بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: راز وعظ ناپذیری #کافران
✔️زيرا آنها از #معاد چيزي جز #رجوع مجدّد به دنيا نميفهميدند و چون آن را هم نمييافتند، به انكار حيات مجدّد مبادرت ميورزيدند، ليكن خداوند سبحان همانطور كه ربوبيّت خود را فرادنيايي اعلام داشته، معاد را نيز فرادنيايي بيان كرده است.
☑️از اين رو #جواب آنها را چنين ميدهد: (قل الله يحييكم ثمّ يميتكم ثمّ يجمعكم إلي يوم القيامة لاريب فيه ولكنّ أكثر النّاس لا يعلمون...بگو خداوند شما را زنده می کند سپس میمیراند سپس در روزی که شکی در آن نیست شما را جمع می کند اما بیشتر مردم نمی دانند.).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: لطائف و اشارات
1 ـ شرط دشوار انذار
⏺گرچه تبشير و انذار هر دو وظيفه رسولان الهي و نيز عالمان دين است، ولي شرايط #انذار بسي دشوارتر از لوازم تبشير است و هر كس تا حدودي ميتواند مبشّر باشد، ولي كسي ميتواند منذر باشد كه خودش از خطر متوقَّع ترسيده و آثار آن ترس در سخن و عملش جلوه گر باشد.
⏸ همان گونه كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم هنگامي كه از قيامت خبر ميداد #رنگ_رخسارش دگرگون ميشد و مانند كسي كه از تهاجم لشكر دشمن خبر ميدهد، از قيامت سخن ميگفت: «... تحمارّ وَجَنَتاه ويذكر الساعة وقيامها حتّي كأنه منذر جيشٍ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: لطائف و اشارات
2 ـ راه ايمان براي كافران گشوده است
☑️از جمله ی (لا يؤمنون) استفاده ميشود كه راه ايمان براي كافران همچنان #گشوده است؛ زيرا ظاهر اسناد ترك ايمان به آنها اين است كه آنان ميتوانند مؤمن شوند، ولي با #ميل خود آن را ترك ميكنند و اگر به عقايد حقّ نميگروند، از سر عناد و به سوء اختيار خودشان است.
✔️ايمان فعل اختياري انسان است و كافران با نابود ساختن سرمايه فطرت، توفيق ايمان را از دست دادهاند: (الّذين خسروا أنفسهم فهم لا يؤمنون...کسانی که سرمایه وجودی خود را تباه کرده اند ایمان نمی آورند).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: لطائف و اشارات
📬آيه محل بحث(ان الذین کفروا سواء علیهم ءانذرهم....)و آيات ديگري از قبيل (لقد حق القول علي أكثرهم فهم لا يُؤمنون...یقینا فرمان عذاب بر بیشترشان محقق است، به این سبب ایمان نمی آوردند)، دستاويز اشاعره براي اثبات جواز تكليف #مالايطاق و تكليف به #محال قرارگرفته و عصاره آن برابر وجوه فراوان و تقريبهاي گوناگون فخر رازي در مواردي از تفسير كبير و در ذيل آيه محل بحث اين است:
📜خداوند از #شخص معيّن يا #گروه مشخّص خبر داده است كه آنها ايمان نمي آورند؛ چنانكه درباره آنها عالم بود كه مؤمن نخواهند شد. در اين صورت، اگر آنها ايمان بياورند، گزارش خداوند كذب و علم خداوند جهل ميشود و چون كذب و جهل خدا محال است، پس ايمان آوردن آنها نيز محال است، ولي با اين وصف، آنها مكلف به ايمانند و همه دعوتها و امر و نهي هاي قرآني نسبت به آنها عموم يا اطلاق دارد، بنابراين، #تكليف_محال #جايز_است. آنگاه ميگويد: سَلَف و خَلَف از محقّقان اهل سنّت بر آنچه گذشت اعتماد كرده، با تكيه بر آنها اصول اعتزال و قواعد آن را از بين بردند؛ معتزله برخاستند و نشستند و حيله ورزيدند و هيچ پاسخ قانع كنندهاي نياوردند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: لطائف و اشارات
⏰پاسخ تفصيلي اين گونه از اَوْهام مزعوم در اثناي بحثهاي تفسيري ارائه خواهد شد، ليكن فعلاً به بخشي از آن اشاره ميشود:
1⃣اوّلاً، محور اصلي قياس استثنايي مزبور را #جدال تشكيل ميدهد، نه برهان؛ زيرا اشاعره كه منكر حسن و قبح عقلي هستند، هرگز به قبح كذب خداوند فتوا نميدهند و اگر آن را قبيح دانستهاند، بر اساس مبناي اعتزال است و اين جدال است، نه برهان.
2⃣ ثانياً، همانطور كه خداوند از اصل #عدم_ايمان آنها خبر داد و نيز اصل عدم ايمان آنان را ميداند، از كيفيّت عدم ايمان آنها، يعني اختياري بودن آن نيز خبر داده و آگاه است؛ يعني، خداوند چنين خبر داد كه آنها با اختيار خود ايمان نميآورند و نيز به عدم ايمان اختياري آنها علم دارد.
3⃣ثالثاً، چنين #ممتنعي كه امتناع آن با اختيار است، اختياري خواهد بود.
رابعاً، تكليف به #محال_ارادي، تكليف به ممكن است، نه به محال.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: لطائف و اشارات
3⃣ مراد از «الذين كفروا» و «الذين امنوا» در قرآن
⏸استاد علّامه طباطبايي(قدس سره) ميگويد:
مراد از (الذين كفروا) كافراني است كه بر كفر خود ثابتند و انكار در قلبشان رسوخ كرده است؛ زيرا انذار و عدم انذارشان يكسان است و فراتر از اين ميتوان گفت: بعيد نيست مراد از (الّذين كفروا) در استعمال قرآني، #سران كفار قريش در آغاز بعثت باشند، مگر اين كه قرينهاي بر خلاف اين باشد؛ زيرا اگر تعبير (سواء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم) درباره همه كافران صادق باشد، باب هدايت غير مسلمانان بسته ميشود و اين بر خلاف حكمت نزول قرآن و ظواهر آيات شريفه است.
⏹گذشته از آنكه، بسياري از كافران بر اثر انذار، مسلمان شدند و دعوت و عدم دعوت نسبت به آنها #يكسان_نبود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: لطائف و اشارات
3⃣ مراد از «الذين كفروا» و «الذين امنوا» در قرآن
☑️طبري، اقوالي را در تطبيق آيه بر مصاديق خاصّ، ذكر كرده و در بين آنها قول ابن عبّاس را كه عكرمه يا سعيد بن جبير نقل كردهاند، اَوْلي ميداند و آن اين كه: «مراد، #يهود نواحي مدينهاند كه با علم به صحّت نبوّت رسول اكرمصلي الله عليه و آله و سلم آن را انكار ميكردند». ليكن اطلاق آيه شامل غير آنها نيز ميشود.
✔️همچنين استاد علاّمه ميگويد:
(الذين آمنوا) نيز، اگر قرينهاي بر خلاف نباشد، از باب تكريم و تعظيم، بر اولين مسلمانان اطلاق ميشود و از بيان فوق اين نتيجه حاصل ميشود كه كفر نيز مانند ايمان #مراتبي دارد و براي هر مرتبه از آن، آثار ويژهاي است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: لطائف و اشارات
4⃣دو عامل حق پذيري
🔸 #بينش_توحيد كه آفرينش انسان بر آن اساس است و #گرايش_فطري وي به حقّ، دو عامل اصلي(علمي و عملي) حقّ پذيري اوست.
🔹هدف بعثت انبيا(عليهم السلام) نيز با استمداد از #تعليم كتاب و حكمت از يك سو و #تزكيه از سوي ديگر، اِثاره و شكوفا كردن همين دو دفينه عقلي(عقل نظري و عملي) است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: لطائف و اشارات
4⃣دو عامل حق پذيري
☑️مردم با تقوا بر اثر داشتن اين دو شرط، در بهرهوري از وحي كام يابند، ولي كافران بر اثر «تيرگي جهل» و «تاريكي جَحْد» از توفيق پذيرش حقّ محرومند؛ چون جاهل جاحد(منکر) هرگز از مدار هواي خويش جدا نميشود و اگر كسي برخي از علوم را فراگيرد و برخي ديگر بر اثر بَيّن الرُّشدبودن معلوم وي گردد و او را از تيرگي جهل برهاند، ليكن همچنان در تاريكي جَحْد منغمر(فرو رونده) باشد.
✔️او #عالماً_عامداً حقّ را نميپذيرد و يا اگر موقّتاً آن را پذيرفت فوراً از آن نكول(برگشت) ميكند، چنانكه خداوند از ارتجاع(برگشت) و ارتداد او بعد از روشن شدن حقّ خبر داده است: (إنّ الّذين ارتدّوا علي أدْبارهم من بعد ما تبيّن لهم الهدي الشيطان سوََُِّّّّّّّّّّّّّّل لهم...بی تردید کسانی که پس از روشن شدن هدایت بر آنها برگشتند ، شیطان زشتی هایشان را در نظرشان آراست و آنان را در آرزوهای دور و دراز انداخت).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ
⛓بحث: #روایی
#اقسام_كفر_در_قرآن
*⃣ـعن الزبيري عن الصادق(عليهالسلام) قال: قلت له: أخبرني عن وجوه الكفر في كتاب الله عزّ وجلّ. قال: «الكفر في كتاب الله علي خمسة أوجه، فمنها كفر الجحود، والجحود علي وجهين، والكفر بترك ما أمر الله، وكفر البرائة، وكفر النعم.
1⃣ فأما #كفر_الجحود فهو #الجحود_بالربوبيّة وهو قول من يقول: لا ربّ ولا جنّة ولا نار، وهو قول صنفين من الزنادقة يقال لهم: الدهرية، وهم الّذين يقولون: (وما يهلكنا إلاّ الدهر) وهو دين وضعوه لأنفسهم بالاستحسان منهم ولا تحقيق لشيء ممّا يقولون. قال عزّ وجلّ: (إن هم إلا يظنون) أن ذلك كما يقولون، وقال: (إنّ الّذين كفروا سواء عليهم أَأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون)، يعني بتوحيد الله، فهذا أحد وجوه الكفر.
2⃣وأما #الوجه_الاخر فهو #الجحود_علي_معرفة، وهو أن يجحد الجاحد وهو يعلم أنه حقّ قد استقرّ عنده، وقد قال الله عزّ وجل: (وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم ظلماً وعلوّاً)، وقال الله عزّ وجلّ: (وكانوا من قبل يستفتحون علي الّذين كفروا فلمّا جاءهم ما عرفوا كفروا به فلعنة الله علي الكافرين)، فهذا تفسير وجهي الجحود.
3⃣و #الوجه_الثالث من الكفر #كفر_النعم، وذلك قوله سبحانه يحكي قول سليمان: (هذا من فضل ربي ليبلوني أأشكر أم أكفر ومن شَكر فإنّما يشكر لنفسه ومن كفر فإنّ ربّي غني كريم)، وقال: (لئن شكرتم لأزيدنّكم ولئن كفرتم إن عذابي لشديد)، وقال: (فاذكروني أذكركم واشكروا لي ولا تكفرون).
4⃣و #الوجه_الرابع من #الكفر_ترك_ما_أمر_الله عزّ وجلّ به، وهو قوله عزّ وجلّ: (وإذ أخذنا ميثاقكم لا تسفكون دماءكم ولا تخرجون أنفسكم من دياركم ثم أقررتم وأنتم تشهدون ثم أنتم هؤلاء تقتلون أنفسكم وتخرجون فريقاً منكم من ديارهم تظاهرون عليهم بالإثم والعدوان وإن يأتوكم أساري تفادوهم وهو محرّم عليكم إخراجهم أفتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض).
فكفّرهم بترك ما أمر الله عزّ وجلّ به ونسبهم إلي الإيمان ولم يقبله منهم ولم ينفعهم عنده، فقال: (فما جزاء من يفعل ذلك منكم إلاّ خزي في الحياة الدنيا ويوم القيامة يردّون إلي أشدّ العذاب وما الله بغافل عما تعملون).
5⃣و #الوجه_الخامس من #الكفر_كفر_البرائة وذلك قول الله عزّ وجلّ يحكي قول إبراهيم: (كفرنا بكم وبدا بيننا وبينكم العداوة والبغضاء أبداً حتي تؤمنوا بالله وحده)، يعني تبرّأنا منكم، وقال:(يذكر ابليس وتبرّيه من أوليائه من الإنس يوم القيامة)(إنّي كفرت بما أشركتمون من قبل)، وقال: (إنما اتخذتم من دون الله أوثاناً مودّةَ بينكم في الحياة الدنيا ثم يوم القيامة يكفر بعضكم ببعض ويلعن بعضكم بعضاً)، يعني يتبرّأ بعضكم من بعض».
☑️اشاره: كفر همانند ايمان و صفي است كه شدت و ضعف ميپذيرد و براي هر مرتبه آن اثر خاصي است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #گزیده_تفسیر
📢راز هدايت ناپذيري كافرانِ عنود آن است كه خداوند، به كيفر #عناد و #تبهكاري آنان، بر دلها و گوش هايشان مُهرزده و بر ديدگان آنان نيز پردهاي ستبرآويخته است و از اين رو حق را نه ميفهمند، نه مي شنوند و نه مي بينند.
🔊 و چون #علم مقدمه ايمان است و اينان فاقد ابزار تحصيل آنند، ايمان نيز نمي آورند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #گزیده_تفسیر
🔘مراد از قلب و سمع و بصر مُهْرشده كافران همان دل و چشم و گوش باطني است، نه ظاهري و هر يك از اين سه، حجابي ويژه خود دارد كه بر اثر#هواپرستي و #عناد حاصل ميشود و چنين حجابي، اضلال كيفري خداي سبحان است و نه اضلال ابتدايي.
⚪️كافران كه #قلبي_واژگون و مُهرشده دارند و بر اثر كفر و عصيان كور و كر شدهاند، گرفتار عذابي بزرگ هستند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #تفسیر
🔳#ختم: «ختم» در مقابل «فتح» و به معناي كامل كردن يا #رسيدن_به_پايان آن است. سرّّ اين كه از ختم در زبان فارسي به «مُهر كردن» ياد ميشود آن است كه مُهركردن نامه نشانه پايان آن است.
🔲نامه آنگاه مُهْر ميشود كه پايان يافته باشد. #صحيفه_جان_آدمي نيز تا آنجا كه راهي براي نفوذ هدايت در آن باشد و راه توبه به كلّي بسته نشده باشد مختوم نيست.
⛔️امّا اگر انسان با سوء اختيار خود راه توبه را كه خداي سبحان بر روي انسان گشوده: «أنت الذي فتحت باباً إلي عفوك وسمّيته التوبة» و تا آخرين مهلت باز است #عمداً بر روي خود بست و آن را انكار و استهزا كرد، صحيفه جان او مختوم ميشود و ديگر جايي براي نوشتن حسنات به دست «كرام كاتبين» در آن نيست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #تفسیر
🔶#سمعهم: در قرآن كريم قلب و بصر به صورت جمع و سمع به صورت مفرد به كار ميرود. همچنين سمع بر بصر مقدم ميشود. در اين مورد چند نكته سودمند ذكر ميشود:
1⃣ اين كه لفظ «قلوب» و «اَبصار» به صورت جمع ذكر شد ولي لفظ «سمع»، به صورت مفرد شايد سرّش اين باشد كه سمع، در اصل مصدر بوده و در آن اِفراد، تثنيه و جمعْ مانند تأنيث و تذكير يكسان است؛ بر خلاف لفظ «اُُذُن» كه چون مصدر نبوده، در آيه (وجعلنا علي قلوبهم أكنّةً أن يفقهوه وفي آذانهم وقرا...ًما بر دل های آنها پوشش هایی قرار داده ایم تا قرآن را نفهمند)، به صورت جمع آمده است.
🔹 از طرف ديگر، برخي لفظ سمع را اسم جمع و داراي #معناي_جمع دانسته اند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #تفسیر
📢صاحب تفسير المنار بعد از نقد و نقض مصدر بودن سمع، به اين كه لفظ «بصر» هم مصدر است، پس چرا به صورت جمع ياد شده، ميگويد:
سرّّ آن به نظر من اين است كه عقل داراي وجوه ادراكي فراواني است، چنانكه بصر داراي شعب بيشمار است، بر خلاف سمع؛ زيرا اَسماع مردم در اِدراك مسموع ها يكسان است؛ يعني، هم مسموع بيش از يكي نيست و آن خصوص صوت است و هم شنونده ها در ادراك اصوات يكسانند. از اين رو سمع مفرد آمده است.
💬ليكن اين سخن ناصواب است؛ زيرا اولاً بسياري از لطايف به كمك حسّ سمع به عقل ميرسد كه حسّ بصر از چنين اِعداد و اِمدادي ناتوان است. از اين رو برخي از محقّقان، سمع را افضل از بصر دانستند، ولي صاحب المنار، بعد از نقل فضيلت مزبور ميگويد: من درباره فضيلت سخن نميگويم، آن به خدا و رسول او مربوط است و من موجودي را شرح ميدهم و تناسب لفظي آن را بازگو ميكنم.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #تفسیر
🔘اگر به طور دقيق دليل برتري #سمع بر بصر روشن گردد، نزديكي سمع به عقل بيش از شباهت بصر به عقل درك ميشود و در سرنوشت بحث ادبي سهم به سزايي خواهد داشت. به هر تقدير، بحث معقول، مسموع و مبصَر را بايد از بحث عاقل، سامع و مبصِر جدا كرد.
@ در اين كه عاقلها، سامع ها و مُبصرها متعددند بحثي نيست و تساوي اَسماع به معناي وحدت آنها نيست. از اين رو بايد رمز تعدد مصداق با مفرد بودن لفظ را در نكته ديگر جستجو كرد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #تفسیر
2⃣برخي #سمع را بر بصر ترجيح داده، تجرّد آن را از تجرّد بصر بالاتر دانسته اند و تقديم ذكر سمع بر بصر را محصول چنان تقدّمي اعلام داشته، شاهدي نيز بر تقدم مزبور ياد كردهاند كه «در بعضي از مراتبِ نوم، چشم مغلوب خواب ميشود، ولي گوش هنوز مغلوب نشده بلكه ميشنود».
⚪️در مقابل، از اكثر اهل كلام چنين نقل شده كه #بصر برتر از سمع است؛ زيرا سمع فقط اصوات و كلمات را ادراك ميكند ولي بَصَر، اَجسام، اَلوان و هيئتها را ادارك ميكند و چون متعلّق آن بيش از متعلَّق سمع است، از آن برتر است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #تفسیر
3⃣سمع و بصر از مجاري ادراكي است، ولي اين كه آيا #قلب_جسماني نقشي در ادراك و سهمي در عواطف دارد يا نه؟ در خلال بحثهاي تفسيري روشن خواهد شد.
🔴البته اين مطلب از اصول موضوعه و مفرُوغ عنه است كه نفس انسان و همچنين ادراك كلّي #مجرّد است؛ چنانكه كارهاي عقل عملي، مانند اراده و محبّت نيز مجرّد است و براي هر يك از امور ياد شده مصاديق جزئي است كه با ابزارهاي بدني، مانند مغز، قلب، سمع و بصر در ارتباط است و آنچه همه اين شئون را بر عهده دارد #نفس انسان است كه در درجات مختلف بدون حلول در بدن، ظهور دارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #تفسیر
🔘#غشاوة : غشاوه #ساتري است(مادي يا معنوي) كه بر چيزي مستولي شود و آن را كاملاً دربر گيرد و آنچه از موارد كاربرد مشتقات آن در قرآن استظهار ميشود، #پوشش_فراگير و احاطي است؛ مانند: (يغشاه موجٌ...موجی آن را می پوشاند)، (غاشيةٌ من عذاب الله...فراگیرنده ای از عذاب الهی).
☑️#لهم: گاهي «لام» به معناي #سود است و در مقابل «عَلي»(به معناي ضرر) به كار ميرود؛ مانند: (من اهتدي فإنما يهتدي لنفسه ومن ضلّ فإنّما يضلّ عليها...هر کسی هدایت یافت، فقط به سود خود هدایت می یابد و هر کس گمراه شد، فقط به زیان خودش گمراه می شود).
✔️ و گاهي «لام» به معناي #اختصاص است؛ نظير: (ليس للإنسان إلاّ ما سعي...برای انسان جز آنچه تلاش کرده نیست).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #تفسیر
🔲 هر عملي #اختصاص به عامل خود دارد و از او جدا نيست؛ حسنات به محسنان و سيّئات به تبهكاران اختصاص دارد و از اين رو در آيه كريمه (إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم وإن أسأتم فلها...اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید، و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید) نيز كه سخن از اِحسان و اِسائه است.
🔳«لام» براي #اختصاص عمل به عامل است، نه اين كه از باب مشاكله(هم شکل بودن)، «لام» به جاي «علي» به كار رفته باشد؛ زيرا در مواردي مانند: (لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت...هر کس عمل شایسته ای انجام دهد به سود اوست، و هر کس مرتکب کار زشتی شده به زیان اوست.) نيز رعايت مشاكله نشده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #تفسیر
☑️در آيه محل بحث نيز «لام» براي #اختصاص است و بدين معناست كه عذابي كه به عظمت موصوف شده، ويژه معاندان و كافران است.
🔘در آيه قبل سخن از هدايت ناپذيري كافران و ايمان نياوردن آنان بود و در آيه محل بحث راز آن بيان شده است كه چون خداي سبحان بر دلها و #گوشهاي آنان #مُهر زده و بر #چشمهاي آنان نيز #پردهاي ستبر آويخته شده، قهراً نه ميفهمند، نه ميشنوند و نه ميبينند و چون علم، مقدمه ايمان است و اينان فاقد ابزار تحصيل آنند، ايمان هم نمي آورند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: تعبيرهاي گوناگون از هدايت ناپذيري كافران
#⃣در قرآن كريم از #هدايت_ناپذيري و بسته بودن دلهاي كافران و معاندان، افزون بر «ختم...مُهر نهاد و بست»، تعبيرهاي ديگري نيز شده است؛ مانند: «طبع...همان»: (أُولئك الذين طبع الله علي قلوبهم)،«صَرْف...دگرگون ساخت»: (صرف الله قلوبهم).
*⃣«كَنان...پوشش،پرده»: (إنّا جعلنا علي قلوبهم أكِنّة)، «غلاف...پوشش و غلاف»: (وقالوا قلوبنا غلف)، «رَيْن...زنگار»: (كلّا بل ران علي قلوبهم)، «قفل...»: (أم علي قلوب أقفالها)،«تقليب...واژگون»: (ونُقَلِّّب أفئدتهم وأبصارهم)، «قساوت...سخت»: (ثمّ قست قلوبكم)و «مرض...بیماری»: (في قلوبهم مرض).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #قلب_روحاني و سمع و بصر دروني
♥️انسان داراي دوگونه #قلب است: قلب جسماني صنوبري شكل، كه يكي از اندامهاي بدن است، و قلب روحاني و معنوي.
📜 قرآن كريم در همه آياتي كه سخن از «مختوم» و «مطبوع» شدن قلب دارد، يا از «رين» و چركي كه قلب را ميپوشاند و چهره شفاف و آيينه گونه آن را مستور ميكند، سخن مي گويد، يا درباره «قفل» و «غلاف» و «كنان» و «صرف» و «قساوت» آن معارفي را به بشر مي آموزد، مراد، #قلب_روحاني است، نه جسماني.
🔗 #رابطه بين #بيماري و #سلامت قلب جسماني و روحاني «عموم و خصوص من وجه» است؛ زيرا ممكن است قلب جسماني انسان در كمال سلامت باشد، ولي بر اثر كفر يا تبهكاري وي، قلب روحاني او بهره اي از سلامت نداشته باشد و ممكن است قلب جسماني انسانِ مؤمن، بيمار باشد ولي قلب روحاني او سالم باشد: (إذ جاء ربّه بقلبٍ سليم...ابرهیم ع با دلی پاک به سوی پروردگارش آمد).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #قلب_روحاني و سمع و بصر دروني
📢چنانكه گاهي هر #دو_قلب بيمار است؛ مانند كافري كه به بيماري قلبي مبتلاست و يا هر دو قلب سالم؛ مانند مؤمني كه از سلامت قلب جسمي نيز بهرهمند است.
🔊همانگونه كه فعاليت و كارآمدبودن قوا و حواس مادّي انسان به سلامتِ قلب جسماني او وابسته است، فعاليت و كارآمدي قوا و حواس معنوي او نيز به سليم بودن #قلب_معنويش بستگي دارد.
📣در آيه شريفه محل بحث، مراد از قلب و سمع و بصر، قلب و سمع و بصر #باطني انسان است، نه قلب و چشم و گوش ظاهري و جسمي و نيز چنين نيست كه منظور از سمع و بصر، چشم و گوش ظاهري باشد و تنها مراد از قلب نيروي فهمنده آدمي باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan