eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 📌 چون قرآن کریم کتاب هدایت و تربیت انسانِ عالِم، عاقل و دیندار است، بر خلاف کتب علمی و عقلی بشری، سرشار از انذار و هشدار است و در این کریمه نیز معاندان را از عذابی بر حذر می دارد که مواد سوختی، آتش گیره و آتش زنه آن انسانها و سنگهای مورد پرستش آنهاست و برای کافران، منافقان و فاسقان آماده شده است؛ آتشی که از انسان بر می خیزد و از این رو هیچ راه گریزی از آن نیست، بلکه جسم و جان انسان تبهکار را می سوزاند. 📍 از تعبیر « أعدّت » برمی آید که جهنم، همانند بهشت، موجود است و کافران که ماده سوختنی و آتش زنه و آتش گیره دوزخند، هم اکنون سراپا مشتعلند، گرچه خود نمی دانند. اثبات عذاب برای کافران، در این کریمه منافاتی با اثبات آن برای منافقان و ندارد. عذاب دردناک دوزخ افزون بر کافران، دامن منافقان و مؤمنان عاصی را نیز می گیرد؛ گرچه درکات و همچنین کوتاهی یا درازی مدّت عذاب متفاوت است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لحظه بمباران وحشتناک خانه‌ای در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه توسط اشغالگران اسرائیلی https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 🌏 : تعبیر به «إنْ» که است به جای «إذا» که حرف شرط مقطوع است با این که شرط در محل بحث به دلیل « ولن تفعلوا »  مقطوع العدم است، از این روست که اولاً طبق گمان معاندان سخن گفته شود، و ثانیاً جنبه تهکّم داشته باشد. 🌔 : حرف «لَن» برای است، نه برای تأبیدِ آن؛ زیرا چیزی که مُغَیّاست و دارای حدّ و غایت است ابدی نخواهد بود و حرف «لن»در « فلن أبرح الأرض حتی یأذن لی أبی » و « لن نؤمن لک حتی نری الله جهرةً » در مورد چیزی به کار رفته که برای آن یاد شده است. 🔥 : غالب مفسّران گفته اند: چون در سوره تحریم که پیش از سوره بقره نازل شده، کلمه « نار »  آمده است: « یا أیّها الّذین آمنوا قوا أنفسکم وأهلیکم ناراً وقودها النّاس والحجارة » و مسلمانان نسبت به چنین آتشی آگاهی داشتند، در آیه محل بحث کلمه نار با الف و لام ذکر شده است؛ چنانکه حضرت ابراهیم(علیه السلام) هنگامی که همسر و فرزندش رابه سرزمین غیرقابل کِشت حجاز آورد به خدای سبحان عرض کرد: « ربّ اجعل هذا بلداً آمناً » و کلمه بلد را نکره آورد، ولی پس از آن که آن جاآباد و محل سکونت شد، به خداوند عرض کرد: « ربّ اجعل هذا البلد آمناً »که آیه دوم بعد از آیه اوّل نازل شده و از این رو کلمه بلد در آن با الف و لام آمده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 زیرپیراهن خونیش که دم دست ترین چیزیه که داره رو در میاره تا صورت خیس پسر رو خشک کنه 😭😭😭😭😭 https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 🔥 : وَقود به معنای «ما یُوقَد به النّار» یعنی چیزی است که آتش با آن می شود؛ مانند کبریت و چاشنی در مواد انفجاری که آتش زنه است و چیزهای دیگر را شعله ور می سازد، و نیز مانند هیزم، ذغال سنگ، نفت، گاز و هر چیز دیگری که ماده سوختنی باشد. وقود گاهی به معنای شعله آتش و زبانه آن است؛ نظیر آیه « النار ذات الوَقود » که تفسیر آن به آتش صاحب هیزم (کنایه از فراوانی مواد سوختنی آن) مناسب نیست؛ زیرا ظاهرِ «ذات وَقود» همان معنای «ذات لهب» است که در سوره مَسَد(آیه3) آمده است و تفصیل آن در تفسیر آیات بازگو می شود. ☄ ماده وُقُود و وَقُود اختصاصی به برافروختن «نار» ندارد، بلکه در «نور» نیز به کار می رود؛ یعنی، هم در مورد غضب و قهر و هم در مورد رحمت و مهر کاربرد دارد؛ مانند: « ...یُوقَد من شجرة مبارکة » . از این رو امیرالمؤمنین)علیه السلام) به فروزان نگه داشتن توحید و رسالت توصیه کرد و فرمود: «وصیتی لکم أن لاتشرکوا بالله شیئاً ومحمدصلی الله علیه و آله و سلم فلاتضیّعوا سنّته أقیموا هذین العمودین وأوقدوا هذین المصباحین»، و نیز درباره فروغ خاموش ناشدنی قرآن فرمود: «ثمّ أنزل علیه الکتاب نوراً لاتطفأ مصابیحه وسراجاً لایخبو توقدّه». 🌏 : مراد از «ناس» در جمله « وقودها الناس »  مقابل جن و شیطان نیست، بلکه « حجارة »  است. بنابراین، اطلاق آیات دیگر، مانند: « إنّکم وما تعبدون من دون الله حصب جهنّم »و « وامّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً »، همچنان محفوظ است؛ زیرا خود ابلیس گذشته از آن که هیزم دوزخ است می تواند آتش گیره بلکه آتش زنه جهنم نیز باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
❌ جوری خوابیدن انگار نه انکار که شهیدن...💔😭 شدت موج انفجار این بچه ها را از درون متلاشی کرده.... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: ⭕️ : با توجه به اختصاص نداشتن جهنّم به کافران، «لام» در « للکافرین »  به معنای است؛ یعنی، هر عملی با عامل خود ارتباط دارد؛ نظیر: « إن أحسنتم أحسنتم لأنفسکم وإن أسأتم فلها » و یا « إنّ جهنّم کانت مرصاداً٭ للطاغین مآباً ». ولی اگر «لام» به معنای سود و نفع باشد، نظیر آنچه در مورد اهل بهشت گفته می شود: « وبشّر الذین آمنوا وعملوا الصالحات أنّ لهم جنّات » در این صورت معنای دارد؛ زیرا جهنّم به سود کافران نیست. البته مرتبه ای از دوزخ مخصوص کافران است که در این حال، حرف «لام» می تواند برای اختصاص باشد. 🔘 خطاب این کریمه به کافران و بت پرستان حجاز است و از آن جا که مضمون آن گزارش غیبی است، خود نوعی است. بنابراین، قرآن کریم در این آیه اعجاز خود را با اعجاز دیگری تضمین کرده است. جمله « فإن لم تفعلوا » به منزله نتیجه قیاس و جواب شرطی است که در آغاز آیه قبل به صورت قیاسی استثنایی تنظیم گردید؛ امّا جمله « ولن تفعلوا »  گزارشی غیبی و خود معجزه دیگری است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
محل تولد: غزه سن: ۴سال علت مرگ: در اثر ترس از بمباران وسیعلم الذین ظلموا... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و رسالت انذار 📢 قرآن کریم مانند کتابهای استدلالی و عقلی نیست تا تنها به نتیجه گیری از قیاس و برهان بسنده کند؛ چون زبان قرآن زبان علومی مانند حکمت و کلام، و هدف آن، تنها عالم شدن مخاطبان نیست بلکه، وحی و هدایت و نور و در پی تربیت انسان عالم عاقل و دیندار است؛ یعنی، تعلیم کتاب و حکمت با تزکیه نفوس همراه است. 📣 از این رو هشدار می دهد: اگر نتوانستید همانند قرآن را بیاورید، که هرگز نمی توانید، از آتشی که برای کافران آماده شده، . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدای مهربونم... عروسکم دست و پا داره اما من نه! غم کودکان غزه، غمیست که کم نمی‌شود... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و رسالت انذار 🔳این آیه شریفه ترس از جهنّم را مطرح می کند؛ زیرا بیشتر انسانها بر اثر هراس از بر صراط ایمان و تقوا پایدارند. بدین جهت قرآن کریم گذشته از این که از رسول خدا به عنوان «بشیر و نذیر» یاد می کند، در هیچ موردی پیامبر را تنها به عنوان «مبشّر» معرفی نمی کند، در حالی که گاهی به صورت حصر به عنوان «مُنْذر» معرفی می کند: « إن أنت إلّا نذیر ». رسالت عالمان دینی نیز ترساندن مردم از قهر الهی است: « ولینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم ». 🔲 اوّلین قدم برای توده مردم ترس از جهنّم است. البته اگر انسان بر اساس همین ترس پیش برود و خداوند را عبادت کند کم کم بهشت در او پیدامی شود و حتی ممکن است درجات بلند محبّت خدا را نیز تحصیل کند. آنگاه آزاد از هراس دوزخ و امید بهشت خداوند را عارفانه و عاشقانه می پرستد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجمع حمایت از فلسطین و آغشته شدن نماد آمریکا به رنگ خون ‌‌‌ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و آتش گیره دوزخ 🔥قرآن کریم انسان را ، یعنی ماده سوختنی، آتش گیره و آتش زنه جهنم می داند. آتش زنه مانند کبریت که با برخورد با شی ء معین مشتعل می شود و آتش گیره مانند هیزمهای ضخیم و بزرگ که مدّتی در اجاق می ماند و در درازمدّت خاکستر می شود و هیزمهای نازک و کوچک با آن افروخته می شود. ☄  خودش آتش برمی افروزد؛ چنانکه در آیه محلّ بحث یا آیه « أولئک هم وقود النّار » آمده است و خودش نیز هیزم است و در آن آتش مسجور، یعنی مشتعل می شود: « وأمّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً » ، « إذ الأغلال فی أعناقهم والسلاسل یُسْحَبون٭ فی الحمیم ثمّ فی النّار یُسْجَرون ». بنابراین، راهی برای فرار از عذاب ندارد؛ زیرا اگر هیزمی جدای از انسان باشد و انسان را با آن بسوزانند احتمال فرار از آن هست و در صورت سوختن نیز تنها جسم او را می سوزاند، نه روح را. امّا اگر شعله ور شود راه گریز از عذاب ندارد؛ بلکه هم جسمش می سوزد: « کلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غیرها » و هم روح او گداخته می شود: « نار الله الموقدة٭ الّتی تطّلع علی الأفئدة ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
🚨 تصویری از شکنجه جمعی زندانیان فلسطینی توسط سربازان صهیونیستی که بازتاب گسترده‌ای داشته است. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و آتش گیره دوزخ ⭕️آتشی که بتواند را بسوزاند، باید منشأ روحی داشته باشد؛ یعنی، از فؤاد و دل سربرآورد. هیزم بیرونی، فؤاد (مرحله تجرد روح) را نمی تواند بسوزاند. حتی اگر انسان در کوره ذوب فلزات قرار گیرد، روح او نمی سوزد و از این رو، وقتی اصحاب اخدود مؤمنان را در گودال آتش افکندند، تنها بدنهای آن مؤمنان سوخت؛ امّا ارواحشان متنعم بود و حتی لذّت می بردند که بدنهای آنان در راه دین می سوزد. 🔥 انسان عذاب جسمی را می تواند تحمّل کند، لیکن عذاب روحی قابل تحمّل . اهل معنا به هنگام استعاذه از جهنّم می گویند: خدایا ما را به آتش دوزخ مسوزان؛ زیرا ورود به جهنّم مایه رسوایی انسان است: « ربّنا إنّک من تدخل النّار فقد أخزیته »؛ چون سقوط در جهنّم نشانه کفر و نفاق یا دست کم دلیل تبهکاری و در نتیجه حرمان از رحمت خاص خداست و این رسوایی دردناکتر از سوختن بدن به آتش است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و آتش گیره دوزخ ❇️برخی مفسّران به استناد بعضی احادیث، گفته اند: مراد از حجاره که به عنوان وقود مطرح شده است. ویژگی چنین سنگی را سرعت اشتعال و برافروختگی، بدبویی، پردودی، شدت چسبندگی به بدن و شدت حرارت دانسته اند. امّا باید دانست که سنگ کبریت (گوگرد) در دنیا نیز اشتعال زا و آتش خیز است و این معنا چندان اهمیتی ندارد تا موجب تخویف و انذار شدید باشد و نمی تواند مراد قطعی از حجاره مزبور سنگ کبریت باشد. ✳️بعضی از مفسّران نیز گفته اند: مراد از این حجاره همان و طلا و نقره ای است که زراندوزان ذخیره می کردند و به آن فریفته شدند؛ چنانکه خدای سبحان می فرماید: « والّذین یکنزون الذّهب والفضّة ولا ینفقونها فی سبیل الله فبشّرهم بعذابٍ ألیم٭ یوم یحمی علیها فی نار جهنّم فتکوی بها جباههم وجنوبهم وظهورهم هذا ما کنزتم لأنفسکم فذوقوا ما کنتم تکنزون ». این معنا هم نمی تواند مصداق یقینی حجاره در آیه مورد بحث باشد؛ زیرا آیه فوق ناظر به مطلق زراندوزان است، چه کافر و چه غیرکافر، در صورتی که آیه محل بحث می فرماید: « أعدّت للکافرین ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan