.
🔹 علت عمدهای که بچهها حتی در خانوادههای نمازخوان بعدها تارک الصلاة میشوند و به نماز اهمیت نمیدهند همین است که احساس میکنند پدرشان با نماز به صورت باری که باید زمین گذاشت برخورد میکند.
🔸 بچه این را میفهمد؛ بنابراین پیش خود میگوید اصلاً من چرا از اول بار را بر دوش بگیرم که بعد بخواهم آن را زمین بگذارم.
🔹 نماز روح دار پدر و مادر، نماز جاندار، نماز با توجه، نمازی که بچهها احساس کنند در چهره پدر و مادر و چهره بزرگترها طی لحظاتی صفا، توجه، از خود درآمدن و به خدا رو آوردن، تذکر، ذکر و یاد خدا هست برای همه جذبه دارد.
🕋 #تربیت_عبادی 1⃣1⃣
✍ #شهید_بهشتی | سرود یکتا پرستی، صفحه ۹۴.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله حائری شیرازی(ره)
💠 قرآن میفرماید: إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ. لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ؛ تو به آنها اطلاع میدهی، هشدار میدهی اما سیطرهای بر آنها نداری؛ یعنی انسانها موجودات قالبی نیستند که تو آنها را به هر قالبی که خواستی، دربیاوری.
🌾 شما هم وقتی که سر کلاس میروی، این یادت باشد که لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ، سیطرهای بر آنها نداری. یقه را هم نباید چاک زد. حالا اگر یک حرفی میزنی و او نمیپذیرد، خب نپذیرد؛ چه کارش کنم؟!
💠 انسان آفریده نشده برای اینکه کسی او را ببرد؛ بلکه آفریده شده برای اینکه انتخاب کند. شما میتوانی رفع مانع کنی؛ اما ایجاد مقتضی به شما مربوط نیست؛ مربوط به خود اوست.
🌾 از این جهت میبینید کسانی که بچههایشان را درست تربیت میکنند، خیلی سر به سر بچههایشان نمیگذارند و بچههایشان خیلی زود نمازخوان نمیشوند؛ برای اینکه دم به دم به او نمیگویند: پاشو این کار را بکن، پاشو آن کار را بکن.
☀️ #تربیت_در_قرآن 8⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۳۹.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 همان طور که در این پیام بیان شد، کارگاه هنری انواع مختلفی دارد. برای انتخاب یک یا چند مورد از این موارد جهت اجرا، چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟
1⃣ علاقهمندیها، روحیات و ویژگیهای مخاطبان خود را بررسی کنید. مناسب است چند کارگاه برگزار کنید تا بتوانید سلیقههای مختلف را جذب کنید.
2⃣ امکانات و توان مجموعه خود را در نظر بگیرید. چقدر میتوانید برای تهیه امکانات خرج کنید؟ همچنین بررسی کنید اساتید کدام رشته هنری در دسترس شما هستند؟
3⃣ امکانات خانوادهها را هم در نظر بگیرید؛ در برخی مناطق خانوادهها میتوانند برای خرید امکانات و وسایل مورد نیاز کارگاه، هزینه کنند و در برخی مناطق نمیتوانند.
💢 ادامه متن در پیام بعدی.
🎨#کارگاه_هنری 5⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
4⃣ توجه داشته باشید برخی کارگاههای هنری قابلیتهای تربیتی بالاتری دارند. آنها را در اولویت قرار دهید. مثلا در قالبهایی مثل نمایش، مخاطب حس درونی خود را بهتر بروز میدهد و در کارهای گروهی، صحنههایی رخ میدهد که مربی، بهرههای تربیتی بیشتری میبرد.
5⃣ انتخاب کارگاههای پربازده که طیف وسیعتری از ویژگیها را در مخاطب ایجاد میکنند، در اولویت قرار دارند.
6⃣ همچنین تناسب کارگاه هنری با محتوای قالبهای دیگری که در مجموعه اجرا میکنید کارگشاست. مثلا بهتر است رشتهای را انتخاب کنید که کار شما را در حلقه تکمیل کند و متربیان بتوانند محتوای حلقه را در این آثار نشان دهند.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحات ۱۲۸ الی ۱۳۴.
🎨#کارگاه_هنری 6⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 بسیاری از پدر و مادرها جَوّی در خانه درست میکنند که فرزند اصلاً در مسائل تردید پیدا نمیکند. فرزند نماز میخواند و روزه میگیرد و مشکلی هم ندارد؛ اما رفتارش وابسته به این جَو است. بهمحض خروج از این جَو، انحرافپذیر میشود.
🔸 «مَن دَخَلَ في هذا الدِّينِ بالرِّجالِ أخرَجَهُ مِنهُ الرِّجالُ كما أدخَلُوهُ فيهِ و مَن دَخَلَ فيهِ بِالكِتابِ و السُّنَّةِ زالَتِ الجبالُ قَبلَ أن يَزولَ»
کسی که با مردم به این دین وارد شود، با مردم هم خارج می شود. اما کسی که با کتاب و سنت وارد دین شود، اگر کوه ها هم فروریزد، او همچنان استوار است! [بحارالانوار، جلد۲، صفحه ۱۰۵]
🕋 #تربیت_عبادی 2⃣1⃣
📜 #احادیث_تربیتی 3⃣1⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | تربیت دینی کودک، صفحه ۱۸۵.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹 بسیاری از پدر و مادرها جَوّی در خانه درست میکنند که فرزند اصلاً در مسائل تردید پیدا نمیکند. فر
.
استاد علی صفایی حائری، خاطرهای دارند که با نکته بالا تناسب زیادی دارد.👇
.
.
🔹 داستان يكى از اقوام نزديك من كه با هم همكلاسى و هم دوره بوديم براى من درسى شده است:
🔸 او در دورههاى پايين به قدرى سنّتى و مذهبى و مقيّد بود كه مادرم بارها مرا به او سرزنش مىكرد كه فلانى پدرش بهمان بوده و امروز دارد چهها مىكند، نماز شب مىخواند، قرآن را از حفظ مىداند، حتى در مجالسى كه مىخواهند روضه مىخواند و به سبك فلسفى سخنرانى مىكند، اما تو چى؟
🔹 امّا همين شخص در دوره دبيرستان نماز شبش آب رفت و نمازهاى روزانهاش هم به حال رقص در آمد. در ميان نمازش چه كارها كه نمىكرد!
🔸 وقتى بزرگتر شد و موفقيتهايى به دست آورد و شخصيّتى به هم زد، تمام حرفها تمام شد و نمازش كنار رفت و حالت ضد مذهب هم در او اوج گرفت و بعدها از آمريكا براى من مىنوشت كه مىدانى! عيب من همين است كه به خرافات معتقد نيستم، به جن و ملك اعتقادى ندارم و جوشن صغير و جوشن كبير نمىخوانم و ...
🔹 اما ياد گذشتهها به خير كه چه كارها كه نمىكرد! و ياد شبهاى احيا بخير كه خودش الغوث مىكشيد و پشت بلندگو هم مىنشست و ياد دوره بچگى بخير كه بر سر تكبير گفتن با هم دعوا داشتيم.
🔸 خودش در نامهاى برايم نوشت كه اگر من از زادگاه خودم بيرون نيامده بودم حتماً الآن يك ته ريشِ حنايى داشتم و پشتِ سرِ ملّاىِ ده، نماز جماعتم ترك نمىشد و اذان را هم به عهده مىگرفتم.
و راست مىگفت كه اگر آن جور مىماند و مىماندم حتماً از من متعصبتر و پَر و پا قرصتر مىبود.
🌱 #خاطرات_تربیتی 1⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحات ۴۱ الی ۴۳.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 بحثهای تحليلی به تنهايی نمیتواند سازندگی مذهبی لازم را برای بچهها داشته باشد، بلكه حتماً بايد در كنار آن، عواملی، برنامههايی، زمينههايی باشد كه بتواند جنبههای عاطفی مذهبی را هم تأمين بكند.
🔸 چه عيب دارد كه اهميت بدهيم به اينكه اگر زمينهای هست، مسجدی هست، مجمع دينی هست كه میتوانيم فرزندانمان را به آنجا ببريم و فرزندانمان از آنجا آموزش و پرورش خوب مذهبی را با خودشان به منزل بياورند، مقيد باشيم آنها را ببريم؟...
🔹 چون يك بُعد و يك جهت مذهب، ادراك و تفكر و انديشه است و يك بُعد ديگر آن عاطفه.
🕋 #تربیت_عبادی 3⃣1⃣
✍️ #شهید_بهشتی | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۸۹.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹 بحثهای تحليلی به تنهايی نمیتواند سازندگی مذهبی لازم را برای بچهها داشته باشد، بلكه حتماً بايد
.
💠 سلام بر همراهان عزیز باور.🌱
🔸مطالب مربوط به موضوع #تربیت_عبادی را فعلا پایان میدهیم.
در ادامه، مشتاقیم از تجربیات موفق و خاطرات درسآموز شما در این موضوع استفاده کنیم.
✅ منتخبی از بهترین پیامها در کانال به نمایش گذاشته خواهد شد.
🪴 منتظر پیامهای ارزشمند شما هستیم 👇
@adminbavar
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
«در جست و جوی یک استاد شايسته باشید.»
بسیاری از اهداف تربیتی «کارگاه هنری» منوط به همراهی استاد و داشتن ویژگیهایی است که به بخشی از آنها میپردازیم:
1⃣ جذابیت متعادل (جذابیت استاد کمک میکند تا مخاطب با این کارگاه ارتباط بگیرد؛ اما اگر جذابیت او بیش از حد باشد، ممکن است جایگاه مربی را به خطر بیندازد.)
2⃣ همراهی با سیاستهای مجموعه
3⃣ سابقهی قابل قبول در رشتهی هنری مدنظر
4⃣ داشتن فرصت کافی برای تعامل با متربیان و مربیان
5⃣ مهارت مدیریت کارگاه
6⃣ نداشتن ویژگیهای اخلاقی ناپسند
7⃣ آشنایی با مباحث تربیتی و دغدغهمندی نسبت به آنها
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحات ۱۳۴ الی ۱۳۷.
🎨#کارگاه_هنری 7⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 💠 سلام بر همراهان عزیز باور.🌱 🔸مطالب مربوط به موضوع #تربیت_عبادی را فعلا پایان میدهیم. در ادامه،
.
ضمن تشکر از پیامهای شما، نمونههایی از خاطراتتان را به اشتراک میگذاریم👇
.
🔻پدر مادرم مذهبی نبودن اما مادرم حدود چهل سالگی متحول شده بودن وخیلی دوست داشتن ما اهل نماز و حجاب و قرآن باشیم اما پدرم به شدت مخالف بودن...✨
#شما_گفتهاید
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔹 ببینید در علوم انسانی، تفکر ایمانی و میراث عظیم و عمیق شما، به شما چه میگوید.
🔸 امروز غربیها یک منطقهی ممنوعهای در زمینهی علوم انسانی به وجود آوردهاند؛ در همهی بخشهای مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعهشناسی و #روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفهی دین.
🔹 یک عده آدم ضعیفالنفس هم دلباختهی اینها شدهاند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفتهاند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است.
⚖#روانشناسی_در_ترازوی_نقد 6⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
📽 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۸۴/۱۰/۲۹.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🇮🇷 جهاد هم خودش یک عاملی است برای اصلاح و تربیت که جانشین نمیپذیرد؛ یعنی امکان ندارد که یک مؤمنِ مسلمانِ جهاد رفته و یک مؤمنِ مسلمانِ جهاد ندیده، از نظر روحیه یک جور باشند.
🇵🇸 آدمی که میدان جنگ را ندیده باشد، همه عبادتهای دنیا را هم کرده باشد، با یک پِخ بیهوش میشود و میافتد.
🇮🇷 این است معنای اینکه:
مَنْ لَمْ یغْزُ وَ لَمْ یحَدِّثْ نَفْسَهُ بِغَزْوٍ ماتَ عَلی شُعْبَةٍ مِنَ النِّفاقِ. [پيامبر اکرم(ص): كسى كه جهاد نكرده يا آرزوى جهاد نداشته باشد و بميرد به نوعى نفاق مرده است.] کاری که از این عامل ساخته است، از عاملهای دیگر ساخته نیست.
🇮🇷 #انتقام_سخت
☘ #تربیت_با_جهاد
✍ #شهید_مطهری | تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه ۲۶۸ و ۲۶۹.
💢 بازنشر فقط با ذکر منبع، بلامانع است.
(پوستر مربوط به سایت نهضت مردمی پوستر انقلاب میباشد.)
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📢 انشاءالله از امشب، مطالب اندیشمندان را با موضوع جدید #روش_الگویی تقدیم شما مخاطبین گرامی خواهیم کرد.✨
.
.
✅ توجه کنید هر محیطی که انسان در آن تربیت میشود، دارای یک «اسوه» است. پدر و مادر در محیط خانواده اسوه فرزندان خود هستند. علت اسوه بودن آنها این است که کودک تحت تکفل والدین است.
🌀 آنها باید در ابعاد مختلف رفتاری، اعم از دیداری، شنیداری و گفتاری، اسوهای حسنه برای اولاد خود باشند.
✴️ وقتی فرزند، پیکره، رفتار و گفتار پدر و مادر خود را میبینند، از آنها الگو برمیدارد. پدر و مادر بخواهند یا نخواهند، در حال آموزش فرزندانشان هستند.
📸 #روش_الگویی 1⃣
✍ #آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی | تربیت فرزند، صفحه ۷۸.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🌀 کودک آماده تقليد و حکايت و شبیهسازی کارهای پدر و مادر است که قهرمان دنيای کودکاند، يعنی هر کاری آنها بکنند کودک ميل دارد تکرار کند. برای کودک مسئله آيا صحيح است يا صحيح نيست مطرح نيست.
✅ در اين مرحله است که پدر و مادر بهعنوان «الگو» های قهری، مسؤوليت فراوانی در تربيت کودک دارند.
معلوم است که پسری که میبيند پدرش نماز میخواند، تقليد نمازخواندن پدر را درمیآورد و همچنين دختری که مادر را در حال نماز میبيند؛
🔻در مسئله تقليد میگويند جلوی تقليد کودک را بهعنوان عملی شیطنتآمیز نبايد گرفت، بلکه بايد مراقبت کرد که همواره در برابر کودک و روحيه طوطی صفت او کارهايی انجام داد که شايسته است کودک تقليد کند و عادت نمايد و مهارت پيدا کند.
📸 #روش_الگویی 2⃣
✍ #شهید_مطهری | یادداشتها، جلد۲، صفحه ۹۷ الی ۱۰۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
«آثار متربیان را به نمایش بگذارید.»
💠 افزایش اعتماد به نفس و خودباوری متربیان تا حد زیادی منوط به تولید محصول و ارائه آن به دیگران است. هر مقدار که تعداد بینندگان آثار بیشتر بوده و جایگاه اجتماعی بالاتری داشته باشند، افزایش اعتماد به نفس بیشتر خواهد شد.
✅ بنابراین:
1⃣ مسابقه و رویداد برگزار کنید.
2⃣ نمایشگاهی برای دیدهشدن آثار ترتیب دهید و از والدین، مسئولین و عموم مردم برای بازدید از آن دعوت کنید.
3⃣ با ایجاد کانال در شبکه های اجتماعی، آثار متربیان مجموعهتان را در فضای مجازی منتشر کنید یا حتی آثار هنری را در همین کانال یا به صورت حقیقی به فروش برسانید.
4⃣ آثار متربیان را به جشنوارههای مرتبط استانی و ملی ارسال کنید.
5⃣ از آموختههای متربیان در برنامههای بعدی استفاده کنید. مثلا اگر کارگاه سرود و نمایش برگزار کردهاید، در اردوها و مناسبتها، از آنها بخواهید یک نمایش اجرا کنند. یا به آنها سفارش کار بدهید تا آثاری برای نصب بر دیوارهای مجموعه و فضازی تولید کنند.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحات ۱۵۰ الی ۱۵۳.
🎨#کارگاه_هنری 8⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔰 كودك وقتى كه چشم باز مى كند و پدر نيرومند و نان آور خود را مى بيند، خود به خود شيفته او مى شود و به تقليد از او مىپردازد، به شرط آن كه اين شخصيت پدر...مورد تحقير مادر و ديگران قرار نگيرد و يا تا سطح شخصيت كودك پايين نيايد.
💠 پدرانى هستند كه خود را كوچك و خوار مى سازند و يا پدر و مادرانى هستند كه يكديگر را در مقابل چشم فرزند مى كوبند كه در نتيجه هيچ كدام نمى توانند قهرمان و الگوى محبوب كودك باشند،
🔻اینجاست كه كودك به ديگران رو مى آورد و يا به خود پناه مى برد؛ در صورتى كه به خود پناه برد، گرفتار روح انزوا و غرور و خودبينى مى شود و در صورتى كه به ديگران رو بياورد، خطر اشتباه در انتخاب الگو زياد است و چه بسا به هلاكت و نابودى و فساد بكشد.
🌀 پدر با شخصيت مى تواند حتى هنگام شوخى و بازى و بگو و بخند، عظمت خود را داشته باشد، حتى هنگامى كه فرزندش بر سر و رويش مىپرد اين عظمت را حس كند. پدر با شخصيت مانند كوه است، حتى هنگامى كه بر سر او پا مى گذاريم، در دل از او وحشت داريم و از بلنديش مى هراسيم.
📸 #روش_الگویی 3⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۴۴ و ۴۵.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💠 الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فليَبدأ بتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ ، و ليَكُن تأديبُهُ بسِيرَتِهِ قَبلَ تأديبِهِ بلِسانِهِ.
🔰 امام على عليه السلام: هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنكه به زبانش تربيت كند، با رفتار خود تربيت نمايد. (نهج البلاغه، حکمت۷۳.)
🎤مقام معظم رهبری:
🔻اگر این تعلیم انجام گرفت، تعلیم غیر، آسان خواهد شد؛ مشکل کار ما این است.
🌀 اگر میخواهید مثل بوتهی گلی عطر شما فضا را معطر کند، اگر میخواهید معنویت مثل چشمهای از شما سرازیر شود و بدون اجبار، بدون اکراه، تشنگان بنوشند و به سوی آن بشتابند، راهش این است: «فلیبدأ بتعلیم نفسه».
📜 #احادیث_تربیتی 4⃣1⃣
📸 #روش_الگویی 4⃣
📽 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه، ۱۳۹۰/۷/۲۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat