.
تضعیف یا تقویت مناسک دینی؟
✍زينب نجیب
[۱]. برخی افراد نه از سر دلسوزی و نگرانی برای عمل به دین بلکه به دلایلی مانند ژست روشنفکری، هر روز به بهانهای به مناسک دینی میتازند و با تحلیلیهایی به قول خودشان جامعهشناسانه آن را فاقد اعتبار مینامند. ژست روشنفکرانه کوچکترین علت مقابلهی آنهاست. در میان برخی از آنها میتوان به وضوح اصل نگرانی در باب گسترش و بسط دین و دینداری را شاهد بود. چرا نگران نباشند؟ آنان که شبانهروز از دشمنی با نظام و انقلاب دست بر نمیدارند اما در اغلب موارد نتایج عکس میگیرند؛ نگران که هیچ باید عصبانی نیز باشند. اما نگارنده فارغ از جدل با این جماعت به دنبال تبیینی در راستای یکی از کارکردهای مناسک دینی است.
[۲]. مناسک دینی و شعائر الهی مفاهیمی دینی هستند که دارای ویژگیهایی از جمله نمادین بودن، جلوهخواه بودن، پویایی و جمعی بودن. به عبارتی مناسک دینی هم نماد و ظهور حقایق متعالی در جامعه است و هم حیاتش به بروز و ظهور در صحنه علنی جامعه بستگی دارد. یعنی؛ در کنج خلوت قابل اجرا نیست. از طرفی پویاست یعنی محدود به عناوین نیست و گاهی در گذر زمان تولید میشود مانند برگزاری مراسم سالگرد امام خمینی که توسط آیت الله خامنهای جزء شعائر اسلام نام گرفت. از سوی دیگر امری جمعی است که هدفش در جمع تأمین میشود مانند نماز جمعه.
[۳]. با این ویژگیهایی که در بالا اشاره شد به این نکته رهنمون میشویم که مناسک دینی دارای خصوصیاتیست که میتواند ابزاری برای ایجاد انسجام و حرکتها و جریانهای اجتماعی باشد. این پدیده در واقع از ملزومات رهبری اجتماع است و ظرفیتهای متنوعی دارد. نقشآفرینی در فرهنگسازی، هویتسازی، تولید سبک زندگی و قالبی ممتاز برای وحدت آفرینی و انسجامبخشی در جامعه، از جمله کارکردهای مناسک دینیست.
[۴]. جامعه اسلامی جامعهای است که بیش از تکیه به اعمال و احکام فردی نیازمند اطاعت از خدا به صورت جمعی میباشد. آیت الله خامنهای در این باره میفرمایند:"اطاعت از خدای متعال، چند مرتبه دارد...یک اطاعت،...در مواردی خدای متعال میفرماید که این عمل را انجام دهید – ولو این مسئله، مسئلهی شخصی است – مثلاً نماز بخوانید، یا فرض کنید که صوم و زکات و بقیهی امور. این یک جور اطاعت است که انسان امر الهی را اطاعت میکند، نهی الهی را اطاعت میکند. از این مهمتر، اطاعت خطی است. یعنی روش و راه و نقشهای که خدای متعال برای زندگی معین میکند؛ این را یک مجموعهای از مردم اطاعت کنند تا این نقشه تحقق پیدا کند. این نقشه با اَعمال فردی حاصل نمیشود؛ این یک حالت دیگری است، یک مسئلهی دیگری است، مسئلهی بالاتری است؛ یک کار جمعی نیاز دارد تا اینکه نقشهی الهی، هندسهی الهی در وضع جامعهی اسلامی تحقق پیدا کند".(۶ اسفند ۱۳۸۸،بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری)
[۵]. با توجه به ویژگی وحدتآفرینی و انسجامبخشیِ مناسک که در بالا اشاره شد و با توجه به غایت اصلی دین و دینداری در نگاه رهبر معظم انقلاب میتوان چنین نتیجه گرفت که مناسک دینی میتواند رفتار آحاد جامعه را در قالبهای مورد نظر که برخاسته از ارزشهاست شکل دهد ارزشی که از نقشآفرینی جمعی مردم در جامعه سخن میراند. ارزشی که خود ارزشآفرین است و تمام صفات عالیهی انسانی مانند ایثار، گذشت، خیرخواهی، عدالتطلبی، مسئولیتپذیری، صداقت و...را ظاهر میکند. بنابراین در حداقلترین نگاه تأمین همین یک کارکرد میتواند توفق بزرگی در جامعه اسلامی ایجاد کند و تمرینی باشد تا حقایق متعالی در دورن جامعه نهادینه شود.
[۶]. دین اسلام بیش از آنکه امری فردی باشد اهدافی جمعی دارد بنابراین ملزومات آن اهداف نیز جمعی میباشد و هرچه که این بازوی دین را تقویت کند موجب موفقیت دین خواهد شد. مهمترین و زیباترین تصویر دینداری در تمدن اسلامی، خود را نشان میدهد. این تمدن جز با مجموعهی انسانها در جامعه اسلامی که از آن به مردمسالاری دینی یاد میکنند تحقق نمییابد. مردمسالاری دینی یعنی مردم خود برپایهی مبانی دین، انقلابکننده، نظامساز، دولتساز، جامعهساز و در نهایت تمدنساز باشند. مردمسالاری در قالب مشارکت مردمی شکل میگیرد یعنی چیزی شبیه آنچه در مناسکی همچون اربعین و راهپیمایی غدیر شاهد آن هستیم.
[۷]. حال چگونه میتوان وزنهی مناسک دینی را در دینداری مردم سبک شمرد؛ وقتی درمییابیم که در انجام آن حکمتی به بلندای تمدنسازی نهفته است؟
هرچند نگارنده معتقد است مناسک تمدنساز ظرفی است که محتوایی تمدنساز میطلبد و هرگز نباید به ظاهر تمسک کرد اما نباید به دنبال حذف و یا تضعیف آن بود بلکه باید با تولید محتوای غنی در مسیر تقویت این بازوی دین حرکت کرد و البته به بالا بودن آمار چنین مناسکی افتخار نمود.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#خبر_خوب
حمایت کانون مدادالفضلاء از 2200 دانش آموخته حوزه علمیه در شبکه پیامرسان #ویراستی
🌱 کم گوی و گزیده گوی چون دُر
🌱 تا ز اندک تو جهان شود پُر
💠 ما در ویراستی 👇👇
https://virasty.com/HOWZAVIAN
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
تاریخ و انتخاب
✍نجمه صالحی
سراسر زندگی بشر و حتی تاریخ با انتخاب عجین شده است. انتخابهای خرد و کلان نظیر انتخاب دوست، انتخاب رشته، انتخاب همسر، انتخاب کاری جای کار دیگر یا شخصی جای شخص دیگر و...
در تاریخ، این انتخاب همیشه بهدست مردم و بدنه جامعه نبوده است، از قضا بیشتر تحولات تاریخ در دست انتخاب سلاطین، حکما و سردمداران حکومتی بوده و عوام، به ناچار تابع این انتخاب اجباری یا تحمیل شرایط میشدند!
به عنوان نمونه، پس از رحلت نبی خاتم صلی الله علیه و آله، اقلیتی معلوم الحال دست به انتخابی دیگر زدند و مردم عامی را با خود همراه کردند و بدنهی عظیم مردم، ساکت و مقهور این انتخاب ماند؛ زیرا عوام، هنوز اهمیت انتخاب بد را درک نکرده بود و نمیدانست این سنگ کج تا کجا دیوار را کج، بالا میبرد! نمیدانست این انتخاب نادرست، گردبادی میسازد که سرنوشت اسلام را طور دیگری رقم میزند و میشود آنچه نباید شود.
به تدریج ملتها دریافتند اگر جامعه از انتصاب الهی خالی شود ناچار بهدست حکمای جور میافتد و دین و دنیای مردم به تاراج میرود و دستخوش طوفانهای عظیم میشود. قرنها گذشت تا مردم متوجه شوند، نباید اجازه داد سرنوشتشان بهدست جنایتکاران بیفتد، پس حداقل کاری که میتوانستند انجام دهند اعتراض در مقابل اعمال سلاطین بود!
چه بسیار جانها که بر سر این واکنشها از دست رفت تا اینکه آن میراث، به انقلاب اسلامی ایران رسید؛ انقلابی که انتخابِ سرانجامی نیکو و خروج ازظلمت با هدف پرواز به سمت نور و رهایی از ظلم بود.
شواهد تاریخی نشان میدهد در ایران، نحوهی اداره امور شهرها از ابتدای پیدایش حیات اجتماعی غیر از عصر سلوکیان تا اواخر دولت سلطنت پهلوی دوم با اراده سلاطین و حاکمان اداره میشد. با انقلاب مشروطه، پادشاهی مطلق به پادشاهی مشروط تبدیل شد و نخستین تجربه مشارکت ایرانیان شکل گرفت. مجلس شورای ملی قوانین انجمن بلدیه و انجمن ایالتی و ولایتی و نظایر آن را به تصویب رساند، لکن عدم آمادگی ساختاری ایران، برای پذیرش این سبک قوانین و شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه موجب اجرا نشدن و شکست قانونهای مصوب شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شرایط مناسبی فراهم گردید تا مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه خویش سهیم باشند و چه بسا تمرینی داشته باشند برای تشکیل دولت کریمهی مهدوی و زمینهسازی ظهور بعون الله.
#ربیع_الاول
#امام_زمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
«ترس و درس»
✍زهرا نجاتی
پسرجوان بیتجربه لابد به عشق دیده شدن و شاید هم سرگرمی، شاید از سر بیکاری، شاید هم به خاطر مقدار کمی پول که توی جیبش گذاشتهاند، راهی میشود. چند نفر پشت سرش صف میکشند پشت پرچمی که دست اوست و آنچه میخواهند به خورد جامعه میدهند. مردمی که از رو به رو میبینند نه نِیَّت پسر را میفهمند نه تفاوت او با بقیه را.
و این داستان تلخ خیلی هاست.
داستان تلخ بعضی سلبریتیها که در ایام ززا، هرچه خواستند، گفتند و کردند و بعدها چوبش را خوردند.
داستان تلخ نیتها(nitt) همان گروهی که نه آموزش میبینند نه ارزش و ضد ارزش می آموزند در نتیجه ارزان هستند و دست یافتنی. با کمترین وعدهای اسباب سوءاستفاده بقیه را فراهم میکنند. داستان تلخ تمام زنانی که فریب بازی کثیف فمنیسم را خوردند و میخورند.
داستان تلخ همه کسانی که حجاب را اشتباه و بد فهمیدهاند. داستان تلخ درصد بالایی از پانزده هزارنفر که در اغتشاشات، نقش داشتند.
این فیلم باهمه طنز بودنش، پر از درس است و ترس، برای همه کسانی که ممکن است ندانند، اما فقط بازیچه و اسباب سواستفاده بقیهاند.
#حجاب
#امام_زمان
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تقابل فرهنگ سنتی و مدرن در ژاپن
✍فاطمه شکیب رخ
فرهنگ سنتی مردم ژاپن که بر احترام و ادب متقابل استوار بود با ورود به عصر صنعتی و تمدن غرب متحول گردید! در این راستا جایگاه متفاوت زنان امروز، با شنیده های پیشین ما تفاوت دارد!
در ژاپن بيشترين بار زندگی خانوادگی و اجتماعي بر دوش زنان است و حضور اجتماعي زنان در جامعه، با پا به پای بودنِ مردان، ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ آنها در زندگی روزمره، بايد رضايت همسر و فرزندان و هم كارفرما را تأمين كنند! زنان ژاپنی، نسبت به جمعیت زنان شاغل ایالات متحده در ابعاد بالاتری کار میکنند. سطح درآمد بین زن و مرد در ژاپن مساوی نیست. زن ژاپنی بهطور میانگین ۴۰ درصد کمتر از یک مرد درآمد کسب میکند و یک دهم مقامهای مدیریتی در اختیار زنان قرار گرفتهاست. زنان اغلب در مشاغل پاره وقت یا موقت یافت میشوند!
در سال ۲۰۲۱، به دلیل تنهایی بیش از حد مخصوصا در زنان و دختران این کشور و میزان بالای خودکشی آنها، #وزارت_تنهایی و پیشگیری از خودکشی در ژاپن تأسیس شد!
در این راستا برای حل معزل تنهایی، چاره های دیگر نیز پنداشتند! مانند ساخت پرده هایی برای تنهایی زنان در ژاپن!
این اقدام توسط یک شرکت ژاپنی انجام گردید! ممکن است که در نگاهی سطحی این مطلب مضحک به نظر رسد، اما با کمی تأمل بیشتر درک خواهد شد، که ساخت چنین محصول هایی ناشی از بیکاری و پیشرفت نیست! بلکه یک تراژدیِ گریهآور است که فرزند ناخلف تقابل فرهنگ ژاپنی ها و آمیختگی آن با تمدن پلاستیکی غرب در طی این سال ها می باشد!
در واقع زن ژاپنی، در عین حفظ برخی میراث های سنتی فرهنگی خویش، عمل کننده بر باورهای تمدن غرب نیز شده است و این تناقص فرهنگی بر دوش او سنگینی کمر شکنی را به بار نشانده است، اینکه زنان در عین جنس دوم بودن، مجاب به کارهای مردانه هستند، برآمده از همین تقابل می باشد!
#تمدن_غرب
#فرهنگ_ملی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
بازبینی حجاب از نگاه سیاحان اروپایی
✍فاطمه میریطایفهفرد
سفرنامه نویسی یکی از قدیمیترین روشها برای ماندگاری تاریخ است. دوره صفویه از طلاییترین دوران تاریخ این سرزمین در ابعاد سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی بودهاست. در این دوره سیاحان غربی بسیاری از کشورهای مختلف به ایران آمدند و از آنان سفرنامههایی بهجایمانده که میتواند بسیار راهگشا باشد. از مباحث مهم این سفرنامهها پوشش مردمان ایران به ویژه زنان است. زیرا تا قبل از این در منابع از پوششهای زنان سخن به میان نیامدهاست. دلیل این اتفاق، شاید تقیّد سفرنامهنویسان مسلمان بودهاست، چیزی که سیاحان به آن تقیّد نداشتند...
