eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
588 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌴۷ـ (حمد کننده) حقيقي 💫عن الصادق (عليه ‏السلام): «اللّهم إنّى أفتتح القول بحمدك وأنطق بالثناء عليك وأمجّدك و لمدحك وأثنى عليك ومن يبلغ غاية ثنائك وأمد مجدك وأنّي لخليقتك كنه معرفة مجدك؟». ☀️اشاره: در بحث تفسيري گذشت كه نه تنها ذات اقدس خداوند است، بلكه او نيز جز خود او نيست؛ زيرا حمد حقيقي بدون شناخت هاي الهي و پي‏ بردن به حقيقت همه نعمت هاي او ميسور نيست و جز ذات اقدس او احدي قادر بر معرفت اكتناهي نعمت هايش نيست. 8 ـ تحميد با تربيع كعبه(مربع بودن کعبه) 🌈روى عن الصادق (عليه‏ السلام) أنه سئل لِمَ سمّيت ؟ قال: «لأنها مربعة». فقيل له: ولِمَ صارت مربعة؟ قال: «لأنها بحذاء البيت المعمور وهو مربع». فقيل له: ولِمَ صار بيت المعمور مربعاً؟ قال: «لأنّه بحذاء العرش وهو مربع». فقيل له: ولِمَ صار العرش مربعاً؟ قال: «لأن الكلمات التى عليها الإسلام أربع: سبحان الله والحمد لله ولا إله إلاّ الله والله أكبر» . ❄️اشاره: حضرت امام صادق (عليه ‏السلام) سرّ تربيع كعبه را محاذات(رو در رو) آن با بيت معمورِ(خانه ای است در آسمان چهارم) مربّع و راز تربيع بيت معمور را محاذي بودن آن با عرشِ مربّع و رمز تربيع عرش را تربيع اوليه دين: (سبحان الله والحمد لله ولا إله إلاّ الله والله أكبر) مي‏ داند. 🥀در اين كلام كه امام صادق (عليه‏ السلام) سخن را از تربيع كعبه به اصول اوليّه دين پيوند مي ‏دهد، بيان شده است؛ زيرا پايگاه تحميد چنان رفيع است كه در كنار تسبيح، تهليل و تكبير(مخفف اذکار بالا) از دين و پايه‏ هاي آفرينش جهان قرار گرفته است؛ زيرا خداوند كه همان مقام فرمانروايي اوست، بر اين اصول است. 🍁همچنين حمد به خداي سبحان از اين حديث استفاده مي‏ شود؛ همان طور كه اختصاص تسبيح و تهليل و تكبير به خداوند نيز از آن استظهار(ظاهر) مي‏ شود؛ زيرا اگر ريشه ‏هاي اصلي دين تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير است، پس در جهان چيزي به خدا ارتباط تا به سبب آن، غير خدا حامدان قرار گيرد. 🌾 در صورتي مي ‏تواند (پناه گاه) و محمود ديگران باشد كه اوّلاً از خود داشته باشد و ثانياً بتواند با كمال خود غير را برطرف و تأمين كند؛ در حالي كه تسبيح و تحميد خداي سبحان وقتي با تهليل او قرين گردد، پيامش آن است كه خداي سبحان است كه نيست و همه نقص ها را نيز او برطرف مي ‏كند. 🍀 در نتيجه، در جهان غير او كاري ‏آيد؛ امّا تسبيح و تحميد ‏تهليل پيامش فراتر از اين نيست كه خداي سبحان ناقص نيست و بر تأمين نياز و رفع نقايص ديگران نيز قادر است و اين، تنها شي‏ء است، نه ما عدا.(یعنی فقط قدرت خود را ثابت می کند.) 📣بنابراين، تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير، از آنِ خداي سبحان است و اگر يا محمود است، در حقيقت از شئون سبحان است؛ همانند مقام محمود رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🏴روضه از آیت الله جوادی آملی در فاطمیه 97 ▪️بسیار سوزناک😭
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🦋۹ـ سخن بهشتيان 🌐عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «الحمد لله، الكلمة التى يقولها أهل الجنة إذا وينقطع الكلام الذى يقولونه فى الدنيا الحمد لله وذلك قوله: (دعواهم فيها... واخِر دعواهم أن لله ربّ العالمين). 〽️اشاره: بهشتيان ورود به بهشت و مشاهده تحقق وعده الهي خدا را مي‏ كنند و هر چه را خواستند به صرف تسبيح خداوند براي آن ها است و نيازي به اسباب و وسايل ندارند و بعد از بهره‏ وري از نعمت بهشت، خدا را حمد مي‏ كنند و چون نعمت هاي بهشتْ عطاي غير مجذوذ و غير منقطع است، از اين رو بهشتيان نيز نخواهد شد و معناي «آخر» در آيه مزبور، نسبي است، نه نفسي. ⚜10 ـ ربوبيّت(پرورش دهنده) به خالقيّت(آفریننده) 🔰عن الرضا (عليه‏ السلام): «... ربّ العالمين توحيد له وتحميد وإقرار بأنّه هو الخالق المالك لا غير...» پرورش دهنده عالم یگانگی و ستایش برای اوست و اقرار به اینکه فقط او خالق و مالک است نه غیر». 🔅عن الصادق (عليه ‏السلام):... ربّ العالمين، قال: «خلق المخلوقين...» در مورد پرورش دهنده عالم پرسیدند ایشان:همان که مخلوقین را آفرید». 💢اشاره: همان گونه كه در بحث لطايف و اشاراتِ آيه مورد بحث گذشت، با تحليل ، به بر مي ‏گردد و در اين احاديث نيز به آن اشاره شده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝پيشگفتار 🔘به ديگران كه را براي امام شرط نمیدانند، چيزي به نام -الهي معني ندارد. 💬 آنان امامت الهي را به خلافت بشري تنزل دادند و خلافت را فقط جامعه پنداشتند و از امام و امامت به و خلافت تعبير كردند. 📢 در نتيجه او را چونان ساير رهبران پنداشتند كه با انتخاب به رسميت مي‏رسد و بر اين باورند كه زير سقف (شورای 6نفره بعد از رحلت پیامبر(ص) برای تعیین جانشین) بني ‏ساعده هم مي‏توان او را . 🔊 در نصب و تعيين در (یا أیها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربک و إن فما بلّغت و الله یعصمک من الناس إن الله لا یهدی القوم ... ای رسول ما آنچه را که ما به تو ابلاغ کردیم را به مردم برسان چرا که اگر این کار را تو انجام نشده و خداوند تو را از ضرر مردم محفوظ میدارد و خداوند قوم را هدایت نمی کند ) و مانند آن نيست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i