ياد شده و قبول آن كه به دست خود حضرت علي (عليه السلام) اِعجام و اِعراب حاصل نشد، بالاخره براي #امتياز_حروف (امتیازات برخی انسان ها) از يكديگر علامت هاي ويژه اي وجود داشت تا مثلاً «خَرَّ» را از «جَرَّ» و «حَرّ» امتياز دهد و براي حرف «باء» نيز علامت #ويژه اي بود كه آن نشانه مخصوص در حديث مزبور بر فرض صحت آن، مراد بوده است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📝پيشگفتار
〽️ #انتظار عدل جهاني و منجي موعود
❄️كسي كه #آينده را حق مدار و عدل محور مي داند، ليكن حق مداري را در نظام دموكراسي(حکومت مردم بر مردم) محض و مردم سالاري(همان) صرف مي داند بر فرض كه تمام #يافته هاي آنان #حق و تمام #بافته هاي آنها #عدل باشد جريان #مهدويت شخصي يا نوعي اصلاً درباره آنان مطرح نيست، زيرا منجي جامعه #عقل_جمعي است نه شخص تا گفته شود آن شخص، معين و موعود عيني است يا نوعي (مگر آنكه مهدويتِ نوعي طوري تفسير شود كه حكومت جمعي را هم شامل شود)، زيرا #حكومت_مردم_بر_مردم از سنخ #حكومت_مهدوي نيست، پس #صرف انتظار عدل جهاني مستلزم #پذيرش مهدي موعود هرچند #موعود_نوعي آن باشد #نيست.
🎁 #آينده حقم حور و عدل مدار در #گرو حكومت مهدي(عج)
⏳ كسي كه #آينده را حق محور ميداند و حق مداري را در نظام حكومت #فرد ارزيابي مي كند و اساس حكومت فردي وي را #قانون_الهي مي داند كه با #آفرينش هماهنگ است نه رأي شخصي، چنين معتقدي مي تواند وجود مبارك مهدي موعود را #في_الجمله بپذيرد هرچند در شخصي يا نوعي بودن آن بايد #تأمل نمايد.
🖌 اختلاف در #مَنهَج (راه ها) حكومت فردي و جمعي با گفت وگوي #تمدن_ها ارزيابي مي شود.
✨#اختلاف در #مهدويت_شخصي_و_نوعي با گفتمان متعهدان به مكتب #الهي و باور كنندگان پيام هاي طمأنينه بخش رهبران ديني مطرح مي گردد. به هر تقدير ارائه آراي متضارب در هر دو فلات(نظر) #ثمربخش است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۳: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🎲ستايش هر #ستايشگري، در برابر هر #كمال_و_جمالي، در حقيقت #حمد_خداست و جز او #هيچ_كس سزاوار ستايش نيست.
🌻خداي سبحان #ربّ(پرورش دهنده) هر «عالَم» است و آن را به سوي كمال #مناسبش سوق ميدهد و «عالَم» چيزي است كه به وسيله آن عِلْم حاصل شود (ما يُعْلَمُ به) و چون در جهان هستي #هر_موجودي نشانه خداوند است، پس هر موجودي در #حدّ_خود يك #عالَم است و با #ربوبيت خداي سبحان به سوي كمال خود پيش مي رود.
🎯 اين كريمه (الحمد لله رب العالمین)#جامعترين تعبير از حمد خداست و با تبيين الوهيت(شایسته پرستیدن) و ربوبيّتِ(پرورش دهنده) #انحصاري خداوند، مفيد اختصاص حمد به اوست؛ خدايي كه همه كمالات را دارد و پروراننده همه چيز است (ربّ العالمين)، #شايسته ستايش(الوهیت) است و چون ستايش در برابر بخششِ كمال و جمال است و اين نيز در انحصار خداست، پس حمد ويژه اوست و خداوند، #يگانه_محمود(ستایش شونده) است.
🔮خداي سبحان نه تنها يگانه محمود، كه يگانه #حامد(ستایش کننده) نيز هست؛ زيرا حمد حقيقي بدون شناخت #وليّ_نعمت و همه كمالات و نعمتهاي او ميسور نيست و غير خدا چنين #شناختي ندارد.
💎💎تفسير💎💎
🌧حمد:
🌈حمد در #مقابل قدح و ذمّ، و به معناي ستايش در برابر #كمال و كار اختياري[پاورقی:مراد از كمال اختياري كمالي است كه فاعل به #اختيار_خود تحصيل كرده باشد؛ مانند علم، نه آنچه به اضطرار براي او حاصل است؛ مانند كمالي كه از راه #وراثت به او منتقل شده است] زيباست؛ خواه اثر آن كمال به #غير نيز برسد يا نه و در صورت وصول به غير، خواه دريافت كننده همان شخص #حامد باشد يا #غير او(حامد) و چه از صاحبان انديشه باشد يا از #غير ذوي العقول(بدون اندیشه).
🛍حمد خداي سبحان نيز در برابر اسماي #حسناي_جمالي(صفات ثبوتی:علم و حیات و قدرت) يا #جلالي(صفات سلبی:جهل و جسم و شریک) اوست؛ خواه اين أسماءْ كمالاتي باشد كه اثر آن به غير نيز #میرسد، همانند خالقيّت و رازقيّت يا به غير #نميرسد، مانند تجرّد از ماده و ماهيّت و چه به لحاظ كلمات #تكويني(هستی) او: (الحمد لله الذى خلق السماوات والأرض...سپاس مخصوص خدایی است که آسمانها و زمین را خلق کرد) و چه به لحاظ كلمات #تدويني_اش(تشریعی و تکلیفی): (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب...سپاس خدایی را که بر بنده اش قرآن را نازل کرد).
🔦الفاظ «حمد»، «مدح»، «ثناء» و «شكر» گرچه از نظر معنا به هم نزديك است، ولي #مرادف نيست و تفاوت دقيقي با يكديگر دارد؛ چنانكه در زبان فارسي نيز واژه «سپاس» كه معادل #شكر است با واژه «ستايش» كه معادل #حمد است، فرق #ظريفي دارد؛ گرچه مرادف #پنداشته ميشود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۳: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🚨 فرق حمد و مدح:
🌈 مشهور اين است كه حمد و مدح #همتا_و_همانند است، همان گونه كه دو واژه مقابل اينها، #قدح_و_هجو(سرزنش) نيز همتا و همانند است، ولي اين دو واژه كه #دو_ريشه متفاوت دارد، داراي #دو_معناي_مختلف است و از اين رو از نظر كاربرد و مورد استعمال نيز يكسان نيست؛ #حمد تنها در برابر صاحب كمالي است كه داراي #عقل_و_انديشه باشد، ولي #مدح كه در مقابل ذمّ است، درباره #غير_عاقل نيز به كار مي رود؛ مثلاً، درباره #گوهري-زيبا و #ارزشمند مي توان گفت ممدوح است، ولي نمي توان گفت #محمود(ستایش شده) است: «يُقال مدحت اللؤلؤ علي صفائه ولا يقال حمدته علي صفائه... مروارید را برای صفاتش تحسین می کنند ولی حمد و سپاسش را نه».
🍥 #تفاوت ديگر حمد و مدح آن است كه حمد تنها در برابر كارهاي #اختياري است، اما مدح درباره امور #خارج_از_اختيار نيز به كار مي رود؛ مثلا ً #بلندي_قامت و #زيبايي_چهره در انسان با اين كه اختياري نيست قابل #مدح است، ولي قابل #حمد_نيست، برخلاف #انفاق و #علم_آموزي او كه #هم ممدوح است و هم محمود. #پس هر حمدي مدح است، اما چنين نيست كه هر مدحي حمد باشد.
🗯برخي گفته اند: در #مفهوم_حمد، «وصولِ اثرِ كمال محمود به #غير» نهفته است و به اصطلاح حمد آن است كه نه تنها از فضايل، بلكه از #فواضل(بخشش های بزرگ) نيز باشد، برخلاف مدح كه از اين جهت نيز #اعمّ است. اين سخن تام نيست؛ زيرا در قرآن كريم و برخي ادعيه، خداي سبحان بر كمالاتي كه اثر آن به #غير_نمي رسد نيز حمد شده است؛ مانند: اوّليت، آخريّت، تجرّد و...: (الحمد لله الذي لم يتّخذ ولداً ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له وليّ من الذُلّ...سپاس خدای راست که نه فرزندی دارد و نه در فرمانرواییش شریکی و نه به هنگام در ماندگی یار و یاوری).
🖌«الحمد لله الأوّل بلا أوّل كان قبله والآخر بلا آخر يكون بعده، الذى قصرت عن رؤيته أبصار الناظرين وعجزت عن نعته أوهام الواصفين.... #سپاس خدایی را که اول است بدون اینکه قبلش اولی باشد و آخر است بدون اینکه آخری بعد از او باشد، او کسی است که چشم نظارت کننده ها از رویتش بی نصیب و عاجزند بر ستایشش خیال های توصیف کنندگان» و #معلوم است كه بي آغاز بودن در اوّليت و بي انجام بودن در آخريّت، تجرّد، نداشتن فرزند و وليّ و شريك و مانند آن از #كمالاتي #نيست كه #اثر آن به #ديگري برسد.
🌻برخي نيز گفته اند: #حمد تنها در #ستايش _به_حق به كار مي رود، اما مدح در ستايش هاي #باطل نيز به كار مي رود؛ مانند: «أُحثُوا فى وجوه المدّاحين التراب...در روی #ستایش_گران، خاک بریزید». اين فرق نيز تامّ نيست؛ زيرا حمد در مورد ستايش #باطل نيز به كار رفته است؛ مانند: (ويحبّون أن #يُحمدوا بما لم يفعلوا...بعضی دوست دارند بخاطر کاری که انجام نداده اند #ستایش شوند) ، «واُبتلي بحمد من أعطانى...و مُبتلا گردم به #ستایش کسی که به من عطایی کند».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🔍فرق حمد و شكر:
🎲 #شكر كه در مقابل كفران است به معناي #سپاس در برابر كاري است كه اثر آن به #غير برسد و دريافت كننده اثر نيز همان شخص #شاكر(موجودات) باشد و به عبارتي ديگر: شكر، سپاس بر #نعمتي است كه از منعم به شاكر مي رسد، نه بر كمالاتي كه اثرش به ديگران نمي رسد يا به غير شاكر مي رسد.
🔔 بنابراين در #شكر، هم وصول اثر به #غير نقش دارد و هم #اتحاد_متنعّم و #شاكر؛ در صورتي كه هيچ يك از اين #دو_قيد در #حمد مطرح نيست و از اين رو شكر از دو جهت اخصّ از حمد است و هر شكري حمد است، ولي چنين نيست كه هر حمدي شكر باشد.
🔆آنچه در #فرق ميان حمد و شكر گفته شد، ويژگي هايي است كه اهل لغت براي فرق گذاري ميان اين دو واژه گفته اند؛ اما با عنايت به #كاربُردهاي_قرآني واژه #شكر بايد گفت: وصول اثر نعمت و كمال به #غير، #مُقوّم شكر نيست وگرنه اطلاق شاكر بر خداي سبحان #مَجاز خواهد بود.
🌙توضيح اين كه، #شاكر_بودن گاهي به برخي از اسماي حق اسناد داده مي شود و مراد از آن #تأثير اسماي الهي در يكديگر است. در اين صورت قيد «وصول اثر به غير» مي تواند در #قوام شكر #نقش داشته باشد؛ اما اگر شاكر بودن به «ذات» #اقدس_خداوند كه كامل محض و غني صرف است اسناد داده شد، وصول اثر نقشي در #گوهر_شكر ندارد؛ زيرا ذات خداي سبحان نه تنها به #غير خود نيازمند و از او متأثر نيست، كه به #خود نيز نيازمند نيست و از خود نيز اثر نمي پذيرد.
🕯 او #غني_محض است، نه مستغني(طلب کننده بی نیازی) و خودكفا، تا با فيض خود نياز خويش را تأمين كند: «الهى تقدّس رضاك أن تكون له علة منك فكيف تكون له علة منّى...خدایا! رضای تو بالاتر از آناست که #خودت #علتی برای آن ایجاد کنی با این وجود ، چگونه ممکن است #کار_من علت رضای تو باشد.
⭐️ الهى أنت الغنىّ بذاتك أن يصل إليك النفع منك فكيف لاتكون غنيّاً عنّى...الهی تو بی نیاز تر از آن هستی که سودی از خود تو به تو برسد، چه برسد که سودی از من به تو برسد »[دعاي عرفه].
📣بنابراين، «وصول اثر به غير» ويژگي #برخي از مصاديق شكر است و نه #مقوّم گوهر شكر و اگر در تعريف شكر مطرح مي شود از باب «زيادت حدّ برمحدود» است.
🔊حاصل اين كه، براساس اين تحليل در #فرق حمد و شكر بايد گفت: اگر مقصود امتياز حمد از شكر در مورد موجودهاي امكاني باشد، فرق آن است كه در حمد، #وصول اثر كمال محمود به حامد #شرط_نيست، ولي در #شكرْ وصول اثر مشكور به شاكر #معتبر_است و اگر مقصود اعم از موارد وجوب و امكان باشد به طوري كه شاكر بودن #خداوند هم منظور باشد، شايد از اين جهت، شكر به لحاظ #مصداق #همان حمد باشد، #بدون_تفاوت.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i