بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠)
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
3⃣راز #احاطه_قهر_آمیز الهی بر منافقان
🌚 تعبیر از منافقان به عنوان #کافر و به اسم ظاهر نه ضمیر با آن که همه آنچه در آیات هفدهم تا نوزدهم یاد شده به صورت ضمیر است، نه اسم ظاهر برای نکاتی است که برخی از آنها بازگو شد و برخی نیز بدین قرار است:
#باطن نفاق همان کفر است و تصریح به اسم ظاهر #کافرین به جای ضمیری که به منافقان برگشت کند، برای تفهیم علّت احاطه قهرآمیز الهی بر آنهاست، چنانکه تصریح به آن در اثنای مَثَل و قبل از تمام شدن آن، برای #حفظ_ارتباط با مُمثّل و احضار آن و همچنین تطبیق مثال با مُمَثّل در ذهن است.
🪐 #معنای_احاطه در این آیه مشابه معنای احاطه در آیات: « إنّا أعتدنا للظالمین نارا أحاط بهم سُرادقها » ، « وظنّوا أنّهم أحیط بهم... » ، « وأحیط بثمره فأصبح یقلّب کفّیه علی ما أنْفق فیها »، « لَتَأْتُنَّنی به إلّا أن یُحاط بکم » ، « إن جهنم لمحیطة بالکافرین » و مانند آن، #احاطه_قهری و تعذیبی است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
♦️دختری که بدنش زیر آوار ماند رو با گلوله #صورتش رو سوراخ کردن
لعنت به کسی که از اسرائیل حمایت می کند.
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠)
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
4⃣ سرّ #دوام نفاق در منافقان
🔴چون چشم و گوش دل منافقان، محجوب و #مسدود بلکه مطموس و محو شده است، ندای تبشیر فرشتگان رحمت و صدای انذار فرشتگان غضب را نمی شنوند و آثار منادیان غیبی را نمی بینند. از این جهت به فطرت اصلی خود
برنمی گردند.
🟠 از طرف دیگر چون #زبان_درونی آنان گنگ است توان آن را ندارند که وضع موجود خود را برای صاحبدل درد آشنا بازگو کنند و با عرض حال خویش بر طبیب حاذق، به درمان بیماری روح خود بپردازند.
⚫️از این جا سرّ آن که خداوند سبحان در تحلیل دوام نفاقشان، کوری، کری و گنگی آنها را بیان می کند روشن می گردد و اگر هم طبیب صاحب دَمی بخواهد از درون، درد آنها را درمان کند، بر اثر نداشتن #مجاری_ادراک_باطن، توان دریافت پیام و ندای هاتف غیبی را ندارند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
13.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مادری که جسد کودک شهیدش را حمل و از بمبارانهای اسرائیل فرار میکند
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠)
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
5. گروههای #سه_گانه در آیات آغازین سوره
🛑 خدای سبحان در آغاز سوره بقره، بعد از ذکر #مؤمنان و اوصاف ویژه آنان در پنج آیه، به ذکر #کافران معاند و اوصاف مخصوص آنها در دو آیه و نیز به ذکر #منافقان و صفات پلید آنان در سیزده آیه پرداخت و در بخش پایانی عنوان جامع «کافر» انتخاب شد که شامل هر دو گروه دوم و سوم می شود. از این رو فرمود: « والله محیط بالکافرین ».
❌صاحب تفسیر«المنار» کوشیده است تا مصادیق آیات یاد شده را چهار گروه بداند، نه سه گروه؛ بدین صورت که عنوانِ «متقیّن» در آیه دوم شامل دو گروه باشد: یکی «الّذین» که در آیه سوم است و دیگری «الذین» در آیه چهارم؛ لیکن نظر وی صائب #نیست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠)
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
6⃣ #نمودار_سفاهت منافقان
🔇 نمودار سفاهت منافقان آن است که سیّئات خود را از مردم #مخفی می کنند، در حالی که مردم نه احاطه علمی دارند و نه احاطه اقتداری و هیچ کاری بدون اذن خدا از مردم ساخته نیست، ولی سیّئات را از خداوند مخفی نمی کنند.
🔔در حالی که همه امور به دست اوست و آیه شریفه « یستخْفون من الناس ولا یستخْفون من الله وهو معهمْ إذ یبیّتون ما لا یرضی من القول وکان الله بما یعملون محیطاً... [خيانت پيشگانْ خيانت خود را] از مردم پنهان مى دارند، و [نمى توانند] از خدا پنهان نمايند، و خدا با آنان بود آن گاه كه در جلسۀ مخفى شبانه، دربارۀ طرح و نقشه و سخنى كه خدا به آن رضايت نداشت، چاره انديشى مى كردند و خدا همواره به آنچه انجام مى دهند، احاطه دارد]بیانگر امکان استخفای از مردم و #عدم_امکان آن از خداست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
14.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴ظلمماندگار نخواهد ماند...
#غزه
باران و سرما و آوارگی...
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠)
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
7⃣ #سفاهت_منافقان در #چهره_مَثَل
🔻سفاهت اهل نفاق در #تمثیل مزبور لحاظ شده است و آن این که مَنفذ گوش را بستن و فروبردن انگشتان در آن برای نشنیدنِ غرش رعب آور رعد، تا حدودی قابل باور است، لیکن انگشت به گوش گذاشتن برای نجات از صاعقه، #تأثیری_ندارد.
🔺 زیرا صاعقه آسمانی با برخورد خود، #همه_هستی_شخص مُصاب و صَعیق را یک جا می سوزاند و دست و گوش را، هم زمان خاکستر می کند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۹و۲۰: أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(۱۹)يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠)
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
8⃣سرّ #گسترش_بحث درباره منافقان
🤲 شاید اکتفا به دو آیه در تشریح اجمالی حال کافران و عدم اکتفا به کمتر از سیزده آیه در بسط و تفصیل حال منافقان، گذشته از #هشدار خطرشان وتبیین کیفیت برخورد دوگانه آنها با مؤمنان و کافران، برای این باشد که کافران عنود و ملحدان لجوج بر اثر یکسان بودن انذار و عدم انذار، قابل برگشت نیستند، لیکن منافقان موصوف و مُمَثّل بر اثر داشتن نور ضعیف، #امید برگشت آنان وجود دارد. از این رو در این باره به گستردگی بحث شده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan