eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
البیان
📝 #اطلاعیه 🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج درس خارج فقه موسیقی 🔰استاد آیت
با عرض سلام و احترام 📌 بحمدالله دوره فقه موسیقی پس از ۶۳ جلسه دیروز سه شنبه ۷ دی ماه پایان یافت. ▫️در این دوره استاد آیت الله فرحانی علاوه بر التزام به روال متعارف تدریس خارج و روش اجتهادی استنباط از آیات و روایات در این فرع فقهی؛ تمرکز ویژه ای بر آراء آیت الله العظمی خامنه ای داشته و با محوریت کتاب معظم له و دو مقاله منتشر شده از ایشان به تبیین روش اجتهادی رهبر معظم انقلاب پرداختند. 🆔 صوت این جلسات را می توانید از کانال دروس خارج استاد(@ostad_farhani) دانلود نمایید. 🖋 تقریرات این جلسات نیز پس از آماده سازی توسط معاونت نشرآثار علیه السلام در اختیار مخاطبین محترم و علاقه مندان قرار خواهد گرفت. 📚 لازم به ذکر است که انشاءالله در ترم دوم سال تحصیلی جاری؛ استاد فرع فقهی دیگری را بامحوریت آراء امام خمینی(ره) آغاز خواهند کرد که عنوان و زمان شروع آن، از همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد. @albayann
Feqh31-40.pdf
1.31M
📚تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1401 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه 31 تا 40 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
انشاءالله از ترم دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 📚 درس خارج فقه عبادات با عنوان «خلل الصلاة» 🎙 به تدریس استاد آیت الله فرحانی برگزار می گردد. 🕗 زمان: از هفته آینده شنبه تا چهارشنبه یک ساعت مانده به غروب ⚠️ این جلسه به صورت مجازی شروع خواهد شد تا انشاءالله شرایط درس حضوری فراهم گردد. لینک جلسه و جزییات آن در کانال دروس خارج استاد اعلام خواهد شد. @albayann
البیان
#اطلاعیه انشاءالله از ترم دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 📚 درس خارج فقه عبادات با عنوان «خلل الصلاة» 🎙
🖋 کتاب الخلل فی الصلاة آخرین نوشته فقهی (ره) است که در سال های پایانی حضورشان در نجف نگارش شده و در واقع خروجی آراء اجتهادی ایشان در درس خارج فقه همان سال ها بوده است. 📚سلوک اجتهادی امام که بر پایه قرآن و سنت است به خوبی از دو بال عقل و عرف بهره مند بوده و نقش این دو عنصر را در خود تبیین می کند. لذا روش اصولی امام نقش مهمی در سلوک اجتهادی ایشان داشته و توجه به نتایج این اصول فقه که التزام به مرتکزات عقلی ، عرفی و عقلایی مورد نظر ایشان است؛ نگرشی کلان و چند بعدی برای فقه و اجتهاد به بار می‌آورد که نتیجه آن خروج از ایستایی و جمود به سمت تحول و پویایی در خواهد شد. 🔸 از آنجایی که این کتاب در اواخر حیات با برکت علمی امام تالیف شده است؛ ابداعات ایشان در حوزه فقه کبیر به‌ خوبی در این اثر نمایان گشته و بستر مناسبی را جهت پژوهش در روش و محتوای اجتهادی این نابغه دوران ، به وجود آورده است. 🔹این اثر در سه بخش خلل ؛ شروط و شکوک صلاة تألیف شده که از هر بخش تحت عنوان «القول» یاد شده است. ♨️ استاد با محوریت این کتاب و با هدف تببین روش اجتهادی امام خمینی(ره) درس خارج خلل الصلاة را آغاز خواهند کرد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ⛔️هشتاد سال از آنطرف رفتیم 🔹در روایتی هست که پیغمبر اکرم با اصحابشان نشسته بودند ، يك صدا بلند شد ، پرسیدند چیست ؟ فرمودند ( به حسب این روایت ) که : يك سنگی از لب جهنم حرکت کرده بود ، بعد از هفتاد سال رسیده حالا به آخر جهنم ، به آن چاهی که جهنم در آن است . این صدای افتادن آن است . 📌گفته اند این اشاره ای به این بوده [ که ] يك نفر آدم معوج ، هفتاد سالش بوده و مرده ، هفتاد سال از آن طرف رفته [ است ] . 👈ماها از آن طرف رفتیم ، منتها من هشتاد سال از آن طرف رفتم ، شماها چند سال ؛ و امیدوارم شما از آن طرف دیگر بروید . @albayann
Osul41_50.pdf
1.12M
📚تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1401 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه 41 تا 50 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
1_1169694742.mp3
1.99M
🎙 تفسیر آیه شریفه «وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ » ⁉️در چه ظرف زمانی و مکانی خداوند از بشریت شهادت بر وجود خود گرفت ؟ ⁉️تعبیر "اشهدهم علی انفسهم.." چگونه معنا می شود ؟ و از چه جهت شهادت بر خود؛ شهادت بر وجود خداست ؟ 🔹بررسی بیان علامه طباطبایی و شهید مطهری در این موضوع تبیین ارتباط آن با مبنای امام خمینی(ره) 🔹استاد آیت الله فرحانی @albayann
🏴السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ 🏴به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها برگزار میگردد. 🌐 شنبه ۱۱ دی ماه ساعت ۲۰:۳۰ مکان: مصلای شهر هشتگرد سخنران: استاد آیت الله فرحانی سلام الله علیها @albayann
Feqh41_50.pdf
1.32M
📚تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1401 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه 41 تا 50 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
♨️شرف بزرگِ شهدای در راه حق، «حیات عند الرّب» و ورود در «ضیافت الله» است. 🔰امام خمینی ✨وَ لا تَحْسَبَنَّ الّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ امْواتاً بَلْ احْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون . اگر نبود برای در راه خداوند مگر این آیه کریمه، در معرفی مقام بلندپایه ، کافی بود که عزیزانی در راه حفظ اسلام و کشور اسلامی بزرگترین سرمایه خود را از دست داده‌اند. شهدایی که در حفظ شرف اسلام و دفاع از جمهوری اسلامی همه چیز خود را در طبق اخلاص، تقدیم خداوند متعال کردند. ✨در این آیه بحث در زندگی پس از حیات دنیا نیست که در آن عالم همه مخلوقات دارای نفس انسانی به اختلاف مراتب از زندگی حیوانی و مادون حیوانی تا زندگی انسانی و ما فوق آن زنده هستند، بلکه شرف بزرگِ شهدای در راه حق، «حیات عند الرّب» و ورود در «ضیافه الله» است. ✨این حیات و این ضیافت را با قلمهای شکسته‌ای مثل قلم من نمی‌توان توصیف و تحلیل کرد. این حیات و این روزی غیر از زندگی در بهشت و روزی در آن است. این و ضیافه الله می‌باشد. آیا این همان نیست که برای صاحبان نفس مطمئنه وارد است فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی که فرد بارز آن سید شهیدان- سلام الله علیه- است؟ اگر آن است چه مژده‌ای برای شهیدان در راه مرام حسین- علیه السلام الله- که همان سبیل الله است، از این بالاتر که در جنتی که آن بزرگوار شهید فی سبیل الله وارد می‌شود و در ضیافتی که آن حضرت حاضرند، به این شهیدان اجازه دخول دهند که آن غیر از ضیافتهای بهشتی است و آنچه در وهم من و تو و شما نیاید، آن بُوَد. 📚 صحیفه امام، ج۱۸ ص ۳۲۵ @albayann
◾️به مناسبت ایام ارتحال آیت الله مصباح یزدی (ره) 🔰 آیت الله جوادی آملی 🔸از شبی که آیت الله مصباح یزدی رحلت نمود تا همین امروز ، هیچ شبی نبوده است که بنده ایشان را فراموش کرده باشم . 📌هنوز آنچنان که باید مقام علمی شایسته ایشان دیده نشده است . در معرفی دیدگاه ها و اندیشه آیت الله مصباح یزدی همت بلند داشته باشید ، چرا که دید گاهها و اندیشه های ایشان آبروی علمی برای جمهوری اسلامی است . @albayann
مکتب فاطمی .mp3
2.05M
🎙«بیانات استاد آیت الله فرحانی در حاشیه درس خارج ۱۳ دی ماه به مناسبت ایام تبلیغی فاطمیه و شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی» 🔸امامت و صبر درجه بالای معنوی را خواهد داد يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً زهرای اطهر ممتحنه ای است که امتحانات سخت را مثل همه امامان از انبیای الهی دادند و در این امتحانات صبر کردند ⁉️امام عصر (عج) به کدام بخش از کمالات حضرت زهرا (س)نگاه کردند و فرمودند حضرت زهرا اسوه من است؟ إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ 🔹تبیین و نجات ماسوا از فتنه کار بزرگ ام ابیها بوده است ضرورت به فریاد رسیدن امام زمان ایجاب میکند که حضرت فاطمه نه مادر باشد نه همسر و نه دختر. بلکه سرداری است که همه چیزش را در راه ولی خدا هدیه میکند 🏴مدرسه حاج قاسم متاثر از مدرسه فاطمی ناله حضرت زهرا ناله مظلومیت امامت و ولایت است که تاریخ را نجات داده و تا دفاع مقدس و سوریه و لبنان به گوش فرزندان این مکتب رسیده... @albayann
🏴سخنرانی استاد آیت الله فرحانی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) با موضوع سیره ولایی صدیقه طاهره(س) 📍شهرستان هشتگرد؛ مصلای نماز جمعه @albayann
مردم سالاری دینی.mp3
2.18M
🎙 ⁉️نقد و شبهه جدّی که امروز بر مردم سالاری دینی ارئه می شود چیست؟ ❔پذیرش اینکه جامعه یک امت است چه لازمی دارد؟ ❓در چه فضایی می توان جامعه را به عنوان یک امت دید؟ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🏴السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ؛🏴 ▪️منزلت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🎙در بیان استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠 | سخنرانی استاد آیت الله فرحانی در باب «تبیین جایگاه حضرت زهرا(س) در بین اهل بیت علیهم السلام» 📌چرا (س) حجت خدا بر ائمه اطهار (ع) است؟ 📌 اهل بیت علیهم السلام در تکوین عالم سه مقام دارند 📌 اینکه ظهور کمالات ولایت با صدیقه طاهره است یعنی چه؟. 📌چرا علم اهل بیت علیهم السلام با فاطمه زهراست. برای مطالعه متن سخنرانی لینک زیر را انتخاب نمایید:👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://farhani.net/2015/12/28/ولایت-اهل-بیت-،-شرط-حیات-انسان/ 🔳 انشاءالله همه ما توفیق معرفت و شناخت مقام و منزلت حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) را به دست آوریم. 🏴 اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ، صَلَّي اللهُ عَلَيْكِ وَعَلي رُوحِكِ وَبَدَنِكِ @albyann
🔺تواضع و حیا 🔹شبی در یک جلسه خصوصی ، با دو ، سه نفراز دوستان ، منزل مرحوم حاج احمد آقا نشسته بودیم ، امام هم نشسته بود(ند). یکی از ما گفتیم : آقا ، شما مقامات معنوی دارید ، مقامات عرفانی دارید ، چند جمله ای ما را نصیحت و هدایت کنید. 🔸 آن مرد باعظمتی که آنگونه اهل معنا و اهل سلوک بود ، در مقابل این جمله ستایش گونه کوتاه یک شاگردش آن چنان در حال حیا و شرمندگی و تواضع فرو رفت که اثر آن در رفتار و جسم و کیفیت نشستن او محسوس شد . 🔹در حقیقت ما شرمنده شدیم که این حرف را زدیم که موجب حیای امام شد . آن مرد شجاع و آن نیروی عظیم ، در قضایای عاطفی و معنوی ، اینگونه متواضع و باحیا بود . 📚 کتاب عبد صالح خدا / ص ۱۶۱ و ۱۶۲ خاطراتی در مورد امام خمینی از زبـان آیـت الله خامنـه ای @albayann
تقسیم توحید در قرآن.mp3
1.4M
🔊 استاد آیت الله فرحانی ⁉️کدام آیه قران کریم در مورد زیرساخت و زیر بنای فقه حکومتی و علوم انسانی ما می باشد؟ ❔توحید در قران کریم به چند بخش تقسیم می شود؟ ❔ارزش هر بخش چیست؟ ⁉️توحید در عبادت به چه معناست و کدام قسمت از توحید مقدمه توحید در عبادت است؟ @albayann
انسان و جامعه انسانی.mp3
777.9K
🔊 🔰 ⁉️نگاه قران کریم در مورد به یگانگی رسیدن انسان و جامعه انسانی چگونه است؟ ⁉️آیا برای رسیدن به توحید باید هم مملوکیت و هم مالکیت را الغا کرد؟ @albayann
1_1226613226.mp3
1.49M
🖊نامه امام خمینی(ره) به یکی از شاگردان ایشان و انتقاد دیدگاه و جهان بینی تحجری او. 🔰جهان بینی فقیه در فهم او از آیات و روایات بسیار موثر است و امتداد حکمت و فقه اکبر به این ساحت باعث حذف بسیاری از فتاوی تحجری و تولید فروع جدید و متناسب با تمدن فعلی می شود. 🔰شیوه استنباطی امام(ره) بر اساس متد جواهری و به دور از تحجر و تجدد بود . 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
⚠️یاد امام و نام امام از نام انقلاب جدا نیست.... 1396/03/14 @albayann
البیان
⚠️یاد امام و نام امام از نام انقلاب جدا نیست.... 1396/03/14 #امام_خمینی #امام_خامنه_ای @albayann
🔹در باب امام و درباره‌ی این مرد بزرگ، در طول این سالها سخنان زیادی را افراد مطّلع بیان کرده‌اند ولی 🔺اوّلاً آنچه در باب امام و انقلاب -که اینها به هم گره خورده‌اند و یاد امام و نام امام از نام انقلاب جدا نیست- گفته شده است، همه­‌ی مسائل مربوط به امام و انقلاب نیست؛ ناگفته­‌هایی وجود دارد که باید بمرور در ذهنیّت جامعه قرار بگیرد. 🔺ثانیاً آنچه هم در باب انقلاب و در باب امام گفته­‌اند و گفته­‌ایم و تکرار کرده­‌ایم، باید مرور بشود، باید مجدّداً تکرار بشود؛ چون اگر یک حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیّات و خصوصیّات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت بمرور وجود دارد. اکثر شما میدانید که انگیزه­‌هایی برای تحریف شخصیّت امام و تحریف انقلاب -که بزرگ­‌ترین هنر امام بزرگوار بود- هست. 🔸ما باید تکرار کنیم حقایقی را که در باب امام و در باب انقلاب گفته‌ایم، باز هم بگوییم و تکرار کنیم و مجال تحریف را از تحریف­‌کنندگان بگیریم. در شرع مقدّس هم همین­‌جور است، در حقایق تاریخی هم همین­‌جور است؛ بسیاری از معارف دینی را مأمور شده­‌ایم که تکرار کنیم؛ مِن‌بابِ مثال، تلاوت قرآن را به‌طور دائم باید تکرار کنیم که حقایق قرآنی از ذهنها هرگز محو نشود؛ یا تاریخ را -تاریخ واقعی و درست را- باید تکرار کنیم. 📌اگر ملّت ما عاشورا را این­‌جور در طول قرنهای متمادی با اصرار تبیین نمیکردند و بیان نمیکردند، ممکن بود این حادثه­‌ی مهم از یادها برود یا بسیار ضعیف­‌تر از آنچه واقع شده است منعکس بشود. 👈🏻عمده­‌ی خطاب من در بحثهای امروز و صحبت امروز، به شما جوانهای عزیز است؛ علّت هم این است [اوّلاً] که جوانها، دوران حماسه­‌های بزرگ را مشاهده نکردند، ندیدند؛ دوران پیروزی انقلاب را، دوران دفاع مقدّس را، دوران حرکات عظیم و مجاهدتهای بزرگ در مقابل تجزیه­‌طلبان را جوانها [فقط] شنیده‌اند و اینها برای جوانهای ما تاریخ است؛ لذا لازم است برای آنها بیشتر توضیح داده بشود و بیان بشود؛ این اوّلاً. ثانیاً ذهن جوانها آماج تحریف تحریف­‌کنندگان است؛ امروز بیشتر روی ذهن جوانهای ما میخواهند کار کنند و نگذارند نسل جوان گسترده­‌ی این کشور، با بسیاری از حقایق آشنا بشود. ۱۳۹۶/۰۳/۱۴ @albayann
🖋تحولی عظیم 🔹 می فرمودند : حدیث: مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعينَ صَباحا ظَهَرَت يَنابيعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ هر کس چهل روز خود را برای خداوند خالص کند ، خداوند چشمه های حکمت را از دلش بر زبان وی جاری و روان می کند . را خواندم و تصمیم گرفتم بدان عمل کنم . پس از آن چله ، هرگاه اندیشه و تصور گناهی به ذهنم می آمد ، ناخودآگاه و بی فاصله از ذهنم می رفت 📌در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم علاقه زیادی به ادامه تحصیل نداشتم و از این روی ، هر چه می خواندم نمی فهمیدم و چهار سال به همین نحو گذرانیدم . پس از آن یک باره عنایت خدایی دامنگیرم شده عوضم کرد و در خود یک نوع شیفتگی و بی تابی نسبت به تحصیل کمال ، حس نمودم ، به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل - تقریباً هجده سال طول کشید ـ هرگز نسبت به تعلیم و تفکر ، درک خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبایی جهان را فراموش کردم . » @albayann
🍃تحقق آرزوی انبیاء و أولیاء ( ره ) : 🖊« در زمان ظهور مهدی موعود ( عج ) که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین ، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را ، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد ، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت آمده بودند ، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همه انبیا آرزو داشتند ، لكن موانع ، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند ، و همه اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند ، به دست این بزرگوار اجرا بشود . » 📆 ۷ تیر ۱۳۵۹ السلام علیک ( عج ) @albayann
تحلیل هندسه اعتبارات عقلائیه.mp3
1.87M
🔊 🔹تحلیل هندسه اعتبارات عقلائیه و مکانیزم آن در رابطه با انسان کامل ⁉️اگر منشأ اعتبارات عقلائیه خود شارع یا انسان کامل باشد چه الزاماتی خواهد داشت؟ ⁉️دایره اعتبارات انسان بما هو انسان در علوم انسانی چگونه است؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann