eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴
بر کرانه فرات
جلسه سوم 👈 به حضرت عرض كردند شما كه از قدرت ولایت و اعجاز برخوردارید، فرشته ‌ها و جنیان كمك خود را به شما عرضه كرده ‌اند، شما چرا از این قدرت ‌های غیبی مدد نمی‌ گیرید و به حیات تبهكاران خاتمه نمی ‌دهید؟! فرمود این‌ كار نیست كه ما از قدرت غیب مدد بگیریم، می ‌خواهیم به جایی برسد كه این آیه عمل شود ﴿لِیهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیى مَنْ حَی عَنْ بَینَةٍ﴾. ما می ‌خواهیم مردم را با روشن كنیم و اگر كسی علیه ما به نبرد برخاست، بعد از قیام حجّت باشد. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/19 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم دوری از عذاب خدا: رسول خدا (ص) فرمود: خدای متعالی بندگانی دارد كه آن‌ها را برای رفع نیازهای مردم اختصاص داده است. مردم در نیازمندی ‌هایشان به آنان پناه می ‌برند. اینان از عذاب الهی در امان ‌اند. [1] [1]. إنّ لِلّهِ تَعَالیٰ عِباداً اخْتَصَّهُمْ بِحَوَائِجِ النَّاسِ یفْزَعُ النّاسُ إلَیهِمْ فى حَوَائِجِهِمْ. أولَئِكَ الآمِنُونَ مِنْ عذابِ الله (الجامع الصغیر، ج1، ص358). 📚 مفاتیح الحیات ص 495 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩
ویژه برنامه حماسه و حکمت حسینی

▪️ جلسه چهارم: آزادی و آزادگی در مکتب حسینی ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/cizjt55 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/u5M_raGzqck 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩
آزادی و آزادگی در مکتب حسینی

▫️ این مکتبِ آزاد و آزادگی و این فرهنگ آزاد و آزادگی، می ‌دهد، آن وقت حسین بن علی فریاد می‌ زند: «أَلَا وَ إِنَّ الدَّعِی ابْنَ الدَّعِی‏»؛ ما نه از صَلَّت هراسناک هستیم و نه به ذلّت تن در می‌ دهیم؛ نه از سیف مسلول هراسناک هستیم و نه به بَردگی رضایت می‌ دهیم. کاری که بنی ‌امیه و اطرافیان آنها کردند، این است که گرفتند، آن وقت شدند سخنگوی مکتب! ▫️ این مکتبِ اسیر، درس اسارت می‌ دهد نه درس آزادگی! وجود مبارک حضرت امیر فرمود ما مکتب را آزاد کردیم. بعد از رحلت و شهادت وجود مبارک حضرت امیر، دوباره همین مکتبِ آزادشده را به اسارت در آوردند؛ اموی دوباره همین فرهنگ را به بَردگی کشید. ▫️ جناب از حکمای بزرگ و سِتُرگ ایران اسلامی است؛ او معاصر مرحوم بوعلی است که رفت و آمدهای فکری داشتند، سؤال‌ ها و جواب ‌هایی داشتند. ایشان در تحقیق ماللهند نقل می ‌کند که بت‌های مُرصّعِ سلاطین بت‌پرست کشورهای فتح شده را، معاویه به عنوان صادرات کشور اسلامی، به کشور هند می ‌فروخت؛ معاویه شده بت ‌فروش! 👈 از نزدیک می ‌بیند که همان جاهلیت است که برگشت. سخن در این نبود که من بیعت نمی ‌کنم ولو شهید بشوم، سخن در این است که اسلامِ بَرده‌ شده را من باید آزاد بکنم و کرد. ▫️ کسی از وجود مبارک امام سجّاد سؤال کرد که در صحنه کربلا چه کسی پیروز شد، فرمود ما! فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛ ما رفتیم را زنده کردیم، را زنده کردیم، را زنده کردیم، را زنده کردیم و برگشتیم؛ ما پیروز شدیم! انسان اگر اینها را خوب بحث کند و بررسی کند، تنها هم که در منزل نشسته است می ‌ریزد! ▫️ اینکه وجود مبارک حضرت فرمود من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم، این ذیل آن است که «أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا یعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یتَنَاهَی عَنْهُ». مهم‌ترین حق، همان ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾؛ آن «لَا یعْمَلُ بِهِ»! آن است که رخت بربست و در ذیل رخت بر بستن توحید، جریان امر به معروف و نهی از منکر به فراموشی سپرده شده است. ▫️ فرمود وضع این است که الآن جاهلیت دارد بر می ‌گردد؛ خلیفه مسلمین که جای پیغمبر را اشغال کرده است شده بت‌فروش! بعد فرمود این‌جا فقط خون لازم است؛ کسی گفت من اسب می ‌دهم، زره می ‌دهم، سپر می ‌دهم، شمشیر و نیزه می ‌دهم، فرمود اینها به درد ما نمی ‌خورد، ما خون می‌ خواهیم! ▫️ ما در چه می‌ خوانیم؟ می ‌گوییم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛ همان دو کاری که پیغمبر داشت: که ـ ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ بود (یک). ـ ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾ بود (دو). حسین بن علی هم خون داد، تا هم را، هم را، هم را ریشه ‌کن کند. ▫️ فرمود کسانی می ‌توانند در نهضت من شرکت کنند که خون بدهند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ»؛ سخن از بذل مال نیست! «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنَا»؛ ـ آن کسی که از ترسِ جهنم می‌ رود، نیست، ـ آن که به امید بهشت می ‌رود، او نیست، ـ آن ‌که «لقاء الله» را می ‌طلبد و بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» به انتظار اوست که ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾، او حسینی است! 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1395/07/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سیاستِ بی دین
▫️ آنها كه فكر می ‌كردند سیاست از دین جداست، همین كه وارد بخش های سیاسی شدند ـ معاذ الله ـ از دین فاصله می‌ گیرند؛ ولی آنها كه بر این باورند كه سیاست از دین جدا نیست، خطوط كلی سیاسی را دین بیان می ‌كند و یك سیاست مدارِ مجتهد می ‌تواند فروعی را از این اصول استنباط بكند، هرگز سیاست‌بازی نمی‌ كنند بلكه سیاستمدار خواهند بود و هر چه سیاستشان عمیق‌ تر شد دیانتشان نیز بیشتر می ‌شود. ▫️ آنها كه فكر می ‌كردند دین از سیاست جداست نظیر علمای وهابیت و مانند آنها، غافل از آن بودند كه این ، هیچ اثری ندارد! آنها خیال كردند با این فكر باطل كه دین از سیاست جداست، سیاست‌بازان قهار هم می ‌گویند سیاست از دین جداست؛ ولی غافل از اینكه اینها از این طرف گفتند دین از سیاست جداست اما آنها از آن طرف گفتند سیاست از دین جدا نیست، لذا سیاست‌بازان، متدینین ساده لوح را وادار كردند تا مطابق آنچه آنها می ‌خواهند عمل كنند و بسیاری از علما را وادار كردند تا مطابق آنچه آنها می ‌خواهند فتوا بدهند. ▫️ بنابراین می‌ شود از این طرف بگویند دین از سیاست جداست و از آن طرف سیاست بگوید من از تو جدا نیستم! یعنی یك آتش‌بس یك طرفه است. الآن علمای سوء وهابیت حجاز می ‌گویند ما كاری با سیاست نداریم اما حاكمان عربستان كه نمی ‌گویند ما كاری با دین نداریم، بلکه به علمای دینی خودشان می‌ گویند طوری از قرآن و روایات بفهمید كه نظام سعودی را حفظ بكند، طرزی فتوا بدهید كه ما برائت از مشركین را منع كنیم، طرزی فتوا بدهید كه حاجیان خیال كنند دین كاری با سیاست ندارد. 👈 می‌ بینید این آتش بس، یك جانبه است؛ یعنی اینها خلع سلاح شدند گفتند دین كاری با سیاست ندارد ولی سیاست‌بازان گفتند سیاست، با دین كار دارد. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1373/03/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 🔻 استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ▫️ نهضت سالار شهیدان و قیام سرور آزادگان به عنوان یک معرفی می شود؛ لذا از آغاز تا انجام جلوه های وحیانی و معصومانه دارد و نه تنها از هر خطا و خطیئه و سهو نسیانی مصون و محفوظ است، بلکه کمالات و ارزش های فوق العاده انسانی و الهی را با خود دارد. حکایتگر و روایتگر این ارزش ها و معیارها و ملاکاتی است که در این نهضت برای انسانیت و جامعه انسانی و اسلامی تعریف می شود. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/zpj28gv ↙️ یوتیوپ: https://aparat.com/v/zpj28gv جلسه: 32 تاریخ: محرم و صفر 1403 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
آزادی و آزادگی در مکتب حسینی ▫️ فرمود کسانی می ‌توانند در نهضت من شرکت کنند که خون بدهند؛ سخن از بذل مال نیست! «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنَا». ـ آن کسی که از ترسِ جهنم می‌ رود، کربلایی ناب نیست. ـ آن که به امید بهشت می ‌رود، او حسینی محض نیست. 👈 آن ‌که را می ‌طلبد و بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» به انتظار اوست که ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾، او حسینی است! 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴
بر کرانه فرات 

جلسه چهارم 👈 آن حضرت راز نهضتش را ادامه راه رسول اكرم و امیر المؤمنین(سلام الله علیهما) بیان كرد؛ حضرتش فرمود: «وَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلاَمُ». سیره امیرالمؤمنین همان سیره رسول اكرم(علیهما الصلوة و علیهما السلام) بود و جدای از آن نبود؛ زیرا آن انسان كاملی كه به منزله جان رسول اكرم است، روش او هم سیره رسول اكرم خواهد بود. ▫️ اگر ما خواستیم سیره علی‌ بن ‌أبی ‌طالب(علیه السلام) را تحلیل كنیم، باید سیره مبارك رسول اكرم تحلیل شود و سیره رسول اكرم را قبل از هر چیز باید تبیین كند، چون رسول اكرم هم قرآن است و هم و قرآن كریم سیره رسول اكرم را می ‌داند. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم نشان شیعه بودن: امام صادق (ع)فرمود: شیعیان ما را به دو خصلت بیازمایید. اگر این دو خصلت را نداشتند حتماً از آنان دوری كنید. مفضل بن عمر پرسید: آن دو كدام ‌اند؟ فرمود: مواظبت بر نماز اوّل وقت و یاری رساندن به برادران دینی، گر چه اندك باشد. [1] [1]. اخْتَبِرْ شِیعَتَنَا فِى خَصْلَتَینِ، فَإِنْ كَانَتَا فِیهِمْ وَ إِلاَّ فَاعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ. قُلْتُ: مَا هُمَا؟ قَالَ: الْمُحَافَظَةُ عَلَی الصَّلَوَاتِ فِى مَوَاقِیتِهِنَّ وَ الْمُوَاسَاةُ لِلإِخْوَانِ وَ إِنْ كَانَ الشَّىْ‏ءُ قَلِیلاً (مصادقة الاخوان، ص36). 📚 مفاتیح الحیات ص 495 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩
ویژه برنامه حماسه و حکمت حسینی

▪️ جلسه پنجم: تأثیر مال حرام بر اندیشه و اخلاق در مکتب امام حسین (علیه السلام) ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/uyzv1xp ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/c9SRsNZCLOY 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩
تأثیر مال حرام بر اندیشه و اخلاق در مکتب امام حسین (علیه السلام)

▫️ وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود حرف های من در شما اثر نمی‌ كند، برای اینكه ، شكم شما را پُر كرده است. كسی كه حرام خورد، آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه! اگر گفتند: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت اندیشه در می ‌آید، این غذا به صورت اخلاق در می ‌آید. هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید؛ از است. ▫️ وجود مبارك امام صادق فرمود كسب حرام «یبِینُ فِی اَلذُّرِّیة»؛ در اعقاب اثر می‌ گذارد. وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود غذای حرام نمی‌ گذارد شما حرف امام زمانتان را بشنوید. وجود مبارك ابی ‌عبدالله، امام آن زمان بود؛ هر كدام از این دوازده امام در عصر خود، امام آن زمان بودند و الآن وجود مبارك امام دوازدهم(ارواحنا فداه)، ولی‌ ماست. وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود در شما اثر كرده كه حرف من در شما اثر نمی‌ كند. ▫️ بعد فرمود آیا من مشكل سیاسی با شما داشتم؟ مشكل نظامی دارید با من؟ مشكل اجتماعی دارید با من؟ مشكل شرعی دارید با من؟ می‌ دانید اصلاً شما چه كسی هستید و من چه كسی هستم؟ البته اینها به طور ظاهری حسین بن علی را می شناختند؛ اینكه می ‌گفتند حسین بن علی، خارجی است، این نه یعنی از كشور دیگر آمده، بلکه یعنی خروج كرده و آشوبگر است؛ به آشوبگرانی كه خروج كردند می ‌گویند خارجی. بسیاری از اینها در كوفه زندگی می ‌كردند و حسین‌ بن‌ علی را می‌ شناختند پدرش را می‌ شناختند مادرش را می ‌شناختند؛ اینکه گفتند اینها خارجی هستند، یعنی فتنه ‌گر یعنی آشوبگر یعنی خروج كننده بر خلیفه مسلمین! ▫️ گفت ما چه خروجی كردیم؟ ما نظم جامعه را به هم زدیم یا خونی از ما طلب دارید؛ مگر چند روز قبل، در منزل هانی همین ابن ‌زیاد كه الآن فرمانده كوفه است، زیر دست شمشیر نماینده ‌ام نبود؟ مگر آنها به مسلم نگفتند از پشت پرده به در بیا و این را بزن تا از شرّ ابن‌زیاد نجات پیدا كنی؟ اما ما اهل ترور نیستیم، ما مردانه می ‌جنگیم مردانه هم شهید می ‌شویم. ابن زیاد زیر دست شمشیر نماینده‌ ام بود؛ اما مسلم اهل این كار نبود و خونی نریخت، پس خونی از ما طلب ندارید. من مشكل شرعی با شما ندارم، بدعتی هم در دین نگذاشتم، خلافی هم نكردم، «فَبِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِی»؛ آخر چرا خون مرا حلال كردید؟! اگر با من بیعت نمی ‌كنید، پس بگذارید من بروم به یك راه دیگر، شما سرِ راه من را گرفتید! می ‌بینید ملت این طور می ‌شود! همه اینها به استثنای اندك، اهل كوفه بودند از كوفه و روستاهای كوفه بودند، پس می ‌شود ملّتی را در اثر شستشوی مغزی علیه امام زمانشان شوراند، طوری كه هیچ استدلال نفهمند! ▫️ چندین بار حسین‌ بن‌ علی در كربلا با آنها احتجاج كرد برای آنها سخنرانی كرد، جلسات خصوصی تشكیل داد عده ‌ای را خواست، فرمود آخر به من بگویید برای چه خون من حلال است؟ گفتند: «بُغضاً لأبیك»؛ با علی ‌بن ‌ابی‌ طالب بد هستیم! خب علی ‌بن ‌ابی‌ طالب كه بود؛ علی ‌‌بن ‌ابی‌ طالب كه دیگر غیر از وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نه مثل او آمد نه خواهد آمد؛ آن ! علی كسی نبود كه با او بَد باشید. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
علم ماندگار
🔹 فرمود: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهر»؛ اما چطور ، باقی ‌اند؟ در چه چیزی باقی است که اگر كسی آن را فراهم كرد می‌ شود مظهر «هو الباقی»؟ در قرآن كریم فرمود آنچه دارد ماندنی است و آنچه زمینی است رفتنی است: ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾. 🔹 علم «عندالأرض», ماندنی نیست، تا لبه مرگ است! بعد از مرگ نه سخن از هندسه و كشاورزی و دامداری و نجوم‌ شناسی و سپهرشناسی است نه از علوم دیگر؛ آن‌جا سخن از است و است و است و است و است و است و است و است و است. 🔹 وقتی انسان بعد از مرگ, معلوم را از كف رها كرد، علمی نمی ‌ماند؛ هر تلاش و كوششی انسان كرد با دست خالی در آن وادی قدم بر می ‌دارد، معلوم در آن‌جا نیست. وقتی معلوم نبود علمی نمی‌ ماند و وقتی علمی نبود، انسان در آن لحظه و در آن صحنه، عوام محشور می‌ شود. 🔹 فرمود: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهر»؛ الی الأبد عالمان دین باقی اند, چرا؟ چون اینها ﴿ما عِنْدَ اللَّهِ﴾ را فراهم كردند و ﴿ما عِنْدَ اللَّهِ﴾ هم كه باقی است. اینها فراهم كردند, فراهم كردند، فراهم كردند؛ اینها ﴿ما عِنْدَ اللَّهِ﴾ است و از آن‌جا آمده است، وقتی از آن‌جا آمده ما را به آن‌جا می‌ رساند. 📚 سخنرانی در اجلاسیه اساتید تاریخ: 1393/03/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جامعه امروز ما نیازمند عفاف و حجاب است / یک زن می تواند به این مقام برسد که برای همه افراد خوب جامعه الگو باشد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: روح انسان، مجرّد و ملكوتي است و مذكر و مؤنث ندارد و انسان بايد به تزكيه روح بپردازد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
جامعه امروز ما نیازمند عفاف و حجاب است / یک زن می تواند به این مقام برسد که برای همه افراد خوب جامعه الگو باشد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی همواره در سخنرانی ها خود بر اهمیت جایگاه زنان تاکید داشته و می فرمایند که زنان نباید خود را ارزان بفروشند. به مناسبت روز ، بخشی از سخنان معظم له را از نظر می گذرانیم ایشان بیان می دارند: ✅ روح انسان، مجرّد و ملكوتی است و مذكر و مؤنث ندارد و انسان باید به بپردازد ... كارهای اجرایی به عهده مردهاست بخشی از كارها مشترك است، اما پشتوانه نبوّت، پشتوانه رسالت، پشتوانه امامت و خلافت همان مقام شامخ ولایت است كه زن هم می ‌تواند شود، مرد هم می ‌تواند. ✅ به معنای اجتماع مذكر و مؤنث نیست آن در گیاهان و حیوانات هم هست، اما رسول گرامی (ص) فرمود چه زن چه مرد وقتی ازدواج كردند
نیمی از دینشان محفوظ است
... . ✅ در تفسیر قرآن است، در تفسیر نهج‌البلاغه است، كمال زن در این است كه امام فرمود از دامن او مرد به معراج برود، مبادا خدای ناكرده خودتان را ارزان بفروشید! مبادا عظمت و جلال و شكوه زن را كم بگیرید! ... تربیت كردن فرزند صالح به قول سعدی كار هر زنی نیست
«طفل دانشمند كی پرورد نادان مادری»
... . ✅ در صدر اسلام زنان بسیاری بودند که پیش از شوهرانشان اسلام آوردند در حالی که شوهرانشان همچنان در راه کفر شمشیر می زدند، بنابراین اساس کار همان ،
طهارت و کشتن هوا و هوس
است... . ✅ مو که وسیله زینت است در فقه ما دارای حرمت و آسیب زدن به آن، حتی دارای جریمه و دیه می باشد یعنی اگر کسی موی فرد دیگری را بتراشد یا به آن آسیب بزند باید دیه یا جریمه بدهد، کسی که این حدود را برای موی انسان تعیین نموده است، دستور داده که موی سر زنان پوشیده باشد. ✅ جامعه امروز ما بسیار نیازمند
عفاف و حجاب
است. قرآن می فرماید زن خوب می تواند و نمونه برای جامعه خوب باشد، در اینجا دیگر صحبت از زن و مرد نیست، می فرماید مریم( س) الگوی همه افراد خوب است، در نتیجه یک زن می تواند به این مقام برسد که برای همه افراد خوب جامعه الگو باشد. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1685778 📚 آرشیو سخنرانی تاریخ: 1395/09/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 🔻 استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ▫️ پیرامون نهضت اصیل و وحیانی سالار شهیدان حسین بن علی شعائری مطرح است. آن سوژه های اصلی و آن نکات برجسته ای که در این نهضت هست قابل معرفی به عالم است. یک نهضت جهانی باید یک شعارهای جهانی و سوژه هایی برای همه انسان ها در همه زمان ها در همه اعصار و امصار داشته باشد. از مدینه تا مکه و از مکه تا کوفه و از کوفه تا کربلا و مشخصاً روز عاشورا و همچنین تا اربعین ابی عبدالله تا هجرت خاندان عصمت و طهارت به مدینه، تمام و هدایت است و با رهبری یک امام معصومی راهبری می شود. تا قبل از شهادت آن حضرت، ابی عبدالله(علیه السلام) خود راهبر این قصه بود و از آن به بعد تا مدینه هم امام سجاد - یک امام معصوم دیگری - راهبری و هدایت می کند و شعله های مشتعل این نهضت در پرتو امامت و عصمت تأمین می شود. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/qck507w ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/3H9iieawO1I جلسه: 33 تاریخ: محرم و صفر 1403 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
تأثیر مال حرام بر اندیشه و اخلاق در مکتب امام حسین (علیه السلام) ▫️ وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود: حرف های من در شما اثر نمی‌ كند، برای اینكه ، شكم شما را پُر كرده است. كسی كه حرام خورد، آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه! ▫️اگر گفتند: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت اندیشه در می ‌آید، این غذا به صورت اخلاق در می ‌آید. 👈 هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید؛ از است. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
26.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴
 بر کرانه فرات 

جلسه پنجم 👈 اگر رسول اكرم فرمود: «خُذُوا عَنِّی مَنَاسِكَكُمْ»، اما فرزندش نمونه بارز این مسئله است كه «خذوا عنی دفاعكم و جهادكم»؛ یعنی آیین جنگ و نبرد را از من یاد بگیرید. من طرزی زندگی می‌كنم كه تلخی حیات با ظالمین در ذائقه من محسوس است، من یك انسان سالمی ‌ام! اگر یك غذای مسمومی را بچشد، آن تلخی را احساس می ‌كند؛ ولی یك انسان ناسالم كه معتاد به مواد است، احساس تلخی نمی ‌كند. فرمود ذائقه و شائمه ‌ام سالم است، من نفس كشیدن در فضای ستم را بد می ‌دانم و زندگی در نظام گناه و ستم را هم تلخ می دانم، برای من رنج آور است كه با این نظام زندگی كنم «فَإِنِّی لاَ أَرَى اَلْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً وَ اَلْحَیاةَ مَعَ اَلظَّالِمِینَ إِلاَّ بَرَماً» . 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم آمرزش گناهان و ترفیع درجات: امام صادق (ع) فرمود: هركسی نیاز مسلمانی را برآورد، خدا ده حسنه برای او می ‌نویسد، ده گناه از او می ‌بخشد و ده درجه مقام او را بالا می‌ برد و در روزی كه هیچ سایه‌ ای جز سایه خدای متعالی نیست او را در سایه خود قرار می ‌دهد. [1] [1]. مَنْ قَضَی لِمُسْلِمٍ حَاجَةً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ وَ مَحَا عَنْهُ عَشْرَ سَیئَاتٍ وَ رَفَعَ لَهُ عَشْرَ دَرَجَاتٍ وَ أَظَلَّهُ اللَّهُ فِى ظِلِّ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّه (مصادقة الاخوان، ص54). 📚 مفاتیح الحیات ص 496 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 پیام جهانی کربلا: آزادگی برای همه جوامع ▫️ در جریان خلافت حضرت آدم، شیطان گفت: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾. در جریان حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) که از بزرگ‌ترین خلفای الهی است، «خلیفة الله» است، «خلیفة رسول الله» (علیهما آلاف التحیة و الثناء) است، امویان گفتند: «أنا خیر منه»، معاویه در برابر علی‌ بن ‌ابی طالب (سلام الله علیه) می ‌گفت: «أنا خیر منه»، یزید در برابر حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیه) می‌گفت: «أنا خیر منه». وجود مبارک خواست به این فکر خاتمه دهد. 👈 آنها یک سلسله حرف‌ هایی ضدّ ارزش داشتند که از صدر تا ساقه، این حرف ‌ها رواج داشت، الآن هم بی‌ رونق نیست! از دیرزمان، این حرف، مدوّن بود و هست تا امروز و انبیا با این تفکرات مبارزه کردند. ▫️ شما ببینید در عصر وجود مبارک نوح (سلام الله علیه) چه فکری حاکم بود، در عصر موسای کلیم (سلام الله علیه) چه فکری حاکم بود، در عصر ابراهیم خلیل چه فکری حاکم بود، تا عصر پیامبر اسلام. ـ در عصر وجود مبارک ، وقتی مؤمنان به حضرت نوح ایمان آوردند، آن سرمایه ‌داران مُسرِف مُترَف، به نوح گفتند که یک عده مستمندِ مستضعفِ فقیر، دور تو جمع شده‌ اند، اینها ـ معاذ الله ـ اراذل جامعه ‌اند: ﴿مَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِینَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِی الرَّأْی﴾. ـ تا رسید به جریان حضرت كه نمرود هم در برابر حضرت ابراهیم همین حرف ‌ها را می‌ زد. ـ تا رسید به عصر که فرعون هم همین حرف ‌ها را می ‌زد و می ‌گفت ارزش و تمدّن، متعلق به کسی است که زندگی او پررونق است؛ می ‌گفت: ﴿أ َلَیسَ لِی مُلْكُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِی مِن تَحْتِی﴾؛ مگر سلطنت مصر در اختیار من نیست؟! مگر قصر من، مُشرف بر این دریای روان نیست؟! مگر این رود نیل از کنار قصر من نمی‌ گذرد؟! ـ تا رسید به عصر وجود مبارک (علیه و علیٰ آله آلاف التحیة و الثناء)؛ جریان ﴿عَبَسَ وَ تَوَلَّی﴾ را شنیده ‌اید که در محضر پیامبر، یک سرمایه ‌دار نشسته بود، مستمندی هم آمد، این سرمایه ‌دار، خود را برای اظهار تنفّر و انزجار از این فقیر و مستمند جمع كرد که این سوره برای تنبیه، تربیت و هدایت اوست. ▫️ از دیرزمان که شروع می ‌کنید، می‌ بینید قدم به قدم، این حاکم بود که هر کس وضع مالی او خوب است، متکاثر است، مُسرِف است، مُترَف است، سرمایه ‌دار است، او متمدّن است او شریف است او برجسته است و مانند آن و هر كسی وضع مالی‌ اش خوب نیست، او عقب افتاده است، او رذل است، او ضعیف است، او فرومایه است و مانند آن. این فکرها بود تا عصر اموی؛ در عصر اموی و مروانی هم همین فکر رایج بود. ▫️ وجود مبارک حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیهما) برای اینکه به همه این حرف ‌ها خاتمه دهد و این وحی الهی را متجلّی کند، صحابه ‌ای تربیت کرده است که عاقلانه می ‌خواهند این را متجلّی کنند. گاهی با سخن گفتن مسئله حلّ است، گاهی با نامه نوشتن مسئله حل است، گاهی با همایش و سخنرانی و تألیف کتاب و مصاحبه و گفتگو و گفتمان مسئله حل است و گاهی هیچ راهی ندارد جز ! وجود مبارک ابی ‌عبدالله آمد با خون به این حرف ‌ها خاتمه دهد! 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1382/12/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
وارث یحیی
▫️ وجود مبارك _ابی_طالب می ‌فرمود: «أَنَّ مِنْ هَوَانِ اَلدُّنْیا عَلَى اَللَّهِ أَنَّ رَأْسَ یحْیى بْنِ زَكَرِیا أُهْدِی إِلَى بَغِی مِنْ بَغَایا بَنِی إِسْرَائِیلَ»؛ فرمود از پستی روزگار و از وهن و سستی روزگار همین بس كه سر مطهر را برای یك ناپاك اسرائیلی هدیه بردند. ▫️ حضرت در این سفر تاریخی و سازنده ‌اش، نام مبارك یحیای شهید را زیاد بر زبان جاری می ‌كرد؛ یعنی من هم و به همین سرنوشت مبتلایم كه سر مرا برای یك ناپاك اموی هدیه می ‌برند. برای چنین كاری، لازم است. ▫️ ما در ، سالار شهیدانرا وارث انبیا از آدم تا خاتم می ‌دانیم و به پیشگاه آن حضرت به عنوان وارث آدم تا خاتم عرض ادب می ‌كنیم. یكی از كسانی كه وجود مبارك حسین ‌بن‌ علی به حق وارث اوست، یحیای شهید است. ▫️ ذات اقدس الهی به یحیای شهید فرمود: ﴿یا یحْیىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّة﴾؛ این است كه به هر شخصی این ‌چنین نمی ‌گوید که ﴿خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّة﴾. یحیای شهید باید در راه دین سر بدهد و برای پذیرش چنین مسئولیتی، قدرت زایدی می‌ طلبد که آن قدرت هم باید از ناحیه ذات اقدس الهی اعطا شود. ▫️ اینكه خدای سبحان به یحیای شهید فرمود: ﴿یا یحْیىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّة﴾، هم دادن كتاب است (یك) و هم تقویت نهان و نهاد یحیاست (دو)؛ اینكه می ‌گوید بگیر؛ یعنی كتاب را دادم، بگیر، قدرت و قوت را دادم، بگیر، هر دو را با هم بگیر؛ ﴿یا یحْیىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّة﴾. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra