eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
331 عکس
40 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
ای‌مرکزِ‌جمعیّتِ‌پرگارِ‌حقیقت... گَرازهمه‌سوجمع‌کنی‌دل،همه‌سویی... ♥️ ┏━🕊━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🕊━┛
‍ 🌀 اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله 💠 ﴿وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا¹﴾؛ و اگر را بشمارید، آنها را شماره نتوانید کرد. 💢 با این حال قرآن نعمت‌های دنیوی را شمرده می‌فرماید: ﴿قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ²﴾؛ بگو سرمایه‌ی زندگی دنیا اندک است. 🔆 ولیکن درباره‌ی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرماید: ﴿إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ﴾؛ همانا تو دارای و برجسته‌ای هستی. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله کسی است که اخلاقش از تمام دنیا و مافیها اوسع است. ❇️ حال ببینید علیه‌السلام درباره‌ی چه فرمود: «اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله⁴»؛ علی اکبر علیه‌السلام درجمیع و چون صلی‌الله‌علیه‌وآله بود. 🔆 این جوان در طلاقت زبان و زیبایی صورت و سیرت و خلقت مردم به صلی‌الله‌علیه‌وآله بود که آن حضرت جامع همه‌ی و و می‌باشد. 📌 ۱. سوره ابراهیم، آیه ۳۴ ۲. سوره نسا، آیه ۷۷ ۳. سوره قلم، آیه ۴ ۵. اللهوف علی قتلی الطفوف، ص۱۱ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
📌 کاستی های روشنفکری دینی و کج باوری های روشنفکران روشنفکری دینی با چهار مشکل مواجه است : 1️⃣ دینی از ابتدا، تحت تأثیر جریان‌های چپ، را به یک تبدیل کرد. منطق دین بیشتر شبیه علم است تا ایدئولوژی؛ حال آنکه با مساوی شدن دین با ایدئولوژی، به دلیل تضاد ایدئولوژی و علم، این ایده شکل گرفت که دین با علم در تضاد است. 2️⃣ اینکه روشنفکری دینی حتی نظری و عملی را از هم جدا می‌کند. روشنفکران دینی ما بشدت روی و فشار آورده و از ارزش غافلند. حال آنکه زندگی عملی را فقه اداره می‌کند. این رویکرد، نوعی عدم در دینداری ایجاد می‌کند. 3️⃣ تضادی که روشنفکری دینی بین فقه و اخلاق ایجاد کرده، هر دو را از کار می‌اندازد. با اخلاق نمی‌توان هیچ جامعه‌ای را اداره کرد چون اخلاق ضمانت اجرایی ندارد. روشنفکری دینی فقه را مساوی با تکلیف و اخلاق را مساوی با حق می‌داند با آنکه اخلاق بشدت از تکالیف اخلاقی صحبت می‌کند و ابتدای فقه از حق شروع می‌شود. 4️⃣ خلط بین فقه و فقاهتی است. فقه به عنوان یک دانش، امکانات بسیاری دارد. حال اگر برای اصلاح مشکلات این سنت فقاهتی، به اصل فقه هجوم بیاوریم، دچار خطا شده‌ایم. تفقه کارویژه‌ای دارد به نام پیوند نص و زندگی و مسلمان نمی‌تواند از فقه جدا شود. نه تنها روشنفکری دینی که حتی روشنفکران نیز وظیفه دارند در راه اصلاح دستگاه فقهی به جای طرد آن گام بردارند. اصلاح دستگاه فقهی موضوع غایب روشنفکری دینی امروز است. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 هر کس بمیرد و خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است... إحیاء نفوس امروز ، اوست و (شناساندن) او و ایجاد ربط بین ایتام آل محمّد و این از انظار... 🎙 بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۶/ دی‌ماه/ ۱۳۷۴ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 📌 وظایف شیعیان در عصر غیبت امام ✏️ غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیدگان بشریت، همانطور که خواجه نصیرالدین طوسی رحمت الله علیه به آن تصریح کرده است به سبب سوء رفتار ما انسان‌ها ایجاد شده است. ←با این حال در روایات امامیه در مورد مؤمنین زمان غیبت مدح و تمجیدهای فراوانی بیان شده است که با دیدن و خواندن این توصیفات هر انسانی به وجد می‌آید. اما لازمه‌ی اینکه شخصی شامل این مدائح شود همرنگ ساختن و هم سوء شدن شخص مؤمن با روایاتی است که برای زمان غیبت بیان شده است. 💠 ما ابتداء برخی از مدائح مؤمنین زمان غیبت را بیان می‌کنیم و در ادامه روایاتی که وظیفه ما را در زمان غیبت معین می‌کنند تقدیم محضر خواهیم کرد 🔚 با ایمان ترین مردم 👈🏻 رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: «يَا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ‏ عَنْهُمُ‏ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاض‏» ✴️ ترجمه : یاعلی عجيب‏ترين مردم از جهت ايمان، و عظيمترين ايشان از جهت يقين گروهى هستند كه در آخر الزمان زندگی مي‌كنند، زيرا ايشان پیامبر خود را ندیده‌اند، و حجّت از ايشان غائب است، ولى آنان به نوشته‏اى ايمان آورده‏اند. 📘 من لا یحضره الفقیه جلد ۴ صفحه ۳۶۶ 🔚 برابری با أجر پنجاه صحابی 👈🏻 همچنین فرمودند : «سَيَأْتِي قَوْم‏ مِنْ بَعْدِكُمْ الرَّجُلُ الْوَاحِدُ مِنْهُمْ لَهُ أَجْرُ خَمْسِينَ‏ مِنْكُمْ‏ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ نَحْنُ كُنَّا مَعَكَ بِبَدْرٍ وَ أُحُدٍ وَ حُنَيْنٍ وَ نَزَلَ فِينَا الْقُرْآنُ فَقَالَ إِنَّكُمْ لَوْ تَحْمِلُونَ‏ لِمَا حُمِّلُوا لَمْ تَصْبِرُوا صَبْرَهُم‏» ✴️ ترجمه : مردمى بعد از شما خواهند آمد كه يك مرد آن‌ها ثواب پنجاه نفر از شما را دارند. اصحاب عرض كردند: يا رسول الله! ما در جنگ بدر و احد و حنين در ركاب شما پيكار كرده‏ايم و قرآن در ميان ما نازل شده است (يعنى چطور مى‏شود كه مردمى بيايند كه يك نفر آن‌ها ثواب پنجاه نفر ما را داشته باشند؟)، حضرت فرمودند: آنچه را آن‌ها تحمل مي‌کنند اگر شما ببينيد، نمى‏توانيد مانند آن‌ها صبر كنيد! 📘 الغیبة شیخ طوسی صفحه ۴۵۷ ←این چند حدیث فقط تعدادی از ده‌ها و صدها حدیث در این باب است که اهمیت و سختی دوران غیبت را به خوبی بیان می‌دارد لذا به همین میزان اکتفاء می‌کنیم تا مقدمه بحث طولانی نشود و ان شاء الله احادیثی راجع به وظایف شیعیان در عصر غیبت امام عليه السلام را مطرح خواهیم کرد. ⭕ کانال نور شریعت ، محل نشر آثار و مکتوبات مدرس درس خارج حوزه علمیه قم، استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
12.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻معرفت امام زمان ارواحنا فداه و قصور و تقصير ِما به مناسبت ولادت مولانا و مقتدانا عجل الله فرجه و جَلّ مُولدهُ / كلام قدوة اهل الولاء ، زعیم حوزات علمیه ، حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ حسين وحيد خراساني اطال الله بقائه ⭕ کانال نور شریعت ، محل نشر آثار و مکتوبات مدرس درس خارج حوزه علمیه قم، استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
بگفتم یک شبی با نازنینی که از چه، تو همی پرده نشینی؟ بگفتا چونکه وقتش آید آن روز همی بینی که هستم با قرینی به او گفتم که آخر جان ما رفت کجایی، خوشه چینی بر غمینی بگفتا گرچه در منظر نیایم ولی هستم عیان، گر ذوالیقینی از آن پس، گفتش ای طفل سخن جوی گَرَم خواهی ، چو خُم باید ببینی اربعینی ازو پرسیدم ای دارای خرمن بگو از آن همه بالانشینی بگفتا در همه اعصار هستم ولی در دل همانی سُفلی نشینی«۱» بگفتم ای سراسر آبرو، تو چرا سُفلی؟ ، تو که اعلی نشینی بگفتا من گُلی هستم به این باغ در آن گِل هم ، همی باشم نگینی بگویم آری ای خورشید، ای ماه نکو رو تو هستی اصطفی ، عین الیقینی بگفتا راه من حق و توأم باشد به غیبت به یک یک ساعتش در هرزمینی بگفتم ای پسر، از قوم احمد فقیهی، عابدی ، اهل برینی همی گفتش که از عامی ننالم که تا باشد همی ، عظمایِ دینی بگفتم در هر اصنافی که باشد هم از اهل ورع ، هم چون غبیی «۲» بگفتا هر که خواهد وصل من را بگوید هر دمی، الحمد و تینی همی گفتش در آخر سیدِ پاک که ای نباش از حلقه ی هر آستینی 🔻شعر از خادم الحجة عجل الله تعالی فرجه الشریف السید صائب الهاشمي الطباطبائي پ ن : «۱» غبی یعنی احمق «۲» سُفلی یعنی پایین ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
1379.MP3.m4a
4.53M
ما نشان نوكرى تو را بر سر خودمان گذاشتيم اما به قدرى كه براى ديگران نوكرى كرديم در آستان تو خدمتى نكرديم… ⇇قسمتى از فرمایشات زعیم حوزات علمیه حضرت آیت‌الله العظمی حاج شيخ حسين وحيد خراسانى حفظه الله ١٣٧٩ هجرى شمسى ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
⭕ آسیب‌های حدیث گرایی معاصر « بخش اول » پیروی از احادیث امامان معصوم ( صلوات الله علیهم اجمعین ) یگانه عامل هدایت و نجات و ترک احادیث ایشان عامل گمراهی و هلاکت است. اما حدیث گرایی در دوران معاصر با آفاتی رو به روست که لازم است شیعیان به آنها دقت کرده و از آنها برحذر باشند تا جریان بار دیگر دچار ضعف و انحطاط نگردد. برخی آسیب‌های شکل نوین حدیث گرایی در عوام از این قرار است : 🔻تفقه گریزی برخی مدعیان حدیث گرایی به دنبال یک فهم جامع و عمیق و دقیق از متون دینی و احادیث نیستند. این عده به جهت عدم تسلط کافی به علوم لازم برای فهم احادیث همچون ، ، ، ، ، وجه صدور، رفع تعارض و عدم توجه به وجود عام و خاص و مطلق و مقید و مجمل و مبین و ظاهر و باطن در احادیث به سراغ می‌روند و بدون توجه به تمام احادیث مرتبط با یک موضوع و قرائن موجود در فهم متن به بیان عقیده یا حکم شرعی پرداخته و و را نتیجه می‌دهند که حتی در سنت حدیث گرایی شیعه نیز سابقه ندارد. بسیار دیده شده که تفقه مجتهدین با وجود تمام انتقادات بر تفقه ناقص ، و برداشت‌های سطحی محدث‎نمایان عصر حاضر برتری دارد. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
⭕ آسیب‌های حدیث گرایی معاصر ✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب «بخش دوم » 🔸 منظور ما از عقل در اینجا مصلحت اندیشی، عاقبت اندیشی، واقع بینی و تشخیص درست مسائل است. درست است که را منبع تشریع نمی‌دانیم اما لازم است که از عقل خود در فهم متون و مسائل پیرامون و شناخت تعارضات استفاده کنیم. نه اینکه به کل عقل را تعطیل کرده و به مصالح و مفاسد سخن و رفتار خود توجه نکنیم. نمونه این عقل ستیزی، پافشاری بر ارائه و نشر احادیثی است که عموم جامعه کشش و ظرفیت قبول آن را ندارد. برخی متأسفانه به اقتضائات زمانه و ارزش‌های جا افتاده در اذهان عموم اعتنایی نکرده و اهمیتی نمی‌دهند که ذهنیت عموم به برخی احادیث چگونه است. مورد دیگر نگاه غیر عقلانی در مواجهه با مسائل پیرامونی در و جامعه و است که گاه می‌تواند به ضرر تمام شود. 🔸 از مهمترین آفات حدیث گرایی معاصر، پذیرش هر نوع نقل قولی است که به یکی از معصومین علیهم‌السلام نسبت داده شود. برای این جماعت حدیث جایگاهی ندارد. همین که نسخه یا کتابی بیابند که سخنی را به امامی نسبت داده باشد آن را علم کرده و به عنوان یک اصل مسلم می‌پندارند و حتی بر اساس باور شخصی روایت مذکور را بر احادیث معتبره و منابع اصیل ترجیح می‌دهند. این درست است که نزد محدثین برجسته‌ی ما اعتبارسنجی سندی به شیوه مرسوم نزد رجال شناسان و عقل گرایان محوریت نداشته، اما این طور هم نبوده که هر روایت و منبعی را بپذیرند. ایشان برای اعتبارسنجی احادیث راهکارهای گوناگونی از قبیل متن شناسی و اعتبار منابع و قرینه پژوهی را مدنظر داشتند و احادیث شاذ و نادر را بر احادیث متواتر و مشهور ترجیح نمی‌دادند. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