eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ نظر مرحوم در مورد روایت (لا بأس بییع العذرة) : 🔸 فلا بدّ أن نقول في مثله بوقوع فيه و أن الأصل : (و لا بأس ببيع العذرة) و فی الأخبار كثير ، و قد كتبنا فيه مجلدات و لو اُريد استقصائها ارتفع عددها. 🔰 النجعة في شرح اللمعة ج 7 ص 11 @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ نظر مرحوم #شوشتری در مورد روایت (لا بأس بییع العذرة) : 🔸 فلا بدّ أن نقول في مثله بوقوع #تحريف في
✅ نقدی بر سخن مرحوم شوشتری (ره) 🔸 اگر چه مقام علمی مرحوم شوشتری بسیار بالاست و لکن باید پذیرفت که : العصمة لأهلها! و از مولایمان امام صادق علیه السلام آموخته ایم که : «ایاک ان تّنْصِبَ رَجُلاً دوُنَ الحُجَّهِ فتصدِّقَهُ فی کُلِّ ما قالَ» (بحار، ج 1، ص 90). لذا بنا بر منهج آزادیِ نقد علمی در حوزه های علمیه چند سطری را در مورد مطلب ایشان متذکر می شوم : ۱- به راحتی نمی توان احتمال در روایات را داد ، زیرا قدمای ما در زمینه نقل اخبار نهایت دقت و توان خود را به کار گرفته اند و خون دل ها خورده اند و زحمت هایی کشیده اند که لا یدرک و لا یوصف ... 🔹 آن ها نسبت به روایات به دید نگاه می کرده اند نه به دید یک داستان و افسانه ! و حتی اهل سنت هم نقل کرده اند که : اعلموا أنّ حدیثکم هذا دین، فانظروا عمّن تأخذون دینکم (عن هشام، عن محمد بن سيرين، قال: إن هذا العلم ، فانظروا عمّن تأخذون ) (صحيح مسلم، ج 1، ص 11) و به تعبیر آیت الله این روایت در کتب شیعه نیز نقل گردیده است. 🔹 به همین سبب روایات شیعه در نهایت و گردآوری، تصحیح و غربال شدند. 🔸 که البته در این زمینه حضرت آیت الله مددی و دیگران سنگ تمام گذاشته اند و نگاهشان به روایات شیعه بسیار راهگشاست. ۲- اگر شخصی به ظرافت هایی که در نقل روایات هست دقت بفرماید، متوجه می شود که ائمه اطهار علیهم السلام و اصحاب در ضبط روایات و کتابت آنها تاکید ویژه داشته اند. 🔹 کتاب های بسیاری که در قرون 3 و 4 و حتی در قرن 2 توسط بزرگان شیعه نوشته شده است (مثلا ، ، و... - قدس الله اسرارهم) در هنگام نوشتن آن کتب، در نزد آنان بوده است . از ديگر سو شدت امانت داری متقدم ما بر احدی پوشیده نیست.... حتی می بینیم که در دوره ای از زمان متن حدیث به عنوان فتوای فقهاء مطرح بوده است. 🔸 لذا اگر تأملی در این مطالب کنیم، متوجه می شویم که جا برای این (إن قلت) ها و ایرادات نمی ماند ! ۳- بنابراین شاید بهتر باشد کمی از این شک های بی مورد و عدم اعتماد به مجامع روایی شیعه دست برداریم و با دید قوی تری به روایاتی که توسط قدماء به ما رسیده است نگاه کنیم .... ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ رویکرد فقهی آیت الله سیستانی ✅ سخنان سید منیر خباز (استاد حوزه علمیه قم) و از شاگردان آیت الله 🔸 آیت الله سیستانی مکتب ویژه خود را دارد به این معنا که مکتب ایشان از لحاظ و کاملاً با مکتب سید متفاوت است. درس فقه ایشان بیشتر با مکتب سید همسو بود تا مکتب سید خوئی؛ زیرا ایشان پنج سال شاگرد سید بروجردی بود و از مکتب ایشان تأثیر پذیرفته بود. سید سیستانی در فهم فقه اول بود؛ بدین معنا که فقه اهل سنت را بهتر از خودشان میشناخت و این به خاطر مطالعه و تحقیق فراوان فقه اهل سنت توسط ایشان بود. همانگونه که در مکتب سید بروجردی معروف است . 🔹 ویژگی دیگر مکتب فقه سید سیستانی این بود که ایشان بر کتاب های تمرکز داشت و همیشه مسائل را از این کتاب ها می خواند و آن را همانند قدما بیان و تحریر میکرد. در مورد نظریات و اقوال مشهور قدما ، اهل تحقیق بود و در هر مسئله ای از این نظریات استفاده می کرد و بر همین اساس نیز آن مسئله و ادله آن را بیان و سیر تاریخی اش را تا زمان ما عنوان می نمود . @Nardebane_feghahat
