eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
298 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🌈 ولي از سوي ديگر، آياتي مانند آيه مورد بحث و عباراتي چون (هدي ورحمةٌ للمؤمنين)، (هدي ورحمةً للمحسنين)، (هدي ورحمةً وبشري للمسلمين) هدايت قرآن را ويژه ، ، و معرّفي مي‏ كند. 💠 و اين پرسش را پديد مي ‏آورد كه با وجود ادلّه‏ اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي‏ كند، آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟ بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 💭 اين پرسش را پديد مي ‏آید كه با وجود ادلّه‏ اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي‏ كند، آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟ 💡در پاسخ به اين پرسش قرآني سه بيان ارائه شده كه دقيق ترين آنها بيان سوم است: 💎1 ـ برخي مفسّران، مانند امين الاسلام طبرسي، مي‏ گويند: «هدايت قرآن همگاني است و آياتِ مفيد اختصاص، ناظر به ‏وري از آن است. 🕑 قرآن كريم در مقام هدايت تشريعي و هدايت، هيچ ‏گونه اختصاصي به گروه مخصوص ندارد ولي انسان ها در برابر قرآن دو دسته‏ اند: 1⃣ برخي هدايت و دعوت قرآني را مي‏ گيرند: (وإن تدعوهم إلي الهدي لايسمعوا...) و اگر هم بشنوند ترتيب اثر نمي‏ دهند: (ولو سمعوا ما استجابوا لكم). 2⃣ و برخي نه تنها اجابت ‏كنند، بلكه وحي و نبوّت و رسالت بشر را از ريشه مي ‏كنند: (وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدي إلّا أن قالوا أبعث الله بشراً رسولاً). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به ⭕امّا پرهيزكاران و محسنان از هدايت قرآن مي ‏گيرند و آيات اختصاص هدايت، ناظر به آنان است؛ همان گونه كه انذار قرآن كريم و پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم نيز همگاني است: (ليكون للعالمين نذيراً)، (وأوحي إلي هذا القرآن لاُنذركم به ومن بلغ) ولي تنها گروه خاصّي از آن بهره مي‏ برند: (لينذر من كان حيّاً)، (إنّما انت منذر من يخشاها). ⚡ بنابراين، قرآن گرچه دعوت و هدايتش عمومي است، ولي تنها راهنماي كساني است كه آن را و در برابر ظهور حقّ جدال باطل نكرده، از احسن الأقوال پيروي كنند: (فبشّر عبادِ الّذين يستمعون القول فيتّبعون أحسنه). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي ملاك نياز به پيامبر و امام 🔳برخي بر نبوت و امامت چنين استدلال مي‏كنند: از آنجا كه بشر موجودي اجتماعي و مدني است و نظم، لازمِ تمدن و آن هم در گرو است، هماره نياز به انبيا و اماماني دارد، تا با وضع قوانين و اجراي آن‏ها، بقاي نظم و پيشرفت تمدن بشري را تأمين و تضمين كنند. ☑️خواجه نصيرالدين طوسي(قدس‌سره) اين برهان را چنين به كشيده است: اين بيان در اثبات ضرورت نبوت و امامت تامّ نيست، چون بسا انسان‏ها و جوامعي كه هرگز ديني اختيار و از پيامبر و امامي پيروي ‏كنند؛ ولي بهتر يا بسان ما زندگي مي‏كنند. تمدني، قانوني و نظمي دارند كه دنياي آنان را تأمين مي‏كند، پس ضرورت نبوت و امامت بدان جهت نيست كه در پرتو آن دنيايمان به سامان رسد بلكه از آنجا كه ما موجودي هستيم و تا بي‏نهايت راهي طولاني پيش رو داريم، اين ابديت و مسير تا بي‏نهايت كه به نام معاد مي‏شناسيم و پيمودن طريق سعادت ابدي خود نيازمند بعثت انبيا و نصب ائمه است. 🔘 اگر بعد از چون گياهان مي‏پوسيديم و نابود مي‏شديم، نياز به قانون و حل معضلات نظام اجتماعي ضرورت نبوت و امامت را تأمين مي‏كرد؛ اما پس از مرگ، قبر، برزخ، قيامت، تطاير كتب، حساب، ميزان، صراط، بهشت و جهنم پيش روي ماست و ما از اعماق حقايق و چيستي اينها اطلاع نداريم و از سوي ديگر، ما هستيم و ابديت. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 💡۲ ـ استاد علّامه طباطبايي(قدس ‏سره) مي ‏گويد: مراد از هدايت در اين آيه كريمه، هدايت است، نه هدايت تشريعي ابتدايي و سرّ اختصاص مزبور، آن است كه متقين سرمايه پذيرش هدايت قرآن را كه همان «سلامت فطرت» است، حفظ كرده ‏اند. ✨آنان پيش از عمل به هدايتِ تشريعي ابتدايي قرآن، از هدايتِ تكويني بهره مي ‏گيرند و اين تقواي فطري زمينه ‏ساز پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و سپس در پرتو عمل به ره‏ آورد وحي، مشمول هدايتِ تكويني پاداشي قرآن مي‏ شوند. 🍁بنابراين، آنان كه از هدايت تشريعي قرآن بهره مي‏ برند محفوف به دو هدايتند: يكي هدايت كه ابتدايي و مربوط به قبل از پذيرش هدايت قرآن است و آيه (أُولئك علي هدي من ربّهم...آنها بر هدایت پروردگارشان هستند) ناظر به آن است، و ديگري هدايت كه مربوط به بعد از پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و (هدي للمتّقين) به آن نظر دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 📀تذكّر: هدايت تكويني فطري است و همه انسان ها از اين سرمايه هدايتي بهره ‏مند هستند؛ جز اين كه عدّه‏اي نور هدايت فطري را خاموش و فطرت حق ‏جو و خدا طلب خود را زنده به گور مي‏ كنند: (وقد خاب من دسّاها...و کسی که آن را بیالود (از رحمت خدا)نومید شد) و بر اثر دفن و دسّ فطرت، به هلاكت مي ‏افتند و چون چشم و گوش و زبان فطرت خود را بسته ‏اند در مقابل هدايت تشريعي قرآن به جاي هدايت، ضلالت مي‏ خرند: (أُولئك الّذين اشتروا الضلالة بالهدي فما ربحت تجارتهم). ♦️ و از اين رو خداي سبحان به رسول اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مي‏ فرمايد: اينان بر اثر خاصّ خود، قابل هدايت : (وما أنت بهادي العمي عن ضلالتهم). گرچه چشم ظاهري آنان بيناست ولي بر اثر كوري چشم فطرتشان، حقايق را نمي ‏بينند: (وتراهم ينظرون إليك وهم لا يبصرون). به طوري كه آنان اهل نظرند، نه اهل بصر، و نَظَر بي ‏بَصَر همانند شجر بي‏ ثمر است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 💎منحرفان از مسير هدايت فطري، همچنان مشمول دعوت و هدايت تشريعي قرآن هستند، ولي چون آن را نمي ‏پذيرند به عنوان كيفر بر گمراهي خود مي‏ مانند و قرآن براي آنان نه تنها مايه هدايت، شفا و رحمت نيست، بلكه عامل و است: (وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلّا خساراً). 🌈پس كافران و منافقان نيز محفوف به دو گمراهي هستند: يكي گمراهي ناشي از دفن و و خروج از صراط مستقيم آن، و ديگري گمراهي كيفري كه بر اثر مخالفت با قرآن دامن گير آنان مي ‏شود و آيه شريفه (وما يضل به إلّا الفاسقين...و جز فاسقان را به "مَثَل پشه و بیشتر از آن" گمراه نمی کند) اشاره به هر دو گمراهي دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🎲حاصل اين‏كه، هدايت تكويني و پاداشي(هدایت تشریعی) قرآن كه هدايتي ثانوي است، بهره پارساياني است كه سرمايه هدايت فطري خود را و كرده باشند. آنان كه بر اثر همين نگهداري بالفعل موصوف به وصف تقوايند. ☑️اين پاسخ نسبت به پاسخ اول است؛ زيرا پس از پاسخ اوّل اين پرسش مطرح مي‏ شود كه اگر هدايت قرآن عمومي است و بهره ‏برداري از آن خصوصي، سرّ اين كه گروهي خاص(متّقين) از هدايت قرآني بهره مي‏ برند و ديگران از آن بي‏ بهره ‏اند چيست؟ و آنگاه در پاسخ بدان پرسش نوبت به بيان دقيق استاد علّامه طباطبايي(قدّس ‏سره) مي‏ رسد. 🎯ولي جواب استاد علّامه نيز چون مبتني بر پذيرش اصل اشكال(تعارض ابتدايي آيات) است، به نظر مي‏ رسد و از اين رو پاسخ سوم را مي‏ توان پاسخ ادقّ و بركَننده بنيان اشكال دانست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي 🔳هر انديشه‏ اي كه در فكرمان مي‏گذرد و هر كاري كه از ما سرمي‏زند، با ما پيوند خورده است و نيازمند عقايد و اخلاق و اعمالي هستيم كه ما را از مرگ تا برزخ و از آنجا تا بهشت حفظ كند و رهگشا باشد. جبران اين نياز، وابسته به وجود است كه سخني همساز با گذشته و آينده ما بگويد و آن را انبيا از ذات اقدس اله و نيز امامان از انبيا مي‏گيرند و به مؤمنان مي‏رسانند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🎗️۳ ـ مراد از در اين آيه كريمه همان (هدایت فطری) است كه متأخّر از هدايت تشريعي همگاني قرآن است و مراد از متّقين نيز كساني هستند كه اوّلاً را با شنيدن پيام فطرت حفظ كرده باشند و افزون بر تقواي فطري، نيز داشته باشند. ⚡ يعني افزون بر بهره‏ گيري از هدايت فطري، از قرآن نيز استفاده كرده باشند و به عبارت ديگر هم فطرت خويش را شكوفا ساخته و هم با راهنمايي قرآن، بخشي از راه را پيموده باشند، آنگاه هدايت پاداشي نصيب آنان خواهد شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به ✔️سر تأكيد بر ‏سازي حيات فطري براي پذيرش قرآن اين است كه اگر انسان با سوء اختيار خود، فطرت اصيل خويش را در گور هوا و هوس دفن كرد ديگر نمي ‏تواند از هدايت قرآن بهره ‏مند گردد، زيرا رسالت قرآن شفا بخشيدن به است: (شفاء لما في الصدور)، نه زنده‏ كردن و گواهِ اين مدّعا، آيه شريفه (لينذر من كان حياً ويحق القول علي الكافرين...برای انذار کسانی که زنده اند و اتمام حجت بر کافران) است كه به قرينه مقابله(زنده با كافر) كافر را مرده مي‏ داند. 💠اينان كساني هستند كه مي‏ گويند: ما را موعظه كني يا نكني سودي نمي ‏بخشد: (سواء علينا أوعظت أم لم تكن من الواعظين) و خداي سبحان نيز درباره آنان مي ‏گويد: انذارشان كني يا نكني ايمان نمي ‏آورند: (إن الّذين كفروا سواء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:ساختصاص هدایت قرآن به 🌿هدايت قرآن براي فطرتْ مردگان كارساز نيست و اصولاً تعارضي بين اين دو دسته از آيات نيست؛ زيرا در واقع انسان ، بلكه شبيه حيوان و حتّي كمتر و گمراه تر از آنند: (إن هم إلّا كالأنعام بل هم أضل سبيلاً). ☂️پس با تأمل معلوم مي‏ شود كه «ناس» همان «متقين» و متقين همان ناس هستند و در حكم چهارپايان يا فروتر از آنها هستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به ⛱️ليكن اگر كسي بعد از تماميّت نصابِ ، راه طغيان و انكار را رها نكرد و حيات انساني خود را عمداً از دست داد، ديگر نيست؛ يعني، چنين چيزي طبق عادت، ممنوع است، نه آن‏كه طبق عقل ممتنع باشد. 🚨 از آيه شريفه (إنّما يستجيب الّذين يسمعون والموتي يبعثهم الله ثمّ إليه يرجعون...فقط کسانی پاسخ می دهند که می شنوند و خدا مردگان را برمی انگیزد، آنگاه به سوی او بازگردانده می شوند ) مي ‏توان استنباط كرد كه كافران متعمّد و منافقان مُتَعَنِّت(سرسخت)، ‏اند و قابل اهتدا نيستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي ☑️ از برجسته ‏ترين آنان جناب ‏بن‏_حكم است كه كليني(قدس‌سره) ماجراي او با عمروبن‏ عبيد را چنين نقل مي‏كند: وجود مبارك (عليه‌السلام) به شاگردشان فرمودند: _ام با عمروبن عبيد در موضوع مناظره‏اي داشته‏اي؟! عرض كرد: آري؛ امّا در حضور شما به خود اجازه نمي‏دهم كه شرح آن را بيان دارم. امام صادق(عليه‌السلام) فرمودند: شما مأذونيد و من مي‏خواهم كه آن را بگوييد. 🔘هشام عرض كرد: در مجمع علمي او (كه منكر ولايت و امامت بود) [در مسجد بصره] شركت كردم و از او پرسيدم: آيا تو داري؟ و و جوارح داري؟ گفت: چه پرسش‏هاي نسنجيده و نابخردانه‏اي داري! گفتم: سؤالهاي من همين است؛ شما پاسخ دهيد و بگذاريد من پرسش‏هايم را مطرح كنم. گفت: بله، چشم، گوش و اعضا و جوارح دارم. گفتم: گذشته از اين مجاري ادراكي و تحريكي، و هم داري؟ گفت: آري. گفتم: چشم داري تا ببيني و گوش داري تا بشنوي و امور ديگرت نيز با ساير مجاري ادراكي و تحريكي‏ات تأمين مي‏شود، چه نيازي به عقل و قلب؟ 📢گفت: به آنها نياز دارم تا به ، هدايت و كنترلشان، گوش و چشم و ساير اعضا و جوارحم را از خطا نگه دارم. گفتم: پروردگاري كه براي از اشتباه مجاري ادراكي و تحريكي انسان قلب آفريده، آيا براي عالم و جوامع بشر، قلب و امامي نيافريده است؟ آيا چنين است كه هر راه پيموده و يا هر و ، درست باشد؛ يا كسي هست كه سخن پاياني را گفته و صحيح را از سقيم باز شناساند. آن كه چنين امري را بر عهده دارد وجود مبارك است كه قلب و عقل اين عالم است و خطاهاي علمي و عملي در راستاي هدايت و رهبري او اصلاح مي‏پذيرد. 🔄اين استدلال را وجود مبارك امام صادق(عليه‌السلام) شنيدند و پرسيدند: اين كلمات را از كجا فرا گرفتي؟ هشام عرض كرد: از محضر و مكتب آموختم. آن‏گاه امام صادق(عليه‌السلام) فرمود: به خدا سوگند اين مطلب در و (عليهماالسلام) نوشته شده است.[یعنی هر و صاحب اندیشه ای این را درک میکند] 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:ساختصاص هدایت قرآن به 🔊تذكّر: تأثير قرآن در احياي ، مطلبي است كه در موارد گوناگون به ويژه ذيل آيه 24 سوره انفال مطرح خواهد شد، ليكن بايد توجّه داشت كه شفاي بيمار ظاهري، امري است تكويني و عيني نه اعتباري و قراردادي و چون الفاظ و نقوش و نيز مفاهيم اعتباري مستفاد از آنها، طبق قرارداد است نه تكوين،همان طور كه عمل به دستور طبيب حاذق كه بر روي نسخه با الفاظ خاصّ نوشته مي‏ شود اثر تكويني دارد، عمل به مستفاد از ظواهر الفاظ قرآن، و تعبّد به مطالب مستنبط از آنها نيز، اثر عيني خواهد داشت. 📢بنابراين، اگر اشاره «ذلك» به همين قرآن حاضر باشد و مصحّح اين اشاره «دور»، با نزديك بودن مشار إليه، مقام والاي آن باشد، نه آن‏كه مشار إليه خصوص آن مقام برين باشد، شبهه ‏اي وارد نخواهد شد كه چون نقوش و الفاظ و مفاهيم قرآن، اعتباري است، چگونه تأثيري در شفا يا اِحياي نفوس دارد؛ زيرا پشتوانه اين گونه از معاني اعتباري، است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:لطایف و اشارات 📌 ✨1 ـ مراتب قرآن، مظاهر شئون حقّ 🎯قرآن كريم ‏_گاه خداي سبحان است: «فتجلّي لهم سبحانه في كتابه من غير أن يكونوا رأوه» و چون خدايي كه در اين كتاب تجلّي كرده، در عين اين كه : (سبّح اسم ربّك الأعلي) است: (وهو معكم أين ما كنتم)، (وإذا سألك عبادي عنّي فإني قريب). 💡تجلّي او، يعني نيز با اين كه است، و در عين حال كه است خواهد بود و در اين جهت نيز مظهر خدايي است كه هم عالي است و هم داني: «في علوّه دان و في دنوه عال». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:لطایف و اشارات 🎗️البتّه متجلّي و تجلّي يكسان نيست؛ چنانكه قرآن وقتي در مرحله نزديك ظهور مي‏ كند با حواس ديده و شنيده مي ‏شود، ولي ذات اقدس خداوند در حالي كه نزديك است نيز با حواس درك نمي‏ شود و سرّ اين تفاوت آن است كه خداوند، ذاتاً بسيط الحقيقه است و اين حقيقت بسيط نامتناهي است، از اين رو در همه مراحل هستي، ظهورِ بسيط و مجرّد تامّ دارد، بر خلاف شئون و او كه بر اثر تركّب و تنزّل، محسوس هم خواهد شد. 2 ـ ، راه نيل به مراحل برتر قرآن 📢خداي سبحان راه دستيابي به مراحل عاليه قرآن را مي‏ داند: (إنّه لقرآن كريم في كتاب مكنون لا يمسّه إلّا المطهّرون). مرجع ضمير در «لايمسه» اگر كتاب مكنون(مصون، مستور، پنهان) باشد مراد از مسّ، همان مساس عقلي و قلبي و مراد از طهارت، طهارت باطن خواهد بود كه به گواهي آيه شريفه (إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهّركم تطهيراً) مُطهَّراني كه به نحو كمال و تمام با كتاب مكنون در ارتباطند، اهل‏ بيت عصمت و طهارت(عليهم‏ السلام) هستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث: 💢رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم و امامان(عليهم‏ السلام) در حضور دارند و بين آنان و همه مراحل قرآن هماهنگي بلكه يگانگي است؛ چنانكه پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: «إنّي تاركٌ فيكم ثقلين ...وهو كتاب الله ...وعترتي أهل بيتي لن يفترقا... »، و اميرالمؤمنين(عليه ‏السلام) فرمودند: «وجَعَلَنا مع القرآن وجَعَلَ القرآن مَعَنا، لانفارقه ولا يفارقنا». 👁️‍🗨️ و از اين رو معصومين(عليهم ‏السلام) از آن جهت كه در اين به سر مي ‏برند و با ديگران در احكام يكسانند با تعبير «هذا الإنسان» به آنان اشاره مي‏ شود و با «هذا القرآن» هماهنگند: (ما هذا إلّا بشر مثلكم يأكل ممّا تأكلون منه....این جز بشری همانند شما نیست). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:بهره های کوی معرفت قرآن 🔑۳ـ بهره ‏هاي راهيان كوي معرفت قرآن 🔦قرآن كريم حبل ممدود الهي است كه مراتب فراواني دارد. انسان ها نيز بر اساس مراتب گوناگونِ از مراتب متنوّع قرآن بهره ‏هاي متفاوت دارند: «كتاب الله عزّوجلّ علي أربعة أشياء:علي العبارة والإشارة واللطائف والحقائق؛ فالعبارة للعوام والإشارة للخواص واللطائف للأولياء والحقائق للأنبياء». 🔘كساني كه با قرآن (مشارإليه هذاالقرآن) ارتباط دارند، به علوم حصولي و مدرسه ‏اي دست مي ‏يابند كه در معرض نسيان و زوال قرار دارد، امّا انسان هاي كامل كه با مراحل عاليه قرآن(مشارإليه ذلك ‏الكتاب) مرتبط اند، حقايق قرآن را از «عند الله» و «لدي الله» فرا مي‏ گيرند و از اين رو بهره علمي آنان به «علم لدنّي» موسوم شده است: (وإنّك لتلقّي القرآن من لدن حكيم عليم... یقینا تو قرآن را از نزد حکیمی دانا فرا می گیری). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:اسم اشاره دور،برای تعظیم قرآن و خداوند ✨۴ـ اسم اشاره دور، براي تعظيم قرآن و خداوند 🎯معيار اشاره دور و نزديك، حال است، نه مخاطب و مستمع، و در قرآن كريم متكلّم، خداوند سبحان است كه در همه حال براي خود حاضر است. از اين رو تعبير به اسم اشاره دور(ذلك) براي تعليم و توجّه انسان ها به مقام شامخ كتاب است وگرنه استعمال اسم اشاره دور نسبت به خداوندي كه اشاره مي ‏كند صحيح نخواهد بود. 🌿همان گونه كه قرآن كريم هنگام اشاره به خداي سبحان، براي تعليم و توجّه بندگان به تعظيم مقام رفيع و منيع ربوبي، تنها با اسم اشاره دور ياد مي‏ كند: (ذلكم الله ربّكم له الملك... خدایی است که پروردگار شماست برای اوست ملک و فرمانروایی) و هرگز با اسم اشاره نزديك، مانند «هذا» ياد نكرده است، با اين كه خداوند همواره است و در اين باره مي‏ فرمايد: (... وما كنّا غائبين....و ما غایب نیستیم). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، هميشگي خدا 🔘قرآن كريم از نعمت‏هاي الهي فراوان ياد مي‏كند و آنها را مي‏داند: (واِن تَعُدّوا نِعمَةَ اللهِ لاتُحصوها)و نعمت پر اهميت ‏تر و والاتر را «منّت» مي‏خواند و و را از بزرگ‏ترين منّت ‏ها مي‏شمارد: (لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَي المُؤمِنينَ اِذ بَعَثَ فيهِم رَسولاً... ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻨّﺖ ﻧﻬﺎﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ) 📢 (ونُريدُ اَن نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ استُضعِفوا فِي الارضِ ونَجعَلَهُم اَئِمَّةً ونَجعَلَهُمُ الورِثين.. ﻭ ﻣﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﺯﺑﻮﻧﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ ﺩﻫﻴﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ [ ﺍﻣﻮﺍﻝ ، ﺛﺮﻭﺕ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ] ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ). 📢در آيه ، از با فعل ماضي سخن مي‏گويد: «...خدا منّت نهاد...» زيرا نبوت است هرچند اصل دين ماندني است. 📢امّا در آيه درباره فعل مضارع به كار مي‏برد كه تدريج و را مي‏ فهماند؛ گويا مي‏فرمايد «ما براي مردم امامان معصوم نصب مي‏كنيم و مستضعفان زمين را به امامت مي‏رسانيم». فعل مضارع، نشان مي‏دهد كه هرگز زمين ‏امام نيست و تا بشر و جوامع انساني در زمين هستند، به پيشوايان معصوم نياز دارند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i