eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و          1⃣ انسان با عقیده، خلق و عمل 🌳 البته انسان اگر محجوب و مشغول نباشد، لذّت و یا درد همه آنچه را که در دنیا به آنها معتقد یا متخلق است و یا آنها را انجام می دهد، می کند. 🌴 ائمه(علیهم السلام) و شاگردان خاص آنها چنان از می بردند که هرگز نمی خواستند عبادتشان پایان پذیرد و می گفتند: «اگر همه عمر دنیا یک شب بود همه را به سجده یا رکوع سپری می کردیم》 و این رفع حجاب برای کافران در دنیا میسّر نیست، مگر هنگام قبض روح؛ ولی برای مؤمنان رفع حجاب در دنیا ممکن است و اگر عدّه ای لذّت اعتقادات صحیح، اخلاق خوب و اعمال صالح را ادراک نمی کنند بر اثر اشتغال فراوانِ آنان به اموری دنیوی است. 🌳امام سجاد(علیه السلام) می فرماید: «وأنّ الراحل إلیک قریب المسافة وأنّک لا تحتجب عن خلقک إلاّ أن تحجبهم الأعمال دونک... و بدان كه مسافر كوى تو راهش نزديك است و اين تو نيستى كه از آفريدگانت در پرده اى، بلكه خود آنان است كه حجاب ميان آنها و تو شده است». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و            2⃣اصول دین و انذار و تبشیر در آیات (21 ـ 25 ) 🔲 اصول دین به ، و و عناصر محوری وابسته به این ارکان تعریف می شود. در آیات مزبورْ اول به توحید آنگاه به نبوت و سپس به معاد پرداخته شده؛ گرچه معاد همان رجوع به مبدأ است و از جهتی مقدم بر نبوت است، لیکن در مقام ظهور فعلی در خارج بعد از نبوتْ ظاهر خواهد شد؛ چنانکه آشنایی با بسیاری از مسائل آن مرهون وحی نبوی است؛ زیرا عقل گرچه خطوط کلی آن را ادراک می کند، لیکن شناخت بسیاری از رخدادهای تلخ دوزخ و شیرین بهشت در گرو گزارش وحی است. 🔳از این رو پس از اثبات اعجاز قرآن از یک سو و اثبات رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از سوی دیگر به پرداخته شد و چون لطف و عنف الهی و قهر و مهر خدایی به هم آمیخته است، از این رو تبشیر و انذار و وعد و وعید با ارائه رنج جهنم و گنج بهشت قرین هم مطرح است. از این رو پس از انذار از آتشی که وقود آن مردم و سنگهاست، نوبت مژده بهشت فرامی رسد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فعال رسانه‌ای آمریکایی: 📍لیندسی گراهام متحدان آمریکا را تهدید کرده که در صورت دستگیری نتانیاهو تحریم خواهند شد، این دیوانگی است، این آمریکا نیست بلکه ایالات متحده اسرائیل است، کشور ما ربوده شده... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و          3⃣ بشارت بهشت 🌸 گرچه پیام جامع در همه موارد آن پیدایش سرور و نشاط است، لیکن تفاوت انبساط و مسرّتها رهین تفاوت عناصر محوری آن است؛ زیرا تبشیر گاهی بر اثر اهمیت مطلب و گاهی به لحاظ زمان یا مکان یا سایر عوارض جنبی آن از اهتمام برخوردار می شود و گاهی به لحاظ مبدأ فاعلی آن، یعنی شخص بشارت دهنده، از ویژگی بهره می گیرد. 🦋 مژده بهشت گاهی از زبان عالم دین و مربّی نفوس و مُعَلّم اخلاق و زمانی از زبان امام معصوم(علیه السلام) و گاهی از لسان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و بالاخره گاهی از ذات اقدس خداوند تلقّی می شود. در این حال هیچ تبشیری به لحاظ از این گزارشِ سودمندْ مهمتر نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و          3⃣ بشارت بهشت 🛍 بشارتهایی که در قرآن کریم بازگو شده همتای یکدیگر ؛ زیرا مُبَشّران آنها همسان نیستند، و آنچه از آیات « إذ قالت الملائکة یا مریم إنّ الله یبشّرکِ بکلمةٍ منه »، « أنّ الله یبشّرک بیحیی مصدّقاً بکلمةٍ من الله وسیّداً وحصوراً » و « یبشّرهم ربّهم برحمةٍ منه ورضوانٍ وجنّاتٍ لهم فیها نعیم » و نظایر آنها برمی آید هرگز از آیات دیگر تبشیر نظیر آیه محل بحث استفاده نمی شود. 🎁 زیرا در آن آیاتْ به عنوان مُبشِّر مطرح بود، ولی در آیه محل بحث خداوند به صلی الله علیه و آله و سلم یا به دیگر دستور بشارت می دهد. البته تبشیر بندگان خدا تبشیر باواسطه الهی است، لیکن مهم است؛ چنانکه از تعبیر قرآن از گروهی خاص به عنوان بندگان خدا، لطف مخصوص الهی استظهار می شود؛ نظیر آیه « وأنابوا إلی الله لهم البشری فبشّر عبادِ٭ الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نماینده بلژیکی پارلمان اروپا: 📍امروز همه فهمیده‌اند که جان فلسطینیان به اندازه اوکراینی‌ها برای اروپا ارزش ندارد... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و           4⃣گونه های تبیین معاد 🟡 معاد از برخی جهات توحید است؛ یعنی، فطرت انسان هرگز به زوال و نابودی خود فتوا نمی دهد و هیچ گاه به یاوه بودن نظام کیهانی و بیهوده بودن گستره آفرینش حکم نمی کند و ابداً به مساوی بودن مُوَحّد و ملحد و یکسان بودن عادل و ظالم و مانند آن رأی نخواهد داد. قهراً محکمه عدل و میز قضای حق وجود دارد که به حسابها رسیدگی می شود و چون چنین داوری عادلانه در دنیا میسور نیست، در حیات پس از مرگ خواهد بود. این معنا به طور اجمال در سویدای دل هر صاحبدلی وجود دارد. 🟣 بر همین اساس، قرآن کریم معاد را همانند مبدأ به بازگو می کند. گاهی بدون ذکر دلیل؛ مانند آیه محل بحث و گاهی با سوگند؛ مانند: « زعم الذین کفروا أن لن یبعثوا قل بلی و ربّی لتبعثنّ ثمّ لتنبّؤن بما عملتم » و زمانی با اقامه برهان. قسم اخیر بر اثر تنوّع براهین به اقسام متعدد به حسب تعدّد حدود وسط منقسم می شود که هر یک در جای مناسب خود بیان خواهد شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس ترک: 📍می‌گویند این گروه‌ها مخالفان دولت سوریه هستند، خیلی خب قبول داریم مخالفند اما چرا از ازبکستان، چچن، تاجیکستان، غنا و آلمان آمده‌اند؟!/ترکیه به محلی برای صادرات تروریست به دیگر نقاط جهان تبدیل شده/14 ماه است کودکان فلسطینی کشته می‌شوند، تکان نخوردید، به محض آتش بس در لبنان و تهدید سوریه توسط نتانیاهو در حلب عملیات کردید؟! ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و           5⃣ بودن بهشت و دوزخ 🔘 مخلوق بودن با استفاده از جمله « أُعدّت للکافرین »  و مانند آن بازگو شد و مخلوق بودن گذشته از جمله « أُعدّت للمتقین »  که قبلاً ارائه شد، از جمله « أنّ لهم جنات »  نیز استظهار شده است؛ زیرا پیام جمله اخیر این است که، هم اکنون بهشت در اختیار مؤمنانِ وارسته است، نه آن که اکنون معدوم باشد و بعد از پیدایش، ملکِ مؤمن صالح شود. چون ظاهر جمله مزبور ملکیّت بالفعل است و مالک آن نیز بالفعل موجود است، مملوکِ آن نیز باید بالفعل موجود باشد. ☑️  الف: توقّف برخی بهشت بر اعمال صالح مؤمنان در دنیا با اصل وجود سرزمین بهشت و عناصر اصلی آن منافی نیست و آنچه در مشاهده شد مؤید مدعاست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جفری ساکس: 📍آنچه به سرکردگی گروه تروریستی تحریر الشام در سوریه شروع شده، مطمئنا عملیات اسرائیل، آمریکا و ترکیه علیه ایران است... 🆔 @Kavoshmedia