eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
📗نگاهی به اهداف و رویکرد تنظیم و تدوین لوح پژوهشی و سالنامه «فرائد» 🖊مدرسه فقهی امیر المومنین(علیه السلام) تحت اشراف آیت الله عبدالکریم فرحانی(زیدعزه) در سال 1397 با شعار «آموزش پژوهش محور» فعالیت خود را آغاز نمود و «پژوهش» از همان ابتدا به عنوان یکی از محورهای اساسی برنامه ها و همواره در متن برنامه های اصلی مدرسه مورد اهتمام بوده است. 📌بر همین اساس این مجموعه توانسته است ضمن برگزاری دوره های متعدد آموزشی در این حیطه، موفقیت های زیادی در تدوین مقالات و حضورفعال در جشنواره های علمی_پژوهشی بدست آورد و به رتبه های برتر استانی و کشوری نائل گردد، که ماحصل این تلاشها در قالب حدود 50 مقاله برتر، در دوفصلنامه «آفاق فقاهت» به زیور چاپ آراسته گردیده است و برای استفاده عموم طلاب و پژوهشگران در سایت «نورمگز» نمایه شده و قابل دسترسی است. 🔹از جمله اقدامات، راه اندازی و تدوین لوح پژوهشی «فرائد» بوده است که از سال 1401 آغاز شد وبستری برای عرضه و انتشار تحقیقات خرد طلاب و اساتید را فراهم کرد تا بتوانند یافته های علمی خود را و نکات ناب علمی را با بیانی کوتاه و در بستری متفاوت و متنوع و جذاب، با سایر مراکز علمی و پژوهشی به اشتراک بگذارند. 🔸طبیعتا این اقدام به خاطر کوتاه بودن نوشته ها و در عین حال عمق بالای آنها و از طرفی جذابیت در نحوه ارائه آن، با استقبال زیادی از طرف طلاب و مراکز علمی مواجه گردید که ما را بر آن داشت ما حصل آنها را به صورت منتخب در مجموعه ای مستقل به عنوان «سالنامه فرائد» منتشر کرده و در دسترس طلاب قرار دهیم. 📎علاوه بر یادداشت های منتخب از لوح پژوهشی فرائد، در ابتدای سالنامه پرونده ای ویژه تنظیم گردیده است که در برگیرنده نوشته ای از آیت الله فرحانی(زیدعزه) و مصاحبه هایی با مدیریت و اساتید مدرسه فقهی امیر المومنین(علیه السلام) است و در پایان نیز گزارشی کوتاه از مقالات چاپ شده در دوفصلنامه «آفاق فقاهت» و سایر برنامه های مدرسه فقهی امیر المومنین(علیه السلام) در سال 1401 ارائه شده است. @albayann
✍معرفی سالنامه «فرائد» خروجی سالانه مطالب لوح پژوهشی فرائد که توسط معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تدوین شده است. 🖊به همراه ۴ پرونده ویژه که در ابتدای سالنامه به شرح ذیل ارائه گردیده است: 📘واکاوی «فقه مضاف» مبتنی بر نگاه سیستمی به علوم استاد آیت الله فرحانی 📘نقش فلسفه در اجتهاد استاد حجت الاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده 📘الزامات کشف مکتب اسلام مبتنی بر مولفه‌های کارآمدی مکتب استاد حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی 📘علم دینی و تمدن اسلامی در فقه الخمینی استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد فرحانی پی نوشت: 📌۱- لیست موضوعات رو مطروحه در فهرست سالنامه درج شده که در تصاویر فوق ارائه شده است. 📌۲- انشاءالله روش تهیه این مجله به زودی اعلام خواهد شد. @albayann
شکل گیری تمدن.mp3
833.2K
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 💠برای شکل گیری هر تمدن نیازمند دو عنصر تولید فکر و تربیت هستیم 🔺فهم از متن(کتاب و سنت) بدون نگاه امتدادی و بدون سوال روز نمیتواند نظام ساز شود و مشکل فقه مضاف و علوم انسانی را حل کند @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠بعثت انسانی در قلمرو ولایت با محبت و معرفت 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
@albyannچرا ما در عبادت خداوند تنبلی می کنیم؟.mp3
2.76M
🎙 🖊قال الصادق (علیه السلام): أَلا إِنَّكَ لَوْ وَجَدْتَ حَلاوَةَ عِبادَةِ اللّهِ وَ رَأَيْتَ بَرَكاتِها وَ اسْتَضَأْتَ بِنُورِها، لَمْ تَصْبِرْ عَنْها ساعَةً واحِدَةً، وَلَوْ قُطِّعْتَ إِرباًإرباً. 💠امام صادق(علیه السلام) فرموده اند:آگاه باش، اگر شیرینی بندگی خدا را بیابی و برکات عبادتش را ببینی و از نور عبادت الهی بهرمند شوی،نسبت به عبادت خداوند ساعتی درنگ نخواهی کرد ولو اینکه تکه تکه ات کنند. 📌مرحوم آیت الله بهجت را می دیدیم که دو الی سه ساعت در بالا سر حضرت معصومه (سلام الله علیها) می ایستادند و با چه عشقی عبادت خداوند را می کردند و آنقدر محو در عبادت خداوند بودند که عمامه به گردن آقا می افتاد. ⁉️حلاوت عبادت را چگونه بدست آوریم؟ 📎امام صادق (علیه السلام) حلاوت در عبادت را اینطور می فرمایند: إنّی وَجَدتُ حَلاوَةَ عبادۀِ اللهِ فی تَرکِ المَعصِیةِ. همانا حلاوت عبادت را در ترک معصیت یافتم. 🔰 استاد آیت الله فرحانی تبیین می‌کنند. @albayann
🎙 با موضوع انسان شناسی در سوره حمد توسط استاد دو برهان ملاصدرا دراثبات توحید و یگانگی خداوند 🌐https://eitaa.com/albayann/1689 بینش فلسفی عالم هستی 🌐https://eitaa.com/albayann/1668 تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت چیست؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1663 تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب در بحث علیت چیست؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1654 چگونه انسان در مسیر اعلی علیین یا اسفل السافلین قرار میگیرد؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1643 انحصار خالقیت و علیت در خداوند متعال و لازمه آن. 🌐https://eitaa.com/albayann/1630 خداوند همه اسماء و حقایق عالم را به آدم داد. 🌐https://eitaa.com/albayann/1602 تجلی عالم و وحدت آن در کلام خداوند متعال 🌐https://eitaa.com/albayann/1574 مراتب اسماء در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) 🌐https://eitaa.com/albayann/1567 تجلی مقام غیب الغیوب به چند صورت است؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1530 مراحل سلوک انسان و خصوصیت هر مرتبه 🌐https://eitaa.com/albayann/1520 حیات حقیقی در چارچوب اتصال به ولایت و اتصال به امامت است. 🌐https://eitaa.com/albayann/1514 اقسام اسماء الهی و جایگاه سالک و حامد 🌐https://eitaa.com/albayann/1512 ثمره این عدم تکراری بودن اسماء الهی چه خواهد بود؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1507 نسبت سیر و سلوک انسان با اعمال و افعال خود 🌐https://eitaa.com/albayann/1497 تبیین مراحل سلوک ایمانی و آثار و لوازم هر مرحله. 🌐https://eitaa.com/albayann/1412 تاثیر سیر و سلوک انسان و اسم محیط و محاط بر تعیین متعلق بسم الله 🌐https://eitaa.com/albayann/1372 سالک در چه مرتبه ایی به مقام اسم الله می رسد؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1290 محوریت انسان کامل در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) 🌐https://eitaa.com/albayann/1288 اهمیت و‌جایگاه توحید عملی 🌐https://eitaa.com/albayann/839 تحلیل جامعه ذیل تفسیر آیه سی دوم سوره زخرف 🌐https://eitaa.com/albayann/937 "ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 🌐https://eitaa.com/albayann/949 همه موجودات اسماءالله هستند 🌐https://eitaa.com/albayann/978 تبیین اصطلاح "واحد قهار" و تشریح مرتبه وجودی واجب الوجود 🌐https://eitaa.com/albayann/1014 تشریح ۳ معنای اصطلاح "وحدت وجود" و تبیین وحدت شهود 🌐https://eitaa.com/albayann/1021 در چه ظرف زمانی و مکانی خداوند از بشریت شهادت بر وجود خود گرفت ؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1040 امکان فقری به چه معناست؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1079 تفاوت عالم ماده با عالم مجردات در نظام فلسفه صدرایی چیست؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1150 پنج مقدمه ملاصدرا برای تبیین برهان صدیقین کدام است؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/1199 مراحل متفاوت تقوا بر اساس مراتب اسماء الهی 🌐https://eitaa.com/albayann/1233 استدلال شهید مطهری برای اثبات ذات لا یزال الهی 🌐https://eitaa.com/albayann/1704 @albayann
✍ استاد : 🔹 مسئله ی فقه سیاسی و علم سیاست در روزگار معاصرما به چند زیرشاخه و گرایش متمایز تقسیم شده که بعضی از بحث های آن رشته ای و بعضی از بحث های آن بین رشته ای است . 📌 امروز ما در باب فلسفه ی سیاست بحث های جدی داریم . درباره اندیشه سیاسی بحث های خیلی مهمی داریم . کتب خوبی من دیده ام که بعضی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی که از رفقای قدیم ما هم هستند، ارائه کرده اند . در ارتباط با سیاست تطبیقی بحث های بسیار مهمی داریم. در ارتباط با جامعه شناسی سیاسی بحث هایی داریم که بیشتر بحث های بین رشته ای ارزشمندی است که هم از علم جامعه شناسی و هم از علم سیاست بهره مند است . یا بحث های سیاست گذاری عمومی، بحث های مطالعات منطقه ای و روابط بین الملل. 🔸ما اگر بخواهیم در عرصه ی فقه نظام سیاسی اسلام نظر بدهیم و یک بحث زنده ی پویای مورد نیاز امروز جامعه ی اسلامی مان را - در چهارچوب مطالباتی که مقام معظم رهبری در بحث های فقه معاصر و فقه حکومتی از ما دارند - ارائه کنیم نیازمند این هستیم که از منظری وارد بحث شویم که آن منظر نیاز ما را برطرف کند و آن مطالبه ی امروز مقام معظم رهبری را در چالشی که قرار است ما با علوم انسانی غرب داشته باشیم مطرح کند و جوابگو باشد... 🌐برای دریافت صوت های تدریس استاد بر روی لینک بزنید. @albayann
📌اولین نکته ای که از خود زیارت عاشورا استفاده می شود مسالۀ « معرفت » است.... 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
📌اولین نکته ای که از خود زیارت عاشورا استفاده می شود مسالۀ « معرفت » است.... 🔰استاد آیت الله فرحانی
✍ استاد آیت الله فرحانی: 🔰اولین نکته ای که از خود زیارت عاشورا استفاده می شود مسالۀ « معرفت » است " فاسال الله الذی اکرمنی بمعفرتکم " از آن خدایی می خواهم که مرا کرامت داده با معرفت شما ، معرفت حسین ، معرفت ائمه " و معرفة اولیائکم " معرفت شما و معرفت دوستانتان ....لذا قدم اول معرفت است ⁉️معرفت را از کجا باید شروع کنیم ؟ و چه کار باید کنیم که به ائمه ، به ولایت و به امامت معرفتمان بالا رود؟ ✅در دعا می خوانیم اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى در جریان طبری ، جملۀ عجیبی آمده ، گفتند : « طبری امام شناسیش اشکال داشت چرا ؟ چون نبی شناسیش اشکال داشت ، چرا ؟ چون خدا شناسیش اشکال داشت » 📌خیلی عجیب است یعنی هر کس در شناخت امامت مشکل دارد در شناخت قبلش مشکل داشته ، نفهمیده نبوت یعنی چه! هر کس در شناخت نبوت مشکل دارد در شناخت خدا مشکل دارد، ببینید از نظر ما خیلی وقت ها جریان برعکس است، ما فکر می کنیم باید از امام ، بعد نبی ، و بعد توحید حرکت کنیم اما ادعیه به ما می گویند: "الهی عر ّفنی نفسک " خدایا خودت را به من معرفی کن " ان لم تعرفنی نفسک " اگر تو را نشناسم پیغمبرت را نمی شناسم ، پیغمبرت را معرفی کن ، اگر پیغمبرت را نشناسم امامت را نمی شناسم و اگر هم امامت را نشناسم گمراه می شوم . 📌اگر نشناسم نه حقیقت عاشورا را می فهمم ، نه حقیقت تاسوعا را می فهمم ، نه حقیقت اربعین را می فهمم، نه قرآن می فهمم ، نه نماز می فهمم ، هیچی نمی فهمم ،و لذا جریان ، جریان معرفت است. معرفت هم باید از توحید شروع شود. @albayann
به مناسبت اربعین حسینی.mp3
1.43M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی ➖آیات سوره مبارکه فجر قسم به انوار طیبه ۱۴ معصوم است که از فجر ولایت آغاز می‌شود وتا وجود مقدس نبی اکرم ادامه پیدا میکند ➖رابطه فجر ولایت امام عصر و نفس مطمئنه سیدالشهدا در سوره فجر... @albayann
🏴 اربعین حسینی تسلیت باد. ✍ استاد : 🖊امام حسین یعنی « توحید » ،" اللهم ّ انت ثقتی فی کل کرب و رجائی فی کل شد ّة " خدایا اعتماد حسین همیشه به تو است ، ثقۀ من ، اعتماد من همیشه خداست ، رجاء من تویی ، حرکت کرد برای آمدن و شعر حماسی خواند برای دلداری زینب ، شعارش چه بود ؟ " لا حول و لا قو ّة الا بالله " در گودی قتلگاه که افتاد شعارش چه بود ؟ " الهی رضا برضا ئک تسلیما لا مرک لا معبود سواک " توحید در بندگی یعنی اگر من بخوا هم بوی حسین بگیرم ، حسینی شوم ، معرفت حسین پیدا کنم ، اول باید معرفت به خدا را درست کنم . 🔹امام حسین شب عاشورا چطور یارگیری کرد ؟ با ذکر خدا . خیلی عجیب است امام حسین هفتاد و دو نفر غیر از اهل بیت یار داشت که سی و چند نفرش شب عاشورا آمدند ، چطور آمدند ؟ بخو انید مقاتل را ، این ها آ مدند بگذرند دیدند این خیمه های حسین مثل کندوهای زنبور عسل صدای ذکر و دعا از آنها بلند است ، شب عاشورا امام حسین با سبحان الله یار گرفت ، با توحید . 📌 حضرت ابراهیم که به امامت رسید چطور امام شد ؟ با توحید . اولین قدمش توحید بود ، تنها علیه یک جامعه ای قیام کرد ، جبرئیل هم که آمد امتحانش کند، به او گفت: نیازی داری؟ گفت : من تو را نمی خوا هم مگر خلیل خدا به غیر خدا اعتماد می کند! 🔰حالا من سؤالم از شما این است تو این چند روز رابطه مان با خدا چقدر خوب شده ؟ علاقه به خلوت با خدا چقدر در ما زنده شده؟ چقدر شوق دارید با خدا خلوت کنید ؟ 📎راه ورود و رسیدن به اربعین است . @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹عجیب ترین چیزی که در وصیت لقمان به فرزندش بود این بود : " ان ّ قال لابنه " به فرزندش گفت : " خف الله عز ّوجل ّ خیفة لو جئته ... ثقلین لعذب بک " فارج الله رجائ لو جئته بذنوب الثقلین لرحمک " 🔸این عجیب حالتی است ،این حالت می شود همان " یدعون ربهم خوفا و طمعا " این ها می رسند به مقام محمود ، 📌حالات ائمه این طوری بوده " خف الله " خوفی از خدا داشته باش که اگر با اعمال نیک جن و انس به محضر خدا برسی باز احتمال عقاب خدا را بد هی ، ما این طوری نیستیم متاسفانه ، اینها را باید با کدام قلم بنویسند تا ما باورمان بیاید ؟! این ها اوج معرفت الله است. 📎راوی می گوید: رفتم دیدم حضرت امیر صورتش سر خاک است، اینقدر گریه کرده که زیر صورتش یک تشتی از گل درست شده ، متأسفانه در ما خوف کم است، ائمه این طوری نبودند. @albayann
✍ استاد : 🖊زیارت عاشورا قبل از آنکه ما را به مهدی برساند اول به مقام محمود می رساند، اول می گوید: مقام محمود ، بعد می گوید: مهدی " و ان یبلغنی المقام المحمود لکم عند الله و ان یرزقنی طلب ثاری مع امام مهدی " ببین از حرکت می کند، اول وصلش می کند به مقام محمود ، بعد می برش سر امام زمان . ⁉️مقام محمود را خدا کی به پیغمبر داد ؟ به پیغمبر فرمود : " و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا " پیغمبر ! هر وقت با خدا خوب خلوت کردی ، بلند شو نافلۀ شب بخوان تا مقام محمود به تو بدهیم . 🔹اگر قرار است امام حسین و عاشورا تو را به امام زمان وصل کنند سرپلش چیست؟ توحید است، سرپل توحید چیست؟ خلوت با خداست . 📌چقدر با خدا خلوت می کنی ؟ آخر نمیشود ما ادعا کنیم هر چیزی برای خداست ولی وقتی نوبت خود خدا می رسد حال نداریم ، میبینیم مثلا ما تو مسجد داریم کار فرهنگی می کنیم ، برای خدا جذب نیرو کردیم ، گروه تشکیل دادیم ، علم در آوردیم ، کتل در آوردیم ، زنجیر زدیم ، سینه زدیم ، همش برا خدا اهلا و سهلا ، برای خدا ، بسیار خوب ، حالا شب وقتی بلند می شوی حال داری با خدا خلوت کنی ؟ حالت چطور است؟ اگر امام حسین تو را به مقام محمود رساند به مهدی می رسانتت ، به مقام محمود نمی رسی مگر با معرفة الله ، یک اثر معرفة الله خلوت با خداست . @albayann
✍ استاد آیت الله فرحانی: 🖊در مسیر تدریس فقه حکمرانی فضای مجازی می‌خواهیم از ادبیات بسیار روشن حضرت آقا استفاده کنیم و تعهدی در این بحث داریم که از نظام تعاریف ایشان استفاده کنیم. 📌ایشان در مطالباتی که سالهای اخیر به کرّات از جوامع علمی حوزوی و دانشگاهی در علوم‌انسانی و در فقه مضاف و فقه معاصر داشتند با بیانات مختلفی این نکته را خیلی به کار می‌ برند که یک فقه کبیری داریم که این فقه کبیری فقه اکبر و فقه اوسط و فقه اصغری دارد. فهم عمیق و تفقه را در این منظومه تعقیب می‌کنیم برای دوستان عزیزی که می‌ خواهند مخاطب بحث ما باشند . 🔹 آقا تعبیر بسیار بسیار خوبی از فقه اکبر دارند و مرادشان را از فقه اکبر گفتند یعنی یک فهم امتدادی که این فهم امتدادی را باید فلسفه اسلامی تأمین کند. کاری که خواهید دید استاد بسیار بزرگوار ما حضرت آیت‌الله جوادی دام‌ظله در بحث فضای مجازی شروع کرده اند. اول باید مفاهیم امتدادی فقه اکبر بحث فضای مجازی را تأمین کنیم و اگر مفاهیم امتدادی فقه اکبر فضای مجازی را تأمین نکنیم به نظر در مقام استنباط فروع فرعی مسئله دچار فقد دلیل می‌ شویم و مشکل پیدا می‌کنیم. ✔️قاعدتاً در عنوان بحث ، فقه حکمرانی فضای مجازی مذکور و ملحوظ است و حق این است که هم عنوان فقه را در این بحث تا حدّی تبیین کنیم که از فقه چه می‌خواهیم و دنبال چه هستیم و هم مسئله حکمرانی و حیث مدیریت را در این مسئله تا حدّی تبیین کنیم و توضیح بدهیم و هم مسئله مهم فضای مجازی و آی تی را تا حدّی بررسی کنیم و نشان بدهیم مدل و مسیر حرکت بحث چه خواهد بود. 🌐برای دریافت صوت های تدریس استاد بر روی لینک بزنید. @albayann
✍️استاد آیت الله فرحانی: 🔰معنای نظام سازی در کلام امام(ره) 🔹معنای نظام‌‌سازی فقه این نیست که بگوییم [امام] بحث ولایت فقیه را آوردند، ولایت فقیه یک بحث هزارساله است اما به خاطر این‌که آقایان علما به تحقق ولایت فقیه امید نداشتند،به جزئیات ولایت فقیه و به مسائل ولایت فقیه پرداخته نمی‌شد؛ 📌یعنی از نظر آقا تحولی که امام رضوان الله تعالی علیه در فقه انجام دادند، این بوده که چون قرار است حوزه وارد بحث نظام‌‌سازی شود، راه نظام‌‌سازی این است که به مسائل ولایت فقیه و جزئیات ولایت فقیه [پرداخته شود] نه اصل بحث ولایت فقیه؛ اصل بحث ولایت فقیه یک بحث هزارساله است 🔸رسیدگی به جزئیات و مسائل ولایت فقیه را امام وارد کردند و یکی از بحث‌های بسیار فنی که امام وارد کرده، مسأله مصلحت نظام است؛ یعنی مسأله تزاحم اهم و مهم که قبلاً در حیطه مسائل شخصی به آن رسیدگی می‌شد، وارد مسأله جامعه شد و وقتی تزاحم اهم و مهم وارد عرصه مسائل جامعه گردید، دست فقه باز شد. 🔺امام جزئیات و مسائل مربوط به ولایت فقیه را جزء مسائل اصلی و فقهی کردند و توانستند با بحث مصلحت نظام و تزاحم اهم و مهم، فرصت خیلی بزرگی را برای فقه به وجود بیاورند و دست فقه را باز کنند که فقه بتواند در حیطه مسائل مختلفی ورود کند و جامعه را اداره کند و آن حالتی که عرض کردیم شخصی بود، به یک فقهی تبدیل شود که می‌خواهد نظام‌‌ساز، تمدن‌‌ساز و جامعه‌‌ساز شود. 📚جلسه اول درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
✍️استاد: 🖊موضوع جهاد خودش قابل تحقیق و تحلیل است کمااینکه حیث روابط بین‌الملل اسلامی از عناوینی است که نیاز به بررسی دارد یعنی ما در مسئله فقه‌های مضافمان به‌طورکلی باید فقط روابط بین‌الملل را رسیدگی کنیم و چون موضوع امان که موضوع اولین رساله این کتاب است، مربوط می‌شود به این دو حیث یعنی حیث جهاد ازیک‌طرف که بیان خواهد شد و حیث روابط بین‌الملل از طرف دیگر، برای اینکه به فرمایشات آقا ورود کنیم، ناگزیریم هم موضوع جهاد را ابتدا یک مقدار بررسی کنیم و هم عنوان روابط بین‌الملل را رسیدگی کنیم، 📌ما برای اینکه هم بتوانیم این رسائل ثلاث را تحقیق کنیم و هم بتوانیم از منظومه فکری حضرت آقا بیشتر استفاده کنیم، باید موضوع این بحث یعنی جهاد را اول تحقیق کاملی کنیم در منظومه فکری آقا تا بعد معلوم شود که مثلاً وقتی می‌خواهیم درباره امان بحث کنیم، در واقع نگاه فقه جواهری آقا به مسئله امان چگونه شکل می‌گیرد؟ و اگر هم شکل گرفت ارتباطش با روابط بین‌الملل اسلامی چه خواهد بود؟ 🌐برای دریافت صوت های درس خارج فقه جهاد استاد بر روی لینک بزنید. @albayann
امام حسن(1).mp3
1.3M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی ▪️ سیره معنوی و اجتماعی امام حسن(ع) با توجه به مظلومیت ایشان، الگوی کاملی برای تمامی شیعیان آخرالزمان است. 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🏴به مناسبت عظیم الشان اسلام 📌پیامبر رحمت 🔰 استاد آیت الله فرحانی بیان میکنند. @albayann
🖊نگاهی دیگر به کتاب هندسه حکمت و سیر محتوایی آن 🔹فلاسفه اسلامی عقیده دارند ارسطو حکمت نظری را به چهارگانه امور عامه، الهیات اخص، ریاضی و طبیعی تقسیم می کند. فلاسفه اسلامی با ادغام امور عامه و الهیات اخص از تقسیم ثلاثی حکمت نظری دفاع می کنند. 🔸 استاد فرحانی در بخش دوم کتاب هندسه حکمت ضمن تحلیل دقیق از دو تقسیم فوق، وجه صحیح بودن تقسیم دوم را بررسی و ضمن آن جایگاه منطق را در حکمت به بحث می‌نشیند. بخش سوم کتاب به چیستی موضوع فلسفه می پردازد، بداهت تصوری آن را اثبات و نکات ژرفی در بداهت تصوری بیان می کند و از بداهت تصدیقی موضوع فلسفه دفاع و تفاسیر مختلف آن را به بحث می‌نشیند. 📗 کتاب هندسه حکمت را می‌توان یکی از مبسوط ترین کتب در زمینه درآمد و فلسفه ای بر علم فلسفه به شمار آورد که حاوی نکات و تحلیلاتی دقیق در این زمینه است. 📎عزیزان برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت @albayann
📚 برنامه تدریس استاد آیت الله فرحانی (حفظه الله) در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ 📆 تاریخ شروع کلاس ها: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه 📍مکان جلسات تدریس استاد: نماز خانه مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام ⚠️توجه: عزیزان میتوانند صوت درس های استاد را از کانال زیر دریافت نمایند. @ostad_farhani @albayann
شهادت امام رضا.mp3
1.14M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🏴ارتباط با امام رضا علیه السلام منشاء ارتباط با ذات اقدس اله است. 📎تفسیر فراز اللَّهُمَّ إِلَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِي وَقَطَعْتُ الْبِلَادَ رَجَاءَ رَحْمَتِكَ در زیارت امام رضا(ع) 🏴 شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد. @albayann
روش شناسی اجتهاد.mp3
841.3K
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🖊رشد حوزه انقلابی در سایه انس با مبانی اصولی و فقهی امام در مسیر اجتهاد @albayann
🖊روال بحث ما در فقه الخمینی(رحمه الله) 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann