eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
140 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا بازخوانی و نگاه به واقعه‌ی عظیم عاشورا، بدون پیداکردن وقایعی مشابه در تاریخ معاصر، شاید برای ماچندان قابل درک نباشد. قتل‌های فجیع، مُثله کردن،تاختن اسب بر روی اجساد، حمله به زنان وکودکان بی‌پناه و بی‌سلاح، کشیدن گوشواره ازگوش باپاره کردن گوش، دزدیدن انگشتر با بریدن انگشت، دلداری دادن به کودکان با سر بریده‌ی پدر و... برای بسیاری از ما(مگر شاید برای آنها که در دفاع مقدس حضور داشته‌اند) امری نپذیرفتنی و دور از باور است. اما اگر به برخی دنباله‌های یزید و معاویه در تاریخ معاصر بنگریم، ماجرا پذیرفتنی خواهد بود. گروه تروریستی داعش(«دولت اسلامی عراق و شام») که نام اسلام را یدک می‌کشد و پرچمش به «لا اله الاالله، محمد رسول الله» مزین است، در بیانیه‌ی خود در آبان92اعلام می‌کند: «یزید رهبر ما و حسین، دشمن ماست». با این اوصاف، رفتارهای یزیدی از داعش، عجیب نبود. جسارت به قبر «حجر بن عدی» از یاران امام علی(علیه السلام) و نبش قبر ایشان؛ به بردگی گرفتن زنان و فروش آنان؛ کشتار دسته‌جمعی 2000 دانشجوی عراقی دردجله در خرداد93 که به تغییر رنگ رود دجله به قرمز منجر شد؛ غارت و تخریب هر آنچه برسر راه بود؛ کشتار مردم، حتی آنانی که تسلیم شدندیا همکاری کردند؛ تغییر دین و آزادکردن «زنا» به اسم «جهادنکاح» و ادامه‌ی این فهرست، وقت تلف کردن است. وقتی شاگردان دست چندم یزید، بتوانند اینچنین جنایت کنند، ازافسران مستقیم یزید که مادرش(هند) به خوردن جگر حمزه‌ی سیدالشهداء(ع) اقدام کرد، هر چیزی برمی‌آید. یادمان باشد،اگردین هم نداریم؛ اگر به روز قیامت هم اعتقاد نداریم، دست کم، آزادمرد باشیم.
درجنگاوری وشجاعت بنی‌هاشم درتاریخ، شبهه‌ای نیست. عباس(علیه السلام)، فرزند امیرالمؤمنین، علی(علیه السلام)، یکی ازاین دلاوران و فرماندهان جنگی بزرگ است. اما ارزش واعتبارعباس(ع) نه درزمین، به خاطرفرماندهی، پرچمداری یاسقایی است ونه درآسمان. آنچه، ازعباس(ع)، چنین شخصیتی ساخته، درک وفهمی است که نسبت به امام زمان خویش دارد وبی‌هیچ تردیدی، دستورات امام زمان خودرا اجرا می‌کند. درزمان امام حسن(علیه السلام) که اطراف امام رااغلب خائنان وفریفتگان معاویه پرکرده‌اند وممکن است خون امام را بریزند ومعاویه بی‌هزینه، در میدان برنده شود،امام حسین وحضرت عباس(علیهماالسلام)، هردو صلح تحمیلی رامی‌پذیرند وتا پایان حکومت معاویه که شرایط تغییرنکرده وریختن خون امام برای حکومت کم‌هزینه است، نه امام حسین(علیه السلام) علیه حکومت اقدام می‌کند ونه حضرت عباس(ع). اما وقتی یزیدکه علنی شراب می‌خورد، سگ‌بازی و میمون‌بازی می‌کند وحتی کاری را که در فرانسه بتازگی قانونی شده،انجام می‌دهد(از گفتن آن شرم دارم)، ودر شرایطی که شهادت امام برای حکومت یزید بسیارگران تمام می‌شود، عباس(ع)، می‌شودجنگاوری که می‌شناسیم(تحلیل حکومت معاویه ویزید، دراین چندخط نمی‌گنجد وبرای مطالعه‌ی بیشتر بایدبه کتابهایی مثل «پس از50سال: پژوهشی درباره‌ی قیام حسین»، «انقلاب عاشورا»،«حماسه‌ی حسینی» و... رجوع کرد) قصدم ازنوشتن این چندخط، پیروی تام وتمام شخصیتی برجسته، بزرگ،شجاع، دانشمند، فاضل و... ازامام زمان خود وادب واحترام نسبت به ایشان است.جالب است که درکربلا، نه فرماندهی چون عباس(ع) و نه برده‌ای چون «جون بن حوی»، بی‌اجازه‌ی امام حسین(ع) به میدان نرفتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدا اشعاری که مداحان در مراسم عزاداری می‌خوانند، مستقیم بر روحیه‌ی مخاطبان اثر دارد. اگر اشعار، اشعاری مرده و بی‌روح و دور از روح نهضت عظیم حسین(علیه السلام) باشد، عزادار را هم به حاشیه خواهد برد و نمی‌گذارد روح عزادار، رشد کند. اما اگر مداح، شعری آهنگین، وزین، حماسی و حاوی پیام عاشورایی بخواهد، مردم را نیز رشد خواهد داد و آنان را حماسی خواهد کرد. خواندن اشعاری که کلماتی مثل «طفل صغیر، نوجوان اکبرم، رأس بریده» و ... دارد، یا از سر تنگی قافیه شاعر را به استفاده از کلمات نامأنوس عربی کشانده یا نفهمیده که بچه‌های خاندان اهل بیت(علیهم السلام) به اندازه‌ی هزاران مغز معمولی، می‌فهمند. به قول شهید مطهری: «اگر می‏خواهيم‏ به خودمان ارزش بدهيم، اگر می‏خواهيم به عزاداری حسين بن علی(علیهما السلام) ارزش‏ بدهيم، بايد فكر كنيم كه اگر حسين بن علی امروز بود و خودش می‏گفت برای‏ من عزاداری كنيد، می‏گفت چه شعاری بدهيد؟ آيا می‏گفت بخوانيد: «نوجوان اكبر من» يا می‏گفت بگویيد: «زينب مضطرم الوداع، الوداع»، چيزهايی كه من(امام حسين) در عمرم هرگز به اينجور شعارهای پست و كثيف ذلت‌آور تن ندادم و يك كلمه از اين حرفها نگفتم؟! اگر حسين بن‏ علی بود، می‏گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری كنی، برای من سينه و زنجير بزنی، شعار امروز تو بايد فلسطين باشد. شمر امروز موشه دايان است. شمر هزار و سيصد سال پيش مرد، شمر امروز را بشناس». برای نمونه، مداحی سیدرضا نریمانی را که فضای نزدیک ظهور را ترسیم می‌کند، به عنوان مداحی عالی ودرجه‌ی یک با شعری درجه‌ی یک و حماسی، به حضور شما مخاطبان عزیز تقدیم می‌کنم.
به نام خدا واجبات را به چند گروه می‌توان تقسیم کرد: واجبات کم‌هزینه یا بی‌هزینه مثل نماز که از نظر مادی، خرج ندارد یا روزه که از نظر مادی فقط در حد گرسنگی و تشنگی هزینه دارد. مستحبات هم، همین طور هستند؛ برخی مثل «سلام کردن» بی‌هزینه است و برخی مثل زیارت رفتن، چندان پرهزینه نیست؛ تا جایی که می‌توان به بهانه‌ی زیارت، سفر هم رفت. اما برخی از واجبات و مستحبات، هزینه‌های مادی دارد؛ مثل خمس و زکات که مستقیم، هزینه‌بردار هستند؛ افرادی ممکن است حتی حرام بودن ربا یا گرانفروشی یا بی‌انصافی را برای داشتن هزینه‌ی مادی، ندید بگیرند. ترک این واجبات یا انجام این محرمات، به انجام حرام‌های دیگری مثل روابط نامشروع، شرابخواری، ظلم، رشوه و... منجر خواهد شد. اما در بین واجبات و محرمات، برخی علاوه بر هزینه‌های مادی، هزینه‌های غیر مادی دارند؛ گاه باید جان داد و گاه آبرو. امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با حکومت طاغوت و... از این نوع هستند؛ هر یک از ما، شاید تا مرحله‌ای از هزینه دادن، حاضر باشیم از دین حمایت کنیم و چون از این مرحله گذشت، دینداری‌مان را با بهانه‌هایی خواهیم فروخت؛ حتی اگر با توجیه مجاز بودن «قتل پسر پیامبر(صلی الله علیه و آله)» و صدور فتوای قتل ایشان باشد. خدایا! ما را از دینداران راستین قرار بده.
به نام خدا به عقیده‌ی ما شیعیان، چهارده معصوم(علیهم السلام) علاوه برولایت تشریعی(یعنی تبیین احکام دین اسلام و حلال و حرام خداوند)، بر تمام عالم هستی، ولایت دارندکه به آن «ولایت تکوینی» گویند. یعنی اگراراده کنند، قواعد عادی و طبیعی عالم، از کار می‌افتد و قواعد جدیدی شکل می‌گیرد. برای مثال، آتشی که در شرایط عادی می‌سوزاند، بر ابراهیم(علیه السلام)، گلستان می‌شود. یا مریضی که پزشکان به درمانش امید ندارند، بهبودمی‌یابد یا حتی، اگربخواهند، خورشید خاموش می‌شود یا زمین از حرکت بازمی‌ایستد. اما وظیفه‌ی اصلی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان(علیهم السلام) هدایت بشربه زندگی برتر معنوی و مادی است؛ ازاین رو، پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)، امام حسین(علیه السلام) را چراغ هدایت و کشتی نجات نامیده‌اند تا بشریت، با تمسک به راه و روش و مرام ایشان، خود را به ساحل پیشرفت مادی و معنوی برسانند. بنابراین وظیفه‌ی ما عزاداران حسینی، این است که عزاداری برای ایشان را به نیت هدایت و نجات و به قصد نزدیکی به خداوند(قربت) انجام دهیم. البته امام(ع) قادر است بیماران را شفا دهد و مشکلات را حل کند؛ اما این را هم بدانیم که وظیفه‌ی اصلی امام، هدایت است و نباید خدای ناکرده به معصومان(علیهم السلام) به چشم «بیمارستان» و «کمیته‌ی امداد» و فارغ از هدایت و نجات، نگاه کنیم. باید از مشعل فروزان هدایت آنان بهره ببریم؛ هنگامی که بشریت بدرستی به راه معصومان(علیهم السلام) درآیند، همه‌ی مشکلات حل خواهد شد. البته دعا ودرخواست از این بزرگواران، درجای خود لازم وبسیار خوب است؛ ولی نبایدجای هدایت‌گری را بگیرد
به نام خدا عامل اصلی وقوع واقعه‌ی هولناک کربلا و فجایع پس از آن، یزید وبعد، عبیدالله بن زیاد و پس از او، عمر سعد و شمر بودند. پس از اینان، فرماندهان جناح‌های راست و چپ و لشکر سواره و پیاده و تیرانداز و... بعد افسران ارشد و در نهایت سربازان قرار داشتند. اما گروه بزرگ دیگری هم هستند که در زیارت عاشورا، بر آنها لعنت می‌فرستیم. آیا لشکری30هزار نفره، بدون آشپز و قصاب و ظرفشوی و مسؤول علوفه و طویله(اصطبل) و توزیع غذا و پشتیبانی تجهیزات(شمشیر و تیر و سپر و نیزه و...) می‌توانست انسجام داشته باشد؟ خبرنگار(وقایع‌نگار آن روز) و قاصد و پیک و حمل و نقل هم در پایداری لشکر کوفه بسیار مؤثر بوده‌اند. آن بخش از خدمات فنی شامل ساخت و تیز کردن شمشیر، اسلحه‌سازی، کمان‌سازی و تیرسازی، نیزه‌سازی و زین و یراق‌آلات هم که می‌دانستند قرار است این ابزار در کجا به کار رود، اگر مقصرتر از بقیه نباشند، کم‌تقصیرتر نیستند. به روزگار کنونی برویم... مگر در شهادت شهیدسلیمانی، فقط آمریکا و ترامپ را مقصر می‌دانیم؟ آیا خبرچین و هماهنگی و مدیر طرح و جاسوس و هدایت‌گر پهپاد و عامل ورود نفوذی‌ها به دستگاه‌های کشور و ... کم‌تقصیرتر از رژیم حاکم بر آمریکا هستند؟ اگر مشروب‌فروش نباشد، اگر کسی نباشد که مشروب بسازد یا آن را برای مشروب‌فروش بیاورد؛ اگر صاحب باغ انگور، یا راننده‌ی خودرویی که می‌داند بناست این انگور مشروب شود، آن رانفروشد، آیا مشروب‌خور می‌تواندگناه مرتکب شود؟ این داستان را در باره‌ی معتاد و زناکار و هم‌جنس‌باز و آبروبر و غیبت‎‌کننده مطرب و ترقه‌زن و تضعیف‌کننده‌ی امنیت ملی و... هم می‌توان تکرارکرد
به نام خدا اگر فکر کنیم جنگ در عاشورا، در غروب عاشورا و با شهادت امام حسین(علیه السلام) به پایان رسید، واقع‌بینانه به ماجرا ننگریسته‌ایم؛ بلکه شاید کوته‌بینانه اندیشیده باشیم. جنگ اصلی، یعنی جنگ در عرصه‌ی تبلیغات، پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) تازه آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. جنگ نظامی، گرچه سخت و دشوار است، از آن سخت‌تر، جنگ تبلیغاتی و فرهنگی است؛ در کوفه ابن زیاد با آسمان به ریسمان بافتن، می‌گوید خدا حسین را کشت و سعی می‌کند با تهمت خارجی(برانداز از دین خارج‌شده) و با گرداندن اسرا در کوفه و تحقیر ظاهری آنها، در عرصه‌ی تبلیغات برنده باشد؛ اما فرزند و نوه‌ی استاد بلاغت و سخن، اجازه نمی‌دهند جنگ تبلیغاتی، به نفع یزیدیان مغلوبه شود؛ نه در کوفه و نه در شام. یزید هم می‌ماند که برای این خاندان، اگر از روش تحقیر و فشار استفاده کند، یا روش تکریم و احترام؛ در هر حال، با شیوه‌ی خشن و ضد انسانی که جنگ را به صورت ظاهری برده، راهی برای فرار از عواقب آن ندارد و فقط برای کاهش عوارض آن برای ساختار حکومتی بنی‌امیه(استکبار) تلاش می‌کند. اکنون پس از هزار و اندی سال، جنگ در عرصه‌ی تبلیغات عاشورا در هر دو جبهه‌ی حسین(علیه السلام) و یزید ادامه دارد و ما به عنوان سربازان کوچکی در مبارزه‌ایم. باید ببینیم در کدام جبهه می‌جنگیم؛ جبهه‌ی یزید یا جبهه‌ی حسین(علیه السلام)؛ جبهه‌ی سومی وجود ندارد؛ به قول دکتر شریعتی: «آنها که رفتند، کاری حسینی کردند و آنها که ماندند، باید کاری زینبی کنند وگرنه، یزیدی‌اند».
به نام خدا موضوع: تناقض چند روز پیش در فضای مجازی، مطلبی دیدم از یکی از همشهریان عزیز که عزاداری در ماه محرم، خرافه‌پرستی است و اگر خرافه هم نباشد، با گذشت 1400 سال از ماجرا، جمود یا حتی عقبگرد است. قصد داشتم در پاسخ به ایشان، یادداشتی بنویسیم و ایرادات ایشان را پاسخ بگویم؛ اما چیزی دیدم که یکه خوردم؛ پشت در مغازه‌ی ایشان «نمک‌ترکی» و «کجی‌گربه» بود. گفتم شاید چون بتازگی این مغازه را خریده، از صاحب پیشین است؛ اما با یک گفتگوی کوتاه، پاسخ گرفتم: «چشم مردم ورزنه، خیلی شوره، اینها را برای جلوگیری از چشم‌زخم گذاشته‌ام». تناقضی آشکار. کسی که عزاداری را که امامان معصوم(علیهم السلام) آن را تأیید کرده‌اند، «خرافه» می‌داند، برای پیشگیری از چشم‌زخم، به شیوه‌های خاله‌زنکی و خرافاتی متوسل شده است: «کجی‌گربه»! تناقض، اینجا پایان نیافت و تناقض‌ها، آغاز شد: در صفحه‌ی Instagram ایشان، Story «پندار نیک، کردار نیک، گفتار نیک» را دیدم که گرچه گزاره‌ای است درست(و البته به شرح و توصیف نیاز دارد)؛ از دوران زرتشت است و بتقریب، دو برابر حادثه‌ی عاشورا عمر دارد. مگر می‌شود هر چیزی را به خاطر قدیمی بودن، باطل دانست؟ 2+2 از ازل برابر 4 بوده است و تا ابد هم برابر 4 است؛ ولی کسی آن را به خاطر کهنگی یا قدیمی بودن، بی‌ارزش نمی‌داند. خواستم در دیگر پیام‌رسان‌های ایشان هم کنکاش کنم و تناقض‌های دیگری بیابم؛ اما یک دیدار اتفاقی، پشیمانم کرد: ایشان را «طلسم» در دست، در هنگام خروج از منزل یکی از رمّالان و فالگیران دیدم و از تعجب و انکار و با چشمانی از حدقه درآمده، به ایشان سلام کردم. جالب است که ایشان، دعانویسی و فال‌گیری و رمّالی را خرافه نمی‌دانست؛ ولی عزاداری را بخشی از خرافات می‌دانست. جای بحث کردن نبود؛ تناقض آشکار بود و پاسخ نمی‌خواست. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: حتی به خدایان مشرکان هم دشنام ندهید🌼🌸🌼 وَلَا تَسُبُّواْ ٱلَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ فَيَسُبُّواْ ٱللَّهَ عَدْوَۢا بِغَيْرِ عِلْمٍۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ١٠٨ به کسانی که (مشرکان به عنوان خدا) به جای «الله» می‌خوانند، دشنام ندهید که از سر دشمنی، خدا را دشنام می‌دهند. اینگونه برای هر قومی، عملشان را آراستیم؛ پس بازگشت آنها به سوی پروردگارشان است و ایشان را از آنچه انجام می‌دادند، آگاه خواهد ساخت. سوره‌ی مبارکه‌ی أنعام، آیه‌ی 108 لاتَسُبّوا: دشنام ندهید، سب نکنید؛ الَّذینَ: کسانی که؛ یَدْعونَ: می‌خوانند؛ مِنْ: از؛ دونِ: جز؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ یَسُبّوا: دشنام می‌دهند؛ عَدْواً: از روی عداوت و دشمنی؛ ب‍ِ: به؛ غَیْرِ: مگر، غیر، جز؛ عِلْمٍ: علم، آگاهی؛ کَذٰلِکَ: این چنین؛ زَیَّنّا: زینت دادیم؛ ل‍ِ: برای؛ کُلِّ: همه؛ أُمَّةٍ: گروهی، امتی؛ عَمَلَ: عمل، کار؛ هُمْ: ایشان؛ ثُمَّ: سپس؛ إِلیٰ: به سوی؛ رَبِّ: پروردگار؛ مَرْجِعُ: بازگشت، مرجع؛ یُنَبُّئُ: آگاه می‌کند؛ ما: آنچه؛ کانوا یَعْمُلونَ: انجام می‌دادند. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: عیبجویی و ثروت‌اندوزی، انسان را جاودانه نخواهد کرد. 🔵ويۡلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٖ لُّمَزَةٍ 🔵 ٱلَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُۥ 🔵 يحۡسَبُ أَنَّ مَالَهُۥٓ أَخۡلَدَهُۥ 🔵 🔴وای بر هر عیبجوی طعنه‌زن و هرزه‌زبان؛ 🔴همان که ثروتی گرد آورد و آن را شمرد و حساب و کتاب کرد؛ 🔴می‌پندارد که این دارایی، او را جاودانه خواهد کرد. از صفات بد ما انسان‌ها، عیبجویی و طعنه‌زدن است؛ هرزه‌زبانی و ناسزاگویی هم. در قرآن کریم، بشدت، از این صفات نهی شده است. متأسفانه، گاهی عیب‌هایی را در دیگران می‌جوییم که خودمان به آن عیب گرفتار هستیم. البته، حتی اگر این عیب، در ما نباشد، عیبجویی همچنان پدیده‌ای زشت و ضد فرهنگ شهروندی است؛ بهتر است به جای عیبجویی از دیگران، سعی کنیم عیب‌های خود را برطرف کنیم و عیب‌های دیگران را یا با عمل درست خود گوشزد کنیم یا زبانی به خود شخص یادآوری کنیم. چون عیبجویی در زمانی که شخص حضور ندارد، علاوه بر مشکل عیبجویی، گناه غیبت را هم در پی دارد و اگر عیبجویی ما اشتباه باشد، گناه تهمت هم افزوده خواهد شد. ✅ مشکل دیگری که در جامعه‌ی ما وجود دارد، ثروت‌اندوزی است، آن هم با هر روشی که شد، کافی است این روش، کم زحمت و راحت باشد. گرچه به دست آوردن ثروت، با کار و تلاش، پسندیده و مورد تأکید اسلام است، گاهی، دست‌یابی به ثروت، از راه‌های غیر مشروع، مثل سفته‌بازی، احتکار، خرید و فروش احتیاجات ضروری مردم در قالب دلالی و واسطه‌گری، رشوه، رانت، نزول(ربا) و... صورت می‌گیرد. این روش ثروت‌اندوزی، البته اشکالاتی دارد: ثروت جامعه که باید برای رونق تولید و ایجاد شغل و ساختن خانه و کارخانه و کارگاه و آباد کردن زمین کشاورزی و دامداری مصرف شود، برای خرید زمین و دلار و رمزارز و... مصرف خواهد شد. در آن اقتصادی که تولید و کار نباشد، ثروت هم تولید نخواهد شد؛ فقط ثروت دست به دست خواهد شد و نتیجه‌ی این واسطه‌گری، چیزی جز گرانی‌های زنجیره‌ای نیست؛ در این بین، برخی عمقی ضرر می‌کنند و برخی به ثروت‌های بادآورده یا سودهای بر اساس شانس و اقبال می‌رسند. در حالی که در یک اقتصاد پویا، باید بیشترین سود نصیب تولیدکننده(دانشمند، کشاورز، دامدار، کارگاه‌دار، قالیباف، کارخانه‌دار و...) باشد، و نظام واسطه‌گری و دلالی، کمترین سود را ببرند، در یک اقتصاد مریض، بیشترین سود را دلالان و واسطه‌ها خواهند برد و بمرور، کمر تولیدکننده، خواهد شکست و درنتیجه، تولیدکننده هم تصمیم می‌گیرد با فروختن دارایی‌های خود، به بازار سوداگری و سفته‌بازی روی آورد تا بیشتر سود ببرد. آنچه برای مردم باقی خواهد ماند، زیان است و زیان است و زیان؛ گرانی و گرانی و گرانی. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: واکسن تولید داخل؛ آب مقطر یا قله‌ی فناوری؟ ✅ در کودکی، همواره سرکوفت می‌شنیدیم که ژاپنی‌ها در مدرسه، آدم‌آهنی می‌سازند و شما در مدرسه، «هواپیمای کاغذی»! اما هنگامی که در همین ورزنه چاپگر سه‌بعدی و سازه‌ی ماکارونی و پهپاد و... ساختند، صدای تشویق هیچ گروه منتقدی به گوش نرسید، هیچ, شاید این خبرها را خیلی‌ها در ورزنه نشنیده باشند. می‌گویند ژاپنی‌ها، زمانی که توانایی نداشتند «دمپایی» بسازند، برهنه راه می‌رفتند، تا وقتی که خودشان دمپایی ساختند. امروز ما واکسن می‌سازیم و همان عده‌ی همیشه منتقد، برای تخریب واکسن تلاش می‌کنند. ای کاش، از ژاپنی‌ها درس می‌گرفتند و واکسن ایرانی می‌زدند؛ حتی اگر اثرش کمتر از واکسن خارجی باشد. ✅ در حالی که در تمام دنیا در مرحله‌ی کارآزمایی بالینی، به یک پنجم داوطلبان «واکسن‌نما»(آب‌مقطر) تزریق می‌کنند، ما این کار علمی را مسخره می‌کنیم و می‌گوییم واکسن ایرانی، آب‌مقطر است! این خودتحقیری، هم ریشه در حکومت شاهانی دارد که نخست‌وزیرشان در مجلس شورای ملی می‌گفت: «ایرانی نمی‌تواند یک لولهنگ(آفتابه) بسازد» و هم ریشه در بلایی که رسانه‌های عبری، عربی و غربی بر سر فرهنگ ما آورده‌اند و در هر پیشرفتی، شک و شبهه ایجاد کرده‌اند و هر اشکال و ایرادی را چندین برابر بزرگ کرده‌اند. (البته مشکلات کشور را انکار نمی‌کنم، ولی باید در کنار دیدن مشکلات موجود، مشکلات حل شده را هم دید). موشک بسازیم، می‌گویند دروغ است، فیلم است. موشکی را که ساختیم، بارها نه در رزمایش، که در میدان جنگ واقعی، بیازماییم و درست و دقیق کار کند، می‌گوییم از کره‌ی شمالی آمده. سامانه‌ی پدافند بسازیم، می‌گوییم دروغ است؛ در آزمایش این سامانه، Global Hawk آمریکا را بزنیم، می‌گویند S300 روسیه بوده! در جنگ الکترونیک، پهپاد RQ170 را سالم به زمین بنشانیم، با کمک چین و روسیه بوده! سلول‌های بینادی و حیوانات تراریخته بسازیم، همه‌اش دروغ است؛ در درمان ناباروری پیشرفت کنیم، خواست خداست(بالاخره جایی هم هست که خدا را قبول داشته باشند). البته اگر خودروسازی در کشورمان درجا بزند، آن را چپ و راست بر سر ملت می‌کوبیم و می‌گوییم: «آخوند، نمی‌تواند ماشین بسازد»؛ انگار وظیفه‌ی حوزه‌ی علمیه است که خودرو بسازد و مهندسان رشته‌های مختلف کشور، تماشاچی باید باشند! ✅ بپذیریم که خودتحقیری و خودکم‌بینی به استضعاف کشیده خواهد شد. چه کنیم از دست خودمان که تا اینیم، اینیم! انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: نژادپرستی، سرخ و زرد نیست؛ شاید ما هم نژادپرست باشیم ✅عبَسَ وَتَوَلَّىٰٓ ١ ✅أن جَآءَهُ ٱلْأَعْمَىٰ ٢ ✅ومَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُۥ يَزَّكَّىٰٓ ٣ ✅أوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ ٱلذِّكْرَىٰٓ ٤ چهره در هم کشید و روی برگرداند؛ چرا که آن نابینا به کنارش آمد؛ و تو چه می‌دانی؟ شاید او(نابینا) به پاکی گراید؛ یا پند گیرد و این پند، او را سود رساند. نقل است که جمعی نزد پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) نشسته بودند که نابینایی وارد شد و در گوشه‌ای از مجلس، در کنار یکی از به خیال خود «بزرگزادگان» یا به قول امروزی‌‌ها «آقازاده‌ها» نشست؛ ولی آن آقازاده، خودش را جمع کرد و ناراحت شد که چرا، در کنار او چون اویی، نابینایی نشسته است. قرآن کریم این فرد را توبیخ می‌کند و می‌گوید از کجا معلوم این نابینا، اهل تزکیه و پندگیری و درواقع بهتر از تو انسان مغرور، اما به خیال خودت، بزرگزاده نباشد؟ متأسفانه روحیه‌ی خودبرتربینی، هنوز هم در بین ما هست. هنوز هم بسیاری از ما مسلمانان، افراد را نه با تقوا و پرهیزکاری، که با رنگ و نژاد و لباس و محل اقامت و خویشاوندی و شغل و ... قضاوت می‌کنیم. اگر ما خودمان را برتر از هم‌کیشی افغانی که در کشور ما مهمان است، می‌بینیم و خودمان را کنار می‌کشیم تا با او برخورد یا تماس نداشته باشیم؛ اگر هنگامی که کارگر یا پاکبانی را می‌بینیم و فکر می‌کنیم می‌توانیم هر گونه دلمان خواست، به او دستور بدهیم و خودمان تماشا کنیم؛ اگر فکر می‌کنیم ما حق داریم آشغال بریزیم و رفتگر مدرسه یا پاکبان شهرداری باید زباله‌های ما را جمع کنند و ما در برابر بی‌فرهنگی خود، مسؤول نیستیم؛ اگر وقتی یک سیاه‌پوست، افغانی، کارگر و... در کنارمان بنشیند، خودمان را جمع می‌کنیم؛ اگر وقتی با شخصی با لباس ژنده یا کهنه و رنگ و رورفته رو در رو می‌شویم، سعی می‌کنیم بگریزیم؛ اگر وقتی صحبت از «عرب» و «فارس» می‌شود، رگ غیرتمان باد می‌کند و فکر می‌کنیم، خیلی برتر از اعراب هستیم؛ اگر هر بار که یک روحانی یا طلبه را می‌بینیم با نیش و کنایه یا با نگاه یا با زبان، او را می‌آزاریم؛ و خیلی از اگرهای دیگر، باید بدانیم که: هم نژادپرستیم؛ هم به سبک اعراب جاهلی، اندیشه‌های جاهلی داریم(فقط آنها معتقد بودند عرب از عجم برتر است؛ ما می‌گوییم فارس از بقیه‌ی نژادها برتر است)؛ هم مشمول این عتاب قرآن کریم هستیم. برتری افراد نه به کشور و شهر و دین و نژاد و شغل است(که در هر کشوری و شهر و نژاد و شغلی، انسان‌های خوب و بد وجود دارد)، نه به لباس و سطح سلامتی و میزان پر بودن حساب بانکی(که همه‌ی این‌ها رفتنی است)؛ «گرامی‌ترین شما نزد خداوند، پرهیزکارترین شماست». انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: آموزش مجازی یا حضوری؟ بزودی مدارس بازگشایی خواهد شد؛ حالا یا مجازی یا حضوری. آنچه خود نگریستم و لمس کردم، آموزش مجازی، گرچه برای معلمی که می‌خواهد کار کند، چند برابر کلاس حضوری دشواری و رنج دارد و زمان می‌برد، یک دهم هم بازدهی ندارد. نتایج قبولی کنکور سال گذشته و رتبه‌های امسال در رشته‌های نظری بخوبی نشان می‌دهد آموزش مجازی، در مسیر آموزش، مردود شده است؛ حالا مشکلات روحی و اخلاقی و جسمی و حرکتی که بچه‌ها را گریبانگیر خواهد شد، بماند. اعتیاد به تلفن(طوری که برخی دانش‌آموزان در رختخواب هم گوشی را با خود می‌برند و تا پاسی از شب، آن را به کار می‌برند)، تغییرات قامتی و اسکلتی(قوز، آرتروز، کمردرد و...)، ورود به حوزه‌های ممنوعه(بلوغ زودرس، محتوای مستهجن، رفیق‌بازی و...) تنها بخش کوچکی از عوارض آموزش مجازی برای معلم و دانش‌آموز و ارتباط بیش از حد هر انسان دیگری با اینترنت است. از اساس، ممکن نیست دانش‌آموزِ گوشی به دست، بتواند بر روی کلاس تمرکز کند؛ کافی است در یک پیام‌رسان یک پیام بیاید؛ تا دانش‌آموزی که بظاهر سر کلاس است، این پیام را بخواند و پاسخ دهد، کلی از زمان کلاس گذشته است. البته پدیده‌ی «حواس‌پرتی» در کلاس حضوری نیز وجود دارد، اما خیلی کمتر. آنچه تجربه نشان داده، کلاس مجازی، بیش از 90 درصد «حواس‌پرتی» دارد؛ حالا این که بخواهیم در درس فیزیک، یک آزمایش انجام دهیم یا در درس رایانه، روی هم گذاشتن(مونتاژ) رایانه را آموزش دهیم، خود جای بحث دارد. از طرفی، هجوم بیماری کرونا و ترس و وحشت ایجاد شده در بین مردم که بخشی از آن درست و بخشی حاصل تلاش رسانه‌هاست، تصمیم‌گیری را برای مسؤولان دشوار کرده است؛ اما راستی، کرونا فقط در مدرسه است و در کوچه و بازار و خیابان و عروسی و جشن تولد و دورهمی‌ها نیست؟ اگر قرار است فرزندان ما همه جا بروند، جز مدرسه، بهتر نیست اجازه دهیم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با دقت و نظارت اعضای مدرسه، آنها حضوری در کلاس‌های درس حاضر شوند؟ باور کنید رعایت شیوه‌نامه‌ها، در مدارس، از خیلی از بخش‌ها، حتی از برخی درمانگاه‌ها، بیشتر است. فردا هم مرا متهم نکنید که بیماری را کوچک شمرده‌ام؛ یادتان هست با چه حرص و ولعی کوچه‌ها و خیابان‌ها را ضد عفونی می‌کردیم و بعد فهمیدیم همه اشتباه بوده است؟ بستن ورودی‌های شهرها و جلوگیری از ورود و خروج مردم را چطور؟ بستن فروشگاه‌ها با آژیر و بوق و راه انداختن کاروان خودرویی نظامی را چطور؟ یادتان هست؟ چقدر مؤثر بود؟ چقدر اشتباه بود؟ امروز به این کارهای خودمان نمی‌خندیم؟ شاید فردا هم ... کاش دست کم اولیای آن دسته از دانش‌آموزانی که با برگزاری حضوری کلاس‌ها موافق هستند، با حضور در مدارس و صحبت با مدیران محترم، از آنها بخواهند هر طور شده، کلاس‌ها را، البته با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و در صورت لزوم با نصف ظرفیت، حضوری برگزار کنند و صدای این درخواست را به گوش مقامات تصمیم‌گیر هم برسانند. سر برگردانیم، این سال تحصیلی هم کم‌ثمر می‌گذرد و روسیاهی آن، برای سالیان سال، گریبانگیر کشور خواهد بود. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: کار زشت خود را به خدا نسبت ندهید🌼🌸🌼 وَإِذَا فَعَلُواْ فَٰحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَٱللَّهُ أَمَرَنَا بِهَاۗ قُلْ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِٱلْفَحْشَآءِۖ أَتَقُولُونَ عَلَى ٱللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ٢٨ و چون کاری می‌کنند زشت، می‌گویند: «پدران خود را بر آن یافتیم و خدا ما را به آن فرمان داده است»؛ بگو: «قطعاً خدا به کار زشت فرمان نمی‌دهد؛ آیا چیزی را که نمی‌دانید به خدا نسبت می‌دهید؟» سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیه‌ی 28 إِذا: هرگاه، وقتی که؛ فَعَلوا: انجام دادند؛ فاحِشَةً: کار زشت آشکار، گناه بزرگ و مسلّم؛ قالوا: گفتند؛ وَجَدْنا: یافتیم، پیدا کردیم؛ عَلیٰ: بر؛ ها: آن؛ ءاباءَ: پدران، اجداد؛ نا: ما؛ أَمَرَ: دستور داد، امر کرد؛ ب‍ِ: به؛ قُلْ: بگو؛ إِنَّ: همانا؛ لایَأْمُرُ: فرمان نمی‌دهد؛ الْفَحْشاءَ: گناه بسیار زشت، زنا؛ أَ: آیا؛ تَقولونَ: می‌گویید؛ ما: آنچه؛ لاتَعْلَمونَ: نمی‌دانید. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: معرفی چند سامانه‌‎ی ضد پالایه(Filter) همه‌ی کسانی که با خدمات بر پایه‌ی «اینترنت» سر و کار دارند، به عبور از مسدودیFiltering یک تارنماWebSite یا پیام‌رسان، نیاز پیدا می‌کنند. امروز می‌خواهیم شما را با دو سامانه عبور از پالایهFilter آشنا کنیم: ✅ Dideo یکی از تارنماهایی که مطابق قانون مسدود است، تارنمای youtube.com است که خدمات «ویدئو» رایگان ارائه می‌دهد. علت مسدودی این تارنما، بیشتر به دلیل داشتن محتواهای غیر اخلاقی یا مخالف با ساختار حکومت است؛ اما ویدئوهای مفید و کارگشا هم در این تارنما بسیار زیاد است و گاهی نیاز به آن احساس می‌شود و گاه به ضرورت و اضطرار می‌رسد. افزونه‌ی dideo (که از dideo.tv قابل بارگذاریdownload) است و هم نسخه‌ی رایانهPC و هم نسخه‌ی همراهAndroid دارد، دسترسی به محتواهای این تارنما را بدون فیلترشکن فراهم کرده است؛ بابت محتواهای غیر اخلاقی هم نگران نباشید؛ dideo اجازه نمی‌دهد محتواهای غیر اخلاقی به نمایش درآید. ✅ Shecan.ir گاهی مشکل مسدود بودن یک تارنما، از خارج از کشور نشأت می‌گیرد و به تحریم ربط دارد. بسیاری از تارنماهای پشتیبانی قطعات رایانه مثل hp.com یا intel.com یا nvidia.com به بهانه‌ی تحریم، به کاربران کشور ایران، خدمات نمی‌دهند. برای حل این مشکل مسدودی خارجی، تارنمای Shecan.ir با یک راه حل بسیار ساده و بدون نیاز به فیلترشکن، به شما اجازه می‌دهد از تمام تارنماهای خدماتی خارجی، استفاده کنید. این تارنما برای گوشی هوشمند یک برنامهapp دارد و برای رایانه با یک تنظیم ساده‌ی کارت شبکه، دسترسی شما را به تارنماهای مشمول تحریم، فراهم می‌کند. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: رسانه‌های زمان ما؛ رسانه‌های امروز تغییرات فرهنگی، هرگز ناگهانی رخ نخواهد داد؛ حتی در صورت وقوع یک انقلاب سیاسی و اقتصادی. فرهنگ‌ها، آرام-آرام متحول می‌شوند. در قرآن کریم هم به سنت «استدراج» یا تغییرات تدریجی اشاره شده است(اعراف/182). اگر بزرگترها یاد داشته باشند، برنامه‌های سرگرمی رسانه‌ای در دهه‌ی 50 تا 70 چند دسته بود: ✅امثال «پسر شجاع»، «سفرهای میتی‌کومان» و «ماجراهای سندباد» که تقابل یک جبهه‌ی خیر(حق) و یک جبهه‌ی شر(باطل) را نشان می‌داد؛ ✅امثال «بینوایان» و «مهاجران» که تقابل دو جبهه‌ی فقر و غنا را به تصویر می‌کشید؛ ✅امثال «بل و سباستین»، «دختری به نام نل»، «دور دنیا در 80 روز»، و «خانواده‌ی دکتر ارنست» که همگی به دنبال یک هدف اغلب مقدس(مثل پیدا کردن مادر یا رهایی از جزیره) بودند و برای رسیدن به این هدف، سختی‌ها را تحمل می‌کردند. ✅بی‌خاصیت‌ترین برنامه‌های رسانه‌ای کودکانه در آن زمان، «تام و جری» و «پلنگ صورتی» و «میگ‌میگ» بود که دو جبهه‌ی باطل یا دو جبهه‌ی خنثی در مقابل هم قرار داشتند. کودکان علاوه بر آن برنامه‌ها(به علت ساعات اندک برنامه کودک)، در کنار هم‌بازی‌های خود در جامعه‌ی خارج از خانواده، توپ‌بازی، گل‌بازی، خاک‌بازی، خاله‌بازی و خلاصه زندگی در جمع دیگران را نیز می‌آزمودند. برنامه‌های رسانه‌ای امروز فرزندان ما، شبکه‌ی پویا، گوشی و فیلم‌های اینترنتی و ... است که اغلب اهدافی دارند که چندان یا اصلاً ارزشمند نیست. برنامه‌های کودکانه‌ی فرزندان ما، امروزه امثال «باب‌اسفنجی» و «مرد عنکبوتی» است؛ فرزند ما از «باب اسفنجی» چه یاد می‌گیرد جز خوردن و خوابیدن و پول‌دوستی؟ حق و باطل را که هیچ، حتی خیر و شر را از بسیاری از برنامه‌های کودک امروزی نمی‌توان آموخت. موضوع در حوزه‌ی فیلم‌ها و مجموعه‌های بزرگسال هم، بهتر از حوزه‌ی خردسال نیست؛ امثال «پزشک دهکده»(تصویرگر نژادپرستی آمریکایی‌ها) و «عمرمختار»(تصویرگر استعمارگران)، «اوشین»(تصویرگر فقر در کشور ژاپن)، «آینه‌ی عبرت»(تصویرگر جامعه‌ی اعتیادزده) کجا و مجموعه(سریال)‌های امروزی کجا. در سینمای ایران هم که گاه، از دیدن یک فیلم سینمایی مجوزدار وزارت ارشاد در حضور فرزندان، شرم و آزرم و خجالت نصیب می‌شود. شاید اندک فیلم‌های سینمایی مثل «قلاده‌های طلا» و «یتیم‌خانه‌ی ایران» درس‌آموز باشد؛ بسیاری از آنها، جز سرگرمی یا اباطیل یا ترویج روابط خارج از چهارچوب خانواده نیست. از آن بدتر، نخستین برخورد کودک با جامعه‌ی خارج از خانواده، پیش‌دبستانی است؛ کودکی که اغلب دست به آب و خاک و گل نزده و هیچ چیزی را با دست، تجربه نکرده و از خانه بیرون نرفته است، مگر شاید به تفرجگاهی برای بازی. این کودک «باب‌اسفنجی‌بین» خانه‌نشین گوشی به دست، قطعا نمی‌تواند تقابل جبهه‌ی حق و باطل را نه در حد امام حسین(علیه السلام) و یزید و نه در مقیاس‌های کوچک‌تر آن-حتی در ابعاد خانواده- تحلیل کند. برای حل مسأله ناتوان است و نمی‌تواند مستقل از اولیا، یک روز هم زندگی را اداره کند. البته ما خوشحالیم که «بچه‌ام بیشتر از من بلده با گوشی(یا رایانه) کار کنه»؛ اما غافلیم از این که-به قول یکی از دوستان-کودکان امروز، «هوششان زیاد است و عقلشان کم!»؛ اگر باور ندارید، علت اختلافات خانوادگی و طلاق‌های شهر کوچکی مثل ورزنه را از شورای حل اختلاف و دادگاه، بخواهید. طلاق به خاطر نخریدن پفک یا برگزار نکردن یک جشن تولد یا وزن کیک Valentine از نپخته‌ترین علل طلاق و اختلافات خانوادگی کودکان دیروز است که در خانواده درست تربیت نشده‌اند و رسانه‌ها، آنان را «الکی‌خوش» بار آورده‌اند.(البته طلاق‌های زیادی هم به علت ظلم یکی از دو زوج به دیگری رخ می‌دهد و نمی‌خواهیم تمام طلاق‌ها را از این گروه بدانیم). در خوراک فکری فرزندانمان، بیشتر دقت کنیم. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: تزریق واکسن و مخالفان و موافقان... در پی هر اتفاق یا ماجرایی در کشور، گروهی با انتساب مطالبی به رهبری، از ایشان برای اثبات یا نفی درستی آن ماجرا، مایه می‌گذارند. یکی از آخرین موارد، «واکسن» است؛ گروهی که جانبدار تزریق واکسن هستند، رفتار رهبری را الگو می‌دانند و بقیه را به تبعیت از ایشان فرامی‌خوانند؛ گروه دیگری هم رفتار رهبری را ناشی از جبر یا فشار افکار عمومی یا ... می‌خوانند و واکسن زدن را تخطئه می‌کنند. آنچه مسلم است واکسن کرونا هم عوارضی دارد؛ مثل تمام داروها که بر روی «دفترک(بروشور)» دارو نوشته شده: «این دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود، ...»؛ مهم این است که فواید و مضرات واکسن را نسبت به هم بسنجیم و سبک و سنگین کنیم که عوارض واکسن چقدر است و فواید آن چه اندازه. مهم نیست که کدام گروه درست می‌گویند؛ طرفداران تزریق واکسن برای همه یا مخالفان تزریق واکسن به هر شکل ممکن. مهم است که دو گروه، با بحث دقیق علمی و بیان مستندات و دلایل کافی، حرف بزنند و از مطرح کردن دلایل غیر مستند و غیر علمی و بدون پایه و اساس، خودداری کنند و سعی نکنند با تحریک احساسات و عواطف مردم، حرف خود را به کرسی بنشانند. بدتر از آن، مایه گذاشتن از شخص رهبری برای استدلال علمی در خصوص فواید یا عوارض واکسن است؛ رهبری، وظیفه دارد جامعه را به راه درست و صحیح هدایت کند و نباید در جر و بحث‌های کلامی که هرگز پایان ندارد، از ایشان مایه بگذاریم. در بحث فواید و مضرات واکسن، فقط دلیل و منطق و آزمایش ملاک قضاوت باشد؛ آن هم به روش علمی و نه با استناد به صحبت فلان روحانی مشهور یا هنرپیشه یا بازیکن فوتبال یا پزشک جراح(که در کرونا متخصص نیست) یا بهمان طبیب‌نما. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون اذا مات عالما ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء هرگاه دانشمندی بمیرد، در اسلام رخنه‌ای به وجود می‌آید که هیچ چیز آن را برطرف نمی‌کند. رحلت عالم ربانی، فیلسوف، عارف، دانشمند، فیزیکدان، منجم، ریاضیدان، شاعر، نویسنده، ادیب، یگانه‌ی دوران، عالم ذوالفنون، علامه آیت الله حسن زاده آملی را به پیشگاه حضرت ولی عصر(اروحنا لتراب مقدمه الفداء)، و به رهبر معظم انقلاب اسلامی و جامعه‌ی دینی و دانشگاهی، تسلیت و تعزیت می‌گوییم.
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: هر قدمی در راه خدا که دشمن را به خشم آورد، پاداش دارد🌼🌸🌼 مَا كَانَ لِأَهْلِ ٱلْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ ٱلْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ ٱللَّهِ وَلَا يَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِۦۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا يَطَ‍ُٔونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ ٱلْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِۦ عَمَلٌ صَٰلِحٌۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ ٱلْمُحْسِنِينَ ١٢٠ مردم مدینه و بادیه‌نشینان اطرافش را نسزد که از رسول خدا سرپیچی کنند و جان او را از جان خود، عزیزتر بدانند؛ این بدان جهت است که در راه خدا هیچ تشنگی و رنج و گرسنگی به آنان نرسد و در هیچ مکانی که کافران را به خشم آورد، قدم نگذارند و از دشمن ضربه‌ای نخورند مگر آن که به سبب آن، عمل صالحی برای آنان نوشته می‌شود؛ همانا خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‌کند. سوره‌ی مبارکه‌ی توبة، آیه‌ی 120 ماکانَ: شایسته نیست، نسزد، نبود؛ ل‍ِ: برای؛ أَهْلِ: اهل، ساکنان؛ الْمَدینَةِ: شهر، مدینه؛ مَنْ: کسانی که؛ حَوْلَ: اطراف؛ هُمْ: ایشان؛ مِنْ: از؛ الْأَعْرابِ: بادیه‌نشین‌ها؛ أَنْ: که؛ یَتَخَلَّفوا: تخلف کنند، جابمانند؛ عَنْ: از؛ نَفْسِ: خویش، خود؛ هِ: او؛ ذٰلِکَ: آن؛ ب‍ِ: به؛ أَنَّ: که؛ لایُصیبُ: نمی‌رسد، اصابت نمی‌کند؛ ظَمَأٌ: تشنگی؛ نَصَبٌ: خستگی، رنج؛ مَخْمَصَةٌ: گرسنگی؛ فی: در؛ سَبیلِ: راه؛ یَطَـٔونَ: قدم نمی‌گذارند؛ مَوْطِئاً: جای پا؛ یَغیظُ: به خشم درمی‌‌آورد، عصبانی می‌کند؛ الْکُفّارَ: کافران، ناسپاسان؛ لایَنالونَ: دست می‌یابند، می‌رسند؛ مِنْ: از؛ عَدُوٍّ: دشمن؛ نَیْلاً: رسیدن، دست یافتن؛ إِلّا: مگر؛ کُتِبَ: نوشته شد؛ ل‍َ: برای؛ عَمَلٌ: کار، عمل؛ صالِحٌ: شایسته؛ لایُضیعُ: ضایع نمی‌کند؛ أَجْرَ: اجر، مزد؛ الْمُحْسِنینَ: نیکوکاران. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: چند واژه چند واژه را پیشنهاد می‌دهیم که بهتر است جای برخی واژه‌های دیگر به کار بریم. درست است که زبان فارسی با زبان عربی آمیخته؛ درست است که برخی واژه‌های فرانسوی و انگلیسی و ...، بخشی از زبان فارسی شده؛ با این وصف، خوب است تا جایی که می‌توانیم، به جای واژه‌های زبان‌های دیگر، از واژه‌های فارسی بهره ببریم: ⛔️ نگوییم 🔵 بگوییم ✅ یا از آن بهتر ⛔️منتخبین 🔵 منتخبان ✅ برگزیدگان ⛔️لوازم‌التحریر 🔵 لوازم تحریر ✅ نوشت‌افزار ⛔️بلافاصله 🔵 بلادرنگ ✅ بی‌درنگ ⛔️تست کردن 🔵 امتحان کردن ✅ آزمودن ⛔️مشتری 🔵 خریدار ⛔️مارکت 🔵 فروشگاه ⛔️ویس 🔵 صوت ✅ آوا، صدا ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem