💠 #انقلاب_اسلامی، تمامیت #معروف دربرابر تمامیت #منکر
🔺 بی شک انقلاب اسلامی ایران که از منظر #امام_خمینی (ره) ماهیتش از ماهیت همه انقلابهای دیگر جهان جدا بود و امام، تودههای میلیونی آن را از ملت #حجاز در عصر پیامبر (ص) و #کوفه و #عراق در عهد امام علی (ع) و حسینبن علی (ع) بهتر میدانستند؛ تنها انقلابی بود که در معرض تهاجم مجموعهای از اولیای کفر و شرک و نفاق و فساد و در یک کلمه «#منکرات» قرار گرفت.
🔺 به نحوی که علاوه بر تلاش دو بوک #شرق و #غرب در براندازی این نظام توسط عمال خود، چه از طریق کودتا و تحریم و چه کمک به دشمنان؛ از سوی گروههای اجتماعی فاسد و منحرف نیز مورد تعرض قرار گرفت.
🔺 چرا که آنچه #انقلاب_اسلامی به دنبال آن بود، احیای «معروف»ها و امحای «منکرات»، در همه عرصهها و در همه حوزهها بود. همین نگاه و همین مشی امام و حرکت #نظام_اسلامی بود که اندیشمندان بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر را بر آن داشت که رویارویی و تقابل نظام اسلامی را با جهان، رویارویی تمامیت اسلام با تمامیت #کفر بدانند.
🔺 رویارویی همه جریانها، احزاب و گروههای سیاسی چپگرا و راستگرا؛ حتی آن دسته که نام دین و مذهب را یدک میکشیدند و به #تسامح و #تساهل در برخی از سیاستها قائل بودند؛ نشان داد که انقلاب اسلامی حاضر نشد «منکری» را امضا و یا از حاکمیت «معروفِ» در عرصه #سیاست و اجتماع چشم پوشی کند.
🔺 این رویکرد، بر شیوه و سیره امام راحل مبتنی بود که چه در دوران #نهضت و چه در دوره انقلاب و چه در استمرار حرکت نظام، حاضر نشدند از رسالتی که برعهدهی خود داشتند عقب نشینی کنند.
🔺 امام این رویه و روحیه را تا چشم فروبستن از عالم خاکی ادامه دادند؛ تا جایی که در #وصیتنامه خود، مردم و رهبران آینده این نظام را به استمرار این حرکت فراخواندند.
✍️ استاد #حسن_ابراهیمزاده
📚 کتاب «امر به معروف و نهی از منکر احزاب» ص 84-83
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش ششم
🔰 گرایش به #سازمان_مجاهدین_خلق
🔺 شیخ علی تهرانی تحت تأثیر اندیشههای اقتصادی #سوسیالیستی و چه بسا با تأثیرپذیری از کتاب اقتصاد مجاهدین خلق، آثاری در اقتصاد اسلامی نوشته بود.
🔺 تهرانی از اواخر سال ۱۳۵۸ به این سو به تدریج به سمت هواداری از جریانهای مخالف انقلاب کشیده شد و تقریبا مواضع مشترکی با #لاهوتی داشت.
🔺 با جدا شدن صفوف، تهرانی متمایل به مجاهدین خلق شد. وی در بهمن ماه ۱۳۵۸ ضمن نگارش متنی که در نشریه «#مجاهد» به چاپ رسید، به انتقاد از عملکرد #امام_خمینی (ره) پرداخت.
🔺 تندترین مصاحبه وی که با حمایت از برخی از هواداران سازمان مجاهدین خلق تحت عنوان «#معلمان_مسلمان» مشهد انتشار یافت، حاوی برخوردهای تند وی بر ضد رهبران #حزب_جمهوری_اسلامی و شخص امام خمینی (ره) بود.
🔺 تهرانی پس از آغاز #جنگ تحمیلی عراق علیه ایران موضعی مخالف جمهوری اسلامی اتخاذ کرد و در اوج حملات #عراق، با سخنرانیهای غیرمسئولانه خود به تضعیف شخصیتهای انقلابی پرداخت.
🔺راو ابتدا سازمان مجاهدین را ناآگاه به مسائل اسلامی میدانست و سپس به صورت غیر منتظره به حمایت از آنان پرداخت. او حتی فتوایی را در مورد وجوب قتل هواداران حزب جمهوری اسلامی صادر کرد.
🔺 پس از تعطیلی دانشگاهها از سوی شورای انقلاب که منجر به درگیری بین موافقان و مخالفان انقلاب شد، تهرانی طی #تلگرافی به امام خمینی (ره) گروههای سیاسی حمایت شونده از سوی بعضی از اعضای شورای انقلاب را عامل این درگیریها ذکر کرد.
🔺 در اردیبهشت همان سال پس از آشوب در دانشگاه فردوسی مشهد به همراه طاهر احمدزاده و محمدتقی شریعتی بیانیهای منتشر کرد. سپس در اقدامی دیگر طی نامهای سرگشاده به آیت الله #خزعلی ضمن حمله به او از مواضع مجاهدین خلق حمایت نمود.
🔺 بدین ترتیب در سال ۱۳۶۰ ناچار دستگاه #قضایی کشور وی را فاقد صلاحیتهای لازم برای تصدی مسئولیتهای کشوری و دینی اعلام داشت.
🔺 در نتیجه در همین سال و با انتشار علامیهای به حزب جمهوری اسلامی حمله کرد. در ادامه این فعالیتها به اتهام حرکتهای ضدانقلابی و حمایت از منافقین به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد دستگیر شد.
🔺 #هاشمی_رفسنجانی در ۳ آبان ۱۳۶۰ در کتاب عبور از بحران درباره توبه على تهرانی مینویسد: «آخر شب، همراه #احمد_آقا منزل آمدیم. بازداشت شیخ علی آقا تهرانی مطرح شد، ایشان اعتراف کرده که اشتباه کرده و بریده است و حاضر به مصاحبه شده، ولی هنوز میخواهد دو پهلو صحبت کند»
🔺 هاشمی رفسنجانی در کتاب عبور از بحران در بیان خاطرات روز ۶ مرداد سال ۱۳۶۰ از ارتباط تهرانی با ملی – مذهبیها پرده بر میدارد: «آقای مهندس [مهدی] #بازرگان، برای آقای شیخ علی تهرانی – که در مشهد بازداشت شده کمک میخواست.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ| منبر انقلاب
💠 #امام_خامنه_ای: فراموش نکنیم و از یاد نبریم [آیت الله #قاضی_طباطبائی] مرد بزرگ، مرد #روشنفکر، مرد اهل قلم و #مبارزه [بود]. ایشان بایستی همیشه در یادها زنده باشد. اولین کسی بود که در #تبریز در موضع #منبر_انقلاب ایستاد و کاری که می خواست بکند، کرد.
🗓 به مناسبت 10 آبان سالروز شهادت اولین شهید محراب آیت الله قاضی طباطبائی
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مبارز
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش هفتم
♦️ بنیانگذار فراموشخانه یا #فراماسونری در ایران
🔸 #میرزا_ملکم_خان
🔹 نخستین رویارویی اندیشهگران ایرانی با #تمدن_غرب تقریباً در دوره #قاجار اتفاق افتاد. احساس عقب ماندگی و ضعف فکری این اندیشهگران در برابر غرب، اولین رگههای شکلگیری تجددگرایی در ایران را ایجاد کرد.
🔹 میرزا ملکم خان از مهمترین نمایندگان #تجددطلبی در ایران اسلامی است. ملکم خان اندیشهگری است که شالوده اندیشه و عمل معاصر را در کنار نخستین #منورالفکران ایران بنیان نهاده است ملکم خان از لفافه اسلام و مسلمانی برای بیان تفکرات #سکولاریستی و پیش برد منافع شخصی خود بهره برده است.
🔹 وی متولد ۱۲۴۹ قمری و در گذشتهی سال ۱۳۲۶ قمری است. او از روشنفکران برجسته عصر قاجار به شمار میرود و روزنامهنگاری، سیاستمداری و #سفارت را در کارنامه خود دارد.
🔹 ملکم در جلفا از محلات# اصفهان متولد شد و پدرش میرزا یعقوب سنگ تراش از ارامنه جلفای اصفهان بود که اسلام آورده بود. گفته میشود اسلام او و پسرش ملكم، ظاهری بوده است.
🔹 آنان هر دو بر دیانت مسیحی زندگی کردند و درگذشتند. همچنین میرزا یعقوب پرونده #جاسوسی برای #انگلیس نیز داشته است. میرزایعقوب با زبان و فرهنگ فرانسه و دانش مدنیت غرب آشنایی داشت.
🔹 نوشتههای بازمانده از او مانند «رساله افزایش ثروت» و همچنین رسالهای که به صورت عریضه به ناصرالدین شاه نوشته و در آن، او را به تأسیس کنسطيطوسیون یعنی استقرار دولت بر پایه قانون برانگیخته است، از سطح آگاهی او خبر میدهد.
🔹 او همچنین طرح #پروتستانتيزم اسلامی را مطرح و تبلیغ میکرده است. میرزا یعقوب، پسرش میرزا ملکم را در ده سالگی برای تحصیل روانه پاریس کرد و او نیز باتوجه به هوش و استعداد بالایش به خوبی زبان فرانسه را آموخت و با آموختن علوم طبیعی و مطالعه آثار فیلسوفان و متفکران انقلاب فرانسه همچون ولتر، روسو، منتسکیو، حتی ستایش وزیر امور خارجه #فرانسه را نیز بر انگیخت و در بازگشت از این سفر، با سمت مترجم در وزارت خارجه استخدام شد و سال بعد پس از تأسیس مدرسه #دارالفنون، کار مترجمی معلمان اروپایی و همچنین تدریس ریاضی را در آنجا بر عهده گرفت.
🔹 در کارنامه فعالیت ملکم، مجموعه متضادی از ترویج افکار آزادیخواهانه و سوء استفاده مالی و زدوبندهای سیاسی دیده میشود. او را بنیانگذار فراموشخانه یا #فراماسونری در ایران نامیدهاند.
🔹 از مهمترین فعالیتهای او علاوه بر تأسیس اولین فراموشخانه در ایران، میتوان به انتشار روزنامه «#قانون» و مشارکت در اجرای قرارداد رویتر با بارون ژولیوس رویتر بریتانیایی اشاره کرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
🔟 پرسش دهم:
🔹جایگاه #امامت_جمعه در #نظام_اسلامی تا چه میزان دارای اهمیت است؟
🔹 ائمه جمعه چگونه میتوانند در رسیدن #انقلاب_اسلامی به اهدافش تاثیرگذار باشند؟
🔹 امام جمعه علاوه بر اقامه #نماز، چه کارکردهای دیگری باید داشته باشد؟
🔹 چه راهکارهایی برای تقویت ائمه جمعه میتوان پیشنهاد داد و وظیفه #حوزه_علمیه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این زمینه چیست؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#امام_جمعه
#انقلاب_اسلامی
#حوزه_علميه
#شورای_سیاست_گذاری_ائمه_جمعه
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دوم
🔰 سابقه حضور در #انجمن_حجتیه
🔺 #امام_خمینی در تبعید به سر میبرد و مردم ایران با اعلامیههای ایشان در جریان امور سیاسی کشور قرار میگرفتند و فشار بر رژیم میآوردند تا اینکه رژیم منحوس #پهلوی به اصطلاح خودش دست به ابتکار عمل زد و در یکی از مطبوعات حکومتی آن زمان مقالهای در توهین به حضرت امام منتشر کرد.
🔺 این مقاله که به عنوان #ایران_و_استعمار_سرخ_و_سیاه در 17 دی 1356 در #روزنامه_اطلاعات منتشر شد باعث جوش و خروش مردم انقلابی شد و حادثه عظیم 19 دی #قم رقم خورد.
🔺 غرویان در آن زمان جوانی 18 ساله بود و به گفته خودش پای درس #انجمن_حجتیه رشد و نمو داشت. وی با اینکه در انجمن حجتیه پرورش یافته بود باز همراه مردم بر علیه #رژیم_شاه به مبارزه برخاسته بود و شعار و #پلاکارد برعلیه نظام شاهنشاهی بر سر دست میگرفت.
🔺 وی آن دوران را اینگونه بیان می کند: «امام خمينی (ره) در خارج از كشور در #عراق، #تركيه و تبعيدگاههای ديگر سخنرانی میكردند و از طريق شاگردانشان اطلاعيههای پنهانی میدادند و مخفيانه نوارهايی پر میكردند. اينها را میآوردند و پخش میكردند و مردم میدانستند كه يك آيتالله خمينی وجود دارد كه با شاه مخالف است.
🔸 اين جريانها رسيد به جايی كه من به خوبی خاطرم هست مقالهای عليه امام در روزنامه اطلاعات چاپ كردند و به ايشان اهانت كردند. عنوان آن مقاله در روزنامه اطلاعات «ارتجاع سرخ و سياه» (ايران و استعمار سرخ و سياه) بود.
🔸 من خودم آن روزنامه را ديدم و مقاله را با قيچی بريدم و نگه داشتم. آن مقاله باعث شد كه ناگهان كبريتی به بنزين بيفتد و جامعه ايران و مذهبیها و به خصوص #حوزه_علميه_قم مشتعل شود. طلبهها و #مراجع_تقليد كه ديدند روزنامه اطلاعات وابسته به حكومت شاه به يك مرجع تقليد توهين كرده در خيابانها ريختند و تظاهرات شروع شد.
🔸 از اين مقطع به بعد را ديگر خيلي خوب به خاطر میآورم. من در همان سال ٥٧ برای تحصيلات حوزوی به قم آمدم و در جريان حوادث و راهپيمايیهای طلاب و بعد كشتار آنها و چهلم آنها در #تبريز و #شيراز و جهرم و آبادان و غيره قرار گرفتم.
🔸 خاطرم میآید که بعضی شعارها را از خودمان روی پلاکاردها مینوشتیم. دو تا چوب میزدیم طرفینش و در خیابان میچرخاندیم. من بعدها دیدم تصویر برخی از همین شعارهای ما و آن پرچمها در کتابهای درسی هم چاپ شده است.
🔸 مثلا ما چند طلبه در #مدرسه_رسالت بودیم که نوشتیم «تا حکومت مهدی قیام ادامه دارد، انقلاب ادامه دارد» و خلاصه به همین مضمون. ما آن زمان در انجمن حجتیه بودیم و تفکرات #مهدویت در ذهنمان غلبه داشت که این انقلاب را باید به حکومت امام زمان وصل کنیم.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش ششم
🔰 شیطانپرستی در ایران
🔸 شیطانپرستی در ایران رونق چندانی ندارد. در کشوری مانند #ایران، چندان جاذبهای برای اینگونه تفکر یافت نمیشود اما در عینحال چنین نیست که این تفکر باطل و #خرافی هیچ طرفداری نداشته باشد.
🔸 برخی مستندها که توسط برخی نهادهای نظام تهیه شدهاند، بیانگر گرایش برخی جوانان، بهویژه جوانان تحصیلکرده به این تفکر است. این مسأله را از برخی رفتارها، چهرهها، کتابها و علائم ویژه شیطانپرستان که در جامعه است، میتوان مشاهده کرد.
🔸 برخی گزارشها، حکایت از آن دارد که بیش از ۷۰ فرقه شیطانپرستی در کشور فعال هستند. البته آمارهای غیر رسمی این تعداد را به ۲۰۰ فرقه رساندهاند.
🔸 شیطانپرستی در ایران، مانند بسیاری دیگر از تفکرات انحرافی، امری وارداتی است و عمدتاً هم از طریق نمادها و در قالب کلیپها وارد شده است، یا افراد در #پارتیها و جشنهای غیرمتعارف جذب این تفکر شدهاند.
🔸 آمارها نشان میدهد که حداقل ۹۰ درصد واردکنندگان محصولات شیطانگرایی به کشور، فاقد #خانواده سالم هستند. این گروهها به صورت برنامهریزی شده و هدفمند در حال جذب نیرو هستند.
🔸 عوامل متعددی در ورود شیطانپرستی به ایران دخالت داشتهاند که شناخت آنها نیازمند تحقیقات وسیعی است و از عهده این مختصر خارج است اما چند عامل شناخته شده عبارتند از:
1️⃣ رواج میل جوانان به استفاده از #موسیقی متالیکا و ساز گیتار (بهصورت زیر زمینی و غیرمجاز)
2️⃣ اقدام تأملبرانگیز و ناشیانه وزارت ارشاد اسلامی #دولت_اصلاحات، در صدور مجوز برای گروهها، آلبومها و کتابهای اشعار موسیقی متالیکا (هوی متال، بلک متال،گوتیک متال و چند سبک از موسیقی شیطانی متالیکا).
3️⃣ #استعمار و شبیخون فرهنگی نیز نقش بهسزایی در ورود و گسترش شیطانرستی در ایرن و در تمام دنیا دارند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش چهارم
📝 #یادداشت|تلاش معاويه برای حذف قرآن و سنت به عنوان دو محور سكولارستیزِ حكومت اسلامی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش چهارم
📝 #یادداشت|تلاش #معاويه برای حذف #قرآن و #سنت به عنوان دو محور سكولارستیزِ حكومت اسلامی
🔺 نباید از نظر دور داشت که #حوزه_سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینهترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. یكی از اصلیترین حربههای دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن #جامعه_اسلامی، تبلیغ این ایده بود كه اصولاً دین هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.
🔺این حربه، با مؤلفههای خوش آب و رنگی به جامعه القاء میشد، مؤلفههایی از قبیل: پاكی و پیراستگی دین و عالمان و آلودگی سیاست، ناسازگاری قدسی بودن دین با ناسوتی بودن سیاست، قداست دین و نقدپذیری سیاست و… در قالب شبهاتی ظاهراً باورپذیر، فقط از این جهت ترویج میگردید تا مسلمانان را تنها به #مسجد و #محراب مشغول سازند و آنان را از آوردن دین به عرصه اجتماع باز دارند.
🔺 این تز در جهان اسلام برای اولین بار پس از رحلت پیامبر گرامی اسلامی (ص) ـ غیر از دوره تقریباً ۵ ساله خلافت علی (ع) ـ آغاز گردید.
🔺 در دوران حاكمیت حاكمان #اموی، سكولاریسم در تمام ابعاد آن یعنی در ساحت سیاست، اقتصاد و فرهنگ اجرا شد. معاویه نظام الهی ـ مردمی پیامبر (ص) و علی (ع) را به نظامی #سلطنتی و موروثی تبدیل كرد و به حذف «قرآن و سنت» به عنوان دو محور سكولارستیز حكومت اسلامی همت گماشت.
🔺 هرچند دین به ظاهر در رویه معاویه نقش محوری داشت ولی بیغرضترین انسان نیز میتوانست به سیاست ماكیاولی و سالوس و نیرنگ اولین حاكم امویان پی ببرد.
🔺 به تعبیر #سیدقطب: «هنگامی كه امویها به روی كار آمدند و #خلافت_اسلامی به حكومت موروثی دودمان بنیامیه تبدیل شد؛ این به هیچ وجه خواست اسلام نبود بلكه از یادگارهای دوران جاهلیت بود كه تجلی و پرتوافكنی اسلام، آن را خاموش ساخته بود.»
🔺 حاكمان پس از معاویه نیز به ادامه روند #سكولاریزه كردن جامعه دینی مبادرت ورزیدند. بعد از امویان، حاكمان #عباسی نیز با استفاده ابزاری از دین، سیاست دنیاگرایانهای را اتخاذ نمودند. در دوران پس از عباسیان نیز این روند كاملاً پیگیری شد.
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه| بيان كليدواژههای #مبارزاتی حضرت امام (ره)
#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔺 امام روی دو سه کلیدواژه تمرکز میکند و میایستد و سخنرانی و تبیین میکند: نخست «اسقاط حکومت و دستگاه #طاغوت»، یعنی چیزی که اراده همه انبیاء بود، و آن اینکه میخواستند حکومت را دینی کنند؛
🔺 دوم «ترویج اسلام»، یعنی میخواست هم طاغوت را از بین ببرد (یکفر بالطاغوت) هم دین را تبلیغ و ترویج کند. (و یؤمن بالله)
🔺 در بُعد نمادها امام (ره) بر سه چهار نماد مثبت و منفی ایستاد، در درون نظام، نماد منفی به لحاظ فرد روی #شاه تمرکز کرد، روی حاشیه شاه کلیک نکرد، امام درگیر #بهاییت بهعنوان یک جزء نشد؛ امام درگیر فلان رفتار خاص اشرف پهلوی و فلان شخص نشد، بلکه کُلیت سلطنت را با محوریت شاه زیر سؤال برد. در سطح جهانی هم دو کلیدواژه داشتند: یکی #آمریکا و یکی #صهیونیسم و #اسرائیل، این نماد سلبی است.
🔺 در نماد ایجابی نیز در جهان اسلام روی بیتالمقدس و #قدس کار کرد، اینها عامل وحدتی بود که خیلیها را دور امام جمع کرد؛ اینطور نبود که اینها همه صد در صد تابع امام بودند و در یک اندیشه با امام شریک بودند بلکه با امام گرم شدند، یک عده ضدیت با آمریکا برایشان موقعیت بود، یک عده ضدیت با اسرائیل برایشان موضوعیت دارد، یک عده دفاع از #فلسطین برایشان موضوعیت داشت.
🔺 یکی از چیزهای دیگری که امام روی آن کار کرد بحث محرومیتزدایی بود، یعنی بحث #عدالت چه عدالت فرهنگی، چه عدالت سیاسی، چه عدالت اقتصادی که از جمله امام روی عدالت اقتصادی تأکید داشت، البته روی عدالت سیاسی و فرهنگی هم تأکید داشت؛ حالا انقلاب آهستهآهسته از سال ۴۰ تا ۵۷ میآید و پیروز میشود، بعد مطالبات یکییکی شروع میشود.
🔺 به این عوامل، فرصتطلبان را نیز اضافه کن؛ یعنی اینها که تا حالا بیان کردم، عامل دستهبندی در جبهه خودی بود، یعنی هر کس از ظن خود شد یار ما، اینها حالا میخواهند چه کار کنند؟
به اینها دو تیپ را اضافه کن، یکی معارضان و دوم #منافقان؛ منافقان کسانی هستند که اهداف سیاسی، عقیدتی، مالی، قدرت یا ثروت دارند، اما تمام اهتمامشان این است که دو رو باشند، و آنهایی که انقلاب آنها را حذف کرد نیز میخواهند برگردند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #كلیپ| حمايت انقلابی #شهيد_بهشتی (ره) از تسخیر #لانه_جاسوسی_آمریكا چند ساعت پس از تسخير سفارت آمريكا
💠 #شهيد_بهشتی (ره): ما هميشه به #آمريكا و ساير قدرتهای #استعمارگر گفتهايم بدانيد، با فرد طرف نيستيد، با افراد هم طرف نيستيد، با #شورای_انقلاب طرف نيستيد، با #دولت_موقت هم طرف نيستيد، با يك #ملت طرف هستيد.
🔹 شما انتظار نداشته باشيد كه كسی بتواند ملت به پاخاسته ما را در برابر همه كارهای #ناپسند و #زشت شما مهار كند، ملت دربرابر اين توهينها #مهار شدنی نيست.
🗓 به مناسبت 13 آبان سالروز تسخير لانه جاسوسی
#روحانیت_اصيل
#روحانيت_متعهد
#شهيد_بهشتی
#لانه_جاسوسی
#نفوذ
🆔 @asbaat_ir
🔰 هندسه حیات #عالِم_انقلاب_اسلامی/ بخش نخست
🔹 در دوران انقلاب اسلامی و حاکمیت دین دیگر عالمان نمیتوانند به همان کارکردهای #سنتی خود بسنده کنند. شاید اگر تا پیش از این شرایط از وظایف عالمان دینی سخن به میان میآمد، تمام مسؤولیتهای فردی و اجتماعی آنها در یک سطر قابل بیان و توضیح بود، چرا که عواملی چون شرایط اجتماعی، موقعیت زمانه، فشارهای حاکمیتی و … مانع گسترش دایره فعالیت ایشان میشد.
🔹 از سویی عالمان دینی قرنها به شرایط نسبتاً ثابتی از موقعیتهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی خو گرفته بودند. هر چند شرایط ویژه سبک خاصی از کارکرد و زندگی را برای ایشان بهوجود آورده بود اما طولانی شدن این وضعیت در قرنهای متمادی، این سبک از زندگی را بهعنوان یک اصل و پایه ثابت از شرایط حیات عالمان دینی تثبیت کرد بهگونهای که اگر کسی خارج از فعالیتها و کارکردهای سنتی حوزویان نکته دیگری را بهعنوان وظیفه این طیف مطرح میکرد با اعتراض مواجه میشد.
🔹 شاید به همین دلیل است که امروزه #سیدجمالالدین_اسدآبادی، #شهیدمدرس، #نواب_صفوی و #امام_خمينی (ره) بهعنوان استثناء و خروج از قاعده اولیه حوزهها معرفی میشوند.
🔹 از سویی با یک سبک زندگی سنتی که یادگار و میراث قرنهای متمادی است روبهرو هستیم و از سوی دیگر با زمانه و شرایطی جدید مواجه شدهایم که دیگر مسائل بسیط جامعه گذشته را با خود همراه نیاورده و روزانه وظیفه و موقعیت و شرایط جدید ایجاد میکند.
🔹 شرایط تازهای که اقدامی متناسب با خود را میطلبد و بسیاری از افراد از انس گرفتن با آن و پذیرش آن در هراساند و زندگی سنتی و همراه با #عافیت و راحتی را به این نوع زیست انقلابی و #جهادی ترجیح میدهند.
🔹 باید برای نشان دادن مختصات این زمانه و سبک زندگی متناسب با آن به ارائه طرح و الگویی خاص بپردازیم که بتواند بهخوبی از این مرحله گذر نماید و بگذراند.
🔹 بهطور کلی دو نوع سبک زندگی برای عالمان متصور است: 1. زندگی و حیات همراه با راحتی و عافیت و آسودگی از درد دین و مردم و اشتغال به فعالیتهای کم هزینه؛ 2. سبک زندگی انقلابی و جهادی که آسودگی این جهانی را بر خود عین رنج و عذاب میشمارد و تلاش و مجاهده برای دین و دینداری مردم را عین عافیت و آرامش روحی میداند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام حسین ايزدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1391
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش پنجم
🎙 #مصاحبه|حوزههای علمیه در لبنان تقریباً مانند نجف است
🔺 حجت الاسلام شاکر در پاسخ به این سؤال که آیا رتبهبندی طلبههای لبنان و دروسی که میخوانند دقیقاً مثل حوزههای ایران است یا اینکه متفاوت است؟ گفت: بله، سنتی است، مقدمات، #رسائل و #مکاسب، #کفایه و درس خارج.
🔺 درس خارجی در صیدا است که آقای #عفیف_نابلسی میگوید، در بعلبک آقای #علامه_یزبک درس خارج داشتند ولی چون حالشان خیلی مساعد نیست نمیدانم ادامه دادند یا تعطیل شد.
🔺 در #بیروت که من چند جلسه توفیق داشتم شرکت کردم آقای علامه #سید_جعفر_مرتضی بودند، آقای #فضلالله که مرتب و مفصل درس داشتند، به هرحال ایشان صاحب رساله بودند و مقلّدین زیادی داشتند.
🔺 حوزههای علمیه در لبنان تقریباً مانند #نجف است، ادعای #مرجعیت و تأسیس حوزه ارتباط مستقیمی با بحثهای اقتصادی دارد، کسانی هستند که دستشان خالی است و کسانی هستند که با پشتوانه مالی توانستهاند حرکتهایی انجام دهند.
🔺 به عنوان مثال الآن علامه فضلالله کانال #تلویزیون دارد، کتابخانه خیلی مفصلی دارد، #کتابخانه عمومی در حد یک شهر، یک پایتخت که مثلاً بگویند بهعنوان شیعه یک کتابخانه داریم. مسجدشان مسجد آبرومندی است، نزدیک مسجد شیخ فضلالله، مسجد امام رضا (ع) هم هست اما فرقشان خیلی زیاد است، این مسجدی است که هم از جهت ساخت و آبادانی و هم از جهت حضور شیعیان و حضور نمازگزاران نماد مساجد شیعه هست.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191
🆔 @asbaat_ir
🔰 #توطئه_انگلیس برای انحراف #مشروطه
🔺 #امام_خمینی (ره) علت انحراف نهضت مشروطه را توطئه انگلستان میداند: «توطئهای که دولت استعماری انگلیس در آغاز مشروطه کرد، به دو منظور بود؛ یکی، که در آن موقع فاش شد، این بود که نفوذ #روسیه_تزاری را در ایران از بین ببرند و دیگری همین که با آوردن قوانين غربی، #احکام_اسلام را از میدان عمل و اجرا خارج کنند … .
🔸 شما وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید، میبینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دستهایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیمبندی کرد.
🔸 نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ #نجف یک دسته طرفدار مشروطیت و یک دسته دشمن مشروطه؛ علمای خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه، یک دسته مخالف مشروطه؛ اهل منبر، یک دسته بر ضد مشروطه صحبت میکردند، یک دسته بر ضد استبداد.
🔸 در هر خانهای دوتا برادر اگر بودند مثلا، در بسیاری جاها این مشروطهای بود، آن مستبد، و این یک نقشهای بود که نقشه هم تأثیر کرد و نگذاشت مشروطه به آن طوری که علما[ی] بزرگ طرحش را ریخته بودند عملی بشود.
🔸 به آنجا رساندند که آنهایی که مشروطه خواه بودند، به دست یک عده کوبیده شدند تا آنجا که مثل مرحوم حاج #شیخ_فضل_الله_نوری در ایران برای خاطر اینکه میگفت باید «#مشروطه_مشروعه» باشد و آن مشروطهای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، در همین #تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند. در مشروطه، در عین حالی که ابتدایش نبود این مسائل.»
🔺 ایشان در جای دیگر میفرماید: «در مشروطه این طور نبود، در مشروطه هر دو طرف قوی بودند. نجف بعضی علمای درجه اول مخالف بودند، بعضی علمای درجه اول موافق بودند.
🔸 در ایران هم بین علما همین جور اختلافات را ایجاد کردند و این، این طور نبود که خود به خود ایجاد شد؛ ایجاد کردند در بین آنها … که در یک شهر یک دسته اهل منبر مشروطه بودند و یک دسته اهل منبر مستبد بودند و در خانهها همین مسائل بود و در بازار همین مسائل بود.
🔸 ما باید از این تاریخ عبرت بگیریم که مبادا یک وقتی در بین شما آقایان روحانیون بیفتد اشخاصی یا در بین مردم وسوسه کنند و خدای نخواسته آن امری که در مشروطه اتفاق افتاد، در ایران اتفاق بیفتد.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش هفتم
🔰مهمان ویژه #صدام_حسین
🔺 شیخ علی تهرانی به دنبال فرار بنی صدر و پس از خروج سران #سازمان_منافقین از کشور، در حالی که در مشهد بازداشت بود بصورت عجیبی از #زندان فرار کرد و در فروردین ۱۳۶۳، مخفیانه به #عراق گریخت؛ به محض ورود تقاضای پناهندگی سیاسی نمود که مورد پذیرش رژیم بعثی عراق واقع شد.
🔺 وی پس از استقرار به عنوان سخنگوی رژیم عراق، تبلیغات علیه جمهوری اسلامی و مسئولین نظام را آغاز کرد. یک سال بعد همسرش نیز محل سکونت خود را به قصد #ترکیه ترک کرد و از آنجا به عراق رفت.
🔺 2 اردیبهشت ۱۳۶۴، خانم بدری خامنهای (همسر شیخ علی تهرانی) در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد حضور یافت. وی در این کنفرانس گفت که به همراه ۳ دختر و ۲ پسرش برای پیوستن به پدرشان از میان جبهه ایران-عراق فرار کرده و به عراق آمده است و فاقد پاسپورت است.
🔺 #هاشمی_رفسنجانی در کتاب امید و دلواپسی – خاطرات سال ۶۴ – درباره این موضوع و ناراحتی آیت الله خامنهای میگوید: «آقای خامنهای با ناراحتی، خبر فرار [خانم بدری حسینی خامنهای] خواهرشان را – که همسر شیخ علی تهرانی است – با پنج فرزندش، از کشور دادند. از ترکیه اطلاع رسیده است که او اکنون در ترکیه است ولی میخواهد به عراق برود.»
🔺 شیخ علی تهرانی مهمان ویژه صدام حسین بود و در باغی بزرگ در بغداد به سر میبرد؛ و در آنجا برای سالهای طولانی در رادیو فارسی زبان بغداد مشغول به تبلیغات ضد جمهوری اسلامی بود. رژیم صدام از سخنان شیخ علی تهرانی علیه #امام_خمینی (ره) و #جمهوری_اسلامی، برای شکنجه روحی اسرای ایرانی در بند استفاده میکرد.
🔺 در کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره این ماجرا آمده است: «علی تهرانی در تابستان سال ۱۳۶۳ پس از فرار از کشور، در مصاحبهای با هفته نامه آلمانی اشپیگل به دروغگویی پرداخت، از جمله گفت: «آقای رفسنجانی به من گفته است که اگر ما عراق را به دست آوریم، دو کشور ما به صورت یک کشور و آن هم بزرگترین صادرکننده #نفت، درخواهد آمد. ما جمعا شصت میلیون جمعیت خواهیم بود و قدرت عظیمی در اقتصاد جهانی خواهیم داشت.»
🔺 سخنان تهرانی از رادیو فارسی زبان بغداد در بین سران نظام جمهوری اسلامی انعکاس خبری خاصی دارد. حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در این رابطه میگوید: « عصر، #احمدآقا آمد و راجع به اظهارات بی اساس على اقا تهرانی از رادیو بغداد و فحاشیهای او گزارش داد.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش سیزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
🔹 رویکرد روشنفکری و #نواندیشی_دینی دفتر تبلیغات در دو سرفصل «عملكرد» و «نشریات و مجلات» مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد.
1️⃣ #عملكرد
🔹1.2. دلجویی از صاحب کتاب #شهید_جاوید
🔸 مرحوم #صالحی_نجف_آبادی یکی از چهرههای بسیار حاشیهساز در عرصه فکر و قلم است که با انتشار کتاب #شهیدجاوید مطرح و مشهور شد.
🔸 او با تردید در علم امام به حقایق عالم و تفسیر قیام #امام_حسین (علیه السلام) با این مبنا، با موج وسیعی از انتقادات و جوابیهها روبرو شد.
🔸 وی بعد از انقلاب نیز با نگارش کتاب "#ولایت_فقیه_حکومت_صالحان" موجب براشفتگی دلسوزان نظام و #انقلاب به ویژه حضرت امام میشود.
🔸 وی در این کتاب به شدت از ولایت انتخابی فقیه و نقش مردم در مشروعیتدهی به آن، حمایت میکند. هنگامی که این کتاب به رؤیت حضرت امام (ره) میرسد، دستور میدهد که این کتاب باید #خمیر شود.
🔺 نکته بسیار مهم و غیر قابل اغماض در این رابطه انتشار این کتاب توسط دفتر تبلیغات است. دفتر تبلیغاتی که با هدف نشر و گسترش مبانی انقلاب و مواضع حضرت امام(ره) تأسیس شد.
🔺 جالبتر از انتشار کتاب حکومت صالحان توسط دفتر تبلیغات، مواجهه بعدی برخی از اعضای دفتر با ایشان است. جعفری گیلانی که عضو هیئت مدیره دفتر است، اذعان دارد مرحوم صالحی از این برخورد حضرت امام(ره) رنجیده خاطر میشود، لذا ایشان را به دفتر تبلیغات آوردیم تا هم دلجویی از ایشان بشود و هم بتوان با این کار کمکی به مرحوم هاشمی در تنظیم تفسیر راهنما کرده باشیم.
🔺 #جعفری_گیلانی در این خصوص میگوید: «من آن زمان مجلس در خدمت ایشان (مرحوم #هاشمیرفسنجانی) بودم اما با دفتر تبلیغات هم ارتباط داشتم و چند روز در هفته را اینجا بودم.
🔸 یک روز آقای #عبایی (از مسئولین دفتر تبلیغات) آمد و گفت که برویم پیش آقای هاشمی، رفتیم و ایشان هم ناهار ما را در مجلس نگه داشت. در آنجا گفت فلانی غصه دل من این است که نمیدانم این یادداشتهایی که در زندان تهیه کردم را چه کار کنم، خودم هم نمیرسم. بعد چند نفر از رفقا را اسم برد که به فلانی دادم نتوانست کاری بکند، به فلانی دادم نتوانست کاری بکند. چه کار کنم؟
🔸 بنده به ایشان گفتم بده به من تا برای شما تنظیم کنم. رفت و یک کارتن را بغل کرد و بیست و یک دفتر و فیش را کنار اتاقش گذاشت و ما هم برداشتیم و آوردیم قم و این #مرکز_فرهنگ_قرآن ما از برکت آن ملاقات و آن جریان به وجود آمد. عدهای از دوستان را آنجا جمع کردیم تا آن فیشها را تنظیم کنند.
🔸 رفتم سراغ آشیخ نعمتالله صالحی، نویسنده کتاب شهید جاوید که پس از آن جریان منزوی شده بود. کما این که کتاب دیگری نوشته بود به نام حکومت صالحان، این را انتشارات ما چاپ کرده بود، بعد امام که دیده بود، دستور داده بود که آن را #خمیر کنید، خمیر کردیم. او رنجیده شده بود.
🔸 ایشان را آوردیم یک اتاق به او دادیم با امکانات که اصلاً تصورش را نمیکرد. بالاخره ایشان با این که مریض بود اما جدی کار کرد و در واقع تکمیل فرهنگ قرآن و #تفسیر_راهنما از برکت وجود ایشان است».
🔸 بها دادن به مرحوم صالحی كه با انتشار کتابهایی مانند شهید جاوید و حکومت صالحان در طیف روشنفکری درآمده بود آن هم با رفتار تندی که #حضرت_امام (ره) نسبت به کتاب حکومت صالحان داشتند و دستور خمیر کردن آن را صادر کرده بودند همه مؤید این مطلب است که دفتر تبلیغات گرچه در ابتدای تشکیل هدفش انتشار افکار حضرت امام(ره) بود اما هرچه جلوتر میرود این هدف بیشتر به شعار شباهت پیدا میکند تا تحقق عینی در عرصه عمل. از همین رو شکاف و زاویه دفتر تبلیغات با افکار و اندیشه حضرت امام روز به روز بیشتر میشد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir