eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: راز وعظ ناپذیری ✔️زيرا آنها از چيزي جز مجدّد به دنيا نمي‏فهميدند و چون آن را هم نمي‏يافتند، به انكار حيات مجدّد مبادرت مي‏ورزيدند، ليكن خداوند سبحان همان‏طور كه ربوبيّت خود را فرادنيايي اعلام داشته، معاد را نيز فرادنيايي بيان كرده است. ☑️از اين رو آنها را چنين مي‏دهد: (قل الله يحييكم ثمّ يميتكم ثمّ يجمعكم إلي يوم القيامة لاريب فيه ولكنّ أكثر النّاس لا يعلمون...بگو خداوند شما را زنده می کند سپس میمیراند سپس در روزی که شکی در آن نیست شما را جمع می کند اما بیشتر مردم نمی دانند.). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: لطائف و اشارات 1 ـ شرط دشوار انذار ⏺گرچه تبشير و انذار هر دو وظيفه رسولان الهي و نيز عالمان دين است، ولي شرايط بسي دشوارتر از لوازم تبشير است و هر كس تا حدودي مي‏تواند مبشّر باشد، ولي كسي مي‏تواند منذر باشد كه خودش از خطر متوقَّع ترسيده و آثار آن ترس در سخن و عملش جلوه‏ گر باشد. ⏸ همان گونه كه پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم هنگامي كه از قيامت خبر مي‏داد دگرگون مي‏شد و مانند كسي كه از تهاجم لشكر دشمن خبر مي‏دهد، از قيامت سخن مي‏گفت: «... تحمارّ وَجَنَتاه ويذكر الساعة وقيامها حتّي كأنه منذر جيشٍ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: لطائف و اشارات 2 ـ راه ايمان براي كافران گشوده است ☑️از جمله ی (لا يؤمنون) استفاده مي‏شود كه راه ايمان براي كافران همچنان است؛ زيرا ظاهر اسناد ترك ايمان به آنها اين است كه آنان مي‏توانند مؤمن شوند، ولي با خود آن را ترك مي‏كنند و اگر به عقايد حقّ نمي‏گروند، از سر عناد و به سوء اختيار خودشان است. ✔️ايمان فعل اختياري انسان است و كافران با نابود ساختن سرمايه فطرت، توفيق ايمان را از دست داده‏اند: (الّذين خسروا أنفسهم فهم لا يؤمنون...کسانی که سرمایه وجودی خود را تباه کرده اند ایمان نمی آورند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: لطائف و اشارات 📬آيه محل بحث(ان الذین کفروا سواء علیهم ءانذرهم....)و آيات ديگري از قبيل (لقد حق القول علي أكثرهم فهم لا يُؤمنون...یقینا فرمان عذاب بر بیشترشان محقق است، به این سبب ایمان نمی آوردند)، دستاويز اشاعره براي اثبات جواز تكليف و تكليف به قرارگرفته و عصاره آن برابر وجوه فراوان و تقريبهاي گوناگون فخر رازي در مواردي از تفسير كبير و در ذيل آيه محل بحث اين است: 📜خداوند از معيّن يا مشخّص خبر داده است كه آنها ايمان نمي ‏آورند؛ چنانكه درباره آنها عالم بود كه مؤمن نخواهند شد. در اين صورت، اگر آنها ايمان بياورند، گزارش خداوند كذب و علم خداوند جهل مي‏شود و چون كذب و جهل خدا محال است، پس ايمان آوردن آنها نيز محال است، ولي با اين وصف، آنها مكلف به ايمانند و همه دعوتها و امر و نهي هاي قرآني نسبت به آنها عموم يا اطلاق دارد، بنابراين، . آنگاه مي‏گويد: سَلَف و خَلَف از محقّقان اهل سنّت بر آنچه گذشت اعتماد كرده، با تكيه بر آنها اصول اعتزال و قواعد آن را از بين بردند؛ معتزله برخاستند و نشستند و حيله ورزيدند و هيچ پاسخ قانع‏ كننده‏اي نياوردند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: لطائف و اشارات ⏰پاسخ تفصيلي اين گونه از اَوْهام مزعوم در اثناي بحثهاي تفسيري ارائه خواهد شد، ليكن فعلاً به بخشي از آن اشاره مي‏شود: 1⃣اوّلاً، محور اصلي قياس استثنايي مزبور را تشكيل مي‏دهد، نه برهان؛ زيرا اشاعره كه منكر حسن و قبح عقلي هستند، هرگز به قبح كذب خداوند فتوا نمي‏دهند و اگر آن را قبيح دانسته‏اند، بر اساس مبناي اعتزال است و اين جدال است، نه برهان. 2⃣ ثانياً، همان‏طور كه خداوند از اصل آنها خبر داد و نيز اصل عدم ايمان آنان را مي‏داند، از كيفيّت عدم ايمان آنها، يعني اختياري بودن آن نيز خبر داده و آگاه است؛ يعني، خداوند چنين خبر داد كه آنها با اختيار خود ايمان نمي‏آورند و نيز به عدم ايمان اختياري آنها علم دارد. 3⃣ثالثاً، چنين كه امتناع آن با اختيار است، اختياري خواهد بود. رابعاً، تكليف به ، تكليف به ممكن است، نه به محال. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: لطائف و اشارات 3⃣ مراد از «الذين كفروا» و «الذين امنوا» در قرآن ⏸استاد علّامه طباطبايي(قدس ‏سره) مي‏گويد: مراد از (الذين كفروا) كافراني است كه بر كفر خود ثابتند و انكار در قلبشان رسوخ كرده است؛ زيرا انذار و عدم انذارشان يكسان است و فراتر از اين مي‏توان گفت: بعيد نيست مراد از (الّذين كفروا) در استعمال قرآني، كفار قريش در آغاز بعثت باشند، مگر اين كه قرينه‏اي بر خلاف اين باشد؛ زيرا اگر تعبير (سواء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم) درباره همه كافران صادق باشد، باب هدايت غير مسلمانان بسته مي‏شود و اين بر خلاف حكمت نزول قرآن و ظواهر آيات شريفه است. ⏹گذشته از آن‏كه، بسياري از كافران بر اثر انذار، مسلمان شدند و دعوت و عدم دعوت نسبت به آنها . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: لطائف و اشارات 3⃣ مراد از «الذين كفروا» و «الذين امنوا» در قرآن ☑️طبري، اقوالي را در تطبيق آيه بر مصاديق خاصّ، ذكر كرده و در بين آنها قول ابن عبّاس را كه عكرمه يا سعيد بن جبير نقل كرده‏اند، اَوْلي مي‏داند و آن اين كه: «مراد، نواحي مدينه‏اند كه با علم به صحّت نبوّت رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم آن را انكار مي‏كردند». ليكن اطلاق آيه شامل غير آنها نيز مي‏شود. ✔️همچنين استاد علاّمه مي‏گويد: (الذين آمنوا) نيز، اگر قرينه‏اي بر خلاف نباشد، از باب تكريم و تعظيم، بر اولين مسلمانان اطلاق مي‏شود و از بيان فوق اين نتيجه حاصل مي‏شود كه كفر نيز مانند ايمان دارد و براي هر مرتبه از آن، آثار ويژه‏اي است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: لطائف و اشارات 4⃣دو عامل حق‏ پذيري 🔸 كه آفرينش انسان بر آن اساس است و وي به حقّ، دو عامل اصلي(علمي و عملي) حقّ‏ پذيري اوست. 🔹هدف بعثت انبيا(عليهم ‏السلام) نيز با استمداد از كتاب و حكمت از يك سو و از سوي ديگر، اِثاره و شكوفا كردن همين دو دفينه عقلي(عقل نظري و عملي) است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: لطائف و اشارات 4⃣دو عامل حق‏ پذيري ☑️مردم با تقوا بر اثر داشتن اين دو شرط، در بهره‏وري از وحي كام يابند، ولي كافران بر اثر «تيرگي جهل» و «تاريكي جَحْد» از توفيق پذيرش حقّ محرومند؛ چون جاهل جاحد(منکر) هرگز از مدار هواي خويش جدا نمي‏شود و اگر كسي برخي از علوم را فراگيرد و برخي ديگر بر اثر بَيّن ‏الرُّشدبودن معلوم وي گردد و او را از تيرگي جهل برهاند، ليكن همچنان در تاريكي جَحْد منغمر(فرو رونده) باشد. ✔️او حقّ را نمي‏پذيرد و يا اگر موقّتاً آن را پذيرفت فوراً از آن نكول(برگشت) مي‏كند، چنانكه خداوند از ارتجاع(برگشت) و ارتداد او بعد از روشن شدن حقّ خبر داده است: (إنّ الّذين ارتدّوا علي أدْبارهم من بعد ما تبيّن لهم الهدي الشيطان سوََُِّّّّّّّّّّّّّّل لهم...بی تردید کسانی که پس از روشن شدن هدایت بر آنها برگشتند ، شیطان زشتی هایشان را در نظرشان آراست و آنان را در آرزوهای دور و دراز انداخت). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: *⃣ـعن الزبيري عن الصادق(عليه‏السلام) قال: قلت له: أخبرني عن وجوه الكفر في كتاب الله عزّ وجلّ. قال: «الكفر في كتاب الله علي خمسة أوجه، فمنها كفر الجحود، والجحود علي وجهين، والكفر بترك ما أمر الله، وكفر البرائة، وكفر النعم. 1⃣ فأما فهو وهو قول من يقول: لا ربّ ولا جنّة ولا نار، وهو قول صنفين من الزنادقة يقال لهم: الدهرية، وهم الّذين يقولون: (وما يهلكنا إلاّ الدهر) وهو دين وضعوه لأنفسهم بالاستحسان منهم ولا تحقيق لشي‏ء ممّا يقولون. قال عزّ وجلّ: (إن هم إلا يظنون) أن ذلك كما يقولون، وقال: (إنّ الّذين كفروا سواء عليهم أَأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون)، يعني بتوحيد الله، فهذا أحد وجوه الكفر. 2⃣وأما فهو ، وهو أن يجحد الجاحد وهو يعلم أنه حقّ قد استقرّ عنده، وقد قال الله عزّ وجل: (وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم ظلماً وعلوّاً)، وقال الله عزّ وجلّ: (وكانوا من قبل يستفتحون علي الّذين كفروا فلمّا جاءهم ما عرفوا كفروا به فلعنة الله علي الكافرين)، فهذا تفسير وجهي الجحود. 3⃣و من الكفر ، وذلك قوله سبحانه يحكي قول سليمان: (هذا من فضل ربي ليبلوني أأشكر أم أكفر ومن شَكر فإنّما يشكر لنفسه ومن كفر فإنّ ربّي غني كريم)، وقال: (لئن شكرتم لأزيدنّكم ولئن كفرتم إن عذابي لشديد)، وقال: (فاذكروني أذكركم واشكروا لي ولا تكفرون). 4⃣و من عزّ وجلّ به، وهو قوله عزّ وجلّ: (وإذ أخذنا ميثاقكم لا تسفكون دماءكم ولا تخرجون أنفسكم من دياركم ثم أقررتم وأنتم تشهدون ثم أنتم هؤلاء تقتلون أنفسكم وتخرجون فريقاً منكم من ديارهم تظاهرون عليهم بالإثم والعدوان وإن يأتوكم أساري تفادوهم وهو محرّم عليكم إخراجهم أفتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض). فكفّرهم بترك ما أمر الله عزّ وجلّ به ونسبهم إلي الإيمان ولم يقبله منهم ولم ينفعهم عنده، فقال: (فما جزاء من يفعل ذلك منكم إلاّ خزي في الحياة الدنيا ويوم القيامة يردّون إلي أشدّ العذاب وما الله بغافل عما تعملون). 5⃣و من وذلك قول الله عزّ وجلّ يحكي قول إبراهيم: (كفرنا بكم وبدا بيننا وبينكم العداوة والبغضاء أبداً حتي تؤمنوا بالله وحده)، يعني تبرّأنا منكم، وقال:(يذكر ابليس وتبرّيه من أوليائه من الإنس يوم القيامة)(إنّي كفرت بما أشركتمون من قبل)، وقال: (إنما اتخذتم من دون الله أوثاناً مودّةَ بينكم في الحياة الدنيا ثم يوم القيامة يكفر بعضكم ببعض ويلعن بعضكم بعضاً)، يعني يتبرّأ بعضكم من بعض». ☑️اشاره: كفر همانند ايمان و صفي است كه شدت و ضعف مي‏پذيرد و براي هر مرتبه آن اثر خاصي است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 📢راز هدايت ‏ناپذيري كافرانِ عنود آن است كه خداوند، به كيفر و ‏آنان، بر دلها و گوش هايشان مُهرزده و بر ديدگان آنان نيز پرده‏اي ستبرآويخته است و از اين رو حق را نه مي‏فهمند، نه مي ‏شنوند و نه مي‏ بينند. 🔊 و چون مقدمه ايمان است و اينان فاقد ابزار تحصيل آنند، ايمان نيز نمي‏ آورند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 🔘مراد از قلب و سمع و بصر مُهْرشده كافران همان دل و چشم و گوش باطني است، نه ظاهري و هر يك از اين سه، حجابي ويژه خود دارد كه بر اثر و حاصل مي‏شود و چنين حجابي، اضلال كيفري خداي سبحان است و نه اضلال ابتدايي. ⚪️كافران كه و مُهرشده دارند و بر اثر كفر و عصيان كور و كر شده‏اند، گرفتار عذابي بزرگ هستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 🔳: «ختم» در مقابل «فتح» و به معناي كامل كردن يا آن است. سرّّ اين كه از ختم در زبان فارسي به «مُهر كردن» ياد مي‏شود آن است كه مُهركردن نامه نشانه پايان آن است. 🔲نامه آنگاه مُهْر مي‏شود كه پايان يافته باشد. نيز تا آن‏جا كه راهي براي نفوذ هدايت در آن باشد و راه توبه به كلّي بسته نشده باشد مختوم نيست. ⛔️امّا اگر انسان با سوء اختيار خود راه توبه را كه خداي سبحان بر روي انسان گشوده: «أنت الذي فتحت باباً إلي عفوك وسمّيته التوبة» و تا آخرين مهلت باز است بر روي خود بست و آن را انكار و استهزا كرد، صحيفه جان او مختوم مي‏شود و ديگر جايي براي نوشتن حسنات به دست «كرام كاتبين» در آن نيست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 🔶: در قرآن كريم قلب و بصر به صورت جمع و سمع به صورت مفرد به كار مي‏رود. همچنين سمع بر بصر مقدم مي‏شود. در اين مورد چند نكته سودمند ذكر مي‏شود: 1⃣ اين كه لفظ «قلوب» و «اَبصار» به صورت جمع ذكر شد ولي لفظ «سمع»، به صورت مفرد شايد سرّش اين باشد كه سمع، در اصل مصدر بوده و در آن اِفراد، تثنيه و جمعْ مانند تأنيث و تذكير يكسان است؛ بر خلاف لفظ «اُُذُن» كه چون مصدر نبوده، در آيه (وجعلنا علي قلوبهم أكنّةً أن يفقهوه وفي آذانهم وقرا...ًما بر دل های آنها پوشش هایی قرار داده ایم تا قرآن را نفهمند)، به صورت جمع آمده است. 🔹 از طرف ديگر، برخي لفظ سمع را اسم جمع و داراي دانسته ‏اند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 📢صاحب تفسير المنار بعد از نقد و نقض مصدر بودن سمع، به اين كه لفظ «بصر» هم مصدر است، پس چرا به صورت جمع ياد شده، مي‏گويد: سرّّ آن به نظر من اين است كه عقل داراي وجوه ادراكي فراواني است، چنانكه بصر داراي شعب بي‏شمار است، بر خلاف سمع؛ زيرا اَسماع مردم در اِدراك مسموع ها يكسان است؛ يعني، هم مسموع بيش از يكي نيست و آن خصوص صوت است و هم شنونده‏ ها در ادراك اصوات يكسانند. از اين رو سمع مفرد آمده است. 💬ليكن اين سخن ناصواب است؛ زيرا اولاً بسياري از لطايف به كمك حسّ سمع به عقل مي‏رسد كه حسّ بصر از چنين اِعداد و اِمدادي ناتوان است. از اين رو برخي از محقّقان، سمع را افضل از بصر دانستند، ولي صاحب المنار، بعد از نقل فضيلت مزبور مي‏گويد: من درباره فضيلت سخن نمي‏گويم، آن به خدا و رسول او مربوط است و من موجودي را شرح مي‏دهم و تناسب لفظي آن را بازگو مي‏كنم. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 🔘اگر به طور دقيق دليل برتري بر بصر روشن گردد، نزديكي سمع به عقل بيش از شباهت بصر به عقل درك مي‏شود و در سرنوشت بحث ادبي سهم به سزايي خواهد داشت. به هر تقدير، بحث معقول، مسموع و مبصَر را بايد از بحث عاقل، سامع و مبصِر جدا كرد. @ در اين كه عاقلها، سامع ها و مُبصرها متعددند بحثي نيست و تساوي اَسماع به معناي وحدت آنها نيست. از اين رو بايد رمز تعدد مصداق با مفرد بودن لفظ را در نكته ديگر جستجو كرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 2⃣برخي را بر بصر ترجيح داده، تجرّد آن را از تجرّد بصر بالاتر دانسته ‏اند و تقديم ذكر سمع بر بصر را محصول چنان تقدّمي اعلام داشته، شاهدي نيز بر تقدم مزبور ياد كرده‏اند كه «در بعضي از مراتبِ نوم، چشم مغلوب خواب مي‏شود، ولي گوش هنوز مغلوب نشده بلكه مي‏شنود». ⚪️در مقابل، از اكثر اهل كلام چنين نقل شده كه برتر از سمع است؛ زيرا سمع فقط اصوات و كلمات را ادراك مي‏كند ولي بَصَر، اَجسام، اَلوان و هيئتها را ادارك مي‏كند و چون متعلّق آن بيش از متعلَّق سمع است، از آن برتر است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 3⃣سمع و بصر از مجاري ادراكي است، ولي اين كه آيا نقشي در ادراك و سهمي در عواطف دارد يا نه؟ در خلال بحثهاي تفسيري روشن خواهد شد. 🔴البته اين مطلب از اصول موضوعه و مفرُوغ عنه است كه نفس انسان و همچنين ادراك كلّي است؛ چنانكه كارهاي عقل عملي، مانند اراده و محبّت نيز مجرّد است و براي هر يك از امور ياد شده مصاديق جزئي است كه با ابزارهاي بدني، مانند مغز، قلب، سمع و بصر در ارتباط است و آنچه همه اين شئون را بر عهده دارد انسان است كه در درجات مختلف بدون حلول در بدن، ظهور دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 🔘 : غشاوه است(مادي يا معنوي) كه بر چيزي مستولي شود و آن را كاملاً دربر گيرد و آنچه از موارد كاربرد مشتقات آن در قرآن استظهار مي‏شود، و احاطي است؛ مانند: (يغشاه موجٌ...موجی آن را می پوشاند)، (غاشيةٌ من عذاب الله...فراگیرنده ای از عذاب الهی). ☑️: گاهي «لام» به معناي است و در مقابل «عَلي»(به معناي ضرر) به كار مي‏رود؛ مانند: (من اهتدي فإنما يهتدي لنفسه ومن ضلّ فإنّما يضلّ عليها...هر کسی هدایت یافت، فقط به سود خود هدایت می یابد و هر کس گمراه شد، فقط به زیان خودش گمراه می شود). ✔️ و گاهي «لام» به معناي است؛ نظير: (ليس للإنسان إلاّ ما سعي...برای انسان جز آنچه تلاش کرده نیست). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 🔲 هر عملي به عامل خود دارد و از او جدا نيست؛ حسنات به محسنان و سيّئات به تبهكاران اختصاص دارد و از اين رو در آيه كريمه (إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم وإن أسأتم فلها...اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید، و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید) نيز كه سخن از اِحسان و اِسائه است. 🔳«لام» براي عمل به عامل است، نه اين كه از باب مشاكله(هم شکل بودن)، «لام» به جاي «علي» به كار رفته باشد؛ زيرا در مواردي مانند: (لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت...هر کس عمل شایسته ای انجام دهد به سود اوست، و هر کس مرتکب کار زشتی شده به زیان اوست.) نيز رعايت مشاكله نشده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: ☑️در آيه محل بحث نيز «لام» براي است و بدين معناست كه عذابي كه به عظمت موصوف شده، ويژه معاندان و كافران است. 🔘در آيه قبل سخن از هدايت ناپذيري كافران و ايمان نياوردن آنان بود و در آيه محل بحث راز آن بيان شده است كه چون خداي سبحان بر دلها و آنان زده و بر آنان نيز ‏اي ستبر آويخته شده، قهراً نه مي‏فهمند، نه مي‏شنوند و نه مي‏بينند و چون علم، مقدمه ايمان است و اينان فاقد ابزار تحصيل آنند، ايمان هم نمي‏ آورند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: تعبيرهاي گوناگون از هدايت ناپذيري كافران #⃣در قرآن كريم از و بسته بودن دلهاي كافران و معاندان، افزون بر «ختم...مُهر نهاد و بست»، تعبيرهاي ديگري نيز شده است؛ مانند: «طبع...همان»: (أُولئك الذين طبع الله علي قلوبهم)،«صَرْف...دگرگون ساخت»: (صرف الله قلوبهم). *⃣«كَنان...پوشش،پرده»: (إنّا جعلنا علي قلوبهم أكِنّة)، «غلاف...پوشش و غلاف»: (وقالوا قلوبنا غلف)، «رَيْن...زنگار»: (كلّا بل ران علي قلوبهم)، «قفل...»: (أم علي قلوب أقفالها)،«تقليب...واژگون»: (ونُقَلِّّب أفئدتهم وأبصارهم)، «قساوت...سخت»: (ثمّ قست قلوبكم)و «مرض...بیماری»: (في قلوبهم مرض). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: و سمع و بصر دروني ♥️انسان داراي دوگونه است: قلب جسماني صنوبري شكل، كه يكي از اندامهاي بدن است، و قلب روحاني و معنوي. 📜 قرآن كريم در همه آياتي كه سخن از «مختوم» و «مطبوع» شدن قلب دارد، يا از «رين» و چركي كه قلب را مي‏پوشاند و چهره شفاف و آيينه گونه آن را مستور مي‏كند، سخن مي گويد، يا درباره «قفل» و «غلاف» و «كنان» و «صرف» و «قساوت» آن معارفي را به بشر مي‏ آموزد، مراد، است، نه جسماني. 🔗 بين و قلب جسماني و روحاني «عموم و خصوص من وجه» است؛ زيرا ممكن است قلب جسماني انسان در كمال سلامت باشد، ولي بر اثر كفر يا تبهكاري وي، قلب روحاني او بهره ‏اي از سلامت نداشته باشد و ممكن است قلب جسماني انسانِ مؤمن، بيمار باشد ولي قلب روحاني او سالم باشد: (إذ جاء ربّه بقلبٍ سليم...ابرهیم ع با دلی پاک به سوی پروردگارش آمد). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: و سمع و بصر دروني 📢چنانكه گاهي هر بيمار است؛ مانند كافري كه به بيماري قلبي مبتلاست و يا هر دو قلب سالم؛ مانند مؤمني كه از سلامت قلب جسمي نيز بهره‏مند است. 🔊همان‏گونه كه فعاليت و كارآمدبودن قوا و حواس مادّي انسان به سلامتِ قلب جسماني او وابسته است، فعاليت و كارآمدي قوا و حواس معنوي او نيز به سليم ‏بودن بستگي دارد. 📣در آيه شريفه محل بحث، مراد از قلب و سمع و بصر، قلب و سمع و بصر انسان است، نه قلب و چشم و گوش ظاهري و جسمي و نيز چنين نيست كه منظور از سمع و بصر، چشم و گوش ظاهري باشد و تنها مراد از قلب نيروي فهمنده آدمي باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan