30.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 #کلیپ |
🔶 وَ اللهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَیْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِیَّةٍ وَ لَا بِحَرَکَةٍ غَذَائِیَّةٍ بَل بِقُوَّةٍ مَلَکِیَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ بارِئِهَا مُضِیَّة..
🔺 ۲۴ رجب، سالروز فتح #خیبر بدست حضرت امیرالمومنین علیهالسلام
🎙 بیان
زعیم حوزات علمیه
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی
ادام الله ظله الشریف
📆 ۱۷/ بهمنماه/ ۱۳۸۶
#کلام_فقیه
#اميرالمؤمنين
#فتح_خیبر
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🖤 شهادت مولانا و مقتدانا حضرت موسی بن جعفر ، امام کاظم علیه السلام تسلیت باد.
#شهادت_امام_موسی_بن_جعفر_علیه_السلام
#بیست_و_پنجم_رجب
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
💠 نقل توسّل به امام کاظم (علیه السلام)
🔹 خطیب بغدادی از سنّیهای خیلی متعصّب و مخالف شیعه است. او به قدری با شیعه مخالف است که علماء شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد میکند؛ مثلاً درباره شیخ مفید مینویسد: «شيخ الرافضة و المتكلّم على مذاهبهم، صنف كتب كثيرة في ضلالاتهم و الذب عن اعتقاداتهم و مقالاتهم و الطعن على السلف الماضين من الصحابة و التابعين و عامة الفقهاء المجتهدين، و كان أحد أئمة الضلال، هلك به خلق كثير من الناس إلى أن أراح الله المسلمين منه، و مات في يوم الخميس ثاني شهر رمضان من سنة ثلاث عشرة و أربعمائة.»¹
🔸 خطیب با این همه تعصّب و کینه با شیعه وقتی به سرگذشت حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) میرسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت میپردازد.²
🔹 همچنین در باب «ما ذكر في مقابر بغداد» به کرامت قبر امام موسی بن جعفر (علیه السلام) اشاره میکند و مینویسد: «أخبرنا القاضي أبو محمد الحسن بن الحسين بن محمد بن رامين الإستراباذي قال: أخبرنا أحمد بن جعفر بن حمدان القطيعي قال: سمعت الحسن بن إبراهيم أبا علي الخلال يقول: ما همني أمر فقصدت قبر موسى بن جعفر فتوسلت به إلا سهل الله تعالى لي ما أُحبّ.»³
1⃣ تاريخ مدينة السلام؛ ج ۴ ص ۳۷۵ ش ۱۵۶۶، چاپ بشّار عوّاد معروف.
2⃣ تاريخ مدينة السلام؛ ج ۱۵ ش ۶۹۳۹ ص ۱۴
تاريخ مدينة السلام؛ ج ۱۵ ش ۶۹۳۹ ص ۱۸
3⃣ تاريخ مدينة السلام؛ ج ۱ ص ۴۴۲
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۴۰
#محمدبنمحمدبننعمانمعروفبهشیخمفید
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دَرمیانِخاڪ هایِڪُلِّایندُنیافَقَط...
تُربَتِتوخاڪِ زائرخیزونوڪرسازشُد...
#حسینجانم♥️
#شب_جمعه
#السلامعلیکیااباعبدالله
┏━🕊━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🕊━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«سالروز بعثت حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله وسلم مبارک باد»
اللهّٰمـصـݪعلےﷴوآݪﷴ♥️
#مبعث💚
#خاٺـمالنبیین
┏━✨━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━✨━┛
✅ عید مبعث؛ تقارن نبوت و امامت
✍🏻مرحوم سید رضی در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه از امیرالمؤمنین سلام الله علیه آورده است:
«در آن روز، اسلام و مسلمانی در هیچ خانهای نبود غیر از خانۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله و #خدیجه و من سومین نفر آنان بودم. نور وحی و رسالت را میدیدم و عطر پیامبری را استشمام میکردم. من نالۀ شیطان را در آن هنگام که وحی به آن حضرت نازل میشد، شنیدم. عرض کردم: یا رسول الله، این نالۀ کیست؟ فرمود: نالۀ ناامیدی #ابلیس است که به خاطر عبادت نشدن، سرداده است. (یا علی) تو میشنوی آنچه را که من میشنوم و میبینی آنچه را که من میبینم؛ ولی پیامبر نیستی، بلکه وزیر من هستی و در مسیر درستی قرار گرفتهای....»
📗ترجمه و شرح نهج البلاغه امام علی علیه السلام، تألیف علی اکبر میرزایی، صفحه۴۳۵و۴۳۶
✍پینوشت:
نزد شیعه مقام امامت ، تالی تلو نبوت است.
#مبعث #معرفت_امام
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻شناخت عقلِ محض
✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
#معرفت_شناسی را باید از خود معرفت و تعقل آغاز کرد که اگر انکار شود هیچ شناخت و هیچ گفتار باقی نمیماند و مرگ #فلسفه فرا میرسد. ادراک و تعقل خود را میشناسد و تصورات ابتدایی دارد که بدون واسطه آنها را درک میکند. شناخت #عقل از وجود خود تنها امر قابل اثبات و غیر قابل انکار برای عقل است. عقل خود به خود نمیتواند اینکه تصورات عقل حاکی از واقعیتی یا منطبق بر واقعیتی بیرون از عقل باشد را اثبات یا انکار کند. شناخت باید از شهود عقل آغاز گردد و هر نتیجه مفهومی یا تجربی که مستقیم توسط عقل شهود نگردد ، نزد عقل قطعی نبوده یا واقع را اثبات نمیکند.
عقل به صورت بدیهی در مییابد که تصوراتی را بیرون از تصور از خود درک میکند. ساخت و تغییر این تصورات بیرونی از اراده عقل خارج است و این نزد عقل همان واقعیت است. شناخت این واقعیات از طریق حواس است که تجربه را نزد عقل ایجاد میکند. به عبارت دیگر عقل نمیتواند وجود خارجی اشیاء و حواس را اثبات یا انکار نماید اما وجود تجربه حسی را نزد خود درک میکند.
عقل علاوه بر تصورات اولیه تنها به چیزهایی دسترسی دارد که واقعیتی مستقل از عقل نداشته باشند. قرارداد زبانی از جمله واقعیاتی است که عقل آن را شهود مینماید. #زبان هر چند برساخته دیگر انسانها باشد ، ما میتوانیم آن را نزد عقل خود بازسازی کنیم که با ساخته ذهن دیگران تنها شباهت خواهد داشت. از دیگر معقولات که واقعیتی فراتر از عقل ندارد روابط ریاضی و منطقی میان مفاهیم ذهنی است که در ادامه با وضع اصطلاح نیز همراه میشود.
عقل از یک طرف میان تجربیات و تصورات خود تمایز و تفاوت احساس میکند و از طرف دیگر میان تجربیات رابطه برقرار مینماید و از آن به شناخت جدید میرسد. عقل برخی تجربیات را نتیجه تجربیات دیگر میداند که رابطه میان آنها را میشناسد یا میسازد.
عقل نمیتواند باور کند که این تن متصور که از طریق آن با تصورات خارج از تصور خویشتن در ارتباط است ، متعلق به او نیست و در ادامه همه تصورات دیگر را در ارتباط با تصور تن میشناسد. تصور از خویشتن با فهم تمایز من از غیر من حاصل میشود که خود بر گرفته از تجربه تعلق به تن است. عقل همچنین تجربه حیات این تن را وابسته به امور دیگر میشناسد که شاید واقعیتی فراتر از تجربه نداشته باشند. عقل متوجه میشود که ناچار باید زندگی تن را بواسطه امور دیگر تأمین کند. این آغاز تولد عقل ابزاری است که بهترین عمل ممکن برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن را تشخیص میدهد ؛ هر چند این تشخیص را به واقعیت و ضرورت نسبت نمیدهد.
در میان #فلاسفه چند نوع عقل از هم تفکیک شده است. بر اساس آنچه گفته شد از میان انواع عقل ؛ #عقل_شهودی که حاصل مواجهه مستقیم با حقایق بدون وساطت مفاهیم حسی یا عقلی است و عقل عرفی یعنی عقلانیت یا آگاهی که توسط خیال پدید آمده و زیست جهان مشترک آدمیان را تشکیل میدهد و عقل ابزاری یعنی کنشهای عقلانی معطوف به اهداف دنیایی که بواسطه حواس درک شده و عقل مفهومی که با وساطت مفاهیم ذهنی به شناخت موضوعات محل بحث خود میپردازد و با شیوههای منطقی و ریاضی بسط و گسترش پیدا میکند، تنها انواع معتبر عقل هستند.
#عقل_متافیزیکی که به شناسایی احکام اصل هستی میپردازد تنها در مواردی که به شهود مستند است ، مورد پذیرش میباشد برای نمونه اصل علیت تنها برداشت عقل از پیوستگی و تعاقب تجربیات است ، ولی امتناع جمع دو متناقض شهودی است.
#عقل_نظری که درباره هستیهایی سخن میگوید که خارج از تصورات انسان تحقق دارند، #عقل_عملی که به درک بایدها میپردازد و آن را خارج از عقل به عنوان واقعیت لحاظ میکند، عقل تجربی که به امور طبیعی مینگرد و از محسوسات برای تشکیل قیاسات تجربی استفاده میکند، جز احتمال در مراتب مختلف قوت و ضعف بدست نمیدهند و هر چند قابل استفاده باشند از توان اثبات یا انکار واقعیات بیرونی یافته خود ناتوانند.
#عقل_قدسی که نوع متعالی عقل شهودی به شمار میآید، مطابق ادعا حقایق و اموری را که دیگران با روشهای مفهومی و تجربی دریافت میکنند، به طور مستقیم مییابد. شهود معتبر نزد عقل در قبال شهودهای حسی دون عقلی و شهودهای عرفانی فرا عقلی است و اگر هم شهود عرفانی یا وحیانی حقیقت داشته باشد، عقل عادی بعنوان مبدأ شناخت ما به آن دسترسی ندارد و تنهایی از اثبات یا انکار آن عاجز است.
#عقل_شهودی و #عقل_ابزاری در اثبات وجود خداوند و پیامبر و امامان و ادیان ناتوانند؛ اما نمیتوانند حقیقت عقاید دینی را انکار کنند؛ به عبارت دیگر میتوان دلایل موجهی از نظر فطری و ایمانی برای ایمان به باورهای رسمی ادیان ارائه نمود. در همه مواردی که از وظیفه و قدرت عقل خارج دانسته شد، این خود عقل است که محدودیت خود را میشناسد و بدان اعتراف میکند.
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
#شعبان_المعظم
🌙 حلول ماه شعبان المعظم و اعیاد شعبانیه را محضر مبارک حضرت ولی الله الأعظم بقیة الله فی السماوات و الأرضین (أرواحنا و أرواح من سواه لتراب مقدمه الفداء) تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
⚜️ «إلهى هَبْ لى کَمالَ الْانْقِطاعِ إلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ حَتّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ أرْواحُنا مُعَلَّقَةً بعِزِّ قُدْسِکَ».
(فرازی از مناجات شعبانیه)
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
https://www.instagram.com/p/CpARkzKI697/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
#استصحاب_عدم_ازلی
#درس_خارج_اصول
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
✨ولادت با سعادت مولانا و مقتدانا حضرت امام حسین بن علی علیه السلام مبارک باد✨
#صلےاللهعلیڪیااباعبدلله💖
#سردارانڪربلاء💚
┏━🌿━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🌿━┛
⚡️مقام #حسین_بن_علی فوق درک ماست... .
او شخصیتی است که #خاتم_الانبیاء درباره اش فرمود: حسین منی وانا من حسین.
⁉️این بیان را خوب درک کنید تا بفهمید حسین بن علی کیست؟
💠اول شخص عالم وجود، آن کسی که عصاره ی خلقت است ، آن وجودی که قلب تمام ملک و ملکوت است،آن شخصیتی که:«و ماینطق عن الهوی و ما یفعل عن الهوی»؛
چنین شخصیتی،می فرماید: حسین از من است یعنی #حسین_بن_علی مشتق است از یکدانه گوهر عالم امکان که نفس قدسیه و علت غاییه خلقت عالم وآدم است... .
🎙بر گرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
▫️ #کلام_فقیه #امام_حسین علیه السلام
✅ @Fatemyeh_ValiAsr
🔻مشكلات رفتاری اضطراب اجتماعی
#اضطراب_اجتماعی مشكلات رفتاری دیگری را نیز باعث می شود.
مثلاً بسیاری از محققان و متخصصان، ریشه اصلی كمرویی را در ترس یا اضطراب اجتماعی (social ANXIETY) می دانند.
در دنیای پیچیده امروز، یعنی در عصر ارتباطات سریع و پیوندهای اجتماع، بدون تردید پدیده كمرویی یك معلولیت اجتماعی است.
