🔰قوانین مداری ومنزلی
🔔یکی ازمسائل بسیارمهم درتبیین انسان شناسی ولائی ،مسئله قوانین مداری و منزلی است.
💠حضرت آیت الله فرحانی می فرمایند: اگر ما به سراغ قرآن برویم و ببینیم در قرآن چگونه قوانین مداری و منزلی تبین شده است،بسیاری ازسوالات و شبهات حل می شود، اما قبل از اینکه وارد مصادیق درقرآن شویم به تعریف هرکدام می پردازیم.
⚖ قانون مداری: قانونی است که درمدار و مسیر کلی حرکت انسان به سوی خدای متعال ثابت و بدون تغییر است و به عبارت دیگر قانونی است ثابت و لایتغیر که از اول خلقت تا آخرین روز حیات باید باقی باشد.
⚖ قانون منزلی: تطبیق قانون ثابت بر مقاطع مختلف حیات بشر است.
🔺️برای نمونه در بحث نبی شناسی چون قانون مداری داریم ، قرآن می فرماید: ما یک دین بیشتر نداریم (ان الدین عندالله الاسلام ) ادیان مختلف نداریم ، شریعت های مختلف داریم، شریعت ها نتیجه تطبیق قانون ثابت بر مقاطع متغیر است. اما یک دین ویک قانون داریم لذا انبیاء به اصطلاح قرآن مبشر و مویدند یعنی نبی قبلی، مبشر نبی بعدی است و او هم موید انبیاء ما قبل خود است.
🔺️پس در مدار صراط مستقیم مقاطع مختلفی وجود داشته است، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) وحضرت پیغمبر(ص)
هرکدام دریک مقطع بوده اند با این روش عجیب اسلام که سرّجاودانگی اسلام است، انعطاف پذیری و حتی خیلی از چیزهای دیگری را تبیین میکند که ما باید با آنها آشنا شویم.
#انسان_شناسی
#امتدادحمکت
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
آیت الله فرحانی .mp3
1.33M
#بشنوید 🔈🔈🔈
♻️ مدل اقتصاد اسلامی و تقابل آن با اقتصاد غربی
💢آیت الله فرحانی:
♦️جامعه ای که به سمت مدل اقتصاد غربی حرکت کند محکوم به هلاکت و فنا خواهد بود؛ هر چند که این زوال یک قرن به طول بیانجامد و در مقابل جامعه ای که بر اساس مدل اقتصاد اسلامی حرکت کند، رشد خواهد کرد ...
🔱علت ایجاد اختلاس و فسادهای اقتصادی، پیاده کردن مدل اقتصاد غربی در جامعه می باشد...
🖋علامه طباطبائی (ره) ذیل آیه •یمحق الله الربا و یربی الصدقات• می فرماید:
أن محقه تعالى للربا في مقابل إربائه للصدقات يختلف لا محالة 🔹بين ما كان الفعل فعلا انفراديا كالربا القائم بالشخص فإنه يهلك صاحبه غالبا، و قل ما يسلم منه مراب لوجود أسباب و عوامل خاصة تدفع عن ساحة حياته الفناء و المذلة🔹و بين ما كان فعلا اجتماعيا كالربا الدائر اليوم الذي يعرفه الملل و الدول بالرسمية و وضعت عليها القوانين و أسست عليها البنوج
فإنه يفقد بعض صفاته الفردية لرضى الجامعة بما شاع فيها و تعارف بينها و انصراف النفوس عن التفكر في معايبه لكن آثاره اللازمه كتجمع الثروة العمومية و تراكمها في جانب و حلول الفقر و الحرمان العمومي في جانب آخر و ظهور الانفصال و البينونة التامة بين القبيلين: الموسرين و المعسرين مما لا ينفك عن هذا الربا و سوف يؤثر أثره السيئ المشئوم...
⚡فقوله تعالى يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقاتِ يبين حال الربا و الصدقة في أثرهما سواء كانا نوعيين أو فرديين و المحق من لوازم الربا لا ينفك عنه كما أن الإرباء من لوازم الصدقة لا ينفك عنها...
📒الميزان، ج۲ ،ص ۴۲۱
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_غربی
#علامه_طباطبایی
@albayann
kharej.osul(2).pdf
921.4K
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول
🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز شهید بزرگوار آیت الله صدر در علم اصول را به رخ می کشد که ایشان شاید اولین کسی باشد که به صراحت دست به جعل چنین اصطلاحی زده است وبالاتر اینکه در نقد وبررسی کلام برخی اعلام چون حضرت امام موضعی دارند که حاکی از انتساب این اصطلاح به اعلام علم اصول است
💢علی أی حال باریک بینی در این مجال چنان تازه وپر طراوت برای اهل علم می نماید که پرداخت شهید صدر(ره) به این معنا تحسین بر انگیز است.
گرچه ممکن است در مقام تحلیل عبارات حضرت امام به نوعی دیگر از تفکیک دست یابیم که جز اشتراک در لفظ با فرمایش شهید صدر شباهتی نداشته باشد .
👈🏻به هر جهت این نقطه نظر می تواند مبدایی باشد برای مقایسه دو مدرسه فکری،به این ترتیب:
🔺 ابتدا به تفکیک ماهیت اصولی از منظر شهید صدر می پردازیم.
🔺سپس صحت نسبت این مضمون به اعلام اصول را بررسی می کنیم
🔺و در ادامه نتایج آن در نظام اصولی اعلام را بررسی می کنیم ،به این معنا که میزان توجیه پذیری نظریات اعلام در ایستگاه های اساسی علم اصول را بر این محور تحلیل خواهیم کرد.
🔺 در نهایت همین تفکیک مصطلح فلسفه و اصول را در منظومه حضرت امام باز تعریف میکنیم و به بررسی نسبت ونتایج ان در نظام اصولی اعلام می پردازیم.
#امام_خمینی
#در_مدرسه_امام
#شهید_صدر
#ماهیت
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول 🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز ش
آیت الله فرحانی.mp3
1.15M
💠تفکیک ماهیت فلسفی از ماهیت اصولی و پیامدهای آن در علم اصول1️⃣
♻️بخش اول : تفاوت ماهیت فلسفی از اصولی از منظر شهید صدر
🔺در فلسفه ماهیت به حمل اولی یعنی ماهیت من حیث هی هی ، یعنی ماهیت در رتبه ذات و ذاتیات و هر چیز دیگری غیر از جنس و فصل آن ماهیت خارج از ذات و ذاتیات ماهیت است.
👈🏻به همین دلیل است که سلب هر چیز دیگری در رتبه ذات و ذاتیات ماهیت مانعی ندارد و در جای خود ثابت شده است که این به معنای ارتفاع نقیضین نیست.
💢از نظر محقق صدر (ره) اگرچه اصطلاح فلسفی ماهیت به همین معنی است ، اما معنای ماهیت در علم اصول مفهوم ذهنی نیست و حمل اولی آن متفاوت از اصطلاح فلسفی بوده و فناء در خارج را به ارمغان می آورد و از همین روی امتثال امکان می پذیرد.
🌀در حالیکه در ماهیت فلسفی که مفهوم موجود در ذهن است دیگر امتثال معنایی ندارد. زیرا نه امر به آن تعلق می گیرد ونه نهی. نه بعث به آن تعلق میگیرد ونه زجر.
🔸فلذا ایشان میفرماید ماهیت اصولی تحدید معروض امر ونهی میکند.
🔹بنابراین از منظر ایشان ماهیت فلسفی همان معنای مشهور است.
👈🏻اما ماهیت اصولی که معروض امر و نهی است و تحدید معروض بواسطه حمل اولی بودن آن تامین میشود غیر از ماهیت فلسفی است.
بر همین اساس دیگر این دغدغه وجود ندارد که ماهیت به حمل اولی امر را در ذهن متوقف می کند.
⁉️ حال سوال این جاست که چه فرقی بین حمل اولی ماهیت در فلسفه واصول وجود دارد که نوع فلسفی اش ماهیت را در ذهن محصور می کند ولی نوع اصولی اش در عین حمل اولی ما را سراغ مصادیق می برد؟
📌پاسخ شهید بزرگوار ایت الله صدر را در صوت ذیل دنبال نمایید.
#شهید_صدر
#فقه_الخمینی
@albayann
www.farhani.net.mp3
3.15M
🔊🔊🔊#بشنوید
🔰تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی
#امتداد_حکمت
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
البیان
🔊🔊🔊#بشنوید 🔰تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی #امتداد_حکمت #آیت_ا
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی
👈🏻گریه دکترای جامعه شناسی دانشگاه الازهر در مکه از پاسخ آیت الله فرحانی به پرسشی که در مورد ساختگی بودن مسأله ولایت از ایشان کرده بودند.
🔰شرقی ها راجع به دین می گویند که دین، افیون است. دین نمی تواند کاری کند. دین مانند تریاک است و کسی که از آن استفاده کند بیحال در گوشه ای می افتد و اثری در فرد ایجاد نمی کند
🔹اما در غرب دوتفکر فلسفی حاکم است:
🔸 یکی تفکر پوزیتویستی
🔸و دیگری هم اگزیستانسیالیستی.
👈🏻 مخرج مشترک این دوتا تفکر یک جمله است: غربی ها معتقدند که تاریخ سه دوره دارد. تاریخ مانند یک آدم است که سه دوره ی کودکی، جوانی و بلوغ دارد.
🔺 دوره کودکی تاریخ، دوره خداست. دوره ی دین است. لذا می گفتند بشر آن موقع که جاهل بود هرکار اشتباهی که می کرد می رفت پیش خدا.
🔺 اما بعد از دوره جهل در دوره جوانی، بشر بجای دنبال خدا رفتن، به دنبال فلسفه رفت. لذا به این دوره، دوره ی علیت می گویند. علت یعنی فلسفه...
🔺اما دوره سوم، دوره ی علم است. در دوره ی علم ما نه با دین کارداریم نه با فلسفه. بشر با علم مسلح شده و نیازی به دین ندارد.
✅اما شیعیان این سخن غربی ها را که می گویند تاریخ سه دوره دارد را قبول دارند. اما نه با آن کیفیت بلکه سه دوره ی تاریخی که قرآن به آن اشاره دارد.
💢قران معتقد است دوره ی اول تاریخ، دوره ی جهالت است. دوره جهالت را خداوند به بدأ نبوت از آن نام برده است.
💢دوره ی دوم تاریخ، دوره ی ختم نبوت است.
💢دوره سوم تاریخ در قرآن دوره ی ولایت است.
🔅 یعنی بدأ نبوت، ختم نبوت و ولایت سه دوره تاریخ طبق ایات قران کردیم است.
📌 دوره ی سوم تاریخ دوره ی ولایت و غدیر است📌
#امتداد_حکمت
#فلسفه_غرب_و_حکمت_اسلامی
#آیت_الله_فرحانی
#تمدن_اسلامی
#ولایت
@albayann
🕌مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) به تولیت استاد آیت الله فرحانی در فروردین ۱۳۹۷ با شاخصه «فقه الخمینی» تأسیس گردید.
🔰در تابستان همان سال در پی فراخوان ثبت نام با استقبال کم نظیر ۸۵۰ نفر از طلاب و فضلای مقطع سطح عالی و درس خارج مواجه شد که در نهایت ۳۰۰ طلبه در این دو مقطع پذیرش شدند.
👈🏻از ابتدا تلاش بر این شد که در بخش های مختلفی همچون:
🔺آموزش سطح عالی
🔺آموزش درس خارج
🔺پژوهش
🔺تنظیم و نشر آثار
🔺تهذیب و تبلیغ،
🔺تعامل با دانشگاه ها
🔺و فضای مجازی ؛ طرح و برنامه هایی متناسب با گفتمان «فقه الخمینی» تنظیم و تدوین شود و این مسیر، به نتایج قابل توجهی منجر گردید.
💠انشاءالله در «کانال البیان» ، برخی برنامه ها و اهداف بخش های مختلف و همچنین گزارشی از مجموعه فعالیت های معاونت های مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)، توضیح و منتشر خواهد شد.
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🕌مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) به تولیت استاد آیت الله فرحانی در فروردین ۱۳۹۷ با شاخصه «فقه الخمینی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞. #ببینید
💠 تیزر «راه همان راه است...»
♻️ نگاهی اجمالی به مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
#البیان
@albayann
💠دو مطالبه مهم رهبری از حوزه های علمیه
🔻حضرت آیت الله فرحانی:
👈🏻حضرت آقا دو مطالبه مهم از حوزه دارند .
1️⃣ اول اینکه در حوزه طلاب و فضلای انقلابی درس خوانده و عالم باشند . عمیق هم درس بخوانند .
🔹اصلا در فرمایشات آقا این نیست که اگر من بخواهم انقلابی باشم باید از درس بزنم و درسم ضعیف باشد .
🔹تعبیر ایشان این است که درس خواندن را جدی بگیرید ، ما در میان علمای موثر آدم های انقلابی داشته ایم اما کسی که توانست اثر گذار باشد امام بود،به خاطر اینکه درس خوانده بود ،قوی و خوب هم خوانده بود ، مسلط به همه مبانی مورد نیاز اجتهاد و استنباط بود .
🔹اگر قرار است عزیزی در حوزه علمیه ، در گام دوم انقلاب اثر گذار باشد ، و بخواهد نقش خودش را در تحقق نظام پیشرفته اسلامی ایفا کند باید خوب درس بخواند .
2️⃣مطالبه دوم آقا این است که این خوب درس خواندن و قوی درس خواندن نباید یک طلبه ی فاضل و عالم را زمینگیر کند ، یعنی حوزه گیر کند ، یعنی کار نکند برای انقلاب .
🔸نباید این عمیق درس خواندن که مطالبه جدی آقا و امام است نباید طوری باشد که طول تحصیلم انقدر طولانی باشد که من نتوانم خدمت کنم به انقلاب.
🔸باید به شکل درستی کوتاه شود. کوتاه شدن دوره ی تحصیل مطالبه ی دوم آقاست .
❓سوال : آیا این قابل تحقق است ؟
✅بله . مصداق اکملش بزرگان ما مثل شهید مطهری، ایشان خوب درس خواند . قوی و ملا شد اما گیر نکرد ،نقش های بسیار اساسی ایشان را ببینید.
♻️از مصادیق بسیار بسیار خوب این مدل برخی مراجع فعلی هستند ، مثل آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی. کتاب فیلسوف نماهای آقای مکارم را ببینید.
یا مثلا استاد بزرگوار ما مرحوم آقای مومن ، ملای قوی اما در متن انقلاب ، هیچ منافاتی ندارد .
🔴پس دو تا مطالبه ی توأمان است :
✳️از طرفی قوی و ملا و عمیق و اساسی با تسلط به مبانی باشیم
✳️ و از طرفی نه آنقدر طولانی که در حوزه گیر کنیم. میشود هم قوی درس خواند ، منابع را دید و یاد گرفت و هم کوتاهش کرد .
⬅️برای تحقق این دو مطالبه ی رهبری به نظر ما مدل تحصیلی که باید در حوزه پیگیری شود یک برش آموزشی است از آن مکتب فقه الخمینی.➡️
🔅برنامه آموزشی ای که ما در فقه الخمینی تعقیب میکنیم و امیدواریم ان شالله بتوانیم در این مدرسه فقهی امیرالمومنین ع آن را محقق کنیم ، تامین کننده این دو هدف و مطالبه رهبری است .
👈خوب درس خواندن و طولانی نکردن دوره تحصیل عمیق اجتهادی.
🗒جلسه اول درس خارج ۹۸-۹۹
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#آیت_الله_فرحانی
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#روش_تحصیل
@albayann
آیت الله فرحانی .mp3
892.1K
🔊🔊🔊#بشنوید
🔰مسئله ی اخلاق و نتیجه گرفتن
🔹نتیجه گرفتن از عمر مسئله ی اصلیِ حیات ماست
❓مراد از نتیجه گیری از عمر چیست؟
♻️بیان امام خمینی ره در موردِ سیر و سلوکِ خودش
🔸توصیه های امام خمینی(ره)به فرزندشان سید احمد(ره) در مورد سیر و سلوک
#سرالصلاه
#امام_خمینی
#اخلاق
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
♨️ در پی توطئه اخیر دشمنان زبون انقلاب اسلامی و دامن زدن به شایعه کاملا کذب و بیاساس بیماری رهبر معظم انقلاب اسلامی، اینبار این شایعه را به نقل از یکی از اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری مطرح کردند که تکذیبیه شدیداللحن آیتالله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری را در پی داشت.
@HAWZAHNEWS |خبرگزاریحوزه
البیان
♨️ در پی توطئه اخیر دشمنان زبون انقلاب اسلامی و دامن زدن به شایعه کاملا کذب و بیاساس بیماری رهبر مع
متن تکذیبیه آیت الله فرحانی به شرح ذیل می باشد:
«بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به برکات وجودی رهبر عظیم الشان ما فقیه و مرجع بزرگوار و ضرباتی که ایشان به پیکره دشمن ملت و اسلام وارد کردند هر از چند گاهی توطئه هایی انجام می شود اخیرا اقدام به نشر اکاذیب و جعل اکاذیب می کنند و از زبان بنده هم اخیرا خبری را پخش کردند که بنده به شدت این خبر را تکذیب می کنم.
هیچ خبری و هیچ مصاحبه ای و هیچ مطلبی از زبان بنده گفته نشده است. الحمدلله آقا در صحت وسلامت کامل اند و به برکت وجودشان و اقتدارشان نظام جمهوری اسلامی هم با قوت و اقتدار کار را جلو می برد و به شدت بنده این خبر را تکذیب می کنم. اگر بدانم این خبر از کیست شکایت از او خواهم کرد و بنده از پلیس فتا میخواهم که منشا این خبر را پیدا و ما هم مراحل قانونی شکایت و پیگیری شان را دنبال خواهیم کرد.
به فضل پروردگار. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»
♻️ آیـتالله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره توطئه اخیر دشمنان انقلاب و دامن زدن به شایعات کاملاً کذب و بیاساس بیماری رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: خدا توفیق داده است که ما در قم ظرفیتی را برای تقویت رسانه انقلاب و عزیزان خادم جریان انقلاب و ولایت فعال کردهایم و اکنون مدرسه فقه امیرالمؤمنین با قوت مطالبات رهبر معظم انقلاب و منظومه فکری معظمله را مبنای کار محتوایی خود چه در بخش حوزه و چه در بخش دانشگاه قرار داده است.
وی افزود: در بخش حوزه فقهالخمینی و در بخش دانشگاه بحث امتداد حکمت را که مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب است را پیگیری میکند و اکنون تعداد زیادی پایاننامه با عناوین فقهی، اصولی، کلامی، فلسفی و کلام جدید در منظومه مطالبات رهبر معظم انقلاب وارد جریان علمی حوزه شده است.
آیت الله فرحانی با بیان اینکه بنده احساس میکنم در راستای ضربه زدن به چنین حرکتی در ادامه اکاذیبی که برای تضعیف جریان انقلاب دشمن جعل اکاذیب میکند مطلبی را از زبان بنده به دروغ پخش کردهاند، گفت: برای انتشار این مطلب کذب از لوگوی یک رسانه محلی استان خوزستان استفاده کردهاند که خود این رسانه نیز این خبر کذب را تکذیب کرده است و تأکید داشتهاند که چنین مطلبی نبوده است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بنده هم با توجه به اهمیت مسئله رسماً اعلام میکنم که به فضل پروردگار رهبر معظم انقلاب در صحت و سلامتی کامل، اقتدار و قوت همیشگی و حتی بیشتر از گذشته با حضور فرهیختگان انقلابی و مردم عزیزمان انقلاب را به پیش میبرند و چنین اکاذیبی صحت ندارد و نشر آن نیز حرام و دروغ است.
وی افزود: بنده حتماً این موضوع را در محاکم قضایی دنبال و از فرد کذاب شکایت خواهم کرد و از پلیس فتا نیز خواهشمندم به جد این مسئله را با عنایت به اینکه خود همان رسانه نیز اعلام کرده که لوگو را جعل کردهاند پیگیری کنند و امیدواریم انشاءالله با دقت و هوشیاری هرچه بیشتر و با همت رسانههای مؤمن و انقلابی پای کار انقلاب مثل گذشته بتوانیم این توطئهها را به فضل پروردگار خنثی کنیم.
@albayann
💠مقام معظم رهبری:
🔰ما در برنامههای کارىِ خود باید جریان خلّاق فکری را که در حوزههای ما بحمدالله از دورهی قبل از ما شروع شده و تا حدودی اتساع هم پیدا کرده است، وسعت و عمق بیشتری بدهیم.
♻️کسی مثل مرحوم علامهی طباطبایی (رضوانالله تعالی علیه) در حوزهی علمیهی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ هم میتوانست درس خارج فقهِ مفصلی بدهد؛ هم میتوانست درس خارجِ اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم میدانست.
♻️ بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اینکه اینها لازم است.
👈🏻او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفهی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛
👈🏻 نمیشود با توضیحالمسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیحالمسائل جای خودش را دارد؛ جواب این شبههها را با چیز دیگری باید داد.
📚 ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت
🗒بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان
۸۳/۴/۱۵
#علامه_طباطبایی
#درمحضر_علامه
#اصول_فلسفه_وروش_رئالیسم
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
@albayann
بسم الله الرحمن الرحیم
🏴إنالله و إنا إلیه راجعون
قال الصادق عليه السلام: «إذا مَاتَ المؤمِنُ الفَقِيهُ ثلمَ فِي الاسلامِ ثُلمَةٌ لا يَسُدّها شَيءٌ»
ضایعه ارتحال فقیه انقلابی و عالم مجاهد «حضرت آیت ا... محمد یزدی(ره)» موجب تاثر و تأسف اینجانب و همه دلسوزان حوزه علمیه و دوستداران انقلاب اسلامی گردید.
این عالم بزرگوار در زمره نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهرههای موثر و از وفاداران غیور و صادق امام بزرگوار و رهبر عظیم الشأن انقلاب بود
که در عرصههای مهم کشور در دوران انقلاب شجاعانه نقشآفرینی کرد و همواره در موضع یک عالم دینی ، سیاستمداری صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد.
ایشان همچنین در تمامی این سال ها با عنایت به جایگاه حوزه علمیه و رسالت سنگین آن، با دلسوزی در راستای اعلاء و خدمت به این نهاد مقدس قدم برداشت و در تحقق طرح شورای مدیریت استان ها در حوزه علمیه ازطراحان و موثرین در حضور علمای بلاد و تثبیت این طرح کشوری بود.
اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم ، همه وابستگان و نیز به حوزهی علمیه قم و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
📝عبدالکریم فرحانی
نماینده مجلس خبرگان رهبری
@albayann
البیان
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول 🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز ش
آیت الله فرحانی(2).mp3
2.08M
البیان
🔉#بشنوید 🔰تفکیک ماهیت فلسفی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول2️⃣ بخش دوم:پیامد تفکیک ماهیت اصولی ا
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰تفکیک ماهیت فلسفی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول2️⃣
بخش دوم:پیامد تفکیک ماهیت اصولی از فلسفی در مبحث امتثال نواهی
♻️مقدمه
بر پایه مضمونی که شهید بزرگوار آیت الله صدر در تصویر ماهیت طراحی کردند نقشه وسیعی از مسائل مورد نزاع در علم اصول قابل ترسیم است.
یکی از این مباحث بسیار جدی ، تقابلی است که بین حضرت امام و شهید صدر قابل تصویر است.
شهید صدر(ره) این تقابل را ذیل بحث انحلال نواهی به رشته تحریر درآورده است و در مقام ثالث به حضرت امام نقدی وارد کرده اند. در آنجا حضرت امام اشکالی به مشهور اصولیون وارد کرده اند که محقق صدر در ذیل آن بحث ، یکی از اضلاع مهم هندسه اصولی حضرت امام را به چالش می کشند.
به همین جهت، لازم است اجمالا به خلاصه نظر مشهور اصولیون اشاره کرده و سپس به اشکال حضرت امام بر مشهور و در نهایت نقد شهید صدر بر امام بپردازیم.
البته بررسی نقد ایشان را به شماره بعدی واگذار کنیم
💠 خلاصه نظر مشهور در انحلال نواهی
در وادی امتثال، نهی با امر تفاوتی دارد که قدری تأمل بر انگیز است و آن اینکه امتثال طبیعت مامور به، به اتیان یک فرد است ولی امتثال طبیعت منهی عنه به ترک جمیع افراد.
این تفاوت در وادی امتثال، مشهور اصولیون را از«وادی امتثال» به «وادی جعل» کشانده است تا ریشه این تفاوت را در آن وادی بازیابی کنند و بر اساس تحلیل «نحوه وجود و عدم طبیعی» به ریشه یابی این بحث بپردازند.
آقایان اصولی در این مقام بر اساس قاعده فلسفی «الطبیعی یوجد بوجود فرد وینعدم بانعدام جمیع الافراد» می گویند: آن جا که وجود طبیعی مطلوب است، امتثال دائر مدار فرد واحد باشد و آنجا که عدم طبیعی مطلوب است امتثال به ترک جمیع افراد می باشد.
💠 نقد حضرت امام بر ریشه یابی مشهور
حضرت امام رضوان الله تعالی علیه ، بر این مضمون ایراد گرفته اند که نظر مشهور مطابق قول رجل همدانی است و محتوای قاعده فلسفی برخلاف قول رجل همدانی بوده و مطابق با نظر بوعلی است که می گوید «الطبیعی یوجد به وجود فرد واحد و ینعدم بانعدام ذلک الفرد»
بنابراین اگر طبیعی به دقت عقلی مد نظر باشد همین معنا محکم است. (و همین غفلت موجب شده که در استصحاب کلی قسم ثالث مشهور گرفتار اشکال عدم وحدت قضیه متیقنه و مشکوکه شوند)
💠 اشکال شهید صدر بر حضرت امام:
شهید صدر میفرماید حتی اگر دقت عقلی هم مدنظر باشد، قول رجل همدانی صائب است چرا که فرمایش بوعلی در خارج محکم است.
لکن معروض امر و نهی که خارج نیست بلکه ماهیت به حمل اولی موجود در ذهن است. البته این ماهیت حمل اولی در اصطلاح علم اصول است نه اصطلاح فلسفی ماهیت. به این معنا که اگرچه موجود در ذهن است ولی محصور در ذهن نبود و پا به خارج میگذارد و این همان تفاوت اصطلاح اصولی با فلسفی آن است.
فلذا بیان امام خمینی ولو در وعاء خارج درست باشد اما خلط اصطلاح صورت گرفته و ربط دادن این مساله فلسفی به یک مساله عقلی اصولی خطاست .
👈 توضیح و تفصیل این مجمل را در صوت ارائه شده دنبال نمایید.
#شهید_صدر
#امام_خمینی
#در_مدرسه_امام
#ماهیت
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
؛آیت الله فرحانی .mp3
1.75M
🔊🔊🔊#بشنوید
🔰آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی4⃣
❓تصویرحضرت آقاازفقه چیست؟
❓آیاما درمبانی نیاز به فقه اکبرداریم؟
❓نقش انسان شناسی دراستنباط چگونه است ؟
❓مبانی جامعه ولایی چیست؟
♻️حضرت آیت الله فرحانی می فرمایند:
🔹اگر می خواهیم آینده حکومت وفقه شیعه را ترسیم کنیم راهی جز این نداریم که مبانی انسان شناسی خود را که از قرآن استخراج می شود بدست آوریم وثمرات آن را در فقه اکبر و اوسط واصغر پیداکنیم
👈🏻 وبهترین کسی که این کارراانجام داده است امام (ره)است ،ایشان هم درکلام وهم درتفسیروهم درفقه اصغر این را انجام داده اند وپیاده کرده اند وثمرات مهمی ازاین کاربدست آورده اند.
💠که ازجمله آنها می توان به نظریه مهم ولایت مطلقه فقیه وحکومت اسلامی اشاره کرد.
🔸واین کار بر عهده حوزه می باشد که مطالبه مهم حضرت آقا هم همین است؛
که درحوزه باید جریان فقه الخمینی شکل بگیرد تا بتوانیم به آن نقطه مطلوب برسیم.
#آینده_فقه_شیعه_وحکومت_اسلامی
#فقه_الخمینی
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
آیت الله فرحانی -سر الصلاه2.mp3
2.27M
🔊🔊🔊#بشنوید
🔰سرالصلاة:
❓رازهای استفاده از نماز چیست؟
❓جایگاه نمازِ به موقع و جامع الشرایط و نماز بی موقع و بی شرایط
از نظر امام خمینی (ره)چیست؟
❓چرا ما نماز میخوانیم ولی نمازمان ما را از گناه و زشتی دور نمی دارد؟
❓چه کنیم با حضور قلب وارد نماز شویم؟
❓چرا بعضی ها ساده و خلاصه نماز میخوانند ولی نمازشان اثر گذار است هم در خود و هم در دیگران؟
❓اگر با حضور قلب نماز بخوانیم چه اتفاقی می افتد؟
💠 در این صوت استاد بزرگوار ابتدا بر اهمیت استفاده از جوانی تاکید میکنند و فرصت جوانی را مورد غبطه میدانند،
♻️سپس میفرمایند نماز چیزی است که اگر به موقع و با رعایت شرایط خوانده شود اثری عجیب در نمازگذار میگذارد،
👈در ادامه به این که چرا ما نماز میخوانیم ولی نورانیتی نمیگیریم؟
🔹از بیان امام خمینی ره به این سوال پاسخ میدهند که دلیلش این است که ما نماز نمیخوانیم،روبه قبله و دل به بازار داریم لذا نماز ما باعث دوری از گناه نمیشود،
🔺برای استفاده از نماز باید با قلب به نماز اقبال کرد دلیل اینکه بعضی ها ساده و خلاصه نماز میخوانند ولی بهره ی فراوانی از نماز میبرند این است که با قلب به نماز اقبال میکنند.
💢حضرت استاد این مطالب را در قالبی بیان میکنند که مخاطب را برانگیزد برای اینکه باید نمازم را اصلاح کنم و باید به رازهای استفاده از نماز واقف گردم.
🔅منبع:
جلسه اول شرح سرالصلاة امام خمینی(ره)
توسط استاد آیت الله فرحانی
#سرالصلاه
#اخلاق
#امام_خمینی
#در_مدرسه_امام
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
آیت الله فرحانی -خاطره وضو.mp3
402.5K
🔊🔊🔊#بشنوید
🔰خاطره ی حضرت استاد در اوایل طلبگی از وضو گرفتنِ یکی از اساتید
💠تحقق روایت امام حسن (ع) در مورد وضو در این استاد
♻️نمازِ با حالِ آن استاد گفتنی است
🔅منبع: جلسه اول سر الصلاه حضرت امام(ره) توسط استاد آیت الله فرحانی
#سرالصلاه
#اخلاق
#امام_خمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
farhani.fegh2.pdf
9.21M
💠تاثیر علامه طباطبایی(ره) در انقلاب امام خمینی(ره)
📚درسهاي استاد علاّمهِ در علوم عقلي در آن زمان از درسهاي كم نظير حوزه علميه قم بود.
♻️ بسياري از شخصيتهاي نامدار امروز كه كرسيهاي درسهاي غني حوزه قم را در اختيار دارند، افتخارشان اين است كه از شاگردان علاّمهِ بوده و در درسهاي ايشان شركت كرده اند.
♨️اين شخصيتها در محضر حضرت استاد به گونه اي رشد و تربيت يافتند كه افزون بر تلاشهاي علمي، در زمينه مبارزات سياسي و عملي نيز به خوبي درخشيدند.
🔅اين بزرگواران را كه هم در پيدايش و هم در استمرار انقلاب اسلامي سهم بسزايي داشتند، مي توان بازوان انقلاب اسلامي دانست.
👈🏻شهيد مطهري، شهيد دكتر بهشتي، شهيد مفتح و شهيد قدوسي از اين بزرگان بودند كه تا پاي جان در راه اعتلاي اسلام و انقلاب ايستادند.
🔰تربيت چنين شخصيتهايي در محضر علاّمه بيانگر آن است كه ايشان عهده دار بُعد فرهنگي انقلاب بودند.
🔺 البته علاّمهِ در زمينه هاي عملي نيز فعاليتهاي ارزشمندي داشتند، به طوري كه در جلساتي كه درباره مسائل سياسي تشكيل مي شد و مراجع، به ويژه حضرت امامِ در آن حضور داشتند، شركت مي كردند و اعلاميه هايي را در اوايل انقلاب به صورت مشترك صادر و امضا مي كردند تا اينكه رهبري امام راحلِ تثبيت شد و قائد مطلق نهضت اسلامي گشت.
🔸آیت الله جوادی آملی
📝شمس الوحي تبريزي، صفحه 222
#انقلاب_اسلامی
#علامه_طباطبایی
#امام_خمینی
#آیت_الله_جوادی_آملی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞ببینید
💠شایعه سازی مجدد رسانه های ضدانقلاب پیرامون سلامتی رهبر معظم انقلاب
@albayann
البیان
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول 🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز ش
آیت الله فرحانی -تفکیک ماهیت اصولی از فلسفی 3.mp3
1.07M
♻️تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول 3️⃣
🔰بخش سوم: بررسی و تطبیق نظریه شهید صدر (ره) نسبت به آراء مشهور
💠قبل از آن که به بررسی صحت ایراد شهید صدر(ره) بر حضرت امام بپردازیم، لازم است نکته ای را مورد تامل قرار دهیم و آن اینکه:
❓آیا شهید صدر که در مقام دفاع از مشهور این ایراد را مطرح می کنند، دفاعشان از مشهور منطبق بر مبانی مشهور هم هست؟
❓اساسا مبانی مشهور اجازه چنین دفاعی از آن ها را می دهد؟
❓یا اینکه خیر؛ نه تنها چنین مضمونی معتقد مشهور نبوده، بلکه اضافه کردن چنین ضلعی به نظام مشهور اصولیون، سایر اضلاع این هندسه را نیز ناهمگون می کند؟
🔺به عنوان مثال، آیا می شود به آخوند خراسانی(ره) چنین نسبتی داد که ماهیت مد نظر ایشان، ماهیت به اصطلاح فلسفی نبوده،بلکه ماهیت مصطلح شهید صدر(ره) مورد نظر بوده است؟
❓آیا عبارات آخوند این چنین نسبتی را بر می تاید؟
❓از این گذشته این نسبت بر فرض صحت چه تاثیری در سازمان اصولی محقق خراسانی می گذارد؟
👈🏻پاسخ این همه را در صوت ارائه شده دنبال نمایید
#شهید_صدر
#امام_خمینی
#در_مدرسه_امام
#ماهیت
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
♻️تمثیل فوق العاده
برای درک نسبت خدای متعال با سایر مخلوقات
💢مرحوم علامه طباطبائی :
فرض کنيد با دلی آسوده و حواسی جمع در فضايی آرام نشسته و اين جهان پر جنب و جوش را در برابر خود گذاشته و به تماشای هر پستی و بلندی، دور و نزديک، گوشه و کنار، بيرون و درون، ريز و درشت وی پرداخته، چشم چرانی ميکنيد؛
فضايی است بيکران، کهکشان های دهشت انگيز، انبوه منظومه ها، خورشيدهای متلألئ و درخشان، ستارگان و اقمار فروزان... و بالجمله اين نظام بديع را با همه بند و بارش که از مشاهده آن پای خرد در گل حيرت فرو ميرود، تماشا مي کنيد و هر چه می يابيد به دل می سپاريد.
☀️در اين بين، يکباره به خود آمده و منتقل می شويد که اين همه را که می بينيد، داريد در آينه می بينيد نه به نحوی که می پنداشتيد مستقيماً می بينيد...
🎗اکنون در اثر اين پيشامد، مفروض حال شما چگونه خواهد بود؟
🔹البته همه آنها که می ديديد و به دل می سپرديد عوض خواهد شد، ولی نه اينکه همه معلومات و مشهودات شما و حتی يک واحد از آنها تبديل به دروغ يا اشتباه شود يا معدوم گردد؛
نه، هرگز؛
بلکه با حفظ همه ذوات و فعاليتهای مشهود آنها، انتقال دومی مفروض، تنها استقلال وجودی را از دست مشهودات نخستين شما می گيرد.
🔹هر يک از مشهودات شما، پيش از انتقال نامبرده، استقلال وجودی داشت که در سايه وی، در ميدان عمل خود، به فعاليت می پرداخت و پس از انتقال نامبرده، همه استقلال های پراکنده در يک جا (آئينه) انباشته شده و تمرکز می یابد بی آنکه یکی از آن استقلال ها گم شود یا سر سوزنی از فعالیت مشهوده اش کم شود.
📒اصول فلسفه، ج ۵، مقاله ۱۴، ص۱۰۶
@albayann