eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.6هزار دنبال‌کننده
698 عکس
268 ویدیو
299 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 : چندسال پیش برنامه ضدارزشی شبهه ای را مطرح کرده است که: در منابع آمده است که امام (ع) فرمودند: ما از تبار هستیم، هواخواهان ما و ما هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به آورد، زنانشان را به درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به و بردگی اعراب گماشت. : این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام (ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده. 📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176 : این روایت از معانی الاخبار شیخ نقل شده و آن است؛ زیرا بن جبله در سند آن است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد: بيان: " " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب. یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، باشد و ، مذموم، است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد. یعنی به عبارت دیگر: این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام با عرب هایی است که دیگران را خوار می شمارند؛ اگر چه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است: از نظر ما شما که عرب هستید، اما ما اصلا نیستید و عجم هستید، اما ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند. : باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن نیست و از است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه به ایرانیان چگونه بوده است. بعد می نویسد: گفته است که ایرانیان را باید و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال " شروع می شود و ثانی یعنی که همان است. : مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد: سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان: ابن شهرآشوب در نقل کرده که وقتی ایرانی را به آوردند و تصمیم گرفتند که را بفروشند و مردان را به درآورند که ناتوانان را در طواف بر پشت خود حمل کنند، اميرمؤمنان (ع) فرمود: (ص) فرموده است: بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها هستند که و هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم و در پایان: رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ. اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:  «اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ و ﻏﯿﺮ ﻧﺎزل ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽ‌آورد،‌ و ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ». نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮد: «ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ... شعیب بن عبدالرحمن خزاعی گوید: بعد از ، مردان قبیله ، هنگامی که خواستند پیکر مطهر امام (ع) را کنند، بر دوش آن حضرت، اثر کهنه یافتند که کاملا از متفاوت بود و هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت. وقتی از امام (ع) در این مورد سؤال کردند آن حضرت در پاسخ فرمود: این بر اثر حمل کیسه های و به دوش کشیدن 'هیزم به خانه های بی سرپرست و است. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 چه اموالی از امام (ع) شد؟ طبق برخی گزارسها، ، شلوار، قطیفه(حوله مخملی)، کفش، ، و امام حسین(ع) غارت شد. 📍عواقب : کسی که را دزدید، دستانش در تابستان خشک می گردید و در زمستان از آن و خون می آمد. کسی که را دزدید، دچار بیماری گردید و بنا بر قولی تا بر سرش گذاشت گردید. کسی که را دزدید دچار شد و موهایش ریخت. غارت ، آری یا نه؟! طبق برخی گزارش های متاخر(ضعیف) بن سلیم، امام را قطع کرد و را غارت کرد. اما طبق روایت شیخ صدوق، امام (ع) فرمود: امام (ع) به امام (ع) را کرد و انگشترش را به دست او کرد و این اکنون به من رسیده است و من آن را در هر به دست می کنم و با آن می خوانم. 📚صدوق، الأمالي، ص۲۰۷-۲۰۸، 📚سیدبن طاووس، الملهوف، ص۱۷۸، 📚طبری، تاریخ، ج۵،ص۴۵۴-۴۵۵، 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۹؛ 📚ابن شهرآشوب المناقب، ج۴،ص۶۵. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ... در برخی معاصر آمده است که امام (ع) و یارنش در شب کردند. اگر آنان این مقدار داشته اند، پس چرا برای رفع عطش آب نگه داشته اند؟ ... به نظر می رسد در گزارش معاصران، کلمه { } تصحیف شده واژه { } باشد که به معنی ظرف برنجی یا سنگی است. مقصود این است که به دستور امام (ع)، {خشبوکننده بدن} را در آن ظرف{تور} بهم زدند و سپس به ترتیب امام و یارانشان بدن خود را با آن کردند. اما چون مورخان این کلمه را {نوره} خوانده و ضبط کرده اند، عبارت متن آشفته شده و به غسل ترجمه کرده اند. چنانکه مسکویه رازی در کتاب به کردن بدن توسط امام (ع) اشاره کرده است. 📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌خیمه امام (ع) تا کی داشتند؟ نوشته حجت الاسلام دکتر حسین مقدم 👇👇 http://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17668 🌻 @ahlebait110
📌 : آیا امام و امام علیهم السلام در حضور داشتند؟ پاسخ: . ◀️روایات حضور تنها در نقل شده است. ◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه یا . لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند و هم روایت نقل کرده است. ◀️درباره نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست. ◀️در برخی منابع که خبر را از وی نقل می کنند، نام امام (ع) وجود ندارد. ◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را دانسته و سند روایت وی را به دلیل نیز، می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست. 📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405، 📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330، 📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398، 📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252. ◀️افزون بر کمی سن علیهم السلام، علی(ع) در دوران خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند. ◀️در برخی منابع آمده است که امام (ع) در زمان خلافت به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از ، از انتقاد کرده است. حالا باتوجه به انتقاد ایشان از ، چگونه امکان حمایت از بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند. 📚الاصابه، ج2، ص69. ◀️در روایت جعلی طبری، علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛ ◀️به نظر می رسد انگیزه در این خبر یا توجیح خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، را برای مناطق مفتوحه درست کنند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌قیام علیه آیا امام (ع) تنها برای هدایت دینی مردم به کوفه رفت یا علیه ظلم هم قیام گرد؟ امام علیه السلام ضمن بیان اینکه دنبال امت جدش و اقامه امر معروف و نهی از منکر است، در منزل ، در مقابل سپاه یزید ریاحی فرمود: هركس حاکم را ببیند كه خدا را كرده، پیمان خدا را شکسته، با سنّت پيامبر خدا(ص) مي‏ كند و در ميان مردم و می کند، سپس با حرف و عمل بر او ، سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به کیفر آن حاکم دچار سازد. 📚 طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۳ 👇👇 @ahlebait110
📌 پیامبر یا ؟ متاسفانه توسط نشریات یا در فضای مجازی عده ای که شناخت دقیقی از (ص) ندارند، ایشان را بعنوان فردی طلب که تمام عمرش در ⚔ بوده، معرفی می کنند، اما در پاسخ می گوییم: ◀️ کریم، پیامبر اکرم را رحمت دو عالم معرفی میکند. ◀️به گفته قرآن کریم، پیامبر اعظم براساس هوا و هوس سخن نمی گوید. ◀️در قرآن کریم اشاره شده است، این بودند قصد کشتن رسول خدا را داشته و یاران او را از اخراج کردند. ◀️پیامبر رحمت ۴۰ سال در مکه زندگی کرد و به دلیل شهرت به و ⚖، همه مشرکان قبل از بعثت به او احترام می گذاشتند. ◀️با آغاز تا ۱۳ سال بعد از آن نیز پیامبر با کسی نجنگید و این مشرکان و کفار بودند که قصد ، یا پیامبر را داشتند. ◀️مشرکان و یهود در جنگ قصد پیامبر رحمت را داشتند و این احزاب بدترین را در حق مردم انجام می دادند. ◀️مشرکان، خود را می کردند و پیامبر رحمت مانع خیلی از اعمال زشت آنان بود. ◀️مدینه با نیکوی پیامبر اکرم شد و بعد از فتح مکه مردم موج موج به گرایش پیدا کردند. ◀️امروز جمعیت مسلمانان ، ، و مدیون اخلاق کریمانه پیامبر است و ، ، ، و... دستاورد صهیونیستی دولتهای مسیحی و یهودی است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 امت (ص) چه کسانی هستند؟ رسول مهربانی حضرت صل الله علیه وآله فرمودند: 🌍امت من مادامی که به یکدیگر، 1⃣ ورزند، 2⃣ باشند، 3⃣از بپرهیزند، 4⃣ کنند، 5⃣ به پا دارند، 6⃣و را بپردازند، 😄همواره در خوبی و خوشی خواهند بود. ولی اگر چنین نکنند، به و خشکسالی گرفتار می گردند.⚡️💥 📚مجلسی، بحارالانوار، ج72، ص115 👇 👇 🌻 @ahlebait110
ولایت امیرمؤمنان(ع) آغاز و دشمنی تفکر عثمانی با آنکه رسول خدا(ص) خطاب به فرموده بودند: «هرکس به (ع) ناسزا گوید، به من گفته است،» اما تفکر عثمانی به رهبری بنی امیه به دشمنی با امیرمؤمنان علی(ع) شروع کردند. ◀️بنابر گفته عبدالله بن بَديل بن وَرقاء خُزاعي، قریش به دلیل کینه هایی که از علی(ع) دارد، هرگز تسلیم او نمیشوند. ◀️به تعبیر ابوالاسود: «، نسبت به آن جوانمرد(علی) حسادت بردند، چون به كوششِ وى نرسيدند، پس همگى اعدا و دشمنان او هستند.» 📚منقری، وقعة صفین، ص102. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج1، ص319. 👇 👇 🌻 @ahlebait110
📌 کنترل ... 🌱 امام علیه السلام به یکی از فرزندان خود فرمود: فرزندم، بر ۵ گروه هوشیار باش. لذا با آن ۵ گروه ، هم گفتار و همراه نشو. کودک پرسید: پدرجان، این ۵ گروه چه کسانی هستند؟ امام فرمود: با 1⃣ ، 2⃣ ، 3⃣ ، 4⃣ ، 5⃣ و کسی که نمی کند، همنشین نشو. 📚حرانی، تحف العقول، ص۲۸۶ 👇👇 🌻 @ahlebait110