eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
567 عکس
61 ویدیو
7 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
اسلام و سیاست 🔸اگر سیاست را به معنای مدیریت همراه با خباثت و شیطنت برای استعمار، سلطه و چپاول بدانیم، اسلام با آن مخالف است و به مبارزه با آن بر می‌خیزد همانگونه که امامان شیعی به مبارزه با بنی‌امیه پرداختند 🔹 ولی اگر سیاست را به معنای تدبیر هوشمندانه برای برقراری نظم اجتماعی، شکوفایی، رشد و تکامل بدانیم، اسلام با آن موافق است؛ بلکه برای آن برنامه دارد به این معناست که می‌گوییم اسلام برنامه سیاسی اجتماعی دارد و را برنمی‌تابد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
زیگموند باومن؛ مدرنیته و عقلانیت ابزاری! 🔹جدا از اینکه هولوکاست از نظر تاریخی ثابت شده است یا نه، این نکته قابل توجه است که زیگموند بآومن در کتاب خود با نام و هولوکاست به نکته ای مهم اشاره می کند 🔺او معتقد است، هولوکاست‌ها و نسل کشی لازمه عقلانیت ابزاری تمدن مدرن غرب است 🔸 او از تمدنی سخن می‌گوید که در آن عقلانیت، ابزاری برای سلطه‌گری و تأمین منافع است و در آن خبری از انسانیت، عدالت و... نیست. 📌همان چیزی که در عصر حاضر در نسل ‌کشی غزه هم به خوبی نمایش داده می شود. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسلام و علوم انسانی! 🔹وقتی از اقتصاد اسلامی، جامعه‌شناسی اسلامی و دیگر علوم انسانی با پسوند اسلامی سخن گفته می‌شود، باید توجه داشت که مقصود چیست؟ 🔸آیا مقصود آن است که در آیات و روایات، در جستجوی ایده‌های جامعه‌شناختی یا نسبت عرضه و تقاضا و... باشیم؟! ⁉️قطعا از آنچه در آیات و روایات است، به این راحتی نمی‌توانید تئوری‌پردازی و اندیشه‌ورزی‌های رایج را پیدا کنید؛ بدین جهت باید دانست که مقصود از چیست 📌در واقع منظور آن است که متفکران مسلمان با فهمی روش‌مند بتوانند راهبردهای اسلام در هر دانش را دریابند تا ساختاری از مبانی، اهداف و... سامان یابد 🔹پس از آن این گزاره‌ها بایستی با شاخصه‌های خاص خود بر موارد مختلف و تطبیق یابد و گزاره‌های کاربردی یا دستورات کاربردی متناسب با آن راهبردها بازطراحی شوند 🔸اینجاست که می‌توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت. 🔺بدین جهت، این برداشت که «علوم انسانی اسلامی صرفا به دنبال چند آیه و روایت در موضوعات جامعه‌شناختی، اقتصادی یا... است» برداشتی نارسا و نادرست است بلکه فهم عمیق از آیات و روایات و راهبردهای دین و سپس بازطراحی گزاره‌های کاربردی متناسب با آن، بخشی مهم از پروژه بازسازی علوم انسانی بر اساس آموزه‌های راهبردی اسلام است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
کرامت انسانی... 🔹همواره انسان و جایگاه او در نظام زندگی اجتماعی بشر مورد توجه اندیشمندان مختلف بوده است. 🔸این‌که آیا هر انسانی دارای ارزش، کرامت و احترام است یا تنها برخی از انسان‌ها؟ 🔺به نظر می‌رسد در این زمینه باید به این نکته توجه داشت که اگر چه اصل وجود انسان و تمامی انسان‌ها دارای کرامت و احترام اند ولی در عین حال رفتارهای انسان می‌تواند به رفتار خوب و بد تقسیم گردد؛ 📌یعنی کرامت ذاتی انسان یک مسئله است و این‌که رفتار خوب و بد چیست مسئله‌ای دیگر، و این‌که انسان در قبال رفتارهای ناشایست خود باید پاسخگو باشد و گاه مجازات گردد، مسئله‌ای دیگر است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چالش پلورالیسم! 📍یکی از مغالطه‌های طرفداران استفاده از تمثیل به نظام‌ها اقتصادی و سیاسی است. 🔺 آنها می‌گویند همانگونه که هر نظام سیاسی یا اقتصادی محاسن و معایبی دارد و نقاط مثبت و منفی مختلفی را در خود جای داده‌ است، هم اینگونه هستند. هرکدام نقاط ضعف و قوتی دارند. در این موارد باید همه را درست دانست و از حق دانستن یکی و رد دیگران پرهیز کرد. 📌برای نشان دادن ضعف این سخن می‌توان این سؤال را مطرح کرد که چرا دين و گزاره‌هاى دينى نظير مسائل فيزيک و رياضى نباشند كه يک پاسخ صحیح بیشتر ندارند؟! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
مدینه فاضله افلاطون، دغدغه‌ای قابل توجه! 🔹نظریه مدینه فاضله افلاطون می‌گوید: دنیا آن روزی به سعادت نائل خواهد شد که حکیمان، زمامداران باشند و زمامداران حکیم باشند. 🔸تا وقتی که حکیمان طبقه‌‏ای هستند و زمامداران طبقه‌‏ای دیگر، دنیا روی سعادت نخواهد دید. 🔺در واقع هرچه جامعه در حوزه ابزار پیشرفت کند، تا زمانی که این ابزار توسط حکیم (کسی که در علم و عمل در جایگاه رفیع و دارای فضیلت است) به کار گرفته نشود، منجر به انحطاط و سقوط بشر می‌شود چراکه افراد غیرحکیم ابزار را برای منافع خودشان استفاده می‌کنند. 📌 هرچند که و ، رابطه خوشایندی با این نظریه ندارند ولی اساس دغدغه‌ی ، مسئله‌ای مهم است که می‌توان آن را مسئله امروز بشریت نیز قلمداد کرد؛ مسئله و دغدغه‌ای که هنوز زنده است... چه بسا همین دغدغه زنده است که باعث شده تا افوام و ادیان مختلف همواره در انتظار یک منجی باشند؛ منجی که قرار است مدینه‌ای فاضله ایجاد نماید 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اختلاف فتوا؛ پلورالیسم صدق یا نجات؟ 🔹 گاه ( دینی) به معنای آن به کار می‌رود که ممکن است افراد مختلفی از ادیان مختلف، نجات یابند و به آرامش و سعادت اخروی (ولو حداقلی) نائل شوند. 🔺این شبیه آن چیزی است که در ذیل اختلاف فتوا هم مطرح می‌شود. اینکه هر کسی به نظریه یک عالم دینی (در زمان غیبت) عمل کند، به رستگاری و سعادت می‌رسد؛ چراکه علما شاید اختلاف نظر داشته باشند و قطعا برخی از آن‌ها با واقعیت سازگار نباشند (خطا باشند) ولی عمل به دیدگاه آن‌ها موجب معذوریت و نجات است 🔸 ولی گاه پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی در صدق و حقانیت است؛ به این معنا که همه ادیان و اهالی آن‌ها، همگی در گزاره‌های خویش صادق هستند. 🔺پرواضح است که چنین دیدگاهی با چالشی جدی مواجه است! 📌 به عنوان چگونه می‌توان آموزه تثلیت مسیحیت را نیز صادق و حق دانست و در عین حال مخالفت و انتقادات جدی اسلام به آن را نیز حقیقت و صادق دانست؟! 📌 این مسئله به طور خاص در اعتقادات و باورهای بنیادین عملاً مستلزم تناقض‌گویی خواهد شد و مسلماً مورد پذیرش نخواهد بود! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
فهرست مطالب اصلی اندیشه رضوان بر اساس کلیدواژگان معرفت شناسی، فلسفه علم، ذهن و هرمنوتیک هستی‌شناسی اندیشه‌های کلامی و الهیات مکاتب فکری (ism ها) (فهرست مطالب مربوط به سکولاریسم) یا () حکمت عملی حقوق بشر جامعه و تمدن () تاریخ تمدن روش‌شناسی علوم مسائل دینی گاهی نیز در قالب نگاهی به مناسبت‌های مهم خواهیم داشت و در قالب به متفکران مختلف و آراء آنها اشاره خواهیم داشت 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
خشونت یا عطوفت؟ 🔹زمینه‌های روان‌شناختی عاملی مهم برای این است که عده‌ای از خشونت لذت ببرند و عده‌ای دیگر از عطوفت. 🔸ولی مشکل آنجایی شروع می‌شود که این زمینه‌ها و روحیات، شاخصه‌ای برای ارزیابی تمدن‌ها و تئوری‌ها می‌شود! 🔺آنکه عطوفت را دوست دارد با آموزه‌های قضایی و دفاعی اسلام رابطه خوشایندی ندارد و از این طریق دین را محکوم می‌کند 🔺دیگری هم که اهل خشونت است، از عفو و مدارا دلخور است! ▪️این مسئله هم نسبت به تمدن اسلامی، هم نسبت به آموزه‌های دینی و هم شخصیت‌های دینی مثل پیامبر اسلام (ص) مطرح است. 📌این در حالی است که شاخصه ارزیابی یک تمدن، اساساً ذائقه افراد نیست؛ بلکه جامعه‌پردازی جامع، هوشمندانه و عاقلانه است 🔹یعنی همان مقدار که شمشیر و زندان برای بقاء زندگی انسانی و ایجاد تعادل در جامعه لازم است، عفو و مدارا نیز لازم است. 🔺همان طور که در طبابت، گاهی همدلی با بیمار لازم است و گاهی تیغ جراحی کارساز است. ❗️نه باید تمدن اسلامی را تمدنی رحیمانه (بدون هیچ‌گونه خشونتی) و نه تمدنی خشن (بدون هیچ گونه عطوفتی) در نظر گرفت! قرآن، حدیث، تاریخ، تئوری‌ها و شخصیت‌های اسلام را باید چنین مطالعه کرد؛ در مقیاس جامعیت .... 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
کدام دموکراسی! 🔹 و مردم‌داری را به دو معنا می‌توان در نظر گرفت: 1️⃣ اینکه تصمیم و رأی یک شخص ملاک حرکت جامعه نباشد بلکه جامعه برای رسیدن به آرمان‌هایی مثل و ، نیاز به مشارکت عموم مردم دارد. 2️⃣ اینکه تصمیم مردم همواره ملاک خوب و بد باشد؛ حتی اگر مردم رأی به ظلم و ستم دهند! 🔺واضح است که در معنای اول، آرمان‌ها، قوانین و بایسته‌هایی وجود دارد که فراتر از اراده مردم است و مشارکت مردمی برای تحقق آن به کار می‌آید. ▪️ اما در معنای دوم، اساساً هیچ چیزی ملاک خوب و بد نیست و فقط خواست مردم مهم است؛ حتی اگر ظالمانه باشد! ⁉️ کدام راهکار عاقلانه است؟ آشکار است که راهکار نخست عادلانه‌تر و عاقلانه‌تر است و راهکار دوم زمینه‌ساز ظلم و تجاوز 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسارت علم و فناوری... 🔹رشد و شکوفایی علم در جهان امروز به عنوان یکی از محصولات و شاخصه‌های مدرنیته، بر کسی پوشیده نیست ولی نباید شکوفایی علم را به معنای رشد انسانیت و تکامل بشریت دانست (برخلاف آنچه که طرفداران مدرنیته ادعا دارند) 🔸در واقع اگرچه رشد علم و فناوری در برخی امور موجب سرعت بخشیدن به زندگی بشر و تکامل او شده است ولی در برخی موارد، علم و فناوری اسیر فلسفه‌های سیاسی منفعت‌گرا و سودگرا شده که اتفاقا آن‌ها نیز محصولات تمدن غرب می‌باشند. 🔺بدین جهت است که فناوری هسته‌ای که می‌تواند باعث رشد بشر باشد، به بمب اتمی تبدیل می‌شود تا در هیروشیما فرود آید. 📌این همان اسارت علم و فناوری در مدرنیته است.... 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسارت دین.... 🔹 یکی از زمینه‌های شکل‌گیری ، دین‌بازی برخی دینداران است 🔸همان چیزی که پیشوایان دینی را نیز آزرده‌خاطر می‌کرد و در کلمات امیرالمومنین (ع) با عبارت «مُسْتَعْمِلًا آلَةَ الدّینِ لِلدُّنْیا» بیان شده است. 🔹هرچند پیشوایان دینی از آن سکولاریسم را نتیجه نگرفته‌اند و دین بازی افراد را به حساب دین نگذاشته‌اند 🔺اما وقتی عده‌ای دین را وسیله‌ای برای منافع خود قرار دادند، بخش مهمی از جامعه آن را به حساب دین گذاشتند 🔺آرام آرام این مسئله به یک گمانه فراگیر تبدیل شد که اساساً حضور دین در زندگی دنیایی بشر به‌ویژه عرصه‌های اجتماعی منجر به فساد می‌شود! 📍ولی باید دانست: با وجود اینکه این دغدغه در جای خود درست است ولی نباید از منفعت‌پرستی عده‌ای مقدس‌نما، جدایی دین از دنیا یا جدایی دین از سیاست را نتیجه گرفت در واقع گذاشتن خطای این دسته از دینداران به پای دین، خود خطابی بزرگ‌تر است 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
خیزش دانشجویان جهان 🔹 چه شد که این طور شد؟! چه شد که دانشجویانی که در اتمسفر غیردینی مدرنیته تنفس کرده‌اند، در حال بیدار شدن هستند؟! 🔸 علتش این است که فطرت بشر بیدار است. این خیزش به خوبی این ایده را تأیید می‌کند که فطرت بشر نابودناشدنی است. 🔺 فطرت بشر غبار می‌گیرد، ولی نمی‌میرد. 📌 این اتفاقات را باید خیزش فطرت بشر دانست. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
قیام دانشجویی در برابر چیست؟ 🔹از منظر سیاسی و نظامی در برابر جنایت‌های اسرائیل قیام کرده‌اند. 📍 ولی به نظر می‌رسد قیام‌های این‌چنینی، بیشتر در برابر تناقضات باشد. ▪️ مدرنیته‌ای که شعار انسان داده است ولی انسان را قربانی می‌کند 🔸 که شعار رفاه و آرامش بشری را سر داده ولی مقصودش از بشر فقط خودش است و دیگران را بشر نمی‌داند. 🔹 جهان مدرنی که با شعار عقلانیت غیردینی، و را به جنگ دین فرستاد ولی نشان داد که غیردینی، منجر به فروپاشی و است. 📌قیام دانشجویان جهان، فقط در برابر جنایات اسرائیل نیست؛ در برابر تناقضات مدرنیته و تمدن غرب است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
از وال‌استریت تا اسرائیل! 🔹 اعتراضات دانشجویی در غرب به‌ویژه آمریکا را نباید حادثه‌ای محدودبه یک زمان خاص دانست. ▪️ این رخداد یک جریان است 🔸 جریانی در اعتراض به پارادوکس و تناقضات غرب 📌اعتراض به اینکه غرب با شعار خودبنیادی بشر و ، عملا را ترویج داده است که محصولش سلطه‌گری و درنده‌خویی است همان چیزی که در اسرائیل دیده می‌شود. 📍 این اعتراض همان اعتراضی است که در گذشته در جنبش اشغال وال‌استریت در سال 2011 در اعتراض به سیاست‌های لیبرالیستی و ناعادلانه تمدن غرب رخ داد ❗️ اما امروز این اعتراض در مقیاسی بزرگتر از وال‌استریت بلکه در وسعت اروپا و آمریکا اتفاق می‌افتد 🔸 چراکه جنایت اسرائیل (که رکوردی در توحش و درنده‌خویی را به نام خود ثبت کرده) بیشتر و بهتر این تناقض را برای جهان نشان داد 📌اگر در گذشته تناقضات غرب در شعارهای خود تنها برای اندیشمدان آشکار بود، امروز برای عموم مردم جهان آشکار شده است. مطالعه بیشتر 👇👇👇👇 فریاد‌های دانشجویی بر سر تمدن غرب! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
پلورالیسم و چندوجهی بودن قرآن 🔹اینکه قرآن چندوجهی و دارای بطن است، مسئله‌ای مسلم است. 🔸 ولی باید توجه داشت که وجوه قرآن با یکدیگر در تعارض و ناسازگاری نیستند، بلکه در امتداد همدیگر معنا می‌یابند. 🔺به عبارت دیگر رابطه‌ای طولی دارند ❗️در حالی که در پلورالیسم و نظریاتی که معتقدند قرائات مختلف از هستی، قرائت‌های مختلف از دین و... می‌توانند همگی با هم صحیح باشند، رابطه‌ای عرضی میان این قرائت‌ها برقرار است به گونه‌ای گاه دو نظریه با یکدیگر ناسازگاری آشکار دارند. ▪️به عنوان مثال نمی‌توان هم قائل به این شد که پیامبر پس از خود جانشینی برای خود تعیین کرده و هم قائل به آن شد که پیامبر امتش را بدون جانشین رها کرده است. 🔺در واقع نمی‌توان این دو را تنها دو قرائت از دین در نظر گرفت که هر کدام در جای خود می‌توانند درست باشند؛ بلکه قطعا یک کدام از این دو قرائت چالش‌مند و دچار اشکال است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
🔹دیدگاه مخاطبان اندیشه رضوان 🔺نظراتی که باعث دلگرمی ماست 📌ما به عضویت شما در اندیشه رضوان، افتخار می‌کنیم 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات