💠🔹امام صادق علیه السلام میفرماید:
🔸هر کس #ســوره_جــمــعـــه
را در هر شب جمعه بخواند کفاره گناهان او مابین دو جمعه خواهد بود.
📚بحارالانوار، جلد۸۶ صفحه۳۶۲
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
📖 سورة الجمعة، تعداد آیات ١١
🌴✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم✨🌴
🍃یُسَبِّحُ لِلهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ ﴿١﴾
🍃هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الأمِّیِّینَ رَسُولا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَ إِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ ﴿٢﴾
🍃وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٣﴾
🍃ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿٤﴾
🍃مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللهِ وَاللهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿٥﴾
🍃قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِله مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ﴿٦﴾
🍃وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَالله عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ ﴿٧﴾
🍃قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٨﴾
🍃یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِالله وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٩﴾
🍃فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الأرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللهِ وَاذْکُرُوا اللهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٠﴾
🍃وَ إِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا وَ تَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَاللهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجَارَةِ وَاللهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ ﴿١١﴾
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
♦️◽️ذکر شـ🌙ـب #جمعه◽️♦️
💠🔹 ده مرتبه بگويد:👇👇
🌼🍃يا دائِمَ الْفَضْلِ عَلى الْبَريِّةِ،
يا باسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ،
يا صاحِبَ الْمَواهِبِ السَّنِيَّةِ،
صَلِّ عَلى مُحَمِّدٍ وَ آلِهِ
خَيْرِ الْوَرى سَجِيَّةً،
وَ اغْفِرْلَنا يا ذَاالْعُلى فى هذِهِ الْعَشِيَّةِ🍃🌼
◽️اى كسى كه فضل و بخششت بر خلق دائمى است،
◽️و اى آنكه دو دست احسانت به عطابخشى باز است،
◽️اى دارنده بخشش هاى ارجمند،
◽️درود فرست بر محمّد و آلش كه بهترين مردم اند در سرشت و نهاد
◽️و ما را اى خداى بلند مرتبه در اين شب بيامرز
💢⚜ #احـادیـث_مـهـــدوی ⚜💢
⇦ ســـ❓ـــؤال ⇨
⬅️ بقيةالله يعنی چه!؟
⇦ پـــاســــــخ ⇨
✅ تفسير نمونه، «بقيةالله» را چنين معنا کرده است:
هر موجود نافعی از طرف خداوند که برای بشر باقی مانده و مايه خير و سعادت او گردد، «بقيةالله» محسوب میشود.
📗تفسير نمونه، جلد۹، صفحه۲۰۴
نمونه کامل و تام این باقی مانده از طرف خدا وجود مقدس آقا امام زمان است
📜در روایتی آمده است
«هنگامی که مهدی عج قيام کند، بر کعبه تکيه زند و 313 تن از پيروانش نزد او گرد آيند.
پس اولين چيزی که میگوید،
اين آيه است:
🍃بَقيةالله خَير لَکُم اِن کُنتُم مؤمِنين🍃
سپس میفرماید:
منم «بقيةالله» و خليفه او و حجت خدا بر شما پس از آن، کسی بر آن حضرت سلام نمیکند، مگر اينکه میگوید:
🍃اَلسَّلامُ عَلَيکَ يا بَقِيَّةَ الله فی اَرضِه🍃
سلام بر تو ای باقی گذارده خدا در زمينش
📗 ملامحسن فيض کاشانی،
تفسير صافی، جلد۲، صفحه۴۶۸
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
طـبـقــات #جـهــنــــم
✨از دیـدگـاه قـــرآن کـریـم✨
⇝✿•°• ❀•°﷽°•❀•°• ✿⇜
⇦• طبقه اول #جهنم ⇩
⬅️ جهنم جائی است که پائینترین طبقات است و منافقین در آنجا قرار دارند:
✨أنّ المُنافِقینَ فِی الدَّرکِ الأَسفَلَ مِنَ النّار وَ لَن تَجِدَ لَهُم نَصیراً
📖 سوره #نساء آیه ۱۴۵
منافقین در طبقه زیرین آتش هستند و هرگز یاوری برای آنها نخواهی یافت.
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
⇦• طبقه دوم جهنم #لظی⇩
⬅️ لظّی جائی است که در آن اشقیاء به سر میبرند
✨فَأنذَرتَکُم ناراً تَلَظّی لا یَصلیها إلّا الأشقی
📖 سوره #لیل آیه ۱۴
شما را از آتشی که زبانه میکشد بیم میدهم، در آن نیاید مگر شقی
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
⇦• طبقه سوم #حطمه⇩
⬅️ حطمه جائی است که در آن تهمت زنندگان و عیب جویان و مال اندوزان قرار دارند
✨کَلّا لَیُنبَذّنَ فِی الحُطَمَه وَ ما أدریکَ مَا الحُطَمَه
📖 سوره #همزه آیه ۴ و ۵
بزودی در آتش حطمه افکنده شود و نمیتوانی دریابی که حطمه چیست؟
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
⇦• طبقه چهارم #سقر ⇩
⬅️ سقر جائی است که کافرین و منکرین و آنهایی که در دنیا نماز نمیخواندهاند و از فقرا و مساکین دستگیری نمیکردند، در آن به سر میبرند.
✨سَأصیلَهُ سَقَرَ وَ ما أدریکَ ما سَقَر
📖 سوره #مدثر آیه ۲۶
به زودی او را در آتش سقر افکنیم،
چه میدانی که سقر چیست؟
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
⇦• طبقه پنجم #جحیم ⇩
⬅️ جحیم جائی است که جایگاه تجاوزکاران و آنهایی که زندگی دنیا را به زندگی اخروی برگزیدهاند.
✨فَأمّا مَن طَغی وَ أثَرَ الحَیوه الدّنیا فَإنَّ الجَحیمَ هِی المَأوی
📖 سوره #نازعات آیه ۳۷
اما کسی که طغیان کند و زندگی دنیا را انتخاب نماید، جایگاهش جحیم خواهد بود.
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
⇦• طبقه ششم #سعیر ⇩
⬅️ سعیر جائی است که کسانی که از اوامر پروردگار سرپیچی نمودهاند از این عذاب میچشند
✨وَ مَن یَزغِ مِنهُم عَن أمرِنا نَذِقهُ مِن عَذابِ السّعیر
و کسی که از فرمان ما سرپیچی کند از عذاب سعیر به وی میچشانیم.
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
⇦• طبقه هفتم #هاویه ⇩
⬅️ هاویه جائی است که در آن کسانی که اعمال میزان شدهشان سبک باشد، به سر میبرند
✨وَ أمّا مَن خَفّت مَوازینُهُ فَأُمُهُ هاویَه وَ ما أدریکَ ماهیه
📖سوره #قارعه آیات ۹ و ۱۰
و اما کسی که اعمال وزن شدهاش سبک باشد جایگاه او هاویه است و نمیتوانی دریابی که هاویه چیست؟
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
#فضیلت_و_خواص_سوره_ها
#سوره_جن
☀️رسول خدا (ص) در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سورهی جن را قرائت کند ؛خداوند به تعداد همهی جنیان و شیطان هایی که رسول خدا (ص) را تصدیق یا تکذیب کردند ،ثواب آزادی بنده به او خواهد داد.
📚 مجمع البیان، ج1
☀️امام صادق (ع) در روایتی آوردهاند: هر کس سورهی جن را زیاد قرائت کند؛ در دنیا آزاری از جنیان به او نمیرسد و نه چشم زخمی و نه سحر و نه مکری و نیز، همراه حضرت محمد (ص)خواهد بود و می گوید : پروردگارا چیزی در عوض آن نمی خواهم و آن را با هیچ چیز عوض نمیکنم و نمیخواهم تغییری در آن ایجاد شود.
📚 ثواب الاعمال
💎* آثار و برکات سورهی جن💎
1) ملاقات کردن پیامبر اکرم (ص) در خواب:
از رسول خدا (ص) روایت شده است: هر کس بر تلاوت سورهی جن مداومت ورزد، پیامبر خدا (ص) را در خواب می بیند و هر چه بخواهد به او داده می شود.
📚 بحارالانوار،ج53
2) افزایش فهم و درک:
هر که این سوره را بخواند ،هر چه بشنود یاد بگیرد و با هر کس مناظره کند غالب گردد...
📚 المصباح کفعمی
3) ادای قرض:
اگر صاحب حزن و اندوه این سوره را بخواند، اندوهش به شادی مبدل میگردد و اگر قرض دار این سوره را به نیت ادای قرض بخواند ادا می گردد.
📚 المصباح کفعمی
4) آزاد شدن محبوس:
اگر این سوره برای اسیری خوانده شود آزاد می شود.
📚 المصباح کفعمی
5) برای دور شدن جن و...
امام صادق (ع) فرمودند: قرائت سورهی جن موجب فرار شییطان از آن جایگاه میشود و کسی که میخواهد به سراغ سلطان و حاکم ستمگری برود، با خواندن این سوره امنیت مییابد. و نیز کسی که سرگردان است با قرائت این سوره خداوند راه برون شدنش را آسان می کند، همچنین هر کس بر قرائت این سوره مداومت ورزد در حالی که در تنگی و سختی باشد، خداوند در گشایش را بر روی او باز می کند.
📚 تفسیرالبرهان، ج5
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین
اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
w3.mp3
777.7K
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_سوم
#همزه_وصل
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_سوم
#همزه_وصل
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
w4.mp3
454.5K
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_چهارم
#حرکت_همزه_وصل_در_آغاز_کلمات
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_چهارم
#حرکت_همزه_وصل_در_آغاز_کلمات
#فعل
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
barkat telavat quran.ali.mp3
1.67M
🎙برکات تلاوت قرآن
#استاد_عالی
🔺تهاجمات عظیم دشمن در فضای مجازی
ارزش روضه در خانه
#آیات_مهدوی
اسم آیه : ابطال باطل
آیه ی ۷ و ۸ انفال :
🌟و اِذ یَعدُکُمُ الله اِحدَی الطّائفتین ....
🌟و (به یاد آرید ) هنگامی را که خداوند به شما وعده داد که یکی از دو گروه ( کاروان تجاری قریش یا لشکر مسلح آنها ) نصیب شما خواهد بود و شما دوست می داشتید که کاروان غیرمسلح برای شما باشد و بر آن پیروز شوید ولی خداوند میخواهد حق را با کلمات خود تقویت و ریشه کافران را قطع کند تا حق را تثبیت کنند و باطل را از میان بردارد هرچند مجرمان کراهت داشته باشند.
👈 از جابر روایت است که از حضرت باقر علیه السلام در مورد تفسیر این آیه پرسیدم ،
( یُریدُ الله اَن یُحقَّ الحَقَّ بکلماتِهِ و یَقطَعَ دابرَالکافرین )
حضرت فرمودند :
تفسیر این آیه در باطن این است که خدا اراده دارد یعنی هنوز انجام نداده و معنی :
یُحق الحقّ بکلماته = یعنی احقاق حق آل محمد را کند اما بکلماته در باطن علی کلمة الله است
و یَقطَع دابرَ الکافرین ، = منظور بنی امیه است که خداوند دمار از روزگار آنها می کشد و اینکه فرمودند :
یُحقَّ الحق = یعنی تا احقاق حق آل محمد را بکند هنگام قیام حضرت قائم علیه السلام
و یُبطلَ الباطل = یعنی قائم وقتی قیام کند باطل بنی امیه را از میان میبرد این است معنی آیه.
( اثبات الهداه جلد ۵ _بحارالانوار جلد ۲۴_ البرهان فی تفسیر القرآن جلد ۲ _تفسیر العیاشی جلد ۲ _تفسیر کنز الدقایق ج۴۰۵ _تفسیر نور الثقلین جلد ۲)
❖﷽❖
📚مهدویت در قران و حدیث:
[سورهى صف] [آيهى 8]
يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ
(مىخواهند نور خدا را با(دم)دهانهاشان خاموش سازند و خداوند تمامكنندهى نور خود است؛هرچند كافران را ناخوش آيد.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜محمّد بن يعقوب:عن عليّ بن محمّد،عن بعض أصحابنا،عن ابن محبوب،عن محمّد بن الفضيل،عن أبي الحسن الماضي عليه السّلام قال:
سألته عن قول اللّه عزّ و جلّ: يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللّهِ بِأَفْواهِهِمْ قال(عليه السّلام):
«يريدون ليطفئوا ولاية أمير المؤمنين عليه السّلام بأفواههم.»
قلت: وَ اللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ قال:«و اللّه متمّ الإمامة لقوله عزّ و جلّ: فَآمِنُوا ٢بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا ٣فالنّور هو الإمام.
قلت: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ ٤قال(عليه السّلام):«هو [الّذي]أمر رسوله(محمّدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم)بالولاية لوصيّه،و الولاية هي دين الحقّ.»
قلت: لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ٥قال:«يظهره على جميع الأديان عند قيام القائم(عليه السّلام)-قال:-يقول اللّه: وَ اللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ بولاية ٦القائم وَ لَوْ كَرِهَ اَلْكافِرُونَ بولاية عليّ.»
قلت:هذا تنزيل؟قال:«نعم،أمّا هذا الحرف فتنزيل،و أمّا غيره فتأويل.»
🕯محمّد بن يعقوب،از علىّ بن محمّد،از بعض اصحابمان،از ابن محبوب،از محمّد ابن فضيل از حضرت ابو الحسن ماضى(امام كاظم)عليه السّلام آورده گويد:
دربارهى فرمودۀ خداى-عزّ و جلّ-:(مىخواهند نور خدا را با(دم)دهانهاشان خاموش سازند)پرسيدم.آن حضرت عليه السّلام فرمود:
«مىخواهند ولايت اميرالمؤمنين عليه السّلام را با دهانهاشان خاموش كنند.»
عرض كردم:(و خداوند تمامكنندهى نور خود است)؟فرمود:«خداوند تمامكنندهى امامت است.به دليل فرمودۀ خداى-عزّ و جلّ-:(به خداوند و رسول او و نورى كه نازل ساختيم ايمان آوريد)،پس نور همان امام است.»
⬅️عرضه داشتم:(اوست خدايى كه رسولش را به هدايت و دين حق فرستاد)؟فرمود:
💟«(يعنى)اوست خدايى كه رسول خويش را به ولايت وصيّش امر فرمود و ولايت همان دين حقّ است.»
⬅️گفتم:(تا بر همهى دين غالب گرداند)(چه طور)؟فرمود:
♥️«(يعنى)آن را بر تمامى اديان،هنگام قيام حضرت قائم عليه السّلام غالب سازد.- (امام عليه السّلام در توضيح)فرمودند:-خداوند فرمايد:(و خدا تمامكنندهى نور خود است) (يعنى)ولايت قائم عليه السّلام را به مرحلهى تمام مىرساند؛(و هرچند كافران را ناخوش آيد) (يعنى)هرچند كافران به ولايت على عليه السّلام اكراه دارند.»
عرضه داشتم:اين تنزيل است؟فرمود:«آرى؛اين حرف تنزيل است و غير آن تأويل.»
📝عليّ بن إبراهيم،في تفسيره،قال:و(أمّا)قوله: يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اَللّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ (قال:)قال:
«القائم ١من آل محمّد عليه السّلام[حتّى]إذا خرج يظهره اللّه على الدّين كلّه حتّى لا يعبد غير اللّه،و هو قوله(صلّى اللّه عليه و آله و سلم):يملأ الأرض قسطا و عدلا،كما ملئت جورا و ظلما .»
🖋علىّ بن ابراهيم در تفسيرش گويد:و(امّا)فرمودۀ خداوند:(مىخواهند نور خدا را با(دم)دهانهاشان خاموش سازند و خداوند تمامكنندهى نور خود است)(گويد):
فرمود:
💎«(نور تمام)قيامكننده از آل محمّد عليه السّلام است.هرگاه به پا خيزد،خداوند او را بر همهى دين(اديان)چيره مىسازد تا آنجا كه جز خداوند پرستيده نشود و همين است (معنى)فرمودۀ پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم:او(حضرت قائم عليه السّلام)زمين را از قسط و عدل آكنده خواهد ساخت؛همچنانكه از جور و ظلم پر شده باشد.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 460
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
#کلام_معصوم
#امام_حسڹ_عسڪرے علیہ السلام ميفرمایند:
❌ڪسي در آخـرالزمـاڹ از هلاڪت و نابـودے نجـات پیـدا نميڪند،
☝️مگـر ایڹ ڪہ خداوند
او را بہ دعـا براے تعجیـڸ فـرج و ظہـور موفق بگردانـد.
📚 بحـار الانوار ج ۱۰۲ ص ۱۱۲
❗️ چه بد بنده ای است...
🌾 روایت شده است که خدای تعالی در یکی از کتاب هایش فرموده است:
🌾 بنده ام! آیا این خوب و زیباست که تو در حال مناجات با من، به چپ و راست توجه نمایی
🌾 و با بنده ای چون خودت، تکلم کرده، مرا رها نمایی؟!
🌾 آیا چون با یکی از برادرانت، تکلم می نمایی، از ادب به دور نیست که به کسی جز او توجه و التفات نمایی؟!
🌾 ولی تو با او چنین نمی کنی و در مقابلش ادب را نگاه می داری؛ در حالی که ادب را در محضر من رعایت نمی کنی!
🌾 پس، چه بد بنده ای است، کسی که چنین باشد!
📚 پندهای حکیمانه استاد حسن زاده آملی، نویسنده: عباس عزیزی
w5.mp3
564.6K
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_پنجم
#استثنائات_همزه_وصل
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#آموزش_تجوید_و_آواشناسی
#سطح_یک
#درس_پنجم
#استثنائات_همزه_وصل
#استاد_سید_محسن_موسوی_بلده
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_ناس #قسمت_اول
#تفسیر_المیزان
﴿ سورة الناس - سورة ١١٤ - تعداد آیات ٦ ﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾ إلَهِ النَّاسِ ﴿٣﴾مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿٦﴾
🍃 #ترجمه آیات🍃
🔹به نام الله که بخشنده به همه و مهربان به خواص است🔹
بگو پناه می برم به #پروردگار مردم1⃣
#فرمانروای مردم2⃣
#معبود مردم3⃣
از شر #وسوسه گر نهانی4⃣
که در #دل مردم وسوسه می کند5⃣
چه آنها که از جنس #جن هستند و چه آنها که از جنس انسانند6⃣
🍁 در اين سوره رسول گرامى خود را دستور مى دهد به اينكه از شر #وسواس خناس، به خدا پناه ببرد، و به طورى كه از روايات وارده در شأن نزول آن استفاده مى شود:
✅ اين سوره در #مدينه نازل شده
✅بلكه از آن روايات بر مى آيد كه اين سوره و سوره قبليش (فلق) هر دو با هم نازل شده اند.
🍁بیان آیات (۱ _۳) سوره ناس🍁
قل اعوذ برب الناس1⃣
ملك الناس2⃣
اله الناس3⃣
طبع آدمى چنين است كه وقتى #شرى به او متوجه مى شود و جان او را تهديد مى كند، و در خود نيروى #دفع آن را نمى بيند به كسى #پناهنده مى شود كه نيروى دفع آن را دارد، تا او وى را در رفع آن شر كفايت كند، و انسان در اينگونه موارد به يكى از #سه پناه، پناهنده مى شود: یا
✅ به ربى پناه مى برد كه #مدبر امر او و #مربى او است ، و در تمامى حوائجش از كوچك و بزرگ به او رجوع مى كند، در اين هنگام هم كه چنين شرى متوجه او شده و #بقاى او را تهديد مى كند به وى پناهنده مى شود تا آن شر را دفع كرده بقايش را تضمين كند، و از ميان آن سه پناهگاه، اين يكى سببى است فى نفسه #تام در سببيت.
✅ دومين پناه، كسى است كه داراى #سلطنت و قوتى كافى باشد، و حكمى #نافذ داشته باشد، به طورى كه هر كس از هر شرى بدو پناهنده شود و او بتواند با اعمال قدرت و سلطنتش آن را #دفع كند، نظير پادشاهان (و امثال ايشان)، اين سبب هم سببى است #مستقل و #تام در سببيت.
✅ در اين ميان سبب #سومى است و آن عبارت است از الهى كه #معبود واقعى باشد، چون #لازمه معبوديت اله و مخصوصا اگر الهى واحد و بى شريك باشد، اين است كه بنده خود را براى خود #خالص سازد، يعنى جز او كسى را نخواند و در هيچ يك از حوائجش جز به او مراجعه ننمايد، جز آنچه او اراده مى كند اراده نكند، و جز آنچه او مى خواهد عمل نكند.
خدای سبحان
#رب مردم و
#ملک مردم و
#اله ایشان است.
همچنان كه در كلام خويش اين سه صفت خود را #جمع كرده فرموده :
🍁(ذلكم الله ربكم له الملك لا اله الا هو فانى تصرفون )🍁
⬅️ خدای سبحان در آيه زير به علت #ربوبيت و #الوهيت خود اشاره نموده، مى فرمايد:
(رب المشرق و المغرب لا اله الا هو فاتخذه وكيلا)
و در اين آيه اى كه از نظرت مى گذرد به علت #مالكيت خود اشاره نموده میفرمايد:
(له ملك السموات و الارض و الى الله ترجع الامور)
🍁🍁🍁🍁🍁
پس اگر قرار است آدمى در هنگام #هجوم خطرهايى كه او را تهديد میكند به ربى پناهنده شود، #الله تعالى تنها رب آدمى است و به جز او ربى نيست، و نيز اگر قرار است آدمى در چنين مواقعى به پادشاهى نيرومند پناه ببرد، الله سبحانه، #پادشاه_حقيقى عالم است، چون ملك از آن او است و حكم هم حكم او است.
و اگر قرار است بدين جهت به معبودى پناه ببرد، الله تعالى معبودى واقعى است و به جز او اگر معبودى باشد قلابى و ادعايى است.
🍁🍁🍁🍁🍁
و بنابراين جمله:
(قل اعوذ برب الناس )، #دستورى است به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) به اينكه به خدا پناه ببرد، از اين جهت كه خداى تعالى #رب همه انسانها است و آن جناب هم يكى از ايشان است، و نيز خداى تعالى ملك و اله همه انسانها است و آن جناب هم يكى از ايشان است.
🍃مفهوم ناب عبادت از دیدگاه علامه طباطبایی🍃
#واله مرحله اى است كه
در آن بنده عابد ديگر در حوائجش به #معبود مراجعه نمى كند، و كارى به ولايت خاص و عام او ندارد، چون عبادت :
ناشى از #اخلاص درونى است،
نه طبيعت مادى.
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_ناس #قسمت_دوم
#تفسیر_المیزان
🍁 بیان آیات (۱_۳) سوره ناس🍁
⬅️ از آنچه گذشت روشن شد كه:
1⃣ چرا در ميان همه صفات خداى تعالى خصوص #سه صفت:
(#ربوبيت)و (#مالكيت)و (#الوهيت) را نام برد؟ و نيز چرا اين سه صفت را به اين ترتيب ذكر كرد:
اول ربوبيت،
بعد مالكيت،
و در آخر الوهيت؟
و گفتيم ربوبيت #نزديكترين صفات خدا به انسان است و #ولايت در آن #اخص است، زيرا عنايتى كه خداى تعالى در #تربيت او دارد، #بيش از ساير مخلوقات است.
🍁🍁🍁🍁🍁
علاوه بر اين اصولا ولايت، امرى #خصوصى است مانند پدر كه فرزند را تحت پر و بال ولايت خود تربيت مى كنند. و ملك #دورتر از ربوبيت و ولايت آن است، همچنان كه در مثل فرزندى كه #پدر دارد كارى به پادشاه ندارد، بله اگر #بى سرپرست شد به اداره آن پادشاه مراجعه مى كند، تازه باز دستش به خود شاه نمى رسد، و ولايت هم در اين مرحله #عمومى تر است. همچنان كه مى بينيم پادشاه #تمام ملت را زير پر و بال خود مى گيرد.
🍁🍁🍁🍁🍁
#واله مرحله اى است كه در آن بنده عابد ديگر در حوائجش به #معبود مراجعه نمى كند، و كارى به ولايت خاص و عام او ندارد، چون عبادت ناشى از #اخلاص درونى است، نه طبيعت مادى. به همين جهت در سوره مورد بحث #نخست از ربوبيت خداى سبحان و سپس از سلطنتش سخن مى گويد، و در آخر #عالى ترين رابطه بين انسان و خدا يعنى رابطه #بندگى را بياد مى آورد. مى فرمايد:
(قل اعوذ برب الناس1⃣ ملك الناس2⃣ اله الناس3⃣ ).
🍁🍁🍁🍁🍁
2⃣ روشن گرديد كه: چرا جمله هاى (رب الناس)، (ملك الناس)، (اله الناس) را #متصل و بدون واو عاطفه آورد، خواست تا بفهماند هر يك از دو صفت #الوهيت و #سلطنت سببى #مستقل در دفع شر است، پس خداى تعالى سبب مستقل #دفع شر است، بدين جهت كه #رب است، و نيز سبب مستقل است بدين جهت كه #ملك است، و نيز سبب مستقل است بدين جهت كه #اله است، پس او از هر جهت كه اراده شود سبب #مستقل است.
🍁🍁🍁🍁🍁
3⃣و نيز با اين بيان روشن گرديد كه
چرا (كلمه) ناس #سه بار تكرار شد؟
با اينكه مى توانست بفرمايد:
(قل اعوذ برب الناس و الههم و ملكهم )
چون خواست تا به اين وسيله اشاره كند به اينكه اين سه #صفت هر يك به تنهايى ممكن است #پناه پناهنده قرار گيرد، بدون اينكه پناهنده احتياج داشته باشد به اينكه آن دو جمله ديگر را كه مشتمل بر دو صفت ديگر است به زبان آورد.
🍁🍁🍁🍁🍁
همچنان كه در #صريح قرآن فرموده:
خداى تعالى #اسمائى_حسنى دارد، به هر يك بخواهيد مى توانيد او را بخوانيد.
اين بود #توجيهات ما درباره آيات اين سوره.
ولى #مفسرين در توجيه هر يك از سوالهاى بالا وجوهى ذكر كرده اند كه دردى را دوا نمى كند.
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_ناس #قسمت_سوم
#تفسیر_المیزان
🍁بیان آیات (۴_۶) سوره ناس🍁
من شرالوسواس الخناس4⃣
الذی یوسوس فی صدور الناس5⃣
من الجنة والناس6⃣
⬅️ مراد از (وسواس خنّاس) و اينكه فرمود: من شر الوسواس الخناس
در #مجمع_البيان، آمده که کلمه (وسواس ) به معناى #حديث_نفس است، به نحوى كه گويى صدايى #آهسته است كه بگوش مى رسد، و بنا به گفته وى كلمه (وسواس ) مانند كلمه (وسوسه) #مصدر خواهد بود، و ديگران آن را مصدرى #سماعى دانسته اند. و از بعضى نقل شده كه اصلا كلمه مورد بحث را #صفت دانسته اند، نه مصدر.
🍁🍁🍁🍁🍁
و كلمه (#خناس ) صيغه #مبالغه از مصدر (خنوس ) است كه به معناى #اختفاى بعد از #ظهور است.
بعضى گفته اند: #شيطان را از اين جهت خناس خوانده كه به طور #مداوم آدمى را وسوسه مى كند، و به محضى كه انسان به #ياد_خدا مى افتد پنهان مى شود و #عقب مى رود، باز همينكه انسان از ياد خدا #غافل مى شود، جلو مى آيد و به وسوسه مى پردازد.
🍁مفهوم واژه (وسواس) و (خناس)🍁
در کتاب #مجمع البیان آمده که
کلمه (#وسواس)
به معنای #حدیث_نفس است.
بنحوی که گویی صدایی #آهسته است که بگوش میرسد.
کلمه #خناس
به معنای #اختفای بعد از #ظهور است.
🍁 علت نامگذاری شیطان به خناس🍁
#شیطان را از این جهت #خناس خوانده که به طور #مداوم آدمی را وسوسه می کند و به محضی که انسان به #یاد_خدا می افتد پنهان می شود و #عقب می رود.
باز همینکه انسان از یاد خدا #غافل می شود، #جلو می آید و به وسوسه می پردازد.
الذی یوسوس فی صدور الناس5⃣
⬅️ اين جمله #صفت (وسواس خناس ) است و مراد از (صدور ناس ) #محل_وسوسه_شيطان است، چون #شعور و ادراك آدمى به حسب استعمال شايع، به #قلب آدمى نسبت داده مى شود كه در قفسه #سينه قرار دارد، و قرآن هم در اين باب فرموده : (و لكن تعمى القلوب التى فى الصدور).
🍁🍁🍁🍁🍁
من الجنه و الناس6⃣
اين جمله #بيان (وسواس خناس ) است، و در آن به اين معنا اشاره شده كه بعضى از مردم كسانى هستند كه از شدت #انحراف، #خود شيطانى شده و در زمره شيطانها قرار گرفته اند، همچنان كه قرآن در جاى ديگر نيز فرموده:
(شياطين الانس و الجن ).
و اما اينكه بعضى گفته اند كه كلمه (#ناس ) هم بر جماعتى از #انسانها اطلاق مى شود و هم بر جماعتى از #جن، و جمله (من الجنه و الناس) بيانگر اين معناى #اعم است، سخنى است بى دليل كه نبايد بدان اعتناء نمود.
🍁🍁🍁🍁🍁
همچنين به اين سخن كه بعضى گفته اند كه: كلمه (والناس) #عطف است بر كلمه (وسواس)، و معناى عبارت اين است كه:
پناه مى برم به خدا از شر وسواس خناس كه از طائفه جن هستند، و از شر مردم.
چون اين معنايى است كه همه مى دانند از فهم بدور است.
🍁 تأیید و یاری خداوند بوسیله فرشته در برابر وسواس خناس 🍁
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرموده:
هيچ #مومنى نيست مگر آنكه براى قلبش در سينه اش #دو گوش هست، از يك گوش فرشته بر او مى خواند و مى دمد، و از گوش ديگرش #وسواس خناس بر او مى خواند، خداى تعالى به وسيله فرشته او را #تأييد میكند، و اين همان است كه فرموده:
(و ايدهم بروح منه; ايشان را به روحى از ناحيه خود تأييد مى كند).
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_ناس #قسمت_چهارم
#تفسیر_المیزان
🍁بحث روایتی سوره ناس🍁
(روایتی درباره شأن نزول، مراد از (وسواس) و وسواس و تسویلات آن)
⬅️ در #مجمع البيان است كه ابو خديجه از امام #صادق(ع) روايت كرده كه فرمود: #جبرئيل نزد رسول خدا(ص) آمد در حالى كه آن جناب #بيمار بود، پس آن جناب را با #دو سوره (قل اعوذ) و #سوره(قل هو الله احد) #افسون نموده، سپس گفت:
(بسم الله ارقيك و الله يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك؛ من تو را به نام خدا #افسون مى كنم، و خدا تو را از هر #دردى كه آزارت دهد #شفا میدهد، بگير اين را كه گوارايت باد)
پس رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) گفت: (بسم الله الرحمن الرحيم
قل اعوذ برب الناس...
🍁🍁🍁🍁🍁
و باز در #مجمع البيان است كه از #انس بن مالك روايت شده كه گفت: #رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود:
#شيطان پوزه خود را بر #قلب هر انسانى خواهد گذاشت، اگر انسان به #ياد_خدا بيفتد، او مى گريزد و دور مى شود، و اما اگر خدا را از ياد ببرد، دلش را میخورد. اين است معناى #وسواس خناس.
🍁🍁🍁🍁🍁
و در همان كتاب آمده كه #عياشى به سند خود از #ابان بن تغلب، از جعفر بن محمد (عليهماالسلم) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده: هيچ #مومنى نيست مگر آنكه براى قلبش در سينه اش #دو گوش هست، از يك گوش #فرشته بر او مى خواند و میدمد، و از گوش ديگرش #وسواس خناس بر او مى خواند، خداى تعالى به وسيله فرشته او را #تأييد میكند، و اين همان است كه فرموده: (و ايدهم بروح منه؛ ايشان را به روحى از ناحيه خود تأييد مى كند).
🍁🍁🍁🍁🍁
و در #امالى_صدوق به سند خود از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: وقتى آيه (و الذين اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم )، نازل شد، #ابليس به بالاى كوهى در #مكه رفت كه آن را كوه #ثوير مى نامند. و به بلندترين آوازش #عفريت هاى خود را صدا زد، همه نزدش جمع شدند، پرسيدند: اى #بزرگ ما مگر چه شده كه ما را نزد خود خواندى؟
گفت: اين آيه نازل شده، كداميك از شما است كه اثر آن را #خنثى سازد، عفريتى از شيطانها برخاست و گفت: من از اين راه آن را #خنثى مى كنم. شيطان گفت: نه، اين كار از تو بر نمى آيد. عفريتى #ديگر برخاست و مثل همان سخن را گفت، و #مثل آن پاسخ را شنيد.
🍁🍁🍁🍁🍁
#وسواس_خناس گفت: اين كار را به من واگذار، پرسيد از چه راهى آن را #خنثى خواهى كرد؟
گفت: به آنان #وعده مى دهم، آرزومندشان مى كنم تا مرتكب #خطا و گناه شوند، وقتى در گناه واقع شدند، #استغفار را از يادشان مى برم.
شيطان گفت: آرى، تو به درد اين كار مى خورى، و او را #موكل بر اين ماموريت كرد، تا روز #قيامت.