✍️#بیخدایی_خطرناکترین_بیماری_عصر
🔸تلاش روانشناسی امروز، نشان دادن راههای زندگی است؛ چیدمان سبک زندگی، تنظیم فلسفه زندگی، و پیدا کردن آرامش زندگی.
امّا کدام راه است و کدام بیراه؟
از هر طرف که رفتم جز حیرتم نیفزود زنهار از این بیابان وین راه بینهایت
🔹امروزه گفته میشود فقط در حوزه رواندرمانی 400 روش درمانی و بیش از 10 هزار تکنیک طراحی شده؛ امّا با همه این وسعت چرا بشر امروز بیش از هر زمان دیگر در سختی روانی به سر میبرد؟!
و این همه در تلاطم و ناآرامی است؟
❓چرا آمار طلاق بالاست؟
❓چرا خشونتهای خانگی افزایش یافته؟
❓چرا درصد افسردگی رو به افزایش است؟
❓چرا جرائم فضای مجازی در حال گسترش است؟
⁉️چرا بشر آرامش ندارد؟
این موضوع، کشور غنی و فقیر را هم نمیشناسد، همه را درگیر کرده، و بسا که کشورهای توسعه یافته را بیشتر!
❇️ فکر میکنم بشر #خدا ندارد!
آری #بیخدایی خطرناکترین بیماری عصر حاضر است!
✅ بشر امروز از هر زمان دیگر به خدا محتاجتر است؛ به یک #پناهگاه_امن، به یک #کهف_حصین
که چقدر زیبا در #دعای_عرفهی امام حسین علیه السلام نمود یافته، این احتیاج بشر:
الهی اَنْتَ کَهْفی حینَ تُعْیینِی الْمَذاهِبُ فی سَعَتِها وَتَضیقُ بِیَ الاَْرْضُ بِرُحْبِها
خدای من! هنگامیکه تمام راهها علیرغم وسعتشان مرا سرگردان کنند و زمین با همه وسعتش مرا به تنگ آورد، آن هنگام تو #پناهگاه منی!
#آرامش
#معنویت
#مناجات
#رواندرمانی_معنوی
#دعای_عرفه
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📝#ظرفیت_دعای_عرفه_برای_رواندرمانی
یکی از فصول کتاب رواندرمانی اسلامی یکپارچه، فصلی است با عنوان:
#یکپارچهسازی_دعای_عرفه_و_دیگر_آموزههای_شیعه_با_رواندرمانی
Integrating #Duaa_Arafa and Other Shiite Teachings into Psychotherapy
🔸فصل مذکور توسط دکتر سید محسن فاطمی از روانشناسان مسلمان ایرانی ساکن آمریکا نگاشته شده است.
دکتر فاطمی در این فصل به جایگاه و نقش دعا و مناجات در تغییرات روانی انسان پرداخته وبهطور خاص آموزههای دعای عرفه را مورد توجه قرار میدهد.
🔹او مینویسد:
«وقتی افراد، تحت فشار روانی قرار میگیرند، معمولاً سوگیری منفی تفسیر (Negative Interpretation Bias) را تجربه میکنند، بهطوری که فقط کمبودها را میبینند. برای ایجاد تعادل، باید شخص را تشویق کرد که در هنگام مواجهه با عوامل استرسزا، از طریق بررسی مجدد و کاوش مجدد دیدگاه خود، ویژگیهای مثبت موجود را ببیند... .
در مکتب فکری اسلامی، مداخلات زیادی میتواند به فردی که تحت فشار روانی است کمک کند. یکی از راههای توصیه شده، زنده کردن ارتباط با سطح متعالی زندگی است که فرد را ترغیب میکند تا معانی فراتر از سطح مادی دنیا را ببیند و جستجو کند.
این ارتباط میتواند از طریق خواندن دعاهای وارده از معصومین علهیم السلام باشد و #دعای_عرفه را بهخوبی میتوان در یکی از مداخلات طبقهبندی کرد که جنبههای مختلف ذهنآگاهی شناختی، عاطفی و رفتاری را از دیدگاه اسلام ارائه میدهد».
#آرامش
#معنویت
#مناجات
#رواندرمانی_اسلامی
#دعای_عرفه
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#پسر_گمشده_روانشناسی_و_اخلاق_حرفهای
🔹جان واتسون، رفتارگرای معروف آمریکایی که پیشنهاد تغییر تعریف دانش روانشناسی به «علم مطالعه رفتار» را ارائه داد؛ در سال 1920 در معروفترین و بحثبرانگیزترین آزمایش خود، که به عنوان آزمایش #آلبرت_کوچولو شناخته میشود، به همراه دستیارش روزالی راینر، از طریق شرطیسازی، ترس را در پسربچهای به وجود آورد.
🔸آنها چندین بار، همزمان با نشان دادن یک موش به آلبرت؛ صدای بلند و ترسناکی هم درآوردند. در نهایت آلبرت نسبت به این صدا شرطی شد. آنها همچنین این ترس را به سایر اشیاء سفید و خزدار تعمیم دادند طوری که کودک از اشیاء غیرجاندار شبیه موش بترسد.
❇️ امروزه #اصول_اخلاقی، این آزمایش را مورد انتقاد قرار دادهاند، خصوصا که پس از انجام آزمایش، نتوانستند ترس کودک را از بین ببرند.
🔹در سال ۲۰۰۹، محققان دریافتند نام اصلی آلبرت کوچولو، داگلاس مریت بوده است. سرنوشت این کودک تحت عنوان #پسر_گمشده_روانشناسی چندین دهه مبهم باقی ماند. محققان دریافتند که متأسفانه این کودک در شش سالگی بر اثر هیدروسفالی درگذشت.
🔸در سال ۲۰۱۲، محققان شواهدی ارائه دادند مبنی بر اینکه مریت در زمان آزمایش، از اختلالات عصبیشناختی رنج میبرده و ممکن است واتسون آگاهانه کودک را به عنوان یک نوزاد “سالم” و “عادی” معرفی کرده باشد.
این جمله معروف واتسون است که گفته بود «یک دوجین بچه سالم و عادی با مشخصاتی که من میگویم را به من بدهید، تضمین میکنم هر کدام از آنها را که انتخاب کنید، صرفنظر از استعداد، علاقه، گرایش، توانایی و نژادش، هر جور متخصصی که بخواهید، پزشک، حقوقدان، هنرمند، بازرگان و حتی گدا و دزد، بار آورم».
🔹واتسون به دلیل ایجاد ارتباط با دستیار خود، از همسر اولش جدا شد و از دانشگاه هاپکینز نیز اخراج شد. وی پس از بیرون آمدن از دانشگاه در یک آژانس تبلیغاتی مشغول به کار شد.
در اواخر زندگی واتسون، روابط ضعیف او با فرزندانش به تدریج بدتر شد. او سالهای آخر عمر خود را در یک مزرعه گذراند. اندکی قبل از مرگ وی در ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۸، او بسیاری از دست نوشتهها و نامههای شخصی منتشر نشده خود را آتش زد.
⭕️ پ.ن:
✳️ معلوم نیست با تغییر تعریف روانشناسی به #رفتارشناسی چقدر بتوان همه ابعاد پیچیده #روان آدمی را مورد بررسی قرار داد؟
✳️ آدرین سی برک؛ روانشناس کانادایی در تأیید وجود سوگیری در کتب روانشناسی آمریکایی؛ در مقدمه کتاب خود مینویسد علی رغم اینکه ژان پیاژه، در 1919 پژوهشهای علمی خود را آغاز کرد امّا نامش 40 سال بعد در کتابها نمایان شد امّا نام واتسون در همان آغازین سالهای علمیاش در کتابها دست به دست میشد!
نمیدانم کتب روانشناسی آمریکایی چه اصراری دارند شرح مفصلی از زندگی او را ارائه دهند؟!
✳️ وقتی متن بالا را تنظیم میکردم بخشهایی از مصاحبه امبر حق (روانشناس مسلمان) با بی اف اسکینر؛ دیگر رفتارگرای معروف آمریکایی به یادم آمد. اسکینر در آن مصاحبه در سال 1983؛ در کمال تعجب لزوم #دینداری در انسانها را زیر سوال برده بود؛ و قائل بود اخلاق برای تداوم زندگی کفایت میکند!
امّا همواره ضمانت اجرایی اخلاقِ بدون پشتوانه برای من سوال بوده است!
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📝#تحقیقات_روانشناسی_و_جایگاه_مردم_جهان
🔸تریاندیس؛ روانشناس فرهنگی معروف آمریکایی:
«تقریباً همه نظریهها و دادههای روانشناسی معاصر از جمعیت غربی (مثل اروپاییها، آمریکای شمالی، و غیره) بهدست آمده است، در حالیکه حدود 70 درصد از مردم در فرهنگهای غیر غربی زندگی میکنند.
اگر قرار است روانشناسی به یک رشته جهانی تبدیل شود، به نظریهها و دادههای اکثریت انسانها نیاز دارد.
در سالهای اخیر،کار روانشناسان سنتهای غیر غربی نشان میدهد که هر فرهنگی ممکن است حداقل تا حدی روانشناسی خاص خود را داشته باشد. این روانشناسیهای بومی هم شباهت و هم تفاوتهایی با روانشناسی معاصر دارد.
روانشناسی معاصر بهتر است بهعنوان یک #روانشناسی_بومیِ_غربی تلقی شود که مورد خاصی از روانشناسی جهانی است، نه تمام آن!
اگر روانشناسیِ بومی در چارچوبی جهانی گنجانده شود، آن وقت ما روانشناسی جهانی خواهیم داشت».
#روانشناسی_جهانی
#روانشناسی_فرهنگ_ایرانی
#روانشناسی_فرهنگ_آمریکا
#هویت_گمگشتگی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#دستگاه_اندیشگی_مطهریام_آرزوست!
🔹در جستجوی آثار شهید مطهری، یافتم که ایشان بیش از 80 بار از #فروید و نظریاتش اسم برده است. البته خاطرم هست که آقازاده شهید مطهری (حجت الاسلام دکتر محمد مطهری) در جلسهای که این موضوع را مطرح کردم؛ قائل بودند بیش از این تعداد است.
به هر حال، برخلاف تصور برخی روانشناسان؛ بهنظر میرسد این اندیشمند اسلامی اکثر آثار ترجمه شده فروید و #یونگ را مطالعه کرده است.
🔸ایشان در برخی موارد از فروید با تعابیر خنثی مثل«روانشناس اتریشی»، و در جای دیگر با تعابیری تمجیدگونه همچون«دانشمند روانشناس/ مبتكر پسیكانالیزم/ قهرمان روانکاوی» یاد میکند.
🔸موضع وی نسبت به فروید جالب است:
- بخشی از نظرات فروید را (بهخصوص در مباحث #اخلاق_جنسی و #منشأ_پرستش_خدا)نقد و رد میکند (از باب نمونه ر.ک آشنایی با قرآن، ج 5، ص 109)،
- برخی ایدههای او را میپذیرد،مثلاً اصل وجود دنیای ناهشیار
- و از برخی هم استفاده میکند؛ مثل تأثیر دنیای ناهشیار بر حالات هشیار؛ ذیل مباحث اثرات گناه بر دل(مجموعه آثار ج11 ص31 ).
🔹حال بخشی از ایده های ایشان را ببینید:
شهید مطهری در مجموعه آثار، ج13 صص425-446 وجود روان ناخودآگاه را به نفع اثبات اصالت روح میپذیرد و از منظر وی فقط تفاوت در موضوعات شناخت است که نگاه اسلامی را از نگاه فرویدی متمایز میکند.
🔸ایشان در ص 439 میگوید:«وجود روان ناخودآگاه در انسان مسلّم است. مسئلهی كشف روان ناخودآگاه دو نتیجه ی علمی برای الهیّون دربرداشت:
1️⃣ «یكی در خود مسئله روح بود. روان ناخودآگاه اصالت روح را بیش از پیش ثابت كرد زیرا مسلّم شد كه عوارضی كه در روان ناخودآگاه پیدا میشود اصلاً به عالم اعصاب انسان مربوط نیست...معلوم شد روان انسان خیلی عمیقتر از این حرف سادهی بچه گانهای است كه چهارتا ماتریالیست میگویند که حالات روانی انسان معلول فعل و انفعال شیمیایی سلسله اعصاب است!»
2️⃣ «نتیجهی دوم، در#شناخت_شناسی است. روان ناخودآگاه نسبت به روان خودآگاه یعنی#غیب نسبت به #شهادت. روان ناخودآگاه، غیب وجود انسان است... شهادت یعنی این بدن و غیب یعنی روان (همین روان خودآگاه) . امروز ثابت شده كه نه تنها شهادتی داریم (یعنی بدن) و غیبی داریم (یعنی روان) بلكه یك غیبِ غیبی هم داریم كه همان روان ناخودآگاه است.»
🔸«فرق ابراهیم خلیل (ع) با فروید و همهی روانكاوان عالم چیست؟ فرق ابراهیم خلیل با كسی كه سیارهی نپتون را كشف كرد چیست؟
فرقش این است كه كار اینها مربوط به جزئی از عالم است؛ آقای فروید از وجود انسان، یک جزء و آن آقای ستاره شناس از جزئی از منظومه ی شمسی جزء دیگری را كشف كرد؛
ولی ابراهیم خلیل چه كرد؟
ابراهیم (ع) سودا را یكسره كرد، تنها به روان انسان نگاه نكرد، تنها به خورشید و ماه و زمین نگاه نكرد؛ عالم طبیعت و حركت و عالم اجسام را یكسره زیرنظر گرفت و گفت این جهان، غیب و باطنی دارد. او اول خودش را #موضوع_مطالعه قرار داد. خودش را یك موجود متربّی و متغیّر و مقهور و یك موجودی كه چه بخواهد و چه نخواهد قوه و قدرتی هست كه او را گردش و حركت میدهد (كوچك بوده، بزرگش كرده است و دارد پیرش میكند) حس كرد. در تمام وجود خودش #تغییر و #حركت را احساس كرد. این دغدغه در وجودش پیدا شد كه باید #تغییر_دهنده و #حركت_دهنده و موتوری در عالم، موجود باشد... .
🔹از نظر ماهیّت شناخت شناسی، میان #شناخت_فرویدی و #شناخت_ابراهیمی هیچ فرقی نیست، از نظر موضوع فرق است.
شناختشناسی ابراهیم با شناختشناسی آن ستاره شناس و با شناخت شناسی شما از نظر ماهیت شناخت شناسی فرق نمیكند. ماهیت شناخت شناسی در هر دو یكی است منتها موضوعش دوتاست. »
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#روانشناسان_ایران_اسلامی_بهوش!
💥تلاشی مضاعف باید؛ تا #شاگرد باقی نمانیم!
👈آنچه در دنیای روانشناسی میگذرد:
🔸برگزاری #اولین دوره آنلاین روانشناسی اسلامی در آمریکا
🔹مؤسسه آمریکایی الکرم با همکاری دانشگاه جُرج واشنگتن
⁉️و
ما در #ایران در حال بحث از #امکان «روانشناسی اسلامی...!»
#العلم_سلطان
#روانشناسی_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
#روانشناسان_ایران_اسلامی_بهوش! 💥اولین دیپلم رسمی #روانشناسی_اسلامی در کالج مسلمانان کمبریج، انگل
اولین دیپلم رسمی #روانشناسی_اسلامی در کالج مسلمانان کمبریج
📣#نقش_دین_در_پیشگیری_از_خودکشی
🔹مرکز مشاوره دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی با همکاری دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار میکند:
◀️ *سمپوزیوم ملی مداخله در بحران (با تأکید بر خودکشی)*
✅ ویژه روسا و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاههای سراسر کشور
🗓 یکشنبه و دوشنبه ١۴ و ١۵ شهریور ماه ۱۴۰۰
⏰ ٨:٣٠ تا ۱۳
🔗 لینک ثبت نام جهت صدور گواهی
https://b2n.ir/y37495
🔗 لینک شرکت در سمپوزیم👇:
https://chwebinar.saorg.ir/ch/moshaverh
از طریق گزینه مهمان وارد شوید، سپس نام و نام خانوادگی خود را درج نمایید
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📝#انواع_انگیزش_رفتاری_و_رضایت_از_زندگی
✅ حالت 1 ایجاد کننده یک انگیزش مثبت و پایدار و ارتباط قوی با #رضایت_زندگی
❎ حالات 2تا4: انگیزشهای ناپایدار که بهصورت موقت با رضایت در ارتباطاند اما مراکز همواره افراد را بدان سوق میدهند!
🔸#فرسودگی_شغلی معمولاً از حالات اخیر ناشی میشود.
💥جا دارد پژوهشگران بررسی کنند اگر کارها با #انگیره_الهی انجام شود، چه نتایجی در بر خواهد داشت؟
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#به_شرق_نگاه_کنید
🔹دکتر سوزان مکدَنیِل؛ رئیس وقت #انجمن_روانشناسی_آمریکا(APA) در سال 2016 دیداری از چند کشور اسلامی و آسیایی داشت.
او ابتدا در کنگره فدراسیون جهانی سلامت روان در قاهره #مصر شرکت کرد؛ سپس به شهر اللهآباد #هند سفر کرد و در نشست سالانه ملی آکادمی روانشناسی (NAOP) به ایراد سخن پرداخت.
🔸مکدنیل بعد از بازگشت به آمریکا؛ به مناسبت سفر خود، در مجله Monitor on Psychology سرمقالهای نوشت و با اشاره به اینکه کشورهای مذکور، دارای برخی از پیشرفتهترین تمدنهای تاریخ بشری هستند که لزوماً با فلسفه رویکردهای روانشناسی غرب سازگار نیست؛ نوشت:
❇️ من در این سفر آموختم که روانشناسی کلاً میانفرهنگی است. من با سفر به شرق، دانستم که #نمیدانم، در حال کشف هستم، باید کار کنم تا به درک #مشترکات و #اختلافات در رفتار انسانی برسم. من فهمیدم که روانشناسی آمریکایی چیزهای زیادی میتواند از شرق یاد بگیرد.
💥او سپس در توصیهای به جامعه روانشناسان غربی نوشت:
Looking East :Western psychology can learn a lot from Eastern psychology organizations
به شرق نگاه کنید! روانشناسی غربی #چیزهای_زیادی میتواند از نهادهای روانشناسی شرقی یاد بگیرد!
https://www.apa.org/monitor/2016/04/pc#
#روانشناسی_شرقی
#فرهنگ_ایرانی_اسلامی
#خودباوری
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✳️#کتاب_مقدمهای_در_روانشناسی_اسلامی
💥#اثری_دیگر از اندیشمندان مسلمان ایرانی
🔹مؤلفان: دکتر خدایاری فرد، حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی، دکتر شهابی و دکتر زندی
انتشارات بریل، 2021
🌺تبریک به مؤلفان محترم و تبریک به جامعه علمی #ایران
https://brill.com/view/serial/RPSYS
#روانشناسی_اسلامی
#فرهنگ_ایرانی_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee✳️
#مجله_بینالمللی_روانشناسی_اسلامی
🔸یک مجله علمی که یافتهها و ایدههای تحقیقاتی در زمینه روانشناسی اسلامی از کشورهای مختلف جهان را منتشر میکند.
🔹این مجله (IJIP) که از سال 2018 بهصورت سالانه منتشر میشود، توسط انجمن بینالمللی روانشناسان مسلمان IAMP با اعضایی از کشورهای مختلف از جمله اندونزی، مالزی، استرالیا، چین، ترکیه، #ایران، پاکستان، هند، سودان، اتیوپی، سومالی، نیجریه، روسیه و ایالات متحده اداره میشود.
http://journal.iamphome.org/index.php/IJIP
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#روانشناسیِ_تخدیر_یا_رهایی_بخش؟
مدتها بود در این اندیشه بودم که راه برونرفت از رویکرد تخدیری در روانشناسی چیست؟
#تخدیر؟!
بله!
✳️ روانشناسی امروز در حوزه تجویز در دام تخدیر گرفتار شده است، و به تعبیر پارگامنت، به #روانشناسی_کنترل تبدیل شده است.
گو اینکه همه رویکردها از فرویدینها گرفته تا نئو بکینها همه در پی تجویز اصولی هستند که من و تو بتوانیم خود را به نفع خواستههای دیگران کنترل کرده، با شرایط سازگار شده، خود را آسوده نگه داریم!
یا در لاک خود فرو رفته و کاری به کار دیگران نداشته باشیم، دلخوش از مسکّنی باشیم که به ما زدهاند، و در دغدغه آن نباشیم که برای دیگران چه رخ میدهد، هرکس گلیم خود را از آب برون کشد!
هدف آرامش #من است!
🔺در این وادی ممکن است جلوی چشمانمان افرادی در مشکلاتشان دست و پا بزنند و یا دچار ناراستیهایی باشند، اما آن قدر دُز تخدیرِ تجویز بالاست که گاه به پدیده #بی_احساسی_ناظر دچار میشویم!
بگذریم!
📃 دیروز، اما با مقالهای روبرو شدم که از ایده #روانشناسی_آزادی_خواهانه و رهایی بخش سخن گفته بود، آن هم از منظر #دین_اسلام!
آغازگر این ایده، مارتین بارو، روانشناس اسپانیایی الاصل سالوادوری است، او یکی از ده تاثیرگذار برتر در روانشناسی اجتماعی است که بهخاطر اندیشههای آزادیخواهانهاش جان خودش را از دست داد( ظاهرا توسط دولت آمریکا ترور شد!)
ایده او را خودتان در جای دیگر دنبال کنید،
فارغ از اینکه تمام حرفهای نویسنده مقاله مورد اشاره که تحت تاثیر مارتین بارو بوده، مورد پذیرش من باشد، اما او در ایده مذکور میخواهد روانشناسی اسلامیِ آزادیخواهانه را طرح ریزی کند، روانشناسی بر مبنای #تفکر_توحیدی.
🔹روانشناسی که نسبت به اقشار جامعه بی تفاوت نیست، فقیر و غنی نمیشناسد، نژاد و قومیت را مبنای قضاوت قرار نمیدهد، بلکه همه را انسان میبیند، آن هم از جنس #مخلوق_خداوند!
🔸نگاه توحیدی یعنی نگاه عدالت گسترانه خداوند در میان همه انسانها،
یعنی دغدغه همه افراد را داشتن، یعنی نسبت به حوادث جامعه بی تفاوت نبودن،
یعنی رهایی از تخدیر!
🔹این نگاه، آسیبهای روانی را نه صرفا امر فردی، که #تعامل_جامعه_فرد تلقی می کند.
وجود #ظلم در یک گروه، در یک خانواده، و در یک جامعه را منشأ شکلگیری آسیبهای روانی، و #عدالت را تغییردهنده و درمان کننده میداند.
نویسنده قائل است از منظر اسلام داد عدالت در اوج است، آن هم بر مدار توحید.
هرچه قدر نگاه عدالت محورانه توحیدی در یک جمع گسترش یابد، سلامت در افراد آن گروه گسترش خواهد یافت، و افراد همواره در پی نجات یکدیگر خواهند بود
و متقابلا تفکر ظلم مآبانه و تبعیض گرانه خاستگاه آسیبها و ناراستیها خواهد بود.
🤔 حال، انتخاب با ماست که کدام ایده را در جامعه خود گسترش دهیم؟
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#دهه_گسترش_روانشناسیاسلامی
✅ دوره آنلاین #دیگر در آموزش روانشناسی اسلامی
📃دیپلم پیشرفته روانشناسی اسلامی
دانشگاه بینالمللی در لاهور پاکستان با همکاری کینگ کالج لندن.
💥با رویدادهایی که یکی پس از دیگری در کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال وقوع است؛ بهنظر میرسد دهه آینده؛ دهه گسترش روانشناسی اسلامی در دنیا باشد.
🔺️پیش از این، دو دوره دیگر در انگلیس و آمریکا را معرفی کرده بودم.
🤔#مرکزیت_علم کجا و با که خواهد بود؟
#رویکردهای روانشناسی اسلامی چه خواهد بود؟
#العلم_سلطان
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📝#داستان_شگفتانگیز_دو_دانشجوی_آمریکایی
⏳ زمان تقریبی مطالعه:#8_دقیقه
❓ارزش مطالعه: #احتمالاً_زیاد
👈این داستان را به نقل از یکی از #اندیشمندان_اسلامی معاصر (آدرس، پایان یادداشت) برایتان نقل میکنم، ولی باید تا آخر داستان بخوانید تا از نکات این واقعه، آگاه شوید:
📚🌿 این اندیشمند میگوید: شخصی مورد اطمینان و وثوق برایم نقل کرد که در مشهد و در منزل یکی از دوستان با دو دانشجوی آمریکایی که زن و شوهر بودند ملاقات کردم. برای آن دو، داستان شگفتآوری رخ داده بود که به تقاضای میزبان، آن داستان را برای ما نقل کردند:
1️⃣#احساس_خلأ
جوان آمریکایی گفت: وقتی که ما در یکی از دانشگاههای آمریکا مشغول تحصیل بودیم، پیوسته در خود احساس خلأ میکردیم. با اشاره به سینهاش گفت: احساس میکردم که اینجا خالی است. سپس خیال کردم که این خلأ و کمبود ناشی از #غریزه_جنسی است و با ازدواج و انتخاب همسر، آن خلأ پر میگردد. از این رو، هر دو تصمیم گرفتیم که با همدیگر ازدواج کنیم؛ اما پس از ازدواج نیز آن خلأ پر نشد و کماکان آن کمبود و خلأ را در خود احساس میکردیم.
از این امر سخت ناراحت گشتم و با این که به همسرم علاقه داشتم، در ظاهر تمایلی به او نشان نمیدادم و گاهی حتّی حوصله صحبت کردن با او را هم نداشتم.
2️⃣ #ارتباط_با_کلیسا
روزی برای عذرخواهی به او گفتم: خیال نکنید که علاقهای به شما ندارم بلکه این #افسردگی و احساس خلأ از دوران دانشجویی در من بوده و تاکنون رفع نشده است و هر از چند گاه بدان مبتلا میگردم. همسرم گفت: اتفاقاً من نیز چنین حالتی دارم. پس از آن گفتگو، پی بردم احساس خلأ درونی درک مشترک هر دوی ماست، و در نتیجه تصمیم گرفتیم که برای رفع آن چارهای بیندیشیم. در آغاز، بنا گذاشتیم که بیشتر به کلیسا رفت و آمد داشته باشیم و به مسائل معنوی بپردازیم، شاید آن خلأ برطرف گردد. ارتباطمان را با کلیسا گسترش دادیم و در آن زمینه، کتابهایی را نیز مطالعه کردیم؛ اما آن خلأ و عطش معنوی رفع نشد.
3️⃣ #عزم_سفر
چون شنیده بودیم که در کشورهای شرقی، به خصوص چین و هندوستان، مذاهبی وجود دارند که مردم را به ریاضت و انجام تمرینهای ویژهای برای رسیدن به حقیقت دعوت میکنند، تصمیم گرفتیم که به آن کشورها سفر کنیم؛ و چون چین، از دیگر کشورهای شرقی به آمریکا نزدیکتر است ابتدا به چین سفر کردیم.
4️⃣ #چین
در چین، از مسوولان سفارت آمریکا درخواست کردیم کسانی را که در آن کشور در زمینه مسائل معنوی و ریاضت کشی سرآمدند به ما معرفی کنند و آنها شخصی را به ما معرفی کردند که گفته میشد رهبر روحانیون مذهبی چین و بزرگترین شخصیت معنوی آن کشور است. با کمک سفارت، موفق شدیم نزد او برویم و با راهنمایی و کمک او مدّتی به ریاضت مشغول شدیم؛ اما کمبود معنوی و خلأ درونی مان برطرف نگردید.
5️⃣ #کوههای_هیمالیا
از چین به تبّت رفتیم و در آنجا و در دامنههای کوه هیمالیا معبدهایی بود که عدهای در آنها به ریاضت میپرداختند. به ما اجازه دادند که به یکی از معبدها راه یابیم و مدّتی را به ریاضت بپردازیم. ریاضتهایی که آنجا متحمل میشدیم بسیار سخت بود. از جمله چهل شب روی تختی که روی آن میخهای تیزی کوبیده بودند، میخوابیدیم. پس از گذراندن مدتی در آنجا و انجام ریاضتها و عبادت، باز احساس کردیم #خلأ_درونی ما رفع نگردیده است!
6️⃣#مرتاضانهندی
از آنجا به هندوستان سفر کردیم و با مرتاضان زیادی تماس گرفتیم و مدّتی در آنجا به ریاضت پرداختیم، اما نتیجه نگرفتیم و مأیوس گردیدیم. بالاخره این تصور در ما پدید آمد که اصلاً در عالَم #حقیقتی نیست که بتواند خلأ درونی انسان را اشباع کند.
7️⃣#ناامیدی_و_عزم_بازگشت
ناامیدانه تصمیم گرفتیم که از طریق خاورمیانه به اروپا و سپس امریکا رهسپار گردیم. از هندوستان به پاکستان و از طریق افغانستان به #ایران آمدیم و ابتدا وارد شهر بزرگ #مشهد شدیم و آن را شهر عجیبی یافتیم که نمونه آن را تاکنون مشاهده نکرده بودیم. در وسط شهر، ساختمان جالب و باشکوه با گنبد و گلدستههای طلا که پیوسته انبوهی از مردم به آن رفت و آمد داشتند، ما را به خود جلب کرد.
ادامه داستان👇👇
ادامه #داستان_شگفتانگیز_دو_دانشجوی_آمریکایی👇👇
8️⃣#هم_اینجاست_بهشت!
سوال کردم اینجا چه خبر است و این مردم چه دینی دارند؟ گفتند این مردم #مسلمانند و کتاب مذهبی آنان #قرآن است و در این شهر و این ساختمان یکی از رهبران مذهبی آنها که به او #امام میگویند دفن شده است.
پرسیدم:امام کیست و چه می کند؟
گفتند:امام انسان کاملی است که به عالیترین مراحل کمال انسانی رسیده است و او با رسیدن به آن مقام، دیگر مرگی ندارد و پس از رخت بر بستن از دنیا نیز زنده است. چون این مسلمانان چنین اعتقادی دارند، به زیارت ایشان میروند و با عرض ادب و احترام حاجت می خواهند و امام، حاجت آنها را برآورده میسازد.
گفتم قسمتهای برجستهای از قرآن را برای ما نقل کنید! به ما گفتند: در یکی از آیات قرآن آمده است که #هر_چیزی_خداوند_را_تسبیح_میگوید!
آن سخنان برای ما معمایی شد که چطور با این که امام آنها مرده است، باز او را زنده میدانند؟ و بهعلاوه، معتقدند که همه چیز، حتّی کوهها و درختان، خدا را تسبیح میگویند؟ باور نکردیم .
9️⃣#به_طواف_کعبه_رفتم_به_حرم_رهم_ندادند!
تصمیم گرفتیم برای تماشا وارد آن مکان شویم. در ورودی یکی از خادمان که وسیلهای شبیه چماق با روکش نقره در دست داشت، وقتی متوجه شد ما خارجی هستیم از ورودمان به صحن جلوگیری کرد و گفت ورود خارجی ممنوع! گفتم ما چندین هزار کیلومتر در دنیا سفر کردهایم و به اماکن گوناگونی وارد شدهایم و هیچ کجا به ما نگفتند که ورود خارجی ممنوع است، چرا شما از ورود ما جلوگیری میکنید؟ قصد ما تماشای این محل است و نیت بدی نداریم.
اما آن خادم که ظاهرا سر از حرفهای ما در نمیآورد همچنان مانع ورود ما شد و ما با ناراحتی از آنجا دور شدیم و در آن حوالی روبروی مسافرخانهای لب جوی نشستیم و مدتی من به فکر فرو رفتم که نکند در عالم حقیقتی باشد که در اینجا نهان است و ما نشناسیم؟ ما که آن همه زحمت و ریاضت را تحمل کرده و نتیجهای نگرفتهایم، اگر در اینجا خبری باشد و آنان ما را راه ندهند که ما از آن مطلع گردیم، برایمان سخت حسرتآور و رنج آور است که با آن همه زحمت، تلاش و تحمل رنج سفر از رسیدن به آن حقیقت محروم بمانیم. بی اختیار گریهام گرفت و مدّتی گریستم.
🔟#ای_که_مرا_خواندهای_راه_نشانم_بده!
ناگهان این فکر به ذهنم خطور کرد کسی که آنجا مدفون است، یا امام و #انسان_کامل است و آنها راست میگویند، یا دروغ میگویند و او انسان کامل نیست. اگر آنها راست بگویند و به واقع او زنده است و بر همه جا احاطه دارد، خودش میداند که ما به دنبال چه هدفی این همه راه آمدهایم و باید ما را دریابد؛ و اگر آنان دروغ میگویند، ضرورتی ندارد که ما به تماشای آنجا برویم. همین طور که اشک میریختم و خود را تسلّی میدادم، دست فروشی که تعدادی آیینه، مهر و تسبیح در دست داشت، نزدم آمد و به انگلیسی پرسید: چرا ناراحتی؟ سربلند کردم و جریان را برای او گفتم. گفت ناراحت نباش! برو راهتان میدهند!
گفتم الان ما به آنجا رفتیم و راهمان ندادند.
گفت: آن وقت اجازه نداشتند!
من در آن لحظه فکر نکردم که او از کجا این اطلاعات را دارد... .
1️⃣1️⃣#مردان_خدا_پرده_پندار_دریدند
دوباره به طرف #حرم راه افتادیم و وقتی به در صحن رسیدیم، خادم مانع ورود ما نشد! پیش خود گفتم، شاید ما را ندیده، برگشتیم و به او نگاه کردیم؛ او عکسالعملی نشان نداد. وارد صحن شدیم و به راهرویی رسیدیم که جمعیت انبوهی از آنجا وارد حرم میشدند.
به در حرم رسیدم. فشار جمعیت زیاد بود، اما ناگهان من احساس کردم که اطرافم خالی است و هر چه جلوتر رفتم، پیرامونم خلوتتر میشد و بدون مزاحمت، ناراحتی و فشار جمعیت به پنجرههای ضریح مقدس رسیدم...
احساس کردم کسی از درون ضریح به من میگوید که چه میخواهی؟
من هر چه قبلاً در ذهنم بود، بکباره از ذهنم رفت و هر چه خواستم بگویم که چه میخواهم، چیزی به ذهنم نیامد؛
فقط یک مطلب به ذهنم آمد و آن اینکه چگونه همه موجودات، خدا را تسبیح میگویند؟... .
نفهمیدم چه شد ناگاه حالتی به من دست داد که میشنیدم هر آنچه پیرامون من هست، از در و دیوار تسبیح میگویند!
با مشاهده این صحنه دیگر چیزی نفهمیدم و بیهوش بر روی زمین افتادم.
پس از به هوش آمدن، خود را در اتاقی بر روی تختی دیدم که عدهای آب به صورتم میریختند تا به هوش بیایم.
2️⃣1️⃣#پس_به_معنا_عالَم_اکبر_تویی
پس از آن واقعه، من متوجه شدم که در عالم حقیقتی وجود دارد و #آن_حقیقت_در_اینجاست و انسان میتواند به مقامی برسد که مرگ و زندگی برای او یکسان باشد و او مرگ نداشته باشد. من پی بردم که قرآن راست میگوید که همه چیز تسبیح گوی خداست.
📕#منبع: مرحوم آیتالله #مصباح_یزدی(ره) در کتاب به سوی خودسازی(از مجموعه آثار ایشان تحت عنوان مشکات صص311-307).
#امام_رضا_ع
#انسان_کامل
#رواندرمانی_معنوی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
از ارتقا تا سقوط.pdf
820.4K
#دانش_ایرانی_اعتبار_جهانی_یا_انعکاس_نامعتبر؟
💥از هر سه مقاله منتشر شده در مجلات غیرمعتبر خارجی، یک مورد آن ایرانی بوده است!
⚠️گاهی در یک نشریه، از یک نویسنده 8 مقاله به چاپ رسیده است!
‼️طی یک دهه گذشته؛ تنها 10 مجله نامعتبر باعث خروج 3 میلیون دلار ارز از کشور شدهاند!
❌برخی از نویسندگان برای ارتقاء علمی خود در مراکز علمی یا برخی دانشجویان برای دفاع از پایان نامه خود با صرف هزینه، با چاپ مقالات در اینگونه مجلات، کار خود را پیش می برند.
🤔آیا جامعه علمی ما به #چرخه_حیات مجلات نامعتبر پایان خواهد داد
یا این انعکاس، دانش ایرانی را نامعتبر خواهد کرد؟
#مجلات_سیاه
#ارتقاء_سیاه
#رشد_علمی
#دانش_ایرانی
#نمود_جهانی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📣📣 #کرسی_مطالعات_حدیث_و_روانشناسی
❇️ کرسی علمی ترویجی مطالعات حدیثی میانرشتهای با رویکرد روانشناختی(معنا، مبنا، راهبرد)
🔹ارائه دهنده:
حجتالاسلام دکتر عباس پسندیده
(دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸ناقدین:
حجتالاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی
(دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث)
حجتالاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
(استادیار روانشناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
📝مدیر جلسه:
حجتالاسلام سیدمهدی خطیب
(استادیار گروه روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🕰 زمان: سه شنبه 27 مهر ماه 1400 ساعت10 صبح
🏫مکان: قم، مؤسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث، سالن جلسات
🔘 لینک جلسه:
vc1.qhu.ac.ir/neshast
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#تحقیقات_علوم_انسانی_ما_و_آنها
📶 علم سنجیها نشان میدهد، ۸۰ درصد پژوهشهای منتشر شده روانشناختی مربوط به کشورهای اروپایی-آمریکایی و تنها ۲۰ درصد آنها مربوط به کشورهای خاورمیانه است.
🤔 و حالا وضعیت آن ۲۰ درصد خاورمیانه چگونه است؟
بررسیها نشان داده که در طی سالهای 1996 تا 2010 در میان 5186 مقاله قابل استناد در زمینه روانشناسی از 100 درصد مقالات خاورمیانه:
🔸17.8 درصد نشریات، مربوط به کشورهای ذیل است:
-#ایران: 5.5 درصد
-کویت: 3.0
-لبنان: 2.4
-امارات: 2.3
-عربستان، عراق، اردن، عمان، قطر، سوریه، و یمن مجموعا: 4.3 درصد.
⚠️ اما در کمال تعجب 82.2 درصد تولیدات روانشناسی در خاورمیانه، به نام پژوهشگرانی از رژیم صهیونیستی ثبت شده است!
⁉️علوم انسانی را چه کسانی جدی گرفتهاند؟
⁉️چه کسانی سهم #1درصدی ما در جهان را ارتقاء خواهند داد؟
#سهم_ما_در_تولید_علم
#اهمیت_علوم_انسانی
#روانشناسی_فرهنگی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#کرونا_و_افزایش_تقاضای_رواندرمانی
📛 طبق آمارها سلامت روان جوامع، امسال بیش از سال گذشته به مخاطره افتاده است!
❎ نسبت تقاضا برای درمان اختلالات افسردگی، اضطرابی، و اختلالات مرتبط به تروما امسال بیش از سال گذشته شده است.
https://www.apa.org/pubs/reports/practitioner/covid-19-2021#
#رعایت_حق_الناس
#تواصی_به_حق
#واکسن_کرونا
#شرایط_ابراز_سوگ
#تسهیل_رواندرمانی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#توهم_گمنامی!
بی آنکه متوجه باشیم نفس می کشیم؛ در یک محیط دیجیتالی نیز بی آنکه متوجه باشیم داده ها را منتشر می کنیم.
در آزمایشی به نام Footprints محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که ناشناس بودن آنلاین فقط یک توهم است زیرا استفاده از الگوریتمهای هوشمند برای تجزیه و تحلیل وبسایتهایی که افراد آنلاین به آنها دسترسی دارند، میتواند با دقت زیادی نشان دهد که یک کاربر خاص چه کسی است.
https://engineering.stanford.edu/magazine/article/you-are-less-anonymous-web-you-think-much-less
📲گمنامی در فضای مجازی یک توهم است!
⚠️ هشیارتر باشیم!
#illusion_of_anonymity
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📣 📣#کرسی_علمی_ترویجی_پروتکل_عملی_رها_آشکارسازی
✳️ ارائه: حجت الاسلام دکتر آذربایجانی- آقای دکتر جانبزرگی
❇️ نقد: حجت الاسلام دکتر سالاری فر- حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
⏰ زمان: دوشنبه ۱۷ آبان ساعت ۱۰:۳۰
🌐لینک جلسه: vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
.صوت ارائه دکتر پسندیده.mp3
10.68M
#صوت_ارائه_و_نقد_کرسی_حدیث_و_روانشناسی_1
مطالعات حدیثی میانرشتهای با رویکرد روانشناختی(معنا، مبنا، راهبرد)
27 مهر 1400
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
.صوت نقد دکتر رفیعی هنر.mp3
5.14M
#صوت_ارائه_و_نقد_کرسی_حدیث_و_روانشناسی_2
مطالعات حدیثی میانرشتهای با رویکرد روانشناختی(معنا، مبنا، راهبرد)
27 مهر 1400
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee