📌 #شبهه:
آیا امام #حسن و امام #حسين علیهم السلام در #فتوحات #ایران حضور داشتند؟
پاسخ:
#خیر.
◀️روایات حضور تنها در #تاریخ #طبری نقل شده است.
◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه #متعارض یا #صحیح. لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند #علی_بن_مجاهد و #سیف_بن_عمر هم روایت نقل کرده است.
◀️درباره #فتوحات نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم #حسنین علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست.
◀️در برخی منابع که خبر را از طبری نقل می کنند، نام امام #حسین(ع) در فتوحات وجود ندارد.
◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام #علی_بن_مجاهد قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را #کذاب دانسته و سند روایت وی را به دلیل #انقطاع در نقل نیز، #مرسل می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست.
سیف بن عمر نیز جاعل حدیث است.
📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405،
📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330،
📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398،
📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252.
◀️افزون بر کمی سن #حسنین علیهم السلام، #امیرمومنان علی(ع) در دوران #خلافت خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان #امامت امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند.
◀️در برخی منابع آمده است که امام #حسین(ع) در زمان خلافت #عمر به غاصب بودن او اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از #ابوذر، از #عثمان انتقاد کرده است.
حال باتوجه به انتقاد ایشان از #خلفا، چگونه امکان حمایت از #فتوحات بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلیِ همکاری در فتوحات را نقل می کنند.
📚عبدالبر، الاصابه، ج2، ص69.
◀️در روایت جعلی طبری، #حسنین علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، #خدعه و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است #امام #امت اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛
◀️به نظر می رسد انگیزه #جعل در این خبر یا توجیح #فتوحات خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق است و می خواهند #قداستی را برای مناطق مفتوحه درست کنند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
۲۶ مرداد سالروز بازگشت #آزادگان سرافراز به وطن گرامی باد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌فلسفه #قیام_عاشورا از زبان امام #حسین علیه السلام
امام حسین(ع) فرمود:
«اگر آنان(بنی امیه) از من تقاضاي #بیعت هم نکنند من باز هم آرام و ساکت نخواهم نشست ؛
زیرا اختلاف من با دستگاه خلافت تنها بر سر بیعت با #یزید نیست که با سکوت آنان در موضوع بیعت، من نیز سکوت اختیار کنم؛ بلکه وجود یزید و خاندان وي موجب پیدایش
◀️ #ظلم و ستم
◀️ و سبب #شیوع_فساد
◀️ و #تغییر در #احکام اسلام گردیده
و این وظیفه من است که در راه اصلاح این مفاسد و امر به معروف و نهی از منکر و احیاي قانون جدم رسول خدا(ص) و زنده کردن راه و رسم پدرم #علی(ع) و #بسط_عدل و داد بپا خیزم و ریشه این نابسامانی ها را که خاندان بنی امیه است قلع و قمع نمایم.»
📚ابناعثم كوفي، کتاب الفتوح، ج5، ص21؛
📚خوارزمي، مقتلالحسين، ج1، ص189 ـ 188؛
📚ابنشهراشوب، مناقب آلابيطالب، ج4، ص97.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌انگیزه های قیام امام #حسین(ع)
امام حسین علیه السلام فرمود:
«اي مردم! #پيامبر اکرم(ص) فرمود:
هر مسلماني با #سلطان_ستمگري مواجه گردد كه #حرام خدا را #حلال نموده و پيمان الهي را در هم ميشكند و با سنّت [و قانون] پيامبر(ص) به #مخالفت برخاسته و در ميان بندگان خدا، راه گناه و دشمني در پيش ميگيرد، ولي او در مقابل چنين حاكمي، با عمل و يا با گفتار، اظهار مخالفت ننمايد، بر خداوند است كه اين فرد_ساكت _ را به جايگاه همان #طغيانگر، [در آتش جهنّم] داخل كند.
[اي مردم] آگاه باشيد! اينان (بني اُمَيَّه) پيروي از #شيطان را برخود لازم و اطاعت خدا را ترك نمودهاند، #فساد را علني و حدود الهي را تعطيل نموده، #فيء [بخشي از بيت المال] را به خود اختصاص داده اند، و #حرام خدا را حلال و #حلال خدا را حرام کردهاند و من براي #تغيير اين وضعيّت شايستهترم.»
📚طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص403.
📚خوارزمی، مقتلالحسين، ج1، ص234 ـ 235.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 بدن امام حسین(ع) کی #دفن گردید؟
در افواه عمومی مشهور است که بدن امام #حسین علیه السلام بعد از شهادت،
#سه شبانه روز زیر #آفتاب سوزان #کربلا بود و بعد از آن توسط امام سجاد علیه السلام و بنی اسد دفن گردید.
اما،
طبق گزارش تمامی منابع کهن و #مقاتل، بجز گزارش #بلعمی که بدون سند است، ما گزارشی مبنی بر سه شبانه روز نداریم و حتی به احتمال زیاد و طبق قرائن بدن مطهر امام حسین علیه السلام یک روز بعد از #عاشورا توسط امام #سجاد علیه السلام و با یاری بنی اسد، دیگر شهدای کربلا #دفن شدند.
لذا گزارش #سه_روز سند محکمی ندارد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
20170405083934-9712-77.pdf
346.7K
📌تطور شناسی رویکردها در تدفین #شهدای_کربلا
نویسندگان:
حجت الاسلام دکتر حسین #حسینیان مقدم
حجت الاسلام ابراهیم #گودرزی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌مستندات سخنان رئیس قوه قضائیه درباره #معاویه_صفت_ها
امام #حسن مجتبی(ع) هنگام زیارت خانه خدا در نصیحت حَبِيبَ بْنَ مَسْلَمَةَ فِهْرِي قرشی از کارگزاران و مشاوران #معاویه فرمود:
«راه و مسیری را که انتخاب کرده ای راه خدا نیست.»
وی در جواب، امام حسن مجتبی علیه السلام را مورد تمسخر قرار داد. امام نیز در پاسخ فرمود:
«آری، سوگند به خدا که تو، برای رسیدن به اندکی از #مال_دنیا #قلاده عبودیت و بندگی معاویه را بر گردن نهاده ای. اگر معاویه زندگی دنیای تو را تامین کرده، به جایش #آخرت را از تو گرفته است.»
📚بَلاذُرى، انساب الأشراف، ج3، ص12.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نتیجه حکومت و #تبلیغات_امویان
طبق گزارش مسعودی از مورخان مشهور:
يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت:
در انجمنى در #شام درباره #ابو بكر، #عمر، #على و #معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مردم مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند.
يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت:
چقدر در باره #على و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. گفتم:
تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: در باره على چه ميگوئى؟ گفت:
مگر او پدر #فاطمه نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ گفت: زن #پيامبر و دختر #عايشه و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ #حنين با پيامبر كشته شد.
📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33.
👇👇
🌻@ahlebait110
📌 #الشام ـ الشام ـ الشام
کتاب «عنوان الکلام» مجموعه سخنرانیهای فقیه ملا محمد باقر فشارکی اصفهانی(درگذشته 1275 شمسی) است. این کتاب مشتمل بر شرح دعاهای ماه رمضان است که وی هر روز به یکی از آنها پرداخته و در پایان ذکر مصیبتی داشته است، اما منبع و سندی برای آنها بیان نمیکند.
❌ عنوان الکلام یکی از کتب تحریفی اما مورد علاقه و محل مراجعه شمرده شده است. رجوع کنید به متن شماره 8 مستبین: مقاله منابع تحریفگستر در حادثه عاشورا.
⚠️ نمونههای آن:
- از امام سجاد(ع) پرسیدند در کجا به شما بیشتر سخت گذشت؟ سه بار فرمود: شام.
- مادر علی اصغر در شب یازدهم احساس کرد شیر دارد و ناله سر داد که ای نور دیده کجایی؟
- قنداقه علی اصغر را از زیر خاک بیرون آوردند و سر او را بر نیزه کردند.
- دختری با لباس آتشگرفته سمت قتلگاه میدوید ملعونی به او گفت کجا؟ گفت میروم به عمویم عباس شکایت کنم.
◀️ با وجود عظمت و جایگاه بلند فقیهان و عالمان شیعه، متأسفانه هر کدام بدون تخصص و شناخت منابع، به تدوین مقتل و نگارش تاریخ دست زدهاند. کتب آنان مشحون از این تحریفات شده است. مانند تذکرة الشهدای فقیه ملاحبیب الله شریف کاشانی، اکسیر العبادات فقیه دربندی، محرق القلوب ملامهدی نراقی، معالی السبطین حائری مازندرانی، مقتل عبدالرزاق مقرم و منتخب فخرالدین طریحی؛ رحمةالله علیهم اجمعین.
#نقد_کژیها
#آثار_عاشورائی
#ذکر_مصائب
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin/154
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #شبهه_عدم_حجیت_تاریخ
🔻پاسخ به شبهه میهمان برنامه خندوانه
🎤 حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
#مدیریت_چندرسانه_ای
➡️ @spasokh
📌 #شبث بن ربیعی که بود؟
در هر زمانی بعضی سیاستمداران رنگ عوض می کنند و برای منافع دنیوی پشت پا به گذشته خود می زنند. یکی از این خواص صدر اسلام «شبث ابن ربعی» است که شناخت او کمک زیادی به بصیرت تاریخی ما می کند.
◀️شبث از قبیله بنی تمیم و آخرین دسته از اعرابی بود که اسلام آورد. وی در سن ۹ یا ۱۳ سالگی مسلمان شد.
◀️بعد از رحلت رسول اکرم(ص)، شبث از اسلام برگشت و #موذن زنی به نام #سجاح شد که ادعای پیامبری می کرد.
◀️بعد از سرکوبی پیامبران دروغین توسط ابوبکر، به اسلام بازگشت و با خلیفه #بیعت کرد.
◀️شبث با ابوبکر، عمر و سپس عثمان #بیعت و همکاری داشت.
◀️شبث از معترضان به فساد #عثمان بود و به مخالفان سیاسی خلیفه پیوست.
◀️پس از قتل #عثمان، با امیرمؤمنان #علی(ع) بیعت کرد.
◀️در #صفین به #خوارج پیوست و از امام جدا شد. امام او نصیحت کرد و این کار باعث شد وی از آن گروه جدا شود.
◀️پس از شهادت #اميرمؤمنان علی(ع) با امام #حسن(ع) بیعت کرد.
◀️پس از مرگ معاویه وقتی امام #حسین(ع) قصد خروج بر #یزید را نمود، از کسانی بود که به امام نامه نوشت و او را به #کوفه #دعوت کرد.
◀️وقتی عبیدالله بن زیاد ملعون بر کوفه مسلط شد، به مسلم #خیانت کرد و به #عبیدالله پیوست.
◀️در #کربلا جزو فرماندهان عمربن سعد(لعنه الله علیه) بود و به خیمه های امام حسین(ع) حمله کرد و به شکرانه کشتن امام حسین(ع) به همراه عبیدالله مسجدی در کوفه ساخت.
◀️پس از شهادت اباعبدالله، و قیام مختار، چون از بزرگان و اشراف کوفه بود، به #مختار پیوست و رئیس پلیس کوفه شد.
با مختار به اختلاف رسید و به #مصعب بن زبیر پیوست. با کمک شبث، مصعب نیز موفق به شکست و قتل مختار شد.
◀️پس از آنکه #بنی_امیه قصد حمله به #زبیریان را نمود، از آل زبیر جدا شد و به #مروان بن حکم پیوست.
📚برای مطالعه بیشتر درباره خواص عصر امیرمؤمنان علی علیه السلام، ر.ک. جواد سلیمانی، ریزش خواص، موسسه امام خمینی.
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سعادت دنیا و آخرت
رسول الله(ص):
با #حسین #خوشبخت می شوید و بدون او بدبخت.
بدانید حسین دری از درهای #بهشت است و هر کس با او دشمنی کند، خداوند بوی بهشت را بر او #حرام می کند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌فضیلت #روضه_خوانی برای #سیدالشهدا(ع)
زيد شَحّام نقل مي كند:
ما و گروهى از كوفیان در حضور امام #جعفرصادق(ع) نشسته بوديم كه جعفربن عفان طائِی به حضور امام مشرف شد. امام به او فرمود:
اى جعفر!
به من رسيده است كه تو خيلى خوب در رثای #حسين بن علی(ع) شعر ميگوئى؟ جعفر گفت: آرى. امام فرمود:
پس شعر بگو! وقتى وى #شعر گفت: امام صادق(ع) بقدرى #گريه كرد كه اشك هاى ایشان بر گونه هاى صورت و ريش مباركش سرازیر گشت و افرادى هم كه حضور داشتند گريان شدند. امام فرمود:
ای جعفر!
احدى نيست كه درباره مصيبت حسين بن علی(ع) شعر بگويد، گريه كند و ديگران را #گريان نمايد، مگر اينكه خداوند- از سر رحمت خود- #بهشت را بر او واجب مي كند و او را می آمرزد.
📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص574.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌کتاب « تاریخ و سیره رضوی» منتشر شد.
📝 کتاب « تاریخ و سیره #رضوی» به قلم حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی استادیار دانشگاه #باقرالعلوم علیه السّلام و دکتر سید مجتبی #جلالی استادیار گروه معارف دانشگاه #شهرکرد در 212 صفحه در قطع رقعی، تألیف و به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری وارد بازار نشر شده است.
📌معرفی کامل کتاب
http://jchb.ir/fa/news/48005/
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌روحش شاد و یادش گرامی
خاطره شنیدنی آیت الله #ناصری از لحظهای که از وضع بد اقتصادی در شهر نجف، ناامید به امیرالمومنین گلایه میکند.
🌻 @ahlebait110
📌محل اقامت اسرا در شام
◀️طبق نقل مشهور #اسرا را از باب #توما یا ساعت، وارد شهر کردند و در ورودی #مسجدجامع، بر سکویی که محل نگهداری اسرا بود، جای دادند که در معرض دید عموم مردم باشند.
◀️در روایتی دیگر، اسرا را در آغاز ورود به #دمشق در محلی #ویران و بی سقف جای داده و چند #سرباز_رومی را به نگهبانی آنان گماردند.
◀️به گزارش امام #صادق(ع)، خانه ای به آنان دادند که بر سرشان فروریزد و آنان را بکشد.
◀️خطبه کوبنده امام #سجاد(ع) در مسجد جامع باعث گردید که اسرا را به خانه ای کنار منزل یزید ببرند.
◀️طبق گزارش شیخ مفید، اتاق #زنان و مردان جدا بود.
📚صفار، بصائر الدرجات، ص۳۳۷.
📚مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۶.
📚سیدبن طاوس، الملهوف، ص۲۱۹.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📢 #روشنگری کاروان کربلا....
سر شهیدان #کربلا را از دروازه "توما" به #شام آوردند در حالی که شهر را آذین بسته بودند.
هنگامی که #اهل_بیت امام #حسین(ع) در کنار در #مسجد جامع بودند، #پیرمردی نزد آنان آمد و گفت:
📢 ستایش خدایی که شما را کشت و نابود کرد و مردم را از شر شما آسوده نمود و #یزید را بر شما پیروز کرد.
📌 امام #سجاد(ع) به او فرمود:
آیا #قرآن خوانده ای؟
پیرمرد گفت آری.
امام فرمود: پس آیه( #مودت) را شنیده ای که خداوند فرمود:
بگو من هیچ پاداشی از شما دربرابر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.(اهل بیتم) (شورا: ۲۳)
#پیرمرد گفت: آری.
امام سجاد(ع) فرمود:
ما همان اهل بیتی هستیم که خدا این آیه را مخصوص ما نازل کرد.
پیرمرد، خجل شد و گریست. سپس سر به آسمان برداشت و گفت:
📢 خداوندا در پیشگاه تو از #دشمنان آل محمد علیهم السلام، از #جن و انس بیزاری می جویم.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳چ
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۳۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 تاریخ دقیق #زیارت #اربعین چه سالی است.
#پاسخ از حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی:
طبق شواهد موجود،
ماه #صفر سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از #عاشورا، تاریخ دقیق رسیدن کاروان اسرا به سرپرستی امام #سجاد(ع) به #کربلا است.
برخی از #مورخان و اندیشمندان همانند، #ابوریحان بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، #مستوفی هروی و #شیخ_بهایی، تصریح کرده اند:
حضور اهل بیت امام حسین(ع) در #کربلا در روز بیستم #صفر سال۶۱ یعنی همان #اربعین_اول بوده است.
افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله:
1⃣ الحاق سر امام حسین(ع) به بدن امام توسط امام #سجاد(ع) در روز #اربعین همان سال؛ به تصریح شیخ #صدوق و ابن فتال نیشابوری؛
زیرا الحاق سر در #اربعین یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد.
2⃣همچنین هیچ گزارشی مبنی بر حضور امام #سجاد(ع) در #کربلا در غیر این سال نیست.
📚صدوق، امالی، ص۲۳۱،
📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲،
📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
پاسخ:
۲۸ صفر تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بوده و ۷ صفر میلاد امام #موسی کاظم علیه السلام است.
📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم #عراق، ۷صفر را در #ایران روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی( معروف به #شهیداول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست.
◀️لازم به ذکر است که #قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام #عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا #شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام #عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش #قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر بنده آن است که ۷ صفر #میلاد امام موسی #کاظم علیه السلام است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مقایسه دو برخورد
یک جوان در کشور الجزائر به ظاهر خودش را شیعه معرفی میکند و از مردم آدرس حسینیه و مسجد را سوال میکند، افراد سلفی و وهابی و طرفدار داعش را ببینید چگونه پاسخ او را میدهند!!
اما در مقابل جوان دیگر در پیاده روی اربعین خودش را سنی معرفی میکند و میخواهد در موکب ها نماز به روش اهلسنت بخواند...
ببینید تفاوت درک و فهم بین پرورش یافتگان مکتب اهلبیت علیهمالسّلام مکتب بنی امیه
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌امام #کاظم(ع)
◀️بنابر روایات مشهور، امام موسی بن جعفر(ع) در هفت صفر سال 128 قمری در منطقه اَبواء بین مکه و مدینه به دنیا آمد.
◀️امام صادق(ع) هنگام بازگشت به مدینه سه روز به مهمانان غذا داد.
◀️ابوالحسن، ابوابراهیم و ابوعلی از کنیه های مشهور ایشان بوده و القاب مشهوری مانند کاظم، صابر، امین، عبدصالح و زَيْنِ الْمُجْتَهِدِين برای آن حضرت ذکر شده است.
◀️فروبردن خشم و چشم پوشی از آزار مخالفان، علت اصلی شهرت ایشان به کاظم بیان شده است. براساس خبری از ابن حجر هیتمی(م974ق)، آن حضرت در میان مردم عراق به باب قضاء حوائج در نزد خدا معروف است.
📚 ابن ابی الثلج، تاريخ أهل البيت، ص82؛
📚 فتال نیشابوری، روضة الواعظين و بصيرة المتعظي، ج1، ص221.
📚«طبری شیعی ولادت امام کاظم(ع) را ذی الحجه سال 127 نقل کرده است.» طبری شیعی، دلائل الامامه، ص303.
📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص215؛
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی¬طالب، ج4، ص323.
📚خطیب بغدادى، تاریخ بغداد، ج13، ص327.
📚 صفار، بصائرالدرجات في فضائل آل محمّد، ج1، ص440.
📚برقی، المحاسن، ج2، ص418.
📚ابونصر بخاری، سر السلسلة العلوية، ص36؛
📚کلینی، الکافی، ج2، ص109، ح3؛
📚ابن حجر هیتمی، الصواعق المحرقة في الرد على أهل البدع والزندقة، ص203.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌جاهلیت در دوران مدرنیته
در خبرها آمده بود:
رسوایی وزیر دادگستری #فرانسه!
وزیر دادگستری فرانسه از میان ۸ مردی که باهاشون رابطه داشته، از یکی حامله شده، حالا همشون رو به دادگاه کشونده تا با حکم دادگاه و آزمایش ژنتیک بابای بچه رو پیدا کنه!
به تعبیر یکی از اساتید رشته تاریخ:
این همان نکاح #الرهط در عصر جاهلی است.
با این تفاوت که آن زمان #آزمایش و این بساط در کار نبود و زن، مردان را جمع کرده و به انتخاب خود(بسته به پولی که از مردان می گرفت) یکی را تعیین می کرد.
#نابغه(مادر عمرو عاص) پس از چنین نکاحی، فرزندش را به #عاص بن وائل ملحق کرد زیرا او پول بده خوبی بود؛ لذا ابوسفیان معترض بود و می گفت عمرو فرزند من است و نابغه به خاطر #پول، عاص را تعیین کرد.🙄🙄🙄
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌هفت فایده
امام #باقر(ع) درباره فواید امر به معروف و نهی از منکر فرمود:
1⃣امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه نیکوکاران است؛
2⃣ فریضه بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا می گردد؛
3⃣ به واسطه آن راه ها امن می گردد؛
4⃣ درآمدها حلال می گردد؛
5⃣ حقوق و اموال غصب شده به صاحبش برمی گردد؛
6⃣ زمین آباد شده؛
7⃣ از دشمنان انتقام گرفته ش ه و کارها سامان می پذیرد.
📚 کلینی، کافی، ج۵، ص۵۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #کوفه_شناسی
اگرچه کتابها و مقالات زیادی درباره کوفه نوشته شده است، اما به نظر می رسد هنوز بخش هایی از کوفه شناسی مورد غفلت واقع شده است. ابن سعد در کتاب #طبقات_الکبرا(کبیر) به شخصیت هایی از رجال کوفه اشاره کرده و آنان را در چند دسته بندی معرفی می کند. در این دسته بندی نگرش آنان نسبت به #خلفا یا #اهل_بیت(ع) بسیار واضح است:
به عنوان نمونه:
1. گروهی که از خلفا روایت نقل می کردند؛
2. گروهی که از خلفا و امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل می کردند؛
3. گروهی از خلفا روایت نقل می کردند، ولی از امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل نمی کردند؛
4. گروهی تنها از عبدالله بن مسود روایت نقل می کردند؛
5. گروهی تنها از امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل می کردند؛
و....
در این جریان شناسی مشخص است که جریان #تشیع در کوفه در اقلیت بوده است؛
در این جریان شناسی می دانیم که چرا عده ای در واقعه کربلا تصمیم های متفاوتی دارند؛
چرا نخبگان و پیروان آنان در جامعه کوفه تاثیر داشته اند و.....
برای مطالعه بیشتر، ر.ک:
📚ابن سعد، الطبقات الکبرا، ج6، ص131 به بعد
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
از مدینه تا کربلا.pdf
2.86M
📌از مدینه تا #کربلا
این کتاب حاوی سخنان امام #حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا است.
نویسنده:
حضرت آیت الله محمدصادق #نجمی
👇👇
🌻 @ahlebait110