eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر بدانیم دنیا دائم در حرکت و تغییر هست، پس باید به یک واحدی تکیه کند / اگر کسی پیوندش با خدا ثابت است، عنایت الهی هم نسبت به او ثابت است 🔹 امیرالمومنین در کلمه دیگری بیان می دارند که وضع دنیا این است که «إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْیا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَیرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِه‏»؛ وضع دنیا و مردم دنیا این است که اگر دنیا به کسی رو کرد خیلی از فضائل و برکاتی که مال دیگران است بنام او ثبت می کنند و اگر دنیا از کسی رو برگرداند فضائل او را هم به نام دیگران می نویسند با اینکه این فضیلت ها را ندارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر بدانیم دنیا دائم در حرکت و تغییر هست، پس باید به یک واحدی تکیه کند / اگر کسی پیوندش با خدا ثابت است، عنایت الهی هم نسبت به او ثابت است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:  
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 115 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: سید رضی(رضوان الله تعالی علیه) در حکمت 115 نهج البلاغه نقل میکند که «وَ قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع كَیفَ نَجِدُكَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ» از وجود مبارک حضرت سؤال شد ما چگونه شما را می یابیم؟ «قَالَ كَیفَ یكُونُ حَالُ مَنْ یفْنَى بِبَقَائِهِ وَ یسْقُمُ بِصِحَّتِهِ وَ یؤْتَى مِنْ مَأْمَنِه‏»؛ ظاهراً سائل عبدالله بن جعفر است که سؤال می کند ما چگونه شما را بیابیم تا از سنت و سیرت شما، خود و جامعه را اصلاح کنیم، وضع اخلاقی ما نسبت به خودمان و جامعه حل بشود؟ وجود حضرت امیر(سلام الله علیه) در جواب عبدالله بن جعفر فرمود: کسی که در حینی که باقی است و زندگی اش را ادامه می دهد، دارد از بین می رود و در حالی که صحیح است بیمار می شود و در حالی که احساس امنیت می کند آسیب می بیند، حالش چگونه باید باشد؟! 🔹 ایشان در توضیح این جملات بیان داشتند: بهشت عالمی ثابت و دار البقاء است، انسان در بهشت، ثابت است چون بهشت جای دگرگونی نیست اما این دنیا، جهان حرکت است، هم انسان در درون و بیرون متحرک است و یکسان نیست، هم جهان خارج مرتّباً در سیلان و حرکت است و هم پیوند این دو متحرّک، متحرّک است، این گونه نیست که رابطه انسان با جهان یا رابطه جهان با انسان همیشه یکسان باشد. چون خود جهان در تغییر است، یک؛ چون خود انسان در تغییر است، دو؛ این دو تا متغیر چون حرکت های اینها یکسان نیست الا و لابد برخورد اینها هم متغیر است، این سه. 🔹 معظم له ادامه دادند: ما با سه حرکت متغیر روبرو هستیم همان حرکتی که در درون انسان، انسان کودک را بالغ و رشید می کند، همان حرکت است که فرتوت و فرسوده می کند و به دیار مرگ می برد. همین دنیایی که بالنده است و بهاری دارد، پاییز و زمستانی هم دارد سرد و گرمی هم دارد. فرمود ما یک مثلثی داریم که هر سه ضلعش در دگرگونی است. بنابراین شما چه توقعی دارید که ما همیشه سالم باشیم؟ چون از همان راهی که سلامت پیدا می شود بیماری هم یافت می شود و از همان راهی که حیات پیدا می شود مرگ پیدا می شود. همان راهی که امنیت پیدا می شود ناامنی پیدا می شود! 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: اینگونه از بیانات نورانی را گاهی حضرت در جواب سؤال افراد بیان داشته اند و گاهی خود حضرت امیر بدون اینکه کسی از او بپرسد دنیا را تعریف می کند می گوید شما اصلاً نمی دانید کجا می روید: «نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِه‏»، هر نفسی که می کشید یک قدم به قبر نزدیک می شوید. نه آینده را می دانید نه این قدمها را بررسی می کنید. اگر کسی اهل حساب باشد این فرورفتن و فرو آمدن نفس را های و هوی الهی میداند. از طرفی دیگر وضع دنیا را بخواهید حساب بکنید اینطور نیست که وضع دنیا یک وضع حکیمانه باشد، دنیا جای آزمون است. 🔹 ایشان اظهار داشتند: امیرالمومنین در کلمه دیگری بیان می دارند که وضع دنیا این است که «إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْیا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَیرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِه‏» وضع دنیا و مردم دنیا این است که اگر دنیا به کسی رو کرد خیلی از فضائل و برکاتی که مال دیگران است بنام او ثبت می کنند و اگر دنیا از کسی رو برگرداند فضائل او را هم به نام دیگران می نویسند با اینکه این فضیلت ها را ندارد. 🔹 ایشان سپس ادامه دادند: اگر دنیای طبیعی را بشناسی که حرکتهای گوناگونی دارد، این سه ضلع مثلث دائماً در تغییر است، دنیا یک ضلع، انسان در درون و بیرون یک ضلع دیگر، رابطه جهان و انسان ضلع سوم، هر سه ضلع در تغییر و دگرگونی است هیچ چاره نیست که انسان به یک واحدی تکیه کند. این است که اگر کسی موحد بود هم پیوندش با خدا ثابت است هم عنایت الهی نسبت به او ثابت است هم این دو تا پیوندها در ثبات برقرار دارد این ﴿فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ وَ جَنَّةُ نَعیمٍ﴾ دائماً راحت است. لذت زندگی را فقط مردان الهی چشیدند و می چشند، راحت اند، هیچ نگرانی که چه خواهد شد و چه می شود، چه کسی می آید و چه کسی می رود، ندارند. 🔹 معظم له بیان داشتند: عده ای از بزرگان طرزی زندگی کردند که در تمام مدت عمر ای کاش نگفتند، چون می دانستند که همه با نظم اداره می شود. بودند اما دیگران با سه ضلع سیال روبرو هستند لذا همیشه در زحمت هستند و نگرانی های درونی دارند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/06/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان یتیمان ... در روایات نیز معارف و رهنمودهای فراوانی درباره یتیمان آمده است كه در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می ‌شود. یتیم ‌نوازی رسول خدا (ص) فرمود: خدا بر نیكی به یتیمان به سبب جدایی آنان از پدرانشان ترغیب فرمود، پس هركس از آنان حفاظت کند خدا از وی حفاظت می‌کند. [1] امیرموٴمنان (ع) هم فرمود: خدا را، خدا را درباره یتیمان در نظر داشته باشید تا مبادا دهانشان از غذایتان محروم شود و در حضور شما تباه شوند. [2] [1]. ... حَثَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی بِرِّ الْیتَامَی لإنْقِطَاعِهِمْ عَنْ آبَائِهِمْ، فَمَنْ صَانَهُمْ صَانَهُ اللَّه (التفسیر المنسوب إلی الامام العسكری ع، ص338؛ بحار الانوار، ج72، ص12). [2]. اللَّهَ اللَّهَ فِى الأَیتَامِ! فَلا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لا یضِیعُوا بِحَضْرَتِكُمْ (الكافى، ج7، ص51). 📚 مفاتیح الحیات ص 402 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
خون شهدا را باید در عمل حفظ کنیم 🔹
 آیت الله العظمی جوادی آمل:  
برای حفظ ارزش ها و حفظ خون شهداء، دو اصل لازم است: یکی ... [اینکه] ‏این آثار حفظ شود، این کار خوبی است چرا که اینها آثار دینی ماست و باید حفظ کنیم و به آیندگان برسانیم ولی اصل دوم این است که این ‏خون شهداء را باید در عمل هم حفظ کنیم، مرحله اول برای تاریخ لازم است اما اگر بخواهد بماند، باید عمل شود تا حفظ شود، این دو کار ‏همزمان با هم لازم است!‏ 🔹 ما باید خودمان را به خدا بسپاریم، به مقداری که می فهمیم و وظیفه داریم نیز درست عمل کنیم! 📚 دیدار جمعی از اعضای ستاد بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس با حضرت استاد تاریخ: 1401/10/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
خودباختگی
🔹 ما در عصر مغول، بدتر از چه داشتیم؟! یک عده حکما و بزرگان و اینها بودند که خانه نشین شدند، یک عده مؤمنینی بودند در بازار و غیربازار که آنها هم خانه نشین شدند، یک عده میدان دار شدند. 🔹 ببینید مرحوم می فرماید اینها که میدان دار شدند چه کار کردند؛ فرمود اینها
«ینتفون لحا هم»
! این مغول ها صورتهایشان مو ندارد؛ عده ای برای اینکه خودشان را به آنها نزدیک کنند، صورتشان را تیغ نمی کردند بلکه نخ می کردند که مو در نیاید! برای اینکه به مغول نزدیک بشوند این کار را می کردند! 🔹 این افراد هستند، همیشه هم بودند؛ اما در قبال، متدینین فراوانی در بازار بودند در مراکز علمی بودند ولی آنها صدایشان به جایی نمی رسید. اگر _ خدای ناکرده _ حکومت نکند و حکومت نکند، یک عده برای اینکه به دنیایشان برسند، صورت را نخ می کنند که شبیه مغول بشوند! این بیان نورانی حضرت امیر است که فرمود مبادا اختلاف پیدا بشود! اگر ـ خدای ناکرده ـ اختلاف پیدا شد بیگانه طمع می کند ولی اگر باشد بیگانه طمع نخواهد کرد؛ این معیار بقا و دوامِ یک نظامِ مشترکِ بین دولت و ملت است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/09/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم سوگواری به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. زمان: یکشنبه دوم مهر ماه 1402 ساعت 10:30 مکان: قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19، پلاک7 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بیست و هفتمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
بیست و هفتمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، منتشر شد. مقالات این شماره از فصلنامه به این ترتیب است: • پژوهشی درباره مبانی قرآنیِ آداب معاشرت با تأکید بر دیدگاه‎های آیت‎الله جوادی آملی • اخلاق خدمت در سیره و آموزه‌ رضوی • نشانه ‎شناسی شکر و تبیین حد نصاب آن با تکیه بر منابع اسلامی • بررسی تطبیقی جایگاه ایثار در تربیت اخلاقی از نگاه اسلام و یهود • معناشناسی دنیا و زیست زاهدانه در اندیشه حسین بن سعید اهوازی؛ مروری بر تاریخ اخلاق روایی شیعه در سده سوم • عوامل توفیق معراج ‌السعاده در اقناع مخاطب ↙️ علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات، به سامانه نشریه اخلاق وحیانی به آدرس Ethics.isramags.ir مراجعه و فایل کامل مقالات را دریافت نمایند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-9-92 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان یتیم ‌نوازی ... رسول خدا (ص) فرمود: برترین خانه‌ های شما خانه ‌ای است كه در آن به یتیمی نیكی می ‌شود و بدترین خانه ‌های شما خانه ‌ای است كه در آن بر یتیم بدی می ‌شود. [1] [1]. خَیرُ بُیوتِكُمْ بَیتٌ فِیهِ یتِیمٌ یحْسَنُ إِلَیهِ وَ شَرُّ بُیوتِكُمْ بَیتٌ یسَاءُ إِلَیه (مستدرك الوسائل، ج2، ص474). 📚 مفاتیح الحیات ص 402 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مهم‌ ترین و اصلی ‌ترین رسالت انبیا، نشر توحید است / موحّدانه زندگی کنیم، موحّدانه مسئولیت‌ بپذیریم و اجرا کنیم، موحّدانه رحلت کنیم ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) به گزیده ای از سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی درباره آن امام همام اشاره می کنيم. آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به حدیث گرانبهایی از امام حسن عسکری علیه السلام، بیان می دارند: از وجود مبارك امام حسن عسگری (سلام الله) علیه نقل شده كه دو خصلت هست كه بالاتر از آنها فرض ندارد: 1️⃣ یكی ایمان به خدا 2️⃣ دیگری خدمت سالم به جامعه رساندن ... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/647335 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 مرکب وصال

▫️ کسی که شب، هنگام سحر برمی ‌خیزد و حداقل به فکر است، چنین فردی در روز نه بی ‌راهه می ‌رود نه راه کسی را می ‌بندد! هیچ راهی نیست برای نجات خودمان و نجات جامعه، مگر ! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مرکب وصال

▫️ ما مرتب در سیر هستیم، اگر مرتب در سیر هستیم که پیام قرآن کریم این است، زاد و توشه می‌ خواهیم. بیان نورانی این است که «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَک إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ‏»؛ فرمود این سفر این وصول این ملاقات, یک سفر طولانی است، سفر طولانی را پیاده و بدون مرکب رفتن بسیار سخت است؛ خیلی طول می‌کشد، خستگی خیلی زیاد دارد، واماندگی در راه خیلی زیاد است، مرکب این راه است. فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَک إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ‏» _ «امتطاء» یعنی مطیه گیری؛ «مطیه» آن مرکب راهوار است _ فرمود آن مرکب راهواری که راکب خود را به سلامت به مقصد می‌رساند است. ▫️ کسی که شب، هنگام سحر برمی ‌خیزد و حداقل به فکر است، چنین فردی در روز نه بی ‌راهه می ‌رود نه راه کسی را می ‌بندد! هیچ راهی نیست برای نجات خودمان و نجات جامعه، مگر ! فرمود این سفر بدون مرکب نمی ‌شود، مرکب هم همین است: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَک إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ‏». ▫️ این را هم مطمئن باشید که طلبه یا دانشجویی که اهل این راه نیست یا یک می شود یا یک ! او به جایی برسد که به جامعه خدمت بکند نیست؛ حواستان جمع باشد! به هر حال سرمایه‌گذاری می‌ خواهد. آپارات: https://aparat.com/v/UlDin یوتیوب: https://youtu.be/jpVGOf716TQ 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/12/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 شهیر صعود
▫️ یک مسافر به هر حال می ‌خواهد و ره‌ توشه ‌اش را آیه سوره مبارکه «بقره» مشخص کرد: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾؛ مگر می ‌شود مسافر، بدون زادراه حرکت کند؟! فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾. ، زاد راه است. ▫️ اما هر مسافری سواره نیست، هر انسان پارسایی سواره نیست! بعضی ‌ها باتقوا هستند ولی پیاده ‌اند و لنگان لنگان می ‌روند و بعضی ‌ها باتقوا هستند و سواره می‌ روند. وجود مبارک فرمود این راه را بخواهی لنگان لنگان بروی، به مقصد رسیدنت بسیار سخت است، یک مرکَب خوب تهیه کن که تو را سریع برساند؛ فرمود وصول به خدا بدون مرکَبِ ممکن نیست: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ». ▫️ فرمود مرکَب راه وار خوبی است؛ تو لنگان لنگان بروی، ولو با تقوا هستی و زادراه به همراه تو هست اما چه وقت می خواهی برسی؟! برای اینکه زودتر و بهتر به مقصد برسی، تنها راه آن نماز شب است: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ». ▫️ سَحرها برخیزید! البته كسی كه جوان است یا سالمند است و سحرخیزی برای او دشوار است، مقداری از نماز شب را می ‌تواند قبل از نصف شب بخواند و برخی‌ ها هم می‌ توانند همه نماز شب را قبل از نصف شب بخوانند؛ ولی این مركب را باید تهیه كرد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اساس عبادت

▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارك رسیده است كه «لَیسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ فی أمرِ اللّه ِ»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اساس عبادت

▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارك رسیده است كه «لَیسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ فی أمرِ اللّه ِ» عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند, روزه ‌های زیاد بگیرد البته نماز واجب مشخص است نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در بكند! ▫️ فرمود آن تفكّر است آن مقصدشناسی است و مقصودیابی, بحث‌ های توحیدی, معرفت خدا, اسمای حسنای الهی, صفات ذاتی حق, معنای تجلّی و فعل خدا, معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر است و درایت. این اگر با همراه باشد انسان هم راه را طی می ‌كند هم به مقصد می ‌رسد هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می ‌كند. 📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام) - سروش هدایت، ج7، ص245. تاریخ: 1391/02/11 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان یتیم‌نوازی پیامبر ص: عبدالله بن جعفر می ‌گوید: به یاد دارم هنگامی كه رسول خدا ص بر مادرم وارد شد تا خبر شهادت پدرم را به وی بدهد در حالی كه به او می ‌نگریستم او بر سر من و برادرم دست می ‌كشید و اشك ‌ها به گونه ‌ای از چشمانش جاری بود که از محاسنش می‌ چكید. سپس گفت: خدایا! جعفر به پاداشی نیكو رسیده است. تو در میان فرزندانش جانشین او باش؛ نیكوتر از جانشینی تو در میان فرزندان هر یك از بندگانت. سپس فرمود: ای اسماء! آیا به تو بشارت ندهم؟ گفت: آری، پدر و مادرم فدایت. فرمود: خدای عزیز برای جعفر دو بال قرار داد تا با آن‌ها، در بهشت پرواز كند. [1] [1]. (مسكن الفوٴاد، ص106). 📚 مفاتیح الحیات ص 402 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 بلوغ عقل

🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بلوغ عقل

🔸 اولین کار وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است که مکتب را جهانی می ‌کند؛ یعنی ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را عملی می ‌کند ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ را عملی می ‌کند «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» که به حسب ظاهر جمله خبریه است ولی در حقیقت به داعی انشا القا شده است را عملی می ‌کند. هم‌زمان که در صدد برجسته ‌کردن است، جامعه را هم به بهترین تمدن می ‌رساند. 🔸 سرّ این دو موفقیت که وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم أفضل صلوات المصلین) هم موفق می شود که ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را پیروز کند و هم ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ را بر تمام مکتب ‌های فلسفی، کلامی، نحله ‌ها و ملت ‌ها، مللی که موجود است، نحلی که ساخته شده است و مانند اینها پیروز کند، آن است که این جامعه را ﴿خَیرُ الْبَرِیة﴾ کرده است و جامعه را عقلانی کرده است؛ با ، هم ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ﴾، عُلیا می ‌شود و هم مکتب اسلام، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ می‌ شود. 🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود که را القا می ‌کند و مردم می ‌پذیرند، آن ‌گاه همزمان، هم مکتب بالا می ‌رود هم ملت متمدن خواهد شد. آپارات: https://aparat.com/v/v4bZD 📚 پیام به مناسبت ولادت حضرت حجت (سلام الله علیه) – نیمه شعبان تاریخ: 1399/01/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد. به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس فقه حضرت استاد ـ مبحث قضا و شهادت از روز دوشنبه 3 مهر ماه 1402 در مسجد اعظم قم شروع خواهد شد. 🔹 درس خارج فقه -مبحث قضا و شهادت 🔹 مکان: مسجد اعظم قم 🔹 زمان: ساعت 9 صبح سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir لینک شرکت در کلاس: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli کانال دروس: 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 خاتم اوصیاء
🔸 اگر انبیای گذشته هر كدام دارای اعجاز خاص بودند، همه آن معجزات با دست توانمند ظهور می ‌كند، زیرا هدف همه انبیا را او باید اجرا كند؛ او باید سرزمین مرده را با زنده كند. مصداق این كریمه، وقت ظهور آن حضرت عملی می‌ شود؛ خدای سبحان فرمود: ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾ یعنی بدانید خداوند، زمین مرده را زنده می ‌كند. 🔸 امامان معصوم در ذیل این آیه چنین تفسیر كرده ‌اند که یعنی زمینی كه به وسیله مرده بود، به وسیله زنده می ‌شود. وقتی ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور كرد، سراسر عالم را توحید و عدل، زیر پوشش خود می ‌گیرد؛ زمینی كه با شرك مرده بود با توحید زنده می ‌شود، سرزمینی كه با ظلم مرده بود با عدل زنده می ‌شود؛ ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾. چون عدل ، جهانی است، باید معجزات همه انبیا را یكجا داشته باشد، تا در مورد لزوم از همه آن معجزات بهره ببرد، لذا هیچ انسان كاملی همانند ، وارث انبیا و ائمه گذشته نیست؛ منتها این ، مخزن همان خاتم الانبیاء است. 📚 سخنرانی عمومی - آمل تاریخ: 1363/02/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra