eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
342 دنبال‌کننده
740 عکس
396 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (‌اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌹2ـ متنعمان از اَداي حق شكر 🐚 حمد و شكر ذات اقدس الهي از بزرگترين هاي خداوندي و به بيان امام سجّاد (عليه ‏السلام) «فوز و فلاح» است: «يا من ذِكره شرفٌ للذاكرين ويا من شُكره فوزٌ للشاكرين...ای آن که یادش،برای یاد کنندگان مجد وبزرگواری است و ای آن که سپاس گزاریَش، برای سپاس گزاران پیروزی و رستگاری است» و از شكر و سپاسِ اين فوز و نعمت ؛ زيرا حمدي حمد ديگر مي‏ طلبد و شكري لزوم شكر ديگر را در پي دارد: «... فكيف لى بتحصيل و إيّاك يفتقر إلي شكر فكلما قُلتُ لك وجب علىّ لذلك أن أقول لك الحمد». *بنابراين، ، خود ‏ مندي از نعمت است، نه . 🏵از اين رو قرآن كريم در تبيين حكمت لقمان حكيم مي‏ فرمايد: شكر خدا است كه نصيب شاكر مي‏ شود؛ همان گونه كه زيان كفر كافران، دامن گير خود آنان است: (ولقد آتينا لقمان الحكمة أن اشكر لله ومن يشكر فإنّما يشكر لنفسه ومن كفر فإن الله غنيٌّ حميد...حقیقتا به لقمان حکمت دادیم که نسبت به پروردگار سپاس گزار و شاکر باش و هر کس شکر کند تنها به سود خود سپاس می گزارد و هر کس ناسپاسی کند خدا بی نیاز ستوده است). ❄️جمله (فإن الله غنيٌّ حميد) در ذيل آيه به منزله براي هر دو مدعاست؛ نه شكر شاكران براي خدا و نه كفر كافران براي او بار است؛ زيرا خدا از هر چيزي بي‏ نياز و است و محمود بالذات نه نيازمند شكر حامد است و نه كفر كافر به او آسيبي مي ‏رساند. 🕯 و لازم است به اين نكته عنايت شود كه چون خداوند هستي محض و غني صرف است از هر چيزي، حتي از است؛ زيرا اگر محتاج به خود باشد و با كوشش خود، نياز خود را برطرف كند، غنيّ بالذات نخواهد بود. از اين رو حضرت سيّدالشهداء (عليه ‏السلام) در دعاي به خدا عرض مي ‏كند: «الهي... أنت الغنىّ بذاتك أن يصل إليك النفع منك فكيف لاتكون غنيّاً عنّى...خدایا...تو بی نیاز بذات هستی که از جانب به تو نفعی برسد پس چگونه از بی نیاز نباشی ». 📣تذكّر: متنعم از اداي شكرِ نعمت با برهاني ديگر نيز قابل اثبات است كه در بحث به خداوند و بحث روايي خواهد آمد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🔷۳ ـ و وحدت حمد و تسبيح 🔴در مباحث گذشته اشاره شد كه حمد در برابر بودن خدا نيست، بلكه اسماء و صفات و كلمات تكويني و تدويني او را نيز شامل مي ‏شود؛ خواه اثر و مقتضاي آن اوصاف به غير برسد يا نرسد و بازگشت اين مطلب به آن است كه حمد تنها در برابر (صفات ثبوتیه مثل:علم و قدرت و حیات و...) خدا نيست، بلكه شامل (صفات سلبیه مثل:جسمت،ظلم و رنج و...) او نيز مي ‏شود. 🔶 از اين رو در قرآن كريم مي‏ فرمايد: ستايش از آنِ خدايي است كه از فرزند، شريك و مددكار منزّه و مبرّاست: (وقل الحمد لله الذي لم يتّخذ ولداً ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له وليٌّ من الذلّ وكبّره تكبيراً...و بگو ستایش مخصوص خدایی است که نه فرزندی و نه شریکی و نه کمک کننده ای دارد و او را بسیار بزرگ شمار ). ♦️به بيان ديگر، افزون بر آن كه خداي سبحان قابل ستايش است، بودن او نيز جاي حمد دارد. 💎 نه تنها از چنين گستره‏اي برخوردار است، بلكه مصاديق تسبيح، تهليل(لا اله الا الله گفتن) و تكبير(الله اکبر گفتن) را نيز شامل مي‏ شود. پس تسبيح، تهليل و تكبير خداي سبحان، همه از مصاديق اوست؛ چنان كه در مقابلْ تحميد، تهليل و تكبير، همه از مصاديق تسبيح ذات اقدس خداوند است. 🔷توضيح اين كه، تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير گرچه با هم «اختلاف مفهومي» دارد، ولي از «وحدت مصداقي» برخوردار است. يكي از شواهد اين وحدت مصداقي آن است كه به مجموع اين ها در اذكار نماز به «تسبيحات أربعه...سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر » موسوم است. 💬شاهد ديگر، حمد و تسبيح در قرآن كريم است: (وإن من شي‏ء إلا يسبّح بحمده...و هیچ چیز نیست مگر اینکه با تسبیح او ستایش او را هم می کنند). 🔊نكته ديگر اين كه، چون هم و فيض است و هم و عيب، پس اگر در موردي عنوان محمود به طور ذكر شد و قيد خاصي نداشت، مي ‏توان آن را بر معناي حمل كرد. از اين رو ممكن است از آيه (ومن الّيل فتهجّد به نافلة لك عسي أن يبعثك ربّك مقاماً ...و بخشی از شب را برای خواندن نافله بیدار باش امید است پروردگارت تو را به جایگاهی ستوده برانگیزد) استفاده شود كه انسانْ با تهجّد و نه تنها بالعرض ، مي‏ شود و خير او به ديگران مي‏ رسد، بلكه بالعرض از نيز مي ‏رهد و در نزاهت از عيب نيز مظهر «هو الحميد» مي ‏شود. 🗼 البته انسان به كمال و رهايي او از نقص و عيب، است، نه بالذات و محدود است، نه مطلق و به عنوان و نزاهت الهي است، نه جز آن. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌺بر همين اساس در قرآن كريم هر جا سخن از (الحمد لله) مطرح است از نعم الهي و فيضي از فيوضات او به عنوان و برهان بيان مي‏ شود؛ مانند اين كه در سوره مباركه حمد بعد از حمد، ربوبيّت مطلقه: (ربّ العالمين)، رحمت مطلقه: (الرّحمن)، رحمت خاصّه: (الرّحيم) و مالكيّت مطلقه خدا: (مالك يوم الدين) مطرح شده و هر يك برهاني براي اختصاص حمد براي خدا قرار گرفته است كه هم ناظر به است و هم . 🌿چنانكه در سوره مباركه فاطر نيز كردن آسمان ها و زمين ( السماوات والأرض) و در سوره أنعام، آسمان ها و زمين و پديد آوردن نور و ظلمت و در سوره سباي آنچه در آسمان ها و زمين است، برهان واقع شده است، كه ناظر به است و در سوره مباركه كهف، فرو فرستادن بر پيامبر برهان قرار گرفته است كه ناظر به و كلمات تدويني خداوند است. 🌼از ملاحظه موارد حمد در قرآن كريم بر مي ‏آيد كه افزون بر آن كه مجموعه آيات تكويني يا تدويني خداوند يك جا حدّ وسط برهانِ اختصاص حمد براي خداوند واقع مي ‏شود، نظير: (الحمد لله ربّ العالمين) و (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب)، هر يك از آيات تكويني و تدويني نيز[پاورقی:همان‏گونه كه در زيارت «آل يس» ، با اين كه به صورت جامع گفته مي ‏شود: «السلام عليك فى‏آناء ليلك وأطراف نهارك»، در عين حال هر يك از حالات، آیات و شئون حضرت حجّت(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) نيز مطرح شده است: «السلام عليك حين ، السلام‏عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ... » . 🌷معلوم مي ‏شود هر يك از اين ، است. 🌾اين در عرصه روايات ما فراوان است و از روايات كتاب «معانى الأخبار» برمي‏ آيد كه ائمه (عليهم السلام) چگونه به ما نشان داده ‏اند و را به و را به تقسيم كرده، را قرار مي‏ دهند.]به طور حدّ وسط برهان قرار مي‏ گيرد؛ مانند: (الحمد لله الذي له ما في السماوات وما في الأرض...ستایش برای خدای است که برای اوست آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است) نسبت به و (الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنّا لنهتدي لولا أن هدانا الله....ستایش مخصوص خدایی است اگر خدا ما را هدایت نمی کرد هدایت نمی شدیم ) نسبت به و ؛ تا ثابت شود كه هر يك از اين موجودات و ممكن و نيازمند فاعل و خالق هستند و تنها ذات اقدس الهي است كه است. 🔊پس همه حمدها از آنِ اوست و محمود حقيقي تنها اوست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🍁4 ـ اختصاص حمد به خدا ☘خداي سبحان در آياتي چند از قرآن كريم، را به عنوان «حميد،ستوده» مي‏ ستايد. حميد هم به معناي به كار مي‏ رود و هم به معناي . 🕊چ بر اين اساس هم تمامي حمد و ستايش هاي از آن اوست و هم فقط اوست و تنها اوست كه مي ‏تواند حق ستايش را ادا كند و در «الحمد لله» احتمال هر دو معنا (انحصار محموديت و انحصار حامديت در خدا) هست و در دو بخش بايد بيان شود: 🔔الف: انحصار محموديّت 🌴اختصاص به خداي سبحان با براهيني چند قابل اثبات است؛ مانند: 🖋برهان يكم: در برابر است و چون منعم حقيقي و بالذات، الهي است و همه نعمت ها (با واسطه يا بي ‏واسطه) از آنِ اوست: (وما بكم من نعمة فمن الله...هر آنچه از نعمت به شما داده شده از جانب خداست). 🌹 پس تنها اوست[پاورقی:سپاس و تشكر از نيز در حقيقت از آن سبحان است و معناي احاديثي مانند: «من لم يشكر لم يشكر الله عزّ وجلّ» ، يا «أشْكَرُكُمْ أشْكَرُكُمْ » ، اين نيست كه اگر كسي از حق ‏شناسي نكرد، از حق ‏شناسي نكرده است؛ زيرا در اين صورت بين‏ مقدم (من لم يشكر المنعم...) و تالي (لم يشكر الله) وجود و تلازم در صورتي محفوظ است كه بگوييم از آن جهت كه مخلوق خداست، پيام خالق را دارد. 🏵 نظير آنچه امام اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي‏ فرمايد: «إنّ المسكين رسول الله...هر مسکینی فرستاده خداست» . در جايي كه شخص، ديگري را اطعام مي ‏كند نيز بايد گفت: «المطعم رسول الله...غذا دهنده فرستاده خداست»، چه آن مطعم خود بداند رسول الهي است يا نداند، مسلمان باشد يا كافر و شكي نيست كه مراد از رسالت در اين‏جا است، نه تشريعي و در رسالت تكويني هيچ موجودي و اين كه پيك خدا باشد كاري نمي ‏كند. 🌻 از اين رو خداوند را رسالت خود مي ‏داند: (وأرسلنا ) و آسمان را در ، رسول خود معرفي مي‏ كند: (يُرسل السماءَ عليكم ). 🐚 بر اين اساس، را نيز رسول خود شمرده، مي ‏فرمايد: (ألم تَرَ أنّا أرسلنا ...آیا ندیدی که ما را فرستادیم ) و بالاخره در نظام تكوين هر ‏ اي كه از نقطه ‏اي رهسپار نقطه ديگر مي‏ شود خداست، چه موافق نظام تشريع باشد يا نباشد. 〽️ به بيان ديگر، ايمان، كفر، اطاعت، عصيان و پاداش و كيفر، تنها در نظام تشريع مطرح است وگرنه در نظام تكويني راه ندارد. 🔆 اين نكته را نيز بايد افزود كه همان گونه كه پيك حق است و خداوند براي آزمودن متنعم، نيازمندي را به سوي او مي ‏فرستد، نيز رسول خداست؛ زيرا خداوند او را و به رفع نياز محروم وادار كرده است. 💥 با اين بيان، كسي كه نعمتي را از مخلوق خدا دريافت مي‏ كند بايد بداند كه آن ، خداست و بايد از او به عنوان اين كه «مخلوق» و «رسول» الهي است، كند، نه از آن جهت كه شخص ِمعيني است. 🔊 در نتيجه معناي حديث اين است: «من لم يشكر المخلوق بما أنه مخلوق، لم يشكر الخالق»؛ كسي كه از با اين نگاه كه مخلوق و منعم بالعَرَض است، نه بالذات تشكر نكند، در واقع از تشكر نكرده است؛ زيرا تشكر از مخلوق در واقع تشكر از خالق است. 🦋حاصل آن كه، روايت مزبور نه تنها منافاتي با همه حمدها به خداي سبحان ندارد، بلكه آن است و از طرف ديگر در تلازم مزبور مي‏ توان احتمال داد كه اگر كسي از مخلوق، كه اِنعام او محسوس است، شكرگزاري نكرد، معلوم مي شود ، در برابر اِحسان در او نيست؛ مگر آن كه جزو اوحدي از انسان ها باشد كه همه نعمت ها را از خداوند بداند و غير او را اصلاً نبيند، كه در اين حال از بحث خارج خواهد بود.] 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i