eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از البیان
4⃣شماره پنجم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد. 🏷لیست مقالات شماره پنجم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖊التقرير الصحيح لنظرية الاعتبار على رأى العلامة الطباطبائي رحمة الله علیه 📌شیخ عبدالکریم فرحانی ( زید عزه ) 🖊 واکاوی ماهیت اجزاء قضیه موجبه دراندیشه مشهور و امام خمینی رحمة الله علیه و تأثیر آن در نظریه سنخه 📌 حجت پورعبدالهی 🖊تبیین ملاک مساله اصولی شیخ انصاری رحمةالله علیه با خوانش امام خمینی رحمة الله علیه 📌 مهدی همتیان 🖊تبیین نظریه سنخه امام خمینی رحمة الله علیه درمبحث تمایز علوم و بررسی اشکالات وارده 📌 مهدی سلامتیان 🖊 بررسی تطبیقی تعریف و اقسام وضع از منظر مرحوم آخوند خراسانی رحمة الله علیه و امام خمینی رحمة الله علیه 📌حسین اکبریان 🖊بررسی مفهوم ذاتی باب برهان و تاثیر عدم تفکیک آن با ذاتی باب ایساغوجی 📌امیر دانایی 🖊بررسی نقدهای امام خمینی رحمة الله علیه به موضوع فلسفه از منظر ملاصدرا رحمة الله علیه 📌 مصطفی باقری 👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید. علیه السلام @albayann
هدایت شده از البیان
حسین بن علی یک صیرورت وشدن است.mp3
3.31M
🎙 🏴حسین ابن علی یک صیرویت و شدن است. 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ▪️حسین ابن علی یک نماد و جریانی است که می خواهد جامعه و تاریخ را با ولایت اهل بیت پیوند بدهد. 🔹بنده تحقیقات مفصلی در مهدویت کردم یکی از فصلهای این تحقیق « ولایت، عاشورا و مهدویت» است. به نظر من داستان بزرگ حسین ابن علی داستان پیوند ما با “غدیر و مهدی” است. 📌 فَأسْالُ اللهَ الّذِی أکْرَمَ مَقامَکَ ، وَأکْرَمَنِی بِکَ ، أنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ إمام مَنْصُور؛ )مع امام مهدی( “حسین ابن علی می خواهد من و تو را به وجود مقدس امام عصر پیوند دهد. حسین ابن علی در سبک زندگی اسلامی یک” شُدن” است. حسین ابن علی می خواهد تو را تبدیل به علی اکبر، مسلم ابن عوسجه، به ابالفضل العباس کند خواهران را تبدیل به زینب کبری کند این یک “شُدن” است. حسین ابن علی (عاشورا) یک شدنی است که یک طرفش می شود تاسوعا و یک طرفش می شود اربعین. ⁉️تصمیم بگیریم، ببینیم می خواهیم وارد گردونه بشویم؟ زینبی که عاشورا را درک کرد با زینبی که قبل از عاشورا بود فرق داشت، عباسی که عاشورا را درک کرد با عباس قبل از عاشورا فرق می کرد. عباس شُد! زینب شد! @albayann
🖊با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم کانال با توجه به ایام تبلیغی ماه محرم و امورات مربوطه آن؛ متأسفانه امکان تدوین و نشر مطالب کانال مقدور نبود. ضمن تشکر از تذکرات و پیگیری های مخاطبین محترم، انشاءالله از امروز کما فی السابق‌ فعالیت کانال و پیگیری محتوای آن برقرار خواهد بود. 📝هیئت تحریریه کانال البیان @albayann
عدم مضاف حظی از وجود ندارد.mp3
1.25M
🔉 ⁉️آیا حظی از دارد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی 🎙 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸ @albayann 📌 متن عبارات امام و بیانات استاد را 👇 👇 👇 👇 👇
البیان
🔉 #بشنوید ⁉️آیا #عدم_مضاف حظی از #وجود دارد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی 🎙 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸ #آ
