eitaa logo
در مسیر اجتهاد
6.9هزار دنبال‌کننده
335 عکس
23 ویدیو
25 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 در آستانه نسخه الکترونیکی شماره اول مجله علمی ـ تخصصی «فقه و پژوهش» منتشر شد. 🔻 در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ تأسی و قلمرو موضوعی آن سید مرتضی طباطبایی 2️⃣ واکاوی فقهی مالکیت معنوی محمد صادق کریمی 3️⃣ موضوع شناسی ارتداد در عصر حاضر امیر حسین عامری 4️⃣ بررسی موارد «عام آبی از تخصیص» در کلام علما سید محمدحسین طباطبایی 5️⃣ تبیین گستره قیمومیت مرد بر زن سید محمد احمدی موسوی 6️⃣ تبیین نظر شهید صدر و مرحوم آیت‌الله شاهرودی نسبت به تتمیم نظر آخوند در «استحاله اخذ قصد امر در متعلّق امر» سید علی نقی حیدریه 7️⃣ بررسی موضوعی و حکمی احتکار عبدالکریم یوسفی 📚 جهت دانلود فایل تک‌تک مقالات این شماره به سایت مدرسه مراجعه کنید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/fighh-va-pajoohesh/1040-2021-12-11-12-01-08 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 تفاوت روش اجتهادی امام (ره) در عبادات و معاملات 🔹فرایند کلان اجتهاد امام خمینی(ره) در همانند شیوه مرسوم بسیاری از فقهاست که نخست به کتاب و سنت مراجعه می‌کنند [و سپس بقیه مراحل اجتهاد را طی می‌کنند]. 🔸 اما در ، فرایند اجتهاد ایشان متفاوت است و با توجه به اینکه معاملات را علی‌القاعده عقلایی می‌دانند، در بسیاری از مباحث، در ابتدا به قواعد و مرتکزات مراجعه می‌کنند و سپس بر اساس رهاوردی که از تحلیل آنها به دست آورده‌اند، به سراغ آیات و روایات می‌روند. 🔹 به عنوان مثال، در بررسی خیار عیب می‌گویند: «خیار عیب امری عقلایی است نه تعبدی و اخبار هم بر همین امر عقلایی حمل می‌شود». (کتاب البیع، ج۵، ص۱۵). 📚 مکتب فقهی امام خمینی، استاد ضیایی‌فر، ص۲۸۳ و ۳۰۱. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇 دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 حضرت آیت‌الله العظمی آملی (حفظه الله) 🔹 برای ما طلبه‌ها این کار، یک دینی است که ی کنار اتاق مطالعه‌مان باشد. هر وقت مطالعه‌مان تمام شد، یک کنیم. این را جزو برنامه خود بدانیم و بگوییم: خدا را شکر که بدن سالم به ما داد؛ فکر سالم به ما داد که آمدیم در طریق ع که حرف اینها را یاد بگیریم. این را بدانیم. انسان باید حساب و کتابی با داشته باشد. 🔸 بالاخره شخص، آدم «دینی» زندگی کند غیر از زندگی «تکلیفی» است.... خیلی‌ها خواستند بیایند حوزه، نشد. خیلی‌ها آمدند، ولی نتوانستند ادامه بدهند.... اگر خدا داد کسی با این خاندان مأنوس بود، چه بهتر که از دست ندهد. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇 دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
✍️ ضرورت تحصیل دروس سطح از منظر آیت‌الله استاد 🔹 ممکن است شما عزیز در حالی به علمیه وارد شوید که در اهداف زندگی خود، رسیدن به مرحله را در نظر نداشته باشید و به هر دلیلی نخواسته باشید مسیر زندگی خود را در این هدف دنبال کنید. در این صورت شاید در دروس به خود بگویید: چه الزامی وجود دارد که من این دروس را بیاموزم و وقت خود را صرف مطالعه و مباحثه این کتب کنم؟! چرا نمی توانم با این عمر محدود به جای صرف وقت برای دروس سطح، به مطالعه بحث های تفسیری، تبلیغی، فرهنگی و... بپردازم؛ در حالی که مطمئنم آنها در رسیدن من به هدفم، مثل فرهنگ دینی کاربردی ترند و بازدهی بیشتری برای من خواهند داشت؟ 🔻 اما بنا به ادله ای تحصیل دروس سطح لازم است: 1️⃣ دلیل اول این است که تنها که می تواند شما را هنگام اظهار نظر درباره مردم یا در پاسخ گویی به سؤالات و شبهه ها از گرفتاری در خطا، اشتباه و توجیه غیر منطقی بازدارد، استفاده از علوم دوره است؛ زیرا تحصیل و مطالعه این دروس پایه، به ویژه یک دوره فقه و آشنایی با ادله، آیات الاحکام، روایات فقهی و کلیات فقه، برای هر طلبه در و گرایشی به شمار می آید. در واقع این سرمایه خشت اول بنای علمی یک عالم و طلبه را تشکیل می دهد. 2️⃣ دلیل دوم اینکه با توجه به نیاز همه رشته های علمی به بحث از و و تعامل با آنها، شما طلبه علوم دینی بیش از هر چیز نیاز دارید را در برخورد با آیات، روایات و ادله دیگر احکام فرا گیرید و در بقیه موضوعات مانند تفسير، کلام و ... آن روش ها را به کار ببرید. نکته مهمی که به عنوان یک باید به آن دقت داشته باشد، اینکه فقه تنها اصول فقه مصطلح نیست، بلکه در واقع برای طلبه علوم دینی همان کردن و منطق صحيح اندیشیدن و فهمیدن است؛ از این رو باید به این حقیقت اعتراف کرد که ضرورت یادگیری علم اصول فقه اگر مهم تر از سایر علوم دینی نباشد، یقیناً کمتر نیست. 3️⃣ اما دلیل سوم، همان طور که گفتیم، یکی از اهداف تحصیل در دوره فقه و اصول آشنایی با و روش استنباط در فقه و اصول است. واضح است که کاربرد این امر فقط مربوط به علم فقه نیست، بلکه شما به کمک به بهترین وجه می توانید در سایر علوم همانند تفسیر، عقاید، اخلاق، فلسفه و ... وارد شوید و از آن علوم بهره ببرید، نه اینکه گرفتار تکرار مکررات شده یا حتی به بیراهه بروید و با فهم نادرست به ارائه دانش دینی با عنوان نظریه پردازی، نوآوری و برداشت جدید بپردازید؛ زیرا همه می دانیم دین عزیز اسلام از برداشتهای سطحی ، غلط و سلیقه ای صدمات زیادی دیده است. ✅ ارزش تحصیل دوره سطح: تحصیل در دوره سطح یعنی ده سال اول طلبگی را باید به دوسال که مؤثرترین دوره در رشد انسان است تشبیه کرد. به همین علت کسانی که اعتقادی به دروس سطح ندارند هرگز در آثار خود به موفقیت علمی دست پیدا نمی کنند. در مقابل این گروه ، حتما دیده اید که بزرگانی که این دوره را با دقت و تأمّل پشت سر گذاشته اند ، در هر رشته ای که وارد شده اند موفق بوده اند . تمامی آن افراد رشته علمی خود را به خوبی پیش برده اند و حتی نظریات مستدل ، منطقی و عالمانه ای در آن رشته از خود به یادگار گذاشته اند . 📚 ر.ک: کتاب صراط اندیشه و عمل، استاد ، ص99 🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام علیرضا کارگر (از طلاب پایه هفتم مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇 دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (12) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 2️⃣ ادب دوم: نکردن علم (به اهلش تدریس کند) 3️⃣ ادب سوم: به علم 🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ. 🔸امام صادق عليه السّلام فرمود: علم همراه با است (و نجات انسان در گرو هردو است) هركس خوب بداند عمل مى‌كند و هركس عمل كند بايد بداند. علم عمل را فرياد مى‌زند و اگر پاسخش داده شود، علم بماند و الا كند و برود. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 181. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 حجیت اجماع منقول: 🔻 اجماع منقول حجت نیست؛ چون حجیت از باب قطعی است؛ یعنی وقتی فتاوای فقها مورد بررسی قرار می گیرد، باید کشف قطعی حکم شارع صورت گیرد. 🔹 این در حالی است که در اجماع صرفاً خبر واحد وجود دارد که فتوای فقها این چنین است و نقل فتوای فقها علم آور نخواهد بود، بلکه نهایتا ظن آور است و با توجه به اینکه فتاوای فقها حکم شرعی و موضوع حکم شرعی نیست، حجیت نخواهد داشت. بنابراین نقل فتاوا یقین آور نیست و حجیت تعبدی هم نخواهد داشت. 🔸 از طرف دیگر نتیجه تابع أخس مقدمات است که نهایتا به فتوای فقها حاصل شده، که به تبع آن ظن به حکم شرعی ایجاد می شود، اما «إنّ الظن لایغنی من الحق شیئاً» 🔺ارسالی از استاد سید مرتضی سبزواری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی (زید عزه) در مدرسه شهیدین 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 توصیه آیت‌الله بهجت (ره): 🔹 خدمت استاد اخلاق آیت الله نشسته بودیم؛ صحبت در مورد و استغفار شد، ایشان فرمودند: صلوات مانند عسل است (شیرین و لذتبخش)؛ استغفار مانند دارو است و انسان مریض باید دارو مصرف کند تا خوب شود و امثال ما معمولا مریض هستیم. 🔸 در ادامه فرمودند: مشهد، خدمت آیت الله بودیم. ایشان در جواب نامه ای که در مورد اختلاف زن و شوهری بود توصیه به استغفار می‌کردند و در همان حین شخصی نزد ایشان آمد و برای گشایش درخواست ذکری کرد که ایشان در جواب به او نیز فرمودند زیاد کن. 🔻 پيامبر اكرم ص: «أَلا أُخْبِرُکمْ [أُنَبؤُکمْ] بِدآئِکمْ مِنْ دَوآئِکمْ؟ دَآؤُکمُ الذنُوبُ، وَ دَوآؤُکمُ الإِسْتِغْفارُ»؛ 🔺 «آيا شما را به (عامل) دردهايتان و (عامل) دوايتان آگاه نگردانم؟ (عامل) دردهایتان گناه است و (عامل) دوایتان استغفار است». 📚 مستدرک الوسائل، ج11، ص333؛ در محضر بهجت، ج1، ص344. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_حدیثی #نکات_اصولی #حساب_احتمالات 💠 جایگاه روایات ضعیف‌السند در ایجاد اطمینان به صدور روایات (حساب احتمالات) 🔻 هر چقدر به واسطه زیاد شدن #امارات و نشانه‌ها، ضریب و احتمال صدق و صحّت بالا می‌رود، احتمال کذب و بطلان کم می‌شود؛ تا جایی که احتمال بطلان به صفر می‌رسد؛ مثل #تواتر خبر که گاهی، یقین به صدور خبر پیدا می‌کنیم و یا این که در برخی ابواب ممکن است یک یا دو روایت صحیح هم نباشد ولی وقتی صدها روایت #ضعیف وجود داشته باشد، که باعث شود انسان اطمینان یا یقین پیدا کند که مضمون این روایات صادر شده است. 🔹 فلذا یکی از کارهای #اشتباه این است که تنها روایات #صحیح‌السند در کتابی جمع شود و سایر روایات کنار گذاشته شود؛ زیرا همین روایات ضعیف در کنار هم برای ما حکم نشانه‌هایی را دارند که به #حساب‌احتمالات، سبب اطمینان فقیه در موضوعات مختلف می‌شوند. 📚 شرح الفائق (بر اساس درس استاد شب زنده‌دار)، ظهیری، ج1، ص140 👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
4 💠 واسطه بین و کتب بودن 🔻آیت الله وحید خراسانی: «مرحوم نجاشی در مقدمه کتاب خود مطلبی دارد که از آن استفاده می‌شود واسطه‌های نجاشی در رجال او، همه جزو هستند؛ زیرا نجاشی کتابش را در جواب بر حرف اهل سنت، برای این نوشته است که اثبات کند شیعه دارای مصنفات و سلف ریشه‌داری است. پس اگر طرق به کتاب‌هایی که ایشان نقل کرده،تمام نباشد و راویان آن ثقه نباشند، کتاب ثابت نمی‌شود و اگر اثبات نشود، جواب اهل سنت داده نمی‌شود». 🔹 اشکال: معنای جمله‌ای که نجاشی در مقدمه فرموده،این نیست که همه واسطه‌ها ثقات هستند. این ادعا هم جواب نقضی و هم جواب حلی دارد: 1️⃣ جواب نقضی: در موارد متعددی مشاهده می‌کنیم که طریق نجاشی به کتب، مشتمل بر افراد است و در برخی موارد خود نجاشی تصریح می‌کند که فلانی کتاب دارد، ولی من خودم آن را ندیده‌ام و کسی برای من آن را نقل نکرده است. 2️⃣ جواب حلی: ادعای نجاشی این است که هر کس با انصاف باشد و حدود دو سه هزار کتابی که او از سلف نقل کرده است را ببیند، می‌فهمد که لااقل مقداری از این کتاب‌ها واقعیت دارد و اساساً مرحوم نجاشی دنبال اثبات تک تک کتاب‌ها نبوده است وگرنه اهل سنت که به توثیق نجاشی اعتماد نمی‌کنند، بلکه می‌گویند همه راویان شما ضعیف‌اند و یا اینکه شیعه و رافضی کذّاب است. بنابراین با استناد به این وجه نمی‌توان وثاقت واسطه‌ها را اثبات کرد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (زید عزه) 📌 ارسالی از حجت الاسلام علی (مقرر محترم درس خارج فقه بورس) 💎 برای دسترسی به کلیه فایل‌های درس فقه به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از yahya.gohari
#سخن_بزرگان #روش_درس_خواندن 💠 سخنان #مهم حضرت آیت الله #شبیری زنجانی در مورد #روش درس خواندن 🔹 الان یک #طلبه را وادار می کنند در سال چندین درس متعدد مثل تفسیر و فلسفه و فقه و اصول بخوانند. این کار اشتباه است. انسان باید اهم و مهم کند. چیزی که برای یک طلبه لازم است #فقه و #اصول است. باید به طلبه گفت همه وقتت را روی فقه و اصول بگذار تا ملا شوی. 🔸اجرای شیوه کنونی در حوزها مغایر با خواست مرحوم آیت الله #خمینی (قدس سره )است. یک روز برای گرفتن کتاب #فلسفه به ایشان مراجعه کردم. ایشان به من گفتند شما همین فقه و اصول را جدی بگیرید چون برای طلبه لازم است. در شیوه ای که الان اجرا می شود تمرکز طلبه در چندین درس باید تقسیم شود و دیگر طلبه خوب نمی تواند به فقه و اصول بپردازد. 🔹 ما با این شیوه که این کتاب را حتما تا فلان مدت بخوانید #مخالفیم. درس #محدودیت بردار نیست. گاهی باید روی یک عبارت مدتها مطالعه و #تفکر داشت. 🔸 حوزه اداره نیست که درس زود یا دیر تمام شود. با این شیوه دیگر نمی توان انتظار داشت امثال شیخ #طوسی و شیخ مرتضی #انصاری از حوزه بیرون بیایند. الان برخی از طلبه ها می گویند ما یک محدوده را تمام نکرده سال بعد به محدوده دیگر می‌رویم. خب این کار درست نیست. 🔹 #مدرک_گرایی سقوط علمی می‌آورد. وقتی که پای مدرک به میان می‌آید دیگر علم #ملاک نیست. همه به دنبال این هستند که برای خودشان مدرکی دست و پا کنند. 📚 پایگاه شفقنا (https://fa.shafaqna.com/news/233127/) 👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
در مسیر اجتهاد
#اخبار_علمی #هفته_پژوهش #فقه_معاصر #اصول_کاربردی 🔻به مناسبت هفته #پژوهش اولین #نشست علمی سال تحصیلی
🎥 فیلم نشست علمی «کاربرد علم در مسائل مستحدثه فقهی» 🔻 با حضور حضرت آیت‌الله استاد 🔺 را در سایت مدرسه ببینید 👈 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/scientific-meetings/1048-2 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (13) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 4️⃣ ادب چهارم: و استاد 🔹 عنْه علیه السلام:َ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيِّينَ لِي إِلَيْكُمْ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي قَالُوا قُضِيَتْ حَاجَتُكَ يَا رُوحَ اللَّهِ فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ فَقَالُوا كُنَّا نَحْنُ أَحَقَّ بِهَذَا يَا رُوحَ اللَّهِ فَقَالَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْخِدْمَةِ الْعَالِمُ إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ ثُمَّ قَالَ عِيسَى ع بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ وَ كَذَلِكَ فِي السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِي الْجَبَل‏ 🔸امام علیه السلام: روزی عیسى بن مریم گفت: «اى گروه حواریون: مرا به شما حاجتى است، آن را برآورید. گفتند حاجتت رواست یا روح الله! پس برخاست و ایشان را بشست. آن ها گفتند: ما به شستن سزاورتر بودیم یا روح الله! فرمود: همانا سزاروارترین مردم به خدمت نمودن است. من تا این اندازه کردم تا شما پس از من در میان مردم چون من تواضع کنید. سپس عیسى علیه السلام فرمود: بناى بوسیله ساخته شود، نه بوسیله ؛ چنان چه زراعت در زمین نرم مى روید نه در کوه». 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 183. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 در صورت شک در مورد در مقام بیان بودن، اصل چیست؟ 🔻 اگر در مقام بیان بودن آیه یا روایتی مورد قرار گیرد، عده‌ای از اصولیون معتقدند: اگر شک داشته باشیم کلامی که صادر شده، در مقام بیان مطرح شده یا خیر، سیره عقلا این است که کلام را حمل بر مقام بیان بودن می‌کنند. بنابراین اگر در آیه یا روایتی شک شود، در مقام بیان بودن جاری است. 🔹 اشکال: کلامی که اصل عقلایی آن را حمل بر مقام بیان بودن می‌کند، کلام اهل است. کلام عرف این خصوصیت را دارد که نوعاً و در موارد قریب به اتفاق، تمام کلامشان را در محاورات عرفی در می‌گویند. اما اینکه این را بخواهیم در مورد کسی که این خصوصیت اهل عرف را ندارد، (بلکه کلام‌های# منفصل دارد، تشریع دارد، اجمال و تفصیل دارد و بسیاری از کلماتش در مقام بیان نیست و در مقام اصل است، مخصوصاً آیات قرآن که بیشتر تشریعی است) سرایت بدهیم، صحیح نیست و نمی‌توان به بنای عقلا تمسک کرد. در نتیجه اصالة البیان در کلام شارع مخدوش است و اگر در کلام شارع شک ایجاد شد، نمی‌توان بر اساس بنای عقلا ـ مثلاً ـ به عمومیت یا ... در آیات تمسک کرد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (زید عزه) 📌 ارسالی از حجت الاسلام علی (مقرر محترم درس خارج فقه بورس) 💎 برای دسترسی به کلیه فایل‌های درس فقه به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدی
9 💠 شیخ الطائفة محمد بن الحسن 🔹 شیخ طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه، نویسنده دو کتاب از کتاب‌های چهارگانه حدیثی شیعه (تهذیب و استبصار) است و سه کتاب از کتب چهارگانه رجالی (رجال، فهرست و رجال کشی) است، که در ۲۳ سالگی از خراسان به عراق آمد و از اساتیدی چون شیخ ، سید استفاده کرد. خلیفه عباسی، کرسی تدریس کلام بغداد را به او سپرد. 🔸 نظرات و نوشته‌های فقهی او مورد توجه فقیهان شیعه است. وی در سایر علوم اسلامی مثل رجال، کلام و اصول فقه نیز صاحب‌نظر بود و کتاب‌های او جزء کتاب‌های مرجع علوم دینی است. او تحول در اجتهاد شیعی را آغاز کرد و مباحث آن را گسترش داد و در برابر اجتهاد اهل سنّت به آن استقلال بخشید. 300 تن از علما در مجلس درسش شرکت می‌کردند، که نامدارترین شاگرد او ابوالصلاح است. 🔹 شیخ طوسی از سرآمدان مکتب کلامی عقلگرای بغداد بود، که از طریق نفوذی که در جامعه علمی شیعه یافت تاثیری دیرپای بر تفکر علمای شیعه گذاشت. اجتهاد و عقلگرایی در فقه و عقاید شیعه با کوشش‌های شیخ طوسی بین شیعیان شیوه غالب شد و به سیطره روش برای چند سده پایان داد. وی را احیاگر علم اصول فقه و اجتهاد و نخستین کسی شمرده‌اند که باعث ورود اجتهاد به فقه شیعه شد. 🔸پس از حمله ترکان سلجوقی به بغداد و حوادث پس از آن مانند آتش‌سوزی در کتابخانه شاپور و نزاع شیعه و سنی در بغداد، شیخ به مهاجرت کرد و فعالیت علمی خود را در این شهر آغاز کرد و حوزه علمیه نجف با تلاش‌های او پاگرفت و طولی نکشید که شهر نجف مرکزیت علمی و فکری تشیع را از آن خود کرد. 🔹وارد کردن روش و استدلال گرایانه در احکام فقهی به عنوان برجسته‌ترین دستاورد شیخ طوسی در تاریخ فقه شیعی شناخته می‌شود. پس از شیخ حتی آرای فقهی وی نیز مورد قبول علما بود و کسی جسارت مخالفت با نظریات وی را نداشت، تا اینکه (متوفی ۵۹۷ ق.) (نوه دختری شیخ) باب اعتراض بر وی را گشود. 🔸 کتاب التبیان شیخ نخستین نوشته شیعیان است که تمام سوره‌های قرآن را در برمی‌گرفت، که ویژگی دیگر آن، رویکرد اجتهادی و عقل گرایانه او در تفسیر قران است که با رویکرد روایی مفسران قبل از او متفاوت بود. شیخ طوسی با استناد به آیات قرآنی، قرآن را متنی قابل فهم برای عقل بشر می‌داند و روایاتی را که تنها راه فهم قرآن را مراجعه به احادیث می‌دانند، نمی‌پذیرد. 📚 ر.ک: طبقات أعلام الشیعة، آقا بزرگ تهرانی، ج2، ص161؛ سیری در زندگی شیخ طوسی، دوانی، ص20. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از مطالب کانال در مسیر اجتهاد
💠 نظر مدیریت محترم مدرسه (استاد سیدمحمدرضا ـ زید عزه) در مورد اهداف دوره فقه و اصول: ✅قسمتی از این نامه: 🔹 درباره برنامه فقه و اصول ... آنچه به نظر اینجانب می‌رسد به شرح زیر است: 🔸... لازم بلکه درست نیست که ما طلاب را وادار به کنیم. ما باید طلبه‌ها را به دو چیز تشویق کنیم و زمینه دستیابی آنها به آن دو را حتی‌الامکان فراهم سازیم. یکی و دیگری متدین و وظیفه شناس بار آمدن. اما اینکه چه خواهند شد؟ خودشان می‌دانند و بهتر از خودشان، خدا می‌داند. 🔹 با وجود آن دو امر، اینکه چه خواهند شد برای ما مهم نیست؛ زیرا هر چه بشوند خوب است و برای دین مفید است و لذا اصلاً و ابداً لازم نیست آینده آنان باشیم. 🔸 بر این اساس فقه و اصول مدرسه، به عنوان پیش درآمد نیست، بلکه باید به عنوان مناسب‌ترین شاخص طلبگی به آن نگاه شود. با این نگاه، فارغ التحصیلان برنامه، هم می‌توانند راه اجتهاد را پیش گیرند و هم راه‌های دیگر را. 🔹 ما معتقدیم بهترین برای هر یک از فعالیت‌های ، طلبه‌ای است که فقه و اصول را، در [مرحله] سطح و یک دوره خارج، خوب خوانده باشد و به همین دلیل بوده که شهید مظلوم آیت‌الله (قدس سره) در گزینش طلاب برای اعزام به موسسه اسلامی از آنها امتحان و دقیق می‌گرفته‌اند. 📚 نامه معظم‌له به شورای اجرایی (1394/10/28) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره فقه و اصول شهیدین
💠 ضابطه : 1️⃣ نظریه اول (شیخ انصاری و آخوند خراسانی): حکومت یعنی این که دلیل با مدلول لفظی خودش ناظر به دلیل بوده و شارح آن باشد و آن را با مدلول لفظی اش تفسیر کند. (فرائد الاصول،ج4،ص13) 2️⃣ نظریه دوم (محقق نائینی و محقق عراقی): در حکومت شارحیت لفظی معتبر نیست، بلکه حکومت یعنی دلیل با اثبات موضوع یا نفی موضوع تنزیلاً، متعرض دلیل باشد، هرچند به لسان نباشد. (فوائدالاصول،ج4،ص713) 3️⃣ نظریه سوم (استاد): حقیقت حکومت یعنی : این که وقتی دو دلیل را به دست عرف می دهیم، عرف بدون این که بین آنها نسبت سنجی بکند، بگوید بین این دو دلیل، هیچ گونه تنافی وجود ندارد و هیچ تعارض بدوی هم بین آنها نفهمد؛ حال چه به خاطر این که دلیل ، شارح دلیل محکوم باشد، چه به خاطر این که دلیل حاکم، برای دلیل ، اثبات موضوع یا نفی موضوع کند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت الله علی (حفظه الله)، در مؤسسه تحقیقاتی آموزشی بقیة الله (عج)، (1400/9/17) 📌 ارسالی از حجت الاسلام احمد نقوی 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 پیش نیازهای نظریه‌پردازی ( ) از منظر مقام معظم رهبری (دامت برکاته): 🔹در مرحله‌ی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب... است. البته باید با نگاه متجددانه، با نگاه نوآورانه، به منابع اسلامی مراجعه کرد و آن نظریه را از متن منابع اسلامی - در چارچوب‌های علمی و فنی خودش ... - استخراج کرد. ما برای ، شیوه‌ها، و روش‌های علمىِ تجربه‌ی شده‌ی کاملاً حساب‌شده‌ای داریم؛ از اینها باید استفاده شود. بنابراین در مرحله‌ی نظری و نظریه‌سازی، باید از اسلامی و از متون اسلامی، نظریه‌ی ناب اسلام ... به دست بیاید. 🔸من تکیه‌ام در این نکته این است که نمی‌خواهیم از و کنار هم چیدن نظریات گوناگونِ متفکرین و حکمائی که ... حرف زدند، یک نظریه به وجود بیاوریم و تولید کنیم. یعنی در این قضیه باید جداً از جلوگیری کرد، باید پرهیز کرد. در موارد متعددی ما دچار این اشتباه شدیم. بدون اینکه بخواهیم، در مرداب التقاط لغزیدیم. بیرون آمدنش خیلی سخت خواهد بود. نه، حقیقتاً باید در منابع اسلامی جستجو کنیم. این منابع، فراوان هم هست؛ ... در ، در ، در نهج‌البلاغه، در نوشته‌های ، کلامی و بحث‌های زیادی وجود دارد که همه‌اش می‌تواند منبع مورد استفاده‌ی ما در پیدا کردن نظریه‌ی ناب اسلامی باشد. 🔹البته مثل همه‌ی موارد دیگر، آشنائی با نظرات دیگران میتواند در فهم متون اسلامی به ما کمک کند. در همه جا همین جور است، در بحثهای حقوقی و فقهی ما هم همین جور است. 🔸ما وقتی با یک نظرِ بیگانه آشنا می‌شویم و ذهن ما آن اتساع لازم را پیدا میکند، از منبع اسلامىِ خودمان استفاده‌ی بهتر و کاملتری میکنیم؛ اینجا هم همین جور است. لیکن ما باید دنبال رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب باشیم و از التقاط بپرهیزیم. 🔹البته بدیهی است که علت اینکه می‌گوئیم نظریه‌ی اسلامی باید و ناب باشد، این است که مسئله‌ ... مبتنی است بر پایه‌ها و مبانی و و پایه‌های اساسی؛ و اگر بخواهیم به نظریات غربی ... استناد کنیم، در واقع تکیه کردیم به مبانی ای که قبول نداریم و نمی‌توانیم آنها را بپذیریم، که همان نظرات هستی شناسی است. 📚 بیانات رهبر معظم انقلاب 90/2/27 📌 ارسالی از حجت الاسلام مرادی پور (از طلاب درس خارج مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (14) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 5️⃣ ادب پنجم: نورزیدن در تدریس و تعلیم به هر علمی 🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَرَأْتُ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَأْخُذْ عَلَى الْجُهَّالِ عَهْداً بِطَلَبِ الْعِلْمِ حَتَّى أَخَذَ عَلَى الْعُلَمَاءِ عَهْداً بِبَذْلِ الْعِلْمِ لِلْجُهَّالِ لِأَنَّ الْعِلْمَ كَانَ قَبْلَ الْجَهْل‏ 🔸امام صادق عليه السّلام فرمود: در كتاب على عليه السّلام خواندم كه خداوند از نادان‌ها براى كسب پيمان نمى‌گيرد تا از پيمان بگيرد كه به نادانها دانش بياموزند؛ زيرا دانش مقدم بر جهل است. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 185، کافی، ج1، ص41. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 اشرف علوم از منظر آیت‌الله هاشمی شاهرودی (رحمه الله): 🔹 علم العلوم است؛ چون احكام و قوانين مربوط به همه شئون زندگى اسلام مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْدِ در این علم بررسی می شود. این احکام مشتمل بر دستورات الهى براى اداره زندگى انسان هاست که همه عرصه هاى زندگى انسان چه فردى و چه اجتماعى ـ سياسى، اقتصادى و... را در بر مى‌گيرد. 🔸 هر چه منابع علم فقه ارتباط بيشتری با صاحب شريعت داشته باشد، آن مذهب فقهى، تر و سالم تر از هرگونه دستبرد و تاثر از افكار بشرى مثل حدس و ظنون خواهد بود؛ زيرا اعتبارش در استناد به وحى الهى و منابع مربوط به خود صاحب شريعت – قرآن كريم و سنت شريفه – است. در اين زمينه هيچ مذهبى اين غنا را به اندازه مذهب دارا نيست. 🔹 بيش ترين منبع كتاب و سنت در فقه اماميه قرار دارد به طورى كه هيچ مسئله اى بى‌پاسخ نمى‌ماند تا نيازى به استحسان و تشبيه و قياس داشته باشد و فقه را به از و تناقض فتاوى فرو برد همانگونه كه در مذاهب عامه رخ داد و كار به جايى رسيد كه حكام مجبور شدند باب اجتهاد را ـ كه نزد آنها به معناى قياس، استحسان و مصلحت انديشى كردن است ـ ببندند و از اين جا پيدا شد و مذاهب به همين چهار مذهب معروف، محصور شد بر خلاف در فقه شيعه كه هنوز هم باب آن باز است. 📚 درس خارج فقه آیت الله هاشمی شاهرودی (1393/1/25) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بررسی طرق صاحب وسائل به کتب: 🔻 هر چند طرق مرحوم صاحب وسایل به کتب قدما طرق صحیح و معتبری است و ایشان در فایده دوم خاتمه طریق خود را به تک تک کتب از راه علما و بزرگان نقل کرده است؛ 🔹 اما مشکل این است که ملاکی که سبب و صحت طریق می‌شود این است که باید طرق به کتب از راه یا و یا به عنوان نسخه خاصی منتقل شود؛ یعنی یا شاگرد نسخه ای را برای استاد قرائت کند، یا استاد بخواند و شاگرد گوش کند یا نسخه ای را استاد بگوید مال من است و به آن اجازه نقل بدهد؛ در حالی که طرق صاحب وسایل قطعاً اینگونه نبوده و قطعاً است؛ مانند اجازه‌هایی که در زمان حاضر است و طرقی به کافی و من لایحضر و .. دارند، لکن هیچ کدام از این اجازه‌ها و طریق‌ها به خاصی نیستند و بالطبع معتبر نمی‌باشند. 🔸 شاهد این ادعا: مرحوم صاحب وسائل از «عبد الله بن جعفر حمیری» روایاتی نقل کرده و درباره کتاب «قرب الاسناد» می‌فرماید: کتاب ایشان «بروایة ولده محمد»، بنابراین «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» طریق مرحوم صاحب وسائل به کتاب «قرب الاسناد» می شود، در حالی که سند ذکر شده در کتاب به شیخ می‌رسد و شیخ در «فهرست» طریقی غیر از «محمد بن عبد الله جعفر حمیری» دارد و راوی کتاب «قرب الاسناد» در «فهرست» پسرش نیست، بلکه «ابن ولید»است و این نشانه‌ای واضح بر تشریفاتی بودن طریق صاحب وسائل است. 🔹 زیرا اگر طریق صاحب وسائل واقعی می‌بود، باید طریق شیخ به «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» می‌رسید یا راوی صاحب وسائل ابن ولید می‌بود. بنابراین مشخص می‌شود صاحب وسائل طریق به نسخه خاصی نداشته است. 📌 ارسالی از حجت الاسلام علی (مقرر محترم درس خارج فقه بورس) 💎 برای دسترسی به کلیه فایل‌های درس فقه به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بررسی حجیت خبر واحد در غیر فقه (تفسیر، کلام و...) 1️⃣ نظریه اول: عدم پذیرش مطلق است. (نظریه مشهور مثل شیخ مفید، شیخ طوسی، شهید ثانی، محقق نائینی، محقق عراقی، علامه طباطبایی (رهم) و ...) 🔻 دلیل: 🔹صغری: خبر واحد مفید ظن است. 🔸کبری: ظن در علومی مثل کلام، تفسیر، تاریخ و ... حجت نیست. تمام یا عمده مسائل غیر فقه نیاز به علم و یقین دارد. 🔺 نتیجه: خبر واحد در علومی مثل کلام و تفسیر و ... حجت نیست. (عدم سهو النبی، ص 20 الی 22، 27؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 3، 153 الی 155؛ العدة، ج 1، ص 131؛ المقاصد العلیه فی شرح الرسالة الالفیة، ص 45؛ نهایة الافکار، ج3، ص 94، المیزان، ج6، ص 57، ج5، ص 265 و...) ✳️ نقد و بررسی: 🔹 اشکال بر صغری: خبر واحد مفید علم و یقین عرفی است و ملاک عمل در علوم غیر فقه، یقین بالمعنی الاخص نیست و الا با توجه به ندرت یقین بالمعنی الاخص در علوم دیگر، باید قائل به انسداد باب علم در عمده مسائل غیر فقه شد. (ر.ک به: مجله کلام اسلامی، شماره 85، مقاله «اعتبار سنجی خبر واحد در مسائل اعتقادی») 🔸 اشکال بر کبری: اولا ظواهر قرآن نیز ظنی هستند، در حالی که علما ظواهر قرآن را در علوم غیر فقه حجت دانسته اند. (ر.ک به: مفاتیح الاصول، ص 570) ثانیا اگرچه در مسائلی مثل اصول دین، یقین باید وجود داشته باشد، ولی در عمده مسائل کلام و تفسیر و ... نیازی به یقین نیست. علاوه بر اینکه گفته شد در این صورت باید قائل به انسداد عمده مسائل غیر فقه شد. (مصباح الاصول، ج 2، ص 146). 📌 ارسالی از حجت الاسلام گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 🔗 ادامه دارد .... 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 اهمیت فقه و اصول و 🔻 به فقه و اصول اشتغال داشته باشید، چون این ژرف‌نگری و دقت‌هایی که در طول قرون شده، ذهن را ورزیده می‌کند. تجربه هم نشان داده کسانی که در این علوم کار نکرده‌اند در عرصه‌های جدید، حرف جدی‌ای ندارند. 🔹 آقای شهیدی می‌فرمود: اواخر که سن آقای بالا رفته بود به ایشان می‌گفتیم دیگر نگویید وبه همان فقه بسنده کنید. ایشان جواب داد می‌ترسم اگر نگویم . این اهمیت اصول فقه را نشان می‌دهد. 🔸 خوب است ولی جایگزین نیست. چون در تدریس، شخص فقط مطالب یک کتاب را می‌خواند ولی مباحثه این طور نیست. پیوسته به مباحثه بپردازید و از آن جدا نشوید. من از مباحثه خیلی استفاده کرده‌ام. حتی گاهی بیش از درس. ما چند نفر بودیم با هم کتاب‌های مربوط به درس را مباحثه می‌کردیم وسپس وارد درس می‌شدیم. این کار را مخصوصاً در درس آقای وحید می‌کردیم. 🔹 در گذشته گاهی افراد یک کتاب را چند بار می‌خواندند. آقای یک جلد اسفار را پیش سه نفر خوانده است. چون ملاک ایشان، و نقد کردن بوده نه رد شدن و کردن. ولی امروزه حوصله‌ها کم شده است. همان یک‌بار هم به‌زور می‌خوانند. 🔸 خواندن دروس حوزه به شکل قوی حتماً و لازم است؛ اما این که آدم بخواهد با صرف خواندن درس‎های حوزوی به این نقطه برسد نمی‌شود. حتماً اطلاعات مربوط به مسائل و موضوعات جدید را لازم دارد. 📚 سخنان استاد در دیدار مدیران مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر و پژوهشگاه فقه نظام 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰فقه و اصول شهیدین قم
💠 در تقسیم حدیث باید به سه عنصر توجه کنیم: 1️⃣ وثاقت (صداقت و ضبط) 2️⃣ مذهب 3️⃣ مسند بودن (اتصال و پیوستگی راویان به هم -بحث طبقه) 🔻 نکته: عنصر مشترک بین سه دستۀ از روایات (صحیحه و موثقه و حسنه) اتصال و پیوستگیِ راویان است. 🔹 : حدیث مسندی که تمام راویانش و صحیح المذهب باشند (نمی‌گوییم 12 امامی چون در زمان هر امام، فرد اگر تا آن امام را قبول داشته باشد کافی است و هیچ دلیل کلامی نداریم که مثلاً زراره باید تا امام دوازدهم را قبول داشته باشد). 🔸: حدیث مسندی که بعض راویانش و غیر صحیح المذهب باشند (این عنوان شامل امامی غیر صحیح المذهب هم می‌شود، مثل فطحی‌ها و همچنین شامل عامه هم می‌شود). 🔹: حدیث مسندی که بعض راویانش (با الفاظی که نه صریح و نه ظاهر در توثیق باشد بلکه فقط تعریف کرده‌اند از او مثل عالم، فاضل) و باشند. 📚برگرفته از کلاس رجال استاد حسینی شیرازی (زید عزه) در مدرسه شهیدین 📌 ارسالی از حجت الاسلام حسین موحدی 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
10 💠 ابویعلی حمزة بن عبدالعزیز (متوفای ۴۶۳ق)، مشهور به (سالار گیلانی یا سلّار دیلمی) از فقیهان و اندیشمندان نامدار و از شاگردان شیخ و سید علم‌الهدی 🔸 نویسنده أعیان الشیعه و مؤلف ریاض العلما نوشته‌اند: سلار اسمی است كه در لغت فارسی و عربی اصلا وجود ندارد، ولی در رجال بحرالعلوم آمده است كه سلار معرب سالار است. مترجمین، سالار را در فارسی به معنای رییس و امیر و در عربی به معنای شریف معنا می كنند. 🔹 سیوطی در طبقات النحویین النحاة، سلار را از دانشوران علم نحو دانسته است و علامه حلی در خلاصه نوشته است: سلار بن عبدالعزیز دیلمی از فقهای مورد وثوق شیعه است كه در فقه و ادبیات، سرآمد و ممتاز بود. 🔸 سید مرتضی را باید احیاگر علوم اسلامی در قرن چهارم دانست. آن بزرگوار از اوضاع سیاسی و اجتماعی عصری كه مقارن با اوج قدرت دولت شیعی آل بویه بود، به خوبی بهره‌برداری نمود. سید مرتضی، شاگردان فقیه و دانشمندش را به اقصی نقاط كشور اسلامی، برای گسیل می‌داشت. یكی از شخصیت‌های برجسته شیعه كه از سوی سید مرتضی برای منصب قضا به مناطق حلب (از توابع سوریه) اعزام شد، دیلمی بود. وی در این مناطق، زعامت دینی مردم را به‌عهده گرفت و به‌عنوان شرع اسلامی، به حل و فصل نزاع‌ها و اختلافات دینی ـ اجتماعی پرداخت و به ارشاد و هدایت مردم، اقامه جماعت و رفع مشكلات و پاسخ‌گویی به مسائل دینی شیعیان نیز اشتغال داشت. 🔹 این فقیه هوشمند و زیرک، با درک موقعیت اجتماعی و سیاسی زمان خویش كه زعامت دینی شیعیان را بعد از شیخ به‌عهده داشت، اقدام به صدور شجاعانه فتوای نماز جمعه نموده است، زیرا سلار زمانی زعامت و رهبری مردم را به‌عهده گرفت كه حکومت آل بویه كه دولتمردانی شیعی بودند به سلجوقیان كه سنی مذهب بودند، انتقال یافته بود و فتنه و آشوب و جنگ‌های خونین مذهبی علیه شیعیان آرامش بغداد را به مخاطره انداخت و باعث فروپاشی حوزه علمیه بغداد شد و فقیهان و عالمان دین، دست به اقدامات اساسی زدند و حتی ناگزیر به هجرت از بغداد شدند. 🔸 روشن است كه برگزاری نماز جمعه و خواندن خطبه در آن فضای سیاسی حاكم بر جامعه، چیزی جز مدح و ستایش حاكمان جور نبود و اصولا حاكمان جور انتظار دارند كه از محافل عبادی ـ سیاسی نماز جمعه به نفع خویش بهره‌برداری كنند. نماز جمعه از سوی زعیم بزرگ شیعیان در حقیقت حکمی در اعلان برائت از حاكمان جور و تنفر از اقدامات ظالمانه و ستم‌گرانه آنهاست. این اقدام سلار، حكایت‌گر تفكر عدم جدایی دین از است كه از سوی فقهای بزرگوار شیعه در تمام اعصار در عمل به اثبات رسیده است. پذیرش منصب در دوره‌ای و تحریم نماز و عیدین در دوره‌ای دیگر، نشان می‌دهد كه وی فقیهی سیاست‌مدار و ژرف‌اندیش در عصر خویش به‌شمار می‌آمده است. 📚 الذریعة، ج20، ص298، أعیان الشیعة، ج7، ص171. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بایسته های طلبگی از منظر آیت‌الله گلپایگانی (رحمه الله) 🔸 «مواظب باشید در همه کارهایی که انجام می دهید طلبگی و وقار آن به حضرت ولیعصر(عج) را حفظ کنید چون ما را منتسب می کنند به ایشان. حکایاتی نقل می کنند که خود حضرت هم این را قبول فرموده اند که کل این مجموعه (نه شخص بنده یا زید و عمرو) را به خود منتسب می دانند. 🔹 این گروه، جمعیتی است که عنایت حضرت (عج) به آن هست اما باید خیلی باشیم که این عنایت کمرنگ نشود یا بعضی از ما از تحت این عنایت ـ خدای نخواسته ـ خارج نشویم. الآن تمام این حوزه ها که برقرار است به واسطه عنایت آقا است؛ به واسطه اینکه قلوب مردم در تصرف ایشان است. 🔸 اشخاصی که خود را برای این کار آماده می کنند، در واقع خودشان را به امام زمان(عج) می فروشند. باید قدر این را بدانند، کسی که خودش را به ایشان فروخته باشد، باید بداند که بسیار سعادتمند بوده و این توفیقی است که از طرف خداوند متعال نصیب او شده و نصیب همه کس نمی شود. البته زحمات و زیاد است، همیشه در راه تحصیل دین و معارف اهلبیت (علیهم السلام) کسب حدیث، قرآن و تفسیر، مشکلات بوده است، از قدیم علمایی که به مقاماتی نائل شده اند کسانی بوده اند که این زحمات را متحمل می‌شدند و به امور توجه نمی کردند و فقط قصدشان نشر بوده است. 📚 برای اطلاع از متن کامل رهنمودهای ایشان، ر:ک: 🔺 https://www.hawzahnews.com/news/463431/ 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره فقه و اصول