eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
622 عکس
229 ویدیو
266 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ حدیث رفع قلم 🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیع‌الاول دانسته می‌شود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر می‌طلبد و البته برای محققان روشن است. اما نکته مهم‌تر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابن‌الخطاب. 📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب می‌نویسد در منبع کهن‌تر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابی‌الخطاب محمد بن ابی‌زینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89). ✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابی‌الخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است. https://eitaa.com/Mostabin/173 در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO 👇👇 🌻 @ahlebait110
HS_Volume 22_Issue 86_Pages 123-146 (1).pdf
855.7K
📌نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم» در ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب: در این مقاله به روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: ، و پرداخته شده است. قدیمی‌ترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از نصیریه در قرن پنجم است و از آن‏جا در قرن ششم، به منابع انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیان‏گر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف‌ و راویان اصلی آن همگی . مهم‌ترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحی‌گری است. حاصل، آن‌که روایت مزبور به دلایل: عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با کریم و و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذی‌الحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی می‌شود. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تاریخچه بر امیرمؤمنان علی(ع) در لازم به ذکر است که از نظر شیعیان شهادت بر امیرمؤمنان علی(ع) در از باب جزئیت در اذان نیست؛ بلکه از باب تقرب و تهیت به امیرمؤمنان علی اظهار می گردد؛ چنانکه شیخ صدوق(م381ق) نیز در همان اوائل عصر غیبت کبرا بر آن تذکر داده است. در سیف الدوله حمدانی بعد از تأسیس دولت ، دستور داد تا برای اولین بار جمله "محمد و علی خیر البشر" که برگرفته از کلام رسول خدا درباره منزلت امیرمؤمنان است، در وسط گفته شود و به صورت یک سنت درآمد. در سال 296 قمری ابوعبدالله شیعی نیز دستور داد تا در اذان «حی علی خیرالعمل و علیٌ خیرالبشر» گفته شود. افزون بر حلب در اظهار "اَشهَدُ انَّ علیّاً ولی المؤمنین،" شیعیان امامی مذهب عصر آل بُوَیه نیز «اَشهَدُ انَّ علیّاً وَلِی الله» را در اذان خود اعلام کردند. بنابر گزارش ابن کثر(م774ق) سنی، بیشتر مردم نیز در سال 366 قمری "حی علی خیرالعمل" را در اذان اظهار می کردند. در سال 443 قمری نیز محله «اشهد انَّ علیّا ولی الله» را در اذان خود اعلام کردند. برخی نیز بر سر در خانه ها و خود این فراز را با طلا نوشتند. 📚بلاذری، أنساب الأشراف‏، ج2، ص103؛ 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص493. 📚ابن عدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج2، ص476- 475، 944 📚ابن حماد، اخبار ملوک بنی عبید و سیرتهم، ج1، ص50. 📚ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج11، ص270. 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص290. 📚ابن جوزی، المنتظم فی التاریخ الامم و الملوک، ج15، ص329، ص335؛ 📚مقریزی، المواعظ و الاعتبار بذکر خطط و آثار، ج2، ص271، ص274. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تأکید اهل بیت(ع) بر کیفیت صلوات امام حسن (ع) صلوات را اینگونه می فرستاد: «اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّد.» امام (ع) نیز بعد از واقعه مکرر جمله "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد،" را استعمال می کرد. فخر رازی(م606ق) می نویسد: اهل تسنن، "صلوات الله عليه و عليه الصلاة و السلام" را جز برای رسول خدا(ص) به کار نمی برند‏، اما آنها را برای و اولاد او بیان می کنند.» 📚قندوزی، ینابیع الموده لذوی القربی، ج1، ص41. 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج1، ص373. 📚فخرالدین رازی، مفاتیح الغیب، ج16، ص136. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌چه کسانی امت پیامبر اعظم(ص) هستند؟ قال رسول اكرم صلى الله عليه و آله: لَا تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا الْأَمَانَة. رسول الله فرمود: ⬅️امّت من تا هنگامى كه يكديگر را بدارند و محبت بورزند، ⬅️به يكديگر دهند، ⬅️و كنند، در خير و خوبى خواهند بود. 📚شیخ صدوق، عيون اخبار الرضا، ج2، ص29. 🌻 @ahlebait110
📌حفظ واجب است. امیرمؤمنان (ع) درباره حفظ وحدت اجتماعی خطاب به نوشت: «بدان، در ، هیچکس مانند من وجود ندارد که به وحدت امت و به انس گرفتن آنان با همدیگر، از من دلسوزتر باشد.» 📚سیدرضی، نهج‏ البلاغه، نامه: 78، ص465. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وحدت و امنیت دو روی یک سکه کارشناس: حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlebait110
📜چرا پیامبر از اهل مدینه همسری نداشت؟ 🔹️بنابر گزارشی که ابن سعد در کتاب الطبقات الکبیر آورده، وقتی از پیامبر سؤال می شود که چرا از انصار زنی را به همسری در نیاروده؟ ایشان در پاسخ به این نکته اشاره می کند که زنان انصاری تحمل پذیرفتن هوو را ندارند و چون پیامبر همسران زیادی دارد، نمی خواهد با ازدواج با زنان انصاری خاطر آنان را مکدر سازد. 🏷عن عمرة بنت عبدالرحمن قالت قیل لرسول الله ألاتتزوّج يا رسول الله في نساء الأنصار فإنّ فيهنّ جمالا؟ فقال رسول الله: هنّ نساء فيهن غيرة شديدة ولايصبرن على الضرائر وأنا صاحب ضرائر وأكره أن أسوأ قومها فيها 📚ابن سعد، الطبقات الكبير، چاپ مکتبة الخانجي بالقاهرة: 10، 195. 🏠 @chsiqs 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌حکومت خدا را اطاعت کنیم قال رسول الله(ص): «اِسْمَعُوا وَ اَطيعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّه ُ الأَمْرَ، فَـاِنَّـهُ نِظـامُ الأسـلامِ» پیامبر اکرم(ص) فرمود: از حاکمان الهی(اهل بیت) اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید؛ زیرا از رهبری مایه امت اسلام است. 📚شیخ مفید، الامالی، ص14 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 مطالعه تاریخ اسلام ⬅️ارائه سیر مطالعاتی ◀️ تاریخ و سیره (ع) ◀️تاریخ ◀️ تاریخ ◀️تاریخ ◀️پاسخ به تاریخی ◀️بیان اسلامی ◀️نشر مقاله و کتاب های تاریخی 📌با مدیریت حجت الاسلام دکتر محمدجواد هیئت علمی دانشگاه (ع) با آدرس زیر به ما ملحق شوید: 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2898853888C687ad732fa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌عرفان هنری انسان و بعد معنوی هنر خط صوت استاد فقیدم حضرت آیت الله سید مرتضی کرمانشاهی ، و برجسته جهان اسلام. 👇👇 🌻 @ahlebait110
✅ شبیه ترین امت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله): بنا به روایتی از امام (ع)، رسول خدا(ص) از پرسید: «آیا به شما خبر دهم که شبیه ترین شما به من کیست»؟ گفتند: «بله یا رسول الله». حضرت فرمود: «خوش اخلاق‌ترين، نرم‌خوترين، نيکوکارترين، مهربانترین، بردبارترين، باگذشت‌ترين و باانصاف‌ترين شما». 📚کليني، الكافي، ج2، ص240و241. 🌸https://eitaa.com/Tashayo 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌از در راه خدا بالاتر چیه؟ مردى خدمت رسول خدا(ص) آمد و عرض كرد كه: من به جهاد رغبت دارم و به آن شاد مى‌شوم. حضرت فرمود: پس در راه خدا جهاد كن؛ زيرا كه اگر شوى، در نزد خدا زنده خواهى بود و اگر زنده برگردى، از گناهان پاك شوى، چنانچه از متولّد شده‌اى. آن مرد گفت: يا رسول اللّٰه! و پيرى دارم كه گمان مى‌كنند و چنان مى‌دانند كه ايشان به من انس دارند و بيرون رفتن مرا ناخوش دارند. رسول خدا(ص؟ فرمود: با پدر و مادر باش. پس سوگند ياد مى‌كنم به آن خدايى كه جانم به دست قدرت او است، هر آينه ايشان با تو، در یک شبانه روز، از جهاد يك‌ساله بهتر است. 📚کلینی، الکافی، ج2، ص160. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌میلاد پیامبر رحمت و مهربانی مبارک باد. : ای به سبب رحمت الهى، در برابر ، نرم خو و شدى! اگر و سنگدل بودى، مردم از اطراف تو، پراکنده مى شدند. پس آنان را ببخش و براى آنان بطلب و در کارها، با آنان کن! امّا هنگامى که تصمیم گرفتى، (قاطع باش و) بر خدا کن. زیرا خداوند کنندگان را دوست دارد. 📚آل عمران/159. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تفاوت و قال رسول الله: المُؤْمِنُ يَأْكُلُ بشَهْوَةِ أهْلِهِ، والمُنَافِقُ يَأْكُلُ أهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:  مؤمن به ميل خانواده خود غذا مى خورد و منافق، خانواده اش به ميل او چيز مى خورند. 📚کلینی، الکافی، ج۴، ص۱۲ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌عامل بسیاری از بیماری ها از منظر سول خدا(ص): 1️⃣غم و غصه رسول خدا(ص) و و غصه فراوان را زمینه بیماری میدانست و مردم را از آن پرهیز میداد. 2️⃣ناراحتی قلبی در بدن قلبی قراردارد که اگر سالم باشد، همه بدن به سلامت آن سالم است و اگر گرفتار بیماری گردد، همه بدن می گردد.» 3️⃣ ، خانه تمام درد یا بیماریها و امساک یا کم خوردن، در رأس دارو یا درمانها است؛ پس چیزی بخورید که با شما سازگار باشد.» 📚صنعاني، المصنف، ج11، ص221. 📚شیخ طوسی، الامالی، ص512. 📚مستغفرى، طب النبی، ص19. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌مظلومیت شیعه بنابر گزارش (م748ق) از علمای اهل ، سُفیان بن عُیَینَه از جابربن یزید جُعفی شنید، رسول خدا(ص) به علی(ع) منتقل شده است و از وی به دیگر امامان تا جعفربن محمد(ص) رسیده است. پس از آن بود که سفیان دیگر از جابر روایتی نقل نکرد. 📚ذهبی، میزان الاعتدال، ج1، ص381. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 چرا نام (ع) در نیامده است؟ ابوبصیر می گوید: از امام (ع) پرسیدم، آیه "یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم" درباره کیست؟ امام در پاسخ فرمود: درباره (ع) و اولاد او است. گفتم: مردم می گویند: چرا نام آنان در قرآن نیامده است؟ امام فرمودند: در دستور نازل شده است، ولی در آن تعداد رکعات نیامده است، تا اینکه رسول خدا(ص) تعداد آن را برای مردم بیان کردند. در قرآن دستور نازل شده است، ولی به مردم نفرموده هفت دور طواف کنید. تا اینکه رسول خدا(ص) آنرا شرح داد. این آیه اطاعت درباره اهل بیت علیهم السلام نازل شده و رسول خدا(ص) اسامی آنان را- در ائمه اثناعشر- بیان کرده است. 📚کلینی، کافی، ج۲، ص۳۸۹ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌عنایت امام صادق(ع) ابوبصیر گفت: همسایه‌ای داشتم که از دنبال‌روان بود و مال زیادی به دست آورده بود. او خواننده‌هایی را آماده کرده بود و همه را به دور خود جمع می‌کرد، می‌نوشید و من را می‌داد. چند بار از او پیش خودش شکایت کردم اما دست برنداشت. وقتی زیاد به او اعتراض کردم، به من گفت: ای مرد! من انسانی گرفتار [به این کارها] هستم و تو انسانی در عافیت [از این کارها]. اگر من را به دوستت (امام ع) معرفی کنی، امید دارم که خداوند به واسطه تو مرا نجات دهد. این سخن در دلم اثر کرد. هنگامی که به نزد [امام صادق] (ع) رسیدم، حال او را برای ایشان بازگو کردم. امام به من فرمود: وقتی به بازگشتی، او نزد تو خواهد آمد. به او بگو که جعفر بن محمد به او می‌گوید: آنچه را که بر آن هستی رها کن و من را برایت از جانب خدا تضمین می‌کنم. وقتی به کوفه بازگشتم، او همراه کسانی که به دیدنم آمدند، نزد من آمد. او را در خانه‌ام نگه داشتم تا خانه خلوت شد. سپس به او گفتم: ای مرد! من تو را برای ابوعبدالله جعفر بن محمد صادق (ع) یاد کردم و ایشان فرمود: وقتی به کوفه بازگشتی، او نزد تو خواهد آمد. به او بگو که جعفر بن محمد به تو می‌گوید: آنچه را که بر آن هستی رها کن و من بهشت را برایت از جانب خدا تضمین می‌کنم. او کرد و به من گفت: به خدا قسم، آیا واقعاً ابوعبدالله (صادق) این را به تو گفت؟ قسم خوردم که آنچه را که گفتم، او به من گفته است. او به من گفت: همین کافی است و رفت. چند روز بعد نزد من فرستاد و من را خواست. دیدم او در پشت خانه‌اش بدون لباس ایستاده است. او گفت: ای ! به خدا قسم، هیچ چیزی در خانه‌ام باقی نمانده است. همه را بیرون ریخته‌ام و در این حالتی هستم که می‌بینی. من به سراغ برادرانمان رفتم و برایش جمع کردم. چند روز بعد، او به من پیغام داد که بیمار است و از من خواست به دیدنش بروم. من به ملاقاتش می‌رفتم و از او مراقبت می‌کردم تا اینکه مرگش فرا رسید. در کنارش نشسته بودم و او در حال جان دادن بود. غش کرد و سپس به هوش آمد و به من گفت: ای ابوبصیر! دوستت به وعده‌اش کرد. سپس از دنیا رفت. رحمت خدا بر او! به حج که رفتم، نزد ابوعبدالله (ع) رفتم و اجازه خواستم که بر ایشان وارد شوم. چون بر ایشان وارد شدم بدون اینکه من چیزی بگویم در حالی که یک پایم درون حیات خانه و پای دیگرم در دهلیز بود از داخل خانه به من فرمود: ای ابوبصیر! به وعده‌ای که با دوستت داشتیم، وفا کردیم! 📚کلینی، الکافی، ج1، ص474، ح5. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴به یاد کارگران زحمتکش و قربانیان طبس. نثار روح درگذشتان معدن طبس فاتحه و صلواتی قرائت کنید. 👇👇 🌻 @ahlebait110
سیره بهداشتی رسول خدا.pdf
855.7K
📌مقاله تحلیل تاریخی و گونه شناسی سیره پیامبر اعظم(ص) در بهبود وضعیت و حفظ جامعه اسلامی نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی مجله معارف دینی در آینه پژوهش 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اهمیت حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَل ابن ابی عمیر نقل می کند: از امام علیه‌السلام سوال کردم: چرا (اهل سنت) عبارت "حَيَّ عَلَى خَيرِ العَمَل" را از حذف کردند⁉️ امام فرمود: علّت ظاهری آن را می‌خواهی یا علّت باطنی آن را؟ عرض کردم: هر دو را می‌خواهم بدانم. آن حضرت فرمود: اما علّت ظاهری این بود که مردم با تکیه و تأکید بر ، را ترک نکنند! و اما علّت باطنی آن این بود که همانا منظور از "خَيرَ العَمَل" (بهترین عمل)، است؛ پس آن کس (عمر) که به ترک "حَيَّ عَلَى خَيرِ العَمَل" از اذان دستور داد، قصد داشت که ترغیب و دعوت به ولایت انجام نشود!» 📚شیخ صدوق، علل الشرائع، ج۲، ص۳۶۸. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌علی بن ابیطالب عزیزتر از خانواده نزد ها أبو جعفر بن أبي السري الديمري در ملاقاتی که با ابن عقده در قرن چهارم در داشته است از او می خواهد بخشی از درس را که به آن نرسیده بود برایش تکرار کند، ابن عقده(م333ق) امتناع می کند و او اصرار می کند. تا اینکه می پرسد از کدام شهرهستی؟ او در پاسخ می گوید: ، ابن عقده می گوید: مردمانی که پرچم دشمنی و اهل بیت پیامبر(ص) را برافراشته اند. او می گوید: ای شیخ! چنین مگوی، کسانی از مردم اصفهان و و و هستند. ابن عقده می پرسد: شیعه معاویه!؟ او می گوید نه والله، شیعه علی بن ابی طالب. در میان اصفهانی ها احدی نیست مگر اینکه علی برایشان از و و اهل و اولاد عزیز تر است. ابن عقده نیز درس را برای او می گوید. 📚احمدبن محمدبن سعید(ابن عقده)، الولایه، ص31. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نمک نشناسی مردم و اوج علی(ع) ابو عون ثقفى گويد: زنى از بنى عباس خدمت امیرمومنان (ع) آمد در حاليكه آن‏ حضرت بالاى منبر بودند، آن زن گفت: يا اميرالمؤمنين سه چيز دلها را مضطرب كرد، آن حضرت فرمود: آنها چه هستند؟ زن گفت: ⬅️تو به رضايت دادى، ⬅️ شدی ⬅️و در هنگام گرفتارى بی تابى(اظهار ناتوانی) مى ‏كنى. 📚ثقفی، الغارات، ج1، ص39 این نمک نشناسی الان هم هست و عده ای چشم خود را نسبت به خدمات جمهور اسلامی ایران بسته اند. 👇👇 🌻 @ahlebait110