⁉️آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📌📌📌📌📌📌 🔸اگر کسی خوب فهمید که سلب تحصیلی قید ندارد، متوجه می شود که عدم حکمی ندارد و حکمی نمی پذیرد. و اگر اینگونه فهمید، فتوا نمی دهد به تقارن عدم با چیزی؛ تقدم عدم بر چیزی؛ تأخر عدم از چیزی؛ ممانعت عدم از چیزی؛ ابدا از این حرف ها نمی زند. به قول علامۀ طباطبایی در نهایه در ذیل بحث اعادۀ معدوم، اینگونه نیست که عدم یک شیئیتی دارد و خارج را پر کرده باشد و وجود می آید و این عدم را رد می کند و جای آن می نشیند. فلاسفۀ اسلامی ـ نه متکلمین- این را خوب می فهمیدند. 🔸فلاسفه ای که مسئله عدم و سلب تحصیلی را به درستی فهمیده اند، بر دو قسم هستند. بعضی از آنها اصالة الوجود را خوب می فهمند و "عدم مضاف له حظ من الوجود" را هم قبول ندارند. و بعض دیگر از آنها اصالة الوجود را خوب نفهمیدند و می گویند عدم مضاف له حظ من الوجود. در اینصورت بین عدم مضاف و آن امر وجودی، تقابلی از جنس ضدان لا ثالث لهما درست می شود. 🔸لذا در واقع اگر بخواهیم از جهت عقلی شماره گذاری کنیم - بدون این که من بخواهم وارد مبانی بشوم- این سه مرحله را باید یاد بگیریم: 1- تعقل صحیح سلب تحصیلی و تفکیک آن از ایجاب عدولی 2- فهم صحیح اصالت وجود 3- اینکه عدم مضاف حظی از وجود ندارد. 🔸مرحله اول را همۀ فلاسفۀ ما می گویند. مشاء می گوید. اشراق می گوید. صدرا در حکمت متعالیه هم می گوید. علامۀ طباطبایی هم می گوید. خدا بیامرزد آقای مطهری را! وقتی می خواست فلسفۀ هگل نقد کند، همین یک جمله را می گفت. می گفت فهم بوعلی از اصالة الوجود کامل نبود اما بوعلی نمی گفت که اجتماع نقیضین داریم. شیخ اشراق اصالة الماهیتی بود، ولی نمی گفت اجتماع نقیضین داریم. چون می فهمیدند که سلب تحصیلی یعنی چه؟ 🔸اما در مورد اینکه آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد یا ندارد؟ مکاتب فلسفی با هم فرق می کنند. اصالة الوجودی هایی مثل علامۀ طباطبایی و حضرت امام می گویند: «عدم مضاف له حظ من الوجود» غلط است. 🔸سوالی که وجود دارد این است که با فرض اینکه بگوییم که عدم مضاف حظی از وجود ندارد، حرکت (وجود سیال) را چگونه توضیح می دهیم؟ علامۀ طباطبایی رضوان الله تعالی علیه همۀ حرفش با فلسفۀ غرب در این بود. می گفت غربی ها اگر وجود سیال را خوب بفهمند، دیگر نمی گویند حرکت جمع وجود و عدم است. حرکت وجود سیال است و ذهن می تواند بخاطر تزلزلی که در وجود سیال هست، از آن مفهوم عدم را انتزاع کند. این موجودی که ممتد است، سیال است. وجود سیال، وجود است. وجود ثابت هم وجود است. از طرف دیگر، وجود ثابت، می تواند بی ماهیت باشد. در مراتب اعلی، وجود سیال هم می تواند بی ماهیت باشد. - خداوند را کار ندارم. اصلا برای وجود خداوند از این حرف ها نمی شود زد- اگر کسی خوب این وجود ثابت و سیال را بفهمد، دیگر نمی گوید وجود سیال، جمع وجود و عدم است. نکته ای که وجود دارد این است که وجود ثابت جمع است و وجود سیال پخش است. 🔸با این نگاه دیگر نمی توانم قائل به عدم مضاف بشوم. عدم مضاف یعنی چه؟ آیا یعنی چیزی غیر از وجود اضافۀ به وجود بشود؟ ندارم. اینکه یک شیئیتی به عدم بدهم و بر وجود حملش کنم؟ ندارم. چنین چیزی نمی شود. این خیلی گوهر بزرگی است. در فلسفۀ اسلامی بزرگانی مثل امام و علامۀ طباطبایی به این مساله ملتزم اند. متأسفانه بعضی از تلامذۀ علامه از استادشان فاصله گرفته اند و این مطلب را خراب کرده اند. 🔸متاسفانه هم محقق خویی و هم استاد ایشان محقق نائینی و هم شهید صدر به دلیل ضعف نظام فلسفی ایشان، در همین شبهۀ غربی ها گیرافتاده اند. ایشان معنای صحیح سلب تحصیلی را متوجه نشده اند و لذا خطا می کنند. فرق هم نمی کند خطا را چه کسی بکند. شهید صدر هم همین خطا را کرده است. البته شهید صدر در «فلسفتنا» این کار را نکرده است. چون «فلسفتنا»ی ایشان توضیح اصول فلسفه علامه طباطبایی است. ولی در علم اصول من حیث لا یشعر با سیر آقایان وارد شده است و چون ذهن شریفش در بحث مبانی منطقی استقراء به سمت فلسفۀ غرب رفته، در بحث های اصولی اش اثر خودش را گذاشته است. از طرف دیگر بعضی از بزرگان هم، حرف امام را نفهمیده اند و مستقیم یا غیر مستقیم به ایشان اشکال می کنند. 📌 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸ 📌📌📌📌📌📌 📝 بخشی از عبارت امام در مناهج و ما یقال من أنّ للأعدام المضافة حظّا من الوجود، كلام لا يعوّل عليه، فإنّ حيثيّة العدم لا يمكن أن تكون ذات حظّ من الوجود، بل الإضافات الواقعة بينها و بين غيرها إنّما هي في الذهن، و في وعائه تكون الأعدام المطلقة- أيضا- موجودة بالحمل الشائع و إن كانت أعداما بالحمل الأوّليّ، فلا حقيقة للعدم- أيّ عدم كان- حتّى يتّصف بوصف وجوديّ أو اعتباريّ أو عدميّ، فالعدم لا يثبت له العدم أيضا. (ج۲ ص۱۱) @albayann
غرض و مقصود اصلی سوره حمد در نگاه علامه طباطبایی.mp3
919.4K
🎙 🔰آیت الله فرحانی 🔹غرض و مقصود اصلی سوره حمد در نگاه علامه طباطبایی 📌چگونگی تحقق و کمال حمد الهی در اندیشه ایشان @albayann
💠[بيان عقلى اينكه هر ثناء و حمدى به حمد خدا منتهى مى‌شود] 🔸برهانهاى عقلى قائم است بر اينكه استقلال معلول در ذاتش و در تمامى شئونش همه بخاطر و بوسيله علت است، و هر كمالى كه دارد سايه‌ايست از هستى علتش، پس اگر براى حسن و جمال، حقيقتى در وجود باشد، كمال آن، و استقلالش از آن خداى واجب الوجود متعالى است، براى اينكه او است علتى كه تمامى علل به او منتهى مى‌شوند. 🔹و ثنا و حمد عبارت از اين است كه موجود با وجود خودش كمال موجود ديگرى را نشان دهد، البته موجود ديگرى كه همان علت او است، و چون تمامى كمالها از تمامى موجودات به خداى‌تعالى منتهى مى‌شود، 👈🏻پس حقيقت هر ثناء و حمدى هم به او راجع مى‌شود، و به او منتهى مى‌گردد، پس بايد گفت‌{(الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ)}. 📚 تفسیر_المیزان @albayann
💠حوزه چگونه میتواند بماند؟ 🔸 ما، در صورتی میتواند انقلابی باقی بماند که مبانی فکری امام خمینی (فقه، اصول، فلسفه) در حوزه جاری و ساری باشد. 🔹 متاسفانه وقتی که حوزه از مبانی فقهی، اصولی و حکمی امام خالی می شود، طبیعی است که تعهد حوزه به انقلاب جدی گرفته نخواهد شد. 👈بالاخره هر طلبه ای به استاد خودش و فکر استادش تعلق پیدا می کند و اگر آن فکر در راستای اندیشه امام خمینی (ره) نباشد، حوزه به انقلاب کاهش می یابد. 📌سخنرانی استاد آیت الله فرحانی در مراسم افتتاحیه نخبگان طرح ولایت شهر مشهد ۸ شهریور ۱۴۰۰ @albayann
جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره).mp3
681.2K
🔹جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در مباحث شناسی ولایی 🔰استاد آیت الله فرحانی 📚جلسه اول از مجموعه جلسات انسان شناسی ولایی @albayann 📌 را بخوانید👇👇
البیان
🔹جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در مباحث #انسان شناسی ولایی 🔰استاد آیت الله فرحا
💠جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در مباحث انسان شناسی ولایی 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔺عظمت علامه طباطبائی در تفسیر المیزان و در کتاب های ارزشمندشان در تفسیر و حکمت بروز کرده است اما امام رحمه الله علیه در این جهت یک مظلومیتی دارد. چون که امام انقلاب را رهبری و مدیریت کرد، شخصیتشان بیشتر اجرائی تلقی می شود نه علمی و آن میراث بسیار عجیب علمی حضرت امام مهجور و محجوب مانده است. 🔺امام یک کتاب بسیار خوب و ارزشمندی دارد (که البته سفارش نمیکنم که دوستان این کتاب را بخوانند. چون این کتاب کتابی است که استاد میخواهد.) به نام مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه که امام رضوان الله تعالی علیه خلاصه مطالب این کتاب را در یک کتاب دیگر به نام سرالصلاه بیان کرده است. کتاب سر الصلاه و مصباح الهدایه تقریبا دو سکوی یک مطلب هستند. چون از نظر امام، صلاه، معراج مومن است و معراج مراتب انسان را نشان میدهد و امام در مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه مراتب انسان را هم خیلی زیبا تبیین کرده است. 🔺حضرت امام در باب نماز دو کتاب دارد. کتابی دارد به نام آداب الصلاه که برای متوسطین نوشته اند و کتاب دیگری به نام سرالصلاه. مرحوم آقای فهری در مقدمه کتاب سر الصلاه می نویسد که امام فرمودند: من این کتاب را برای اخص الخواص نوشتم نه حتی برای خواص. امام در کتاب سرالصلاه مراتب انسان در قرآن و روایات را خیلی زیبا تبیین کرده است. 🔺حضرت علامه طباطبائی یک رساله به نام الولایه دارند و سه رساله دیگر به نام انسان قبل الدنیا، فی الدنیا و بعد الدنیا. ایشان در این رساله ها به طور خیلی خلاصه، دیدگاهشان را در مورد انسان و مراتب آن گفته است و بعد همین ها را در تفسیر المیزان ،به صورت تفسیر قرآن به قرآن در آورده است و به ما تحویل داده است. 🔺الان وقت آن است که ما تفکرات مان را و تفکرات جامعه علمی را به سمت انسان شناسی با مبانی این دو فقیه مفسر و فیلسوف بزرگوار آشنا کنیم. اگر این انسان شناسی را یادبگیریم، بسیاری از مشکلات مسائل انسان شناسی حل خواهد شد. 📚جلسه اول از مجموعه جلسات انسان شناسی ولایی @albayann
🔹از كسانى كه از ياد خدا روگردانند و غير از زندگى دنيا و خوردن و خوابيدن مقصود ديگرى ندارند، روگردان باش، چون اين مردم از دنيا چيزى غير از خوردن و خوابيدن نمى‌دانند. 📌و البته بايد يادآور شد كه خداشناسى براى انسان، كه يك موجود واقع بين و داراى غريزه استدلال است اضطرارى و قهرى مى‌باشد، 🔸زيرا با شعور خدادادى خود به هر گوشه و كنار آفرينش كه نگاه كند آثار وجود خداى جهان و علم و قدرت وى را مشاهده مى‌نمايد. بنابراين، معناى خداشناسى اين نيست كه انسان، خداشناسى را براى خود به وجود آورد، 📌بلكه مقصود اين است كه انسان به اين حقيقت روشن كه با هيچ پرده نمى‌شود آن را پوشاند، با ديده بى‌اعتنايى ننگرد و به وجدان خود كه هر لحظه به سوى خدا دعوتش مى‌كند، پاسخ مثبت دهد و با پى‌گيرى اين معرفت، هر گونه شك و ترديد را از دل خود بزدايد. 📚تعالیم اسلام @albayann
🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنا رُقَیَّةَ بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ مرا دشمن به قصد کُشت می زد به جسم کوچک من مُشت می زد هرآن گه پایم از ره خسته می شد مرا با نیزه ای از پُشت می زد ◾️شهادت حضرت رقیه بنت الحسین علیه السلام بر شیعیان حضرتش تسلیت باد. @albayann
امام زمان از دیدگاه جهان و شیعه.mp3
407K
🔊 💠 از دیدگاه جهان و عالم تشیع 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠 #امام_زمان از دیدگاه جهان و عالم تشیع 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹 مسئله مهدویت یک عنصرش ، اسلامی نه، بلکه جهانی است ولی یک عنصرش شیعی است . آن عنصری که جهانی است و باید در بحث مهدویت پژوهی باید مورد پژوهش قرار بگیرد این که بالاخره یک مصلحی می آید این برای اسلام نیست این برای شیعه نیست، این برای یهود و نصاری نیست برای همه ملت ها است. 🔸 امید به اصلاح و حرکت در جهت تحقق یک اصلاح جهانی بر محور تقوا و عدالت ، یک عنصر جهانی مهدویت است برای ما نیست، مسیحی ها، یهودی ها هم دارند، و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها العبادی الصالحون، ان فی هذا لبلاغا لقوم عابدین، این مال همه است. 📌اما یک عنصرش برای شیعه است این عنصر را ما شیعه ها داریم و هیچ کس ندارد. عنصر شیعی اش، غیبت است یعنی ما می گوییم آن مصلح ما زنده و حاضر و غائب است . یعنی ما میزبان زنده حیی داریم به نام امام عصر ، انسان کامل. این را فقط شیعه دارد فقط شیعه می گوید آن مصلح الان زنده است ولی غائب است. 👈 فقط شیعه است که ولایت مطلقه فقیه را امتداد یک چنین اندیشه ای تحلیل می کند . @albayann
💠معنای گفتمان انقلابی 🖊معنای ولایی و ولایتی بودن این است؛که امروز در مملکت ما حضرت آقا به دانشگاه میرسد می گوید انقلابی ،به حوزه میرسد می گوید انقلابی ؛امروز محور این است. 🔺یک گفتمان داریم که انقلابی است 🔺و یک گفتمان که انقلابی نیست . 🔸گفتمان انقلابی این است، که در مسیر مطالبات مقام معظم رهبری بایستد و این مسئولیت سنگین را انجام دهد . امروز کار همین است که بچه های انقلابی با اعتقاد بر روی مطالبات رهبری بمانند. راه انقلاب این است که آقا فرمودند که عمل دستگاها و قواها به وظایف قانونیشان است . 🔹علما باید با بصیرت انقلابی بمانند؛ و مجلس خبرگان مطالبات داشته باشند که سند برجام را بخوانند که چه خیانتی به ما شده است. اگر این وظایف انجام شود؛ ان شاءالله انقلاب در مسیر اهدافش حرکت میکند 📌و ماهم شامل این وعده ی الهی شویم که فرمود : «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ‏ فِي الْأَرْض 📚سخنرانی آیت الله فرحانی در همایش جوانان آستانه قدس رضوی با موضوع بررسی مکاتب شاخص تربیت اسلامی- مشهد مقدس ۱۱ شهریور @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊مظلومیت امام حسن(ع) در کلام 🔹اگر انسان خوب توجه کند آن وقت می‌فهمد که به یک معنا مظلومیت امام حسن (ع) بیشتر از امام حسین (ع) است. امام حسن (ع) در شرایطی قرار گرفته که باید صبر و خودداری بکند تا وقت برسد؛ و آن وقتی است که ایشان از دنیا رفته اند و نوبت به برادرشان اباعبدالله رسیده. 📌 آن وقت با چه حلمی و با چه صبری حضرت تحمل می‌کند که عجیب و فوق العاده است. برای اشخاص فهیم و حساس رنج‌های روحی از رنج‌های جسمی خیلی بالاتر است. 📌 معاویه سران شیاطین خودش را جمع می‌کرد و بعد از امام مجتبی(ع) دعوت می‌کرد و یک یک شروع می‌کردند به زخم زبان زدن. این است که برای امام حسن (ع) درست گفته اند که کوچک‌ترین مصیبت‌هایش همان مصیبت مرگش بود. کتاب 📚آشنایی با قرآن، جلد ۹، صفحه ۴۲ و ۴۳ 🏴به مناسبت هفتم صفر شهادت مجتبی علیه السلام @albayann
💠عالم امر 🖊خداى تعالى مى‌فرمايد:{«أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ» و با اين بيان ميان «خلق» و «امر» فرق مى‌نهد، پس مى‌يابيم كه خلق به وجهى غير از امر است و مراد از «امر» خصوص آثار اعيان موجودات نتواند بود تا نتيجه شود كه خلق همان اعيان موجودات و «امر» آثار آنهاست‌ 📌چون در آيه شريفه‌{«قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي» روح كه از اعيان موجودات است به «امر» منسوب گشته، و نيز از آيه شريفه‌{«إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» استفاده مى‌شود كه امر خداى سبحان همان ايجاد به كلمه «كن» است و فرقى نمى‌كند موجود عين باشد يا اثر عين و چون وجود شى‌ء همان نفس شى‌ء است پس ثابت مى‌شود در هر شيئى «امرى» الهى وجود دارد. =========== 📚انسان از آغاز تا انجام، ص: 21 @albayann
⚠️جرقه‌هایی که از این کانون آتش منتشر شده است 🔹در سازندگی، مسائل ملت ایران - به دلایل مختلف - تقدم و ارجحیت دارد. این نظام و این دولت باید بتواند یک الگو درست کند، تا فعل او، قول او را تأیید کند؛ باید بتواند در این کشور اسلام را تحقق ببخشد، تا نهضت اسلامی، صادق شناخته شود؛ باید شعارها را به واقعیت بدل کند، تا آن شعارها، دل شعاردهندگانِ سایر کشورها را گرم کند. پس، مسائل کشور ایران تقدم و اولویت دارد؛ 🔺 اما بلاشک در هدفهای اصلی حرکت اسلامی و نظام اسلامی، مسائل مسلمین مطرح است. 🔸 اگر در گوشه‌یی از جهان، جمعی از مسلمین حرکتی میکنند، تصمیمی میگیرند، سودی میبرند، یا زیانی میبینند، ملت ایران و انقلاب و نظام ما نمیتواند موضع منفی و بیتفاوت بگیرد. ➖ لذا از روز اول که انقلاب ما به یک دولت و یک نظام تبدیل شد، این نظام در زبان امام و معلم و معمارش، و در زبان مسؤولان و گویندگانش، همواره مسائل ملتهای مسلمان را مطرح و به آن اعتنا کرده است. 🔺 امروز اگر شما میبینید که مثلاً در آفریقا ملتها کاری کرده‌اند که حواس استکبار جهانی بکلی پریشان شده است؛ اگر میبینید که سیاستگذاران استکباری دارند فکر میکنند که اگر مسائل الجزایر به فلان کشور و فلان کشور سرایت کرد، ما چه میکنیم؛ اگر میبینید که ملتهای مسلمان جمهوریهای آسیای میانه، احساسات اسلامی خود را ابراز میکنند و اسلام را میخواهند - تا آن‌جا که رهبران و مسؤولان و زمامدارانشان هم چاره‌یی جز این ندارند که دم از گرایش به انگیزه‌های اسلامی بزنند - و همین‌طور موارد دیگر، اینها را باید به عنوان آن جرقه‌هایی که از این کانون آتش منتشر شده است، ملاحظه کنید. 📚بیانات در دیدار جمعی از روحانیون ۱۳۷۰/۱۲/۰۱ @albayann
اهمیت نقش اساتید در تربیت علمی طلاب.mp3
2.55M
🔉 🔹اهمیت نقش اساتید در تربیت علمی طلاب 🔰استاد آیت الله فرحانی 📌📌📌📌📌 🔸ارتباط و پیگیری علمی اساتید با طلاب از سنت های حوزوی است و در تربیت طلاب بسیار موثر است. 🔸بیان پیگیری علمی علامه طباطبایی (ره) نسبت به شهید مطهری (ره) 🔸بیان خاطرات چگونگی حضور استاد فرحانی در جلسات درسی خصوصی آیت الله جوادی آملی (مدظله) و آیت الله مومن (ره) 🔸فراهم شدن استاد خوب، از ارزاق الهی است. 📌📌📌📌📌📌 📆۹۷/۱۰/۴، مدرسه فقهی امیرالمومنین @albayann
🖊بروزرسانی دروس خارج فقه و اصول استاد آیت الله فرحانی در سایت 📌درس خارج فقه 🌐http://farhani.net/khfeqh1400-1401/ 📌درس خارج اصول 🌐http://farhani.net/khosul1400-1401/ 📌درس خارج فقه جهاد 🌐http://farhani.net/feqh_jehad/ @albayann