.
4⃣ توجه داشته باشید برخی کارگاههای هنری قابلیتهای تربیتی بالاتری دارند. آنها را در اولویت قرار دهید. مثلا در قالبهایی مثل نمایش، مخاطب حس درونی خود را بهتر بروز میدهد و در کارهای گروهی، صحنههایی رخ میدهد که مربی، بهرههای تربیتی بیشتری میبرد.
5⃣ انتخاب کارگاههای پربازده که طیف وسیعتری از ویژگیها را در مخاطب ایجاد میکنند، در اولویت قرار دارند.
6⃣ همچنین تناسب کارگاه هنری با محتوای قالبهای دیگری که در مجموعه اجرا میکنید کارگشاست. مثلا بهتر است رشتهای را انتخاب کنید که کار شما را در حلقه تکمیل کند و متربیان بتوانند محتوای حلقه را در این آثار نشان دهند.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحات ۱۲۸ الی ۱۳۴.
🎨#کارگاه_هنری 6⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 بسیاری از پدر و مادرها جَوّی در خانه درست میکنند که فرزند اصلاً در مسائل تردید پیدا نمیکند. فرزند نماز میخواند و روزه میگیرد و مشکلی هم ندارد؛ اما رفتارش وابسته به این جَو است. بهمحض خروج از این جَو، انحرافپذیر میشود.
🔸 «مَن دَخَلَ في هذا الدِّينِ بالرِّجالِ أخرَجَهُ مِنهُ الرِّجالُ كما أدخَلُوهُ فيهِ و مَن دَخَلَ فيهِ بِالكِتابِ و السُّنَّةِ زالَتِ الجبالُ قَبلَ أن يَزولَ»
کسی که با مردم به این دین وارد شود، با مردم هم خارج می شود. اما کسی که با کتاب و سنت وارد دین شود، اگر کوه ها هم فروریزد، او همچنان استوار است! [بحارالانوار، جلد۲، صفحه ۱۰۵]
🕋 #تربیت_عبادی 2⃣1⃣
📜 #احادیث_تربیتی 3⃣1⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | تربیت دینی کودک، صفحه ۱۸۵.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹 بسیاری از پدر و مادرها جَوّی در خانه درست میکنند که فرزند اصلاً در مسائل تردید پیدا نمیکند. فر
.
استاد علی صفایی حائری، خاطرهای دارند که با نکته بالا تناسب زیادی دارد.👇
.
.
🔹 داستان يكى از اقوام نزديك من كه با هم همكلاسى و هم دوره بوديم براى من درسى شده است:
🔸 او در دورههاى پايين به قدرى سنّتى و مذهبى و مقيّد بود كه مادرم بارها مرا به او سرزنش مىكرد كه فلانى پدرش بهمان بوده و امروز دارد چهها مىكند، نماز شب مىخواند، قرآن را از حفظ مىداند، حتى در مجالسى كه مىخواهند روضه مىخواند و به سبك فلسفى سخنرانى مىكند، اما تو چى؟
🔹 امّا همين شخص در دوره دبيرستان نماز شبش آب رفت و نمازهاى روزانهاش هم به حال رقص در آمد. در ميان نمازش چه كارها كه نمىكرد!
🔸 وقتى بزرگتر شد و موفقيتهايى به دست آورد و شخصيّتى به هم زد، تمام حرفها تمام شد و نمازش كنار رفت و حالت ضد مذهب هم در او اوج گرفت و بعدها از آمريكا براى من مىنوشت كه مىدانى! عيب من همين است كه به خرافات معتقد نيستم، به جن و ملك اعتقادى ندارم و جوشن صغير و جوشن كبير نمىخوانم و ...
🔹 اما ياد گذشتهها به خير كه چه كارها كه نمىكرد! و ياد شبهاى احيا بخير كه خودش الغوث مىكشيد و پشت بلندگو هم مىنشست و ياد دوره بچگى بخير كه بر سر تكبير گفتن با هم دعوا داشتيم.
🔸 خودش در نامهاى برايم نوشت كه اگر من از زادگاه خودم بيرون نيامده بودم حتماً الآن يك ته ريشِ حنايى داشتم و پشتِ سرِ ملّاىِ ده، نماز جماعتم ترك نمىشد و اذان را هم به عهده مىگرفتم.
و راست مىگفت كه اگر آن جور مىماند و مىماندم حتماً از من متعصبتر و پَر و پا قرصتر مىبود.
🌱 #خاطرات_تربیتی 1⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحات ۴۱ الی ۴۳.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 بحثهای تحليلی به تنهايی نمیتواند سازندگی مذهبی لازم را برای بچهها داشته باشد، بلكه حتماً بايد در كنار آن، عواملی، برنامههايی، زمينههايی باشد كه بتواند جنبههای عاطفی مذهبی را هم تأمين بكند.
🔸 چه عيب دارد كه اهميت بدهيم به اينكه اگر زمينهای هست، مسجدی هست، مجمع دينی هست كه میتوانيم فرزندانمان را به آنجا ببريم و فرزندانمان از آنجا آموزش و پرورش خوب مذهبی را با خودشان به منزل بياورند، مقيد باشيم آنها را ببريم؟...
🔹 چون يك بُعد و يك جهت مذهب، ادراك و تفكر و انديشه است و يك بُعد ديگر آن عاطفه.
🕋 #تربیت_عبادی 3⃣1⃣
✍️ #شهید_بهشتی | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۸۹.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹 بحثهای تحليلی به تنهايی نمیتواند سازندگی مذهبی لازم را برای بچهها داشته باشد، بلكه حتماً بايد
.
💠 سلام بر همراهان عزیز باور.🌱
🔸مطالب مربوط به موضوع #تربیت_عبادی را فعلا پایان میدهیم.
در ادامه، مشتاقیم از تجربیات موفق و خاطرات درسآموز شما در این موضوع استفاده کنیم.
✅ منتخبی از بهترین پیامها در کانال به نمایش گذاشته خواهد شد.
🪴 منتظر پیامهای ارزشمند شما هستیم 👇
@adminbavar
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
«در جست و جوی یک استاد شايسته باشید.»
بسیاری از اهداف تربیتی «کارگاه هنری» منوط به همراهی استاد و داشتن ویژگیهایی است که به بخشی از آنها میپردازیم:
1⃣ جذابیت متعادل (جذابیت استاد کمک میکند تا مخاطب با این کارگاه ارتباط بگیرد؛ اما اگر جذابیت او بیش از حد باشد، ممکن است جایگاه مربی را به خطر بیندازد.)
2⃣ همراهی با سیاستهای مجموعه
3⃣ سابقهی قابل قبول در رشتهی هنری مدنظر
4⃣ داشتن فرصت کافی برای تعامل با متربیان و مربیان
5⃣ مهارت مدیریت کارگاه
6⃣ نداشتن ویژگیهای اخلاقی ناپسند
7⃣ آشنایی با مباحث تربیتی و دغدغهمندی نسبت به آنها
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحات ۱۳۴ الی ۱۳۷.
🎨#کارگاه_هنری 7⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 💠 سلام بر همراهان عزیز باور.🌱 🔸مطالب مربوط به موضوع #تربیت_عبادی را فعلا پایان میدهیم. در ادامه،
.
ضمن تشکر از پیامهای شما، نمونههایی از خاطراتتان را به اشتراک میگذاریم👇
.
🔻پدر مادرم مذهبی نبودن اما مادرم حدود چهل سالگی متحول شده بودن وخیلی دوست داشتن ما اهل نماز و حجاب و قرآن باشیم اما پدرم به شدت مخالف بودن...✨
#شما_گفتهاید
.