eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
190 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰وقت آن است کودکان تفاوت ‌قهرمانان واقعی و خیالی را بفهمند. 🔹کمپانی‌های انیمیشن سازی و فیلمسازی تلاش می‌کنند در برهوت معنایی عصر مدرنیته، شاهزاده خانم‌های بزک شده و ابرقهرمانان خیالی را تبدیل به قهرمانان واقعی دنیای کودکان معصوم کنند اماحالا وقت آن رسیده که کودکان هم تفاوت ‌قهرمانان واقعی و خیالی را بفهمند. https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🍑 مؤمنان متنعم در بهشت هرگاه ثمرات بهشتی دریافت کنند، می گویند: این است که از پیش روزی ما شده بود: « کلّما رزقوا منها من ثمرة رزقاً   قالوا هذا الّذی رزقنا من قبل » و این غیر از بیانی است که در جمله: « وأُتوا به متشابهاً »  وارد شده است؛ زیرا مفاد این جمله این است که بهشتیان می گویند: این «همان» است که از پیش روزی ما شده بود، ولی مفاد جمله بعد این است که به بهشتیان ثمرات و نعمتهای «مشابه» داده می شود. 🍓 وباتوجه به این که در بهشت هیچ کار بیهوده و هیچ سخن لغو و هیچ گناه ودروغی نیست: « لا لغوٌ فیها ولا تأثیم »، زیرا در نشئه ظهور حقایق اصلاً کذب و خیال بافی راه ندارد، همچنین با توجّه به این که تا انسان از لغو و گناه نشود به بهشت وارد نمی شود: « ونزعنا ما فی صدورهم من غلّ »، بنابراین، باید تبیین شود مراد از این کلام بهشتیان چیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🥝 سخن در این است که چرا در بهشتِ جاوید و نامحدود: « لا مقطوعة ولا ممنوعة »، هرگاه به بهشتیان میوه ای بدهند، این سخن را تکرار می کنند که «این است که قبلاً روزی ما شده بود»؟ افزون بر این که، نعمتهایی که به آنان داده می شود «عین» نعمت پیشین نیست؛ چون عین آن مصرف شد و هیچ چیزی در عین وحدتْ تعدد ندارد، بلکه «مثل» آن است. 🍌 برخی مفسران این جمله را با جمله بعدی، یعنی « وأتوا به متشابهاً »  یکی دانسته، گفته اند: بهشتیان گمان می کنند میوه ای که در بهشت دریافت می کنند همان میوه ای است که در دنیا داشته اند. ولی این سخن صحیح نیست؛ زیرا در بهشت که نشئه ظهور حقایق است خیال بافی و سخن نادرست راه ندارد. بنابراین، کلام بهشتیان حق است و قرآن کریم نیز آن را تأیید کرده است. پس جمله بعدی نیز بشارتی است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس آمریکایی: 📍اسرائیل ایرانیان را شکست دهد؟! مگر می‌شود 90 میلیون ایرانی را شکست داد؟! زهی خیال باطل! 🆔 @Kavoshmedia
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد:  1⃣مراد بهشت است؛ یعنی، هرگاه نعمتی به بهشتیان برسد، می گویند این نعمت را قبلاً، در بهشت، دریافت کرده ایم و در پاسخ این اشکال که نعمتهای بعدی عین نعمت قبلی نیست گفته اند: کلمه «هذا» به وحدت نوعی اشاره دارد؛ یعنی، این میوه از میوه هایی است که پیشتر در بهشت به ما داده اند. 🥒 این رأی مخالف ظاهر آیه است؛ زیرا «هذا» ظهور در دارد. قرینه و شاهدی هم بر وحدت نوعی وجود ندارد. افزون بر این که، بهشتیان هنگام دریافت اوّلین نعمت بهشتی نیز چنین سخنی دارند؛ زیرا «کلّما» هم ناظر به حال بقا و هم ناظر به حال حدوث است. پس لازمه صدق قضیه موجبه کلیه این است که بار اوّل را استثنا کنیم در حالی که دلیلی برای استثنا نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اسکات ریتر نظامی بازنشته آمریکایی: روی جنگنده‌های F35 رژیم‌صهیونیستی کردند و باعث تعجب همه شد... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد:  2⃣محتمل است مراد از «من قبل» باشد. این احتمال نیز صحیح نیست؛ زیرا: 🍊 الف: در بسیاری از آیات قرآن کریم برزخ دالان ورودی آخرت و جزو آن معرفی شده و جهان نیز به دو قسمت دنیا و آخرت تقسیم شده است. پس برزخ نیز و در مقابل دنیاست، نه این که در مقابل دنیا و آخرت باشد، بنابراین، حکم بهشت برزخی همان حکم بهشت قیامت کبراست. 🍑 ب: معلوم نیست همه میوه هایی که در جنّت کبرا به بهشتیان داده می شود در برزخ نیز داده باشند، در حالی که آیه محل بحث به صورت قضیه موجبه کلیه می گوید: هر میوه ای در بهشت به بهشتیان داده شود آنان می گویند: این قبلاً روزی ما شده است و اساساً برزخ همان طور که برای دوزخیان نموداری از عذاب است، نه «اشدّالعذاب»، برای بهشتیان نیز از نعمتهای بهشت و تنعّم به آنهاست، نه تنعم کامل و نهایی. 🌽 ج: بهشتیان از گفتن این سخن لذّتی می برند و چنین لذتی در صورتی قابل تصویر است که درباره دنیا سخن بگویند، نه برزخ؛ زیرا گفتن این سخن که در برزخ نیز به ما چنین میوه هایی داده اند، برای آنان لذّتی ندارد، ولی وقتی مؤمن وارد بهشت می شود و اعمال صالح خود را به صورت میوه مشاهده می کند و می گوید: ما همین روزی را در داشتیم، چنین سخنی برایش لذّت بخش است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 چگونه مهمات اسرائیل را فراهم میکنند!!!! 🔺تا پایان ببینید. امت اسلام باید یکپارچه انجام دهند و تعارف نکنند. https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد:  3⃣مراد از «من قبل» . این احتمال با ظاهر آیه هماهنگ است؛ زیرا از نظر قرآن کریم عمل انسانْ زنده، و در آخرت نزد او حاضر است: « یوم تجد کلّ نفس ما عملت من خیر محضراً وما عملت من سوءٍ تودّ لو أنّ بینها وبینه أمداً بعیداً ». 👣 قرآن به صورت حصر می فرماید: جزای انسان اوست: « ولا تُجْزون إلاّ ما کنتم تعملون ». همچنین در موارد دیگر می فرماید: « ثم توفی کل نفس ما کسبت »، « ما یأکلون فی بطونهم إلاّ النار »، « إنما یأکلون فی بطونهم ناراً ». 🤝 پس عمل انسان نیز مانند خودش جاوید است و چون میوه های بهشتی ظهور همین اعمال است، بنابراین، هر بار که در بهشت ثمری نصیب بهشتیان می شود می یابند که آن ثمر همان عقیده، اخلاق و عمل صالحی است که خداوند در دنیا روزی آنان کرده بود و اکنون به صورت این میوه ها دیده می شود. بنابراین، آیه در صدد بیان است. البته در بهشت افزون بر این که کارهای آدمی به صورت ثمرهای بهشتی ظهور می کند، فیض و فضل الهی نیز شامل حال انسانهای مؤمن می شود: « لهم ما یشاؤن فیها ولدینا مزید ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد: 🍊 با توجه به این که مراد از «من قبل» دنیاست و مراد از ثمر نیز صحیح و اخلاق نیک و عمل صالحی است که در دنیا به اهل ایمان داده شده، پاسخ این سؤال نیز روشن می شود که چگونه انسان بهشتی در مقابل نعمتهایی که در دنیا سابقه نداشت، می گوید: این است که در گذشته روزی ما شده بود و یا این که نعمتهایی گرچه سابقه داشت ولی نسبت به شخص بهشتی که در دنیا از آنها محروم بوده، چگونه هنگام دریافت آنها می گوید: این همان نعمتی است که خداوند در دنیا نیز به ما عطا کرده است. 🍒 آن است که نعمتهای بهشتی ظهور و تجسّم همان عقاید، اخلاق و اعمال خوب بهشتیان در دنیاست؛ چنانکه عقاید، اخلاق و اعمال دوزخیان به صورت کیفر تلخ برای آنها مجسّم می شود: « لا تعتذروا الیوم إنما تُجْزون ما کنتم تعملون »، « ویقول ذوقوا ما کنتم تعملون » . در این کریمه خداوند می فرماید: را و نفرمود: «بما کنتم تعملون»[به سبب آنچه انجام داده اید]. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نامزد یهودی انتخابات آمریکا: 📍این آمریکا است که در غزه نسل کشی راه انداخته و اسرائیل به عنوان نیروی نیابتی، باتوم به دست برنامه ایالات متحده را اجرا می‌کند... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد: 🫑 مناسبترین وجه در بیان: « هذا الذی رزقنا من قبل » ، همان است که بازگو شد و اما احتمال این که مراد این باشد که رزق شامگاه رزق بامداد است، صائب نیست؛ زیرا گرچه در بهشت برزخی صبح و شامْ تمثّلی دارد، لیکن در بهشت قیامت کبرا سخن از تمثّل این دو وقت ممتاز نیست؛ چنانکه تفسیر آن به روییدن میوه مماثل به جای میوه چیده شده طبق حدیثی که از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این زمینه نقل شده ناتمام است؛ زیرا طبق تحلیل گذشته، تعبیر فوق درباره اولین ثمر نیز صادق است؛ در حالی که آن میوه مسبوق به میوه مماثل نیست. 💎 این که بهشتیان در مقابل هر نعمتی می گویند: آن را در دنیا روزی ما کرده اند، خداوند است. آنان خدا را شکر می کنند که به وعده اش در باره آنها عمل کرده است: « الحمد لله الّذی صدقنا وعده » و همچنین این جمله تأدّبی از ناحیه بهشتیان است که از کلمه « رُزِقْنا »  استفاده می شود؛ زیرا آنان می گویند: این ثمر همان عمل صالحی است که «خداوند» انجام آن را در دنیا به ما داده است و نمی گویند این ثمر و نتیجه عملی است که «خود ما» آن را انجام داده ایم. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد: 🍉 و سرّ این که بهشتیان این جمله را همواره می کنند این است که اقتضای میوه های بهشتی دایمی است: « أُکلها دائم » و پایان و منعی از خارج وجود ندارد: « لا مقطوعة ولا ممنوعة ». بنابراین، در هر بار که این نعمت به بهشتیان می رسد، آنها خداوند را ثنا می گویند و از او می کنند. 🥬 با توجّه به آنچه در تبیین این بخش از آیه کریمه مطرح شد، چگونگی بشارت بودن این مطلب برای اهل ایمان نیز روشن می شود؛ زیرا در واقع خداوند به بشارت می دهد که آنان تا ابد مهمان سفره اعتقاد صحیح و اخلاق حسنه و اعمال صالح خود هستند و برای همیشه از شجر صلاح خویش ثمر گوارا می گیرند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan