eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
190 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 📌د: حمد، شرافت مندانه نزد به انسان مي‏ بخشد. 🔖ه: حمد عامل انسان به اَعلي علّيّين، مايه روشني چشم و روسفيدي در قيامت است. 🔗از اين كلام بر مي‏ آيد كه حمد، تنها گفتن «الحمد لله» و مانند آن نيست، بلكه حمد و و است كه اگر كسي به آن آراسته شد، به آن مقام رفيع مي ‏رسد. 📯حامد بايد هم با و هم با ، خدا را ستايش كند و هم نعمت هاي الهي را شناخته، همه آن ها را از خدا بداند و سپس آن ها را در صرف كند. 🎐و: حمد عامل از عذاب دردناك آتش و به جوار كريمانه حق است. 🏮ز: حمد وسيله ‏اي براي با فرشتگان و به پيامبران در بهشت است. 🎀ح: حمد عامل انسان به طاعت، عفو، رضوان، و مغفرت حق است. 🔑ط: حمد راهي به سوي بهشت ، و نگهباني در برابر انتقام ها و عقوبت هاي الهي و مايه از خشم خداوند است. 💡ي: حمد حاجز و در برابر و دستِ ياري بر اداي حق خداست. 🕯ك: حمد عامل به اوج سعادتِ اوليا و پيوستن به سلك شهيدانِ راه خداست. 📣نكته: از لطايف دعاي حمد حضرت سيّد السّاجدين (عليه‏ السلام) اين است كه با حمد و با حمد مي ‏پذيرد. 🔻12 ـ مرتبه كامل حمد 🔶عن السّجاد (عليه ‏السلام): «فأنت عندى وصَنيعك لدىّ . تحمدك و و حمداً يبلغ الوفاء وحقيقة الشكر حمداً يكون مبلغ عنّى فنجّنى من سخطك...تو نزد من و خوبیت نزد من مورد وسپاس است. و و من تو را می ستاید، ستایشی که بر عرصه کمال و حقیقت شکر برسد،ستایشی که در قلّه نهایت تو از من باشد. پس مرا از خشمت نجات ده». ⬅️اشاره: انسان داراي درك، كار و كلام است و حامدِ حقيقي كسي است كه در بفهمد كه همه نعمت ها از جانب خداي سبحان است، در هر نعمتي را در جاي خودش صرف كند و با نيز اعتراف كند كه همه نعمت ها از آنِ اوست. چنين حمدي انسان است وگرنه اصل حمد در يافت مي ‏شود. 👑پس مرتبه حمد، فصلِ مقوّمِ (ویژگی اساسی) انسان است و كسي كه فاقد آن مرتبه كمال است، از حدّ انسان معقول و مقبول (پایین) است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ❇️13 ـ تفسير «عالَمين» و كثرت عوالم 〽️عن أميرالمؤمنين (عليه ‏السلام): «ربّ العالمين وهم الجماعات من كل مخلوق من الجمادات والحيوانات...پروردگار عالمین و شامل همه جماعات مخلوقین از جامدها و حیوانات می شود ». 🔅عن أبی ‏جعفر (عليه‏ السلام): «... لعلك تري أن الله إنّما خلق هذا العالم الواحد أو تري أن الله لم يخلق غيركم. بلي والله لقد خلق ألف ألف عالم وألف ألف آدم، أنت في آخر تلك العوالم وأولئك الآدميّين...شاید تو چون همین را می بینی فکر می کنی خداوند همین عالم واحد را خلق کرده یا فکر می کنی که خداوند غیر از شما را خلق . بلکه به خدا قسم که خداوند هزار هزار و هزار هزار خلق کرده و تو در آخر آن عوالمی و آن ها نیز آدمی زاد». 💮اشاره: موجود مادي گذشته از (بوجود آمدن) محكوم به (در زمانی بوجود آمدن) است و حدوث زماني براي هر موجود طبيعي، ذاتي است؛ زيرا بر اساس حركت جوهري، هيچ موجود مادي ندارد، چه رسد به دوام و قِدَم(ازلی و ابدی)؛ ليكن براي فضل و فيض خداي سبحان حدّي نيست و و هاي امكاني كه لازمه دوام فيض خداست، هرگز با حدوث مستفيض منافات ندارد و همان طور كه قبلا ً بيان شد، مراد از كلمه «عالمين» مراحل و اَنحاي وجود و موجود امكاني است، نه خصوص . 🍥 زيرا قرآن كريم «ربّ العالمين» را به پروردگار همه نظام گسترده و معنا كرده است و به تعبير ديگر هر جا قلمرو رحمت خداست، مشمول «عالمين» است و چون رحمت خدا همه اشيا را در بردارد: (رحمتي وسعت كلّ شي‏ء) ، مراد از عالَمين، است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۳: (اَلْرَّحمن الرَّحیم) 🎯گزيده تفسير 🔘 الهي (رحمت رحمانيه) و او (رحمت رحيميّه) در اين آيه كريمه دو دليل بر انحصار حمد به خداوند است؛ زيرا رحمت فراگير كه مؤمن و كافر را در بر مي‏گيرد و همچنين رحمت خاص كه ويژه است، در انحصار خداست و چنين رحمتي سبب حمد است. 🔊 پس ‏دهنده موجودات، خدايي است كه رحمتي فراگير براي همه و رحمتي براي مؤمنان دارد و چنين پرورش و پرورنده ‏اي است. 📖تفسير ⌛️از آيه كريمه (الحمد لله ربّ العالمين) بر اختصاص حمد به خداي سبحان استفاده شد. 💬 آيه كريمه (الرّحمن الرّحيم) نيز حاوي ديگر بر محمود بودن ذات اقدس الهي و ربوبيّت مطلق او و حصر حمد در اوست؛ زيرا دو صفت جمالي «الرحمن» و «الرّحيم»، هر يك مي‏تواند حدّ وسط برهاني بر حمد براي ذات مقدس پروردگار قرار گيرد. 🎙اين دو صفت بيانگر آن است كه: ۱) ربوبيّت(پرورش دهندگی) خداي سبحان، ربوبيّتي شايسته تحميد است و تحميدْ، حق اوست؛ زيرا رحمت رحمانيّه كه همان رحمت مطلق است مخصوص خداست و چنين رحمتي سبب محمود بودن خداي رحمان است . نيز رحمت رحيميه كه مؤمنان است در انحصار خداي سبحان است و چنين رحمت ويژه‏اي نيز سبب استحقاق براي خداست. ⌚️ربوبيت و ربّ، گاهي مربوب(پذیرنده رشد) خود را عالمانه، عادلانه و رحيمانه اداره مي‏كند و گاهي جاهلانه و ظالمانه. 👁‍🗨قسم اول ربوبيّت محمود و قسم دوم ربوبيّتي مذموم و ناپسند است. براي اثبات اين كه ربوبيّت خداوند از قسم اول است، آيه مورد بحث برخي از صفات جمالي حق را ياد كرده، مي‏فرمايد: ربّ و پرورش‏دهنده عوالمِ هستيِ امكاني خدايي است كه رحمتي فراگير و مطلق دارد (رحمت رحمانيّه) و رحمتي مخصوص (رحمت رحيميّه). 📢قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با ، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور مي‏كند: (ولا يظلم ربّك أحداً...پروردگار تو به احدی ظلم نمی کند)، (وما ربّك بظلّام للعبيد...و پروردگار تو به بندگانش ستم نمی کند ) 💡پاورقی:جمله (وما ربّك بظلاّم... ) به اين معنا نيست كه خداوند «بسيار ظالم» نيست؛ زيرا نفي ظلم ‏كثير منافي اثبات ظلم اندك نيست؛ در حالي كه صدور ستم اندك نيز همانند ازخداي سبحان است. سرّ در «ظلّام» اين است كه ستم اندك ازمدبّر و مربي سراسر جهان، با برابر است؛ زيرا او اگر به ذرّه ‏اي از ذرات عالم‏ ستم كند ، سراسر جهانِ منظم مي‏ بيند، زيرا اجزاء جهان آفرينش همانند حلقه‏ هاي يك سلسله و مراتب (1،2،3،4،5،...) شده است؛ به‏ گونه‏ اي كه اگر حلقه اي از اين سلسله جا به‏ جا شود، بي‏ نظمي سراسر عالم را فرا مي ‏گيرد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۳: (اَلْرحمنِ الرَّحیمِ) 🔘قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با زبان نفي، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور مي‏كند و گاهي با مي ‏فرمايد: جهان هستي «رحمان» و «رحيم» است و بر اساس رحمت فراگيرِ خود جهان را تدبير مي‏كند و چون تربيب و تدبير او بر اساس رحمت است و در ربوبيّت او نيز ستم راه ندارد ، پس محمود و ممدوح است. 🎯قرآن كريم ربوبيّت ترسيم مي‏كند: ربوبيّت ممدوح و ربوبيّت مذموم. و در مواردي سخن از دارد؛ مانند سخن فرعون كه خود را ربّ برتر بني ‏اسرائيل معرفي كرد: (فقال أنا ربّكم الأعلي...گفت: من پروردگار برترم) و يا سخن حضرت يوسف (عليه‏السلام) به مصاحب خود در زندان: (اذكرني عند ربّك...مرا نزد اربابت یاد کن) و كلام خداي سبحان: (فأنسیه الشيطان ذكر ربّه...پس شیطان یاد کردنِ از یوسف را نزد اربابش، از یاد او برد)كه درباره عزيز مصر است. 🔊 و يا سخن ديگرِ حضرت يوسف (عليه‏ لسلام) كه ربوبيّت مذموم ارباب متفرق را نفي مي‏كند: (يا صاحبي السجن أأرباب متفرقون خيرٌ أم الله الواحد القهّار...ای یار زندانی آیا ارباب های گوناگون بهتر اند یا خدای واحد و مقتدر) 📢 امّا ربوبيّت خداي سبحان كه بر اساس است محمود و پسنديده است. 💬لطايف و اشارات 1⃣ ـ نامهاي خدا در سومين آيه حمد: 🎲چنانكه در بخش لطايف و اشارات آيه كريمه «بسم الله...» گذشت، اسماي حسناي «الرحمن» و «الرحيم» كه سومين آيه سوره حمد را تشكيل مي‏دهد، همان نامها در اولين آيه اين سوره ؛ زيرا اين نامهاي شريف در اين آيه بوده، عهده ‏دار اثبات حصر حمد در خداي سبحان و تبيين محمود بودن ربوبيّت آن ذات اقدس است، ولي در آيه اول سوره در قرار گرفته، چنين محدوديتي ندارد. 2⃣ ـ نِطاق(مرز) در براهين حصر حمد: ⌚️گرچه همه براهيني كه از اسماي حسناي «الله»، «ربّ»، «الرحمن»، و «الرّحيم» بر براي خداي سبحان استفاده مي‏شود، در پي اثبات محموديّت انحصاري ذات اقدس الهي است، ولي نطاق و مرز هر برهان متناسب با موضوع و حدّ وسط خاص برهان است. 💡مثلاً برهاني كه حدّ وسط آن خداي سبحان بر عوالم هستي است، انحصار حمد و مدحي را اثبات مي‏كند كه از ناحيه است و برهاني كه حد وسط آن و فيض خاص الهي است، حصر ستايش هاي مربوط به چنين (خاص) را اثبات مي‏كند. پس محدوديت حد وسط هر برهاني، و قلمرو برهانِ مزبور را مشخص مي‏كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝پيشگفتار 🎯 در نگاه حضرت رضا(عليه‌السلام) 🔘در مردم مَرو (خراسان)، پيروان اهل‏بيت بر اين باور بودند كه امام مي‏بايد از سوي والا نصب شود و ولايت را بر عهده گيرد؛ اما ديگران مي‏گفتند كه امام را نه ، كه معيّن مي‏كند و او در حقيقت است. 💡امام رضا(عليه‌السلام) پس از آمدن به مَرو و آگاهي از اين مسئله فرمودند: را نشناختند تا را بشناسند. ⌚️همان گونه كه با (مقام خدایی، پرستیدنی) شناخته مي‏شود، با ؛ آن‏گاه ويژگي‏هاي امام را برشمردند: الإمام واحد دهره لا يدانيه أحد...امام دوران خويش است. 💬نصب امام تنها براي سامان دادن به جهات فردي يا مردم نيست تبيين معارف الهي، تشريح احكام فقهي و حقوقي اسلام، قضا و داوري، اجراي حدود، تعزيرات و دفاع از كيان دين، گشايش دشواري‏هاي علمي و عملي انسان‏ها نيز از امام است. 📢از سوي ديگر، همان طور كه ‏ها به امام نيازمندند، هم به او محتاج‏اند. زيرا امام، است و ملائك علوم را از ايشان ‏_گيرند و علمي و عملي خود را در پرتو او مي‏ گشايند. 🔊ذات اقدس حق به آدم(عليه‌السلام) فرمود كه تو خليفه من و امام دوراني، پس را از گزارش با خبر كن: (يا آدَمُ اَنبِئهُم بِاَسمائهِم...ای آدم فرشتگان را از اسماء من با خبر کن). ⌛️ انسان كامل معصوم اسم اعظم اعظم الاسماء است. 🎲 (بازتابی) دارند، به بركت اسم اعظم و مظهرش تأمين مي‏شود. اين از مقام والاي امام است. 🎙 همان‏گونه كه دورترين آسمان را كسي نمي‏ تواند رصد كند چه رسد به اينكه بخواهد به آن دسترسي پيدا كند، نيز به فهم هيچ امامي بار نمي‏يابد. *هرگز به اوج آسمان امامت راه نيافته و فكرش به بلنداي آن مقام رفيع نمي‏رسد تا شايستگي يابد امامت را جعل و امام را معيّن كند: هو بحيث النجم من و وصف الواصفين؛ فأين الاختيار من‏هذا و أين عن هذا و أين مثل هذا. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۳: (اَلْرحمنِ الرَّحیمِ) ☘3 ـ وصف غضب در «الله» و «الرحمن» 🦋چون رحمت خدا هم از غضب اوست و هم از آن: «یَا مَن سَبَقَت رحمته غضَبه...ای آنکه رحمتت بر غضبت پیشی گرفته »، «و انت الذی تَسْعي رحمته أمام غضبه...تو همانی که رحمتت در جلو غضبت پیشی گرفته »، از اين رو وصف غضب الهي هم در نام شريف «الله» و هم در وصف جامع «الرّحمن» (ناپیدا) شد، نه مشهور و همان استتار غضب باعث شد تا از غضب شدگان با فعل مجهول ياد شود نه به صورت معلوم؛ يعني گفته شود: (مغضوب عليهم...غضب شدگان)، نه «غَضَبْتَ عليهم...غضب بر آنها» و اگر هيچ ‏گونه قهر و غضبي در اسم «الله» يا در وصف «الرّحمن» نمي ‏بود، هرگز مجالي براي طرح «مغضوب عليهم» نبود. 🐚بحث روايي عن الرضا (عليه ‏السلام) أنه قال بعد أن شرح ربّ العالمين: «الرّحمن الرّحيم (عطوفت) وذكر لآلائه ونعمائه علي جميع خلقه». 🥀اشاره: گرچه واژه رحمان و رحيم در ترجمه ‏هاي فارسي به بخشايش گر و بخشنده معنا مي ‏شود، ليكن بخشش معادل فارسيِ رحمان و رحيم ، بلكه معادل ، جود و سخاست و هيچ يك از اين الفاظ مفهوم رحمان را بيان ‏كند؛ زيرا در كلمه رحمان، غير از چيز ديگري كه از مبادي رحمت است اشراب(نازک گویی) شده است كه حديث مزبور به آن اشاره مي ‏كند و آن است. 🌿خداوند كه خود را رحمان و رحيم معرفي مي ‏كند بدين معناست كه بخشش من با و مهر همراه است و اگر بنده خداوند خود را به اين اسماي حسني مي‏ خواند، گذشته از جود و عطا در صدد انعطاف و گرايش مهربانانه اوست. در حقيقت، رحمان دو چيز مي ‏دهد: يكي انسان، مانند شفاي بيماري يا مال و ديگري ، كه امري معنوي است و بسياري از كمبودهاي با آن جبران مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴:(مالِکِ یومِ الدّین) 💎گزيده تفسير 🕊خداي سبحان جهان ها و جهانيان(موجودات) است و چنين مالكيت در قيامت ظهور مي‏ كند، نه آن كه در معاد حادث(بوجود آید) شود. 🌱خداوند كه و انسان هاست با برپا كردن قيامت، راه انسان ها را مي ‏گشايد و با به قيامت كه بهترين عامل رهايي انسان از است او را ‏پروراند و در قيامت كه مالكيت مطلق خداست و در آن روز همگان به مالكيت حق مي ‏كنند، انسان ها را پاداش مي‏ دهد و چنين خدايي است. ❄ در اين آيه به معناي است، نه پاره ‏اي از زمان. و در قيامت همه مانند توحيد، اسماي حسناي خدا و اسرار و حقايقِ ديگر آشكار خواهد شد. 🍃اين آيه كريمه با تبيين نظام آفرينش، دليلي ديگر بر به خداوند است؛ چنان كه سندي براي معبود ومستعان بودن خداوند است و از اين رو با آيات گذشته و آينده مرتبط است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⚜تفسير 〽️مالك: مالك، مَلِك و مَليك، سه اسم از اسماي حسناي خداي سبحان است كه داراي ريشه واحد (مِلْك يا مَلْك) و به معناي است كه زمينه‏ ساز هر گونه در شي‏ء مملوك باشد؛ همانند سلطه‏ اي كه انسان بر مال خود دارد يا استيلا و سلطه ‏اي كه حاكمان بر مردم دارند . 🔆 مِلْك اعمّ از مُلْك است و از اين رو راغب مي‏گويد:«مَلِك، كسي است كه تصرف آمرانه و ناهيانه در توده ‏هاي مردم داشته باشد... و مِلْك مانند جنس است براي مُلْك. پس هر مُلْكي مِلْك است، ولي چنين نيست كه هر مِلْكي مُلْك باشد». 💢معاني ديگري كه در فرهنگ هاي لغت براي ذكر شده، مانند: قوّت، شدّت، عزّت و... همه از لوازم و آثار است و نه معناي اصلي مِلْك. 🛑نام هاي مالك، مَلِك و مليك، هر سه در قرآن كريم آمده است: (قل اللّهم مالك الملك...بگو خدایا ای ) ، (فتعالي الله الحقّ...برتر و بلند مرتبه است خدا که هستی و حق محض است)، (في مقعد صدق عند مقتدر...در جایگاهی حق و پسندیده نزد توانا). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) 🌱يوم: در عرف به معناي ‏ اي محدود از امتداد است؛ كم باشد يا زياد و از اين رو هم بر فاصله بين طلوع و غروب خورشيد اطلاق مي ‏شود و هم بر مقاطع وسيع تري از زمان. در قرآن كريم يوم به معناي «ظهور» نيز آمده است؛ مانند: (كل يوم هو في شأنٍ...او هر روز در کاری است). در اين آيه كريمه يوم به معناي متعارف آن نيست؛ زيرا خود يوم به معناي متعارف نيز شأن جديد فيض خداست و چون الفاظ براي ارواح معاني وضع شده است، اين گونه استعمال است، نه مجازي. 🌿الدّين: دين و انقياد در برابر يا مقرراتي معين است. 🕯 بنابراين، در معناي «دين» معتبر است: يكي و ديگري اين كه آن انقياد در برابر خاصي باشد و اما مفاهيمي مانند: طاعت، تعبّد، محكوميّت، مقهوريّت، تسليم، قانون يا جزا، معناي اصلي كلمه دين نيست، گر چه به آن نزديك و از لوازم آن است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) 🔴 ديگر بر اختصاص حمد 🌀آيات دوم و سوم سوره مباركه حمد مشتمل بر چهار برهان بر اختصاص حمد به خداي سبحان بود. آيه كريمه (مالك يوم الدين) نيز با بيان اسمي ديگر از اسماي حسناي خداوند سبحان، برهاني ديگر بر و اختصاص به ذات اقدس الهي است. 🔰تقرير برهان بدين گونه است: خداي سبحان سراسر عوالم هستي است و مالكيت مطلق او در آن روز(مالک یوم الدین) مي‏ كند و چون صاحب چنين و مالكيتي محمود و مشكور است، بنابراين خداي سبحان و مشكور است. 👈توضيح اين كه، خداي سبحان انسان هاست و چون بدون حيات جاويد ابدي راه كمال انساني مسدود خواهد بود، با برپا كردن قيامت، انسان را باز مي‏ كند و چون رها كردن انسان ها به حال خود، عامل تباهي آنان خواهد شد، آنان را به خود وا نمي‏ گذارد، بلكه با اعتقاد به قيامت و كه بهترين عامل رهايي انسان از است. آنان را مي ‏پروراند و سرانجام نيز در قيامت پاداش كار نيك آنان را مي ‏دهد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i