📌 #شبهه:
چندسال پیش برنامه ضدارزشی #رودست شبهه ای را مطرح کرده است که: در منابع #حدیثی آمده است که امام #حسین(ع) فرمودند:
ما از تبار #قریش هستیم، هواخواهان ما #عرب و #دشمنان ما #ایرانیان هستند.
روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است.
ایرانیها را باید دستگیر کرد و به #مدینه آورد، زنانشان را به #کنیزی #اعراب درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به #غلامی و بردگی اعراب گماشت.
#پاسخ_شبهه
#اولا:
این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام #صادق(ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده.
📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176
#ثانیا:
این روایت از معانی الاخبار شیخ #صدوق نقل شده و #سند آن #ضعیف است؛ زیرا #عثمان بن جبله در سند آن #مجهول است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد:
بيان:
" #وشيعتنا_العرب " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب.
یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، #ممدوح باشد و #عجم، مذموم، #شیعه_ما_عرب است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد.
یعنی به عبارت دیگر:
این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام #جدل با عرب هایی است که دیگران را خوار
می شمارند؛ اگر چه #شیعه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است:
از نظر ما شما که عرب هستید، اما #دشمن ما اصلا #عرب نیستید و عجم هستید، اما #شیعیان ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند.
#ثالثا:
باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن #حدیث نیست و از #شیخ_عباس_قمی است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه #خلفا به ایرانیان چگونه بوده است.
بعد می نویسد:
#عمر گفته است که ایرانیان را باید #کشت و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال #الثانی" شروع می شود و ثانی یعنی #دومی که همان #عمر است.
#رابعا:
مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد:
سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان:
ابن شهرآشوب در #مناقب نقل کرده که وقتی #اسیران ایرانی را به #مدینه آوردند و تصمیم گرفتند که #زنان را بفروشند و مردان را به #غلامی درآورند که ناتوانان را در طواف #کعبه بر پشت خود حمل کنند،
اميرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
#پیامبر(ص) فرموده است:
بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها #ایرانیان هستند که #حکیم و #کریم هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به #اسلام رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم
و در پایان:
رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ.
اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
«اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ و ﻏﯿﺮ #ﻋﺮب ﻧﺎزل ﻣﯽﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽآورد، و #ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ».
نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ #ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽﻓﺮﻣﻮد:
«ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #زخمی_متفاوت...
شعیب بن عبدالرحمن خزاعی گوید:
بعد از #عاشورا، مردان قبیله #بنی_اسد، هنگامی که خواستند پیکر مطهر امام #حسین(ع) را #دفن کنند، بر دوش آن حضرت، اثر #زخمی کهنه یافتند که کاملا از #جراحتهای #جنگی متفاوت بود و هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت.
وقتی از امام #سجاد(ع) در این مورد سؤال کردند آن حضرت در پاسخ فرمود:
این #زخم بر اثر حمل کیسه های #غذا و به دوش کشیدن 'هیزم به خانه های بی سرپرست و #یتیمان است.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 چه اموالی از امام #حسین(ع) #غارت شد؟
طبق برخی گزارسها،
#شمشیر، شلوار، قطیفه(حوله مخملی)، کفش، #عمامه، #پیراهن و #زره امام حسین(ع) غارت شد.
📍عواقب #دزدان:
کسی که #شلوار را دزدید، دستانش در تابستان خشک می گردید و در زمستان از آن #چرک و خون می آمد.
کسی که #عمامه را دزدید، دچار بیماری #جذام گردید و بنا بر قولی تا بر سرش گذاشت #دیوانه گردید.
کسی که #پیراهن را دزدید دچار #پیسی شد و موهایش ریخت.
غارت #انگشتر، آری یا نه؟!
طبق برخی گزارش های متاخر(ضعیف) #بجدل بن سلیم، #انگشت امام را قطع کرد و #انگشترش را غارت کرد. اما طبق روایت شیخ صدوق، امام #صادق(ع) فرمود:
امام #حسین(ع) به امام #سجاد(ع) #امامت را #وصیت کرد و انگشترش را به دست او کرد و این #انگشتر اکنون به من رسیده است و من آن را در هر #جمعه به دست می کنم و با آن #نماز می خوانم.
📚صدوق، الأمالي، ص۲۰۷-۲۰۸،
📚سیدبن طاووس، الملهوف، ص۱۷۸،
📚طبری، تاریخ، ج۵،ص۴۵۴-۴۵۵،
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۹؛
📚ابن شهرآشوب المناقب، ج۴،ص۶۵.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه...
در برخی #مقاتل معاصر آمده است که امام #حسین(ع) و یارنش در شب #عاشورا #غسل #شهادت کردند.
اگر آنان این مقدار #آب داشته اند، پس چرا برای رفع عطش آب نگه داشته اند؟
#پاسخ...
به نظر می رسد در گزارش معاصران، کلمه { #نوره} تصحیف شده واژه { #تور} باشد که به معنی ظرف برنجی یا سنگی است.
مقصود این است که به دستور امام #حسین(ع)، #مُشک{خشبوکننده بدن} را در آن ظرف{تور} بهم زدند و سپس به ترتیب امام و یارانشان بدن خود را با آن #خوشبو کردند.
اما چون مورخان این کلمه را {نوره} خوانده و ضبط کرده اند، عبارت متن آشفته شده و به غسل ترجمه کرده اند.
چنانکه مسکویه رازی در کتاب #تجارب_الامم به #خوشبو کردن بدن توسط امام #حسین(ع) اشاره کرده است.
📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌خیمه امام #حسین(ع) تا کی #آب داشتند؟
نوشته حجت الاسلام دکتر حسین #حسینیان مقدم
👇👇
http://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17668
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه:
آیا امام #حسن و امام #حسين علیهم السلام در #فتوحات #ایران حضور داشتند؟
پاسخ:
#خیر.
◀️روایات حضور تنها در #تاریخ #طبری نقل شده است.
◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه #متعارض یا #صحیح. لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند #علی_بن_مجاهد و #سیف_بن_عمر هم روایت نقل کرده است.
◀️درباره #فتوحات نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم #حسنین علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست.
◀️در برخی منابع که خبر را از وی نقل می کنند، نام امام #حسین(ع) وجود ندارد.
◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام #علی_بن_مجاهد قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را #کذاب دانسته و سند روایت وی را به دلیل #انقطاع نیز، #مرسل می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست.
📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405،
📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330،
📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398،
📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252.
◀️افزون بر کمی سن #حسنین علیهم السلام، #امیرمومنان علی(ع) در دوران #خلافت خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان #امامت امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند.
◀️در برخی منابع آمده است که امام #حسین(ع) در زمان خلافت #عمر به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از #ابوذر، از #عثمان انتقاد کرده است. حالا باتوجه به انتقاد ایشان از #خلفا، چگونه امکان حمایت از #فتوحات بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند.
📚الاصابه، ج2، ص69.
◀️در روایت جعلی طبری، #حسنین علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، #خدعه و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است #امام #امت اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛
◀️به نظر می رسد انگیزه #جعل در این خبر یا توجیح #فتوحات خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، #قداستی را برای مناطق مفتوحه درست کنند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌قیام علیه #ظلم
آیا امام #حسین(ع) تنها برای هدایت دینی مردم به کوفه رفت یا علیه ظلم هم قیام گرد؟
امام #حسين علیه السلام ضمن بیان اینکه دنبال #اصلاح امت جدش و اقامه امر معروف و نهی از منکر است، در منزل #بَیضه، در مقابل سپاه #حربن یزید ریاحی فرمود:
هركس حاکم #ستمگري را ببیند كه #حرام خدا را #حلال كرده،
پیمان خدا را شکسته،
با سنّت پيامبر خدا(ص) #مخالفت مي كند و در ميان مردم #گناه و #ستم می کند،
سپس با حرف و عمل بر #ضد او #قیام_نکند،
سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به کیفر آن حاکم دچار سازد.
📚 طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۳
👇👇
@ahlebait110
📌 پیامبر #رحمت یا #خشونت؟
متاسفانه توسط نشریات #فرانسوی یا در فضای مجازی عده ای که شناخت دقیقی از #رسول_خدا(ص) ندارند، ایشان را بعنوان فردی #خشونت طلب که تمام عمرش در #جنگ⚔ بوده، معرفی می کنند، اما در پاسخ می گوییم:
◀️ #قرآن کریم، پیامبر اکرم را رحمت دو عالم معرفی میکند.
◀️به گفته قرآن کریم، پیامبر اعظم براساس هوا و هوس سخن نمی گوید.
◀️در قرآن کریم اشاره شده است، این #مشرکان بودند قصد کشتن رسول خدا را داشته و یاران او را از #مکه اخراج کردند.
◀️پیامبر رحمت ۴۰ سال در مکه زندگی کرد و به دلیل شهرت به #امانتداری و #راستگویی⚖، همه مشرکان قبل از بعثت به او احترام می گذاشتند.
◀️با آغاز #بعثت تا ۱۳ سال بعد از آن نیز پیامبر با کسی نجنگید و این مشرکان و کفار بودند که قصد #کشتن، #تبعید یا #اسارت پیامبر را داشتند.
◀️مشرکان و یهود در جنگ #احزاب قصد #قتل پیامبر رحمت را داشتند و این احزاب بدترین #جنایات را در حق مردم انجام می دادند.
◀️مشرکان، #دختران خود را #زنده_بگور می کردند و پیامبر رحمت مانع خیلی از اعمال زشت آنان بود.
◀️مدینه با #اخلاق نیکوی پیامبر اکرم #فتح شد و بعد از فتح مکه مردم موج موج به #اسلام گرایش پیدا کردند.
◀️امروز جمعیت مسلمانان #اروپا، #آمریکا، #آفریقا و #آسیا مدیون اخلاق کریمانه پیامبر است و #طالبان، #القاعده، #وهابیت، #داعش و... دستاورد صهیونیستی دولتهای مسیحی و یهودی است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 امت #محمد(ص) چه کسانی هستند؟
رسول مهربانی حضرت #محمد صل الله علیه وآله فرمودند:
🌍امت من مادامی که به یکدیگر،
1⃣ #محبت ورزند،
2⃣ #امانتدار باشند،
3⃣از #حرام بپرهیزند،
4⃣ #مهمان_نوازی کنند،
5⃣ #نماز به پا دارند،
6⃣و #زکات را بپردازند،
😄همواره در خوبی و خوشی خواهند بود.
ولی اگر چنین نکنند، به #قحطی و خشکسالی گرفتار می گردند.⚡️💥
📚مجلسی، بحارالانوار، ج72، ص115
👇 👇
🌻 @ahlebait110
ولایت امیرمؤمنان(ع) آغاز #نفاق و دشمنی تفکر عثمانی
با آنکه رسول خدا(ص) خطاب به #مسلمانان فرموده بودند: «هرکس به #علی(ع) ناسزا گوید، به من #ناسزا گفته است،» اما تفکر عثمانی به رهبری بنی امیه به دشمنی با امیرمؤمنان علی(ع) شروع کردند.
◀️بنابر گفته عبدالله بن بَديل بن وَرقاء خُزاعي، قریش به دلیل کینه هایی که از علی(ع) دارد، هرگز تسلیم او نمیشوند.
◀️به تعبیر ابوالاسود:
«#قریش، نسبت به آن جوانمرد(علی) حسادت بردند، چون به كوششِ وى نرسيدند، پس همگى اعدا و دشمنان او هستند.»
📚منقری، وقعة صفین، ص102.
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج1، ص319.
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌 کنترل #معاشرت #کودکان...
🌱 امام #سجاد علیه السلام به یکی از فرزندان خود فرمود:
فرزندم،
بر ۵ گروه هوشیار باش.
لذا با آن ۵ گروه #همنشین، هم گفتار و همراه نشو.
کودک پرسید:
پدرجان، این ۵ گروه چه کسانی هستند؟
امام فرمود: با
1⃣ #دروغگو،
2⃣ #فاسق،
3⃣ #بخیل،
4⃣ #احمق،
5⃣ و کسی که #صله_رحم نمی کند، همنشین نشو.
📚حرانی، تحف العقول، ص۲۸۶
👇👇
🌻 @ahlebait110