به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#قرآن
🗒 موضوع: عیبجویی و ثروتاندوزی، انسان را جاودانه نخواهد کرد.
🔵ويۡلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٖ لُّمَزَةٍ 🔵 ٱلَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُۥ 🔵 يحۡسَبُ أَنَّ مَالَهُۥٓ أَخۡلَدَهُۥ 🔵
🔴وای بر هر عیبجوی طعنهزن و هرزهزبان؛
🔴همان که ثروتی گرد آورد و آن را شمرد و حساب و کتاب کرد؛
🔴میپندارد که این دارایی، او را جاودانه خواهد کرد.
از صفات بد ما انسانها، عیبجویی و طعنهزدن است؛ هرزهزبانی و ناسزاگویی هم.
در قرآن کریم، بشدت، از این صفات نهی شده است.
متأسفانه، گاهی عیبهایی را در دیگران میجوییم که خودمان به آن عیب گرفتار هستیم. البته، حتی اگر این عیب، در ما نباشد، عیبجویی همچنان پدیدهای زشت و ضد فرهنگ شهروندی است؛ بهتر است به جای عیبجویی از دیگران، سعی کنیم عیبهای خود را برطرف کنیم و عیبهای دیگران را یا با عمل درست خود گوشزد کنیم یا زبانی به خود شخص یادآوری کنیم. چون عیبجویی در زمانی که شخص حضور ندارد، علاوه بر مشکل عیبجویی، گناه غیبت را هم در پی دارد و اگر عیبجویی ما اشتباه باشد، گناه تهمت هم افزوده خواهد شد.
✅ مشکل دیگری که در جامعهی ما وجود دارد، ثروتاندوزی است، آن هم با هر روشی که شد، کافی است این روش، کم زحمت و راحت باشد. گرچه به دست آوردن ثروت، با کار و تلاش، پسندیده و مورد تأکید اسلام است، گاهی، دستیابی به ثروت، از راههای غیر مشروع، مثل سفتهبازی، احتکار، خرید و فروش احتیاجات ضروری مردم در قالب دلالی و واسطهگری، رشوه، رانت، نزول(ربا) و... صورت میگیرد. این روش ثروتاندوزی، البته اشکالاتی دارد:
ثروت جامعه که باید برای رونق تولید و ایجاد شغل و ساختن خانه و کارخانه و کارگاه و آباد کردن زمین کشاورزی و دامداری مصرف شود، برای خرید زمین و دلار و رمزارز و... مصرف خواهد شد. در آن اقتصادی که تولید و کار نباشد، ثروت هم تولید نخواهد شد؛ فقط ثروت دست به دست خواهد شد و نتیجهی این واسطهگری، چیزی جز گرانیهای زنجیرهای نیست؛ در این بین، برخی عمقی ضرر میکنند و برخی به ثروتهای بادآورده یا سودهای بر اساس شانس و اقبال میرسند.
در حالی که در یک اقتصاد پویا، باید بیشترین سود نصیب تولیدکننده(دانشمند، کشاورز، دامدار، کارگاهدار، قالیباف، کارخانهدار و...) باشد، و نظام واسطهگری و دلالی، کمترین سود را ببرند، در یک اقتصاد مریض، بیشترین سود را دلالان و واسطهها خواهند برد و بمرور، کمر تولیدکننده، خواهد شکست و درنتیجه، تولیدکننده هم تصمیم میگیرد با فروختن داراییهای خود، به بازار سوداگری و سفتهبازی روی آورد تا بیشتر سود ببرد. آنچه برای مردم باقی خواهد ماند، زیان است و زیان است و زیان؛ گرانی و گرانی و گرانی.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
انتقاد، نظرات، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
سایر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: واکسن تولید داخل؛ آب مقطر یا قلهی فناوری؟
✅ در کودکی، همواره سرکوفت میشنیدیم که ژاپنیها در مدرسه، آدمآهنی میسازند و شما در مدرسه، «هواپیمای کاغذی»! اما هنگامی که در همین ورزنه چاپگر سهبعدی و سازهی ماکارونی و پهپاد و... ساختند، صدای تشویق هیچ گروه منتقدی به گوش نرسید، هیچ, شاید این خبرها را خیلیها در ورزنه نشنیده باشند.
میگویند ژاپنیها، زمانی که توانایی نداشتند «دمپایی» بسازند، برهنه راه میرفتند، تا وقتی که خودشان دمپایی ساختند. امروز ما واکسن میسازیم و همان عدهی همیشه منتقد، برای تخریب واکسن تلاش میکنند. ای کاش، از ژاپنیها درس میگرفتند و واکسن ایرانی میزدند؛ حتی اگر اثرش کمتر از واکسن خارجی باشد.
✅ در حالی که در تمام دنیا در مرحلهی کارآزمایی بالینی، به یک پنجم داوطلبان «واکسننما»(آبمقطر) تزریق میکنند، ما این کار علمی را مسخره میکنیم و میگوییم واکسن ایرانی، آبمقطر است!
این خودتحقیری، هم ریشه در حکومت شاهانی دارد که نخستوزیرشان در مجلس شورای ملی میگفت: «ایرانی نمیتواند یک لولهنگ(آفتابه) بسازد» و هم ریشه در بلایی که رسانههای عبری، عربی و غربی بر سر فرهنگ ما آوردهاند و در هر پیشرفتی، شک و شبهه ایجاد کردهاند و هر اشکال و ایرادی را چندین برابر بزرگ کردهاند. (البته مشکلات کشور را انکار نمیکنم، ولی باید در کنار دیدن مشکلات موجود، مشکلات حل شده را هم دید).
موشک بسازیم، میگویند دروغ است، فیلم است.
موشکی را که ساختیم، بارها نه در رزمایش، که در میدان جنگ واقعی، بیازماییم و درست و دقیق کار کند، میگوییم از کرهی شمالی آمده.
سامانهی پدافند بسازیم، میگوییم دروغ است؛ در آزمایش این سامانه، Global Hawk آمریکا را بزنیم، میگویند S300 روسیه بوده!
در جنگ الکترونیک، پهپاد RQ170 را سالم به زمین بنشانیم، با کمک چین و روسیه بوده!
سلولهای بینادی و حیوانات تراریخته بسازیم، همهاش دروغ است؛ در درمان ناباروری پیشرفت کنیم، خواست خداست(بالاخره جایی هم هست که خدا را قبول داشته باشند).
البته اگر خودروسازی در کشورمان درجا بزند، آن را چپ و راست بر سر ملت میکوبیم و میگوییم: «آخوند، نمیتواند ماشین بسازد»؛ انگار وظیفهی حوزهی علمیه است که خودرو بسازد و مهندسان رشتههای مختلف کشور، تماشاچی باید باشند!
✅ بپذیریم که خودتحقیری و خودکمبینی به استضعاف کشیده خواهد شد.
چه کنیم از دست خودمان که تا اینیم، اینیم!
#محمدحسین_یزدانی_بخش
انتقاد، نظرات، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
سایر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#قرآن
🗒 موضوع: نژادپرستی، سرخ و زرد نیست؛ شاید ما هم نژادپرست باشیم
✅عبَسَ وَتَوَلَّىٰٓ ١
✅أن جَآءَهُ ٱلْأَعْمَىٰ ٢
✅ومَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُۥ يَزَّكَّىٰٓ ٣
✅أوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ ٱلذِّكْرَىٰٓ ٤
چهره در هم کشید و روی برگرداند؛
چرا که آن نابینا به کنارش آمد؛
و تو چه میدانی؟ شاید او(نابینا) به پاکی گراید؛
یا پند گیرد و این پند، او را سود رساند.
نقل است که جمعی نزد پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) نشسته بودند که نابینایی وارد شد و در گوشهای از مجلس، در کنار یکی از به خیال خود «بزرگزادگان» یا به قول امروزیها «آقازادهها» نشست؛ ولی آن آقازاده، خودش را جمع کرد و ناراحت شد که چرا، در کنار او چون اویی، نابینایی نشسته است. قرآن کریم این فرد را توبیخ میکند و میگوید از کجا معلوم این نابینا، اهل تزکیه و پندگیری و درواقع بهتر از تو انسان مغرور، اما به خیال خودت، بزرگزاده نباشد؟
متأسفانه روحیهی خودبرتربینی، هنوز هم در بین ما هست. هنوز هم بسیاری از ما مسلمانان، افراد را نه با تقوا و پرهیزکاری، که با رنگ و نژاد و لباس و محل اقامت و خویشاوندی و شغل و ... قضاوت میکنیم.
اگر ما خودمان را برتر از همکیشی افغانی که در کشور ما مهمان است، میبینیم و خودمان را کنار میکشیم تا با او برخورد یا تماس نداشته باشیم؛
اگر هنگامی که کارگر یا پاکبانی را میبینیم و فکر میکنیم میتوانیم هر گونه دلمان خواست، به او دستور بدهیم و خودمان تماشا کنیم؛
اگر فکر میکنیم ما حق داریم آشغال بریزیم و رفتگر مدرسه یا پاکبان شهرداری باید زبالههای ما را جمع کنند و ما در برابر بیفرهنگی خود، مسؤول نیستیم؛
اگر وقتی یک سیاهپوست، افغانی، کارگر و... در کنارمان بنشیند، خودمان را جمع میکنیم؛
اگر وقتی با شخصی با لباس ژنده یا کهنه و رنگ و رورفته رو در رو میشویم، سعی میکنیم بگریزیم؛
اگر وقتی صحبت از «عرب» و «فارس» میشود، رگ غیرتمان باد میکند و فکر میکنیم، خیلی برتر از اعراب هستیم؛
اگر هر بار که یک روحانی یا طلبه را میبینیم با نیش و کنایه یا با نگاه یا با زبان، او را میآزاریم؛
و خیلی از اگرهای دیگر، باید بدانیم که:
هم نژادپرستیم؛
هم به سبک اعراب جاهلی، اندیشههای جاهلی داریم(فقط آنها معتقد بودند عرب از عجم برتر است؛ ما میگوییم فارس از بقیهی نژادها برتر است)؛
هم مشمول این عتاب قرآن کریم هستیم.
برتری افراد نه به کشور و شهر و دین و نژاد و شغل است(که در هر کشوری و شهر و نژاد و شغلی، انسانهای خوب و بد وجود دارد)، نه به لباس و سطح سلامتی و میزان پر بودن حساب بانکی(که همهی اینها رفتنی است)؛ «گرامیترین شما نزد خداوند، پرهیزکارترین شماست».
#محمدحسین_یزدانی_بخش
انتقاد، نظرات، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
سایر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: آموزش مجازی یا حضوری؟
بزودی مدارس بازگشایی خواهد شد؛ حالا یا مجازی یا حضوری.
آنچه خود نگریستم و لمس کردم، آموزش مجازی، گرچه برای معلمی که میخواهد کار کند، چند برابر کلاس حضوری دشواری و رنج دارد و زمان میبرد، یک دهم هم بازدهی ندارد. نتایج قبولی کنکور سال گذشته و رتبههای امسال در رشتههای نظری بخوبی نشان میدهد آموزش مجازی، در مسیر آموزش، مردود شده است؛ حالا مشکلات روحی و اخلاقی و جسمی و حرکتی که بچهها را گریبانگیر خواهد شد، بماند. اعتیاد به تلفن(طوری که برخی دانشآموزان در رختخواب هم گوشی را با خود میبرند و تا پاسی از شب، آن را به کار میبرند)، تغییرات قامتی و اسکلتی(قوز، آرتروز، کمردرد و...)، ورود به حوزههای ممنوعه(بلوغ زودرس، محتوای مستهجن، رفیقبازی و...) تنها بخش کوچکی از عوارض آموزش مجازی برای معلم و دانشآموز و ارتباط بیش از حد هر انسان دیگری با اینترنت است.
از اساس، ممکن نیست دانشآموزِ گوشی به دست، بتواند بر روی کلاس تمرکز کند؛ کافی است در یک پیامرسان یک پیام بیاید؛ تا دانشآموزی که بظاهر سر کلاس است، این پیام را بخواند و پاسخ دهد، کلی از زمان کلاس گذشته است. البته پدیدهی «حواسپرتی» در کلاس حضوری نیز وجود دارد، اما خیلی کمتر. آنچه تجربه نشان داده، کلاس مجازی، بیش از 90 درصد «حواسپرتی» دارد؛ حالا این که بخواهیم در درس فیزیک، یک آزمایش انجام دهیم یا در درس رایانه، روی هم گذاشتن(مونتاژ) رایانه را آموزش دهیم، خود جای بحث دارد.
از طرفی، هجوم بیماری کرونا و ترس و وحشت ایجاد شده در بین مردم که بخشی از آن درست و بخشی حاصل تلاش رسانههاست، تصمیمگیری را برای مسؤولان دشوار کرده است؛ اما راستی، کرونا فقط در مدرسه است و در کوچه و بازار و خیابان و عروسی و جشن تولد و دورهمیها نیست؟ اگر قرار است فرزندان ما همه جا بروند، جز مدرسه، بهتر نیست اجازه دهیم با رعایت شیوهنامههای بهداشتی و با دقت و نظارت اعضای مدرسه، آنها حضوری در کلاسهای درس حاضر شوند؟ باور کنید رعایت شیوهنامهها، در مدارس، از خیلی از بخشها، حتی از برخی درمانگاهها، بیشتر است.
فردا هم مرا متهم نکنید که بیماری را کوچک شمردهام؛ یادتان هست با چه حرص و ولعی کوچهها و خیابانها را ضد عفونی میکردیم و بعد فهمیدیم همه اشتباه بوده است؟ بستن ورودیهای شهرها و جلوگیری از ورود و خروج مردم را چطور؟ بستن فروشگاهها با آژیر و بوق و راه انداختن کاروان خودرویی نظامی را چطور؟ یادتان هست؟ چقدر مؤثر بود؟ چقدر اشتباه بود؟ امروز به این کارهای خودمان نمیخندیم؟ شاید فردا هم ...
کاش دست کم اولیای آن دسته از دانشآموزانی که با برگزاری حضوری کلاسها موافق هستند، با حضور در مدارس و صحبت با مدیران محترم، از آنها بخواهند هر طور شده، کلاسها را، البته با رعایت دقیق شیوهنامههای بهداشتی و در صورت لزوم با نصف ظرفیت، حضوری برگزار کنند و صدای این درخواست را به گوش مقامات تصمیمگیر هم برسانند.
سر برگردانیم، این سال تحصیلی هم کمثمر میگذرد و روسیاهی آن، برای سالیان سال، گریبانگیر کشور خواهد بود.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
انتقاد، نظرات، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
سایر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: کار زشت خود را به خدا نسبت ندهید🌼🌸🌼
وَإِذَا فَعَلُواْ فَٰحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَٱللَّهُ أَمَرَنَا بِهَاۗ قُلْ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِٱلْفَحْشَآءِۖ أَتَقُولُونَ عَلَى ٱللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ٢٨
و چون کاری میکنند زشت، میگویند: «پدران خود را بر آن یافتیم و خدا ما را به آن فرمان داده است»؛ بگو: «قطعاً خدا به کار زشت فرمان نمیدهد؛ آیا چیزی را که نمیدانید به خدا نسبت میدهید؟»
سورهی مبارکهی اعراف، آیهی 28
إِذا: هرگاه، وقتی که؛ فَعَلوا: انجام دادند؛ فاحِشَةً: کار زشت آشکار، گناه بزرگ و مسلّم؛ قالوا: گفتند؛ وَجَدْنا: یافتیم، پیدا کردیم؛ عَلیٰ: بر؛ ها: آن؛ ءاباءَ: پدران، اجداد؛ نا: ما؛ أَمَرَ: دستور داد، امر کرد؛ بِ: به؛ قُلْ: بگو؛ إِنَّ: همانا؛ لایَأْمُرُ: فرمان نمیدهد؛ الْفَحْشاءَ: گناه بسیار زشت، زنا؛ أَ: آیا؛ تَقولونَ: میگویید؛ ما: آنچه؛ لاتَعْلَمونَ: نمیدانید.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#فناوری_اطلاعات
🗒 موضوع: معرفی چند سامانهی ضد پالایه(Filter)
همهی کسانی که با خدمات بر پایهی «اینترنت» سر و کار دارند، به عبور از مسدودیFiltering یک تارنماWebSite یا پیامرسان، نیاز پیدا میکنند. امروز میخواهیم شما را با دو سامانه عبور از پالایهFilter آشنا کنیم:
✅ Dideo
یکی از تارنماهایی که مطابق قانون مسدود است، تارنمای youtube.com است که خدمات «ویدئو» رایگان ارائه میدهد. علت مسدودی این تارنما، بیشتر به دلیل داشتن محتواهای غیر اخلاقی یا مخالف با ساختار حکومت است؛ اما ویدئوهای مفید و کارگشا هم در این تارنما بسیار زیاد است و گاهی نیاز به آن احساس میشود و گاه به ضرورت و اضطرار میرسد. افزونهی dideo (که از dideo.tv قابل بارگذاریdownload) است و هم نسخهی رایانهPC و هم نسخهی همراهAndroid دارد، دسترسی به محتواهای این تارنما را بدون فیلترشکن فراهم کرده است؛ بابت محتواهای غیر اخلاقی هم نگران نباشید؛ dideo اجازه نمیدهد محتواهای غیر اخلاقی به نمایش درآید.
✅ Shecan.ir
گاهی مشکل مسدود بودن یک تارنما، از خارج از کشور نشأت میگیرد و به تحریم ربط دارد. بسیاری از تارنماهای پشتیبانی قطعات رایانه مثل hp.com یا intel.com یا nvidia.com به بهانهی تحریم، به کاربران کشور ایران، خدمات نمیدهند. برای حل این مشکل مسدودی خارجی، تارنمای Shecan.ir با یک راه حل بسیار ساده و بدون نیاز به فیلترشکن، به شما اجازه میدهد از تمام تارنماهای خدماتی خارجی، استفاده کنید. این تارنما برای گوشی هوشمند یک برنامهapp دارد و برای رایانه با یک تنظیم سادهی کارت شبکه، دسترسی شما را به تارنماهای مشمول تحریم، فراهم میکند.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
انتقاد، نظرات، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
سایر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: رسانههای زمان ما؛ رسانههای امروز
تغییرات فرهنگی، هرگز ناگهانی رخ نخواهد داد؛ حتی در صورت وقوع یک انقلاب سیاسی و اقتصادی. فرهنگها، آرام-آرام متحول میشوند. در قرآن کریم هم به سنت «استدراج» یا تغییرات تدریجی اشاره شده است(اعراف/182).
اگر بزرگترها یاد داشته باشند، برنامههای سرگرمی رسانهای در دههی 50 تا 70 چند دسته بود:
✅امثال «پسر شجاع»، «سفرهای میتیکومان» و «ماجراهای سندباد» که تقابل یک جبههی خیر(حق) و یک جبههی شر(باطل) را نشان میداد؛
✅امثال «بینوایان» و «مهاجران» که تقابل دو جبههی فقر و غنا را به تصویر میکشید؛
✅امثال «بل و سباستین»، «دختری به نام نل»، «دور دنیا در 80 روز»، و «خانوادهی دکتر ارنست» که همگی به دنبال یک هدف اغلب مقدس(مثل پیدا کردن مادر یا رهایی از جزیره) بودند و برای رسیدن به این هدف، سختیها را تحمل میکردند.
✅بیخاصیتترین برنامههای رسانهای کودکانه در آن زمان، «تام و جری» و «پلنگ صورتی» و «میگمیگ» بود که دو جبههی باطل یا دو جبههی خنثی در مقابل هم قرار داشتند.
کودکان علاوه بر آن برنامهها(به علت ساعات اندک برنامه کودک)، در کنار همبازیهای خود در جامعهی خارج از خانواده، توپبازی، گلبازی، خاکبازی، خالهبازی و خلاصه زندگی در جمع دیگران را نیز میآزمودند.
برنامههای رسانهای امروز فرزندان ما، شبکهی پویا، گوشی و فیلمهای اینترنتی و ... است که اغلب اهدافی دارند که چندان یا اصلاً ارزشمند نیست. برنامههای کودکانهی فرزندان ما، امروزه امثال «باباسفنجی» و «مرد عنکبوتی» است؛ فرزند ما از «باب اسفنجی» چه یاد میگیرد جز خوردن و خوابیدن و پولدوستی؟ حق و باطل را که هیچ، حتی خیر و شر را از بسیاری از برنامههای کودک امروزی نمیتوان آموخت.
موضوع در حوزهی فیلمها و مجموعههای بزرگسال هم، بهتر از حوزهی خردسال نیست؛ امثال «پزشک دهکده»(تصویرگر نژادپرستی آمریکاییها) و «عمرمختار»(تصویرگر استعمارگران)، «اوشین»(تصویرگر فقر در کشور ژاپن)، «آینهی عبرت»(تصویرگر جامعهی اعتیادزده) کجا و مجموعه(سریال)های امروزی کجا. در سینمای ایران هم که گاه، از دیدن یک فیلم سینمایی مجوزدار وزارت ارشاد در حضور فرزندان، شرم و آزرم و خجالت نصیب میشود. شاید اندک فیلمهای سینمایی مثل «قلادههای طلا» و «یتیمخانهی ایران» درسآموز باشد؛ بسیاری از آنها، جز سرگرمی یا اباطیل یا ترویج روابط خارج از چهارچوب خانواده نیست.
از آن بدتر، نخستین برخورد کودک با جامعهی خارج از خانواده، پیشدبستانی است؛ کودکی که اغلب دست به آب و خاک و گل نزده و هیچ چیزی را با دست، تجربه نکرده و از خانه بیرون نرفته است، مگر شاید به تفرجگاهی برای بازی.
این کودک «باباسفنجیبین» خانهنشین گوشی به دست، قطعا نمیتواند تقابل جبههی حق و باطل را نه در حد امام حسین(علیه السلام) و یزید و نه در مقیاسهای کوچکتر آن-حتی در ابعاد خانواده- تحلیل کند. برای حل مسأله ناتوان است و نمیتواند مستقل از اولیا، یک روز هم زندگی را اداره کند. البته ما خوشحالیم که «بچهام بیشتر از من بلده با گوشی(یا رایانه) کار کنه»؛ اما غافلیم از این که-به قول یکی از دوستان-کودکان امروز، «هوششان زیاد است و عقلشان کم!»؛ اگر باور ندارید، علت اختلافات خانوادگی و طلاقهای شهر کوچکی مثل ورزنه را از شورای حل اختلاف و دادگاه، بخواهید. طلاق به خاطر نخریدن پفک یا برگزار نکردن یک جشن تولد یا وزن کیک Valentine از نپختهترین علل طلاق و اختلافات خانوادگی کودکان دیروز است که در خانواده درست تربیت نشدهاند و رسانهها، آنان را «الکیخوش» بار آوردهاند.(البته طلاقهای زیادی هم به علت ظلم یکی از دو زوج به دیگری رخ میدهد و نمیخواهیم تمام طلاقها را از این گروه بدانیم).
در خوراک فکری فرزندانمان، بیشتر دقت کنیم.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
انتقاد، نظرات، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
سایر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: تزریق واکسن و مخالفان و موافقان...
در پی هر اتفاق یا ماجرایی در کشور، گروهی با انتساب مطالبی به رهبری، از ایشان برای اثبات یا نفی درستی آن ماجرا، مایه میگذارند. یکی از آخرین موارد، «واکسن» است؛
گروهی که جانبدار تزریق واکسن هستند، رفتار رهبری را الگو میدانند و بقیه را به تبعیت از ایشان فرامیخوانند؛ گروه دیگری هم رفتار رهبری را ناشی از جبر یا فشار افکار عمومی یا ... میخوانند و واکسن زدن را تخطئه میکنند.
آنچه مسلم است واکسن کرونا هم عوارضی دارد؛ مثل تمام داروها که بر روی «دفترک(بروشور)» دارو نوشته شده: «این دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود، ...»؛ مهم این است که فواید و مضرات واکسن را نسبت به هم بسنجیم و سبک و سنگین کنیم که عوارض واکسن چقدر است و فواید آن چه اندازه.
مهم نیست که کدام گروه درست میگویند؛ طرفداران تزریق واکسن برای همه یا مخالفان تزریق واکسن به هر شکل ممکن. مهم است که دو گروه، با بحث دقیق علمی و بیان مستندات و دلایل کافی، حرف بزنند و از مطرح کردن دلایل غیر مستند و غیر علمی و بدون پایه و اساس، خودداری کنند و سعی نکنند با تحریک احساسات و عواطف مردم، حرف خود را به کرسی بنشانند. بدتر از آن، مایه گذاشتن از شخص رهبری برای استدلال علمی در خصوص فواید یا عوارض واکسن است؛ رهبری، وظیفه دارد جامعه را به راه درست و صحیح هدایت کند و نباید در جر و بحثهای کلامی که هرگز پایان ندارد، از ایشان مایه بگذاریم. در بحث فواید و مضرات واکسن، فقط دلیل و منطق و آزمایش ملاک قضاوت باشد؛ آن هم به روش علمی و نه با استناد به صحبت فلان روحانی مشهور یا هنرپیشه یا بازیکن فوتبال یا پزشک جراح(که در کرونا متخصص نیست) یا بهمان طبیبنما.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
انتقاد، نظرات، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
سایر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
اذا مات عالما ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء
هرگاه دانشمندی بمیرد، در اسلام رخنهای به وجود میآید که هیچ چیز آن را برطرف نمیکند.
رحلت عالم ربانی، فیلسوف، عارف، دانشمند، فیزیکدان، منجم، ریاضیدان، شاعر، نویسنده، ادیب، یگانهی دوران، عالم ذوالفنون، علامه آیت الله حسن زاده آملی را به پیشگاه حضرت ولی عصر(اروحنا لتراب مقدمه الفداء)، و به رهبر معظم انقلاب اسلامی و جامعهی دینی و دانشگاهی، تسلیت و تعزیت میگوییم.
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: هر قدمی در راه خدا که دشمن را به خشم آورد، پاداش دارد🌼🌸🌼
مَا كَانَ لِأَهْلِ ٱلْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ ٱلْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ ٱللَّهِ وَلَا يَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِۦۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا يَطَُٔونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ ٱلْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِۦ عَمَلٌ صَٰلِحٌۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ ٱلْمُحْسِنِينَ ١٢٠
مردم مدینه و بادیهنشینان اطرافش را نسزد که از رسول خدا سرپیچی کنند و جان او را از جان خود، عزیزتر بدانند؛ این بدان جهت است که در راه خدا هیچ تشنگی و رنج و گرسنگی به آنان نرسد و در هیچ مکانی که کافران را به خشم آورد، قدم نگذارند و از دشمن ضربهای نخورند مگر آن که به سبب آن، عمل صالحی برای آنان نوشته میشود؛ همانا خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمیکند.
سورهی مبارکهی توبة، آیهی 120
ماکانَ: شایسته نیست، نسزد، نبود؛ لِ: برای؛ أَهْلِ: اهل، ساکنان؛ الْمَدینَةِ: شهر، مدینه؛ مَنْ: کسانی که؛ حَوْلَ: اطراف؛ هُمْ: ایشان؛ مِنْ: از؛ الْأَعْرابِ: بادیهنشینها؛ أَنْ: که؛ یَتَخَلَّفوا: تخلف کنند، جابمانند؛ عَنْ: از؛ نَفْسِ: خویش، خود؛ هِ: او؛ ذٰلِکَ: آن؛ بِ: به؛ أَنَّ: که؛ لایُصیبُ: نمیرسد، اصابت نمیکند؛ ظَمَأٌ: تشنگی؛ نَصَبٌ: خستگی، رنج؛ مَخْمَصَةٌ: گرسنگی؛ فی: در؛ سَبیلِ: راه؛ یَطَـٔونَ: قدم نمیگذارند؛ مَوْطِئاً: جای پا؛ یَغیظُ: به خشم درمیآورد، عصبانی میکند؛ الْکُفّارَ: کافران، ناسپاسان؛ لایَنالونَ: دست مییابند، میرسند؛ مِنْ: از؛ عَدُوٍّ: دشمن؛ نَیْلاً: رسیدن، دست یافتن؛ إِلّا: مگر؛ کُتِبَ: نوشته شد؛ لَ: برای؛ عَمَلٌ: کار، عمل؛ صالِحٌ: شایسته؛ لایُضیعُ: ضایع نمیکند؛ أَجْرَ: اجر، مزد؛ الْمُحْسِنینَ: نیکوکاران.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#زبان_فارسی
🗒 موضوع: چند واژه
چند واژه را پیشنهاد میدهیم که بهتر است جای برخی واژههای دیگر به کار بریم. درست است که زبان فارسی با زبان عربی آمیخته؛ درست است که برخی واژههای فرانسوی و انگلیسی و ...، بخشی از زبان فارسی شده؛ با این وصف، خوب است تا جایی که میتوانیم، به جای واژههای زبانهای دیگر، از واژههای فارسی بهره ببریم:
⛔️ نگوییم
🔵 بگوییم
✅ یا از آن بهتر
⛔️منتخبین
🔵 منتخبان
✅ برگزیدگان
⛔️لوازمالتحریر
🔵 لوازم تحریر
✅ نوشتافزار
⛔️بلافاصله
🔵 بلادرنگ
✅ بیدرنگ
⛔️تست کردن
🔵 امتحان کردن
✅ آزمودن
⛔️مشتری
🔵 خریدار
⛔️مارکت
🔵 فروشگاه
⛔️ویس
🔵 صوت
✅ آوا، صدا
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#قرآن ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: مراسمی که در ظاهر لغو شد؛ اما پسلرزههایش ادامه خواهد داشت
🔵 قرار بود در چنین ساعاتی در روز شهادت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، درست در همان ساعاتی که در سقیفه توطئهی حذف امامت و ولایت حضرت علی(علیه السلام) در عمل آغاز شد، در حومهی شهر ما، مراسمی با عناوین «شاد» و «گردشگری» برگزار شود که شکر خدا به همت مردم و با پاره شدن چرت مسؤولان در پی اعتراض مردم، لغو شد.
🔵 وَإِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا ٱلْقَوْلُ فَدَمَّرْنَٰهَا تَدْمِيرٗا ١٦
🔵 و هرگاه خواستیم منطقهای را نابود کنیم، به ثروتمندان خوشگذران آن منطقه (به طاعت) امر کردیم؛ پس (بیتوجه به این دستور) در آن منطقه به فسق و فجور و گناه پرداختند (و مردم هم به این کار رضایت دادند)؛ درنتیجه آن سخن (وعدهی عذاب) تحقق یافت و آن منطقه را زیر و رو و به طور کلی نابود کردیم.
🔵 هر وقت این آیات را میخواندم، میپرسیدم چرا برای نابودی مردم یک شهر یا منطقه بر اثر گناه، باید پای خوشگذرانها و ابرپولدارهای بیدین را وسط کشید. چرا با گناه مردم عادی، نابودی آن منطقه رخ نمیدهد؟
امروز، با مشاهدهی وضعیت خشکسالی در شهر ورزنه و اقتصاد خراب خانوادهها، میفهمم همه چیز، حساب شده است. بدبختی و فقر مردم، از استثمار و بهرهکشی گروهی برخوردار از رابطه و اهل بخیه و رشوه، حاصل میشود. مردم در برابر این ظلم، ساکت میمانند. فقیرها، فقیرتر و پولدارها، ثروتمندتر میشوند. با افزایش ثروت، قدرت این افراد هم در بهرهکشی و حقخوری و ظلم به مردم و استفاده از امتیازات ویژه(رانت) و دادن رشوه به این و آن، بیشتر میشود و باز هم مردم سکوت یا همراهی میکنند. در پردهی آخر، همین پولدارهایی که با مکیدن خون مردم به آلاف و الوف رسیدهاند، برای خوشگذرانی و ولخرجی و تکاثر، به جامعه برمیگردند و با اندکی از آنچه گرد آوردهاند، بابت گناه بزرگ خود، خرج میکنند و مردم عادی، باز هم برای دریافت این اندک، سر و دست میشکنند و به خیال خود، در شرایط بد اقتصادی، بهرهای میبرند.
🔵 چه کسی در ورزنه، به بچهمایهدارهایی که به اسم جهانگردی(توریست) به شهر آمدهاند، خانه و باغ و ویلا اجاره میدهد؟ چه کسی اسباب سور و سات و خماری و مستی آنان را فراهم میکند، جز برخی از مردم خود شهر؟ اما بزودی، اسباب نابودی خود و شهر و دیار خود را فراهم میکنند.
🔵 ضمن تشکر از همهی عزیزانی که با راهاندازی خانههای گردشگری و همزمان رعایت قانون و شرع، به صنعت گردشگری در ورزنه کمک میکنند؛ از کسانی گله داریم که به اسم گردشگری، به تشکیل شبه کاباره و خانهی فساد پرداختهاند و شهرت ورزنه را در شهرهای دیگر، به «آزادی بیحد و مرز» رساندهاند.
کجایند آن آقایان مسؤولی که به تعطیلی مغازهها و فروشگاهها حکم میکردند؟ با این آگهیدهنده هم برخورد کنید و مردم را نیز آگاه کنید.
کجایند آن مسؤولان بهداشت که حکم میکنند دانشآموزان مدرسه با داشتن ماسک و فاصله و ضد عفونی برای مبارزه با کرونا باید تعطیل یا نیمهتعطیل شوند؟ در گردشگری و دورهمیهایی که در هم وول میخورند، کرونا نیست؟
مواظب باشیم، چنان خواب نمانیم که با لگد دشمن بیدار شویم...
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: شیطان، اعمال زشت مردم را برایشان زیبا جلوه میدهد🌼🌸🌼
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَىٰٓ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَٰهُم بِٱلْبَأْسَآءِ وَٱلضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ ٤٢ فَلَوْلَآ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَٰكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيْطَٰنُ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ٤٣ فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِۦ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَٰبَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذْنَٰهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ ٤٤
البته به سوی امتهای پیش از تو نیز (رسولانی) فرستادیم و آن (امتها) را به تنگدستی و ناخوشی دچار کردیم، شاید تضرع و زاری کنند؛ پس چرا هنگامی که عذاب ما به سراغشان آمد، زاری و خاکساری نکردند؛ ولی دلهایشان سخت شد و شیطان، آنچه را انجام میدادند، برایشان زیبا جلوه داد؛ پس چون آنچه را به آنان یادآور شده بودند، فراموش کردند، درهای همه چیز (از نعمت) را بر آنان گشودیم و چون از آنچه به آنان داده شده بود، سرمست شدند، ناگهان گرفتارشان کردیم و یکباره از همه جا ناامید شدند.
سورهی مبارکهی أنعام، آیات 42 تا 44
لَقَدْ: بتحقیق، قطعا؛ أَرْسَلْنا: فرستادیم؛ إِلیٰ: به سوی؛ أُمَمٍ: امتها، گروهها؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ کَ: تو؛ فَ: پس، درنتیجه؛ أَخَذْنا: گرفتیم؛ هُمْ: ایشان؛ بِ: به؛ الْبَأْساءِ: تهیدستی، تنگدستی؛ الضَّرّاءِ: بدبختی، ضرر و زیان مالی؛ لَعَلَّ: شاید؛ یَتَضَرَّعونَ: گریه و زاری میکنند؛ لَوْلا: چرا، ای کاش؛ إِذْ: هنگامی که؛ جاءَ: آمد؛ بَأْسُ: گرفتاری، سختی؛ نا: ما؛ تَضَرَّعوا: زاری کنند؛ لٰکِنْ: اما؛ قَسَتْ: سخت شد؛ قُلوبُ: دلها؛ زَیَّنَ: زینت داد، زیبا جلوه داد؛ لَ: برای؛ الشَّیْطانُ: شیطان؛ ما: آنچه؛ کانوا یَعْمَلونَ: انجام میدادند؛ لَمّا: زمانی که؛ نَسوا: فراموش کردند؛ ذُکِّروا: به آنها یادآور شدند؛ هِ: آن؛ فَتَحْنا: باز کردیم؛ عَلیٰ: بر؛ أَبْوابَ: درها؛ کُلِّ: همه؛ شَیْءٍ: چیز؛ حَتّیٰ: تا؛ فَرِحوا: شاد شدند، سرمستی کردند؛ أوتوا: به آنها داده شد؛ بَغْتَةً: ناگهانی؛ مُبْلِسونَ: ناامیدان، از شدت ناامیدی، اندوهگینان.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh