💠ایشان ( علامه طباطبایی ) هر ساله به مشهد مشرف می شد حتي در پنج شش ماه آخر عمر با همه کسالتی که داشت به مشهد مشرف شد .
📌يکي از بستگان نزديك ايشان مي گفت : « با آغوش باز با آن کهولت سن و کسالت ، جمعيت را مي شکافت و با علاقه ضريح را مي بوسيد و توسل مي جست که گاهي به زحمت او را از ضريح جدا مي كرديم ايشان مي گفت : « من به حال این مردم که این طور عاشقانه ضریح را مي بوسند ، غبطه مي خورم
🔸 فرزند ایشان نقل مي کردند : در سال آخر حیاتشان به دلیل کسالتی که داشتند و بنا به تأکید و توصیه پزشک مخصوص نمي خواستیم که ایشان به مشهد مقدس بروند . ولي ايشان اصرار داشتند و رفتند . پس از مراجعت از مشهد ، به ایشان گفتم سرانجام به مشهد رفتید ، فرمود : « پسرم جز مشهد کجاست که آدم بتواند دردهایش را بگوید و درمانش را بگیرد ؟ »
🔺چهارشنبه؛ روز مخصوص زیارت حضرت رضا علیه السلام
🌱اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ.
#امام_رضا علیه السلام
#علامه_طباطبایی
@albayann
لوح پژوهشی.jpg
13.87M
📘لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که از این پس به صورت ماهیانه منتشر خواهد شد، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره اول خود، مطالبی از سه علم رئیسی فقه ، اصول و فلسفه ارائه شده است.
💠مطالب شماره اول به شرح ذیل می باشد:
1⃣ تبیین حقیقت بیع از منظر شیخ انصاری بر مدار منطق اعتباریات
تقریری از درس خارج فقه استاد آیت الله فرحانی
2⃣ فرآیند اصولی تغییر قبله به مسجد الحرام
به قلم حجةالاسلام والمسلمین موالی زاده استاد سطح عالی حوزه
3⃣ اهمیت مکتب شیراز در صدرا پژوهی معاصر
به قلم دکتر سید احمد حسینی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
البیان
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه فقهی امیرالمومنین و مدرسه تخصصی فقه نظام برگزار
📣هم اکنون در حال برگزاری
📚 فقه نظام سیاسی
📆پنجشنبه هر هفته ساعت 12
🌐لینک ورود
https://meet.google.com/hyu-tvhf-ysx
💠قيام الله ، تنها موعظه خداوند
🔸 ما باید همیشه توجه به این داشته باشیم که آنچه هست از خداست (لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ) هر چی هست از اوست . اگر ما توانستیم این مطلب را به قلب خودمان وارد کنیم که هر چه هست از اوست ، دیگر نه از شکست می ترسیم ، نه از چیز دیگر . همه از اوست ، و اگر این معنا در قلب ما حاصل باشد شکست هم نیست تو کار .
🔹 برای خدا قیام کنید إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ ، از تمام موعظه ها خدای تبارک و تعالی انتخاب کرده این یک موعظه را : قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ یعنی همین یکی را من موعظه میکنم ، چون همه چیز تو اینجاست إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ همه چیز در قیام الله است . قیام لله معرفت الله می آورد . قیام الله فدایی برای الله می آورد . قیام الله فداکاری برای اسلام می آورد .
📌 همه چیز در این قیام لله است ، و لهذا تنها موعظه ای که و انتخاب کرده خدای تبارک و تعالی از بین موعظه ها همین موعظه است که آن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى اجتماعی و انفرادی قیام لله بکنید . انفرادی برای وصول به معرفت الله ، اجتماعی برای وصول به مقاصد الله .
📚صحیفه امام ج ۱۸ ص ۱۲۶
#امام_خمینی
#درس_اخلاق
@albayann
آیا بسم الله هر سوره مختص همان سوره است؟.mp3
4.65M
🎙 #بشنوید
⁉️از نظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استدلال کسانی که بسم الله هر سوره را مختص همان سوره می دانند چیست؟
📌جواب ایشان به آن استدلال چگونه است؟
❔نقد حضرت امام خمینی(ره) به آیت الله تبریزی مربوط به کدام قسمت می باشد؟
#تفسیر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⁉️از نظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استدلال کسانی که بسم الله هر سوره را مختص همان سوره م
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹از نظر آیت الله تبریزی دلیل کسانی که قائل هستند بسم الله در هر سوره مختص به همان سوره می باشد این است که بسم الله الرحمن الرحیم از یک طرف در اول هر سوره نازل شده است و تعدد نزول وجود دارد و از طرف دیگر وقتی این الفاظ قرآنی خواهد بود که به قصد آنچه که جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم نازل کرده است قرائت شود و جبرئیل در هر سوره ایی که نازل شده است بسم الله ای غیر از بسم الله سوره دیگر را قرائت نموده
📌 لذا زمانی قرآنیت این الفاظ قطعی خواهد بود که آن چه را جبرئیل قرائت کرده است قصد بشود و اگر قاری قصد خود را تعیین و مشخص ننماید دیگر قرائتی را که جبرئیل انجام داده است قصد نکرده و اگر بسم الله الرحمن الرحیم را هم استعمال کند دیگر بسم الله آیه آن سوره نخواهد بود بلکه آن الفاظ اساسا آیات قرآن نمی باشند.
🔸آیت الله فرحانی در مقام اول، استدلال را از نظر ایشان بیان می کنند و بعد از آن جواب آیت الله تبریزی به آن دلیل را تبیین می فرمایند.
و همچنین در قسمت پایانی صوت نیز، نقد حضرت امام خمینی(ره) به آیت الله میرزا جواد آقا ملکی را مطرح می نمایند.
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
💠بی مایه فطیر است. طلبه ی جوان و فاضل, هم باید درس خودش را خوب بخواند, هم باید مطالعات اسلامی را عمق بدهد....
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
💠بی مایه فطیر است. طلبه ی جوان و فاضل, هم باید درس خودش را خوب بخواند, هم باید مطالعات اسلامی را عمق
🔺رژیم پهلوی در طول تبلیغات متوالی خود, به قشر دانشگاهی و قشر دور از روحانیت و به قول آن روزها قشر متجددان این طور تفهیم کرده بود که کسانی که عمامه سرشان است, در دستگاهشان از علم و سواد خبری نیست!
🔹شما این برداشت را در کنار تفکر روحانی در حوزه های علمیه بگذارید, که وقتی می گویند ((علما)), اصلا این کلمه به علمای حوزه ی علمیه منصرف می شود. ببینید بین این دو برداشت, چه قدر تقابل وجود دارد. آیا ممکن بود اینها با هم کنار بیایند؟ او خودش را نمونه و نماد عالم می داند, اما این اصلا او را اهل علم نمی داند!
📌البته نمی شد آن دانشگاهی را ملامت کرد; او که نمی دانست شما چه درسی دارید می خوانید. این ظرافتها و دقتهای علمی, این پیچ و خمهای ماهرانه ی رسیدگی به یک مساءله ی فقهی یا اصولی, از دسترس او دور بود; اینها مربوط به حوزه های درس ماست; او که اینها را ملتفت نمی شد.
🔸 اگر کسی فلسفه یی بلد بود و دو کلمه بر زبان میآورد, برای او جاذبه داشت; اما از فقه و مبانی فقهی و متد فقاهت و امثال اینها سر در نمیآورد. با علمای خیلی عمیق هم روبه رو نمی شد; احیانا ممکن بود در خانه ی خود یا در منزل پدری یا در مجلس روضه, پای یک منبر هم بنشیند که منبری آن خیلی عمیق و اهل علم نبود; لذا آن نظریه تاءیید می شد.
✅شروع نهضت اسلامی و ورود فضلای جوان به محیطهای دانشگاهی, بکلی این تصور را به هم ریخت, دیدند نه, اینها اهل علمند و اهل فکرند, اهل منطق و استدلالند. بسیاری از مبانی تفکرات فلسفی که در دانشگاهها به صورت مسلم در آمده بود مبانی مارکسیستی, اصول دیالکتیک و امثال اینها یک طلبه ی فاضل جوان میآمد و آنها را مثل پنبه ی حلاجی به باد هوا می داد; فهمیدند نخیر, این جا مرکز علم است.
🔺عده ی زیادی از دانشجویان شایق شدند که بیایند در حوزه ها درس بخوانند و آمدند . به حوزه ی قم فراوان آمدند, به حوزه ی مشهد آمدند, حوزه های دیگر هم رفتند,
➖لذا وجهه ی علمی پیدا شد. تا چه موقع این وجهه باقی می ماند؟ تا آن وقتی که این نسل همواره در مقابل سوالهای خود پاسخ عالمانه بشنود.
👈عزیزان من! ما به این احتیاج داریم; بی مایه فطیر است. طلبه ی جوان و فاضل, هم باید درس خودش را خوب بخواند, هم باید مطالعات اسلامی را عمق بدهد; تفسیر را عمیقا مطالعه کند, خودش را با فلسفه آشنا کند و از تاریخ مطالب زیادی بداند.
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام محمد علی کرامت در دو فصلنامه تخصصی#آفاق_فقاهت
با عنوان:
اولی الاوائل بودن اصل امتناع تناقض یا اصل واقعیت
📌 به گفته حکمای اسلامی، اولین سنگ بنای شناخت و ادراک بشریت، قاعده امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین است.طبیعی است اولی الاوائل بودن آن مرهون اولی بودن بداهت آن است . بدیهی اولی، قضیهای است که از اولیات تشکیل شده است و غیر اولی، قضیهای است که از غیر اولیات تشکیل شده است. اولیات یا بدیهیات اولیه، قضایایی است که بالذات مورد تصدیق و یقین عقل قرار میگیرد؛ یعنی چیزی که باعث یقین به آنهاست ذات آنهاست، نه امر دیگر.
نگارنده این قاعده را با قاعده دیگری که همان اصل واقعیت است مقایسه و تحلیل میکند و در نهایت همراه با تفکیک مقام و حیث این دو قاعده رای نهایی خود را ذکر میکند.
💠برشی از برخی توضیحات مقاله💠
🔰 در هــر گــزاره نظــری عناصــری وجــود دارد کــه بایــد بــه گــزاره هــای بدیهــی برگــردد. همــه گــزاره هــای بدیهــی نیــز بــه اولیــات برمــی گردنــد و ام القضایــا نیــز قاعــده امتنــاع اجتمــاع نقیضیــن اســت اما سوال این است که قضیه "هستی هست" نیز محتاج این قاعده است؟....
🔰 در مقــام تصــور، اصــل امتنــاع نقیضیــن مقــدم اســت زیــرا مــی تــوان فــرض کــرد کــه هــم یــک هســتی یـا کثـرت وجـود دارد و هـم وجـود نـدارد یعنـی خـود اصـل واقعیـت هـم در مقـام تصــور وابســته بــه اصــل امتنــاع نقیضیــن اســت. پــس در مقــام اجــرای قاعــده امتنــاع نقیضیــن در خــارج و واقــع، حتمــا بایــد یــک واقعــی وجــود داشــته باشــد.
@albayann
💠امام واقعاً یک معلم بود.
🔸 امام یک معلم اخلاق بود. تا این حادثهی عظیم، با این عظمت، با این حجم پیدا شد، از همان ساعت اول تو خیابان اثرش در روحیهی مردم فهمیده شد،
🔹 امام فوراً درد را احساس کرد، درمانش را بلافاصله داد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
📌این معنایش این بود که فرماندهان مسلحی که این همه سختی کشیده بودند، این همه رنج برده بودند، آن خون دلها را خورده بودند، چقدر شهیدهای خوب و بزرگ ما در همین فتح بیتالمقدس دادیم، بر اثر این همه مجاهدت، حالا این کار بزرگ انجام گرفته، اینها مغرور نشوند. سیاسیونی که در مساند قدرت نشستهاند، از این پیروزی بزرگی که در عرصهی سیاسی برایشان پیدا شد، بر اثر این حادثه مغرور نشوند: «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمی»؛
🔺من و شما کارهای نیستیم؛ دست قدرت الهی است. من و شما وسائلی هستیم که اگر عقل به خرج بدهیم، اختیار خودمان را به کار بیندازیم، وارد میدان بشویم، از ما برای حصول این هدف استفاده خواهد شد و افتخار و شرفش برای ما میماند.
👈 اما اگر ما هم نباشیم: «فسوف یأتی اللَّه بقوم یحبّهم و یحبّونه». اینجور نیست که، بار خدا بر زمین نمیماند، پیش خواهد رفت؛
#امام_خامنه_ای
#خرمشهر
@albayann
مبانی اساسی امام خمینی ره در تفسیر قرآن.mp3
5.59M
🎙 #بشنوید
🔰آیت الله فرحانی:
🔹محوریت انسان کامل در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره)
🔸تفاوت آیت الله جوادی و حضرت امام در تفسیر دو آیه سوره فاتحه (الحمد الله رب العالیمن و ایک نعبد و ایاک نستعین)
🔺مبنای اساسی حضرت امام خمینی در تفسیر قرآن و اسماء الهی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
Feqh91-100.pdf
1.32M
تبیین روایت امام رضا(ع)در مورد بسم الله.mp3
4.16M
🎙 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹تبیین روایت امام رضا در مورد بسم الله که فرمودند( مَعْنَى قَوْلِ اَلْقَائِلِ بِسْمِ اَللَّهِ أَيْ أَسِمُ عَلَى نَفْسِي بِسِمَةٍ مِنْ سِمَاتِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هِيَ اَلْعُبُودِيَّةُ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ مَا اَلسِّمَةُ قَالَ اَلْعَلاَمَةُ .)
⁉️سالک در چه مرتبه ایی به مقام اسم الله می رسد؟
⁉️نقش و جایگاه مهاجران الی الله در معنای بسم الله چگونه است؟
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
💠وراث انبیاء
🔹امام برای ما یک نمـاد ، یک سمبل ، یک رمـز است ؛ جزو نمونه هـای نادری است که ما خوشبختانه این نمونه را به چشم خودمان دیدیم . یک واقعیت و یک شخص که در زندگی خودش ، حالت نمادین و افسانه گون پیدا کرد .
🔸 در طول تاریخ اسلام ، بعد از زمان ائمه علیهم السلام تا امروز ، بنده هیچ یک از علما و بزرگان را سراغ ندارم که به قدر امام رضوان الله تعالی علیه ، به جامعه اسلامی عمومـاً و به شیعـه خصوصاً خدمت کرده باشد
🔺در طول تاریخ ، علمای بزرگی بوده اند . بنده تا حدودی به شرح حال این بزرگان وقوف دارم و تا اندازه ای قدر کارهایشان را میدانم ، اما کاری که این بزرگوار انجام داد از نوع کار انبیا بود ، نه از نوع کار علما ؛ اگرچه علما ورثـه انبیـا هستند ، اما غیر از این بزرگوار ، عالمی که توانسته باشد شأن وراثت را تحقق بخشد ، نداشتیم .
⁉️آیا چنیـن کـاری از دسـت یـک انسان تربیـت و تهذیب نشده و با خود، کار نکـرده ساختـه است ؟ ... مبادا اینهـا را حمل بر مبالغه کنید ! نه ، من آنچه در این زمینه عرض میکنم ، مر واقعیت است ؛ هیچ کدام به این معنا نیست که امام ، معصـوم بـود ، یا در حد بالاتر از بشـر بود ؛ نه ! حالا من دریافتهای خودم را عرض میکنم ؛ آنچه به مرور زمان در طـول سی و یک سال که امام را از نزدیک ما می شناختیـم در امام مشاهده کردیم.
📚کتاب عبد صالح خدا ص ۲۳ و ۲۴
#امام_خمینی
@albayann
به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام.mp3
2.09M
البیان
🎙 #بشنوید 🏴 السَلامُ عَلَیکَ یا اَبا عَبدِاللّهِ یا جَعفَرَبنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِق یَابنَ ر
#متن_بیانات
🏴به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام
🏷در شکل گیری تمدن شیعی دو انقلاب بزرگ نقش بسیار مهمی داشتند.
🔰استاد آیت الله فرحانی:
1️⃣انقلاب سیاسی سیدالشهدا علیه السلام با نرمش قهرمانانه امام حسن علیه السلام و در نتیجه انقلاب عاشورا با نگاه تبیینی امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها این انقلاب را بارور کردند و به ثمر رساندند
2️⃣انقلاب علمی صادقین علیهما السلام در شرایط خطیر هجوم فرهنگی . محتوایی و کثرت سوالات علمی بواسطه فتوحات و ارتباط علمی فرهنگی بوجود آمد .
📌با توجه به دوران سخت قبل از امام باقر علیه السلام که کار علمی و آکادمیک اجتهادی اسلامی وجود نداشت امام صادق علیه السلام این انقلاب را بنیان گذاری کردند و به ثمر نشست.
➖این انقلاب ارزشمند علمی فرهنگی پژوهشی نتیجه اثر یک بنیه علمی و هاضمه قوی علمی در جهان اسلام بود.
▪️حرکت امام صادق برای تثبیت انقلاب اسلامی و خدمات علمی ایشان منحصر به علمای شیعه نبود بلکه علمای اربعه اهل سنت چه مستقیم و چه غیر مستقیم شاگردان این مکتب علمی هستند.
🖇بسیاری از مستشرقین در اعجاب و ناباوری اند که چگونه اندیشه نورانی اسلام توانست حلقه وصل انتقال علوم گذشته به اروپای امروز باشد.
➖این بزرگی و عظمت علمی امام صادق علیه السلام مورد اقرار و اعتراف فقها مفسرین و متکلمین و همه دانشمندان اسلامی است.
#امام_صادق علیه السلام
#اهل_بیت
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ
🏴🏴🏴🏴
▪️توصیه امام صادق علیه السلام به اهل بیت خود در لحظات آخر
#اهل_بیت
#امام_خمینی
@albayann
🖊اسلام خم رنگرزی نیست !
🔸اسلام که خم رنگرزی نیست ، اسلام مجموع معارف اعتقادی و اخلاقی است ، و قوانینی است عملی که هر سه قسمت آن با یکدیگر متناسب و مرتبط است و با همه تمامیتش وقتی اثر می گذارد که مجموعش عملی شود
📌و اما اگر کسی معارف اعتقادی و اخلاقی آن را به دست آورده و در مرحله عمل کوتاهی کند ، البته اثری نخواهد داشت ، نظیر معجونها که وقتي يك جزء آن فاسد می شود همه اش را فاسد می کند و اثری مخالف به جای می گذارد .
📚 ترجمه تفسیر المیزان ، جلد ۴ ، صفحه ۳۰۴
#علامه_طباطبایی
@albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام امین اسدپور در دو فصلنامه تخصصی#آفاق_فقاهت
با عنوان:
تقریر مرحوم علامه طباطبایی(ره) از نظریه روح المعنی و کاربست آن در تفسیر المیزان
📌یکی از ابتکارات علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) بسط نظریه روح المعانی در علم اصول و تقید تام به لوازم این نظریه در استنباط می باشد زیرا به گفته نگارنده، برخی این نظریه را منحصر در حکمت و عرفان میدانستند و برخی با وجود بسط و توسعه این نظریه به مرکبات اعتباری و ارتکازات عقلایی، به لوازم این نظریه در اصول پایبند نمی شدند. لذا نگارنده محترم علاوه بر توضیح مقدمات و لوازم رسیدن به این نظریه در انتها کاربست آن در تفسیر قرآن المیزان را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهند.
🔶برشی از برخی عبارات مقاله🔶
🔰علامه طباطبایی معتقدند در تمام مرکباتی که ترکیب غیر حقیقی و یا مرکبات اعتباری که معنای عام دارند، این عموم وضع به تدریج و به صورت وضع تعینی حاصل شده است و این معانی در مرتبه اول و یا در مصداق اول وضع خاص داشته اند و سپس با مواجهه با مصادیق دیگر همان رتبه معنای عام یافته اند. این معنای عام در رتبه ی خود، صدق متواطی داشته است و پس از مواجهه با مراتب دیگر و الغاء خصوصیات مرتبه اول به جامع مبهمی که صدق تشکیکی دارد، تبدیل شده است.
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
@albayann
سوره برائت.mp3
982.3K
🎙 #بشنوید
⁉️به چه دلیل سوره برائت دارای آیه بسم الله الرحمن الرحیم نمی باشد؟
📌آیا دلیل آن سازگاری سوره برائت با جلال الهی و ناسازگاری به جمال الهیست؟
⁉️آیا سوره توبه یک سوره مستقل است یا ادامه سوره دیگری قرار می گیرد؟
#تفسیر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊در فطرت تمام بشر ثبت است عشق به راحت و حریت و مقصود از حریت ، حریت مطلقه است که نفوذ اراده از شئون آن است . و در حیات دنیاوی این دو امر ، ممکن نیست ؛ زیرا که راحت مطلقه به هیچ وجه یافت نشود ، بلکه تمام راحتیهای آن مشوب به رنج و تعب است ؛ چه در تحصیل آن و تمهید مقدمات کثیره برای حصول آن ، و چه در حین حصول آن ، و چه بعد از حصول آن....
📌 پس آنچه که انسان عاشق اوست ـ که راحتی مطلق است . در این عالم میسور نیست ، ولی در عالم ملکوت . به طوری که ارباب شرایع خبر دادند . این راحتی مطلق موجود است . پس انسان بالفطره متوجه عالمی است که در آن راحتی بی رنج و تعب ، و لذتی بی مزاحم و کدورت است .
📚 معاد از دیدگاه امام خمینی
#امام_خمینی
@albayann
دموکراسی.mp3
2.11M
🎙 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🖊در رابطه با جامع شناسی و کنش سیاسی در مجامع علمی ما بحث مردم سالاری دینی را که خروجی آن شد ولایت مطلقه فقیه را ارائه کردیم وچالش بزرگی را با دموکراسی غربی شروع کردیم .
دراین زمینه اشکلات متعددی به این نظریه وارد است. از آن جمله :اینکه این نوع نظریه چطور با دموکراسی توده ای یا دموکراسی نخبگانی جمع می شود؟
📌چرا که اگر بخواهیم دموکراسی توده ای را قبول کنیم باید درانتخابات قائل به اطلاق شویم ونباید قیودی را برای آن ذکرکنیم وانتخاب کننده را آزاد بگذاریم
واگر به دنبال دموکراسی نخبگانی هستیم هم با مجلس خبرگان درتعارض است چرا که باید به دنبال شورای رهبری که جمعی از نخبگان است تشکیل شود نه اینکه یک فرد بتواند برای جامعه تصمیم گیری کند.
🖊دراینجا سوالاتی مطرح می شود که استاد به تبیین این موارد می پردازد:
⁉️مدلی که اسلام برای نظام سیاسی خود انتخاب می کند چیست؟
➖دومدل دموکراسی درغرب چگونه است؟
➖اشکالاتی که در نگاه دموکراسی غربی به دموکراسی اسلامی است چیست؟
➖نظریه ای که می گوید جامعه یک امت است چه تاثیری در نظام سیاسی ما دارد؟
➖رابطه ایدئولوژی با فرهنگ چگونه است ؟
#مردم_سالاری_دینی
#دموکراسی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🌱ولادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد🌱
🖊تحسین امام کاظم(ع) بر عظمت علمی حضرت معصومه(س)
🔹بهره علمی حضرت فاطمه معصومه(س) در پرتو تعالیم امام کاظم و امام رضا(ع) از ویژگیهای شخصیتی این بانوی بزرگوار است.
مرحوم داماد اول از کتاب کشف اللثالی این داستان مشهور را درباره فضایل علمی حضرت فاطمه معصومه(س) نقل میکند:
🔸روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر(ع) و پرسیدن سؤلاتی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند.
چون امام کاظم(ع) در مسافرت بود، پرسشهای خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دوم به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود.
پس به ناچار پرسشهای خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از اینکه حضرت معصومه (س) پاسخ پرسشها را نوشته بودند.
وقتی پاسخها را دیدند بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند.
📌در بین راه با امام کاظم(ع) برخورد کردند و ماجرای خود را تعریف کردند، وقتی امام(ع) پاسخ پرسشها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: «فَداها أبوها» پدرش فدایش.
🔹بنابراین میتوان گفت حضرت فاطمه معصومه(س) تحت تعلیم و تربیت دو امام معصوم(ع) مورد تربیتهای الهی قرار گرفتند و منبع نور و معرفت قرار داده شدند.
#حضرت_معصومه
#کریمه_اهلبیت
@albayann