندگی خود را در ارتباط با آن اهداف جهت دهند. آنها اهدافی مانند اختراع ،علمی زندگی ،اخلاقی ابتکار هنری و عشق به انسان را به لحاظ عینی ارزشمند میدانند و موجب معناداری زندگی آدمیان می شمارند. 📖 کتاب تقابل اخلاق دینی و اخلاق سکولاریسم به کوشش و 📌@canoon_org
49.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دولت سازی جوان و انقلابی 💢 دولت سازی از مهم ترین مراحل حکومت اسلامی است. در بیانیه گام دوم انقلاب بر لزوم تشکیل "دولت جوان حزب اللهی" تاکید می شود. عبارتی که تببین ویژگی های آن ضروری بنظر می رسد. اما، دولت جوان حزب اللهی به چه معنا است؟ مصادیق آن و روش بازشناسی این دولت چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی امین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
💢هرچند پیش‌بینی‌کردن اتفاقات ناگوار کار خوشایندی نیست اما یکی از اصول بسیار مهم کسب‌وکار، آماده‌سازی خود برای سازمانی و نحوه مدیریت آن است. برای انجام این کار ابتدا باید به تیم خود بگویید که بحران چیست، انواع بحران‌ها چگونه هستند و در نهایت نحوه مدیریت بحران را آموزش دهید. 🔸افزایش چشمگیر خطا بی نظمی و در میان کارکنان 🔹بی رغبتی و بی انگیزگی کارکنان کلیدی 🔸فاصله چشمگیر منافع و روابط مدیران ارشد با مدیران میانی و کارکنان 🔹خارج شدن تمام یا بخشی از فعالیت های موسسه از مسیر و چارچوب های علمی از پیش تعیین شده 🔸عدم انطباق منابع (،امکانات و نیرو با برنامه ها و یا کاهش درآمدها) 🔹ضعف و ناتوانی مدیران و کارکنان کلیدی در اجرای برنامه (عدم و ) 🔸عدم همسویی و همفکری مدیران و به ویژه اعضای هیات مدیره یا هیات امنا با یکدیگر 🔹ایجاد اختلال در برقراری رابطه میان موسسه و مخاطب (ناکارآمدی ،زبان، روش و ابزار) 🔸کاهش کیفیت محصولات از جهات مختلف 🔹از دست دادن یک یا چند نیروی کلیدی 🔸ایجاد ،خرابکاری سرقت افشای اطلاعات محرمانه بروز وقایع غیر اخلاقی و یا اعتصاب کارکنان 📖ماهنامه ، شماره ۲۷ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰 نشست امیرکبیر و ایده ترقی 🔶با وقوع جنگ میان ایران و روس در دوره فتحعلی شاه قاجار و شکست‌های متعدد ایران، سؤالاتی در ذهن دولتمردان و نخبگان ایرانی به وجود آمد که به دنبال یافتن پاسخ برای علت شکست‌ها برآمدند. عباس میرزا و قائم مقام فراهانی پیش و بیش از دیگران به این امر اهتمام ورزیدند. تلاش‌های آن ها منجر به فرآیند اعزام محصل به فرنگ شد. عدم توفیق ایرانیان در کسب نتایج مورد نظر از اعزام دانشجو، صدراعظم بعدی ایران، امیرکبیر را وادار به اتخاذ رویکردی دیگر در همین زمینه کرد. 🔷امیرکبیر در پی یافتن پاسخ شکست ‌ها و عقب ماندگی ایران اقدامات پیشین در راستای توسعه و ترقی ایران را ناموفق می‌دانست؛ زیرا آنچه اقدامات پیشین تحولی در عرصه عمومی ایجاد نکرده و صرفاً در امور دولتی و درباری باقی مانده است، در حالی که راه تجدد و ترقی ایران، تسری دانش جدید در میان مردم بود. 💢او به این نتیجه رسید که جهت تحقق این امر، برنامه کلانی جهت ترقی ایران طراحی کند تا از این طریق، اصلاحات عظیمی صورت بگیرد. انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، سازماندهی ارتش، تجدیدنظر در ساختارهای مالی دربار، وضع قوانین کمکی به اقتصاد و تجارت داخلی و از همه مهم‌تر تأسیس مدرسه دارالفنون از جمله محورهای این طرح کلان بود. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ساعت ۱۳ با حضور الهام ملک زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «امیرکبیر و ایده ترقی» برگزار نماییم. 🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
💢ساختارشکنی، با شکل و شمایلی که امروزه مطرح است، برای اولین بار توسط یک نویسنده پسا ساختارگرا به نام ژاک دریدا مطرح گشت. دریدا اصلاح «ساخت شکنی» را از لا به لای سخنان مارتین هایدگر به دست آورد. ۱- تمامی پدیده ها و حوادث رخ داده در جهان بر مبنای قوانین تاریخ صورت پذیرفته است. ۲-هیچ چیز خارج از متن وجود ندارد. ۳-هدف اصلی ساخت شکن بیان ناگفته ها و نکات فراموش شده توسط نویسنده است. ۴- ادبیات نهادی است که با توجه به سیر تحولات اجتماعی سیاسی و قوانین حاکم بر دوران ما تغییر می یابد. ۵- ادبیات میتواند از درون و مکنونات درونی انسان، سخن به میان آورد. ٦- ادبیات در جستجوی ریشه یابی و مبدأ شناسی صرف نیست، بلکه باید به نیازهای بشری هم توجه کند. ۷- وظیفه ساخت شکن ایجاد شرایط لازم برای امر تعقل و تفکر است. او باید متون را به سمت و سوی مباحث تعقلی هدایت کند. ۸- شیوه کار ساخت شکنان ایجاد شکاف و وقفه ای است که در فراهم آید. بطن متون ایجاد میکنند تا شرایط لازم جهت بررسی و تفکر پیرامون اثر خواننده و نویسنده با روی آوردن به این مکتب، چیزی را از دست نمی دهند. ۹- هیچ گاه نمی توان به یک معنای نهایی و قطعی رسید. در واقع نمی توان به معنای ظاهری واژگان و جملات اعتماد داشت. منتقد نباید به دنبال معنای قطعی باشد چرا که چنین امری امکان پذیر نیست. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
48.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هویت سازی؛رویای پهلوی 🔶 پیوند ملی‌گرایی و تاریخ‌نگاری و تأثیر و تأثر این دو بر یکدیگر از جمله موضوعات برجسته، ماندگار و دوران‌سازی است که طی دوران معاصر در ایران و جهان در قالب تاریخ‌نویسی‌های ملی‌گرایانه و مدرن تبلور یافته است. رویکردی که با برجسته‌سازی برهه باستانی ایران و به حاشیه راندن اهمیت دوره اسلامی در هویت ایرانی، پیشینه ایرانیان را در گذشته باستانی خویش خلاصه می کند. این رویکرد علاوه بر این که از نظر روشی و نظری در تاریخ‌نگاری صحیح نیست؛ بلکه شواهد تاریخی نیز نافی مدعای این نگاه به تاریخ ایران است. 📌@canoon_org
41.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تبیین یک دولت 💢 تبیین عبارت "دولت جوان انقلابی" از ضروری ترین اموری است که در بیانیه گام دوم بر عهده تشکل ها است. هر کدام از کلمات "دولت" ، "جوان" و "انقلابی" شاخص ها و ویژگی هایی مشخص دارند که خط و مرز بسیاری از افراد را مشخص خواهد کرد. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی امین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در پرخاشگری وسیله ای قصد و نیت قبلی برای آسیب زدن به فرد دیگر وجود ندارد بلکه هدف دست یابی به یک شیء یا یک امتیاز ( ، کنترل، تسلط، و غیره) است که در جریان دستیابی به آن هدف به دیگری صدمه وارد می شود. می توان گفت پرخاشگری وسیله ای صرفاً ابزاری برای به دست آوردن پاداش ها و مشوق های غیر پرخاشگرانه است. این نوع پرخاشگری در کودکان شیوع بیشتری دارد. به نظر می رسد کودکان اغلب چیزی را که ندارند طلب می کنند و بدون فکر می‌خواهند آن را به دست آورند. 🔷در پرخاشگری خصمانه اساساً قصد و نیت برای آسیب رساندن به فرد دیگر وجود دارد و هدف آن وارد کردن آسیب روانی و جسمانی به فرد دیگر است. پرخاشگری خصمانه نوعی پرخاشگری آشکار است که یا به شکل غیرکلامی یا به شکل کلامی رخ می دهد و طی تعاملهای اجتماعی موجب اذیت و آزار دیگران میشود. 💢 پرخاشگری خصمانه حس را ارضا میکند و تحت برانگیختگی این نوع پرخاشگری ممکن است قربانی در معرض آسیب یا جراحت قرار بگیرد. پرخاشگری خصمانه در پاسخ به ناکامی و تحریک رُخ میدهد تکانشی است و توسط یک محرک تهدید زا که خشم ترس یا غضب را بر می انگیزد صادر می شود. 📖کتاب به قلم و 📌@canoon_org
🔶 یکی از الگوهای رایج در جامعه شناسی سیاسی و از شاخصه های تأثیرگذار بر فرایند تصمیم گیری در حکومت ها به شمار می آید. در واقع نخبگان از گذشته های دور تاکنون همواره مهمترین جایگاه را در تصمیم گیری های کلان جامعه داشته اند. 🔷 نظام سیاسی در هر جامعه مهمترین موضوعی است که توجه ، و گروه های فعال اجتماعی و سیاسی را به خود جلب کرده است به گونه ای که قدرت و کنترل اجتماعی هر جامعه ای به وسیله آنها اعمال میشود. تاریخ نشان داده که قدرتمند شدن و پویایی هر جامعه ای به چگونگی شکل گیری نخبگان و میزان مداخله آنان بسته است نخبه به کسی گفته می شود که بر اساس آگاهی نسبت به محیط پیرامون و جامعه خود احساس مسئولیت می کند. 💢این فرد فراتر از منافع فردی به منافع اجتماعی می اندیشد و به دنبال افزایش کیفیت زندگی در جامعۀ خود است؛ از همین رو گفته می‌شود که ترجیح دادن منافع شخصی به منافع جمعی آسیب اساسی مهمی است که نخبگان را در هر موقعیتی که باشند تهدید می کند. البته و طی تاریخ معاصر کشورمان تا حدودی متأثر از تعریف های غربی و کارکرد این گروه در غرب بوده است، که البته این امر همه شئون نخبگی در ایران را در برنمی گیرد. 📖ماهنامه ، شماره ۱۰‌و ۱ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 در شیوه گفت و گویِ درونی مستقیم، که به «جریان سیال ذهن» مشهور است، نویسنده مدعی است که خواننده را به درون ذهن قهرمان داستان می برد. تا او بی واسطه، جریان فعالیت ذهن قهرمان را، از مرحله «نیمه هشیار» و «پیش گفتار» تا مرحله هشیار و عقلانی، که در آن، کلام و سخن معقول و منطقی شکل می گیرد، بی واسطه، شاهد باشد. به تعبیری دیگر، پرده سفیدی پشت ذهن قهرمان داستان قرار می دهد، و سپس با تاباندن نور بر نوار سلولوئیدی ذهن او، تصاویر، تأثیرها و جریان های ذهنی وی را، در همان مرحله شکل گیری، بی واسطه، بر ان پرده سفید به نمایش می گذارد… 📖 کتاب به قلم به نقد و بررسی ساختار و درونمایه رمان مشهور «» اثر ترجمه می پردازد. بحث هایی که در این کتاب مطرح شده اند، عبارت اند از: خشم و هیاهو چگونه نوشته شد، خشم و هیاهو در کشور ما، زمینه های قبلی نگارش خشم و هیاهو، ، سیر ماجرارها، شخصیت ها، شیوه بیان، مضامین اصلی، درون مایه ها، زمان تاریخی، این همه توجه به زمان و تأکید بر آن چرا؟ 💢اگرچه رمان خشم و هیاهو از زمان انتشارش در ایران(1338) تاکنون خوانندگان زیادی نداشته است، اما مورد اقبال خواص ادبیات در ایران بوده است و حتی به عنوان کتابی درسی برای آنان مطرح بوده است. چنین به نظر می رسد که شیوه بیان نخستین بار با همین اثر در ایران به طور عملی به نویسندگان ما شناسانده شد و طیفی قابل توجه از آنان را تحت تأثیر خود قرار داد. به گونه ای که لااقل دو داستان جنجالی شازده احتجاب، نوشته هوشنگ گلشیری و سمفونی مردگان کار ، با اقتباس کامل از این پدید آمدند. “ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام جواد علیه السلام : 🔶بدان كه تو از چشم خدا پنهان نیستى. پس، بنگر كه چگونه‌اى. 📜تحف العقول: ۴۵۵ 🌺ولادت امام جواد علیه السلام مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔶 یقین ذاتی، یا باوری است که شخصی به قضیه یا گزاره ای پیدا می‌کند؛ یعنی شخص درباره صدق محتوای گزاره ی مورد نظر، به یک اطمینان روانی و ذهنی می رسد و فرقی نمی‌کند که این اطمینان یا اعتقاد از چه طریقی به دست آمده باشد. 🔷 ممکن است این باور، زاده ی قراین و شواهد حسی باشد یا کشف و در ایجاد آن نقش داشته باشد. یقین واژه‌ای است که هم می‌ تواند حالتی ذهنی یا روانی را وصف کند و هم به گزاره ها و باورها نسبت داده شود. ⭕️ در یقین ، ، وصف حالت درونی شخص است و این نوع یقین، قابل تشکیک بوده و دارای مراتب است. در یقین روانشناختی صرفاً طمانینه ی نفس کافیست. به همین دلیل در تعریف آن آمده است: یقین از لحاظ روانشناختی همان اطمینان خاطر نسبت به حکمی است که آن را حق می انگارد. 💢 معیار این یقین، حالت نفسانی است نه مطابقت با واقع. هر چند راه تحقق آن، روش منطقی هم نباشد ولی انسان از هر راهی که به این حالت برسد، یقین اطلاق می شود. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org