اگر زنان كمرو باشند، چون نقش مهمی در تربیت فرزندان بر عهده دارند، ناخودآگاه كودكانی كمرو و مضطرب پرورش می دهند و در زیربنای رفتاری جامعه را دچار تزلزل می كنند. در هر جامعه درصد قابل توجهی از #زنان بدون آنكه تمایلی داشته باشند، ناخواسته خودشان را در حصاری از كمرویی محبوس و زندانی می كنند و شخصیت واقعی و قابلیت های ارزشمند خود را در پشت توده ای از ابرهای تیره كمرویی، ناشناخته باقی می گذارند.
چه بسیار دانش آموزان و دانشجویان هوشمند و خلاقی كه در مدارس و دانشگاه ها فقط به دلیل كمرویی و معلولیت اجتماعی، همیشه از نظر پیشرفت تحصیلی و قدرت خلاقیت و نوآوری نمره كمتری از همسالان عادی خود عادیشان می شود؛ چرا كه كمرویی یك مانع جدی برای رشد قابلیت ها و خلاقیت های فردی است.
پدیده كمرویی در بین زنان و دختران بسیار پیچیده تر است و چنین پیچیدگی روانی ممكن است در اغلب موارد، نیازهای درونی، تمایلات، انگیزه ها، قابلیت ها، فرصت ها، هدف ها و برنامه های شغلی ، حرفه ای و اجتماعی ایشان را به طور جدی متأثر و دگرگون كند.
روند تحولات اجتماعی نشان می دهد كه مسأله كمرویی غالباً با گذشت زمان، فشردگی و پیچیدگی روابط میان فردی و تشدید فشارهای اجتماعی، رقابت ها، گوشه گیری ها، تكروی ها، عزلت گزینی ها و تنهایی ها گسترده و شدیدتر می شود و درصد بیشتری از افراد را فرامی گیرد.
اضطراب اجتماعی به طور غیرمستقیم مشكل دیگری نیز برای فرد ایجاد می كند. به این صورت كه فرد مضطرب و كمرو، كه قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیست، احساس می كند تنهاست. با چنین حسی او تصور می كند كه از دوستان و نزدیكان جداست و به طور قابل ملاحظه ای كمتر از دیگران از روابط اجتماعی بهره می برد. چنین فردی نمی تواند احساسات خوشایند یا ناخوشایند، ترس ها و نگرانی ها و آرزوها و امیدهایش را با نزدیكان و دوستانش در میان بگذارد و پاسخ ها و عكس العمل های ایشان را دریافت كند. در حقیقت، كمرویی ناتوانی و معلولیت فرد در برقراری ارتباط است و «تنهایی» مشكل انسان در اثر فقر ارتباطی است.
احساس تنهایی ممكن است كاملاً گذرا و موقتی باشد و فرد دوباره نشاط زندگی و تمایل به فعالیت اجتماعی را بازیابد. اما اگر چنین احساسی به علت های مختلف، از جمله ناكامی های مكرر، نگرانی و اضطراب شدید، رفتار تبعیض آمیز و بی عدالتی، فشارهای خانوادگی و اجتماعی، سرخوردگی و بازخورد منفی نسبت به رفتار ناخوشایند و واكنش های منفی اطرافیان، فقر انگیزشی و قطع امید از پیوندهای عاطفی عزیزان، تقویت گردد با شدت هر چه بیشتر شدت یابد و فرد مبتلا عمیقاً احساس تنهایی كند، نه تنها همانند افراد كمرو دچار ناتوانی یا معلولیت اجتماعی می شود، بلكه اضطراب و احساس تنهایی زمینه افسردگی جدی را در وی به وجودمی آورد و ممكن است دست به اقدامات غیرعادی نظیر گریز و فرار از خانه و محل زندگی و كار، بعضی كژروی های اجتماعی، اعتیاد و خودكشی بزند. درصد قابل توجهی از كسانی كه خودكشی كرده اند یا اقدام به خودكشی می كنند، تجارب فراوانی از احساس تنهایی و رهاشدگی از طرف صمیمی ترین نزدیكان و دوستان خود داشته اند.
بنابراین می بایست به طور خیلی جدی به این پدیده توجه داشت و افراد مبتلا به آن را با اتخاذ روش های اصلاحی و درمانی مناسب، مورد درمان و توان بخشی اجتماعی قرار داد.
📚برشی از پایان نامه دکتری استاد محقق دکتر هاشمی نسب با عنوان بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اضطراب ، افسردگی و تکانشگری افراد دارای اختلال شخصیت مرزی
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
#روانشناسی_اجتماعی
#روانشناسی
#اضطراب
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
https://www.instagram.com/p/CpMb2O9oBw3/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
#حجیت_خبر_واحد
#درس_خارج_اصول
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایمرکزِجمعیّتِپرگارِحقیقت...
گَرازهمهسوجمعکنیدل،همهسویی...
#صلیاللهعلیكیااباعبدالله♥️
#شب_جمعه
┏━🕊━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🕊━┛
🌀 اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله
💠 ﴿وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا¹﴾؛ و اگر #نعمتهای_خدا را بشمارید، آنها را شماره نتوانید کرد.
💢 با این حال قرآن نعمتهای دنیوی را #کوچک شمرده میفرماید: ﴿قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ²﴾؛ بگو سرمایهی زندگی دنیا اندک است.
🔆 ولیکن دربارهی #اخلاق_پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرماید:
﴿إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ﴾؛ همانا تو دارای #اخلاق_عظیم و برجستهای هستی. رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله کسی است که اخلاقش از تمام دنیا و مافیها اوسع است.
❇️ حال ببینید #ابی_عبدالله علیهالسلام دربارهی #علی_اکبر چه فرمود: «اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله⁴»؛ علی اکبر علیهالسلام درجمیع #صفات و #اخلاق چون #حضرت_محمد صلیاللهعلیهوآله بود.
🔆 این جوان در طلاقت زبان و زیبایی صورت و سیرت و خلقت #شبیهترین مردم به #رسول_الله صلیاللهعلیهوآله بود که آن حضرت جامع همهی #کمالات و #صفات_حسنه و #اخلاق_نیکو میباشد.
📌 ۱. سوره ابراهیم، آیه ۳۴
۲. سوره نسا، آیه ۷۷
۳. سوره قلم، آیه ۴
۵. اللهوف علی قتلی الطفوف، ص۱۱
◻️ #روایت #حضرت_علی_اکبر
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
📌 کاستی های روشنفکری دینی و
کج باوری های روشنفکران
روشنفکری دینی با چهار مشکل مواجه است :
1️⃣ #روشنفکری دینی از ابتدا، تحت تأثیر جریانهای چپ، #دین را به یک #ایدئولوژی تبدیل کرد. منطق دین بیشتر شبیه علم است تا ایدئولوژی؛ حال آنکه با مساوی شدن دین با ایدئولوژی، به دلیل تضاد ایدئولوژی و علم، این ایده شکل گرفت که دین با علم در تضاد است.
2️⃣ اینکه روشنفکری دینی حتی #الهیات نظری و عملی را از هم جدا میکند. روشنفکران دینی ما بشدت روی #کلام و #فلسفه فشار آورده و از ارزش #فقه غافلند. حال آنکه زندگی عملی را فقه اداره میکند. این رویکرد، نوعی عدم #توازن در دینداری ایجاد میکند.
3️⃣ تضادی که روشنفکری دینی بین فقه و اخلاق ایجاد کرده، هر دو را از کار میاندازد. با اخلاق نمیتوان هیچ جامعهای را اداره کرد چون اخلاق ضمانت اجرایی ندارد. روشنفکری دینی فقه را مساوی با تکلیف و اخلاق را مساوی با حق میداند با آنکه اخلاق بشدت از تکالیف اخلاقی صحبت میکند و ابتدای فقه از حق شروع میشود.
4️⃣ خلط بین فقه و #سنت فقاهتی است. فقه به عنوان یک دانش، امکانات بسیاری دارد. حال اگر برای اصلاح مشکلات این سنت فقاهتی، به اصل فقه هجوم بیاوریم، دچار خطا شدهایم. تفقه کارویژهای دارد به نام پیوند نص و زندگی و مسلمان نمیتواند از فقه جدا شود.
نه تنها روشنفکری دینی که حتی روشنفکران #سکولار نیز وظیفه دارند در راه اصلاح دستگاه فقهی به جای طرد آن گام بردارند. اصلاح دستگاه فقهی موضوع غایب روشنفکری دینی امروز است.
#روشنفکری_دینی #فقه #دین_شناسی
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 هر کس بمیرد و #امام_زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است...
إحیاء نفوس امروز ، #معرفت اوست و #تعریف (شناساندن) او و ایجاد ربط بین ایتام آل محمّد و این #پدر #محجور #مستور #غائب از انظار...
🎙 بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۱۶/ دیماه/ ۱۳۷۴
◻️ #کلام_فقیه #امام_زمان #نیمه_شعبان
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
#مهدویت #فضائل_مومنین_در_عصر_غیبت
📌 وظایف شیعیان در عصر غیبت امام
✏️ غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیدگان بشریت، همانطور که خواجه نصیرالدین طوسی رحمت الله علیه به آن تصریح کرده است به سبب سوء رفتار ما انسانها ایجاد شده است.
←با این حال در روایات امامیه در مورد مؤمنین زمان غیبت مدح و تمجیدهای فراوانی بیان شده است که با دیدن و خواندن این توصیفات هر انسانی به وجد میآید. اما لازمهی اینکه شخصی شامل این مدائح شود همرنگ ساختن و هم سوء شدن شخص مؤمن با روایاتی است که برای زمان غیبت بیان شده است.
💠 ما ابتداء برخی از مدائح مؤمنین زمان غیبت را بیان میکنیم و در ادامه روایاتی که وظیفه ما را در زمان غیبت معین میکنند تقدیم محضر خواهیم کرد
🔚 با ایمان ترین مردم
👈🏻 رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:
«يَا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاض»
✴️ ترجمه : یاعلی عجيبترين مردم از جهت ايمان، و عظيمترين ايشان از جهت يقين گروهى هستند كه در آخر الزمان زندگی ميكنند، زيرا ايشان پیامبر خود را ندیدهاند، و حجّت از ايشان غائب است، ولى آنان به نوشتهاى ايمان آوردهاند.
📘 من لا یحضره الفقیه جلد ۴ صفحه ۳۶۶
🔚 برابری با أجر پنجاه صحابی
👈🏻 همچنین فرمودند :
«سَيَأْتِي قَوْم مِنْ بَعْدِكُمْ الرَّجُلُ الْوَاحِدُ مِنْهُمْ لَهُ أَجْرُ خَمْسِينَ مِنْكُمْ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ نَحْنُ كُنَّا مَعَكَ بِبَدْرٍ وَ أُحُدٍ وَ حُنَيْنٍ وَ نَزَلَ فِينَا الْقُرْآنُ فَقَالَ إِنَّكُمْ لَوْ تَحْمِلُونَ لِمَا حُمِّلُوا لَمْ تَصْبِرُوا صَبْرَهُم»
✴️ ترجمه : مردمى بعد از شما خواهند آمد كه يك مرد آنها ثواب پنجاه نفر از شما را دارند. اصحاب عرض كردند: يا رسول الله! ما در جنگ بدر و احد و حنين در ركاب شما پيكار كردهايم و قرآن در ميان ما نازل شده است (يعنى چطور مىشود كه مردمى بيايند كه يك نفر آنها ثواب پنجاه نفر ما را داشته باشند؟)، حضرت فرمودند: آنچه را آنها تحمل ميکنند اگر شما ببينيد، نمىتوانيد مانند آنها صبر كنيد!
📘 الغیبة شیخ طوسی صفحه ۴۵۷
←این چند حدیث فقط تعدادی از دهها و صدها حدیث در این باب است که اهمیت و سختی دوران غیبت را به خوبی بیان میدارد لذا به همین میزان اکتفاء میکنیم تا مقدمه بحث طولانی نشود و ان شاء الله احادیثی راجع به وظایف شیعیان در عصر غیبت امام عليه السلام را مطرح خواهیم کرد.
⭕ کانال نور شریعت ، محل نشر آثار و مکتوبات مدرس درس خارج حوزه علمیه قم، استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مواسات_منتظران_در_كلام_فقيه
🔻معرفت امام زمان ارواحنا فداه و قصور و تقصير ِما
به مناسبت ولادت مولانا و مقتدانا
#اعلي_حضرت_اقدس_حضرت_ولي_عصر عجل الله فرجه و جَلّ مُولدهُ / كلام قدوة اهل الولاء ، زعیم حوزات علمیه ، حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ حسين وحيد خراساني اطال الله بقائه
⭕ کانال نور شریعت ، محل نشر آثار و مکتوبات مدرس درس خارج حوزه علمیه قم، استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