🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش نخست
🔺 شیخ علی مراد خانی ارنگه معروف به «تهرانی» فرزند عزت الله در سال ۱۳۰۹ در روستای ارنگه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. وی پس از فراگرفتن تحصیلات ابتدایی با تشویق پدر به تحصیلات حوزوی روی آورد.
🔺 پس از فراگرفتن مقدمات علوم دینی به تحصیل دروس خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام #بروجردی و امام خمینی پرداخت. پس از اتمام تحصیلات حوزوی به تبلیغ و وعظ مشغول شد و در سال ۱۳۴۰ از طرف حضرت امام (ره) جهت ارشاد و تبلیغ مردم #لرستان عازم خرم آباد گردید.
🔺 وی با بدری حسینی خامنهای دختر مرحوم حاج #سیدجواد_خامنهای ازدواج کرد و خود نیز از استادان برجسته #حوزه_علمیه_مشهد شمرده میشد.
🔺 حیات سیاسی شیخ علی تهرانی با فراز و نشیبهای فراوانی همراه است، در ذیل شخصیت ایشان، مبارزات وی، رفتارهای سیاسی، دشمنیهای او با امام و یاران امام، پناهندگی به عراق، بازگشت به ایران و ابراز توبه نسبت به عملکرد گذشته خود بررسی شده که توجه مخاطبین گرامی را به آن جلب میکنیم.
1️⃣ دستگیری و تبعید توسط رژیم #شاه
🔸 شیخ علی تهرانی همواره از روحانیون مدافع #شریعتی بود که به همین دلیل مورد توبیخ استاد شهید مرتضی #مطهری نیز قرار گرفت.
🔸 با آغاز نهضت اسلامی به رهبری #امام_خمینی (ره) شیخ علی تهرانی، فعالیتهای ضد حکومتی خود را آغاز کرد و با تبعید امام به #عراق چند مرتبه مخفیانه و به صورت قاچاقی به عراق رفت و با امام دیدار کرد و پس از بازگشت به مبارزات خود تداوم داد.
🔸 با اوجگیری تظاهرات اعتراضآمیز، وی به عنوان یکی از فعالان سیاسی مشهد در مجامع انقلابی حضوری فعال داشت. در همان زمان #شهیدمفتح نیز برای سخنرانی در #مسجدقبای_تهران از او دعوت کرد که وی پس از دو شب سخنرانی دستگیر و سپس تبعید شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش دوم
🔰 زمینههای پیدایش شیطانپرستی
🔺 زمینههای پیدایش شیطانپرستی مدرن را باید در تمدن جدید غرب جستجو کرد، چرا که تمدن غرب از پاسخگویی به بسیاری از نیازهای معنوی انسان ناکام است.
🔺 #معنویت یکی از نیازهای اصیل انسان است و لذا گرایش فطری بدان دارد. برخی از غربیان که خود از فریبخوردگان شیطان و جنود او هستند، از گرایش انسانها به ادیان الهی وحشت داشتند.
🔺 لذا برای جلوگیری از این کار به #فرقهسازی روی آوردند تا حدی که به گفته دکتر حسینعلی قاسمزاده، مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان #لرستان در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، در سخنانی با اشاره به ایجاد بیش از دو هزار و ۵۰۰ فرقه جدید در سه دهه گذشته، اظهار داشت: به صورت میانگین در این سه دهه، در هر دو هفته دو فرقه در دنیا ایجاد شده است.
🔺 یكی از این فرقهها كه خود دارای اشكال مختلفی است، شیطانپرستی میباشد كه نزدیكی بسیار زیادی با #جادوگری دارد. این تفکر انحرافی موفق شده است، جوانان بسیاری را در سطح دنیا جذب خود نماید.
🔰 بنیانگذار شیطانپرستی مدرن
🔺 بنیانگذار شیطانپرستی، ادوارد الکساندر کراولی معروف به آلیستر کراولی است. وی در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۷۵میلادی، در انگلستان متولد شد.
🔺 او که جادوگری مشهور بود، با نوشتن کتاب «#شریعت_لیبرال» این فرقه را بنیان گذاشت. مهمترین اصل این کتاب، تأکید بر خواهشهای نفسانی انسان است.
🔺 بعد از وی آنتوان شزاندر لاوِی متولد ۱۱ آوریل ۱۹۳۰ م. در شیکاگو است. وی مؤسس و کاهن اعظم «#کلیسای_شیطان» و نویسنده کتاب «انجیل شیطانی» و بنیانگذار شیطانپرستی لاویی است.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaa_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش پنجم
🔺 آخوندزاده طرفدار و مبلغ تغییر خط و الفبای فارسی به الفبای لاتین
🔸 آثار آخوندزاده – که بیشتر به زبان ترکی آذربایجانی و گاه همراه با شعرهای فارسی است و به زبانهای فارسی و روسی نیز ترجمه شده، در دوره مشروطیت اثرگذار بود.
🔸 وی از طرفداران و مبلغان تغییر رسم الخط عربی به الفبای لاتین بود. او بیش از بیست سال بر تغییر خط و الفبای فارسی تأکید میکرد.
🔸 در مجموع، چند ویژگی در آثار و افکار آخوندزاده نشاندهنده اثرپذیریاش از فرهنگ اومانیستی است؛ مثلا به شدت غربگراست؛ به شدت با فرهنگ اسلامی و عربی دشمنی میورزد و مورد هجوم و هجو قرار میدهد؛ به ناسیونالیسم و باستانگرایی توجه جدی نشان میدهد؛ #پروتستانتيزم یا اصلاح دینی را پیشنهاد میکند؛ مبلّغ آزادی به سبک غربی است و در پی هدم أساس اسلام است.
🔸 همه آنچه بیان شد، بیانگر ریشههای اومانیستی و لیبرال تفکر اوست و از آنجا که به تعبیری نمیخواهد و در واقع نمیتواند دین را حذف کند، پیشنهاد اصلاح دینی میدهد. اصلاح دین و پروتستانتیسم او همان اومانیسم است با ظاهر و رنگ دینی در واقع، پروتستانتيزم همان اومانیسم و لیبرالیسم است به اضافه خدا.
🔸 طرح ایده #اصلاح_دینی، اندیشهای انحرافی به شمار میآمد که چون سازگار با جوامع اسلامی به ویژه ایران نبود، جایگاهی نیز پیدا نکرد.
🔸 اگر اصلاح دینی یا رفرماسیون در دنیای غرب مطرح شد، دلیلش مقتضیات جامعه آن روز غرب بود؛ یعنی در واقع، واکنشی به #استبدادکلیسا، اقدامات ضددینی و خودسرانه و خرافی رهبران کلیسا و همچنین انحرافات و تجملات گستردهای بود که در مسیحیت به وجود آمده بود.
🔸 با گسترش مسیحیت انحرافی در اروپا، #مارتین_لوتر (کشیش آلمانی) و جان کالون فرانسوی (ساکن سوئیس و متخصص الهيات)، نهضتی بهپا کردند که حاصل آن پروتستانتيزم بود.
🔸 در مقام مقایسه با جوامع اسلامی، مشکل در اینجا انحراف در دین نبود که نیازمند اصلاح باشد و از آنجا که دین در ایرانِ آن دوره، حاکمیت و دولت نداشت، همچون تاریخ غرب استبداد دینی نیز وجود نداشت؛ بلکه مشکل جامعه ایران و جوامع اسلامی، عقبماندگی و توسعه نیافتگی بود که حاصل عمل نکردن به دستورها و ارزشهای دینی بود.
🔸 بنابراین، جوامع اسلامی و از آن میان ایران، نیازمند «احیای دین» بودند نه «اصلاح دین». اما برخی روشنفکران همچون آخوندزاده با برداشت انحرافی، پیشنهاد اصلاح دین را مطرح میکردند که در واقع، التقاطی بین اسلام، #اومانیسم و #لیبرالیسم بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانهای فعال در #مشروطه
🔺 در مشروطه سه جریان حضور داشت:
1️⃣ غربگرایان
🔸 سید حسن #تقیزاده از سردمداران این جریان بود. دولت #انگلستان نیز در این گروه قرار داشت. خواسته این گروه، مشروطه غربی و تفکیک دین از سیاست بود.
2️⃣ طرفداران استبداد
🔸 #محمدعلی_شاه، درباریان، #قزاقان_روسی و دولت روسیه در این جریان قرار داشتند و از تداوم سلطنت استبدادی دفاع می کردند.
3️⃣ نیروهای دینی
🔸 علمایی، همچون #شیخ_فضل_الله_نوری، بهبهانی و طباطبایی (در تهران) و آخوند خراسانی، مازندرانی و #نائینی (در عتبات عالیات)، در این گروه قرار داشتند. خواسته این گروه، مشروطه در چارچوب تعالیم دین اسلام بود.
🔸 به هر صورت، مطابق اندیشه سیاسی نائینی، «#مجلس» نهاد نظارت کننده بر نهاد غاصب حکومت یعنی شاه و دربار است، زیرا حکومت مشروطه دو رکن دارد:
🔹 الف: #قانون_اساسی
🔹 ب: مجلس
🔸 در ظاهر مقرر شد که قانون اساسی بر اساس دین باشد و مجلس هم چیزی برخلاف دین تصویب نکند. همچنین #شاه که مقام تشریفاتی دارد، حق دخالت نداشته باشد. به هر حال، این نظریهای ناقص است، چون مطابق دیدگاه نائینی، یک ظلم در آن وجود دارد.
🔸 اجمالاً میتوان گفت که با اندیشهای که نائینی تولید کرد، برای پذیرش دولت مدرن، یک گام به جلو برداشته شد، اما اندیشه و عمل سیاسی در ایران با بن بست مواجه گردید، زیرا پس از نائینی، چارچوب حرکت فعالان سیاسی ـ دینی به گونهای بود که شاه در رأس قدرت بماند و حکومت مشروطه برقرار گردد.
🔸 از دیدگاه این گروه، قانون اساسی مشروطه، ملاک عمل بود. افرادی، مثل شهید مدرس، آیة اللّه کاشانی و آیة اللّه #بروجردی، با حرکت در این چارچوب تلاش میکردند که قانون مشروطه پیاده شود.
🔸 #امام_خمینی نیز از لحاظ عمل سیاسی ـ و نه اندیشه سیاسی ـ مدتی در این چارچوب سخن میگفت. سرانجام ایشان این بن بست را در سال ۱۳۴۸ شکست و فرمود: قدر مقدور ما این است که نظام اسلامی را بدون وجود شاه تأسیس کنیم.
🔸 ایشان با صراحت اعلام کرد که تا شاه در رأس حکومت باشد، نمیتوان انتظار داشت که از ظلم کاسته شود، پس باید نظام سلطنتی را از بین برد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش هفتم
🔰#پدر_فقهی_اصلاح_طلبان/ قسمت دوم 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش هفتم
🔰#پدر_فقهی_اصلاح_طلبان/ قسمت دوم
🔹مواضع جانبدارانه موسوی بجنوردی از یک طیف خاص(اصلاحطلبان) ادامه مییابد تا در زمان انتخابات #مجلس_خبرگان_رهبری، وی انتقادات خود را متوجه #شورای_نگهبان کرده و نسبت به آزمون #اجتهاد گلایه میکند که چرا از افرادی که او اجتهادشان را بدیهی میداند، باید #امتحان گرفته شود.
🔹او در مسائل حوزه کتاب و فرهنگ و #ممیزی با نادیده گرفتن #مبانی_دینی و #قوانین نظام اسلامی، دیدگاهی آمیخته با #تساهل و #تسامح بیان میکند و این نگاه را به حضرت امام(ره) نیز نسبت میدهد: «مسلک امام این نبود که اگر خطایی ببیند سریعا برخورد کند بلکه مرام و مسلک امام در مورد خطا و اشتباه، مسلک تذکر دادن بود. بعدا اگر میدید عمل نشده برخورد میکرد. وی معتقد است #هیچ سایتی اساسا نباید #فیلتر یا بسته شود و تجربه ثابت کرده است که با زور و محدودیت کاری پیش نمیرود.»
🔸بجنوردی از منظر #اسلام_رحمانی درباره نگاه اسلام به حقوق مخالفان میگوید: «مشی ما در برخورد با مخالفان باید براساس سیره نبوی و رحمت باشد.»
🔸 وی با چشمپوشی بر رفتار همراه با #رافت_نظام_اسلامی نسبت به مخالفان در بسیاری از حوادث از ابتدای انقلاب تا کنون، با بیانی که از آن #تهمت به نظام اسلامی استشمام میشود، ادامه میدهد: «با خشونت، سختگیری و انتقام گرفتن هیچگاه نخواهیم توانست قلوب دیگران را بدست آوریم، پیامبر اسلام(ص) پس از فتح مکه و در شرایطی که میتوانست مخالفان و مشرکین را سخت مجازات کند، فرمود رفتار افراد پیش از اسلامشان نادیده گرفته میشود، و به همین دلیل اسلام توانست بسرعت از مرزها عبور کند و قلوب مردم را به تصرف درآورد.»
🔸موسوی بجنوردی با تصریح به #اسلام_رحمانی که این روزها بار معنایی خاصی نیز پیدا کرده، شخصیت حضرت امام(ره) را #تحریف میکند و متاسفانه با نادیده گرفتن بُعد #انقلابی و #مبارزاتی امام که مهمترین جنبه شخصیتیِ حضرت امام(ره) بود، ایشان را #تفسیر_به_رای میکند و میگوید: «بنده در قم و نجف شاگردی امام را کردم و در نوفل لوشاتو در خدمت ایشان بودم. مشی #اسلام_رحمانی نه تنها در دیدگاههای فقهی، عرفانی و اخلاقی ایشان بسیار پررنگ بود بلکه رفتار و خلق وخوی شخصی حضرت امام هم براساس همین رویکرد توأم با رحمت و مدارا بود، شهید آقا مصطفی فرزند ایشان هم همین نوع تفکر و نگرش را داشت که برادرشان مرحوم حاج احمد آقای خمینی(ره) هم همین گونه بود.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح #حوزه_علمیه در قبال نظام اسلامی از منظر #رهبر_معظم_انقلاب/ بخش پایانی
3️⃣ بی اعتنایی به حکومت
🔺 این روش هم، امروز قابل قبول نیست. امروز اگر #روحانیت در قبال حكومت، بیاعتنا و بیمبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف میشود.
🔺 حكومت اسلامی، حكومت #قرآن و حكومت فقه و فقیه و حكومت علم و #عدل است. حكومت برای گسترش آرمانهای اسلامی است. تشكیل حكومت اسلامی، آرزوی همهی اولیاءاللَّه در طول تاریخ بوده است.
🔺 هر فرد مؤمنی وظیفه دارد از آن دستگاه سیاسی كه اسلام را ترویج و احكام آن را پیاده میكند، حمایت كند. مگر عالِم دین میتواند نسبت به حكومت اسلامی بیاعتنا بماند؟! افراد كافر به اسلام، در مقابل حكومت ط#اغوتی بیاعتنا میمانند! «طاغوت» یعنی كسی كه در مقابل خدا، دستگاهی برپا میكند: انداداللَّه، شركاءاللَّه.
🔺 كسانی كه خود را بندهی مطیع خدا میدانند، برای تحقّق اهداف خدایی تلاش میكنند و صبح و شام در مقابل پروردگار پیشانی خضوع به خاك میسایند كه به آنها توفیق دهد #خدمتگزاردین او باشند. اگر اینها در كشور، زمام قدرت را به دست گیرند، همه وظیفه دارند كه مانند یك عبادت، از آنان حمایت كنند.
🔺 در گوشه و كنار، شاید افرادی هستند كه خیال میكنند این نشانهی زهد و علم آنان است كه از كار كنار بكشند و كاری با حكومت نداشته باشند. مگر چنین چیزی امكان دارد؟! البته چون میخواهیم نسبت به مسائل، حُسن ظن داشته باشیم، میگوییم: «این، نشانهی بیخبری و غفلت آنان است.» والّا اگر غفلت و بیخبری نباشد، نشانهی چیزهای خیلی بدی خواهد بود. پس، این فرض هم مردود است.
4️⃣ مستقل اما همکار و پشتیبان حکومت
🔺 امروز، فرض چهارمی هم وجود دارد و آن عبارت است از حوزهی علمیّهی مستقلِّ از حكومت كه #همكار حكومت است. كار خود را در مجموعهی عظیمی كه امروز بر دوش همه است، انجام میدهد. وابسته به دولت نیست؛ اما به دولتْ كمك و از آن پشتیبانی میكند. به آن خدمت میدهد، آن را نصیحت و راهنمایی میكند و مقرّرات اسلامی را به آن میشناساند.
🔺 امروز دستگاه قضایی در زمینه فقهی، نیازمند #حوزههای_علمیه است و دستگاههای اجرایی و قانونگذاری، بیشتر احتیاج دارند. دانشگاهها، نیروی نظامی، كارخانهها و تمام اقشار ملت، نیازمند حوزههای علمیّهاند. همچنین، این نظام، در رأس خود كسی را میخواهد كه پرورده این حوزهها باشد. این همكاری و همگامی، باید به شكل صحیحِ آن باشد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3988
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش هشتم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت سوم
🔰 جریانهای فلسفی اصفهان در دوران #صفویه
🔹 در اصفهانِ دوران صفویه با شش جریان فلسفی شاخص روبرو هستیم:
1️⃣ مدرسه فلسفی #میرداماد (حکمت یمانی):
🔹 اندیشههای فلسفی وی به برخی از شاگردان او منتقل شد و آنان به دیدگاههای او پایبند ماندند. البته #ملاصدرا نیز خود از شاگردان مکتب فلسفی میرداماد بود؛ اما با تأسیس مکتب و مشرب فلسفی جدیدی راه خود را از استادش جدا کرد.
🔹 در نهایت مکتب فلسفی میرداماد به جز در بین چند تن از شاگردان او تداوم تاریخی نیافت. از میان شاگردان میرداماد میتوان به سید احمد بن زین العابدین علوی و قطب الدین محمد اشکوری، معروف به شریف لاهیجی و ملا شمسای گیلانی اشاره کرد. این افراد نیز دارای تأليفانی بودهاند که در این زمینه میتوان به کتب تراجم، رجال و منابع کتابشناسی مراجعه کرد.
2️⃣ مدرسه فلسفی #شیخ_بهایی (حکمت ایمانی):
🔹 شیخ بهاءالدين محمد عاملی (۱۰۳۰) هر چند مانند دو فیلسوف هم عصرش فیلسوف به شمار نمیرود و اثر فلسفی مشهوری از او مانند آنان در دست نیست؛ اما از مجموعه آراء و اندیشههای او در ضمن آثاری مانند اربعين حديثا، کشکول، کلیات اشعار و نیز رسائل مفرده مانند رساله در وحدت وجود و رساله در ابطال جزء لايتجزا، میتوان به مشی حکمی- عرفانی او پی برد. شیخ از جمیع اسلاف خود در تحقق بخشیدن به اندیشه وحدت معرفت و در بسط و گسترش آثار وجدانی گوی سبقت را ربوده است.
🔹 وی شاگردان بسیاری را تربیت نمود که از جمله آنان میتوان به ملامحمدتقی مجلسی، ملاصدرا، نظام الدين ساوجی، میرزا رفيعا نائینی، ملا صالح مازندرانی و ادهم خلخالی اشاره کرد.
3️⃣ مدرسه فلسفی #میرفندرسکی (حکمت تطبیقی):
🔹 میر ابوالقاسم میرفندرسکی(۱۰۵۰) در اصفهان به چند نسل از شاگردان فلسفه و کلام تدریس میکرد. با این حال شخصیت و مشی فکری وی هنوز هم در هالهای از ابهام باقی مانده است.
🔹 وی به ترجمه متنهای #سانسکریت به فارسی همت کرد و شاهزاده داراشکوه به واسطه همین اقدام وی معروف شد. گفته شده که میرفندرسکی #مشایی بوده و شاگردان وی نیز بیشتر به این مکتب فلسفی متمایل بودهاند.
🔹 از میان شاگردان وی میتوان به ملا رجبعلی تبریزی (۱۰۸۰)، آقاحسین خوانساری (۱۰۹۸)، ملامحمدباقر سبزواری (۱۰۹۰)، میرزا رفيعا نائینی (۱۰۸۲)، ملا محمد کاظم طالقانی (۱۰۹۴)، عطاءالله رودسری (۱۰۸۰) و میرزا ابوجعفر کافی اشاره کرد. از هر کدام از این افراد آثار زیادی باقی مانده است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| ضرورت شناساندن #امام_حسین(ع) به همه مردم دنیا
💠 حضرت آیت الله بهجت(ره): هنوز همه مردم عالم، #حسین(ع) را نمیشناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سید الشهداء(ع) طوری فریاد نزدیم که #همه_عالم صدای ما را بشنود.
#پیادهروی_اربعین
#معرفی_امام_حسین
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش یازدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان #روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش دوم 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش یازدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان #روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش دوم
2️⃣ روشنفکران خودباخته
🔶 ب) روشنفکران #مزدور و ستیزهگر
🔸 بیشترین انتقادات حضرت امام متوجه این دسته از روشنفکران خودباخته غرب و بعضا شرق بود که تمام هویت را در نقش و نگار غرب میدیدند و با این نوع نگاه، غالبا در ستیز با دین و آرمانهای دینی بر میآمدند.
🔸 حضرت امام درباره این گروه هشدار میدهد: «ای مسلمانان جهان… بر فرهنگ اسلامی تکیه زنید و با غرب و غرب زدگی، مبارزه نمایید و روی پای خودتان بایستید و بر روشنفکران #شرق_زده و #غرب_زده، بتازید و هویت خویش را دریابید که روشنفکران اجیر شده، بلایی بر سر ملت و مملکت شان آوردهاند که تا متحد نشوید و دقیقاً به اسلام راستین تکیه نکنید، به شما آن خواهد گذشت که تاکنون گذشته است. امروز، زمانی است که ملتها چراغ راه روشنفکرانشان شوند و آنان را از خودباختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب، نجات دهند که امروز، روز حرکت ملتهاست».
3️⃣ روشنفکران بیتفاوت
🔸 این دسته همواره خارج از گود #مبارزات بودند و فقط ایام برداشت حضور آنان احساس میشد و با ادعای #وطن_پرستی و میهندوستی میخواهند نظراتشان مقبول افتد؛ امام خمینی به خوبی از ماهیت این عده پرده بر میدارد و میفرماید:
🔹 «این ملت اینقدر خون داده است. اینقدر زحمت کشیده است. شما آن کنارها نشستید تماشا کردید. مثل بسیاری از روشنفکرها آن کنار نشستند تماشا کردند. این جوانهای ما ... کارها را انجام دادند. حالا که کارها را انجام دادند، اینها از آن طرف مرزها راه افتادهاند و آمدهاند این جا و با تَذکرههای نمیدانم درست یا غیر درست، ایرانیاند اما بیرون بودند اینها بسیارشان. حالا آمدهاند این جا و میخواهند باز #اخلال بکنند».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💠 #جمعیت_مؤتلفه، حرکت برای اقامه معروف
🔹 این جمعیت از ائتلاف سه گروه مبارز از مسجد شیخ علی (صادق امانی، #شهید_لاجوردی) و گروه مسجد امین الدوله بازار (حبیب الله عسگراولادی و شهید مهدی عراقی و هاشم امانی) و گروه اصفهانیها (محمود میرفندرسکی، اسد الله #بادمچیان و سیدعلاالدین میرمحمد صادقی) شکل گرفت.
🔹 اعضای مؤتلفه در جریانات انجمنهای #ایالتی و #ولایتی و رخدادهای #رفراندوم شاه در بهمن 1341 ه.ش، به صورت پراکنده و تحت رهبری #امام_خمینی (ره) فعالیت داشتند تا در اوایل سال 1342 ه.ش اعضا با همدیگر آشنا و مرتبط شدند و این جمعیت شکل گرفت.
🔹 مسئولان سازمان مرکزی این جمعیت ها همگی از کسبه و تجار متدین بازار بودند و دارای یک شورای روحانیت متشکل از #شهیدبهشتی، حجت الاسلام انواری و با همکاری شهید محمدجواد #باهنر و حجت الاسلام #رفسنجانی نظارت بر آموزشها، اعمال و رفتار و خط مشی جمعیت را برعهده داشتند.
🔹 جمعیت مؤتلفه را میتوان تنها تشکلی دانست که در قیام «امر به #معروف و نهی از #منکر» امام در خرداد 1342 با به میدان آمدن دِین خود را به امام و مردم ادا کرد.
🔹 هدف مؤتلفه چیزی جز اقامه دین و نفی سلطه اجانب زیر نظر #مرجعیت_انقلابی و شورای روحانیت نبود. گرفتن مجوز قتل #حسنعلی_منصور را به خاطر اجرای یکی از منکرات بزرگ سیاسی (لایحه #کاپیتولاسیون) به مجلس و تلاش برای بازداشت و تبعید امام راحل به ترکیه در همین مسیر میتوان تفسیر کرد که جوان مؤمن و انقلابی محمد #بخارایی از این جمعیت دست به این کار بزرگ اسلامی و انقلابی زد.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش پایانی
🔺 فهم چیستی پدیدههای #اجتماعی وابسته به عوامل متعددی است که مؤثرترین آنها را میتوان بستر معرفتی این شناخت یا به عبارتی فلسفه تاریخی دانست که با پیش فرضهای هستی شناسانه، درکی کلانتر را از تحولات اجتماعی در بستر تاریخ بشری فرا روی انسان قرار میدهد. به این ترتیب پدیدهها فرا رخدادی فهم میشود و رویدادها پیوسته و در یک نظام کاوش میشود.
🔺 بر این اساس و با توجه به نظریه #فطری تکامل تاریخ که بر تقدیر دینی تاریخی نظر دارد، نهضتهای اسلامی را میتوان با دید فلسفه تاریخ در دیدگاهی کلان بررسی کرد. براساس این دیدگاه جنبشهای اسلامی، در راستای اهتزاز #تمدن_اسلامی و غلبه ایمان و اسلام بر کفر جهانی قابل تحلیل است.
🔺 آنچه نهضتهای اسلامی را با پیوستاری سیاسی-اجتماعی در بستر تاریخ اسلامی در ارتباط با سایر تحولات جهان اسلام معنا میبخشد, گرایش تمدنگرایانه است که اسلام را در صدد برعهده گرفتن و تحقق ابعاد سیاسی و اجتماعی دین نشان میدهد.
🔺 نهضتهای اسلامی امروزه هر چند ابعاد #اقتصادی و #سیاسی نیز دارد ولی وجه بارز و اصلی آن که سایر ابعاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است، هویت طلبی مسلمانان در راستای دستیابی به عزت تمدنی است؛ عزتی که در قرون قبلی مسلمانان با تمسک به تعالیم اسلامی و انسجام #امت_اسلامی از آن برخوردار بودند.
🔺 از این رو نهضتی همه جانبه بر اساس تعالیم دینی را در دستور کار قرار دادهاند تا مجددا آن دوران را ایجاد کنند و همه این موارد در بستر و نگاه کلان تمدنخواهی اسلامی قابل تحلیل است. از این رو نهضتهای اسلامی در طول دو قرن اخیر هرچه جلوتر رفته بر جنبههای سیاسی-اجتماعی و تمدنی آن افزوده و از جنبه فردی آن کاسته شده است.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (علیهالسلام)/ بخش دوم
🔰 جریان مخالف امام حسن، ادامهیی بود از دوران #نهضت_پیامبر
🔺 این روند، در ده سالی که نبیّاکرم (ص) حیات داشتند و بعد از ایشان، در دوران خلفای چهارگانه و سپس تا زمان امام مجتبی (علیهالسّلام) و خلافت آن بزرگوار – که تقریباً شش ماه طول کشید – ادامه پیدا کرد و اسلام به شکل #حکومت، ظاهر شد.
🔺 همه چیز، شکل یک #نظام_اجتماعی را هم داشت؛ یعنی حکومت و ارتش و کار سیاسی و کار فرهنگی و کار قضایی و تنظیم روابط اقتصادی مردم را هم داشت و قابل بود که گسترش پیدا کند و اگر به همان شکل پیش میرفت، تمام روی زمین را هم میگرفت؛ یعنی اسلام نشان داد که این قابلیت را هم دارد.
🔺 در دوران امام حسن(ع)، جریان مخالف آنچنان رشد کرد که توانست به صورت یک مانع ظاهر بشود. البته این جریان مخالف، در زمان امام مجتبی (ع) به وجود نیامده بود؛ سالها قبل به وجود آمده بود.
🔺 اگر کسی بخواهد قدری دور از ملاحظات #اعتقادی و صرفاً متکی به شواهد تاریخی حرف بزند، شاید بتواند ادعا کند که این جریان، حتّی در دوران اسلام به وجود نیامده بود؛ بلکه ادامهیی بود از آنچه که در دوران نهضت پیامبر – یعنی دوران #مکه – وجود داشت.
🔺 بعد از آنکه خلافت در زمان #عثمان – که از #بنیامیه بود – به دست این قوم رسید، #ابوسفیان – که در آنوقت، نابینا هم شده بود – با دوستانش دور هم نشسته بودند. پرسید: چه کسانی در جلسه هستند؟ پاسخ شنید که فلانی و فلانی و فلانی. وقتی که خاطر جمع شد همه خودی هستند و آدم بیگانهیی در جلسه نیست، به آنها خطاب کرد و گفت: «تلقّفنّها تلقّف الکرة»(۱). یعنی مثل توپ، حکومت را به هم پاس بدهید و نگذارید از دست شما خارج بشود! این قضیه را تواریخ سنی و شیعه نقل کردهاند.
🔺 اینها مسایل اعتقادی نیست و ما اصلاً از دیدگاه اعتقادی بحث نمیکنیم؛ یعنی من خوش ندارم که مسایل را از آن دیدگاه بررسی کنم؛ بلکه فقط جنبهی #تاریخی آن را مطرح میکنم. البته ابوسفیان در آنوقت، مسلمان بود و اسلام آورده بود؛ منتها اسلامِ بعد از فتح یا مشرف به فتح. اسلامِ دوران غربت و ضعف نبود، اسلامِ بعد از قدرتِ اسلام بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت دوم
حجت الاسلام شاکر 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت دوم
حجت الاسلام شاکر:
🔺 حزب أمل یک اندیشه این چنینی دارد که اگر زمانی ما این پشتوانه حکومتی شیعه را از دست دادیم، از بین نرویم، چون به نوعی از بین رفتن این احزاب تقریباً مساوی است با از بین رفتن شیعه، حال نه اینکه شیعیان فرد فرد و آحادشان از بین برود، بلکه موجودیت اجتماعی و سیاسی #شیعه از بین میرود.
🔺 مثلاً به شما گفته شود که به عنوان مثال به مسجد امام صادق(ع) و القائم(عج) در لبنان بروید و نماز ظهر را در یکی از مساجد و نماز مغرب و عشا را در مسجد بعدی بخوانید، همین که شما این دو رکعت نماز را بخوانید و برگردید متوجه میشوید که مسجدها و موسسات منتسب به #حزبالله از نشاط خیلی بالاتری برخوردارند، مسجد مسجد است فرق نمیکند، اما گرایش و استقبال مردم به مجتمعها و موسسات دینی، مساجد و حسینیههای زیر نظر حزبالله خیلی خیلی بیشتر از حزب أمل است.
🔺 من مکرر در مسجد امام صادق(ع) در لبنان بودم، در این مسجد نهایتا پانزده تا پیرمرد هستند که همگی افتخار آشنایی با #امام_موسی_صدر را داشتند، مثلاً یکی از آنها میگفت من راننده امام موسی صدر بودم، یکی دیگر میگفت من راننده #شهیدچمران بودم، بر عکس در مسجد القائم(عج) شما خیلی کم پیرمرد میبینید، غالبشان جوانند، این تفاوتها دیده میشود.
🔺 اگر بخواهم در بحث #حوزه_علمیه مثال بزنم، مطالبی را در کتابم آوردم که حتی برادر مرحوم علامه شمسالدین از من خیلی ناراحت شد که شما برای چه این مطالب را در کتابتان نوشتید؟ مثلاً من نوشتهام در اینجا حدود هفتاد #طلبه است که اکنون فعالیت این مدرسه به شدت ضعیف است، من که نمیتوانم ملاحظه بکنم، درست است که موسّس آن حوزه آدم بزرگی بوده است، الان هم مدیر فعلیاش که برادر کوچک علامه فضلالله است، ایشان هم آدم بزرگی است، در بزرگی و در جایگاه اجتماعی و والا بودن آنها شکی نیست، اما فعالیت ضعیف است.
🔺 وابسته به حزب أمل به این معناست که اینها أملی هستند. اما در مقابل، حوزه الرسول الاکرم(ص) که درست همان جامعهالمصطفی (ص) است و فقط رئیس و معاون امور مالیاش ایرانی است و همه حوزه به دست علمای لبنان میچرخد، اصلاً قابل مقایسه نیست.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش سوم
🔰ارکان شیطانپرستی
مهمترین ارکان شیطانپرستی در امور زیر خلاصه میشود.
1️⃣ انسانگرایی
🔸 اینكه «محور و مركز عالم، انسان است»، مسأله خاص شیطانپرستان نیست، بلکه تفکر حاکم بر نوع انسانهای موجود در #غرب_مدرن است که از عصر رنسانس به یادگار مانده است. در تفکر حاکم بر غرب امروز، بشر جای خدا را میگیرد و اوست که به جای خدا، محور هستی میشود. پس باید به دنبال کسب رضای انسان بود، نه کسب رضای الهی.
2️⃣ پوچگرایی و انکار هدف متعالی زندگی
🔸 در دنیای غرب بسیاری از انسانها به #پوچگرایی رسیدهاند و زندگی آنان فاقد هدفی متعالی است.
3️⃣ استفاده ابزاری از اخلاق
🔸 برای انسانهای پوچگرا طبیعی است که اخلاقیات بیاهمیت باشد.
4️⃣ مخالفت با #دین
🔸 دین در صورتی معنی پیدا میکند که انسان به خدایی حاکم بر خود قائل باشد که تکالیفی را از او خواسته است اما کسی که محور هستی را انسان میداند و نه خدا، روشن است که به دینی قائل نباشد و با آن مخالفت کند.
5️⃣ گناهگرایی، سرکشی و ستیزهجویی در برابر خدا
🔸 گناهگرایی، #سرکشی و ستیزهجویی در برابر خدا و مسائل اخلاقی ازز ویژگی های خاص ایشان است. سرسپردگی به شیطان، جز سرکشی در برابر خدا و #مسائل_اخلاقی نتیجه نخواهد داد.
6️⃣ لذتطلبی و رنجگریزی افراطی
🔸 ایشان مفهوم زندگی را در #لذت و فرار از رنج خلاصه میکنند. هر انسان فاقد هدف متعالی، در این نقطه متوقف خواهد شد و زندگی را در لذایذ مادی محدود میداند.
7️⃣ بیبندوباری #جنسی
🔸 بیبند و باری جنسی و خلاصه کردن لذت، در شهوترانی و سکس، به عنوان تنها چیزی که به زندگی مفهوم میبخشد. این نیز در نتیجه طبیعی همان فقدان هدف متعالی خواهد بود.
8️⃣ #خودکشی برای فرار از رنج
🔸 تأکید بر خودکشی برای فرار از رنج، حتی رنجهای کوچک و سخیفی چون نمره پایین و یا ناکامی در عشق!
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaa_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش هشتم اسباط
8️⃣ پرسش هشتم:
🔹امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین واجبات دین است، از آنجایی که بارزترین و مهمترین حیطه این فریضه الهی، مربوط به عملکردِ مسؤولین و کارگزاران حکومت اسلامی میشود، آیا حوزه علمیه در این زمینه به رسالت خود عمل میکند؟
🔹 چرا ساز و کار مشخصی از سوی حوزه علمیه برای رصد عملکرد مسؤولین و امر به معروف و نصیحت آنها در صورت لزوم، وجود ندارد؟ و آیا برای تحقّق همه جانبه این امر مهم، صِرف دیدارهای مسؤولین با برخی از علما و بزرگان و دریافت توصیههایی از جانب آنها کافی است؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ برخی از این مسوولین وقتی قم میآیند میترسند نزد برخی از #مراجع_بزرگ بروند، از امر به معروف و نهی از منکرشان میترسند لذا میروند پیش برخی از این «مراجع خودخوانده» تا از آنها تعریف و تمجید کنند.
2️⃣ جا به جایی «معروف» با «منکر»، امروز در دستور کار دشمنان حوزههای علمیه و انقلاب قرار گرفته، بخشی از آن توسط برخی از محققان و پژوهشگران وابسته به جریان #اصلاحات و #اعتدال در حوزه علمیه صورت میگیرد، آنها به پشتوانه #مالی و #رسانهای این جریان به هر قیمتی میخواهند #لیبرال_دموکراسی را با برخی از روایات ضعیف و نظریات شاذ بزرگان تئوریزه کنند. بزرگترین امر به معروف در حوزه علمیه تذکر به اینان و بزرگترین نهی از منکر جلوگیری از نظریات و نقد شجاعانه دیدگاههای منحرف آنهاست.
3️⃣ کلاه خودتان را قاضی کنید، آن مسوولی که فقط به خاطر بودنِ در یک #حزب و #جریان روی کار آمده یا آن نمایندهای که با دروغ گفتن به مردم به مجلس راه یافته و از اول با #منکرات_سیاسی بر کرسی قدرت تکیه زده آیا چنین فردی قابل امر به معروف و نهی از منکر است؟!
4️⃣ امروز دفاع از #اسلام_انقلابی در حوزه، بزرگترین معروف و تضعیف آن بزرگترین منکر است چرا که تشیع و سرنوشت آن با دین اسلام و با این انقلاب گره خورده است.
5️⃣ حوزه باید یک درسی را برای طلبهها با استفاده از آیات و روایات قرار دهد، درسی مانند #معروفشناسی و #منکرشناسی. واقعا برخی از طلبهها با همه فضلشان نمیدانند منکرات و معروفهای امروز چه چیزهایی هستند و یا امروز در چه قالب و لباسی خودشان را عرضه میکنند. بنابراین معروف و منکر، #موضوعشناسی میخواهد.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir