🔴حجاب و امر سیاسی
✍️احمدحسین شریفی
🔻شنیدم یکی از مدرسان فقه چنین توصیه فرمودهاند:
«مسأله بیحجابی را سیاسی نکنیم... به نظر من، مسأله را باید خدایی شرعی کرد و از پتانسیل آیات قرآن، و کلمات و رفتار معصومان(ع) استفاده کرد.»
🔻این بنده خدا گویا توجه نکردهاند که:
اولاً، مسأله حجاب و بیحجابی اساساً مسألهای سیاسی، مدنی و اجتماعی است. نمایش اجتماعی تعهد یا بیتعهدی به «ارزشهای اجتماعی اسلام» است.
ثانیاً، پیشفرض غلط این سخن آن است که مسأله سیاسی نمیتواند، خدایی و شرعی باشد!
آیا چنین سخنی غیر از پذیرش #سکولاریسم است.
ثالثا، لازمه آشکار این سخن آن است که در مسائل سیاسی نمیتوان از «پتانسیل آیات و کلمات و رفتار معصومین استفاده کرد»!
آیا این چیزی جز پذیرش جدایی دین از سیاست است؟!
رابعاً مگر تاکنون و هماکنون نیز از «پتانسیل آیات و روایات» استفاده نشده یا کم استفاده شده است؟
و خامسا، بسم الله! این گوی و این میدان. از این پتانسیل استفاده کنید و چگونگی استفاده از آن را عملاً نیز به دیگران یاد دهید.
#حجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢شادی روح پاک و مطهرشان، فاتحهای را تقدیم میکنیم.
#علامه_حسنزاده
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از «فقه جامعهزده» تا «فقه جامعهپرداز»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از مدرسان فقه در حوزه علمیه گفته است:
«اگر به هر دلیلی، ولو سوگمندانهْ ناموجه، نهی از منکر نه تنها پیشگیری نکند بلکه عوارض دیگری ایجاد کند؛ مثل اینکه عدهای را روی دنده لج بیندازد یا احساس کنند که باید مخالفت کنند، لذا خود این حرکت باعث ترویج عدم حجاب و برهنگی شود، اینجا جایی است که فقهای ما میفرمایند ما دیگر نهی از منکر نداریم.»
🔻گوینده این جمله، آگاهانه یا ناآگاهانه، و خواسته یا ناخواسته، به شکلی واضح تفاوت #فقه و #فقیه «جامعهزده»، «منفعل»، «پیرو» و «عرفزده» را با فقه و فقیه «جامعهپرداز»، «فعال»، «پیشرو» و «عرفساز» ابراز کرده است.
جمله فوق الذکر در واقع، باور کسانی است که میکوشند با عینک فقه فردگرا و غیراجتماعی، وظایف اجتماعی و فرهنگی پیروان فقه ساختارساز و انقلابی را بیان کنند! با قبول چنین عینکی، وظیفه فقه و فقیهان و بالتبع جامعه مقلدان، سکوت در برابر منکرات نهادینه و فسادهای سیستمی خواهد بود! به تعبیر دیگر زبان حال و قال چنین افرادی در مواجهه با منکرات جامعهپسند یا عرفپسند آن است که باید تسلیم «جامعه منکراتی» شد!
در کف شیر نر خونخوارهای
غیر تسلیم و رضا کو چارهای
و عجیب این است که چنین رخوت و بیتحرکی و خمودی و سکوتی را وظیفهای شرعی و الهی نیز میدانند! احتمالاً فعالیتهای پیامبران در مواجهه با طاغوتهای زمان و ناهنجاریهای فرهنگی نهادینهشده زمان خود را رفتاری نامشروع و مخالف فقه اسلامی میپندارند!
🔻این در حالی است که اساساً انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، محصول «فقه جامعهساز» و «ساختارساز» #امام_خمینی (ره) بود. و الا فقه «فردگرا»، «منفعل» و «انزواطلبی» که نمود آن را در جمله فوقالذکر میبینیم نه تنها با انقلاب اجتماعی و سیاسی میانهای ندارد؛ که هیچ نقشی در فرهنگسازی و جامعهپردازی هم برای فقه و فقیهان و جامعه مقلدان قائل نیست! اصولاً بر اساس چنان نگاهی مبارزه امام خمینی با حکومت دوهزار و پانصد ساله شاهنشاهی و حرکت او در جهت براندازی رژیم فاسد پهلوی و تغییر فرهنگ عمومی، مبارزهای مشروع و فقهپسند نبوده است!
نیازی به توضیح ندارد که
چنین فقهی و چنین نگاهی به فقه و فقاهت، هیچ تناسبی با سبک و سیره تبلیغی پیامبران ندارد.
چنین فقهی تناسبی با اسلام و احکام و ارزشهای اسلامی و الهی ندارد.
چنین فقهی هرگز فقه اسلامی و قرآنی نیست. کجای قرآن ما را دعوت به سکوت در برابر منکرات نهادینهشده یا منکرات جامعهپسند میکند؟ کدامیک از پیامبران الهی در برابر چنین منکراتی سکوت کردند. مگر غیر از این است که
لیک دعوت واردست از کردگار
با قبول و ناقبول او را چه کار
نوح نهصد سال دعوت مینمود
دم به دم انکار قومش میفزود
هیچ از گفتن عنان واپس کشید
هیچ اندر غار خاموشی خزید
اگر حضرت نوح هم پیرو چنین فقهی بود که نیازی به آن همه دعوت و آن همه مجاهدت در مبارزه با منکرات و ناهنجاریهای اجتماعی قوم خود نداشت. اگر حضرت لوط هم از چنین فقهی تبعیت میکرد که در مقابل رفتارهای ناهنجار قوم خود قیام نمیکرد و همینطور حضرت ابراهیم و موسی و عیسی و خاتم الانبیاء علیهم صلوات المصلین.
#حوزه_علمیه
#حوزه_سکولار
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1682876124287434142
🔸 نکتهای دیگر:
🔻قصد بیاحترامی به نمایندگان محترمی که در موافقت یا مخالفت با استیضاح وزیر صمت سخن گفتند ندارم، اما خواهش میکنم خودشان یکبار نحوه سخنان خودشان و داد و فریادهای گوشخراش و اعصابخردکن خود را گوش کنند. و سبک گفتاری خود را با معیارهای #اخلاق اسلامی در #نقد و انتقاد و دفاع بسنجند.
🔻به راستی، چرا نمایندگان مجلس ما گمان میکنند به هر میزان که عصبانیتر و بلندتر سخن بگویند، منطقیتر و محقتر جلوه میدهند؟
چه موعظه حکیمانهای دارد #سعدی علیه الرحمه:
دلایل قوی باید و معنوی
نه رگهای گردن به حجت قوی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
پایان مرداد ماه آخرین مهلت ارسال مقاله برای هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در گفتوگو با روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ضمن اعلام استقبال گسترده اساتید و پژوهشگران برای ثبت چکیده و مقاله در سایت دبیرخانه آنلاین کنگره گفت: در این مدت کوتاه حدود ۲۰۰ چکیده و مقاله به دست دبیرخانه کنگره رسیده است و با تجربه کنگرههای گذشته پیشبینی میشود تا پایان مهلت ارسال مقاله که ۳۱ مرداد ماه میباشد، این عدد به بیش از ۸۰۰ چکیده و مقاله برسد.
متن کامل گفت و گو:
https://scih.ir/zwe51
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch
🔴روحانیت و افول جایگاه مردمی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از روحانیان دغدغهمند نسبت به جایگاه روحانیت! با اشاره به حادثهای که اخیراً در قم برای طلبهای مظلوم رخ داده بود، گفتهاند: «این فاصلهای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. ... ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند.»
اولاً، هر چند حادثهای دقیقاً با این مختصات و در چنان خیابانی و به چنان شکلی بیسابقه بوده است، اما شبیه به آن و بلکه بدتر از آن فراوان سابقه داشته است؛ حتی در زمان مرجعیت آیتالله بروجردی رضوان الله علیه؛
ثانیاً، گویا فراموش کردهاید که در دوران غربت روحانیت، نیروهای ساواک در نوروز سال ۱۳۴۲ چگونه به فیضیه مرکز اصلی روحانیت شیعه، حمله کردند و چه جسارتها و اهانتها که به روحانیت نکردند و چه خونهای پاکی را که مظلومانه نریختند. (البته گویا از نظر اینان روحانیت در آن روزگار و روزگار رضاخان پهلوی از جایگاه و عزت اجتماعی برخوردار بودهاند! اما پس از انقلاب جایگاه خودشان را از دست دادهاند!)
ثالثاً، چرا همیشه توقع دارید مردم به دستبوسی شما بیایند و به شما احترام بگذارند؟! توصیه میکنم یک بار هم پیامبرگونه عمل کنید و شما بر دستان مردم بوسه بزنید. یا دستکم طرح و برنامهای مدون و عالمانه برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم ارائه دهید؛ نشستن و دلنگران جایگاه و حرمت روحانیت بودن «راه حل» نیست. دوران جهاد علمی و عملی است؛ انقلاب جهانی خمینی و خامنهای، جهادگران واقعی میدان عمل را میخواهد. شما هم گوشهای را بگیرید و به سهم خود باری را بردارید.
رابعاً، انصاف دهید آیا در طول تاریخ، سراغ دارید که همچون امروز، «قدرت فرهنگی» و «منطق علمی» و «حکمرانی عملی» روحانیت در مواجهه با همه قدرتهای شیطانی به میدان آمده باشد و این چنین درخشیده باشد؟ آیا غیر از قدرت و اقتدار #ولایت_فقیه میتوانست ایران را در میان این همه گرگهای چنگ و دندان تیز کرده محافظت کند؟ اگر نگاهی صادقانه و منصفانه به وضعیت «کشورهای بیولایت» اطراف خود بیاندازید، آنگاه گمان میکنم در بذل جان خود و اطرافیانتان برای دفاع از ولایت فقیه دریغ نخواهید کرد. مدیریت ولایت فقیه نه تنها توانسته است همه تهدیدهای متنوع و پرشمار و بیسابقه علیه ملت را خنثی کند؛ که ایران اسلامی را در حوزههای مختلف علمی و بهداشتی و رفاهی و خدماتی و نظامی به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرده است و انقلاب اسلامی را به عنوان مبدأی برای گرایش جهانیان به معنویت و ارزشهای الهی تبدیل کند. چرا اینها را نمیبینید؟
#حوزه_سکولار
#روحانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
#حوزه_علمیه
#روحانیت
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1683138926090114730
میگوید: ریشه بیاحترامی به روحانیت= بعد از انقلاب از جایگاه ناظر و ناقد حکومت خارج شده و مسؤولیت پذیرفته.
میگویم: اولاً احترام روحانیت نسبت به پیش از انقلاب هزاران برابر بیشتر شده؛
ثانیاً، احترام ناشی از انتقادهای عامهپسند، احترامی شیطانی است و نه روحانی!
ثالثاً، چرا پیامبران دنبال چنین احترامی نبودهاند؟
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴خاطرهای از امام خمینی ره درباره وضعیت روحانیت در روزگار پهلوی (صرفاً جهت اطلاع روحانیانی که مدعیاند در دوران قبل از انقلاب از عزت و احترام برخوردار بودهاند!)
«رضاخان ... کمکم وقتی مستقر شد، پایش محکم شد، آن وقت آن صورت دیگرش را نشان داد. تمام مجالس روضه و وعظ و خطابه را در تمام سطح ایران قَدَغَن کرد! در قم، مجلس اینطوری بود که آقای صدوقی یک مجلس داشتند قبل از اذان صبح شروع میشد ... آن هم چند نفر. و احتمال میدهم که آن را هم آمدند جلویش را گرفتند. تمام چیزهایی که مربوط به دیانت بود شروع کرد آنها را یکی یکی جلویش را گرفت. شروع کرد با شدت با روحانیت عمل کرد. به طوری که من در مدرسه فیضیه آن وقت یک درسی میگفتم، یک عده چند نفری بودند، یک روز که رفتم، یک نفر بود. این شخص گفت که این آقایان همه فرار کردند رفتند به باغات. طلبههای مدرسه هم قبل از آفتاب، آن طور که میگفتند، فرار میکردند به باغات میرفتند؛ و آخر شب آن وقتها میآمدند. و بنابراین بود که این لباس به کلی خلع بشود»
(صحیفه امام، ج۱۰، ص۳۵)
#حوزه_علمیه
#روحانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶چه حال خوشی!
خبرنگار صدا و سیمای استان فارس برای تهیه گزارشی از سرمازدگی باغهای انگور میمند اقدام میکند که با خندههای این باغدار مواجه میشود.
رضا به داده بده وز جبین گره بگشای
که بر من و تو در اختیار نگشاد است
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴روحانیت و احترام اجتماعی: سخنی با مدعیان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶در ماههای اخیر، عدهای از روحانیان در سخنرانیها و مصاحبههای خود، نسبت به از دست رفتن احترام اجتماعی و مردمی روحانیت ابراز نگرانی کرده و میکنند! با وجود این، روحانیت را «وارثان پیامبران» و لباس آنان را «لباس پیامبران» هم میدانند!
🔻خطاب به این عزیزان عرض میکنم:
به راستی کدامیک از پیامبران دلنگران احترام اجتماعی خود بودهاند؟
مگر جز این است که همه دلنگرانی پیامبران، «هدایت مردمان» و «اقامه دین خدا» بوده است؟
مگر جز این است که پیامبری همچون حضرت نوح، ۹۵۰ سال شبانه روز در کار هدایتگری قوم خود بود و در برابر بدترین توهینها و تحقیرها و بیاحترامیها، هرگز نه خسته شد و نه ناامید؟ آیا او دلنگران هدایت مردم و اقامه دین خدا بود یا دلنگران جایگاه و احترام اجتماعی خودش؟
🔹مع الاسف برخی از مدعیان وراثت پیامبران، به جای نگرانی برای هدایت مردم و فعالیت در جهت اقامه دین در همه ابعاد و لایههای زیست فردی و اجتماعی، مهمترین دلمشغولیشان از دست رفتن جایگاه اجتماعی خودشان شده است! و تأسفبارتر این که اینان، مریدان و شاگردان خود را نیز افرادی پرتوقع و طلبکار از مردم و جامعه و انقلاب بار آورده و میآورند.
🔻به این عزیزان توصیه میکنم اگر هم دوستدار جایگاه اجتماعی و محبوب القلوب بودن هستید:
اولاً، بدانید هر کاری کنید، غیرمؤمنان هرگز شما را دوست نخواهند داشت؛ آنان اگر هم در ظاهر محبتی و ارادتی ابراز میکنند، به هدف بهرهبرداری و سواری گرفتن خودشان است، و در دل و در خلوت، شما را تمسخر میکنند و همینکه خر مرادشان از پل بگذرد، به ریش شما میخندند.
و ثانیاً، اگر واقعاً دنبال محبوب القلوب شدن هستید، بدانید بهترین راهکار، همان راهکار قرآنی است: «ایمان» و «عمل صالح» داشته باشید، خدای متعال دیر یا زود، محبت شما را در دلهای مردمان قرار میدهد.
إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا (مریم، ۹۶) کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهند، خدای رحمن محبت آنان را ایجاد میکند.
#حوزه_علمیه
#حوزه_سکولار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻خدا لعنت کنه کسانی را که با گفتار، رفتار یا نوشتار خود به خون شهداء خیانت کنند و یا راه و اهداف شهداء را تضعیف کنند.
🔸شهیدان با دلکندن از عزیزترین کسان خود، جانشان را فدای ولایت و ارزشهای اسلامی کردند؛ عدهای از مدعیان وراثت پیامبران نیز بدون آنکه کوچکترین قدمی در راه اهداف انقلاب و خواستههای نائب المهدی برداشته باشند، انقلاب اسلامی را موجب از دست دادن جایگاه اجتماعی خود میدانند!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اگر مسأله حجاب و بیحجابی مسألهای ذوابعاد است (که است)، انتظار از کسی که فقط نگاه فقهی به اسلام دارد، (آن هم «فقه فردی» و «سنتی» و نه «فقه جامعهپرداز» و «تمدنساز») این است که اساساً در این موضوع اظهار نظر نکند. زیرا تکبعدی دیدن مسألهای چندبعدی بدتر از ندیدن آن است. مثل داستان فیل و تاریکی.
🔻اشارهای به داستان پیل و تاریکی در #مثنوی معنوی:
پیل اندر خانهٔ تاریک بود
عرضه را آورده بودندش هنود
دیدنش با چشم چون ممکن نبود
اندر آن تاریکیش کف میبسود
آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد
گفت همچون ناودانست این نهاد
آن یکی را دست بر گوشش رسید
آن برو چون بادبیزن شد پدید
آن یکی را کف چو بر پایش بسود
گفت شکل پیل دیدم چون عمود
آن یکی بر پشت او بنهاد دست
گفت خود این پیل چون تختی بدست
چشم حس همچون کف دستست و بس
نیست کف را بر همهٔ او دسترس
چشم دریا دیگرست و کف دگر
کف بهل وز دیدهٔ دریا نگر
#حجاب
#حوزه_علمیه
#فقه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«کمیت جلسات» یا «کیفیت پاسخها»؟
✍ احمدحسین شریفی
🔸بعضی دلخوش به «کمیت» جلساتشان درباره فلان موضوع یا بهمان مسألهاند.
چنین افرادی آنگاه که با نقد ناقدان مواجه میشوند به جای پاسخ منطقی، تکثر جلساتشان را به رخ میکشند و درعین حال از آداب نقد و نقادی میگویند!
ضعف «رزومه» ناقدان را دلیل بر بیاعتباری نقدشان و درست بودن سخن خود میپندارد!
🔻اما باید بدانند که
اولاً، دلخوش بودن به «کثرت» و « کمیت» مباحثی که صرفاً در «حلقه یاران» و «جمع مریدان» گفته میشود، و هرگز در جمع «اندیشمندان آزاداندیش منطقمدار» عرضه نشده است، در فضای «علم» و «اندیشه» ارزشی ندارد.
و ثانیاً، ضعف یا قوت رزومهی ناقد، دلیل بر درستی یا نادرستی #نقد او نیست.
#اخلاق
#اخلاق_نقد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴غربت مدافعان عفت و حجاب
✍️احمدحسین شریفی
عجب روزگار غریبی است! چقدر مظلوماند مدافعان عفت و حجاب! در یک جنگ تمام عیار جهانی علیه عفت و غیرت زنان و مردان کشور، به ویژه نوجوانان و جوانان، افزون بر دفع تیرهای سهمگین دشمنان، دائما باید مواظب ضرباتی باشند که از سوی جبهه خودی وارد میشود!
مع الاسف، حجم زیادی از تیرهایی که در چند ماه اخیر به سوی رزمندگان خط مقدم مبارزه با بیحجابی و بیعفتی شلیک شده است، توسط کسانی بوده که بعضاً خود را «آیتالله» هم میدانند!
در اوج «هجوم ترکیبی» دشمن علیه عفاف و حجاب، هر از گاهی میبینیم که فلان مدعی آیتاللهی و بهمان مدرس #فقه سنتی ناگهان مدافعان عفت و #حجاب را نهیب میزند که چرا با اختلاس و ناشایسته سالاری مبارزه نمیکنید! و در یک مغالطه آشکار مدعی میشوند که «چون همزمان در همه جبههها نمیجنگید پس بهتر است که اصلاً نجنگید»!
ای کاش خود آنان، که از نعمت تریبونهای مختلف احزاب گوناگون سیاسی و رانت آیتاللهی برخوردارند، برای اثبات صدق خود، در جهت مبارزه با اختلاس و ناشایسته سالاری قدمی برمیداشتند!
#حوزه_علمیه
#حوزه_سکولار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴انسانیت و شکر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درباره معیار و ملاک انسانیت و تمایز آدمی از سایر موجودات به ویژه سایر جانداران و حیوانات، دیدگاههای مختلفی بیان شده است: «ناطقیت»، «عقلانیت»، «ابزارسازی»، «اعتبارسازی»، «کمالخواهی»، «زیباییخواهی»، «هنرمندی»، «تاریخمندی» و امثال آن از جمله ملاکها و معیارهایی است که برای تمایز انسان از غیر انسان بیان شده است.
امام زینالعابدین علیه السلام در نخستین دعا از دعاهای #صحیفه_سجادیه «حمد و شکرگزاری نسبت به نعمتهای الهی» را نشانه انسانیت و مرز میان انسان و حیوان میداند و میفرماید:
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ، وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ. وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.»
ستایش خدایی را سزاست که اگر از بندگانش شناخت ستایش خود را دربرابر نعمتهای که پیوسته بر آنان فرو میفرستد، از بندگانش دریغ میکرد، هر آینه از نعمتهایش بهرهمند میشدند در حالی که ستایش و شکر او را به جا نمیآورند. و در رزقش غرق میشدند در حالی که شکر او را به جای نمیآورند. و اگر چنین میبود، آنگاه از دایره انسانیت خارج شده و در زمره چارپایان به شمار میرفتند. و بلکه چنان میشدند که خدای متعال میفرماید: «چون چارپايانند، بل از چارپايان هم گمراهتر.»
#اخلاق
#شکر
#امام_سجاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴واپسين سفارش امام صادق علیه السلام به جامعه پيروان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام صادق(ع) در واپسين ساعات عمر مبارکشان و در حالی که ضعف شدیدی بر او حاکم شده بود، به همسر مکرم و باوفایشان، حمیده، فرمود، همه بستگان و خویشاوندان دور و نزدیک را جمع کن. وقتی همگی آنان جمع شدند، چشمان مبارک خود را گشود و خطاب به آنان فرمود:
«إِنَ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاة؛ شفاعت ما شامل کساني که نماز را سبک بشمارند نميشود.»
امیدوارم که جدیت و اهتمام به خواندن و اقامه نماز به گونهای باشد که مشمول شفاعت آن حضرت بشویم.
#نماز
#امام_صادق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
نمایی از کتابخانه تیانجین بینهای، چین!
بدانیم که پیشرفت و تعالی بدون کتاب و کتابخانه و کتابخوانی، توهمی بیش نیست.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴جایگاه زن در بیت امام صادق علیه السلام
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻بدون تردید #امام_صادق علیه السلام بیشترین نقش را در شکلدهی به نظام فکری و فقهی و فرهنگی شیعیان و حتی به یک معنا اهل سنت داشته است.
نه تنها بیشترین روایات مربوط به مسائل زنان از آن امام بزرگوار به دست ما رسیده است، بلکه بیشترین زنان عالم و محدث نیز پرورشیافتگان دستگاه تربیتی و تعلیمی آن امام عزیز هستند.
🔻از همسر بزرگوار آن امام گرفته تا خادمان خانه او، عروسهای خانه او و نوههای دختری او همگی از جمله عالمترین و فاضلترین بانوان عالم اسلاماند.
🔶#حمیده، همسر آن حضرت از عالمان بزرگ دوران خود و معتمدترین افراد نزد آن امام عزیز بود. در بسیاری از مواقع امام صادق علیه السلام مسائل شرعی مربوط به امور زنان و کودکان را به وی ارجاع میداد و به این ترتیب عملاً زنان و بانوان جامعه اسلامی را به سمت و سوی تحصل علم سوق میداد. جایگاه علمی و عملی این بانوی مکرمه تا آنجا بود که امام صادق در وصیتنامه خود وی را به عنوان یکی از پنج وصی خود معرفی کردند.
🔶عروس امام صادق و همسر فرزندشان امام کاظم علیه السلام، یعنی بانو #تکتم یا نجمه، نیز از دیگر بانوان عارفه و فاضلهای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت.
🔶عروس دیگر آن امام یعنی #سیده_نفیسه، همسر اسحاق مؤتمن نیز، که هنوز نیز مرقد او در قاهره مورد احترام مردم مصر است، از دیگران زنان فاضله و عالمهای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. او حافظ قرآن و از محدثان و فقیهان مورد اعتماد بود. تا جایی که در احکام قضایی مورد مشورت برخی از قضات آن دوران قرار میگرفت. هم «مدرس حدیث» بود و هم «مصحح حدیث» تا جایی که برخی از محدثان برای تعیین صحت و سقم احادیث، آنها را بر سیده نفیسه عرضه میکردند. امام شافعی بنیانگذار مذهب شافعیه در مباحث فقهی از او نظر میخواست و حتی وصیت کرده بود که بعد از مرگ حتیالامکان سیده نفیسه نیز در نماز او شرکت کند و چون در آن زمان سیده نفیسه به دلیل ضعف جسمانی قادر بر حضور در نماز میت امام شافعی نبود، جنازه وی را به منزل سیده نفیسه آوردند. افزون بر اینها، در مسائل عرفانی و معنوی نیز مورد مراجعه عارفان و زاهدان بزرگی چون #ذوالنون_مصری و #بشر_حافی بوده است.
🔶نوه آن حضرت یعنی #حضرت_معصومه سلام الله علیها نیز از دیگران بانوان فاضله و عالمه و عارفهای بود که حتی پیش از تولدش، آن امام همام در بیان عظمت جایگاهش چنین فرمود: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». بانوی مکرمهای که مورد تجلیل و تعظیم همه عالمان و فقیهان و فیلسوفان شیعه بوده و هست. کسی که به تعبیر مرحوم محمدتقی شوشتری در قاموس الرجال: «در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی همپای معصومه نیست.»
#زن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴لزوم توجه به مطالعات انسانی و اسلامی آب
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در نشست علمی حکمرانی آب با محوریت بررسی وضعیت آب در استان قم، ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه آب در معارف اسلامی و مباحث فلسفی دو نکته مهم را گوشزد کردند:
یک. لزوم راهاندازی درس «خارج فقه آب» در حوزه علمیه قم.
دو. لزوم مطالعات انسانی و اسلامی در مسأله آب: «الهیات آب»، «فقه آب»، «حقوق آب»، «اقتصاد آب»، «امنیت آب»، «جامعهشناسی آب»، «اخلاق آب» و ...
برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: 👇
https://b2n.ir/w62550
#آب
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شکر و شادی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راه شادمانه زیستن، «توجه به داشتهها»، «شکر بابت آنها»، و «بیاعتنایی به ناداشتهها»ست.
توجه به ناداشتهها، زندگی را با همه داشتههایش جهنم میکند.
کمترین ثمره شکور بودن برخورداری از زیستی شاد است.
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴قدرت ادبی شیخ اشراق
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شیخ اشراق، شیخ شهابالدین #سهروردی (۵۴۹-۵۸۷ق) در کنار ابتکارات و نوآوریهای فلسفی و ابداع مکتب فلسفی اشراق، از ذوق ادبی سرشاری نیز برخوردار بود.
وی افزون بر نثر ادبی فاخری که در عربی و فارسی دارد، و افزون بر خلاقیتی که در تولید ترکیبهای ادبی و خلق واژگان نوپدید فارسی و عربی دارد؛ از سرآمدان ادبیات داستانی در حوزه عرفان و اخلاق نیز به شمار میرود. رسالههایی چون «عقل سرخ»، «لغت موران»، «منطق الطیر»، «صفیر سیمرغ» و «آواز پر جبرئیل» از توانایی خارقالعاده او در ادبیات فلسفی و عرفانی خبر میدهد.
افزون بر همه اینها #شیخ_اشراق دارای ذوق شعری هم بود و عملاً حکمت اشراقی و حکمت شعری را با هم داشت. اشعار بر جای مانده از او به زبان عربی و فارسی نشان از ذوق شعری او دارد.
یکی از اشعار مشهور او به زبان فارسی این است:
هان تا سر رشته خِرَد گم نکنی
خود را ز برای نیک و بد گم نکنی
رهرو تویی راه تویی منزل تو
هشدار که راه خود به خود گم نکنی
#فلسفه
#سهروردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سخنی با طلاب و عالمان دین
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نگاهی به گفتهها و نوشتههای «مدعیان روشنفکری» در ماههای اخیر نشان میدهد که دینستیزان به صورتی منسجم و آشکار و به شکلی هماهنگ و همافزا، همه خواستهها و داشتههای خود را به میدان مبارزه با اسلام و ارزشهای اسلامی آوردهاند. با اینکه هیچ سخن جدیدی ندارند؛ اما همان مدعیات کهنه و قدیمی اسلامستیزانِ دههای اخیر را با بیانهای مختلف و به مناسبتهای گوناگون مطرح میکنند:
«اباحیگری»، «دینستیزی» «فقهگریزی»، «روحانیتهراسی»، «شریعتگریزی»، «لیبرالیسم»، «سکولاریسم» و در یک کلام «اومانیسم»، از اصول و مبانی مشترک همه نوشتهها و گفتههای آنان در همه موضوعات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی است.
معالاسف، قاطبه عالمان دین و مدافعان فکر و فرهنگ اسلامی، علیرغم برخورداری از منطقی قویم و پشتوانههای معرفتی مستحکم، در قبال این همه دینستیزی و اسلامهراسی، سکوت پیشه کردهاند. و احساس این بنده ناچیز آن است که به تبعات کشنده و مرگبار این سکوت خود نیز واقف نیستند!
تسخیر ذهن و زبان و قلب جوانان و نوجوانان و دختران و پسران تحصیلکرده این کشور با مفاهیم و ایدههای ضددینی و ضد اسلامی و با بهرهگیری از اصناف هنرهای بیانی و نوشتاری از مهمترین اهداف مدعیان روشنفکری است و متأسفانه اغلب جوانان و نوجوانان مظلوم ما نیز در این هجمه بزرگ، بیدفاع و بیمدافعاند. و چون سخنی جز سخنان اباحیگرایانه، شریعتگریزانه و لیبرالیستی نمیشنوند و نمیخوانند، گمان میکنند حق همان است که میشنوند و میخوانند! و به همین دلیل به راحتی فریب میخورند و به دام و دامنِ سبک زندگی لیبرالیستی میافتند.
به عنوان یک طلبه کوچک، از همه روحانیان و طلاب عزیز و همچنین اساتید متعهد دانشگاهها میخواهم فرمان «جهاد تبیین» را جدی بگیرید. مجاهدانه به میدان «تبیین ارزشهای اسلامی» و «نمایاندن منطق فکر اسلامی» و «تشریح زیباییهای سبک زندگی اسلامی» وارد شوید.
«تهدید» شبهات و هجوم دینستیزان و اسلامهراسان علیه فکر و فرهنگ و ارزشهای اسلامی را به «فرصتی» برای تبلیغ و تبیین اسلام و ارزشهای اسلامی تبدیل کنید.
مطهریوار و مصباحگونه وارد میدان مبارزات فکری و فرهنگی شوید.
قدری به جای یا در کنار مطالعه فقه و حقوق و اخلاق، به «فلسفه فقه» و «مبانی حقوق» و «فلسفه اخلاق اسلامی» نیز بپردازید و آنها را برای نسل جوان و نوجوان تبیین کنید.
«فلسفه ارزشهای اسلامیِ ناظر به زیست فردی و اجتماعی» را تشریح کنید.
«جاودانه» و «جهانی بودن» و «واقعی بودن» ارزشهای اسلامی را با زبان منطق توضیح دهید.
ضعف و سستی و نادرستی اندیشههای لیبرالی و غیراسلامی را نمایان کنید.
منطق ناصواب و غیرقابل دفاع اومانیسم و سکولاریسم را آشکار کنید.
شک نکنید که «قعود فکری» و «ترک جهاد تبیین» در این دوران، پشیمانی و پریشانی و شرمندگی ابدی را در پی خواهد داشت.
#روشنفکری
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴وجود مبارک
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حضرت #عیسی در گاهواره خطاب به مردمان، یکی از عنایات ویژه الهی به خودش را چنین بازگو کرد: جَعَلَني مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْت (مریم، ۳۱) یعنی خدای متعال وجود مرا در هر جا و به هر صورتی که باشم، مایه #برکت و منفعت برای دیگران قرار داده است.
🔻این ظرفیتی است که هر انسانی از آن برخوردار است. هر انسانی میتواند و میباید به گونهای باشد که به هر جا میرود و با هر کس روبرو میشود و با هر کس سخن میگوید، مایه «برکت» باشد. «سخن» او بر علم و آگاهی مردمان بیافزاید؛ «عمل» او در جهت خدمت به دیگران و مشکلگشایی از مردمان باشد؛ «رفتار» او برای دیگران درسآموز باشد؛ گفتار و رفتار و اندیشه او دیگران را به یاد خدا و حقیقت بیاندازد.
🔻یکی از بهترین دعاهایی که میتوانیم داشته باشیم این است که «خدایا زندگی و مرگ مرا مایه خیر و برکت برای همگان قرار ده»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
🔹 همایش صادرات پوشاک به عراق در دانشگاه قم برگزار شد
🔻 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: رفاقت با کشور عراق را به اقتصاد بیاورید
🔻رییس دانشگاه قم: پوشاک وسیله توسعه و انتقال فرهنگ
🔻 معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت: صادرات نساجی سهم متناسبی با صادرات غیرنفتی ندارد
🔸روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom
🔹سه دریا از حضرت ولایت
🔸سه جمله کوتاه از حکیم فرزانه انقلاب، حضرت ولایت، درباره بیان مراد از سه اصل مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی:
«عزت» در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ... «حکمت» یعنی عمل خردمندانه در تعاملات بینالمللی ... «مصلحت» یعنی شناخت موارد انعطاف؛ انعطاف منافاتی با اصول ندارد.»
🔻این سه جمله دستکم ظرفیت تدوین سه رساله دکترای نخبگانی را دارند.
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