فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️از مشکلات کتب کلامی شیعه در مقابله با اهل سنت
🔹اینکه گفته شود" هر حدیثی که در کتب اهل سنت را باید آنها قبول کنند "یک مغالطه است
🔹آنها احادیث را قبول دارند ولی برداشت علمای شیعه را از این احادیث قبول ندارند
🔹ورود روایت در کتب حدیثی مطلبی است و برداشت کلامی از این روایات مطلبی دیگر
#تأمل
#وحدت
#اهل_سنت
#کلام
#شیعه
#امامت
#ولایت
#سید_کمال_حیدری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی در باب تحدی و اعجاز ذاتی قرآن
❓سوالی مهم
🔹آیا عجز ما از ساخت سوره ای مثل قرآن منطقا آسمانی بودن این کتاب را اثبات می کند ؟
قرآن در موارد مختلف مخالفین خود را به هماوردی دعوت کرده که از آن به تحدی یاد می شود.در پنج آیه به بحث تحدی اشاره شده و در هریک به شیوه های مختلفی تحدی شده است.
🔹ممکن است در دوره ای خاص مثلا زمان حیات پیامبر اسلام و یا حتی عصر حاضر کسی نتواند سوره ای مثل قرآن بیاورد اما احتمال تحقق این امر در آینده ای نزدیک یا دور منتفی نیست.
حتی ممکن است فردی_خاص که قصد پاسخ دادن به تحدی قرآن را دارد اکنون از ساختن متنی مانند قرآن عاجز باشد اما همین فرد سالها بعد از عهده این کار برآید .
🔹 بنابراین، تقاضای قرآن از مخالفان (که اگر نتوانستید سوره ای مثل قرآن بیاورید باید تسلیم شوید و ایمان بیاورید) درخواستی قابل تامل است .
برای اثبات معجزه بودن قرآن،حداقل باید به نحوی اثبات شود که هیچ انسانی در هیچ عصری نتوانسته و نخواهد توانست سوره ای مثل سوره های قرآن بیاورد.
در حالی که چنین مدعایی نه تنها قابل اثبات نیست، بلکه از دیدگاه بسیاری از مخالفان موارد نقض فراوانی دارد.
🔹با روشی که قرآن برای اثبات معجزه بودن خود در پیش گرفته است، بسیاری از اندیشمندان، هنرمندان،شاعران، مخترعان، و... میتوانند ادعای پیامبری کرده و آثار خود را معجزه بنامند!
🔹حتی فرض کنیم تا روز قیامت هم کسی نتواند متنی مثل قرآن بیاورد، به لحاظ منطقی نتیجه ای که می توان گرفت اینست که : پیامبر اسلام هزاران سال پیش کتابی آورد که هیچ بشری نتوانست نظیر آن را بیاورد همین و بس! یعنی باز هم وحیانی بودن قرآن اثبات نمی شود.
🔹از نظر عقلی محال نیست که یک انسان باهوش، با اتکاء به استعداد و نبوغ ذاتی و ذوق هنری وادبی خود،اثری را به یادگار بگذارد که تا روز قیامت هم کسی نتواند مثل آن را بیاورد و چون چنین فرض و احتمال معقول است تحدی قرآن باز محل تامل است.به نظر می رسد حتی شکست قطعی مخالفان نیز چیزی را اثبات نمی کند.
🔹خلاصه اینکه "نتوانسته اند" هرگز دلیل بر "نخواهند توانست "نمی کند . حتی اگر معلوم شود که بشر هرگز نمی تواند متنی مثل قرآن بیاورد، فقط غیربشری بودن قرآن اثبات می شود نه الهی بودن آن. چرا که غیربشری بودن معادل یا ملازم الهی بودن نیست.
#اعجاز_قرآن
#نبوت
#قرآن
#تأمل
#کلام
#وحی
#کلام_جدید
#معجزه
#تحدی
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ضرورت تفکیک بین حقیقت دین و قرائتهای عالمان از دین -بخش دوم
🔹 محاله در مقام اثبات فردی غیرمعصوم اثبات کنه که استنباط او از دین مطابق با دین هست
🔹نمیخواهم بگویم که هر چیزی که ما به آن رسیده ایم مخالف دین است بلکه امکان تطابق و راهی به واقع وجود ندارد
🔹در زمان حضور امام معصوم هم همینطور هست! چرا که هر کسی امکان تشرف به محضر معصوم برای هر استنباط را ندارد
🔹لذا هر حکمی که دست ما هست حکم ظاهری است
#سید_کمال_حیدری
#آزاد_اندیشی
#تحمل_مخالف
#تأمل
#استاد_خسروپناه
#معرفت_دینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
مومن شوخ و بامزه است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️وحی پیشینی
♦️از گذشته دور تاكنون، نظر غالب يا تمام متكلمين و اندیشمندان اسلامی بر آن بوده است كه، پيامبر(ص) به وسيله «ارتباط مستقيم با خداوند، يا به واسطه فرشتگان، یا ورای حجاب»، با خداوند متعال در ارتباط بوده یا سخن گفته است؛ و وحی الهی و قرآن را، از این طریق دريافت كرده است.
.
♦️اين فرض يا نظريه قدیمی، اشكالات اساسى متعددی دارد؛ كه برخی از آنها در اديان پيش از اسلام، و نيز میان فیلسوفان متقدم و متأخر، مطرح بوده؛ و هر روز، پیچیدهتر گشته است.
یکی از این اشکالات، چگونگى «ارتباط مجرد و غير مجرد» و نيز، مسأله "سنخيت" میان آنها است.
.
♦️براى حل اين مشكل اساسی، "نظريه وحى پيشينى" قابل ارائه است.
در اين نوع تبیین از وحى، پيامبر(ص) پس از تولد و در طول دوران زندگى خود، هيچ ارتباطى مستقیمی با خداوند و فرشتگان، و به طور کلی با ماوراء طبیعت، نداشته است.
.
♦️وحیِ پیشینی، به این معنا است که؛ پیامبر(ص) در زمان تولد خود، به همراه اطلاعاتی از پیش تعبیه شده و ژنتیکی، به دنیا آمده است؛ یعنی در مغز و حافظۀ خود، حامل کل متن و لفظِ وحی و قرآن، بوده است؛ و در زمان بعثت خود، اولین رخدادِ "یادآوری" برخی از آیات قرآن کریم، برای وی، واقع شده است.
پس از آن نیز، بنا به رویدادها و اتفاقات زمانی و مکانی خاص دوران حیاتشان، به مرور، بقیه آیات قرآن، که محفوظ در مغز ایشان بوده است، از حافظۀ مغزِ پیامبر(ص)، برایشان یادآوری شده است.
.
♦️نکته
اين نظريه وحی پیشینی، با نزول دفعى و تدريجى قرآن، همخوانى دارد. از سوی دیگر، منافاتی نیز با «محتوای قرآن» و «تاریخ قرآن» ندارد
#تأمل
#کلام
#وحی
#نبوت
#کلام_جدید
#قرآن
#اعجاز_قرآن
#معجزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
کسی که به زواید بپردازد هدف مطلوب خود را از دست بدهد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ یک مغالطه شایعِ مخالفین، علیه آیت الله حیدری
🔹نقد "معرفت دینی" و "اجتهادِ" مجتهدین، غیر از نقد "اصل دین" است!
🔹دین الهی معصوم و خطاناپذیر است، اما برداشت و قرائت عالمان از دین، به جهت بشری بودن، خطاپذیر و قابل نقد و ابطال است!
🔹اگر کسی نظرات علما را مقدّس قلمداد کرد، دیگر نمی تواند به نحو آزاد و مستقل فکر کند
#سید_کمال_حیدری
#آزاد_اندیشی
#تحمل_مخالف
#تأمل
#استاد_خسروپناه
#معرفت_دینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️اشتباهات پیامبر
.
🔹تاریخ شیعه، تاریخ پر فراز و فرودی است. به عنوان نمونه، علمای مهم شیعه در قرن سوم، هر کسی را که قائل به عدم «سهو نبی» مثلاً در رکعات نماز بود؛ غالی و غلو کننده در عقائد میدانستند، و او را از خود طرد یا تبعید میکردند.
🔹 اکنون در دورانی هستیم که غالب علمای شیعه، به عدم سهو نبی (حتی در مسایل ساده) قائلند، و کسی آنها را غالی و غلو کننده نمیداند؛ و حتی اگر کسی همفکر آنها نباشد، وی را بیمعرفت میخوانند.
.
♦️نکته
🔹یک
تمامی صفاتِ انسانی، و به تبع، صفات پیامبران و امامان، «طیفی - تشکیکی» یا به تعبیر سادهتر، رتبهای هستند.
🔹دو
مهمترین سؤالات و ابهامات در صفاتِ پیامبران و امامان، تبیین مقدار این رتبه، برای ایشان میباشد.
🔹سه
دو گروه تلاش دارند که رتبه پیامبر و امام را تا حد صفات الهی بالا ببرند:
اول، علاقمندان عاطفی پیامبر(ص) و مخصوصاً امامان.
دوم، متکلمینِ تاریخ گریز؛ که مجرد از گزارشات تاریخی، درصدد تبیین عقلی صفات ایشان، و توجیه تاریخ هستند.
ایشان غالباً در تنگناهای مباحث کلامی، برای فرار از مشکلی، دست به «آفرینش» مشکل دیگری میزنند.
🔹چهار
برای تأمل بهتر پیرامون مسأله سهو پیامبر یا امام، برخی از مراتب سهو برای ایشان به زبان ساده بیان میشود:
🔹۱- سهو در کلام عادی و روزمره؛ مانند اینکه پیامبر نان میخواهد و اشتباهاً میگوید خرما دارید؟ به عبارت دیگر، همان «اشتباه لپی» خودمان.
🔹۲- سهو در نظرات یا قضاوتها؛ مثلاً پیامبر در کوچه، حسن را دیده؛ اما تصور نموده است که حسین است.
🔹۳- سهو در اعمال عبادی؛ مثلاً پیامبر نماز چهار رکعتی را، با فراموشی، دو رکعت خوانده است.
🔹۴- سهو در تفسیر تعالیم و دستورات دینی؛ مثلاً فریضه زکات، یک بیستم بوده و پیامبر اشتباهاً آن را یک دهم، تفسیر نموده است
🔹۵- سهو در دریافت یا ابلاغ وحی قرآنی؛ (چه در الفاظ و چه در مفاهیم).
🔹۶- عدم «امکان عقلی» سهو برای پیامبر.
🔺پ.ن
ابن ولید قمی، شیخ صدوق، سیدِ مُرتَضی، فضل بن حسن طبرسی و محمدتقی شوشتری، از طرفداران نظریه سهوالنبی هستند.
#تأمل
#کلام
#سهو_النبی
👇👇
@Taammolate_talabegi