eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
191 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 💫پس در قيامت آشكار مي‏شود كه خداي سبحان فرمان رواي مطلق ، و و اين مطلب از ديگري نيز استفاده مي‏ شود، مانند: 🌙الف: (يومَ هم بارزون لايخفي علي الله منهم شي‏ء لمن الملك اليومَ لله الواحد القهّار) ؛ در آن روز سؤال مي‏ شود كه و سلطنت از آنِ كيست و اين بدان معنا نيست كه ديروز از آنِ ديگري بوده است و پاسخ اين است كه فرمان روايي، خداي واحد قهّار است. ☘️ب: (فتعالي اللهُ المَلِكُ الحقّ). اين آيه كريمه خداوند را به طور مطلق «مَلِك» معرفي مي ‏كند و بر اين اساس فرض ندارد كه او در مَلِك و نباشد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄‌ 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 🎐او كه مالك مُلْك و سلطنت است، گاه اين سلطنت را مي ‏دهد و گاهي مي‏ گيرد؛ مثلاً انسان را مالك چشم و گوش مي‏ كند: (أمّن يملك السمع والأبصار). مالك حقيقي چشم و گوش انسان، خداي سبحان است و مالكيت انسان نسبت به اندام و جوارح خود اعطاي الهي است و در لحظه ‏اي كه اراده كند آن را بستاند، ديگر اجازه چشم گشوده را نيز به انسان نخواهد داد و با اين كه ساده ‏ترين كارها ، همين بستن چشم است. 💎گروهي در هنگام از انجام اين عمل نيز عاجزند و با مي‏ ميرند. 🎀بنابراين، نفوذ و تسلط مطلق خدا در قيامت «ظاهر» مي‏ شود، نه «حادث»؛ گرچه براي انسان ها امروز نيز اين حقيقت آشكار است. موحّد كامل آنچه را ديگران پس از مرگ مي‏ بينند، مشاهده مي ‏كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 🔺 امامان معصوم (عليهم ‏السلام) نشانه آن است كه آنان حقيقت (والأمر يومئذ لله) را در دنيا مي ‏ديدند و اين اثر توحيد افعالي است. حضرت امام رضا (عليه ‏السلام) در سجده نماز به خدا عرض مي ‏كرد: در احسان هايي كه بر من روا داشتي نه نقش داشتم و نه ... و هر نيكي كه به من رسيد از جانب تو بود: «لك الحمد إن أطعتك ولا حجة لى إن عصيتك ولا صنع لى ولا لغيرى فى إحسانك ولا عذر لى إن أسأت، ما أصابنى من حسنة فمنك يا كريم اغفر لمن فى مشارق الأرض ومغاربها من المؤمنين والمؤمنات». ⭕ج: (لله مُلك السماوات والأرض...فرمان روایی آسمان ها و زمین از آن خداست). آيات گذشته مالكيت و فرمان روايي خداي سبحان را به بيان مي ‏كرد. برخي از آيات نيز همين حقيقت را به بيان مي‏ كند؛ مانند: 〽️الف: (ولم يكن له شريك في المُلك...و هرگز برای او شریکی در فرمان روایی وجود ندارد.). اگر از آياتي همچون (لله مُلك السماوات والأرض...فرمان روایی آسمان ها و زمین از آن خداست) كه به لسان اثبات است، انحصار مِلك(سلطه) و مُلك(فرمانروایی) در خداي سبحان را استفاده نكنيم، از آياتي مانند (ولم يكن له شريك في الملك) [انحصار]به خوبي استفاده مي ‏شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 🏵️ب: خداي سبحان درباره مؤمنان و موحدان راستين مي‏ فرمايد: اينان كساني هستند كه به براي خدا شريك قائل نيستند: (يعبدونني لا يشركون بي شيئاً) [پاورقی:كلمه «شريك» در جمله (لم يكن له شريك في المُلك) و «شيئاً» در (لايشركون بي شيئاً) چون نكره در سياق نفي است، افاده عموم مي ‏كند و هر شريكي در مُلك را از خداي سبحان نفي مي ‏كند.] و چون خدا هيچ شريكي در مُلك ندارد، قهراً ملك و سلطنت و تنها از آنِ اوست. 🚨ج: خداي سبحان به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي ‏فرمايد: بگو من مالك هيچ سود و زياني براي نيستم (چه رسد براي شما)، مگر آنچه را خداوند بخواهد: (قل لا أملك لنفسي ضَرّاً ولا نفعاً إلاّ ما شاء الله). اين آيه كه صريح تر از آيات گذشته است به خوبي بر مطلق به خداي سبحان دلالت دارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 💎نکته:[پاورقی] اما موساي كليم (عليه السلام): (ربّ إنّي لا أملك إلّا نفسي وأخي...پروردگارا من مالک نیستم مگر خودم و برادرم را) نيز منافاتي با آيات گذشته ندارد؛ زيرا مربوط به مقام است، نه تكوين و مقصود اين نيست كه من مالك خويشم و برادرم نيز مالك خودش است، بلكه به اين معناست كه خدايا! هدايت و پيامت را به مردم رسانديم. 🎀من تنها اختيارِ ايمان خود را داشتم و مؤمن شدم. برادرم هارون نيز تنها اختيار ايمان خود را داشت و ايمان آورد؛ اما زمام ايمان ديگران به دست من نيست. ⭕ بنابراين، جز خداي سبحان در دنيا و آخرت، احدي مالك اصيلِ چيزي نيست]. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 💢د: قرآن كريم خطاب به بت ‏پرستان مي‏ فرمايد: اگر از در نظام تكوين كاري ساخته باشد چهارگونه قابل تصوير است: 🔮يكم: اين كه مستقلاً ‏ اي از ذرات جهان هستي باشد. 💡دوم: اين كه با خدا در مالكيّتِ چيزي باشد. 🔺سوم: آن كه در تدبير امور، پشتيبان و خداوند باشد، نه مالك يا شريك. 💎چهارم: آن كه به عنوان ، تنها حق تضرع داشته باشد و با شفاعت بتواند در عالم كاري انجام دهد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 🔰بنابر آنچه بيان شد، سخن نارواي فرعون درباره فرمان روايي خود: (أليس لي مُلك مصرَ...آیا پادشاهی مصر ویژه من نیست؟)، نشانه آن است كه او ربّ العالمين را بود و هر كس بگويد: « كار در اختيار ما و فردا به اختيار خداست»، ‏اي فرعوني دارد، نه توحيدي؛ زيرا مالكيت خدا نسبت به و است و اين حقيقتي است كه در قيامت بر همگان خواهد شد و فهم آن در دنيا براي گروهي است. و با تحليل معلوم مي‏ شود كه بسياري از انديشه ‏ها و عقايد انحرافي، است. 🔅[پاورقی] همان گونه كه معارف الهي است، آن نيز هست؛ پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‏ فرمايد: من و پيامبران پيشين كلمه‏ اي به عظمت «لا إله إلّا الله» ‏ايم: «ما قلتُ ولا قال القائلون قبلى مثل: لا إله إلّا الله» (توحيد صدوق، باب ثواب الموحّدين والعارفين، حديث1). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه ✏️مي‏شود كسي به در خدمت قرآن باشد يا در مسجد پيامبر بلكه در جايگاه پيامبر به نماز بايستد؛ امّا زندگي او جاهلانه باشد. 🍄همان‏گونه كه در خطبه فدكيه و احتجاج حضرت صديقه كبرا و سيده زنان عالميان، فاطمه زهرا(عليهاالسلام) در زمان استقرار ناحق در مستقر خلافت و ولايت در مسجد مدينه آمده است كه به اين آيه استشهاد فرمود: (اَفَحُكمَ الجهِلِيَّةِ يَبغونَ ومَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ حُكمًا لِقَومٍ يوقِنون...پس آیا حکم جاهلیت را می طلبند؟! و برای قومی که یقین دارند، چه کسی در داوری بهتر از خداست؟) 🔍بنابراين اگر كسي را نشناسد و منتظر او نباشد، حياتش جاهلي و به تبع، مرگش نيز جاهلي خواهد بود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت ✏️[...پاورقی]حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز در پاسخ اين سؤال كه از جايي كه شما ايستاده ‏ايد تا عرش چقدر فاصله است؟ ابتدا فرمودند: دانشجويانه بپرس و در پي و باش، نه امور ديگر. آنگاه فرمودند: از اين‏جا تا عرش خدا به قدر گفتن [مخلصانه] «لا اله الّا الله» فاصله است: «أن يقول قائل لا إله إلّا الله» (بحار، ج10، ص122). معلوم مي‏شود ، و عقيده‏اي است كه انسان را از فرش تا به عرش بالا مي‏برد. 🍄كسي كه خود را در ، مالك يا مَلِك دانست، او موحّد . كسي است كه با خدا بيعت كند و بيعت بدين معناست كه جان و مال خود را به خدا بفروشد و آنگاه بگويد: «لا أملك لنفسى ضَراً ولانفعاً...من مالک نفع و ضرر خود نیستم». فروختن چيزي با مالك بودن آن پس از فروش سازگار نيست. همان گونه كه پس از فروش كالا، ديگر خود را مالك آن نمي‏دانيم، پس از بيع و بيعت خويش با خدا نيز خود را مالك خويش بدانيم. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت ♦️ كه خود را مالك هيچ نفع و ضرري نمي ‏داند، اگر در شئون هستيِ خود مانند چشم و گوش نيز بخواهد كند، بايد از مالك حقيقي بگيرد؛ زيرا آن را فروخته و خود رامالك نمي ‏داند وگرنه چنين تصرفي در مِلك غير و بدون اذن مالك خواهد بود. 🔔البته تعبيرهاي «بيع»، «شراء»، «اجر» و مانند آن در متون ديني، است وگرنه، ما نه (اصالتا) مالك چيزي هستيم تا آن را به خدا بفروشيم و نه از او داريم تا از او بستانيم و نه به او كاري كرده ‏ايم تا شايسته اجر و پاداش از او باشيم. 📢تذكّر: نه تنها ظرف ظهور مالكيت خداوند، بلكه ظرف ظهور اوست؛ چه اوصاف جمالي(صفات ثبوتی)، مانند «مَلِك» و چه اوصاف جلالي(صفات سلبی)، مانند «قدّوس...بسیار پاک». در قيامت آشكار مي‏ شود كه خداي سبحان همواره قدّوس، سلام، مؤمن، مُهَيمن و... بوده و هست. 🔘خداي سبحان در قيامت هم در چهره «أرحم الرّاحمين» ظهور مي ‏كند و هم در چهره «أشدّ المعاقبين». البته معرفت اكتناهيِ(کنه،ذات) همه اسماي حسناي الهی مقدور كسي نيست، ليكن و نزاهت خداوند از هر گونه شريك، در قيامت كاملاً معلوم مي ‏شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i