🔸 نقل می کنند : به (صاحب کتاب قوانین) گفتند : "قوانين" حاصلِ کتاب های و و است ! و ميرزاى قمى در جواب فرموده است: «كفاني فخراً أن فهمت المعالم و حاشيتيه و لخصت منها كتاباً» 📚 ج 2 ص 413 ✅ پ. ن : از یکی از اساتید شنیدم که : کتاب خارج اصولِ میرزای قمی با نگاهی بر بوده است . @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله حفظه الله : 🔸 کیست؟ همه شما اهل فضلید . را باز کنید ، اول: «اعلم أن المکلف إذا التفت إلی حکم شرعي»؛ بعد الالتفات حالات نفسانی را ذکر می کند. هیچ فکر کردید چرا این جا می گوید: «اعلم ان المکلف…» خود او باز قائل است به شرعیت عبادات صبی ؟! حل این معما آیا چه جور است؟ 🔹 این رسائلش، آن هم شیخ. درس خارج شیخ برای است. این [میزان] علم . @Nardebane_feghahat
البدعه و التحرف(1).pdf
3.92M
🔹 در مورد حافظ شیرازی و مذهب او افکار مختلفی وجود دارد . کتاب البدعة و التحرف تألیف آیت الله محمدجواد خراسانی (ره) از کتب متقَن در این باب است ‌‌‌. 🔸 آیت الله می فرمایند : "شیعه بودن در شیراز مثل سنی بودن یک شخص در قم است که بعید و غیر عادی است". 📚 ج 2 ص 300 @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 مرحوم در نهایه، عنوان باب را «کتاب المکاسب» نام گذاشته، و آن را با «باب عمل السلطان و أخذ جوائزهم» آغاز می‌کند که قطعاً مصداق نیست. بعد از آن نیز «باب المکاسب المحظورة و المکروهة و المباحة» را ذکر کرده است. همین تقسیم ثلاثی در هم تکرار شد. شیخ بعد از این عنوان، «کتاب المتاجر» را مطرح می‌کند. یعنی شیخ بیع (متاجر) را از جدا کرده و این دو را به یک معنا ندانسته است. و لذا می‌نویسد: «کلّ شی‏ء أباحه اللّه تعالى، أو ندب إلیه و رغّب فیه، فالاکتساب به و التّصرّف فیه، حلال جائز سائغ من صناعة و تجارة و غیرهما.» و تجارت را از مصادیق اکتساب می‌داند، اما در کتاب مکاسب شیخ انصاری، مکاسب به همان معنای به کار رفته است. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله حفظه الله : 🔹 محمد مکی کیست؟ . عقل مبهوت است. در زندان ظرف هفت روز را نوشت از تا . این شهید اول است و این لمعه و آن زین الدین شارح. مهم این است که همین فحل کتابی دارد به عنوان "بیان" ، کتاب دیگری به عنوان "دروس" ؛ بعد روشن می شود احاطه او به مسائل تا چقدر است. @Nardebane_feghahat
✳️‍ 1⃣ فرق با آن است که من ابتدائیه در مقابلش (الی، انتهائیه) معنا می دهد،مثل: (ذهب من البصره الی الکوفه) اما من نشویه در مقابلش الی قرار نمی گیرد(زید ولد من عمرو). 2⃣ اصطلاح نشویه توسط از ادباء ساخته شده است اما بر این (من) ،همان عنوان ابتدائیه را اطلاق کرده اند و آن را از اقسام (من ابتدای غایت) می دانسته اند. 🔰 علوم العربیه،ج۲/ص۳۷۷ @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج حضرت آیت الله حاج سید احمد 98/7/8 🔸 مرحوم آقای عادتاً کاری به ندارند . ما همیشه شوخی می کنیم که : ایشان فکر می کنند دیروز امام (علیه السلام) این مطلب را فرمودند و امروز هم ایشان می فرمایند. این وسط را حساب نمی فرمایند. . این که 1200 سال اصحاب چه کردند اصلا در نظر مبارک ایشان مهم نیست . @Nardebane_feghahat
✳️ ظهور است و عقل . لذا عقل نمی تواند جلوی ظهور را بگیرد. می گوید : اگر در کار نباشد من می توانم حکم کنم و الا نمی توانم. @Nardebane_feghahat
✳️ شنیدم محدث ادعای عجیبی نموده است ، و فرموده است : چون من سخنان و مبانی خود را از احادیث می‌گیرم لذا اشتباه در آن راه ندارد . 🔸 [ ظاهرا ایشان به این نکته توجه نکرده که معصوم بودن اهل بیت علیهم السلام ملازمه‌ای با فهم درست از احادیث آنها ندارد] 🔹 این استدلال باطلِ محدث استرآبادی بعدها مورد استفاده قرار گرفت و او نیز با ادعای مبنا قرار دادن ، خود را معصوم معرفی کرد (تراث شیخ الأوحد، ج۵، ص۹). ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat