eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
297 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 7⃣آیات ☑️عبارت « الّذی خلقکم » از آیات انفسی و « والّذین من قبلکم » از آیات آفاقی است؛ چون هر چه جدای از نفس متفکر باشد از آیات آفاقی است، گرچه آن شی ء خارج از متفکر، نسبت به دیگران از آیات انفسی به شمار آید و چون تأثیر آیات انفسی بیش از آیات آفاقی است گرچه آن آیات آفاقی زماناً پیش از آیات انفسی باشد، از این رو خلقت مخاطبان را پیش از آفرینش تبار و نیای آنان ذکر کرد؛ گرچه خلقت اجدادشان زماناً پیش از خلقت خود آنها است. به هر تقدیر، تفکر درباره آفرینش خویش و گذشتگان اعمّ از نیاکان و دیگران موجب اعتراف به می شود. 🔘 البته اندیشیدن درباره آفرینش نیاکان از آن جهت که تفکر درباره مبادی وجودی خود انسان است، ممکن است نسبت به او نیز از آیات انفسی به شمار آید، ولی عنوان « الّذین من قبلکم » از نیاکان است. ⚪️ دلیل آیات انفسی بر آیات آفاقی نیز این است که انسان پیش از پرداختن به دیگران باید به بپردازد و در خود تأمّل کند تا خدا را بشناسد. ◻️ تذکّر: جمع بین آفرینش مخاطبان و آفرینش گذشتگانْ جریان در حیات و ممات را به همراه دارد و از این جهت مفید موعظه نیز خواهد بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 8⃣ گذشتگان نسبت به آیندگان 🟧 چون علل اعدادی آیندگانند، نه علل فاعلی آنها و تأثیر آنان تنها جنبه اعدادی است، نه بیش از آن، خداوند فرمود: « خلقکم والذین من قبلکم » و نفرمود: «خلقکم بالذین من قبلکم». 🟨پس گذشتگان واسطه در علیّت فاعلی معاصران نیستند؛ یعنی، آنان نه تنها فاعل بالذات نیستند، بلکه واسطه در فاعلیت نیز نیستند و تنها سهم اِعدادی دارند و با این بیان روشن می شود که در آیه بعد که درباره باران می فرماید: « فأخرج به من الثمرات رزقاً لکم » ، تنها ناظر به جنبه آلی و باران است، نه علیّت فاعلی آن. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 1⃣ عبادت و مصادیق آن الف: 🟠ـعن الرضا(علیه السلام):«... أول عبادة الله معرفته وأصل معرفة الله توحیده و نظام توحید الله نفی الصفات عنه، بشهادة العقول أن کل صفة وموصوف مخلوق وشهادة کل مخلوق أن له خالقاً لیس بصفة ولا موصوف وشهادة کل صفة وموصوف بالاقتران بالحدث وشهادة الحدث بالامتناع من الأزل الممتنع من الحدث». ب: 🟡 ـعن العسکری (علیه السلام) فی قوله « اعبدوا ربّکم » : «أجیبوا ربکم من حیث أمرکم، أن تعتقدوا أن لا اله الا الله وحده لا شریک له ولاشبیه ولا مثل، عدل لا یجور، جواد لایبخل، حلیم لایعجل، حکیم لایخطل، وأن محمداً عبده ورسوله صلی الله علیه و آله الطیبین و بأن آل محمد أفضل آل النبیین وأنّ علیاً أفضل آل محمد وأن أصحاب محمد المؤمنین منهم أفضل صحابة المرسلین وبأن أمّة محمد أفضل أمم المرسلین... ». ج: 🟢 ـعن الصادق (علیه السلام):«أفضل العبادة ادمان التفکر فی الله وفی قدرته». ـعن الرضا (علیه السلام):«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم، إنّما العبادة التفکر فی أمر الله عزّوجلّ». د: 🔵 ـعن أمیرالمؤمنین (علیه السلام):«لا عبادة کأداء الفرائض». ـعن علی بن الحسین (علیه السلام):«من عمل بما افترض الله علیه فهو من أعبد الناس». ـفی وصیة النّبی صلی الله علیه و آله و سلم لعلیّ (علیه السلام):«یا علی! من أتی بما افترض الله علیه فهو من أعبد الناس». ه: 🟣 ـعن الباقر (علیه السلام):«إنّ أشدّ العبادة الورع». ـعن الصادق (علیه السلام):«ما عبدالله بشی ء أفضل من الصمت والمشی ء إلی بیته». و: (علیهم السلام) ⚪️ ـعن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم [لبریدة]:«یا بریدة إن من یدخل النار ببغض علیّ أکثر من حصی الخذف الذی یرمی عند الجمرات. فإیاک أن تکون منهم. فذلک قوله تبارک و تعالی: « اعبدوا ربّکم الذی خلقکم » : اعبدوه بتعظیم محمد وعلی بن أبی طالب... ». ـعن الرضا (علیه السلام):«النظر إلی ذریتنا عبادة. فقیل له: یابن رسول الله! النظر إلی الأئمة منکم عبادة أو النظر إلی جمیع ذریة النبی صلی الله علیه و آله و سلم؟ قال: بل النظرإلی جمیع ذریة النبی صلی الله علیه و آله و سلم عبادة ما لم یفارقوا منهاجه ولم یتلوثوا بالمعاصی». ز: و صرف آن 🟤 ـعن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «العبادة سبعون جزءاً أفضلها جزءاً طلب الحلال». ـعن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «یا أباذر لیکن فی کل شی ء نیة حتی فی النوم والأکل». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 1⃣ عبادت و مصادیق آن 💎 اشاره: عبادت از شئون است؛ گاهی بر مجموعِ اعتقاد، تخلّق و عمل و گاهی بر جزء خاص از دین اطلاق می شود و غالباً رفتارهای سنّتی، اعم از واجب و مندوب را عبادت می نامند. اطلاق عبادت بر معرفت به معنای حکمت نظری و دانش ویژه به اعتبار وجوب یا استحباب تحصیل آن است وگرنه عنوان عبادت بدون قرینه بر خود علم اطلاق نخواهد شد. آنچه در احادیث مزبور بازگو شد بیان برخی مصادیق عنوان عام عبادت است، که به مناسبتهای خاص یاد شده ا ست. 🔮 آنچه ره آورد ابتدایی پیامبران(علیهم السلام) است عبادت به معنای بین اعتقاد، اخلاق و اعمال است که در برابر تمرّد و سرکشی قرار دارد؛ زیرا عبادت همان خضوع فروتنانه در برابر خداست، در قبال طغیان در فِنا و ساحت الهی و آیه « ولقد بعثنا فی کل أُمّةٍ رسولاً أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت » ناظر به این معنای جامع است. درباره تفکّر عبادی در آینده مطلبی ارائه می شود. انسان مؤمن می تواند به همه کارها و شئون خود صبغه عبادی بدهد؛ زیرا روح عمل به نیّت است: «لاعمل إلاّ بالنیّة». 📿 به فرزندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که در برخی روایات یاد شده، عبادت تلقی شده است از آن روست که یادآور رسالت رسول خدا و آن بیت رفیع است؛ همان گونه که نگاه به عالم یا نگاه به درِ خانه او عبادت است؛ چون انسان را به یاد خدا می اندازد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹می‌خواهید خدا عاشق شما شود ؟ قلم میزنید برای خدا باشد ... ‌گام ‌برمی‌دارید برای خدا باشد ... ‌سخن می‌گویید برای خدا باشد ... ✅همه چی و همه چی برای خدا باشد ؛ https://eitaa.com/bourhan
برای دل بی‌قرار مادر ‎ لازم بود، این است وعده صادق🇮🇷✌️ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 2⃣ عبادت ⚜الف: ـعن أبی بصیر: سألت أبا عبدالله(علیه السلام) عن حدّ العبادة الّتی إذا فعلها فاعلها کان مؤدّیاً، فقال: « بالطاعة». ـعن أمیرالمؤمنین(علیه السلام):«من لم یختلف سِرّه وعلانیته وفعله ومقالته فقد أدّی الأمانة و ». 🔅 ب: از خلق ـعن الباقر(علیه السلام):«لا یکون العبد عابداً لله حق عبادته حتی عن الخلق کلهم إلیه فحینئذٍ یقول: هذا خالص لی فیقبله بکرمه». ـعن الصادق(علیه السلام):«...فی التوراة مکتوب یابن آدم لعبادتی أمْلاء قلبک غنیً ولا أکِلک إلی طلبک وعلیّ أن أسدّ فاقتَک وأملأ قلبک خوفاً منّی وإن لا تفرّغ لعبادتی أملأ قلبک شغلاً بالدّنیا ثمّ لا أسد فاقتک وأکِلک إلی طلبک». 🔆 ج: ـعن علی بن الحسین(علیه السلام):«لا عبادة إلاّ ». 〽️ د: ـعن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: «ما أقبح الفقر بعد الغنی... وأقبح من ذلک العابد لله ثمّ عبادته». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹می‌خواهید خدا عاشق شما شود ؟ قلم میزنید برای خدا باشد ... ‌گام ‌برمی‌دارید برای خدا باشد ... ‌سخن می‌گویید برای خدا باشد ... ✅همه چی و همه چی برای خدا باشد ؛ https://eitaa.com/bourhan
رئیس پنتاگون: مبنی بر نسل‌کشی در غزه نداریم 🔹لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا: ما باید به انجام هر کاری که می‌توانیم برای تشویق اسرائیلی‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه ادامه دهیم. 🔹پنتاگون مدرکی مبنی بر اینکه اسرائیل در غزه نسل‌کشی انجام می‌دهد، ندارد. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 2⃣ عبادت الف: ⏯ اشاره: امور یاد شده به نحو در عبادتْ دخیل نیست؛ زیرا بعضی از آنها در اصل صحت عبادت نقش دارد؛ مانند نصاب لازم از اخلاص و پرهیز از شرک جلی و خفی، نظیر ریا و برخی از آنها در کمال عبادت دخیل است، نه در اصل صحت آن؛ مانند مرحله بالای اخلاص؛ نظیر انقطاع یا کمال انقطاع از ماسوی الله. ⏸ تفقّه نیز همانند اخلاص بر دوقسم است: قسمتی از آن در اصل دخیل است؛ زیرا بدون علم به ارکان، اجزاء، شرایط، موانع و خللِ عبادت، شروع جدّی در آن میسور نیست و قسمی از آن در معتبر است، نه در اصل صحت آن. ⏹ استمرار عبادت برای آن است که هم از وسوسه و دسیسه اغوای شیطان رهایی حاصل شود و هم از فیض دایم و جاودانه الهی بهره گرفته شود. ترک عبادت مطلق است و شامل ترک همه عبادتها می شود؛ چنانکه شامل ترک عبادت خاص نیز می شود. بنابراین، کسانی که برنامه عبادتی خاص داشته، سپس آن را ترک می کنند، مشمول این بیان هستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 3⃣ عبادت 🟡 ـعن الرضا(علیه السلام):«فإن قال: فلم یعبدوه؟ قیل: یکونوا ناسین لذکره ولا تارکین لأدبه ولا لاهین عن أمره ونهیه، إذ کان فیه صلاحهم وقوامهم، فلو ترکوا بغیر تعبّد لطال علیهم الأمد فقست قلوبهم». 🟣 اشاره: عبادت که نحوه ای در پیشگاه خداست، برای آن است که یاد حق در دل انسان زنده بماند و همچنین برای آن است که انسان از امرونهی الهی اعراض نکند و به لهو اشتغال نورزد. اگر انسان عبادت نکند به تدریج قلب او بر اثر گناه مانند سنگی سخت خواهد شد؛ چنانکه در سوره حدید آمده است: « فطال علیهم الأمد فقست قلوبهم ». 🟢در مناطق ییلاقی که آبهای معدنی می جوشد بستر چشمه ها در آغاز جوششِ آب، سرسبز و خرّم می شود، ولی چون آن آب با رسوبات همراه است، پس از مدتی آب راه جوشش خود را می بندد و زمین را نیز از خرّمی بازمی دارد. همانند آب زلال چشمه است و گناه در حکم رسوباتی است که راه توجه انسان به خدا را می بندد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔞 یا اهل العالم! این تابلوی نقاشی نیست همه اینها جان داشتند همه اینها پدر و مادری دارند که خدا میداند چه میکشند لعنت تمام لعنت کنندگان بر یهودیان جنایتکار https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 4⃣ 🔶 ـعن أبی عبدالله(علیه السلام):«العبادة ثلاثة: قوم عبدوا الله عزّوجلّ فتلک عبادة العبید وقوم عبدوا الله تبارک وتعالی فتلک عبادة الأجراء وقوم عبدوا الله عزّوجلّ له فتلک عبادة الأحرار وهی أفضل العبادة». 🔷 ـعن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: «أفضل النّاس من فعانقها وأحبّها بقلبه وباشرها بجسده وتفرّغ لها فهو لا یبالی علی ما أصبح من الدّنیا علی عسرٍ أم علی یسر». 🔸اشاره: عبادت بر اساس خدا بهترین عبادت است. از سیاق روایت اول و جمله پایانی آن برمی آید که اقسام دیگر عبادت نیز صحیح است، ولی بهترین قسم آن عبادت محبّانه و عاشقانه است. البته کسی که فقط رهیدن از دوزخ یا رسیدن به بهشت را بخواهد، یعنی مطلوب بالذات او اینها باشد و قرار دهد او اصلاً خدا را عبادت است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا