May 11
May 11
تفاوت حضرت امام خمینی(ره) با آیت الله جوادی در تحلیل متعلق بسم الله.mp3
3.06M
🎙 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
🔹اقسام جملات جار و مجرور و متعلق آنها در اندیشه آیت الله جوادی
🔸رابطه روایت امام رضا (علیه السلام) که معنی قول القائل بسم الله ای اسم علی نفسی سمة من سمات الله و هی العبادة با متعلق بسم الله
➖نسبت متعلق بسم الله با تحقق تسمیه در نگاه حضرت امام خمینی(ره)
➖تفاوت حضرت امام خمینی(ره) با آیت الله جوادی در تحلیل متعلق بسم الله
#تفسیر
@albayann
🔰امام خمینی (ره):
🖊شما الان تحت نظر خدا و تحت نظر امام زمان (سلام الله علیه) هستید، ملائكه ، شما را مراقبت می كنند، نامه اعمال شما را به امام زمان (علیه السلام) عرضه می دارند.
🔹شاید این وصفی كه برای حضرت صاحب (سلام الله علیه) ذكر شده است دنبال همین آیه شریفه كه می فرماید:
قل انما اعظكم بواحدة أن تقوموا لله مثنی و فرادی
🔸دنبال همین معنا باشد كه همه باید قیام بكنیم، قیام واحد كه بالاترین قیام همان، آن شخص واحد است و همه قیام ها باید دنبال آن قیام باشد و قیام لله باشد.
📌می گویند والعصر ان الانسان لفی خسر، عصر انسان كامل است، امام زمان (سلام الله علیه) است یعنی عصاره همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات یعنی قسم به انسان كامل
#امام_زمان
#امام_خمینی
@albayann
📢 مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲📢
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🎙 با سخنرانی آیت الله صدیقی
🏴 همراه با ذکر توسل
با نوای آقای هادی خادم الحسینی
📆 یکشنبه 10 مهر 1401
🕙 ساعت 10:00
https://eitaa.com/albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی:
⁉️راهکار مقابله با افرادی که آزادی اسلامی و مبانی اسلامی را محترم نمی شمارند چیست؟
⁉️چگونه می توان علاوه بر تاثیر نپذیرفتن برآنها تاثیر گذاشت؟
🖊قرآن کریم نسبت به دیگران دوگونه رویکرد را تعریف می نماید:
1⃣ یک عده دشمن اند ، می دانند حق چیست ، از خیلی ها بهتر هم میدانند حق چیست ،لکن منافعشان در خطر است ؛
در مورد این عده قانون «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» باید محقق شود.
اگر احساس قدرت و استقلال و توان در نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند ، ساکت می نشینند و می پذیرند. اما اگر احساس ضعف در نظام اسلامی کردند ،جلو می آیند.
👈🏻 یعنی ما یک بخشی از رویکردمان ،در مقابل دشمنان باید همین باشد. هرجا با قدرت آمدیم و حقمان را مطالبه کردیم و ایستادیم ، حق ما را دادند و پذیرفتند و جلو رفتیم .
اگر ما در مقابل برخی دشمنان با قدرت در چارچوب حقمان عمل کردیم ، تکلیف معلوم است .
2⃣ در ارتباط با عده دیگری که جاهل اند مستضعف اند ، باید بهشان کمک کرد محبت و مودت کرد ، در این رابطه باید کار تبلیغ و آموزش و تبیین را انجام دهیم و واقعا «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» محقق می شود.
➖از یک طرف باید قدرت در مقابل دشمن را داشته باشیم.
➖و از یک طرف نجات عزیزانی که از این جهت دچار مشکل هستند .
#آزادی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
May 11
البیان
🖊زينت بودن امور دنيا 🔰علامه طباطبایی @albayann
🖊*{زينت بودن امور دنيا}*
🔹و به اين معنا اشاره مىكند خداوند سبحان آنجا كه مىفرمايد:{«إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا* وَ إِنَّا لَجاعِلُونَ ما عَلَيْها صَعِيداً جُرُزاً»؛ چه آنكه زينت به معناى شىء زيبايى است كه به نفسه و به ذاته محبوب است و شىء ديگرى آن را همراه خود مىسازد تا از آن كسب حسن نمايد و
📌به عبارت ديگر هنگامى كه «زينت» مورد عنايت و توجه قلب واقع مىگردد، ملازم آن نيز مورد عنايت واقع گردد و جلب رغبت ديگران نمايد، بهطورى كه اين همراه مقصود و محلّ رغبت واقع شود ولو اينكه واقعاً آن شىء زينتى مقصود است.
🔸به اين بيان آنچه كه بر روى زمين است زينت زمين قرار داده شده تا اينكه انسانها زمين را هدف و مقصد خويش قرار دهند و به همين زمين هم واصل شوند با اينكه مقصود اصلى آن زينت بوده است.
👈🏻 خداوند سبحان فرمود:{«أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً» كه بيان مىكند حيات دنيا از امور خيالي- كه وراى آن حقايقى است- تشكيل شده و انسان بعد از تماميّت خلقتش به تكميل جهات زندگى دنيايى مىپردازد و دائماً از مقصدى به مقصدى سير مىكند و در اين سير تحصيل آنچه را كه كمال مىپندارد دنبال مىكند
📌 ولكن كمالپندارى او را لهو و لعب و زينت و تفاخر و تكاثر و غيره تشكيل مىدهد كه امورى وهمىاند و لذا وقتى هم كه آنها را تحصيل كرد در هنگام موت و وداع حيات دنيا، پوچى و بطلان آنها بر وى ظاهر و آشكار مىگردد.
📚{انسان از آغاز تا انجام، ص: 61}
#علامه_طباطبایی
#دنیا
@albayann
روش تحصیل.mp3
865.2K
🔊 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی
💠نقش حکمت در مسیر اجتهاد جواهری
➖دیدگاه محقق خویی ذیل مبحث خلل الصلاة
➖دقت ایشان در فقه اکبرِ ، اوسط و تأثیر آن در فتوای فقهی ایشان
➖فقهایی مانند محقق خویی و محقق بروجردی ، هم خوب فلسفه را خواندند و هم از آن استفاده کرده و بهره برده اند
#روش_تحصیل
#فلسفه
@albayann
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام.mp3
1.2M
#بشنوید
🔊استاد آیت الله فرحانی
🏴شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد.
📌دو نقل شهادت حضرت باعث ماتم زدگی شیعیان حضرت شده است
ماموریت مهم سازماندهی وکلا در گوشه،گوشه عالم به عهده امام هادی و امام عسکری علیهماالسلام بود...
▪️امام حسن عسکری به ابهت، جلالت شان بر چهره مبارکشان شهرت داشتند
نقل خواجه نصیر از این جریان...
▪️علت انتقال عسکر و لشکر بنی عباس از بغداد به سامراء....
▪️یکی از مهمترین کارهای اهل بیت یعنی محافظت و معرفی از جان امام زمان را امام عسکری به خوبی انجام دادند.
#امام_حسن_عسگری
#امام_زمان
#اهل_بیت
@albayann
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام (1).mp3
1.33M
#بشنوید
🎙استاد آیت الله فرحانی
➖در زمان شهادت امام عسکری علیه السلام وجود مقدس امام عصر شش ساله بودند.
➖ماتم شیعه به خاطر شهادت امام و یتیمی امام عصر وتنها ماندن شیعه
➖وصی ظاهری امام عسکری مادر بزرگوارشان حدیث بوده....
➖علت وصیت امام عسکری به مادرشان به خاطر غیبت صغری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده
🏴روضه....
#اهل_بیت
#امام_حسن_عسگری
#امام_زمان
@albayann
منظومه فکری امام خمینی ره.mp3
863.5K
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹سازمان فقه الخمینی را برای استفاده از متن کتاب و سنت نیاز داریم
یعنی بدون این سازمان نمیشود نوکری کتاب و سنت را کرد
🔸خروجی این منظومه فکری امام(ره) یک حوزه انقلابی میشود، مثل آقا ، شهید بهشتی ، شهید مطهری و ...
👈🏻اوج و قله این منظومه تفسیر قرآن میباشد...
#امام_خمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
فقه اکبر.اوسط.اصغر.mp3
413.8K
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی
💠تفسیر قله کار است.
📌چگونگی استفاده از فقه اکبر و اوسط واصغر در تفسیر
⁉️آیا فقه اصغر فقط رساله عملیه است؟
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🎙#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی 💠تفسیر قله کار است. 📌چگونگی استفاده از فقه اکبر و اوسط واصغر در
#متن_بیانات
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹تفسیر آخر کار است یعنی یک منظومه ای در اختیار باشد که آیه را بفهمم و درست معنا کنم.
🔸 برای اینکه ما این مطلب را ثابت کنیم یعنی ثابت کنیم که امام(ره) در بحث های تفسیری خودش همین مسیر را رفته مسیر امام این است که یک فقه اکبری داشته بعد از این فقه اکبر یک فقه اوسطی بوجود آمده از این فقه اکبر و اوسط توانسته آیه را معنا کند
📌یعنی اگر کسی فقه اکبرش گیر کند یک بخشی از آیه را از دست می دهد اگر فقه اکبر داشته باشد فقه اوسط نداشته باشد باز یک بخشی از آیه را از دست می دهد
➖هیچ چاره ای هم نداریم برای اینکه نشان بدهیم این مسئله منظومه ای است و این منظومه را باید یاد بگیریم مسلط شویم و از آن برای فهم آیات قرآن استفاده کنیم
👈به این جهت این بحث را فقه الخمینی می نامیم.
🔹فقه اصغر که می گوییم فقط رساله عملیه نیست فهم کتاب خدا فهم متن حالا آیه هست در عقاید در اخلاق در مسائل معنوی و معرفتی یا در مسائل مربوط به فروع عملیه که بسیار شریف و مقدس است تفسیر باشد کلام باشد فقه بمعنی الاخص باشد که ما با آن داریم در اصول کار می کنیم همه همینطور هست.
#فقه_الخمینی
@albayann
تفاوت شهید مطهری و علامه طباطبایی نسبت به متعلق بسم الله.mp3
4.4M
فقه الخمینی.mp3
2.51M
🎙 #بشنوید
⁉️آیا امام در جوانی قائل به فقه الخمینی بودند ولی بعداً از این عقیده دست بر داشتند؟
➖دلیل و سند اینکه امام تا آخر عمر قائل به فقه الخمینی بودند کدام است؟
➖آیا امام اضافه بر فلسفه از اصول هم در تفسیر استفاده کردند؟
🔹آیت الله مکارم و شهید مطهری در تفسیر سر سفره امام و علامه طباطبایی هستند.
🔸اگر منظومه امام در حوزه نهادینه شود حوزه علمیه انقلابی خواهد بود...
🖊استاد آیت الله فرحانی تبیین میکنند.
#فقه_الخمینی
@albayann
📢 در آغازین روزهای سال تحصیلی
جشن ولادت با سعادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیهالسلام
و مراسم تجدید میثاق با ولایت برگزار می گردد
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🎙سخنران: آیت الله خاتمی
🔊مداح: کربلایی جواد احمدی
➖با شعر خوانی: مرتضی حیدری آل کثیر
📆شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱
🕙ساعت ۱۰
خیابان سمیه، خیابان شهیدین، مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
@albayann
💢ملاک مساله اصولی از منظر آخوند خراسانی(ره)
🔷 گزیده ای از دروس خارج"اصول عملیه"
استاد آیت الله فرحانی
✍🏻 مقرر: حجت الإسلام مهدی سلامتیان
۱) در ابتدای کتاب کفایه الاصول #آخوند خراسانی در مقابل تعریف مشهور از علم اصول، تعریف جامع تری را ارائه میدهد تا اصول علمیه در شبهات حکمیه و "ظن علی الحکومه" را شامل شود بوسیله انضمام "او اللتی ینتهی الیها فی مقام العمل"
لذا با توجه به تعریف ایشان در اول کتاب، ملاک مساله اصولی وقوع در طریق استنباط است یا هر مساله ای که در مقام عمل بعد از فحص و یاس از ادله به آن منتهی شده و آن را برگزینیم.(قید فحص و یاس در تعریف
آخوند از اصول عملیه خواهد آمد)
۲)تحلیل نویسنده ایضاح الکفایه (مقرر درس آیت الله فاضل لنکرانی (ره) ) در ابتدای مقصد حجج، دقیق نیست زیرا ایشان ملاک مساله اصولی را منحصر در وقوع در طریق استنباط قرار داده اند حال آنکه تعریف ایشان دو ملاک برای اصولی شدن مساله ارائه داده اند . و عبارت آخوند خراسانی نیز این ظهور را نمیدهد زیرا ایشان در اول مقصد سادس(حجج) در مقام تفصیل نیستند با توجه به تفصیلی که ایشان از ملاک مساله اصولی در اول کفایه ارائه دادند انحصار ملاک در وقوع در طریق استنباط غلط است .
۳) عبارت سومی از آخوند در اول فصل استصحاب وجود دارد که ملاک مساله اصولی را واضح تر میکند و از نظر ما دو عبارت آخوند در اول کتاب و باب حجج را تقویت میکند. جناب آخوند در فصل استصحاب میفرمایند :
"ثم لا يخفى أن البحث في حجّيته مسألة أصولية ، حيث يبحث فيها لتمهيد قاعدة تقع في طريق استنباط الأحكام الفرعية ، وليس مفادها حكم العمل بلا واسطة ، و ان كان ينتهي إليه"(کفایه الاصول ج ۱، ص ۳۸۵)
صاحب کفایه در این عبارت، استصحاب را همانند امارات واجد ملاک وقوع در طریق استنباط می داند . حال آنکه در ابتدای کتاب ایشان ملاک اصولی بودن اصول عملیه را در طریق استنباط نمیدانست بلکه با قید "او اللتی ینتهی فی مقام العمل" آنها را وارد علم اصول کرد.
ما معتقدیم که این عبارت با قید "با واسطه" همه مسائل اصولی را شامل میشود چه امارات باشد و چه اصول عملیه زیرا ایشان می فرمایند استصحاب بلاواسطه حکم فقهی به ما نمیدهد هر چند منتهی به حکم فقهی و فتوا خواهیم شد ولی با واسطه . این تفاوت وصول به حکم عمل بصورت با واسطه را استاد فاضل در ایضاح الکفایه به خوبی شرح داده اند که اختصارا بخشی از آن را ذکر می کنیم :
"مسأله اصولى بايد مقدّمه براى استنباط حكم كلّى الهى واقع شود و در سلسله علل حكم الهى قرار گيرد به بيان ديگر وقتى براى استنباط حكم الهى قضيّهاى تشكيل مىدهيم، مسأله اصولى كبراى آن قضيّه، واقع مىشود و نتيجه صغرا و كبراى آن قضيّه، حكم كلّى الهى است.
مثال: نماز جمعه در زمان حضور، واجب بوده و فرض كنيد اكنون وجوب آن، مشكوك البقاء هست لذا يك صغرا و كبرا تشكيل مىدهيم و مىگوئيم، وجوب نماز جمعه مشكوك البقاء است و هر حكمى كه مشكوك البقاء باشد محكوم به بقاء هست- استصحاب- نتيجه مىگيريم پس وجوب نماز جمعه «محكوم بالبقاء» بنابراين اكنون وجوب نماز جمعه باقى است.
همانطور كه ملاحظه كرديد استصحاب بهعنوان كبراى قضيّه مذكور، واقع شد و در نتيجه حكم الهى را استنباط نموديم لذا مىگوئيم استصحاب از مسائل اصولى است نه از قواعد فقه و همچنين ملاحظه نموديد كه استصحاب و مسئله اصولى مستقيما حكم عمل مكلّف را بيان نمىكنند بلكه منتهى به حكم فعل مكلّف مىشوند"(ایضاح الکفایه، ج۵، ص۲۰۸)
به اعتقاد ما جناب آخوند ملاک اصولی یا فقهی بودن هر مساله ای را به با واسطه یا بلاواسطه بودن آن در رسیدن به فتوی دانست (و با این قید قواعد فقهیه از اصول خارج خواهند شد ) و با این حد وسط در اصولی بودن ، فرقی بین اصول عملیه یا امارات نخواهد ماند و هر دو در طریق استنباط قرار می گیرند و در این فرض اشکالات بسیار اساسی بر این تحلیل وارد است که در آینده به آنها پرداخته خواهد شد .
#درس_خارج
#فقه_الخمینی
#اصول_فقه
@albayann
امتداد فقه الخمینی.mp3
1.44M
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹جای نظرات ارزشمند امام در حوزه خالی است
📌باید کاری شود که اولا نظرات ارزشمند امام در حوزه جا بیافتد ثانیا نشان داده شود که این نظرات جدید در حوزه منبعث از نظرات امام(ره) است
مثلا بعضی نظرات شهیدصدر منبعث از خود نظرات حضرت امام است چه اثباتا چه سلبا
🔸امتداد فقه الخمینی باعث رشد صد سالگی حوزه خواهد شد...
#فقه_الخمینی
@albayann
🔹آنچه که ما امروز در مسائل جهان اسلام مشاهده میکنیم، برای کسانی که با انگیزهی انقلاب و فکر انقلاب آشنا هستند، چیزهای جدید و نامنتظری نیست.
🔸انقلاب اسلامی، انقلابی نبود که فقط تغییر یک رژیم حکومتی را به یک رژیم دیگر هدف بگیرد؛ همچنان که بالاتر از آن بود که فقط مسائل مجموعه ایی از مسلمانان را که در چارچوب جغرافیایىِ یک کشور زندگی میکنند، هدف بگیرد.
🔺 از روز اولی که انقلاب پیروز شد، بلکه پیش از آن - امروز که حرفهای پیش از انقلاب را میشنویم، به یاد میآوریم که حتّی پیش از پیروزی انقلاب، برای مجموعهی انقلابیون و دستاندرکاران این نهضت عظیم - نه فقط مسائل ملت ایران، بلکه مسائل مسلمین نیز مطرح بود.
#امام_خامنه_ای
#انقلابی
@albayann
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
⁉️حقیقت وحی چیست؟
❓ پیغمبر اسلام(ص) در چه مرتبه ای هستند؟
❗️اشکال مرحوم آقای مشکینی به آخوند خراسانی در حاشیه کفایه (ص279 انتهای بحث عام و خاص) و پاسخ آن
➖جناب محقق خراسانی عبارتی در کفایه دارند که می فرمایند:
أنّ اللَّه تبارك و تعالى إذا تعلّقت مشيّته تعالى بإظهار ثبوت ما يمحوه، لحكمة داعية إلى إظهاره، ألهم أو أوحى إلى نبيّه أو وليّه أن يخبر به، مع علمه بأنه
يمحوه، أو مع عدم علمه به، لما أشير إليه من عدم الإحاطة بتمام ما جرى في علمه، و إنّما يخبر به لأنه حال الوحي أو الإلهام- لارتقاء نفسه الزكيّة، و اتّصاله بعالم لوح المحو و الإثبات- اطّلع على ثبوته، و لم يطّلع على كونه معلّقا على أمر غير واقع، أو عدم الموانع، قال اللَّه تبارك و تعالى: يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ الآية، نعم من شملته العناية الإلهية، و اتّصلت نفسه الزكيّة بعالم اللوح المحفوظ الّذي هو من أعظم العوالم الربوبيّة، و هو أمّ الكتاب، يكشف عنده الواقعيّات على ما هي عليها، كما ربما يتّفق لخاتم الأنبياء و لبعض الأوصياء
🔸عالم بزرگواری داریم به نام مرحوم آقای مشکینی؛
ایشان حاشیه ای بر کفایه الأصول دارند و آنجا اشکالی به آخوند کرده است.
ایشان می گوید:چه کسی گفته وحی از طریق اتصال به لوح محو واثبات یا ازطریق اتصال به لوح محفوظ است؟ وحی با نزول جبرئیل است.
➖ بزرگان آمدند وپاسخ دادند که جناب آقای مشکینی!شما فرمایش آخوند را اشتباه برداشت کردید.
جریان چیست؟
انسان کجاست؟
فرشته کجاست؟
پیغمبر(ص) کجاست؟
👈🏻وحی از طریق اتصال نفس زکیه است به عوالم ربوبی.
➖آخوند خیلی خوب این مطلب را التفات داشته است که این وحی در واقع اتصال نفس زکیه علوی و ولوی به عوالم ربوبی است.
حالا یا عالم لوح محو واثبات یا ام الکتاب که اسمش لوح محفوظ است.
➖لذا آیه الله جوادی می فرمایند:
اینقدر نگویید معلم اول ارسطو بود، معلم دوم فارابی بود. نه آقا! معلم اول نبی اکرم(ص) است به جهت آنکه اتصال دارد به عالم لوح محفوظ؛ به عالم ام الکتاب و لذا ایشان معلمِ ما سواست.
خدا شاهد است اگر اقوال علماء اهل سنت را برایتان بخوانم گریه تان می گیرد. از این حیث پیغمبر اکرم(ص) مظلوم تر از حضرت علی(ع) است.
📌خیلی مهم است که ما پیامبر اعظم(ص) را بشناسیم. رسول الله(ص) را بشناسیم. معلم اول را بشناسیم. آن اتصال نبی اکرم(ص) را به مقامی که همه باید شاگردیش را بکنند بشناسیم.
#حضرت_محمد
#اصول_فقه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊تصویرخلل در نماز در نگاه محقق خویی(ره)
📚 برگرفته ازدرس خارج فقه استاد #آیت_الله_فرحانی
✍🏻 به تقریر حجت الإسلام دانایی
⁉️در بحث صلات سوالی به وجود آمده است که آیا می توانیم دربحث خلل فتوا به زیاده بدهیم و بعد به وسیله زیاده فتوا به خلل در نماز بدهیم؟
➖مشهور از طریق نقیصه فتوا به خلل می دهند، مثلا: کسی حمد را نمی خواند خللی در نمازش به وجود آمده است،اما دربحث زیاده گرفتاریشان این است که اگر کسی در نماز دو رکعتی سه تا حمد بخواند، خوب متوجه می شویم درنمازش خللی صورت گرفته است.
⁉️حال سوال مهم این است که آیا این خلل به نقیصه است یا به زیاده است؟
به عبارت دیگر کسی در جزء غیر رکنی، مثلا:کسی حمد را در نماز دو بار می خواند و یا سه مرتبه تشهد در نماز چهار رکعتی مشهور فتوا می دهند به اینکه اگر کسی عامدا اینکار را انجام بدهد نمازش باطل است وخلل به زیاده اتفاق افتاده است.
➖محقق خویی(ره) می فرماید: این حرف را باید تحلیل کنیم و ببینیم معنای این حرف چیست؟
مشهور این طور می گویند که صلات یک کیفیتی در آن است که این کیفیت مُتلّقی است از شارع ،شارع این طوری رسانده به ما ،که این کیفیت با دو تشهد است لذا اگرکسی عمدا سه تشهد را بجا بیاورد این کیفیت خراب می شود پس نماز باطل است، این فتوای مشهوراست .
📌به عبارت دیگر این کیفیت به شرط لا است و وقتی این کیفیت محقق می شود که به شرط لا از تشهد سوم باشد و با آمدن سومی آن دو تای قبلی این کیفیت را از دست می دهند. این به این معنا است که بازگشت به نقیصه اتفاق است و نه زیاده و تشهد واجب انجام نشده است و تشهد واجب زمانی است که دوتا تشهد واقع شود درنماز چهار رکعتی ،لذا تصویر زیاده درماموربه تصویر نمی شود ما فقط ماموربه را به نقیصه تصویر می کنیم.
البته قبل ازمحقق خویی (ره)استاد حضرت امام(ره) مرحوم آیت الله عبدالکریم حائری(ره)این مطلب را درکتاب الصلاه خود و همچنین درکتاب اصولی خودیعنی دُرر الفوائد آورده اند.
👈🏻درنتیجه محقق خویی(ره) قائل به این مطلب هستند که ما در جزء واجب خلل به نقیصه داریم ولی خلل به زیاده نداریم .
➖البته این که چرا ایشان به این نظر رسیده اند را درادامه مباحث به آن می پردازیم.
➖إنّما الكلام في زيادة غير الأركان من الأجزاء عامداً، فالمشهور هو البطلان أيضاً. و يستدلّ له:
تارة: بتوقيفية العبادة، و أنّ المتلقّاة من صاحب الشرع هي الكيفية الخاصّة غير المشتملة على الزيادة، فالتخلّف عنها و الإتيان بصلاة ذات ثلاث تشهّدات مثلًا خروج عن النحو المقرّر المعهود الواصل إلينا من الشارع المقدس.
و فيه: أنّ هذه مصادرة واضحة، إذ لم يثبت أنّ الكيفية المزبورة مقيّدة بعدم الزيادة، بحيث يكون الجزء ملحوظاً بنحو بشرط لا بالنسبة إلى الزائد عليه. خويى، سيد ابو القاسم موسوى، موسوعة الإمام الخوئي، 33 جلد، مؤسسة إحياء آثار الإمام الخوئي ره، قم - ايران، اول، 1418 ه ق
#فقه_الخمینی
#فقه
@albayann