ادامه متن در خبرگزاری دانشجو 👇
http://snn.ir/004bMB
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
پیاده روی تمدن ساز
✍مخدره چمن خواه
امسال حدود ۲۲ میلیون نفر که بیش از سه و نیم میلیون آنها ایرانی بودند به پیادهروی اربعین رفتند. ۲۲ میلیون انسان از ادیان مختلف در عصر سکولار، اومانیسم و ... و در دورانی که همجنسگرایی در غرب قانون شده و تبلیغات سوء غرب، علیه مسلمانان به اوج خودش رسیده است. در گرمای بالای ۴۵ درجه به کشور عراق رفتند. رسانههای غربی این واقعه و جنبش را به حاشیه برده و درباره آن خبری مخابره نکردند و در بعضی از رسانههایشان آن را وارونه، کج و حقیر جلوه دادند. حال این حرکت عظیم مردمی چه معنایی دارد؟
[۱] از دو دیدگاه به اربعین نگاه میکنیم، از نظر کیفی و از نظر کمی. در مورد کیفیت باید بگوییم اربعین ماهیت دینی دارد و در جهانی که غرب مدعی است دین به عرصه خصوصی رانده شده و قراردادی و عرفی است. اجتماعی با این ابعاد بسیار شگفت انگیز، شکل گرفت در حالیکه همه ابعادش برای عالم غرب غیر قابل فهم است. و از نظر کمی میبینیم که هر سال از سال گذشته تعداد بیشتری به پیادهروی اربعین میروند. جمعیت ۲۲ میلیونی از کل جهان، یک رقم بسیار بالایی است. فرضیههایی که غرب از مردم ایران به دنیا مخابره کردند، ناامیدی، یأس، دین گریزی و آدمهایی منزوی و دارای گسست نسلی و کشوری در حال فروپاشی اجتماعی؛ اما پیادهروی اربعین تمام فرضیههای آنها را منهدم و نابود کرد. در حالیکه مناسبات و مراسمات محرم و صفر به جامعه روح داده است و بافت تاریخی دینی ایرانیان همان محرم و صفر است. امام خمینی(رحمةاللهعلیه) در مورد محرم و صفر فرمودند:« محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است». بنابراین محاسبات غربیها همیشه، با شکست مواجهه شدهاست.
[۲] امام خامنهای در مراسم سی و سومین سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب فرمودند:« از سرمایهی ایمان مردم، برای تولید عمل صالح بهره بگیرید. مردم، مؤمنند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان میتواند عمل صالح تولید کند؛ این کار را شما میتوانید بکنید؛ که امام بزرگوار ما استاد بینظیر این کار بود؛ امام، استاد بینظیر استفادهی از ایمان مردم برای تولید عمل صالح بود.». بنابراین ایمان که یک امری نهفته و ناپیداست تبدیل میشود به عمل صالح که یک امری آشکار و بیرونی است و این عمل اگر جمعی باشد شرایط اجتماعی را به طور کلی تغییر میدهد. ظهور و بروز پیادهروی اربعین در این سالیان اخیر به قدری قوی و جدی شده، که از آن میتوان روایت تمدنی میکنیم.
[۳] از سال ۶۱ هجری قمری، اربعین وجود داشته؛ ولی هر زمان با مشکلات بسیار فراوانی روبرو بوده است. به لطف الهی و برکت جمهوری اسلامی و ایثار و محبت عراقیها، پیادهروی اربعین به شکل بسیار زیبایی در حال انجام شدن است. اربعین همانند یک مناسک دینی است که شور، شعور، عمق دینی و دارای فضیلت بسیار است. اربعین گویاترین زبان فرهنگی جامعه ایران و یک پدیده کاملاً مردمی است. در اربعین مردم عراق یک عمل اخلاقی را بدون هیچ چشمداشت و سود شخصی به نمایش میگذارند. میتوان اقرار کرد اربعین یک جنبش جهانی، مسیری الهی، سفیرانی حسینی، رسالتی زینبی و حی بودن عاشورا را به بهترین وجه در معرض دید جهانیان قرار دادهاست. اربعین نقطه عطفی است که نشان داد آنچه در جمهوری اسلامی قرار است محقق بشود، چگونه است. اربعین پر از تجربیات معنوی درونی است آنجا تنها با پا گام برنمیداریم؛ بلکه درون و نفس هم با پا قدم برمیدارد و اوج میگیرد.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«سلطان تراریخته»
✍طیبه فرید
مُراد سجلّش، سجل نبود. سیاهه بود. شایداگر شرع دست و بالش را نبسته بود باز هم میگرفت، هشت تا، ده تا، صدتا. اصلا حرمسرای پالانی میساخت. فقط از یک زنیکه صیغهای قفقازی هفت تا پسر داشت که هفتمیاش عباسقلی بود.
ریز و درشتشان توی دست و پای روس ها چرخیده بودند.پادویی می کردند.پیش چشم افسرهای شوروی خودشان را به موش مردگی می زدند اما زورشان به رعیت بدبخت می رسید. عباسقلی هم لنگه خودش بود.دو سه جین بچه پس انداخته بود.دلال بود، توی دربار ناصری. دلال دخترهای گرجی خوش بر و رو.سلطانْ جماعت از یک جایی جنس بومی می زند زیر دلشان، می روند توی کار واردات. مجال حرف زدن از قوانلوهای قجر نیست.برگردیم سر ریخت و پاش پالانی ها....
رضا پسر عباسقلی برعکس پدر و جد پدری اش تَرَقیده بود.نوجوانی هایش فعلگی کرده بود و توی اصطبل قزاقخانه پِهِن اسب ها را می روفت.کم کم حال و هوای اصطبل روس ها به ریه اش ساخت وخودش را کشید بالا و شد وکیل باشی گروهان شصت تیر.با این خیزی که رضا برداشته بود یک نسخه معیوب از پالانی ها را پیوند زد به قزاق ها.
خداییش آدمی که ننه اش را توی قبرستان چهار راه حسن آباد خاک کرده اند و همه می دانند هنوز استخوان هایش نپوسیده اما او دستور می دهد خاک قبرستان را به توبره بکشند و جایش ساختمان اطفاییه بسازند، این آدم معیوب نیست؟!
درست بود که ترقی کرد و شد یک رأس قزاق اما جان به جانش هم که می کردی همه اخلاقهای دوره پالانی اش را برداشته بود با خودش آورده بود.بخاطر خوش خدمتی هایش تیمور آیرُملو دخترش تاج الملوک را به عقدش درآورد.رضا توی سنگلج تهران خانه جمع و جوری اجاره کرد.تا من دو خط دیگر بنویسم به لطف پدر تاج الملوک،فرمانده سپاه قزوین شده و تا شما یک گلویی تازه کنید نسخه احمدشاه را پیچده و با پدرسوختگی انگلیس ها کودتا کرده و رسیده به مسند سردار سپهی.آخرش هم که تاسف شاعر افاقه نکرد که:یارب مباد آنکه گدا معتبر شود و شد. محصول پیوندی پالانی ها و قزاق ها شده بود شاه تراریخته مملکت،کسی که محصول مزرعه مشروطه چی ها را لگد کرده بود و کفشش را زده بود توی خون مجاهدهای جنگلی شده بود اعلی حضرت همایونی.از هزار و سیصد و چهار تا هزار و سیصد و بیست چند سال می شود؟او همینقدر شاه بود.اما اجاره نشین خانه سنگلج تهران تبدیل شد به بزرگترین زمین دار آسیا.باغ ها و مزارع و روستاهای شمال را با اخلاق قزاقی اش از چنگ رعیت فلک زده درآورد،آن هم زیر قیمت و مفت،عطش زمین خواری اش تمامی نداشت. از بس مار خورده بود، افعی شده بود....
«جراید خارجی آن روز نوشتند: در ایران جانوری پیداشده که زمین می خورد.»
خون رعیت را کرد توی شیشه.از تجدد خواهی و به باد دادن حیثیت ناموس ایرانی تا قصه راه آهن. هر غلطی احمد شاه با آن عقل ناقصش نکرد او انجامش داد. بنام رعیت ایران و به کام انگلیس ها. ریل های راه آهنی که ساخت به جایی که شرق را برساند به غرب از بر و بیابان های جنوب از جایی بیرون شهرها می گذشت تا تجهیزات انگلیسی ها را ببرد شمال،مالیاتش را هم بستند به قند و شکر و چای!اروپایی ها می گفتند ایران راه آهنی ساخته که از هیچ جا به هیچ جا می رود!
شهریور سال بیست، روزی که رفت، خیابان های تهران زیر چکمه قزاق ها و انگلیس ها بود اما رعیت خوشحال بودند.
پایان
#جهادتبیین
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
#تمدید_شد 📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا سلام الله علیها برگزا
.
چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان تا اواسط آذر ماه تمدید شد. امروز جلسهای با حضور همکاران معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها برگزار کردیم و از تجربیاتشان در دورههای قبلی گفتند.
بانوانی که تألیفات دارند اعم از کتاب، مقاله علمی پژوهشی و رساله، فرصت را از دست ندهند...(حاضرین به غائبین اطلاع دهند لطفا)
✍نجمه صالحی _دبیر اجرایی همایش ملی کتاب سال بانوان
https://virasty.com/najmehsalehi/1695234984930626808
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
دلیرمردان سرزمین من
✍️نجمه صالحی
سرزمین من لالههایی همچو خورشید دارد؛ سرزمینی که خاکش بوی استقامت میدهد؛ سرزمین پاکیزهای که هر تکه از خاکش هم قداست دارد! در سرزمین من میشود رد پای مردان خدا را در آسمان پیدا کرد!
رد پای دلیران عاشق، گمنامان نامآوری که از آسمان سرفراز ایران کوچ میکردند و با رفتنشان سرافرازی را برای سرزمینشان به یادگار میگذاشتند. با همت، شور، شهادت و جانبازیشان؛ قدرت، صلابت، استقامت و پایداری را به ایرانیان هدیه میدادند.
در جبههها، رقابت در پیشی گرفتن برای ورود به حریم عاشقی موج میزد! رزمندهها با خطر رمل، مین، کمین، توفان ماسه، دریای مواج، خمپاره، گلوله و رد قناسه، دست و پنجه نرم میکردند و خونشان دشت را همچون #کربلا گلگون میکرد.
دلیرمردان کربلای پنج، فتح المبین و والفجر هشت و...اسطورههای یقین بودند که با بالی رها به سوی دیار عاشقی پرواز کردند و تاریخ، رشادتهایشان را در خود ثبت کرد.
🥀روح همهی شهدا شاد و یادشان گرامی🥀
https://virasty.com/najmehsalehi/1695377280966890254
#دفاع_مقدس
#هفته_دفاع_مقدس
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
وجود امام در هدایت تکوینی و تشریعی
✍مخدره چمنخواه
[۱] در آیه ۵۵ سوره مائده، خداوند میفرماید: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»
این آیه که به آيه ولایت مشهور است خداوند خود را ولی مؤمنین میخواند. ولایت بالذات از آنِ خداوند است و بالعرض از آنِ پیامبر(صلیالله علیهوآله) و ائمه(علیهالسلام) میباشد. ولایت پیامبر و ائمه اطهار ، تجلیات و مظاهر ولایت الله میباشد. این ولایت بعد از امام حسن عسکری (علیهالسلام) به حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) تفویض گردیدهاست. از نگاه تقویم نهم ربیعالاول سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(علیهالسلام) است؛ امّا در حقیقت، آغاز امامت امام عصر(علیهالسلام) همان روز هشتم ربیع الاول و از لحظه شهادت امام حسن عسکری(علیهالسلام) بوده است. مبنا و پشتوانهی این امر نیز حقایق تکوینی و تشریعی نظام این عالم است.
[۲] در نظام تکوینی عالم، زمین و آسمان یک لحظه نباید بدون حجت باقی بماند. زیرا موجودیت و کیان جهان، وابسته به وجودِ امام و حجت خداست. چنانکه امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «اگر زمین بدون امام بماند در هم فرو رود و اهلش را نابود سازد».(اصول کافی،ج ۱، ص۲۵۲). بحث این حدیث در مورد لحظه است؛ یعنی اگر زمین یک لحظه بدون امام باشد، در هم خواهد رفت. ساختار عالم، وابستگی آن و اهل آن به وجود امام است. پس اگر امکان بقای زمین بدون امام حتی برای یک لحظه وجود داشته باشد معنایش این است که همواره نیز میتواند چنین باشد؛ در این صورت ضرورت امام در بُعد تکوینی از بین خواهد رفت. در برخی از احادیث به طرفةالعین تعبیر شده است: «اگر زمین چشم به هم زدنی بدون امام بماند از بین خواهد رفت.»(اصول کافی، ج ۱، ص ۲۵۲). روایت دیگری از باقر (صلواتاللهعلیه) نقل شده است که حضرت فرمودند:«لَوْ أَنَّ الْإِمَامَ رُفِعَ مِنَ الْأَرْضِ سَاعَه»، بر فرض محال اگر امام حتّی لحظهای از زمین برداشته شود؛ صحبت لحظه است نه یکی، دو روز، «لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا کَمَا یَمُوجُ الْبَحْرُ بِأَهْلِهِ »، همه اهل زمین در هم کوبیده میشوند و از بین میروند. [بحار الأنوار ؛ ج۲۳ ؛ ص۳۴]
[۳] در نظام تشریع نیز زمین و زمان یک لحظه بدون حجت نبوده، نیست و نخواهد بود. اول اینکه مبنای خداوند این است که حجت را بر بندگان خود تمام کند و این امر وقتی محقق میشود که زمین و زمان یک آن نیز از حجّت تهی نباشد. مصداق آن، آیه ۱۳۴ سوره طه است.(وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُمْ بِعَذَابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَنَخْزَى.و اگر ما آنان را قبل از [آمدن قرآن] به عذابى هلاك میکرديم قطعا مى گفتند پروردگارا چرا پيامبرى به سوى ما نفرستادى تا پيش از آنكه خوار و رسوا شويم از آيات تو پيروى كنيم). در ثانی بر همین اساس، اگر کسی فرض کند زمانی فقط دو نفر در عالم باشند، یکی از آن دو حتماً حجّت خواهد بود.(اصول کافی، ج ۱، ص ۲۵۳). سوم اینکه همواره خدای متعال به واسطه حجتش حق و باطل را برای بندگانش روشن میکند تا کسی نگوید من نتوانستم حق را از باطل تشخیص دهم. امام صادق در این مورد فرمودند:«خدا زمین را بدون عالِم وا نمیگذارد و اگر چنین نمیکرد حق از باطل تشخیص داده نمیشد.»( اصول کافی جلد ۱ صفحه ۲۵۲)
[۴] این یک ساختار حکیمانه و الهی هست و و آغاز امامت امام عصر(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) نیز در همین ساختار تعریف میشود و مسئله غیبت هیچ خدشهای برای این نظام وارد نمیکند؛ زیرا اًولا نواب خاص و عام ایشان مسیر هدایت انسانها را توسط امام و وجود حجّت خدا در عالَم را هموار کردهاند. ثانیاً امام و حجت خدا در عالم شأن دیگری به جز هدایتِ ظاهری دارد و آن شأن هدایتِ باطنی است. در واقع حلقات زنجیرهای هدایت در بیرون و هم در درون انسانها هیچگاه از هم گسسته نبودهاند. در ضمن رابطه ولایت با جامعه و انسانها، مانند رابطه جان با بدن است . به همان اندازه که ولی امر در جامعه با اجـرای ولایـتش به جامعه حیات می بخشد و امت را از تاریکیهای جهالت میرهاند و به اوج کـمـال و تـرقـی مـیرسـانـد. امـت نـیـز بـا فـراهـم سـاخـتـن زمـیـنـه بـرای اعمال ولایت امام ایفای نقش میکند. ضمن اینکه امام واسطهی فیض الهی به موجودات است و جمیع کائنات، تحت استیلای ولایتی امام قرار دارند. بدین جهت امامت امام عصر(علیهالسلام) از همان لحظه شهادت امام یازدهم(علیهالسلام) محقّق بوده و آغاز شده است.
#جهاد_روایت
#امام_حسن_عسکری
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
ننه علی
سیده فاطمه موسوی باردئی
قاب عکس منبتکاریشدهی علی را در دستانش محکم گرفته بود. از خاطرات دوران کودکی پسرش حرف میزد.
لرزش دستان پر از چین و چروکش، اشکهای حلقه شده در چشمان پشت عینکش، صدای بغض آلودش، نگاههای پر از حسرتش به قاب مربعی چوبی کوچک علی، قلب عالم و آدم را به درد میآورد.
یکی از خبرنگاران از ننه علی پرسید:اگر پسرتان زنده بود باز اجازه رفتن به میدان را به او میدادید؟
هنوز سوالش تمام نشده بود که ننه علی گفت:((مگر پسر من از علی اکبر امام حسین_علیه السلام_خوش قد و بالاتر بود؟
جوان خوش قد و بالایمان را دادیم و بعد از ده سال دوری و چشم انتظاری یک مشت استخوان تحویل گرفتم. بخاطر رهبر عزیزمان خم به ابرو نیاوردیم که مبادا قلب آقایمان برنجد.
اگر پسرم صد بار دیگر هم زنده شود جز به این راه رفتن رضایت نمیدهم.))
نفسهایم به شماره افتاده بود.چادرم را روی صورتم کشیدم تا چشمان اشک آلودم را از ننه علی مخفی کنم.بغضم را فرو بردم تا صدای هق هق گریههایم را کسی نشنود.
ولی وقتی اشکهای پدر علی بر صورتش جاری شد دیگر تحمل نکردم و سکوت مجلس را شکستم.همه به گریه افتادند.
قطرات اشک یکی پس از دیگری بر گونههای استخوانی پدر علی جاری میشد.
عینک های ته استکانی اش را در دستش گرفت و آهی از اعماق وجودش کشید.
و گفت:((علی خودش شاهد است که ما یک بار هم ناشکری نکردیم.))
ننه علی با همان صدای نحیف و مهربانش گفت:((جگر گوشهام را در راه اسلام دادم تا شما دخترانم در امنیت در کوچه پس کوچههای شهرتان قدم بزنید بدون آنکه کسی به شما چپ نگاه کند.شما هم به من قول بدهید امانتدار خوبی باشید و در هیچ برهه از زمان چادر از سرتان نیفتد.))
شهدا سنگنشانند که ره گم نشود.
✨هفته دفاع مقدس مبارک✨
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«آخرین روز تابستان»
✍طیبه فرید
از خلقت آدم شش هفت هزار سال می گذشت،اما خدا اراده کرده بود مرا سی و نه سال قبل دقیقا آخرین روز تابستان دم صبح،وقتی آقاجان جبهه بود و مادرم توی شهر غریب،بیاورد اینجا.محل تولدم یک بیمارستان نظامی بود. یکی دوتا بخش آن طرفتر پر بود از مجروح جنگی و شهید.تا یکی دو هفته بعد اسم نداشتم.تا اینکه آقاجانم از جبهه برگشت. سوغات نارگیل آورده بود با یک رشته خرمای زرد خشک.برایم اسم گذاشت. همین اسم امروزم.این را هیچوقت ننوشته بودم که بعضی خاله خانباجی های فامیل منتظر بودند بعد از دو تا دختر مادرم پسر به دنیا بیاورد، اما مادرم دوباره دختر آورده بود و آقا جان برای خنثی کردن حرف و حدیث ها و گمانه زنی ها درباب انقراض نسل، در انظار عمومیِ فک و فامیل اعلام کرده بود من از خدا دوازده تا دختر خواسته ام و اینجوری آب پاکی را ریخته بود روی سر وکله بعضی ها.بعد هم مرا گرفته بود توی بغلش و برایم لالایی خوانده بود:
غمش در نهانخانهٔ دل نشیند
بنازی که لیلی به محمل نشیند
به دنبال محمل چنان زارو گریم
که از گریهام ناقه در گل نشیند
مرنجان دلم را که این مرغ وحشی
ز بامی که برخاست مشکل نشیند
آقاجان خوانده بود و از کنار چشم من یک قطره درشت اشک لغزیده بود.....
«عین آدم های دلتنگ»
تا چهارسالگی ام آقاجان غریبه ای بود که گاهی از جبهه می آمد خانه،با خودش خرمای خشک و نارگیل می اورد و گاهی چتر منور...غریبه ای که یک ذره می ماند وکلی می رفت.
کودکی هایم وسط چریک چریک گنجشک ها توی شاخ و برگ درخت نارنج و بین بوته شمعدانی های باغچه گذشت.
وخانه ای که آقاجانش رفته بود بجنگد.
هنوز مسیر عبور جنگنده های عراق از قاب زیر زمین خانه توی ذهنم مانده، و اضطراب رادیوی مشکی لب ایوان از آژیر قرمزی که همان کنون می شنیدیم.و دست های مادر که از تشت لباس ها بیرون آمده بود و قطرات سفیدی که از سر انگشت هایش می چکید روی زمین. طفلک ما را می برد توی جان پناه و دستش را می گرفت بغل صورتش و پسر موسی ابن جعفر(ع) را قسم می داد که موشک ها دیوار خانه را روی سرمان آوار نکنند.
خانه مان موشک نخورد، خودمان هم نمردیم.جنگ تمام شد. آقاجانم برگشت.
و من همیشه به این فکر می کردم که خدا چی می خواست بگوید که توی این همه تاریخ از عصر پارینه سنگی به این طرف مرا درست آخرین روز تابستان آن سال به دنیا آورد، زمانی که اسمش تابستان بود و رسمش پاییز.وسط جنگ! توی یک بیمارستان نظامی،که یکی دوتا بخش ان طرف ترش پر بود از مجروح وشهید....
باعشق مادرزادی به ابیات طبیب اصفهانی:
خلد گر به پا خاری آسان بر آرم
چه سازم به خاری که در دل نشیند
پی ناقهاش رفتم آهسته ترسم
غباری به دامان محمل نشیند
مرنجان دلم را که این مرغ وحشی
ز بامی که برخاست مشکل نشیند.
۳۱ شهریور
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
خورشید سامرا
✍نجمه صالحی
#امام_حسن_عسکری علیه السلام تقریبا بیشتر عمر خود را در پادگان نظامی سامرا گذراندند، فشار و اختناق دستگاه خلافت عباسی به حدی بود که علاوه بر اینکه وجود نازنین امام، چند ماه و چند بار در زندان بودند، پس از آزادی هم آن بزرگوار مجبور بودند، هفتهای دو روز دارالخلافه بروند و اعلام حضور کنند.
به خاطر شدت نظارت بر این بزرگوار، بانوان دست به کار شدند و اقدامات فرهنگی و سیاسی فراوانی انجام دادند که از بین سطور گزارههای تاریخی قابل برداشت است و الحمدلله بنده توانستم طی نگارش پایاننامه سطح سه و نگارش چند مقاله به گوشهای از این اقدامات دست یابم.
به نظرم بیمناسبت نیست چند کتاب مفید در مورد زندگانی یازدهمین پیشوای هدایت علیه السلام معرفی کنم. آثار پیشرو گرچه اغلب در دوران حاضر نگاشته شده اما مفید و قابل استفاده هستند👇
❇️موسوعة الامام العسکری علیهالسلامبا اشراف آیه الله خزعلی
❇️کتاب پیشوایان هدایت(خورشید سامرا)،تألیف:سید منذر حکیم/انتشارات:مجمع جهانی اهل بیت(ع)
❇️کتاب حسن بن علی امام عسکری (علیه السلام) تألیف: دکتر مرضیه محمدزاده
❇️کتاب زندگانی امام حسن عسکری علیهالسلام تألیف باقر شریف قریشی
❇️کتاب شکوه سامرا تألیف محمدحسن حیدری انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام
❇️کتاب «ماه در میان نیزهها» تألیف مهدی قزلی در رابطه با زندگانی، شخصیت،سلوک فردی،اجتماعی، سیاسی و فرهنگی #امام_حسن_عسکری (علیه السلام)
❇️کتاب چهرههای درخشان سامرا تألیف علی ربانی خلخالی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
امامِ مبارز
✍چمنخواه
امام حسن عسکری(علیهالسلام) در سال ۲۳۲ هجری قمری، چشم جهان گشود. به دستور خلیفه عباسی در سامراء در محله عسکر سکونت اجباری داشت به همین جهت عسکری نامیده میشود. در زمان امام حسن عسکری(علیه السلام)، شیعه به صورت یک قدرت عظیم در عراق در آمده بود و همه مردم میدانستند که این گروه به خلفای وقت معترض بوده و حکومت هیچ یک از عباسیان را مشروع و قانونی نمیداند. خاندان عباسی و پیروان آنان طبق روایات و اخبار متواتر میدانستند، مهدی موعود از نسل حضرت عسکری(علیه السلام) خواهد بود به همین جهت پیوسته مراقب وضع زندگی او بودند. امام عسکری(علیهالسلام) با وجود همه فشارها و کنترلها و مراقبتهای بیوقفه حکومت عباسی، یک سلسله فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام دادند.
[۱] کوششهای علمی در دفاع از آیین اسلام و تبیین اندیشه صحیح اسلامی
[۲] ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف از طریق نمایندگان
[۳] فعالیتهای سری سیاسی
[۴] حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان
[۵] تقویت و توجیه سیاسی عناصر مهم شیعه
[۶] استفاده گسترده از آگاهی غیبی
[۷] آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت فرزند خود امام مهدی(علیهالسلام)
امام حسن عسکری(علیهالسلام) در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ در حالیکه عمر شریفشان ۲۸ سال بود، به شهادت رسیدند و در سامراء در کنار مرقد پدر بزرگوارشان به خاک سپرده شدند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖امام مبارزات سرّی سیاسی
✍آمنه عسکری منفرد
پس از ارتحال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و ماجرای سقیفه، همانها که در غدیر خم با علی (علیه السلام) بیعت کرده بودند، به عهد خود پایدار نماندند و درصدد غصب حق امامت اولاد علی (علیهالسلام) برآمدند. پس حاکمان طاغوت همواره تلاش میکردند مردان بزرگ خاندان عصمت را خانهنشین کرده، از قدرت و حاکمیت جدا سازند. حق مشروعیت امامت و ولایتشان را که از جانب پروردگار معین شده و از پیامبر خاتم (علیه السلام) به آنها رسیده بود، منکر میشدند، تا به خیال خامشان، قدرت نفوذ و حب آل علی(علیه السلام) را در دلهای شیعیان بخشکانند. آنها فرق علی (علیه السلام) را در محراب شکافتند، مجتبی (علیه السلام) را به صلح با معاویه مجبور کردند و رأس حسین (علیه السلام) را در کربلا بر نیزه زدند و خانوادهاش را به اسارت بردند...اما هر چه بیشتر تلاش میکردند، حقانیت امامت و خلافت ائمه بیشتر از پیش اثبات میشد و روز به روز بر تعداد افراد و قدرت شیعیان آنها افزوده میشد.
اما از زمان ولیعهدى امام رضا (علیه السلام) که شیعه از حاشیهی اجتماع تا پایگاه قدرت پیشروى کرد، وحشت و ترس حاکمان وقت- بنى عباس- فزونى یافت و از همین زمان، شیعیان نیز وظیفهی خود میدانستند که کاسته شدن قدرت حق را برنتابند. همین عامل، ترس و کابوسى براى خلفای عباسى ایجاد کرد که آنان چارهی کار را در سیاست خانهنشین کردن ائمه، مراقبت شدید، زندان و آزار آنان میدیدند.
بنابراین دستگاه خلافت عباسی برای حفظ آرامش خلافت خود، به خصوص در دوران امام دهم و یازدهم، ایشان را در حصر و زندان خانگی نگه داشت و حتی مانع ملاقات و معاشرت شیعیان و دوستداران ایشان میشد. از طرفی در عصر امام حسن عسکری (علیه السلام) جنبشهاى مکتبى زیادى نیز برپا شد، به طورى که نهضتهاى علوى روز به روز گسترش مییافت. ولى بسیارى از این نهضتها به وسیلهی حکومت کشف و با آن مقابله میشد. یاران امام در شهرهاى مختلف پراکنده و امکان تمرکز براى آنان وجود نداشت و از دیگر سو، فشار دستگاه خلافت، عرصه را چنان تنگ کرده بود که امکان هر حرکتى را ناممکن میساخت. با وجود حاکمیت این همه خفقان، مهمترین وقایع دوران امام حسن عسکری (علیه السلام) عبارت بودند از :
۱.آماده سازی شیعیان برای غیبت
۲.سختگیری خلفای عباسی بر امام و حصر ایشان
۳.ازدواج مخفیانه امام
۴.معرفی آخرین امام به شیعیان خاص
۵.خاموش کردن فتنههای عقیدتی
و امام عسکری(علیه السلام)، با وجود همهی فشارها و مراقبتهای بی وقفه حکومت عباسی، یک سلسله فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی را در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام میداد که میتوان آنها را بدین گونه خلاصه کرد:
۱.کوششهای علمی
۲.ایجاد شبکههای ارتباطی با شیعیان
۳.فعالیتهای سرّی سیاسی
۴.حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان
۵.تقویت و توجیه سیاسی عناصر مهم شیعه
۶.استفادهی گسترده از آگاهی غیبی
۷.آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت.
اگر چه این فعالیتها در زمان پدر بزرگوارشان، امام هادی (علیه السلام) نیز وجود داشت، اما این معنا در زمان امام عسکری(علیه السلام)، جلوهی بیشتری یافت؛ زیرا امام از یک طرف با وجود تأکید بر تولد آخرین امام شیعیان و منجی بشریت، حضرت مهدی(عجالله)، او را تنها به شیعیان خاصّ و بسیار نزدیک نشان میداد و از طرف دیگر، تماس مستقیم شیعیان با خود آن حضرت، روز به رزو محدودتر و کمتر میشد؛ به طوری که حتی در خود شهر سامرا به مراجعات و مسائل شیعیان از طریق نامه یا توسط نمایندگان خویش پاسخ می داد و بدین ترتیب، آنان را برای تحمل اوضاع و شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیر مستقیم با امام علیه السلام، آماده میساخت. این همان روشی است که بعدها امام دوازدهم(علیه السلام) در زمان غیبت صغرا در پیش گرفت و شیعیان را به تدریج برای دوران غیبت کبرا آماده ساخت.
حضرت امام حسن عسکرى (ع) در مدت کوتاه امامتش، رسالتى بس گران و الهى را تحت مراقبتهاى شدید و تنگناهاى دستگاه خلافت به انجام رساند و شیعه را از شدیدترین مهلکهها و بحرانهاى تاریخى حفظ کرد، تا آنجا که آن بزرگوار مدت ۳ سال از دوران ۶ ساله امامتشان را در زندان گذرانیدند و سرانجام حکومت عباسی ایشان در ۲۸ سالگی به شهادت رسید.
#هشتم_ربیعالاول
#امام_حسن_عسکری
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
زمان زمان شروع زعامت مهدی است
غدیـر دوم شیعـه، امـامت مهدی است
همه کنیـد قیـام و همـه دهید سلام
امـام کـل زمانها دوباره گشت امام
بشـارت آمـده بهـر بشـر مبارک باد
شب فراق سحر شد، سحر مبارک باد
بهشت وصل خـدا را ثمر مبارک باد
بـرای منتظـران این خبر مبارک باد
خطاب نـور همه آیههای نصر شده
ولـیِّ عصـر، دوباره ولیِّ عصر شده
خطاب حضرت معبود را بخوان با من
پیام قاصـد و مقصود را بخوان بـا من
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
زندهنگهداشتن یاد شهدا
✍زهرا نجاتی
یاد نه تنها بزرگمردانی که خیلی از آنها همچنان گمنام و ناشناختهاند، بلکه سالگرد ارزشهایی که کسانی خواستند مردم، فراموششان کنند.
ارزشهایی از جنس؛ اول، خلوص و
دوم، همدلی؛ به مفهوم سادهگیری در مراسمی مثل عقد و عروسی و عزاداری به خاطر رعایت حال شرایط جامعه که اکثریتشان داغدار بودند.
سوم، تبدیل شدن شهادت و مبارزه در راه خدا و فرهنگ مقاومت به یک گفتمان دایمی در تمام سطوح جامعه.
چهارم، پشتیبانی دایمی و به هرطریق ازرزمندگان خطوط مقدم.
پنجم، ولایتمداری چنان که زمانی که دستور حمله میآمد، تمام رزمندگان و مردم آن را میپذیرفتند و زمانی که دستور صلح میآمد یا عقبنشینی در عملیاتی مثل فاو، اکثریت جامعه بدون ابراز نظر، از ولایت مطلقه فقیه، اطاعت میکردند.
ششم، فرهنگسازی برای جهاداقتصادی در جهت پیشبرد توان جامعه در راه دفاع مقدس.
هفتم، ارزشمندی رزمندگان و خانوادههای آنها و شهدا.
هشتم، ساده زیستی؛ چنان که درخاطرات بزرگترها و کتابهای ادبیات دفاع مقدس، میشنویم و میخوانیم ساده بودن زندگیها تا جایی که حتی بعضا از شیشههای درشت و پر ضخامت مربا، به جای ليوان خارجی استفاده میشد.
نهم، درک این موضوع که در زمان جنگ، هر گونه خرید اجناس خارجی کمک به جبهه رو به روست. بخشی از دلیل استفاده از شیشههای مربا هم این بود که خرید کالای خارجی، کمک به جبهه صدام است.
متأسفانه پس از سالهای جنگ، دولت سازندگی با گفتمان سازی تجملات، که ابدا از ابراز آن، خودداری نداشت بلکه از تمام تریبونها برای آن استفاده میکرد، نقش عمدهای در تغییر ارزشهای زمان دفاع مقدس، ایفا کرد.
اما از آنجا که خون شهدا، دقیقا مانند چشمههای جوشان آب، باعث آبیاری این انقلاب است و چندماه یکبار با شهادت هزیزان این مرز و بوم یا برگشت شهدای تفحص شده، عطر روزهای دفاع مقدس با همه زیباییهایش دوباره در فضای کشور میپیچد و این خونهای ارزشمند مانند کاتالیزورهایی قدرتمند در راستای آشتی بیشتر به خصوص نسلهای بافاصله از زمان جنگ عمل میکنند و چنین است که ما در صحنههایی مانند سفرهای راهیان نور، تشییع شهدا و فضاهای هیاتی،به مدد بعضی مداحان گرانقدر، شاهد بروز صحنههایی معجزهگون از پیوند نسل، های چهارم با نسل شهدا و نسل اول انقلاب، هستیم.
بیشک هرقدر همه، ما به خصوص مادران و مربیان، که طلایهداران تربیت نسل آینده هستند، در راستای این پیوند مقدس بکوشند، موفقتر و بیشتر مایه رضایت شهدا و رهبر انقلاب خواهند شد. بیجهت نیست که رهبر انقلاب فرمود:«امروز زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا، کمتر از شهادت نیست».
#امام_زمان
#دفاع_مقدس
#هفته_دفاع_مقدس
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
رویش گل امید
✍ راضیه کاظمی زاده
مولای من ، شما را در پس کدامین لذتهایمان گم کردهایم؟ کدامین گناهمان سبب غیبت طولانیتان شده است؟ راستی به کجای این دنیا دلخوش کردهایم؟ مگر دنیا بدون حضور شما معنایی دارد؟ زندگی بدون حضور شما برایمان نوشیدن سم است، بی آنکه بدانیم!
انگار نبودنها و ندیدنها ما را به این زندگی عادت داده بیآنکه بخواهیم! انگار این انتظارهای بیپایان، غروب جمعهها، موجب یخ زدن گل امید در دلهایمان شده! گویا این عادی جلوهدادن زندگی بدون حضور انسان کامل و عالیترین مخلوق خدا و دلخوش کردن به این و آن برای رفع مشکلات، خیالمان را راحت کرده از نبودنتان!
دشمن خوب دست ما را خوانده است و امید به بودن و آمدن شما را از ما کم رنگ کرده است! مایی که باید هر ثانیه و هر لحظه به یاد شما باشیم و با یادتان زندگی کنیم! مایی که باید نبودنتان به قدری ما را مستأصل کند که همه به درگاه الهی روی آوریم و به صورت واحد و دسته جمعی شما را از خداوند طلب کنیم، گوشه نشین شدهایم و فقط با برگزاری جشنهای کوتاهی و تبریکهای گاه و بیگاه دلمان را خوش میکنیم به آمدنتان ، افسوس نه این کارهای مقطعی و انتظارهای مناسبتی،آمدنتان را برای ما تضمین نمی کند! اینها کافی نیست، مانند این میماند انسانی تشنه لب را بخواهی با قطره یا حتی جرعهای آب سیراب کنی، چرا و چگونه ما تنها با این اعمال سیراب شدیم نمیدانم؟ چرا کسی نیست تا هرروز دلتنگی تان را به رخمان بکشد ؟ چرا هیچکس بی امان دم نمیزند از شما، از شمایی که با آمدنت انتقام خون مادرمان زهرای مرضیه سلامالله علیها را خواهید گرفت؟ کاش مانند دوران کرونا، مدام از مردم بخواهد تا متوسل شوند و دسته جمعی دعا کنند برای ظهورتان ؟! کاش با تمام وجود درک میکردیم گره همه امور با دست منجی باز خواهد شد و انتظار آمدنش بالاترین عبادت! چرا ما انسان ها سیری ناپذیریم از لذتها و خواستههای دنیایی که چیزی جز عاقبت شوم برایمان ندارد؟! اصلا دنیا بدون حضور شما و بدون درک شما نمیتواند لذتی داشته باشد!
اصلا زندگی زمانی زیباست که هر لحظهاش با یاد شما باشد و هر روز دغدغهی آمدن شما را داشته باشیم! به امید آن روز که تیتر اول خبرهایمان ظهور مهدی فاطمه باشد 🤲
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«وقتی زنان باورمند شدند»
✍فاطمه شکیب رخ
هم نشینی در پای گفتارهای زن نواندیش قاجار و پهلوی پنجره ای گشاینده به سوی ناگفته های بسیار حیات زنان تاریخ معاصر است.
گفتمان حسرت آمیز و شرح آرمان های زن نو اندیش یک قرن پیش، بانوی آرزومندی را در تصویر دارد که فریادش از حقوق نابرابر اجتماع بلند است، نه حق تحصیل و انتخاب همسر دارد، نه در جامعه حضور امن و مستمر و نه سهمی از کرسی سیاست کشورش می تواند بیابد (1). او در باور سیاه بدبختی خویش به روزگار رنگین زنان غرب و حقوق زنانگی شان حسد می ورزد و بر چنین اندیشه ای دست به دامان زنان بیگانه می شود تا بلکه صدایی ماورای حصار حال دوران خود را بشنود. اما پاسخی که از رویای ذهنی خویش با روزگار زنان غرب نشین می شنود متفاوت است؛ ما هم سهمی در آرزوهایمان نداریم و چگونه در حالی که از حقوق خویش بهره مند نیستیم می توانیم شما را یاری رسانیم (2) ! این جمله تنها پاسخی بود که به ندای مدد جویانه زنان ایران داده شد! و برخلاف تصور و پیگیری مطالبات آنان، در نهایت آن شکل از آموزش همگانی و رشد باورمندی زنان ایرانی که امید داشتند به وقوع نیانجامید! و برخلاف پنداشت تلاش برای ارتقای حقوق زنان، گزارش های اسناد مطالعات زنان مبین رشد فاحشگی و روند ابتذال زنان در دوران رضا پهلوی می باشد (3).
تصویر زن وامانده ی صد سال پیش با روزگار امروز زن ایرانی، مقایسه ای عبرت برانگیز است، بانوانی که در سایه خدمات نظام اسلامی توانسته اند تا قله های علم بال گشایند، نقش مادری و همسری دگرگونی را با اجداد خویش بیابند و جایگاه اجتماعی قابل قبولی را تجربه کنند، اکنون در جهت اخذ مطالبات جدیدی پیش قدم شده اند. خواسته هایی که حداقل در ظاهر، پیام رسان و مبین مسیر ابتذال زنانگی است.
با نگاهی سطحی به رشد جایگاه اجتماعی زنان در ایران بعد از انقلاب اسلامی عوامل بسیاری را می توان دخیل دانست که در شمار مهمترین و نخستین عامل، اندیشه های حکمرانان و تئوری پردازان انقلاب اسلامی را می توان نام برد. چراکه همت بلند آنان در ترسیم شایسته این جایگاه، امکان رشد فزاینده را برای بانوان ایرانی فراهم آورد.
همان بستری که در ایام فعلی به شدت به میدان تاخت و تاز اجانب و بدخواهان کشور اسلامی ما تبدیل شده و جدایی زن مسلمان از هویت دینی و نمادهای اسلامی در اجرای ناگوار این روزها دیده می شود، به بیانی یکی از نسخه های نوین و برساخته ی براندازی اسلام در ایران اسلامی به واسطه دستمایه قرار دادن مطالبات آزادی خواهان زنان در قالب آزادی دینی و اعتقادی پیگیری می شود، چراکه زن مومن فرهیخته، برای امپریالیسم جهان کاربردی معکوس دارد و عکس آن یعنی ابتذال زن ابزار کاربردی است که اهداف امپریالیسم را از جمله ترویج سیاست سکولار در عرصه های اقتصاد، اجتماعی و غیره را تامین می کند.
....
(1)”نامۀ یکی از مجللات قزوین،“ حبلالمتین، سال 14، شمارۀ 17 (16 شوال 1324ق).
(2)کومار ی جایواردنه، (1377). مبارزات زنان در ایران، ترجمه مه لقا کاشفی، ص 100
(3)”یک پیشنهاد مهم به هیئت محترم دولت،“ نامۀ بانوان، سال 1، شمارۀ 11 (22 فروردینماه 1300ش).
#حجاب
#غربزدگی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI